NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Plow vier heeft DE schoenen
Hervormde ambtsdragersvergadering
Noord-Beveland
Hoog tijd
No. 3340
Zaterdag 28 februari 1969
72e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs 3.per half jaar Franco per post 13.50 per jaar Advertenties 15 ct per mm, excl. BTW
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wjj geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
De ambtsdragers waren op maandag
avond 17 februari bijeen in het Drenthe-
huis te Geersdijk. Ook de gereformeerde
ambtsdragers waren uitgenodigd, alsook
degenen, die geinteresseerd waren in het
onderwerp van deze avond. Bij elkaar
waren er zo ongeveer 60 personen, een
mooi aantal.
Prof. dr. G. C. van Niftrik was ge
vraagd te komen spreken over „Confes
sioneel denken in deze tijd", anders ge
zegd: hoe staan wij tegenover de belij-
denis-geschriften, die we hebben (denk
o.a. maar aan de Heidelberger Catechis
mus; de belijdenissen, die we in de kerk
dienst voórlezen of zingen, de 37 artike
len van het geloof; de Dordtse leerregels),
hebben wij een belijdenis nodig?, hebben
wij zo'n uitvoerige belijdenis nodig?, hoe
denken wij over zo'n belijdenis (confes
sie)?
Wat willen wij eigenlijk zeggen, wan
neer wij spreken over confessioneel den
ken? Betekent dat niet een manier van
spreken over Jezus, waaraan je merkt,
dat degene, die spreekt bewogen, ja
aangeraakt is door de Geest van Jezus,
hij spreekt er enthousiast, bezield over.
Je kunt aan hem merken, dat er iets
met hem aan de hand is. En dat is ook
niet zo verwonderlijk, want er was via de
Bijbel en ook de Belijdenis-geschriften
(die een korte samenvatting willen geven
van de bijbelse waarheden) de mogelijk
heid om kennis te maken met Jezus en
onder de indruk te komen van alles wat
Hij heeft gezegd en gedaan voor de toe
komst van de wereld en ons leven. Het
gaat er om dat wij leren denken, zoals
Jezus denkt en dat wij ook gaan doen,
wat Jezus gewild heeft. Maar dan moeten
we eerst zelf komen tot een belijdenis.
We moeten eerst door de Geest van Jezus
worden aangeraakt om bewogen te gaan
belijden „Ik geloof, dat Jezus Christus
de Zoon van God is". (Hand. 8 37). Dat
zeg je niet zo maar even. Al kennis
makend met de Here Jezus ga je dat
zeggen. Wanneer je goed met Hem ken
nis maakt, dan wordt je innerlijk ver-
andex-d. Dat is ook de bedoeling. We
kunnen dat bekering noemen of menta
liteitsverandering. Maar er moet wat
gebeuren.
Wij zijn dan mee aan de hand van de
belijdenis-geschriften gaan ontdekken wie
Jezus is. En wanneer ieder persoonlijk
zo'n ontdekking gedaan heeft, dan ga
je als personen samen die Jezus aan
bidden en je gaat ook de handen uit de
mouwen steken. Is het nu zo belangrijk
om bijv. te geloven in de „maagdelijke
geboorte" (geboren uit de maagd Maria)?
Het gaat er ook niet om dat ik geloof
in de „maagdelijke geboorte", maar dat
ik geloof in Jezus Christus, die geboren
is uit de maagd Maria. Ik geloof in
Jezus Christus, die via een wonder ter
wereld kwam. Centraal blijft Jezus Chris
tus.
Heeft het vandaag zin om nog bezig
te zijn met een belijdenis? Moeten wij
niet veel eerder komen tot daden? Kun
nen wij niet veel beter zeggen dat we
van iemand wel merken dat Hij gelooft,
uit zijn daden? Het is natuurlijk terecht
dat wij als christenen actief gaan worden.
Dat moet! Geen woorden, maar daden.
Maar het moet ook niet zó worden dat
wij gaan denken dat wij door al onze
activiteit de hemel gaan verdienen, want
zo uitnemend zijn onze daden nu ook
weer niet. Het gaat er natuurlijk wel
om dat we ons geloof in praktijk bren
gen, maar niet dat we nu door die
daden (deze wijze van leven) het nu
verder wel zullen verdienen. Luther
zei al, dat ons leven en onze daden
gebrekkig (zondig) waren. Wij zullen het
dan ook uiteindelijk moeten hebben van
Jezus Christus alleen. Dat vinden wij ook
in de belijdenis: „Ik geloof, dat Jezus
Christus de Zoon van God is."
