DORMIRELLA
BED
GEBRS. THIEN
paashaas en paasei
EEN PRETTIG PAASFEEST
Sporthuis IMANSE
DRAAG INTERNATIONALE
CHIC! DRAAG
DEIMOD!
Regenmantels
Kinderjasje
WÊÊBÊÊKÊKÊÊKSÊKmm
J. KLEPPE
Bron van vermaak en commercie.
Nuchtere lieden zullen zich afvragen wat een haas en een ei met Pasen
te maken hebben. Het antwoord luidt: niets. Wil men fantaseren, dan kan
men zeggen, dat eieren vanouds vruchtbaarheidszinnebeelden waren en dus
pasten bij een feest in het voorjaar. Eieren zouden o.m. offergaven zijn
geweest voor de godin Ostara (haar naam leeft nog voort in de Duitse
naam voor Pasen: Ostern), maar ook dat is een veronderstelling. Men kan
rustig zeggen: vroeger legden de kippen de meeste eieren in het voorjaar
en dat zal wel de reden zijn geweest waarom ze aan onze paasmaaltijd
verbonden werden.
En de paashaas? Waarom geen paasooievaar? Wel, de paashaas is al hele
maal een verzinsel. Haas rijmt op paas en dat is het enige wat men er van
kan zeggen. Het is een bedachte sprookjesfiguur en die is „er in gegaan".
Onze etaleurs zouden het dier smartelijk missen, want godsdienstige figu
ren zijn taboe in de commercie. Gelukkig maar.
GLORIA
met vest van Crêpe-Broché
zuiver scheerwol
wensen wij u toe; u hoeft het niet te laten vergallen
door een nat pak; er zijn
Damesmaten met moderne gespsluiting: groen, marine
of rood, modern - modieus 36.60.
Plastic op linnen, driekwart of lang, marine/wit
32.45 34.10.
Met zuidwester en leuke halsbies, maat 122 29.35.
Schotse ruit met kraagje vanaf 15.10.
Lak-plastic of linnen vanaf maat 110 23.75.
Lange Delft 8D MIDDELBURG.
Aan eieren kon men plezier beleven.
Vanouds zijn er heel wat gebruiken aan
eieren verbonden. Daar was allereerst
de eierdans, afgebeeld in enkele 17de
eeuwse schilderstukken. Men legt een
aantal eieren op de vloer en danst er
tussen door. Wie er een vermorzelt is af
of moet een rondje geven. Bekend is
het doek van Pieter Artsen uit 1557 dat
u in het Rijksmuseum te Amsterdam
maar eens moet gaan bewonderen. Nu
was dansen iets wat bij onze Calvinis
tische landgenoten uit die tijd al hele
maal niet in de smaak viel en dus is dat
wufte vermaak al spoedig vervangen
door het veel ingetogener eiertikken.
Een goed fantast kan tussen de eierdans
en oude heidense gewoonten ook nog
verband leggen, maar dit laten wij ter
zijde.
Het eiertikken is in wezen dóódsimpel:
Jan tikt met zijn ei tegen dat van Piet.
Als Piets ei indeukt is hij het kwijt enz.
De verleiding om een stenen nestei te
kiezen als uitgangsmateriaal was vroeger
ook al groot en dat leidde nóg wel eens
tot situaties die weinig paasachtig waren.
Maar dat eiertikken deed men vroeger
met fraai gekleurde eieren. Men schil
derde er vaak zijn naam, het jaartal,
bomen e.a. figuren op. Dat deed men
zelf, maar ook kon men zulke fraai ge
kleurde eieren kopen in kraampjes.
Zo groeide dit gebruik naar een soort
kermis toe en men speelde het op een
speciale paasweide. Zo'n paasweide is
er nog in Arnhem (althans de naam:
de praast), in Wageningen en Nunspeet
(beide hebben een Paasberg, die niets
anders is dan een vroegere speelplaats
voor dit spel), Tiel (de Hoge Weide),
Deventer (de Worp), Zwolle (de Poolster-
berg), Winterswijk (de Weme), Ootmar-
sum (de Paaskamp) en Dwingelo (het
Dwingelerzand), enz.
Pek-ei.
Vroeger had men geen stenen nesteie
ren, maar vindingrijke bedriegers wisten
zich toch te handhaven. Dit blijkt uit
een ooggetuigeverslag van een eiertik-
wedstrijd in Amsterdam: „Sommige che
valiers d'industrie blazen de struif door
een klein gaatje uit hun ei weg (deze
verslaggever vergiste zich: om dat te
kunnen doen moet men er twee gaatjes
in prikken), en zij gieten gesmolten pek
in de plaats, hetwelk, gestold zijnde en
gehard, de eieren van alle andere par
tijen kneust. Anderen weten op een hou
ten ei dermate kunstig de verve ener
eierschaal aan te brengen, dat het voor
een echt ei doorgaat en zij kneuzen er
insgelijks alles mede wat hun voor
kwam."
Natuurlijk nam men afdoende maat
regelen tegen deze boosdoeners: „Onge
lukkig echter zij, die bij deze bedriegerij
betrapt worden. De minste straffe is wel,
dat zij van het hoofd tot de voetzool
met eierstruif beworpen worden. Maar
de menigte die thans regter en beul
tegelijk is, voegt er dikwerf schoppen en
muilperen bij." Dat insmeren met eier
struif was al een aardige afstraffing,
want men speelde het spel in zijn beste
pakje en middelen met biologische was
kracht hadden de groene zeep nog niet
vervangen.
Koppcrei.
De Amsterdammers zongen bij hun
spel een fraai vers:
Ei, kopperei en de kop zal leggen.
Als ze leit zal ik het je zeggen.
Groen ei, blauw ei, alle kinderen
hebben een ei.
Het eiertikken is wat in onbruik ge
raakt, maar het beschilderen van paas
eieren is gebleven. U kunt er tegenwoor
dig een verf voor kopen die bijzonder
goed is en koken overleeft.
De eiergebruiken hebben aanleiding
gegeven tot hele bundels volkspoëzie.
De kinderen schooiden eieren bijeen on
der het zingen van:
Vrouwke, vrouwke doe uw best,
(eieren rapen was vrouwenwerk)
Haal de eikes uit het nest
Van die witte hennen,
God zal ze kennen.
Een ei is geen ei,
Het tweede is een half ei,
Het derde is een paasei.
Van die witte en die zwarte,
Geef van ellek henneke watte.
Wij besparen u dergelijke onnozele
rijmpjes. Het bovenstaande is Vlaams,
maar het deel „Een ei is geen ei, twee ei
is een half ei en drie ei is een paasei"
is overal bekend. Nu u weet dat het een
bedelaarsrijm was begrijpt u de betekenis
ook.
Spel en grap.
De kermispartijen ontaardden algauw
in drink- en zwelggelagen. Berucht wer
den de eier(vr)eetwedstrijden. Zij beston
den uit de opgave een zo groot mogelijk
aantal hardgekookte eieren te eten. Daar
bij mocht wel gedronken worden maar
er tussendoor mocht men niets anders
eten. Ook bestond hier en daar de bepa
ling, dat de prestatie alleen geldig was
wanneer men het allerlaatste ei met
schaal en al naar binnen werkte. In de
dertiger jaren zou iemand in Barneveld
het tot 53 stuks gebracht hebben. Helaas
staat het gewicht van de eieren niet op
getekend; het kunnen dus „zesjes" ge
weest zijn. Gevaarlijk was deze vreterij
niet; men hield er alleen een grote ver
stopping van de ingewanden van over.
Het stenen nestei speelde nog lang een
rol in de folklore. Aan tafel was het rond
Pasen de gewoonte om een gekookt ei
tegen het voorhoofd te kneuzen alvorens
te pellen. Het verdient aanbeveling dit
met hard gekoote eieren te doen. Slaat
men namelijk te hard, dan besmeurt men
zich met struif. Slaat men te zacht, dan
slaat men zich een bult en lachen de om
standers zich er een. De juiste tik en
er gebeurt niets (met uw hoofd, het ei
kneust keurig). Even oefenen en u hebt
de slag zo te pakken. Natuurlijk kon men
het niet laten om aan tafel een echt ei
te verwisselen met een nestei. De gevol
gen daarvan leken in genendele op een
vredig paasfeest....
Geheimtaal.
Men kan een liefdes- of andere bood
schap op de binnenkant van het ei schrij
ven (dus op het eiwit) zonder dat dit van
buiten te zien is. Dit doet men met een
zuren bevattende inkt (azijn doet het ook
al) omdat het zuren de schaal plaatselijk
aantast, zodat de kleurstof door de schaal
kan dringen. Kookt met het ei, dan ver
dwijnt de kleurstof van de schaal, maar
op het eiwit staat de boodschap keurig
vermeld. Men moet echter wel tevoren
het ei in sodawater of vloeibare zeep
afwassen, zodat de schaal goed ontvet is.
Vervolgens moet men de inkt goed laten
opdrogen, alvorens met gaat koken. Al
dus konden schuchtere jongemannen aan
trekkelijke meisjes verrasssen of omge
keerd.
Een ei naar believen laten zinken, zwe
ven of drijven is al even eenvoudig. Men
gebruikt hiervoor gewoon water (waarin
het ei zinkt) of pekel (waarin het ei
drijft). Om het te laten zweven doet men
eerst pekel in een glas. Daarop legt men
een houten of kurken schijfje. Als u er
nu voorzichtig gewoon water op giet
zullen water en pekel zich niet vermen
gen en het schijfje kunt u verwijderen.
Een ei in deze vloeistof zinkt in het wa
ter, maar drijft op de pekel, zodat het
a.h.w. zweeft in de vloeistof.
Op de paasweiden vertoonden geslepen
lieden het kunstwerk een ei tientallen
meters ver weg te slingeren zonder dat
het brak. Zo'n ei was echt. De hele
kunst is, dat men het ei zo moet weg
werpen, dat het over zijn lengte-as bui
telend neerkomt en dan niet met een al
te grote boog. Want dan rolt het ei door,
zoals een parachutespringer of iemand
die zich uit een rijdend voertuig werpt.
De schaal breekt dan niet. Dit kunstje
kan men op een gazon of ander grasveld
vertonen; op een betonvloer of harde weg
natuurlijk niet. Om te oefenen en de
kunst onder de knie te krijgen zijn thans
voldoende eieren te koop.
Goocheltoeren.
Een half ei is beter dan een lege dop,
stellig. Maar voor het vertonen van goo
cheltoeren is de lege dop bijzonder ge
liefd, omdat die, dichtgeplakt, niet van
een vol ei is te onderscheiden. Met een
haar aan een knoop van uw jas ver
bonden lean men eieren naar believen
van de ene hoed in de de andere laten
wippen, n.l. door de hoeden van elkaar
af te bewegen. U kunt zelfs een paraplu
opsteken en al draaiend een ei op de
buiten rand laten balanceren. Ook hier
zit een lange haar of een dun draadje
aan het ei vastgeplakt. Een lus aan het
andere eind slaat men om de spits van
de paraplu en verder is er niets aan.
Vult u een lege dop met ijzervijlsel en
giet u daarop lijm, dan krijgt u een ei
dat maar in één bepaalde stand wil staan.
De gaatjes móet u echter wel even dicht-
plakken met witte verf. Het ei kan op die
wijze zelfs magnetisch worden en ook dat
is een bron van vele kunststukken.
Aan een goed gepeld ei danken sommi
ge lieden hun leven. Men kan n.l. met
gekookt eiwit een stempel kopiëren.
Daarvan is in de bezettingstijd dankbaar
gebruik gemaakt. Goed dat er toen nog
enkele kippen waren.
Op zijn punt.
Een ei kunt u best met de punt op een
harde tafel zetten, al heet u geen Colum
bus. U hoeft het daarvoor echt niet
te kneuzen. Het is voldoende als u het
rauwe ei vooraf stevig schudt.
Dat zit als volgt in elkaar. Een ei
heeft een luchtkamer, die groter is naar
mate het ei veroudert. Die luchtkamer
zit vrijwel nooit op de lengte-as. Vandaar
dat u zo'n rauw ei nooit op de punt kunt
laten staan. Door het hard te schudden
scheurt het vlies rond le luchtkamer. De
vloeibare ei-inhoud zakt nu gelijkmatig
naar beneden en doordat het zwaartepunt
prevcies in de lengte-as gaat zitten kunt
u het ei op zijn punt zetten.
Schept iemand hierover op, dan geeft
u hem een hard gekookt ei. Tien tegen
één dat het hem dan nooit lukt. Neemt
men u zelf met een gekookt ei te grazen
dan kunt u dat gemakkelijk herkennen.
U laat het gekoote ei rondtollen op een
stenen bord. Vergelijk dat maar met een
rauw ei: het gekookte ei tolt veel langer
rond. Want de inhoud van het rauwe ei
is vloeibaar en komt in beweging. Het
remt de beweging van het geheel af.
Eierdoppret.
Lege eierdoppen zijn voor handige
knutselaax-s bronnen van oneindig ver
maak. Men kan er straalmotortjes van
maken en stoombootjes. Dat alles doet
men door water in de dop te doen en
er een kaarsje of metablokje onder te
laten branden. De ontsnappende stoom
zorgt dan voor de kracht die de gewenste
beweging veroorzaakt.
U moet hier natuurlijk uitgaan van
een gave dop. Twee gaatjes in een rauw
ei en u kunt de inhoud er uit blazen om
er een spiegelei van te bakken. Met de
aldus verkregen doppen kunt u dan gaan
knutselen. U moet dan één gaatje dicht-
plakken, zodat de stoom slechts door één
opening kan ontsnappen.
Zolang niet alle water verdampt is
kan de hitte in de eischaal nooit veel
hoger dan tot 100 graden oplopen. Die
temperatuur kan de eischaal het best
vedragen. Nu wij u op het spoor gezet
hebben kunt u zelf gemakkelijk enkele
tientallen kunstjes bedenken, hetzij met
hele eieren, hetzij met lege doppen. Met
Pasen heeft dat alles niets te maken,
maar waarom zouden wij het niet op
Pasen doen?
(Nadruk verboden).
Te Kamperland zijn gevonden:
een bril met etui, een bruine wollen das,
een paar bruine, lederen wanten en een
tas met regenkleding.
Nadere inlichtingen:
Rijkspolitie Kamperland, Nieuwstraat 59.
Wandelliefhebbers opgelet
Voor de negende maal in successie
organiseert de Plattelands Jongeren Ge
meenschap afd. Noord-Beveland „De
Peelandmars" op zaterdag 19 april.
Deze mars is plm. 50 km lang en loopt
langs de zeedijken van Noord-Beveland.
U komt dan waarschijnlijk op plaatsen,
waar u nog nooit geweest bent. Vooral
het traject van De Banjaard langs het
Veerse meer is om deze tijd van het
jaar aantrekkelijk.
De inschrijving is vanaf 7.00 uur en de
start is om 7.30 uur vanuit hotel „De
Korenbeurs" te Kortgene.
Het inschrijfgeld is 2.50 en voor ie
dereen die deze tocht uitloopt is een
aandenken.
In de afd. TEXTIEL ontvingen wij
deze week een pracht sortering:
Jupons vanaf 2.25.
Onderjurken vanaf 5.95,
Duslerschorten met en zonder mouw.
Kousen en sokken.
Herentruien vanaf 19.95.
Spijkerbroeken,
maten 44 tot en met 52, slechts 8.95.
In de afd. SCHOENEN ontvingen wij
leuke dames- en meisjesschoenen,
open en blokhak.
Denk om de dubbel zilverzegels tot
en met zaterdag 5 april a.s.
Beleefd aanbevelend,
Wissenkerke, Tel. 01107 - 2 81.
Uw adres voor Textiel en schoenen.
WIE VROEG OP MOET STAAN EN TOCH GOED UITGESLAPEN
WIL ZIJN, MOET EENS EEN
PROBEREN.
Pracht kwaliteit Poly-ether en een sterke tijk.
80/190 120/190
Kwaliteit Populair Populair
62.00 98.00
Standaard Standaard
89.50 135.00
ZIERIKZEE TEL. 01110 - 26 04.
Baby-artikelen.
Derijl meisjesvesten.