DORMIRELLA BED GEBRS. THIEN paashaas en paasei EEN PRETTIG PAASFEEST Sporthuis IMANSE DRAAG INTERNATIONALE CHIC! DRAAG DEIMOD! Regenmantels Kinderjasje WÊÊBÊÊKÊKÊÊKSÊKmm J. KLEPPE Bron van vermaak en commercie. Nuchtere lieden zullen zich afvragen wat een haas en een ei met Pasen te maken hebben. Het antwoord luidt: niets. Wil men fantaseren, dan kan men zeggen, dat eieren vanouds vruchtbaarheidszinnebeelden waren en dus pasten bij een feest in het voorjaar. Eieren zouden o.m. offergaven zijn geweest voor de godin Ostara (haar naam leeft nog voort in de Duitse naam voor Pasen: Ostern), maar ook dat is een veronderstelling. Men kan rustig zeggen: vroeger legden de kippen de meeste eieren in het voorjaar en dat zal wel de reden zijn geweest waarom ze aan onze paasmaaltijd verbonden werden. En de paashaas? Waarom geen paasooievaar? Wel, de paashaas is al hele maal een verzinsel. Haas rijmt op paas en dat is het enige wat men er van kan zeggen. Het is een bedachte sprookjesfiguur en die is „er in gegaan". Onze etaleurs zouden het dier smartelijk missen, want godsdienstige figu ren zijn taboe in de commercie. Gelukkig maar. GLORIA met vest van Crêpe-Broché zuiver scheerwol wensen wij u toe; u hoeft het niet te laten vergallen door een nat pak; er zijn Damesmaten met moderne gespsluiting: groen, marine of rood, modern - modieus 36.60. Plastic op linnen, driekwart of lang, marine/wit 32.45 34.10. Met zuidwester en leuke halsbies, maat 122 29.35. Schotse ruit met kraagje vanaf 15.10. Lak-plastic of linnen vanaf maat 110 23.75. Lange Delft 8D MIDDELBURG. Aan eieren kon men plezier beleven. Vanouds zijn er heel wat gebruiken aan eieren verbonden. Daar was allereerst de eierdans, afgebeeld in enkele 17de eeuwse schilderstukken. Men legt een aantal eieren op de vloer en danst er tussen door. Wie er een vermorzelt is af of moet een rondje geven. Bekend is het doek van Pieter Artsen uit 1557 dat u in het Rijksmuseum te Amsterdam maar eens moet gaan bewonderen. Nu was dansen iets wat bij onze Calvinis tische landgenoten uit die tijd al hele maal niet in de smaak viel en dus is dat wufte vermaak al spoedig vervangen door het veel ingetogener eiertikken. Een goed fantast kan tussen de eierdans en oude heidense gewoonten ook nog verband leggen, maar dit laten wij ter zijde. Het eiertikken is in wezen dóódsimpel: Jan tikt met zijn ei tegen dat van Piet. Als Piets ei indeukt is hij het kwijt enz. De verleiding om een stenen nestei te kiezen als uitgangsmateriaal was vroeger ook al groot en dat leidde nóg wel eens tot situaties die weinig paasachtig waren. Maar dat eiertikken deed men vroeger met fraai gekleurde eieren. Men schil derde er vaak zijn naam, het jaartal, bomen e.a. figuren op. Dat deed men zelf, maar ook kon men zulke fraai ge kleurde eieren kopen in kraampjes. Zo groeide dit gebruik naar een soort kermis toe en men speelde het op een speciale paasweide. Zo'n paasweide is er nog in Arnhem (althans de naam: de praast), in Wageningen en Nunspeet (beide hebben een Paasberg, die niets anders is dan een vroegere speelplaats voor dit spel), Tiel (de Hoge Weide), Deventer (de Worp), Zwolle (de Poolster- berg), Winterswijk (de Weme), Ootmar- sum (de Paaskamp) en Dwingelo (het Dwingelerzand), enz. Pek-ei. Vroeger had men geen stenen nesteie ren, maar vindingrijke bedriegers wisten zich toch te handhaven. Dit blijkt uit