En daarbij lopen wij het risico, dat
als wij al te veel over het leven gaan
praten, wij kunnen vragen aan elkaar:
„Wat denk je van de Here God?" We
worden als mensen dan zo belangrijk,
dat wij vaak menen de Here God ter
verantwoording te kunnen roepen. We
vex-geten dan sonxs de vraag: „Wat zou
de Here God van ons denken?" Deze
vraag is als het er opaan komt belang
rijker. Via deze vraag ontdekken wij
pas echt hoe wij zelf er uit zien en dat
wij Jezus Chx-istus nodig hebben.
Wanneer wij belijden, dan gaat het
steeds om: „wij belijden" en „ik belijd".
De kerk bestaat uit een gemeenschap
van mensen, die zeggen: ik belijd. Je
kunt dat echter nooit in je eentje blijven
zeggen. Het gaat pas goed tot ons spre
ken als al die mensen zich aaneensluiten
en samen gaan zeggen: wij belijden. Je
bent in deze dingen altijd samen bezig.
Op deze manier zou het moeten ten
minste. Jezus leerde ons ook bidden:
Onze Vader. Je zou het zo kunnen zeg
gen: De Hex-e Jezus wil aan ons per
soonlijk de zekex-heid van het geloof
geven, maar die zekerheid hebben wij ge
kregen om uit te delen. Ik moet er mee
de wereld in. We mogen zo dienend
in de wereld bezig zijn en zo voor
Jezus uitkomen, dat andere mensen ook
die zekerheid wel zouden willen hebben.
Wij behoeven ons geloof niet aan een
ander op te leggen, maar we mogen ex-
wel zo dienend mee bezig te zijn, dat
het een stuk getuigenis is.
Hoewel wij mogen wijzen op een stuk
persoonlijk geloofsleven, waarvan iets
uitgaat is het toch goed te wijzen op
de gevaren, die kunnen schuilen in de
persoonlijke ervaringen. Niet alle ei-va-
ringen zijn namelijk van de H. Geest.
Zo kunnen wij veel ervaringen uitgeven
voor godsdienstig, die het niet zijn.De
enige ervaring, die juist lijkt, is: „het
gegx-epen zijn door Jezus Christus." Dan
wordt je belijdenis ook een uitspx-aak
van ontdekking en verwondering: „Gij
zijt de Chx-istus."
Sommigen zeggen wel eens: „ik geloof,
wat ik beleven kan." Wat we niet bele
ven kunnen wox-dt dan weggelaten. Is
dit juist? Wanneer we een aantal din
gen rondom Jezus Christus niet kunnen
beleven, dan laten wij die maar weg.'
Is dit juist? Er is toch ook immers een
Waarheid, die Waarheid blijft ook al
kunnen wij dat nog niet beleven. Dat
Jezus Chx-istus Gods Zoon is dat is waar,
ook al kan ik dat nog niet beleven. Daar
moeten mij darx nog de ogen voor geo
pend wox-den. In de belijdenis-geschriften
kunnen wij de Waarheid vinden rondom
de Hex-e God en Jezus Chx-istus en de
H. Geest. De uitleg wordt ons daarin
gegeven. Daarom zijn ze ook belangrijk.
Het zijn geen documenten, die ex-gens
in het stof op zolder liggen en die niet
belangx-ijk meer zijn.
Door aan de belijdenis vast te houden,
behoef ik niet verstrikt te raken in mijn
eigen menselijke ervaringen. Ik mag al
leen gegrepen worden door en oxider de
indruk komen van Jezus Christus. Dat
gebeurde ook met de discipelen rondom
Jezus. Zij gingen met hun boodschap
de wereld in en dat betekende dat veel
meer mensen gegrepen werden. Ook wij
px-aten er nog over.
Confessioneel denken betekent niet een
vastzitten in bepaalde schema's. De disci
pelen zaten ook niet vast in een schema,
maar kenden als belijdende mensen een
heilig avontuur. Zodra confessioneel den
ken betekent: verstarring, dan gaat het
fout. Het moet alles steeds nieuw en
vers blijven. Confessioneel denken bete
kent eigenlijk progressief-zijn en conser-
vatief-zijn tegelijk.
Het gaat ook niet alleen om een vroom
heid, die voor mijzelf is (dus introvert),-
maar waarmee ik sta in de wereld. Ik wil
ervan getuigen. Ik wil er wat mee doen.
We willen er de wex-eld mee dienen.
Mede daardoor mogen de mensen ont
dekken, dat Jezus Christus en de H.
Geest nog steeds bezig zijn.
Ex* kwamen na deze lezing nog een
■aantal vx-agen:
Zijn wij, wanneer wij confessioneel
bezig zijn, toch niet te veel alleen-met-
God bezig en te weinig met het aposto
laat, het dienend bezig zijn? Wanneer
wij op de juiste manier met God bezig
zijn, dan zullen wij automatisch dienend
bezig zijn. Alleen in de kerk komen en
verder niets doen betekent nog geen
chx-isten zijn. Maar is ook waar, dat
alleen maar goed doen nog geen chris
ten zijn inhoudt.
Mogen belijdenis-geschriften wel een
beetje gemoderni'seert worden, opdat we
ze makkelijker kunnen lezen? Dan moet
er iets heel nieuws komen. Een oud
kleed met nieuwe stukken past niet.
Dan liever een nieuw kleed. Maar een
nieuw geschx-ift kün .je niet zo maar
maken. Dat moet als het wax-e geboren
wox-den.
Mag er ook kritiek op wox-den ge
bracht? Dat mag wel, maar dan moet
eerst de hele kerk er over oordelen.
Als wij 'zeggen: „wij belijden", dan is
het ook de hele kerk in den lande, die
belijdt. Het moet ook interkerkelijk be
zien worden.
Moeten wij er niet mee bezig zijn om
kerkelijke stukken zo .te publicex-en, dat
alle mensen dat kunnen begrijpen? Na-
tuux-lijk moet iedereen dat kunnen be
grijpen. Maar we dienen ons niet zo aan
te passen aan iedereen, dat wij geen
eigen bijbelse houding meer ovex-houden.
Wij blijven wel belijdende mensen. Nie
mand heeft namelijk respect voor ie
mand, die zich aan iedereen aanpast en
dus geen overtuiging blijkt te hebben.
Het was een leerzame avond, die ons
heel wat te denken meegaf. Het was
alles bij elkaar een gesprek x-ondom de
vragen: „Is een belijdenis belangrijk?"
„Hoe komen wij in gesprek rondom die
belijdenis tot welzijn van de kerk, die
haar taak heeft in deze wex-eld."
Het hemd is altijd nader dan de x*ok.
Waarom halen we dit overbekende
spreekwoord hier aan? Om er eens op
te wijzen hoe we hier in Nederland maar
gezapig voortleven in een soort wel
vaartsstaat, onder elkaar gezellig wat
bakkeleien over meer loon, dure prijzen,
hoge belastingen en teveel of te weinig
defensieve middelen, terwijl op vele
plaatsen in de wereld een openlijke of
wat verholen strijd aan de gang is,
waar miljoenen mensen bij zijn betx-ok-
ken.
Hier leven we in een schijnbare vrede,
elders is men druk bezig oorlog te voe
ren of er op aan te sturen, staten te
bedx-eigen, mensen te ondex-dx*ukken. En
wie zich in die gebieden daartegen ver
zet, in opstand wil komen, wordt in deze
„vredelievende" wereld zonder veel op
zien gelikwideerd.
In Vietnam sneuvelen iedere week nog
honderden mensen voor een onnutte zaak.
In Nigeria heerst een stammenoorlog
waarbij honderdduizenden mensen de
dood vinden, door geweld en door hon
ger, zonder dat de „beschaafde" wereld
er iets tegen doet, behalve wapens stu-
x*en. In het nabije oosten staat men elkaar
dagelijks naar het leven, doen Ax-abische
guerilla's zinloze aanvallen op Israeliex-s,
waartegen de laatste weer vergeldings
acties ondernemen, waax-bij doden val
len. Voor de Arabiex-en blijft vex-nietiging
van Isx-ael het parool, ovex-leg voor een
vreedzaam samenleven blijkt onmogelijk.
In China is een voortdurende strijd om
de macht al lange tijd aan de gang,
waarbij langzamerhand miljoenen men
sen om zeep zijn gebracht. In Japan
worden hele veldslagen gelevex-d tussen
linkse en rechtse studenten en de po
litie, waarbij doden en gewonden vallen.
In Zuid-Amerika wordt in steeds meer
staten de ogenschijnlijke democratie
steeds meer verdrongen om plaats te ma
ken voor een straf dictatoriaal bewind,
dat velen in de gevangenissen werpt of
ter dood bx-engt.
In Spanje, in Portugal, in Griekenland
een straffe rechtse dictatuur, in oost-
Europa de linkse dictatuur met de onder-
dx-ukking van gehele volkeren die wel
anders zouden willen maar het recht
niet hebben zichzelf te zijn. In verschil
lende Afrikaanse landen een links of
een rechtsgeoriënteerd persoorxlijk be
wind, al naar men het wil bekijken. En
met deze opsomming zullen we er nog
wel xiiet zijn, want er gebeurt nog veel
meer onrecht en onmenselijks in de
wex-eld, dat in de veelheid aan onze ogen
voorbij gaat. Over allerlei vormen van
discx-iminatie spreken we nog niet eens.
Deze hypocriete wereld heeft nochtans
een instrument in het leven geroepen
om de vrede in de wereld te bevorderen,
onder de nu als een leugen aandoende
naam van „Verenigde Naties", met als
summum van hypocrisie een „Veilig
heidsraad." De staat die zich door een
ander bedreigd voelt of tegen wie ge
welddadigheden worden begaan, kan bij
die Veiligheidsraad een klacht indienen.
Dan komt de raad in spoedzitting bij
een, spx-eekt een veroordeling of een ver
maning uit en., gaat weer slapen. Als
het heel erg lijkt en men kan het ex-
toevallig over eens wox-den, zet de Vere
nigde Naties wat politietroepen op wacht
in het bedx-eigde gebied, die echter hard
moeten weglopen als het desondanks
knokken wordt.
Maar we doen alsof we toch een
vredes- en veiligheidsinstituut hebben
geschapen. Ook al weet ieder, dat als
puntje bij paaltje komt, de zich het
machtigst voelende staat ixi een conflict
zich van die V.N. niets aantrekt "en rus
tig gaat vechten, bezetten, onderdrukken;
propagex-end dat het wel moest terwille
van de eigen veiligheid. Als er tegen een
strijd, een bedreiging, een ondex-druk-
king wordt geprotesteerd, dan geschiedt
dat meer uit een politieke anders ge
richtheid, dan uit zuiver menselijke im
pulsen.
De situatie in de wereld neemt een
steeds dx-eigender karakter aan. Daarvan
zijn nog veel meer tendensen te signa-
lex-en dan we in het bovenstaande kon
den doen. We zouden dat ook in Neder
land beter moeten gaan inzien. Besef
fen, dat het hoog tijd wordt de handen
ineen te slaan. Het partij- en godsdien
stig sectarisme, gebaseex-d op kleinbur
gerlijke vex-schillen en verlangens, laten
vax-en en gezamenlijk de vrede bevor
deren. Het is er de hoogste tijd voor.
(Nadruk verboden).
H. van Wermeskex-ken.
Kruiswoordpuzzel no. 119
Horizontaal: 1. schepel - 6. monocle - 11.
pee - 12. bom - 13. als - 14. alg - 16. est
18. ski - 19. olie - 20. -stom - 22. imam
24. oi'de - 26. aster - 28. gedoe - 29. lax-k
30. raket - 32. tent - 33. toe - 34. inkt
37. beest - 39. slap - 42. lepel - 43. toets
44. Rome - 45. aker - 46. noen - 49. Bx-am
51. Ans - 54. aga - 55. ene - 56. por
58. nop - 59. ure - 60. dralend - 61.
graniet.
Verticaal: 1. spaniel - 2. cel - 3. hes
4. paal - 5. loge - 6. moes - 7. Nato
8. cbs - 9. lok - 10. eminent - 15. liter
17. stoet - 19. Omsk - 21. moot - 23. aar
25. ree - 27. ratel - 28. geest - 31. koe
34. Ierland - 35. kim - 36. teen - 37. beleg
38. toorn - 39. stam - 40. lsk - 41. por
tret - 47. oase - 48. naad - 49. bex-g
50. aex-a - 52. nor - 53. spa - 56. pui
57. ore.
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 118
Horizontaal: 1. netwei'k van lijnen - 7.
opheffing van straf - 12. x-egel - 13. eex-ste
mens - 14. zoals de akten getuigen (Lat.
afk.) - 16. hij die deelt - 17. pex-s. vnw.
18. onguur gezicht - 19. tweemaal - 20.
bolgewas - 21. deel van een Franse
ontkenning - 22. hemellichaam - 24. rich
ting - 26. machinepistool - 28. discipel
29. lustoord - 31. landtong - 34. oneer
35. drietal - 38. waterpeil (afk.) - 39.
antwoord betaald (afk.) - 40. x-uime - 42.
gx-aag - 43. naschrift (afk.) - 44. gelooide
huid - 45. selenium (afk.) - 46. deel van
de hals - 48. adem - 51. staaf van hek
werk - 52. zandstrook aan de kust.
Verticaal: 1. waddeneiland - 2. dus (Eng.)
3. koninklijke zetels - 4. jongensnaam
5. toespraak - 6. militaix-e rang - 7. straf
werktuig - 8. eerwaarde heer (Lat. afk.)
9. soort bes - 10. tot en met (afk.) - 11.
pex-sonen van adel - 15. zangstuk - 17.
aanw. vnw. - 23. geur - 24. pi-aatjes,
geleuter - 25. maatschappelijke gx-oep
27. zacht - 30. deel v. d. week - 31.
vloerkleed - 32. heilige stier - 33. schil
derwerk op hout - 35. blaasinstrument
36. deel van het oog - 37. agio - 41. Fr.
pers. vnw. - 42. gewas - 46. vogel - 47.
vogelprodukt - 49. heilige (afk.) - 50.
familielid.
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES