NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD PrUMjL vv^yv Phravier heeft DE schoenen KILLE CIJFERS het zit er beslist in! DE COÖPERATIEVE te Colijnsplaat en te Kamperland Goed voor de huid het gehele''Jaar door Drooghutten beschermen kostbare straalmotoren anders dan andere No. 3320 Zaterdag 5 oktober 1968 72e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs 2.50 par half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advartentias 15 cent per mm Voor fouten In advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen. Verkeersdrama's weergegeven in Wettelijke maatregelen worden overwogen Binnenkort is de indiening te verwachten van een ontwerp tot wijziging van de Wegenverkeerswet betreffende het rijden onder drankinvloed. Ook de mogelijkheid van invoering van minimumsnelheden, het wegslepen van in strijd met de voorschriften hinderijk geparkeerde auto's en maatregelen je gens degenen, die uit de rijbevoegdheid zijn ontzet, worden overwogen. Dit alles staat te lezen in een onlangs gepubliceerde nota verkeersveiligheid. Deze lijvige nota duidt er op, dat men ook in Den Haag beseft, dat de ver keersonveiligheid een van de meest ernstige problemen van de Nederlandse volkshuishouding is. Het aantal (vaak jonge) mensen, dat getroffen wordt door de Moloch van het verkeer, vertoont ieder jaar een fikse stijging en het toenemend aantal leger van invaliden betekent nog eens een extra verlies post voor onze volksgezondheid en een gevaar voor zijn geestkracht. Hoeveel verkeersongevallen hebben er jaarlijks in Nederland plaats, onder welke categorieën van weggebruikers vallen de meeste slachtoffers, vinden de meeste verkeersongevallen binnen of buiten de bebouwde kom plaats, welke voertuigtypen leveren de grootste risico's? BROMFIETS IS ZEER RISKANT. Blijkens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek nemen de ver keersongevallen een belangrijke plaats in op het lijstje van voornaamste doodsoor zaken. De cijfers spreken het meest met betrekking tot de overledenen van 15 tot 44 jaar. Twintig procent van hen vond in 1966 door een verkeersongeval de dood. Tweede doodsoorzaak in deze groep was. kanker (19°/o), onmiddellijk gevolgd door hart- en vaatziekten (15%). Opmerkelijk was het percentage, dat door zelfmoord in de overlijdensstatistieken terecht kwam (5%). Het aantl slachtoffers door verkeerson gevallen gaf de laatste jaren een voort durende stijging te zien. In 1964 bedroeg dit aantal 61.562, in 1967 63.491. Het aan- Het zit er in, dat u als spaar der óók cliënt wordt voor an dere bankzaken. U gaat bij voorbeeld naar het buitenland met vakantie. Daarvoor zijn vreemde valuta nodig en een reisverzekering. U wilt in effec ten beleggen of gebruik maken van de bankgiro. Ja, dan js het toch wel gemakkelijk, dat uw spaarbank alle bankzaken doet. Zo houdt u de zaak in één hand. In één bank...de "•aiffeisenbank! zal u graag nader inlichten tal dodelijke slachtoffers bedroeg voor die jaren respectievelijk 2375 en 2855. Wat het aantal slachtoffers naar wijze van deelneming aan het verkeer betreft: de cijfers van 1967 tonen aan dat het rei zen per autobus naar verhouding weinig riskant is. Het totaal percentage ver keersslachtoffers, dat door middel van een autobus aan het verkeer deelnam, bedx-oeg 0,4%, een zeer laag percentage dus. Het rijden per bromfiets blijkt daar- entegen zeer ï-iskant te zijn. Van de 2855 in 1967 gedode verkeersslachtoffers i~e- den 560, dat is 20%, op een bromfiets! Maar ook het percentage gedode voetgan gers ligt hoog (21%), dat is 3% meer dan het aantal dodelijk getroffen fietsers. Na tuurlijk neemt het percentage dodelijk getroffen bestuurders of inzittenden van pei-sonenaulo's de belangrijkste plaats in (33%). Bij vrachtauto's lag het percen tage laag (3%). 37,6%. Deze cijfers beti-effen alleen het aantal dodelijke slachtoffers. Als men de cijfers betreffende het aantal slachtoffers (do den én gewonden) beziet, dan blijkt dat de bromfietsers met kop en schouders boven de overige verkeersdeelnemers uit steken. In 1967 bedroeg hun aantal 24.039 (37,6%) tegen 18.176 (28,4%) berijders en inzittenden van personenauto's. Fietsers en voetgangers noteren hier resp. 13,7 en 12,3%. Over het aantal gedode bestuurders heeft het C.B.S. ook gegevens verzameld, maar die lopen niet verder dan tot en met 1965. De cijfers van dat jaar tonen aan, dat er 732 bestuurders van perso nenauto's werden gedood, 431 fietsers en 491 bromfieters. Het aantal gedode bi-om- fietsers is ook hier dus naar verhouding weer zeer groot en dat bewijst toch wel dat de bromfiets in het moderne verkeer een uitermate riskant vervoermiddel is. In de kom. Ook zijn er cijfers gepubliceerd betref fende het aantal ongevallen per jaar binnen en buiten de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom vinden veruit de meeste ongevallen plaats. Van het to taal aantal ongevallen in 1967 (225.591) hadden er 44.816 buiten de bebouwde kom plaats en maar liefst 180.775 binnen de bebouwde kom. Maar de ongevallen buiten de bebouwde kom hebben vaker een tragischer afloop. Het grootste aantal dodelijke ongeval len heeft buiten de bebouwde kom plaats. Deze tendens vindt men in alle cijfers van de laatste jaren. Ontzegging Het aantal door de rechter opgelegde ontzeggingen van de rijbevoegdheid ter zake van rijden onder invloed nam de laatste jaren sterk toe. In 1963 was het aantal ontzeggingen 3195, in 1966 reeds 4452. Er woi-dt nu ovei-wogen om degenen, die de rijbevoegdheid voor een bepaalde termijn is ontzegd, aan een eventueel hernieuwd rij-examen te onderwerpen. Een dergelijk voorstel moet stellig wor den toegejuicht. Wanneer iemand voor een jaar het rijden wordt ontzegd, dan mag men aannemen dat hij na dat jaar niet meer rijvaardig zal zijn. Dit zou ook in ovei-eenstemming zijn met de bestaan de regeling volgens welke een rijbewijs na verloop van de geldigheidsduur gedu rende ten hoogste één jaar als bewijs van rijvaardigheid kan worden gebruikt bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs. Maar ook uit preventief oogpunt zou een dergelijke regeling van betekenis kunnen zijn. Iedere autobestuurder weet dan, dat hij bij een eventuele overtre ding niet alleen kans loopt zijn rijbewijs een tijd te verliezen, maar bovendien voor het feit kan worden gesteld dat hij in dat geval opnieuw zijn rijbewijs zal moeten halen. Dat zou voor vele bestuur ders wel eens aanleiding kunnen zijn het borreltje toch maar te laten staan. Autokeuring. Er zijn nog meer aspecten van de ver keersveiligheid, die momenteel op de be trokken departementen onderwerp van studie vormen. Zo wordt een stelsel van een verplichte periodieke keuring van auto's overwogen. Hiermee wordt de be tekenis van het voertuig als factor in de verkeerssituatie erkend. Hoe nodig dit is zal worden beaamd door ieder die dage lijks op onze autowegen oude wrakken ziet rijden, die een bedreiging vormen voor alle weggebruikers en niet in de laatste plaats voor de bestuurders van deze vehikels zelf. Aanbeveling verdient een preventief stelsel, dat beoogt onge lukken bij voorbaat te voorkomen. Ook de weg speelt een belangrijke rol als faktor in de verkeerssituatie. Een woordvoerder van het ministerie van ver keer en waterstaat zegt ons, dat voor wat betreft de rijkswegen o.a. gedacht wordt aan: a. opheffing van gelijkvloerse krui singen en overpaden, voor zover deze zich nog bevinden in de oudere dubbel- baans autowegen; b. verdubbeling van de rijbaan van bestaande enkelbaans au towegen; c. reconstructie van rijbanen van oude dubbelbaans auto(snel)wegen, waarbij deze aan de moderne breedte van rijbanen en vluchtstiroken worden aangepast. (Nadruk verboden). Op Schiphol-Oost heeft de KLM de beschikking over een 23-tal „di-ooghut- ten" ten behoeve van de opslag van vliegtuigmotoren. Deze uit een stalen raamwerk geconstrueerde compartimen ten zijn bespoten met een door het Ame rikaanse Holdingshead concern ontwik kelde kunststof cocoon genaamd. De kunststof cocoon werd o.a. reeds gebruikt om een groot aantal schepen van de A- merikaanse Marine, de vroegere KLM Lockheed Constellation vloot, maar ook het dak van het wereldberoemde Gug genheim Museum in New York te con serveren. Het komt dikwijls voor dat een straal motor, na een regelmatig terugkerende inspectie-beurt niet direct aan de vleugel of staart van een van KLM's Douglas DC-8 of DC-9 sti-aalvliegtuigen wordt ge monteerd. De KLM bezit uiteraard een aantal reserve-motoren en bovendien hebben de straalmotoren een eigen in spectie-cyclus, die volkomen los van het onderhoudsprogramma van de vliegtui gen staat. Het is dus noodzakelijk om de beschik king te hebben over een behooi-lijke op slagruimte, waar de motoren „in ruste" goed beschermd hun vliegbeurt kunnen afwachten. Iedere drooghut, met een af meting van 6.50 m x 2.60 m., biedt plaats aan één exemplaar van de vijf verschil lende straalmotortypen, die de KLM in gebruik heeft. De deur van elke drooghut die in staat is de opslagruimte volkomen luchtdicht af te sluiten, is voorzien van een vochtigheidsmeter, die elke dag ge controleerd wordt. De motoren worden na hun rivisie-beurt op een wagen gela den, en met wagen en al in de drooghut opgeborgen, zodat ze, direct wanneer dit nodig is, naar de hangar gereden en aan het vliegtuig gemonteerd kunnen worden. De drooghutten, door de naam van hun deklaag en door hun beschermend ka rakter ook wel cocons genoemd, zorgen er voor, dat vocht geen enkele kans krijgt om in de kostbare straalmotoren corrosie te vex-oorzaken. De op de hutten aange sloten automatische drooginstallatie zorgt n.l. voor een juiste vochtigheidsgraad, zo dat de motoren in een ideaal klimaat voor onbeperkte tijd kunnen worden op geslagen. De zorg besteed aan de straalmotoren is begrijpelijk, want een complete motor van een Super DC-8 kost bijvoorbeeld al meer dan 1.600.000 gulden, terwijl voor een motor van zijn „kleinere" broertje, de DC-9, ook nog altijd zo'n 1.500.000 gulden moet worden neergeteld. /I wv I CONSTANTE KWALITEIT - 25 STUKS f \M Kruiswoordpuzzel no. lOO Horizontaal 55. ontkenning 20. meubelstuk 1. duur van eb en vloed 56. rivier (spaans) 22. sluis 2. maand 57. huid 24. groet 5. verlaagde toon 59. losse naad 25. broeiplaats 8. als volgt (afk.) 61. aanzien 29. elektr. geladen deeltje 10. deel van een franse 63. paradijs 31. rivier in Italië ontkenning 65. land in Z.-Amerika 33. bediende 11. toiletartikel 66. strijdperk 35. ijskegel 14. klaar 68. jongensnaam 37. vogel 16. klap 70. slede 38. gedicht 18. kleur 71. beroep 39. deel van de mond 19. deel van een kachel 74. gewicht- (afk.) 41. engels voegwoord 21. delfstof 75. gewicht (afk.) 43. beetje (fr.) 23. waterplantje 76. hoefdier 44. voorm. russisch heerser 24. geneesheer 77. speelgoed 46. noest 25. omroepvereniging 78. voorzetsel 47. drank 26. vis 49. zijrivier van de Donau 27. gelofte Verticaal 50. plaats in Overijsel 28. uitroep 1. kweker 51. vorm van grenzen 30. soort onderwijs (afk.) 2. familielid 52. uitroep 32. meisjesnaam 3. loot 54. krachtig 34. plaats in Geldei'land 4. volmaakte 58. unieke 36. vervelend 5. rivier in Azië 60. grof 40. geestdrift 6. Europeaan 62. hond 42. dek 7. heilige (afk.) 64. bij 43. pastei (fr.) 9. gemene 65. familielid 45. slot (duits) 10. vervoerbedrijf (afk.) 66. krantenjongen 48. van het heilige roomse 11. te gelegener tijd (afk.) 67. tronsportonderneming rijk (lat. afk.) 12. geneesmiddel (afk.) 50. jong dier 13. bloeiwijze 69. bijwoord 52. verheugd 15. zangnoot 72. keurmerk 53. deel van Amerika 17. geur 73. stofmaat Oplossing kruiswoordpuzzel no. 99 Horizontaal 1. or; 3. enak; 7. maan; 10. b.l.12. pad; 14. eland; 16. kroos; 18. kast; 20. r.o.; 21. do; 22. va; 23. ie; 24. Eton; 26. Eelde; 29. stroop; 31. kg; 32. einde; 34. re; 35. parodie; 37. r.i.38. ra; 40. les; 42. roos;4 4. r.i.; 46. dra; 47. ban; 49. se; 50. vers; 53. dun; 55. fa; 57. en; 58. pendule; 61. ab; 63. tapir; 65. o.k.; 66. esprit; 69. enorm; 71. Emma; 72. mi; 73. sr; 74. s.g.; 75. Ab; 76. Ella; 78. lakei; 80. lorre; 82. age; 84. er; 85. geld; 86. oord; 87. om. Verticaal 1. op; 2. raket; 4. netto; 5. al; 6. kax-n; 7. m.d.; 8. akolei; 9. nr; 10. boa; 11. l.s.; 13. da; 15. no; 17. oven; 19. Seoel; 21. de; 23. Isar; 25. opperen; 26. ego; 27. dier; 28. reis; 30. r.r.; 31. k.r.o.; 33. droef; 36. diadeem; 39. arena;; 41. Ed; 43. os; 45. ir; 48. nu; 50. vete; 51. spin; 52. nuk; 54. Nepal; 56. anti; 59. erosie; 60. dom; 62. br; 64. perk; 67. smeer; 68. imago; 70. r.g.; 71. Ebro; 73. sar; 75. a.o.; 77. la; 78. Ie; 79. eg; 80. l.d.; 81. r.o. 83. om. Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1968 | | pagina 1