NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Plow vier heeft DE schoenen Hervormde ambtsdragersvergadering Noord-Beveland Hoog tijd No. 3340 Zaterdag 28 februari 1969 72e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs 3.per half jaar Franco per post 13.50 per jaar Advertenties 15 ct per mm, excl. BTW Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wjj geen enkele verantwoordelijkheid dragen. De ambtsdragers waren op maandag avond 17 februari bijeen in het Drenthe- huis te Geersdijk. Ook de gereformeerde ambtsdragers waren uitgenodigd, alsook degenen, die geinteresseerd waren in het onderwerp van deze avond. Bij elkaar waren er zo ongeveer 60 personen, een mooi aantal. Prof. dr. G. C. van Niftrik was ge vraagd te komen spreken over „Confes sioneel denken in deze tijd", anders ge zegd: hoe staan wij tegenover de belij- denis-geschriften, die we hebben (denk o.a. maar aan de Heidelberger Catechis mus; de belijdenissen, die we in de kerk dienst voórlezen of zingen, de 37 artike len van het geloof; de Dordtse leerregels), hebben wij een belijdenis nodig?, hebben wij zo'n uitvoerige belijdenis nodig?, hoe denken wij over zo'n belijdenis (confes sie)? Wat willen wij eigenlijk zeggen, wan neer wij spreken over confessioneel den ken? Betekent dat niet een manier van spreken over Jezus, waaraan je merkt, dat degene, die spreekt bewogen, ja aangeraakt is door de Geest van Jezus, hij spreekt er enthousiast, bezield over. Je kunt aan hem merken, dat er iets met hem aan de hand is. En dat is ook niet zo verwonderlijk, want er was via de Bijbel en ook de Belijdenis-geschriften (die een korte samenvatting willen geven van de bijbelse waarheden) de mogelijk heid om kennis te maken met Jezus en onder de indruk te komen van alles wat Hij heeft gezegd en gedaan voor de toe komst van de wereld en ons leven. Het gaat er om dat wij leren denken, zoals Jezus denkt en dat wij ook gaan doen, wat Jezus gewild heeft. Maar dan moeten we eerst zelf komen tot een belijdenis. We moeten eerst door de Geest van Jezus worden aangeraakt om bewogen te gaan belijden „Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is". (Hand. 8 37). Dat zeg je niet zo maar even. Al kennis makend met de Here Jezus ga je dat zeggen. Wanneer je goed met Hem ken nis maakt, dan wordt je innerlijk ver- andex-d. Dat is ook de bedoeling. We kunnen dat bekering noemen of menta liteitsverandering. Maar er moet wat gebeuren. Wij zijn dan mee aan de hand van de belijdenis-geschriften gaan ontdekken wie Jezus is. En wanneer ieder persoonlijk zo'n ontdekking gedaan heeft, dan ga je als personen samen die Jezus aan bidden en je gaat ook de handen uit de mouwen steken. Is het nu zo belangrijk om bijv. te geloven in de „maagdelijke geboorte" (geboren uit de maagd Maria)? Het gaat er ook niet om dat ik geloof in de „maagdelijke geboorte", maar dat ik geloof in Jezus Christus, die geboren is uit de maagd Maria. Ik geloof in Jezus Christus, die via een wonder ter wereld kwam. Centraal blijft Jezus Chris tus. Heeft het vandaag zin om nog bezig te zijn met een belijdenis? Moeten wij niet veel eerder komen tot daden? Kun nen wij niet veel beter zeggen dat we van iemand wel merken dat Hij gelooft, uit zijn daden? Het is natuurlijk terecht dat wij als christenen actief gaan worden. Dat moet! Geen woorden, maar daden. Maar het moet ook niet zó worden dat wij gaan denken dat wij door al onze activiteit de hemel gaan verdienen, want zo uitnemend zijn onze daden nu ook weer niet. Het gaat er natuurlijk wel om dat we ons geloof in praktijk bren gen, maar niet dat we nu door die daden (deze wijze van leven) het nu verder wel zullen verdienen. Luther zei al, dat ons leven en onze daden gebrekkig (zondig) waren. Wij zullen het dan ook uiteindelijk moeten hebben van Jezus Christus alleen. Dat vinden wij ook in de belijdenis: „Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is." En daarbij lopen wij het risico, dat als wij al te veel over het leven gaan praten, wij kunnen vragen aan elkaar: „Wat denk je van de Here God?" We worden als mensen dan zo belangrijk, dat wij vaak menen de Here God ter verantwoording te kunnen roepen. We vex-geten dan sonxs de vraag: „Wat zou de Here God van ons denken?" Deze vraag is als het er opaan komt belang rijker. Via deze vraag ontdekken wij pas echt hoe wij zelf er uit zien en dat wij Jezus Chx-istus nodig hebben. Wanneer wij belijden, dan gaat het steeds om: „wij belijden" en „ik belijd". De kerk bestaat uit een gemeenschap van mensen, die zeggen: ik belijd. Je kunt dat echter nooit in je eentje blijven zeggen. Het gaat pas goed tot ons spre ken als al die mensen zich aaneensluiten en samen gaan zeggen: wij belijden. Je bent in deze dingen altijd samen bezig. Op deze manier zou het moeten ten minste. Jezus leerde ons ook bidden: Onze Vader. Je zou het zo kunnen zeg gen: De Hex-e Jezus wil aan ons per soonlijk de zekex-heid van het geloof geven, maar die zekerheid hebben wij ge kregen om uit te delen. Ik moet er mee de wereld in. We mogen zo dienend in de wereld bezig zijn en zo voor Jezus uitkomen, dat andere mensen ook die zekerheid wel zouden willen hebben. Wij behoeven ons geloof niet aan een ander op te leggen, maar we mogen ex- wel zo dienend mee bezig te zijn, dat het een stuk getuigenis is. Hoewel wij mogen wijzen op een stuk persoonlijk geloofsleven, waarvan iets uitgaat is het toch goed te wijzen op de gevaren, die kunnen schuilen in de persoonlijke ervaringen. Niet alle ei-va- ringen zijn namelijk van de H. Geest. Zo kunnen wij veel ervaringen uitgeven voor godsdienstig, die het niet zijn.De enige ervaring, die juist lijkt, is: „het gegx-epen zijn door Jezus Christus." Dan wordt je belijdenis ook een uitspx-aak van ontdekking en verwondering: „Gij zijt de Chx-istus." Sommigen zeggen wel eens: „ik geloof, wat ik beleven kan." Wat we niet bele ven kunnen wox-dt dan weggelaten. Is dit juist? Wanneer we een aantal din gen rondom Jezus Christus niet kunnen beleven, dan laten wij die maar weg.' Is dit juist? Er is toch ook immers een Waarheid, die Waarheid blijft ook al kunnen wij dat nog niet beleven. Dat Jezus Chx-istus Gods Zoon is dat is waar, ook al kan ik dat nog niet beleven. Daar moeten mij darx nog de ogen voor geo pend wox-den. In de belijdenis-geschriften kunnen wij de Waarheid vinden rondom de Hex-e God en Jezus Chx-istus en de H. Geest. De uitleg wordt ons daarin gegeven. Daarom zijn ze ook belangrijk. Het zijn geen documenten, die ex-gens in het stof op zolder liggen en die niet belangx-ijk meer zijn. Door aan de belijdenis vast te houden, behoef ik niet verstrikt te raken in mijn eigen menselijke ervaringen. Ik mag al leen gegrepen worden door en oxider de indruk komen van Jezus Christus. Dat gebeurde ook met de discipelen rondom Jezus. Zij gingen met hun boodschap de wereld in en dat betekende dat veel meer mensen gegrepen werden. Ook wij px-aten er nog over. Confessioneel denken betekent niet een vastzitten in bepaalde schema's. De disci pelen zaten ook niet vast in een schema, maar kenden als belijdende mensen een heilig avontuur. Zodra confessioneel den ken betekent: verstarring, dan gaat het fout. Het moet alles steeds nieuw en vers blijven. Confessioneel denken bete kent eigenlijk progressief-zijn en conser- vatief-zijn tegelijk. Het gaat ook niet alleen om een vroom heid, die voor mijzelf is (dus introvert),- maar waarmee ik sta in de wereld. Ik wil ervan getuigen. Ik wil er wat mee doen. We willen er de wex-eld mee dienen. Mede daardoor mogen de mensen ont dekken, dat Jezus Christus en de H. Geest nog steeds bezig zijn. Ex* kwamen na deze lezing nog een ■aantal vx-agen: Zijn wij, wanneer wij confessioneel bezig zijn, toch niet te veel alleen-met- God bezig en te weinig met het aposto laat, het dienend bezig zijn? Wanneer wij op de juiste manier met God bezig zijn, dan zullen wij automatisch dienend bezig zijn. Alleen in de kerk komen en verder niets doen betekent nog geen chx-isten zijn. Maar is ook waar, dat alleen maar goed doen nog geen chris ten zijn inhoudt. Mogen belijdenis-geschriften wel een beetje gemoderni'seert worden, opdat we ze makkelijker kunnen lezen? Dan moet er iets heel nieuws komen. Een oud kleed met nieuwe stukken past niet. Dan liever een nieuw kleed. Maar een nieuw geschx-ift kün .je niet zo maar maken. Dat moet als het wax-e geboren wox-den. Mag er ook kritiek op wox-den ge bracht? Dat mag wel, maar dan moet eerst de hele kerk er over oordelen. Als wij 'zeggen: „wij belijden", dan is het ook de hele kerk in den lande, die belijdt. Het moet ook interkerkelijk be zien worden. Moeten wij er niet mee bezig zijn om kerkelijke stukken zo .te publicex-en, dat alle mensen dat kunnen begrijpen? Na- tuux-lijk moet iedereen dat kunnen be grijpen. Maar we dienen ons niet zo aan te passen aan iedereen, dat wij geen eigen bijbelse houding meer ovex-houden. Wij blijven wel belijdende mensen. Nie mand heeft namelijk respect voor ie mand, die zich aan iedereen aanpast en dus geen overtuiging blijkt te hebben. Het was een leerzame avond, die ons heel wat te denken meegaf. Het was alles bij elkaar een gesprek x-ondom de vragen: „Is een belijdenis belangrijk?" „Hoe komen wij in gesprek rondom die belijdenis tot welzijn van de kerk, die haar taak heeft in deze wex-eld." Het hemd is altijd nader dan de x*ok. Waarom halen we dit overbekende spreekwoord hier aan? Om er eens op te wijzen hoe we hier in Nederland maar gezapig voortleven in een soort wel vaartsstaat, onder elkaar gezellig wat bakkeleien over meer loon, dure prijzen, hoge belastingen en teveel of te weinig defensieve middelen, terwijl op vele plaatsen in de wereld een openlijke of wat verholen strijd aan de gang is, waar miljoenen mensen bij zijn betx-ok- ken. Hier leven we in een schijnbare vrede, elders is men druk bezig oorlog te voe ren of er op aan te sturen, staten te bedx-eigen, mensen te ondex-dx*ukken. En wie zich in die gebieden daartegen ver zet, in opstand wil komen, wordt in deze „vredelievende" wereld zonder veel op zien gelikwideerd. In Vietnam sneuvelen iedere week nog honderden mensen voor een onnutte zaak. In Nigeria heerst een stammenoorlog waarbij honderdduizenden mensen de dood vinden, door geweld en door hon ger, zonder dat de „beschaafde" wereld er iets tegen doet, behalve wapens stu- x*en. In het nabije oosten staat men elkaar dagelijks naar het leven, doen Ax-abische guerilla's zinloze aanvallen op Israeliex-s, waartegen de laatste weer vergeldings acties ondernemen, waax-bij doden val len. Voor de Arabiex-en blijft vex-nietiging van Isx-ael het parool, ovex-leg voor een vreedzaam samenleven blijkt onmogelijk. In China is een voortdurende strijd om de macht al lange tijd aan de gang, waarbij langzamerhand miljoenen men sen om zeep zijn gebracht. In Japan worden hele veldslagen gelevex-d tussen linkse en rechtse studenten en de po litie, waarbij doden en gewonden vallen. In Zuid-Amerika wordt in steeds meer staten de ogenschijnlijke democratie steeds meer verdrongen om plaats te ma ken voor een straf dictatoriaal bewind, dat velen in de gevangenissen werpt of ter dood bx-engt. In Spanje, in Portugal, in Griekenland een straffe rechtse dictatuur, in oost- Europa de linkse dictatuur met de onder- dx-ukking van gehele volkeren die wel anders zouden willen maar het recht niet hebben zichzelf te zijn. In verschil lende Afrikaanse landen een links of een rechtsgeoriënteerd persoorxlijk be wind, al naar men het wil bekijken. En met deze opsomming zullen we er nog wel xiiet zijn, want er gebeurt nog veel meer onrecht en onmenselijks in de wex-eld, dat in de veelheid aan onze ogen voorbij gaat. Over allerlei vormen van discx-iminatie spreken we nog niet eens. Deze hypocriete wereld heeft nochtans een instrument in het leven geroepen om de vrede in de wereld te bevorderen, onder de nu als een leugen aandoende naam van „Verenigde Naties", met als summum van hypocrisie een „Veilig heidsraad." De staat die zich door een ander bedreigd voelt of tegen wie ge welddadigheden worden begaan, kan bij die Veiligheidsraad een klacht indienen. Dan komt de raad in spoedzitting bij een, spx-eekt een veroordeling of een ver maning uit en., gaat weer slapen. Als het heel erg lijkt en men kan het ex- toevallig over eens wox-den, zet de Vere nigde Naties wat politietroepen op wacht in het bedx-eigde gebied, die echter hard moeten weglopen als het desondanks knokken wordt. Maar we doen alsof we toch een vredes- en veiligheidsinstituut hebben geschapen. Ook al weet ieder, dat als puntje bij paaltje komt, de zich het machtigst voelende staat ixi een conflict zich van die V.N. niets aantrekt "en rus tig gaat vechten, bezetten, onderdrukken; propagex-end dat het wel moest terwille van de eigen veiligheid. Als er tegen een strijd, een bedreiging, een ondex-druk- king wordt geprotesteerd, dan geschiedt dat meer uit een politieke anders ge richtheid, dan uit zuiver menselijke im pulsen. De situatie in de wereld neemt een steeds dx-eigender karakter aan. Daarvan zijn nog veel meer tendensen te signa- lex-en dan we in het bovenstaande kon den doen. We zouden dat ook in Neder land beter moeten gaan inzien. Besef fen, dat het hoog tijd wordt de handen ineen te slaan. Het partij- en godsdien stig sectarisme, gebaseex-d op kleinbur gerlijke vex-schillen en verlangens, laten vax-en en gezamenlijk de vrede bevor deren. Het is er de hoogste tijd voor. (Nadruk verboden). H. van Wermeskex-ken. Kruiswoordpuzzel no. 119 Horizontaal: 1. schepel - 6. monocle - 11. pee - 12. bom - 13. als - 14. alg - 16. est 18. ski - 19. olie - 20. -stom - 22. imam 24. oi'de - 26. aster - 28. gedoe - 29. lax-k 30. raket - 32. tent - 33. toe - 34. inkt 37. beest - 39. slap - 42. lepel - 43. toets 44. Rome - 45. aker - 46. noen - 49. Bx-am 51. Ans - 54. aga - 55. ene - 56. por 58. nop - 59. ure - 60. dralend - 61. graniet. Verticaal: 1. spaniel - 2. cel - 3. hes 4. paal - 5. loge - 6. moes - 7. Nato 8. cbs - 9. lok - 10. eminent - 15. liter 17. stoet - 19. Omsk - 21. moot - 23. aar 25. ree - 27. ratel - 28. geest - 31. koe 34. Ierland - 35. kim - 36. teen - 37. beleg 38. toorn - 39. stam - 40. lsk - 41. por tret - 47. oase - 48. naad - 49. bex-g 50. aex-a - 52. nor - 53. spa - 56. pui 57. ore. Oplossing kruiswoordpuzzel no. 118 Horizontaal: 1. netwei'k van lijnen - 7. opheffing van straf - 12. x-egel - 13. eex-ste mens - 14. zoals de akten getuigen (Lat. afk.) - 16. hij die deelt - 17. pex-s. vnw. 18. onguur gezicht - 19. tweemaal - 20. bolgewas - 21. deel van een Franse ontkenning - 22. hemellichaam - 24. rich ting - 26. machinepistool - 28. discipel 29. lustoord - 31. landtong - 34. oneer 35. drietal - 38. waterpeil (afk.) - 39. antwoord betaald (afk.) - 40. x-uime - 42. gx-aag - 43. naschrift (afk.) - 44. gelooide huid - 45. selenium (afk.) - 46. deel van de hals - 48. adem - 51. staaf van hek werk - 52. zandstrook aan de kust. Verticaal: 1. waddeneiland - 2. dus (Eng.) 3. koninklijke zetels - 4. jongensnaam 5. toespraak - 6. militaix-e rang - 7. straf werktuig - 8. eerwaarde heer (Lat. afk.) 9. soort bes - 10. tot en met (afk.) - 11. pex-sonen van adel - 15. zangstuk - 17. aanw. vnw. - 23. geur - 24. pi-aatjes, geleuter - 25. maatschappelijke gx-oep 27. zacht - 30. deel v. d. week - 31. vloerkleed - 32. heilige stier - 33. schil derwerk op hout - 35. blaasinstrument 36. deel van het oog - 37. agio - 41. Fr. pers. vnw. - 42. gewas - 46. vogel - 47. vogelprodukt - 49. heilige (afk.) - 50. familielid. Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1969 | | pagina 1