een ooggetuigeverslag van een eiertik- wedstrijd in Amsterdam: „Sommige che valiers d'industrie blazen de struif door een klein gaatje uit hun ei weg (deze verslaggever vergiste zich: om dat te kunnen doen moet men er twee gaatjes in prikken), en zij gieten gesmolten pek in de plaats, hetwelk, gestold zijnde en gehard, de eieren van alle andere par tijen kneust. Anderen weten op een hou ten ei dermate kunstig de verve ener eierschaal aan te brengen, dat het voor een echt ei doorgaat en zij kneuzen er insgelijks alles mede wat hun voor kwam." Natuurlijk nam men afdoende maat regelen tegen deze boosdoeners: „Onge lukkig echter zij, die bij deze bedriegerij betrapt worden. De minste straffe is wel, dat zij van het hoofd tot de voetzool met eierstruif beworpen worden. Maar de menigte die thans regter en beul tegelijk is, voegt er dikwerf schoppen en muilperen bij." Dat insmeren met eier struif was al een aardige afstraffing, want men speelde het spel in zijn beste pakje en middelen met biologische was kracht hadden de groene zeep nog niet vervangen. Koppcrei. De Amsterdammers zongen bij hun spel een fraai vers: Ei, kopperei en de kop zal leggen. Als ze leit zal ik het je zeggen. Groen ei, blauw ei, alle kinderen hebben een ei. Het eiertikken is wat in onbruik ge raakt, maar het beschilderen van paas eieren is gebleven. U kunt er tegenwoor dig een verf voor kopen die bijzonder goed is en koken overleeft. De eiergebruiken hebben aanleiding gegeven tot hele bundels volkspoëzie. De kinderen schooiden eieren bijeen on der het zingen van: Vrouwke, vrouwke doe uw best, (eieren rapen was vrouwenwerk) Haal de eikes uit het nest Van die witte hennen, God zal ze kennen. Een ei is geen ei, Het tweede is een half ei, Het derde is een paasei. Van die witte en die zwarte, Geef van ellek henneke watte. Wij besparen u dergelijke onnozele rijmpjes. Het bovenstaande is Vlaams, maar het deel „Een ei is geen ei, twee ei is een half ei en drie ei is een paasei" is overal bekend. Nu u weet dat het een bedelaarsrijm was begrijpt u de betekenis ook. Spel en grap. De kermispartijen ontaardden algauw in drink- en zwelggelagen. Berucht wer den de eier(vr)eetwedstrijden. Zij beston den uit de opgave een zo groot mogelijk aantal hardgekookte eieren te eten. Daar bij mocht wel gedronken worden maar er tussendoor mocht men niets anders eten. Ook bestond hier en daar de bepa ling, dat de prestatie alleen geldig was wanneer men het allerlaatste ei met schaal en al naar binnen werkte. In de dertiger jaren zou iemand in Barneveld het tot 53 stuks gebracht hebben. Helaas staat het gewicht van de eieren niet op getekend; het kunnen dus „zesjes" ge weest zijn. Gevaarlijk was deze vreterij niet; men hield er alleen een grote ver stopping van de ingewanden van over. Het stenen nestei speelde nog lang een rol in de folklore. Aan tafel was het rond Pasen de gewoonte om een gekookt ei tegen het voorhoofd te kneuzen alvorens te pellen. Het verdient aanbeveling dit met hard gekoote eieren te doen. Slaat men namelijk te hard, dan besmeurt men zich met struif. Slaat men te zacht, dan slaat men zich een bult en lachen de om standers zich er een. De juiste tik en er gebeurt niets (met uw hoofd, het ei kneust keurig). Even oefenen en u hebt de slag zo te pakken. Natuurlijk kon men het niet laten om aan tafel een echt ei te verwisselen met een nestei. De gevol gen daarvan leken in genendele op een vredig paasfeest.... Geheimtaal. Men kan een liefdes- of andere bood schap op de binnenkant van het ei schrij ven (dus op het eiwit) zonder dat dit van buiten te zien is. Dit doet men met een zuren bevattende inkt (azijn doet het ook al) omdat het zuren de schaal plaatselijk aantast, zodat de kleurstof door de schaal kan dringen. Kookt met het ei, dan ver dwijnt de kleurstof van de schaal, maar op het eiwit staat de boodschap keurig vermeld. Men moet echter wel tevoren het ei in sodawater of vloeibare zeep afwassen, zodat de schaal goed ontvet is. Vervolgens moet men de inkt goed laten opdrogen, alvorens met gaat koken. Al dus konden schuchtere jongemannen aan trekkelijke meisjes verrasssen of omge keerd. Een ei naar believen laten zinken, zwe ven of drijven is al even eenvoudig. Men gebruikt hiervoor gewoon water (waarin het ei zinkt) of pekel (waarin het ei drijft). Om het te laten zweven doet men eerst pekel in een glas. Daarop legt men een houten of kurken schijfje. Als u er nu voorzichtig gewoon water op giet zullen water en pekel zich niet vermen gen en het schijfje kunt u verwijderen. Een ei in deze vloeistof zinkt in het wa ter, maar drijft op de pekel, zodat het a.h.w. zweeft in de vloeistof. Op de paasweiden vertoonden geslepen lieden het kunstwerk een ei tientallen meters ver weg te slingeren zonder dat het brak. Zo'n ei was echt. De hele kunst is, dat men het ei zo moet weg werpen, dat het over zijn lengte-as bui telend neerkomt en dan niet met een al te grote boog. Want dan rolt het ei door, zoals een parachutespringer of iemand die zich uit een rijdend voertuig werpt. De schaal breekt dan niet. Dit kunstje kan men op een gazon of ander grasveld vertonen; op een betonvloer of harde weg natuurlijk niet. Om te oefenen en de kunst onder de knie te krijgen zijn thans voldoende eieren te koop. Goocheltoeren. Een half ei is beter dan een lege dop, stellig. Maar voor het vertonen van goo cheltoeren is de lege dop bijzonder ge liefd, omdat die, dichtgeplakt, niet van een vol ei is te onderscheiden. Met een haar aan een knoop van uw jas ver bonden lean men eieren naar believen van de ene hoed in de de andere laten wippen, n.l. door de hoeden van elkaar af te bewegen. U kunt zelfs een paraplu opsteken en al draaiend een ei op de buiten rand laten balanceren. Ook hier zit een lange haar of een dun draadje aan het ei vastgeplakt. Een lus aan het andere eind slaat men om de spits van de paraplu en verder is er niets aan. Vult u een lege dop met ijzervijlsel en giet u daarop lijm, dan krijgt u een ei dat maar in één bepaalde stand wil staan. De gaatjes móet u echter wel even dicht- plakken met witte verf. Het ei kan op die wijze zelfs magnetisch worden en ook dat is een bron van vele kunststukken. Aan een goed gepeld ei danken sommi ge lieden hun leven. Men kan n.l. met gekookt eiwit een stempel kopiëren. Daarvan is in de bezettingstijd dankbaar gebruik gemaakt. Goed dat er toen nog enkele kippen waren. Op zijn punt. Een ei kunt u best met de punt op een harde tafel zetten, al heet u geen Colum bus. U hoeft het daarvoor echt niet te kneuzen. Het is voldoende als u het rauwe ei vooraf stevig schudt. Dat zit als volgt in elkaar. Een ei heeft een luchtkamer, die groter is naar mate het ei veroudert. Die luchtkamer zit vrijwel nooit op de lengte-as. Vandaar dat u zo'n rauw ei nooit op de punt kunt laten staan. Door het hard te schudden scheurt het vlies rond le luchtkamer. De vloeibare ei-inhoud zakt nu gelijkmatig naar beneden en doordat het zwaartepunt prevcies in de lengte-as gaat zitten kunt u het ei op zijn punt zetten. Schept iemand hierover op, dan geeft u hem een hard gekookt ei. Tien tegen één dat het hem dan nooit lukt. Neemt men u zelf met een gekookt ei te grazen dan kunt u dat gemakkelijk herkennen. U laat het gekoote ei rondtollen op een stenen bord. Vergelijk dat maar met een rauw ei: het gekookte ei tolt veel langer rond. Want de inhoud van het rauwe ei is vloeibaar en komt in beweging. Het remt de beweging van het geheel af. Eierdoppret. Lege eierdoppen zijn voor handige knutselaax-s bronnen van oneindig ver maak. Men kan er straalmotortjes van maken en stoombootjes. Dat alles doet men door water in de dop te doen en er een kaarsje of metablokje onder te laten branden. De ontsnappende stoom zorgt dan voor de kracht die de gewenste beweging veroorzaakt. U moet hier natuurlijk uitgaan van een gave dop. Twee gaatjes in een rauw ei en u kunt de inhoud er uit blazen om er een spiegelei van te bakken. Met de aldus verkregen doppen kunt u dan gaan knutselen. U moet dan één gaatje dicht- plakken, zodat de stoom slechts door één opening kan ontsnappen. Zolang niet alle water verdampt is kan de hitte in de eischaal nooit veel hoger dan tot 100 graden oplopen. Die temperatuur kan de eischaal het best vedragen. Nu wij u op het spoor gezet hebben kunt u zelf gemakkelijk enkele tientallen kunstjes bedenken, hetzij met hele eieren, hetzij met lege doppen. Met Pasen heeft dat alles niets te maken, maar waarom zouden wij het niet op Pasen doen? (Nadruk verboden). Te Kamperland zijn gevonden: een bril met etui, een bruine wollen das, een paar bruine, lederen wanten en een tas met regenkleding. Nadere inlichtingen: Rijkspolitie Kamperland, Nieuwstraat 59. Wandelliefhebbers opgelet Voor de negende maal in successie organiseert de Plattelands Jongeren Ge meenschap afd. Noord-Beveland „De Peelandmars" op zaterdag 19 april. Deze mars is plm. 50 km lang en loopt langs de zeedijken van Noord-Beveland. U komt dan waarschijnlijk op plaatsen, waar u nog nooit geweest bent. Vooral het traject van De Banjaard langs het Veerse meer is om deze tijd van het jaar aantrekkelijk. De inschrijving is vanaf 7.00 uur en de start is om 7.30 uur vanuit hotel „De Korenbeurs" te Kortgene. Het inschrijfgeld is 2.50 en voor ie dereen die deze tocht uitloopt is een aandenken. In de afd. TEXTIEL ontvingen wij deze week een pracht sortering: Jupons vanaf 2.25. Onderjurken vanaf 5.95, Duslerschorten met en zonder mouw. Kousen en sokken. Herentruien vanaf 19.95. Spijkerbroeken, maten 44 tot en met 52, slechts 8.95. In de afd. SCHOENEN ontvingen wij leuke dames- en meisjesschoenen, open en blokhak. Denk om de dubbel zilverzegels tot en met zaterdag 5 april a.s. Beleefd aanbevelend, Wissenkerke, Tel. 01107 - 2 81. Uw adres voor Textiel en schoenen. WIE VROEG OP MOET STAAN EN TOCH GOED UITGESLAPEN WIL ZIJN, MOET EENS EEN PROBEREN. Pracht kwaliteit Poly-ether en een sterke tijk. 80/190 120/190 Kwaliteit Populair Populair 62.00 98.00 Standaard Standaard 89.50 135.00 ZIERIKZEE TEL. 01110 - 26 04. Baby-artikelen. Derijl meisjesvesten.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1969 | | pagina 2