NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
PrUMjL
vv^yv
Phravier heeft DE schoenen
KILLE CIJFERS
het zit er
beslist in!
DE COÖPERATIEVE
te Colijnsplaat en
te Kamperland
Goed voor de huid
het gehele''Jaar door
Drooghutten beschermen
kostbare
straalmotoren
anders dan andere
No. 3320
Zaterdag 5 oktober 1968
72e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs 2.50 par half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advartentias 15 cent per mm
Voor fouten In advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
Verkeersdrama's weergegeven in
Wettelijke maatregelen worden overwogen
Binnenkort is de indiening te verwachten van een ontwerp tot wijziging
van de Wegenverkeerswet betreffende het rijden onder drankinvloed. Ook de
mogelijkheid van invoering van minimumsnelheden, het wegslepen van in
strijd met de voorschriften hinderijk geparkeerde auto's en maatregelen je
gens degenen, die uit de rijbevoegdheid zijn ontzet, worden overwogen. Dit
alles staat te lezen in een onlangs gepubliceerde nota verkeersveiligheid.
Deze lijvige nota duidt er op, dat men ook in Den Haag beseft, dat de ver
keersonveiligheid een van de meest ernstige problemen van de Nederlandse
volkshuishouding is. Het aantal (vaak jonge) mensen, dat getroffen wordt
door de Moloch van het verkeer, vertoont ieder jaar een fikse stijging en het
toenemend aantal leger van invaliden betekent nog eens een extra verlies
post voor onze volksgezondheid en een gevaar voor zijn geestkracht.
Hoeveel verkeersongevallen hebben er jaarlijks in Nederland plaats, onder
welke categorieën van weggebruikers vallen de meeste slachtoffers, vinden de
meeste verkeersongevallen binnen of buiten de bebouwde kom plaats, welke
voertuigtypen leveren de grootste risico's?
BROMFIETS IS ZEER RISKANT.
Blijkens gegevens van het Centraal
Bureau voor de Statistiek nemen de ver
keersongevallen een belangrijke plaats in
op het lijstje van voornaamste doodsoor
zaken. De cijfers spreken het meest met
betrekking tot de overledenen van 15 tot
44 jaar. Twintig procent van hen vond in
1966 door een verkeersongeval de dood.
Tweede doodsoorzaak in deze groep was.
kanker (19°/o), onmiddellijk gevolgd door
hart- en vaatziekten (15%). Opmerkelijk
was het percentage, dat door zelfmoord
in de overlijdensstatistieken terecht
kwam (5%).
Het aantl slachtoffers door verkeerson
gevallen gaf de laatste jaren een voort
durende stijging te zien. In 1964 bedroeg
dit aantal 61.562, in 1967 63.491. Het aan-
Het zit er in, dat u als spaar
der óók cliënt wordt voor an
dere bankzaken. U gaat bij
voorbeeld naar het buitenland
met vakantie. Daarvoor zijn
vreemde valuta nodig en een
reisverzekering. U wilt in effec
ten beleggen of gebruik maken
van de bankgiro. Ja, dan js het
toch wel gemakkelijk, dat uw
spaarbank alle bankzaken
doet. Zo houdt u de zaak in
één hand. In één bank...de
"•aiffeisenbank!
zal u graag nader inlichten
tal dodelijke slachtoffers bedroeg voor die
jaren respectievelijk 2375 en 2855.
Wat het aantal slachtoffers naar wijze
van deelneming aan het verkeer betreft:
de cijfers van 1967 tonen aan dat het rei
zen per autobus naar verhouding weinig
riskant is. Het totaal percentage ver
keersslachtoffers, dat door middel van
een autobus aan het verkeer deelnam,
bedx-oeg 0,4%, een zeer laag percentage
dus. Het rijden per bromfiets blijkt daar-
entegen zeer ï-iskant te zijn. Van de 2855
in 1967 gedode verkeersslachtoffers i~e-
den 560, dat is 20%, op een bromfiets!
Maar ook het percentage gedode voetgan
gers ligt hoog (21%), dat is 3% meer dan
het aantal dodelijk getroffen fietsers. Na
tuurlijk neemt het percentage dodelijk
getroffen bestuurders of inzittenden van
pei-sonenaulo's de belangrijkste plaats
in (33%). Bij vrachtauto's lag het percen
tage laag (3%).
37,6%.
Deze cijfers beti-effen alleen het aantal
dodelijke slachtoffers. Als men de cijfers
betreffende het aantal slachtoffers (do
den én gewonden) beziet, dan blijkt dat
de bromfietsers met kop en schouders
boven de overige verkeersdeelnemers uit
steken. In 1967 bedroeg hun aantal 24.039
(37,6%) tegen 18.176 (28,4%) berijders en
inzittenden van personenauto's. Fietsers
en voetgangers noteren hier resp. 13,7 en
12,3%.
Over het aantal gedode bestuurders
heeft het C.B.S. ook gegevens verzameld,
maar die lopen niet verder dan tot en
met 1965. De cijfers van dat jaar tonen
aan, dat er 732 bestuurders van perso
nenauto's werden gedood, 431 fietsers en
491 bromfieters. Het aantal gedode bi-om-
fietsers is ook hier dus naar verhouding
weer zeer groot en dat bewijst toch wel
dat de bromfiets in het moderne verkeer
een uitermate riskant vervoermiddel is.
In de kom.
Ook zijn er cijfers gepubliceerd betref
fende het aantal ongevallen per jaar
binnen en buiten de bebouwde kom.
Binnen de bebouwde kom vinden veruit
de meeste ongevallen plaats. Van het to
taal aantal ongevallen in 1967 (225.591)
hadden er 44.816 buiten de bebouwde
kom plaats en maar liefst 180.775 binnen
de bebouwde kom. Maar de ongevallen
buiten de bebouwde kom hebben vaker
een tragischer afloop.
Het grootste aantal dodelijke ongeval
len heeft buiten de bebouwde kom plaats.
Deze tendens vindt men in alle cijfers
van de laatste jaren.
Ontzegging
Het aantal door de rechter opgelegde
ontzeggingen van de rijbevoegdheid ter
zake van rijden onder invloed nam de
laatste jaren sterk toe. In 1963 was het
aantal ontzeggingen 3195, in 1966 reeds
4452.
Er woi-dt nu ovei-wogen om degenen,
die de rijbevoegdheid voor een bepaalde
termijn is ontzegd, aan een eventueel
hernieuwd rij-examen te onderwerpen.
Een dergelijk voorstel moet stellig wor
den toegejuicht. Wanneer iemand voor
een jaar het rijden wordt ontzegd, dan
mag men aannemen dat hij na dat jaar
niet meer rijvaardig zal zijn. Dit zou ook
in ovei-eenstemming zijn met de bestaan
de regeling volgens welke een rijbewijs
na verloop van de geldigheidsduur gedu
rende ten hoogste één jaar als bewijs van
rijvaardigheid kan worden gebruikt bij
de aanvraag van een nieuw rijbewijs.
Maar ook uit preventief oogpunt zou
een dergelijke regeling van betekenis
kunnen zijn. Iedere autobestuurder weet
dan, dat hij bij een eventuele overtre
ding niet alleen kans loopt zijn rijbewijs
een tijd te verliezen, maar bovendien
voor het feit kan worden gesteld dat hij
in dat geval opnieuw zijn rijbewijs zal
moeten halen. Dat zou voor vele bestuur
ders wel eens aanleiding kunnen zijn het
borreltje toch maar te laten staan.
Autokeuring.
Er zijn nog meer aspecten van de ver
keersveiligheid, die momenteel op de be
trokken departementen onderwerp van
studie vormen. Zo wordt een stelsel van
een verplichte periodieke keuring van
auto's overwogen. Hiermee wordt de be
tekenis van het voertuig als factor in de
verkeerssituatie erkend. Hoe nodig dit is
zal worden beaamd door ieder die dage
lijks op onze autowegen oude wrakken
ziet rijden, die een bedreiging vormen
voor alle weggebruikers en niet in de
laatste plaats voor de bestuurders van
deze vehikels zelf. Aanbeveling verdient
een preventief stelsel, dat beoogt onge
lukken bij voorbaat te voorkomen.
Ook de weg speelt een belangrijke rol
als faktor in de verkeerssituatie. Een
woordvoerder van het ministerie van ver
keer en waterstaat zegt ons, dat voor wat
betreft de rijkswegen o.a. gedacht wordt
aan: a. opheffing van gelijkvloerse krui
singen en overpaden, voor zover deze
zich nog bevinden in de oudere dubbel-
baans autowegen; b. verdubbeling van
de rijbaan van bestaande enkelbaans au
towegen; c. reconstructie van rijbanen
van oude dubbelbaans auto(snel)wegen,
waarbij deze aan de moderne breedte
van rijbanen en vluchtstiroken worden
aangepast.
(Nadruk verboden).
Op Schiphol-Oost heeft de KLM de
beschikking over een 23-tal „di-ooghut-
ten" ten behoeve van de opslag van
vliegtuigmotoren. Deze uit een stalen
raamwerk geconstrueerde compartimen
ten zijn bespoten met een door het Ame
rikaanse Holdingshead concern ontwik
kelde kunststof cocoon genaamd. De
kunststof cocoon werd o.a. reeds gebruikt
om een groot aantal schepen van de A-
merikaanse Marine, de vroegere KLM
Lockheed Constellation vloot, maar ook
het dak van het wereldberoemde Gug
genheim Museum in New York te con
serveren.
Het komt dikwijls voor dat een straal
motor, na een regelmatig terugkerende
inspectie-beurt niet direct aan de vleugel
of staart van een van KLM's Douglas
DC-8 of DC-9 sti-aalvliegtuigen wordt ge
monteerd. De KLM bezit uiteraard een
aantal reserve-motoren en bovendien
hebben de straalmotoren een eigen in
spectie-cyclus, die volkomen los van het
onderhoudsprogramma van de vliegtui
gen staat.
Het is dus noodzakelijk om de beschik
king te hebben over een behooi-lijke op
slagruimte, waar de motoren „in ruste"
goed beschermd hun vliegbeurt kunnen
afwachten. Iedere drooghut, met een af
meting van 6.50 m x 2.60 m., biedt plaats
aan één exemplaar van de vijf verschil
lende straalmotortypen, die de KLM in
gebruik heeft. De deur van elke drooghut
die in staat is de opslagruimte volkomen
luchtdicht af te sluiten, is voorzien van
een vochtigheidsmeter, die elke dag ge
controleerd wordt. De motoren worden
na hun rivisie-beurt op een wagen gela
den, en met wagen en al in de drooghut
opgeborgen, zodat ze, direct wanneer dit
nodig is, naar de hangar gereden en aan
het vliegtuig gemonteerd kunnen worden.
De drooghutten, door de naam van hun
deklaag en door hun beschermend ka
rakter ook wel cocons genoemd, zorgen
er voor, dat vocht geen enkele kans krijgt
om in de kostbare straalmotoren corrosie
te vex-oorzaken. De op de hutten aange
sloten automatische drooginstallatie zorgt
n.l. voor een juiste vochtigheidsgraad, zo
dat de motoren in een ideaal klimaat
voor onbeperkte tijd kunnen worden op
geslagen.
De zorg besteed aan de straalmotoren
is begrijpelijk, want een complete motor
van een Super DC-8 kost bijvoorbeeld al
meer dan 1.600.000 gulden, terwijl voor
een motor van zijn „kleinere" broertje,
de DC-9, ook nog altijd zo'n 1.500.000
gulden moet worden neergeteld.
/I wv I
CONSTANTE KWALITEIT - 25 STUKS f \M
Kruiswoordpuzzel no. lOO
Horizontaal
55.
ontkenning
20.
meubelstuk
1.
duur van eb en vloed
56.
rivier (spaans)
22.
sluis
2.
maand
57.
huid
24.
groet
5.
verlaagde toon
59.
losse naad
25.
broeiplaats
8.
als volgt (afk.)
61.
aanzien
29.
elektr. geladen deeltje
10.
deel van een franse
63.
paradijs
31.
rivier in Italië
ontkenning
65.
land in Z.-Amerika
33.
bediende
11.
toiletartikel
66.
strijdperk
35.
ijskegel
14.
klaar
68.
jongensnaam
37.
vogel
16.
klap
70.
slede
38.
gedicht
18.
kleur
71.
beroep
39.
deel van de mond
19.
deel van een kachel
74.
gewicht- (afk.)
41.
engels voegwoord
21.
delfstof
75.
gewicht (afk.)
43.
beetje (fr.)
23.
waterplantje
76.
hoefdier
44.
voorm. russisch heerser
24.
geneesheer
77.
speelgoed
46.
noest
25.
omroepvereniging
78.
voorzetsel
47.
drank
26.
vis
49.
zijrivier van de Donau
27.
gelofte
Verticaal
50.
plaats in Overijsel
28.
uitroep
1.
kweker
51.
vorm van grenzen
30.
soort onderwijs (afk.)
2.
familielid
52.
uitroep
32.
meisjesnaam
3.
loot
54.
krachtig
34.
plaats in Geldei'land
4.
volmaakte
58.
unieke
36.
vervelend
5.
rivier in Azië
60.
grof
40.
geestdrift
6.
Europeaan
62.
hond
42.
dek
7.
heilige (afk.)
64.
bij
43.
pastei (fr.)
9.
gemene
65.
familielid
45.
slot (duits)
10.
vervoerbedrijf (afk.)
66.
krantenjongen
48.
van het heilige roomse
11.
te gelegener tijd (afk.)
67.
tronsportonderneming
rijk (lat. afk.)
12.
geneesmiddel
(afk.)
50.
jong dier
13.
bloeiwijze
69.
bijwoord
52.
verheugd
15.
zangnoot
72.
keurmerk
53.
deel van Amerika
17.
geur
73.
stofmaat
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 99
Horizontaal
1. or; 3. enak; 7. maan; 10. b.l.12. pad; 14. eland; 16. kroos; 18. kast; 20. r.o.; 21. do;
22. va; 23. ie; 24. Eton; 26. Eelde; 29. stroop; 31. kg; 32. einde; 34. re; 35. parodie; 37.
r.i.38. ra; 40. les; 42. roos;4 4. r.i.; 46. dra; 47. ban; 49. se; 50. vers; 53. dun; 55. fa;
57. en; 58. pendule; 61. ab; 63. tapir; 65. o.k.; 66. esprit; 69. enorm; 71. Emma; 72. mi;
73. sr; 74. s.g.; 75. Ab; 76. Ella; 78. lakei; 80. lorre; 82. age; 84. er; 85. geld; 86. oord;
87. om.
Verticaal
1. op; 2. raket; 4. netto; 5. al; 6. kax-n; 7. m.d.; 8. akolei; 9. nr; 10. boa; 11. l.s.; 13. da;
15. no; 17. oven; 19. Seoel; 21. de; 23. Isar; 25. opperen; 26. ego; 27. dier; 28. reis; 30.
r.r.; 31. k.r.o.; 33. droef; 36. diadeem; 39. arena;; 41. Ed; 43. os; 45. ir; 48. nu; 50. vete;
51. spin; 52. nuk; 54. Nepal; 56. anti; 59. erosie; 60. dom; 62. br; 64. perk; 67. smeer;
68. imago; 70. r.g.; 71. Ebro; 73. sar; 75. a.o.; 77. la; 78. Ie; 79. eg; 80. l.d.; 81. r.o. 83.
om.
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES