NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
n
Plonvier heeft DE schoenen
Verkeer over Zeelandbrug
met bijna 15% toegenomen
m
In eerste halfjaar 1968
VERKEER ZEELANDBRUG
aandelen, obligaties, koersen
DE COÖPERATIEVE
te Coiijnsplaat en
te Kamperland
Prikkelbaar
en
opvliegend
No. 3310
Zaterdag 27 juli 1968
71e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs 2.50 per half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advertenties 15 cent per mm
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
Het verkeer over de Zeelandbrug is in het
eerste halfjaar van 1868. in vergelijking met
het eerste halfjaar van 1967, met 14.7 pro
cent toegenomen. Dit betekent, dat 61.678
auto's méér van de brug gebruik hebben
gemaakt. De toeneming had betrekking op
de drie voornaamste categorieën, te weten
de personenauto's, de lichte vrachtwagens
en de zware vrachtwagens. De absolute cij
fers van deze drie categorieën tezamen wa
ren: 480.721 in het afgelopen halfjaar en
419.043 in het eerste halfjaar 1967.
De sterkste stijging heeft zich gemani
festeerd bij de zware vrachtwagens, waar
het stijgingspercentage niet minder dan
53,6 bedroeg.
Dit percentage stond voor 5.670 vracht
wagens méér: 10.566 in het eerste halfjaa.
1967 en 16.236 in het afgelopen halfjaar.
In de sector der lichte vrachtwagens werd
een toeneming van 17.7 procent geboekt,
betrekking hebbend op 5.034 auto's méér
(28.488 eerste halfjaar 1967, 33.522 eerste
halfjaar 1968).
Wat de personenauto's betreft was er
eveneens sprake van een interessante ont
wikkeling. Hier bedroeg de toeneming 13,4
procent oftewel 50.974 auto's. De cijfers
waren: 379.989 eerste halfjaar 1967 en
430.963 eerste halfjaar 1968.
Uit al deze gegevens blijkt, dat de Zee
landbrug in toenemende mate haar functie
als snelle en vlotte verbindingsschakel tus
sen Zeeland en de Randstad Holland gaat
vervullen en dat de in het laatste kwartaal
van 1967 geconstateerde tendens in op
waartse richting zich in het eerste halfjaar
van 1968 in versterkte mate heeft voortge
zet.
Geconcludeerd kan worden, dat met name
het zakelijk verkeer de weg naar de brug
steeds beter weet te vinden, waarbij vooral
het gebruik van de brug door het zware
vrachtverkeer opvallend is. Een verklaring
voor één en ander is ongetwijfeld de ontdek
king door automobilisten en vrachtvervoer
ders, dat de route Vlissingen-Rotterdam of
omgekeerd via de Zeeland-route ruim dertig
kilometer korter is dan de route via Moer
dijk en ook. dat het verkeersbeeld op de
Zeeland-route aanmerkelijk rustiger is.
Vergelijking der afzonderlijke kwartalen
leert, dat vooral in het tweede kwartaal van
1968 de cijfers belangrijk hoger waren dan
die in het overeenkomstige kwartaal van
1967. Dit impliceert, dat ook de dagge
middelden aanmerkelijk zijn gestegen. Voor
de personenauto's liep dit daggemiddelde
op van 2.605 in het tweede kwartaal van
1967 tot 3.059 in het tweede kwartaal 1968.
Voor de lichte vrachtwagens waren deze
cijfers resp. 175 en 220, voor de zware
vrachtwagens 57 en 96.
Hoewel al vrij spoedig de Zeelandbrug
uit de categorie der attracties verdween, als
gevolg waarvan het z.g. nieuwsgierigheids-
verkeer wegviel, is de verwachting gewet
tigd, dat in deze zomermaanden zeer vele
toeristen een ritje over deze -langste'brug
van Europa zullen maken.
Tenslotte kan als algemene verwachting
worden uitgesproken, dat in de loop van
1969, na het gereedkomen van de tunnel
by Heinenoord, 't verkeer over de Zeeland
brug in niet onbelangrijke mate zal stijgen.
Personen
Lichte
Zware
auto's
vracht
vracht
auto's
auto's
Ie
kwartaal
1967
142.935
12.525
5.338
2 e
kwartaal
1967
237.054
15.963
5.228
379.989
28.488
10.566
Ie
kwartaal
1968
152.998
13.622
7.445
2e
kwartaal
1968
277.965
19.900
8.791
430.963
33.522
16.236
Verschil
50.974
5.034
5.670
13.4%
17.7%
53.6%
61.678
14.7%
Beleggen vereist deskundigheid. Kennis van koers-
verlopen en kennis van marktverhoudingen. Ongeacht
of u reeds effectenbezitter bent of wenst te worden:
bij onze bank zijn uw beleggersbeiangen in deskundige
en vertrouwde handen.
zal u graag nader inlichten
TIJDENS DE VAKANTIE
Bijverschijnselen van het moderne toerisme
Het is een merkwaardig feit dat veel
mensen op hun vakantiereis het geestelijk
evenwicht een beetje kwijtraken. Een ieder
heeft dit bij zichzelf mogelijk soms opge
merkt en anders heeft hij dit verschijnsel
toch wel eens waargenomen bij vrienden
of kennissen.
Mensen op reis kunnen het heel moeilijk
hebben. Soms zijn ze prikkelbaar, soms
hebben ze onverklaarbare vlagen van neer
slachtigheid. Anderen zien vyeer vreselijk op
tegen de terugkeer naar hun dagelijkse
bezigheden, terwijl ze in hun gewone doen
best aan allerlei wrijvingen en ergernissen
het hoofd kunnen bieden.
Breken met sleur.
Een uiteenrafeling van de redenen waarom
mensen zoal op reis willen toont aan, dat
velen daarin zoeken het loskomen van hun
normale en culturele bindingen, het breken
met de sleur" dus. Het is mogelijk dat rei
zen werkelijk bevrijdend werkt en dat het
grote voldoening schenkt.
Daarom is het heel vreemd dat zoveel
vakantiegangers zich op reis juist onrustig
en onbehaaglijk voelen, dat ze op het reizen
reageren met somber worden, met opvlie
gendheid en met andere voor hen ongewone
verschijnselen.
Behalve psychische oorzaken spelen ook
lichamelijke factoren een rol bij het optreden
van deze eigenaardigheden. En zo komen
we dan tot de oorzaken van al deze narig
heid: waarom wordt door de moderne wijze
van vakantiebesteding de geestelijke en de
lichamelijke gezondheid nogal eens ge
schaad?
Kwestie van prestige.
Allereerst wordt het reisdoel vaak veel te
ver van huis gezocht, daarenboven wil de
moderne vakantieganger in betrekkelijk korte
tijd veel te veel beleven. Voor een groot
deel is dit tegenwoordig zelfs een kwestie
van prestige geworden.
Wie niet in één week minstens Zwitser
land heeft bereisd, wie in twee weken tijds
niet grote delen van Spanje. Zuid-ltalië of
Joegoslavië heeft bezocht, telt immers ei
genlijk niet meer mee. Velen vinden het
beslist gênant om te moeten vertellen dat
ze het vakantieplezier dichter bij huis heb
ben gezocht.
Met werkelijk genoegen heeft al die groot
doenerij en opschepperij natuurlijk maar
weinig te maken. Er moeten enorme afstan
den worden afgelegd, liefst in de nacht, om
toch vooral maar geen tijd te verliezen
Slapen is een geheel overbodige luxe ge
worden. want dat doen we wel als we weer
thuis zijn.
Alles bij elkaar.
De snelle verplaatsing van het moderne
toerisme laat geen geleidelijke aanpassing
toe aan andere klimaten, andere huisvesting,
andere voeding. De brandende hitte in zuide
lijke landen, waar wij, Nederlanders, niet aan
gewend zijn, doet de vermoeidheid nog toe
nemen. Zo gaan er allerlei ongunstige fac
toren, die op zichzelf nog niet schadelijk
zouden behoeven te werken, in ongunstige zin
samenwerken.
Zware bergwandelingen worden onnaden
kend ondernomen, zoiets willen we dan ook
wel eens meegemaakt hebben; we gaan op
pad zonder passend schoeisel en zonder de
verdere noodzakelijke uitrusting. En 's avonds
wordt er tot diep in de nacht feestgevierd
we hebben nu toch vakantie en er
wordt meer bier of wijn gedronken dan we
kunnen verdragen.
De kilometervreters.
Is het wonder dat de vakantieganger
steeds meer uit zijn evenwicht raakt, dat
hij bij de terugreis bekaf is en dat hij pas
langzaam op zijn verhaal komt als hij thuis
weer in het gareel loopt?
Het allerbontst maken de autobezitters
het meestal. Het is te begrijpen dat zij voor
hun vakantie graag de eigen wagen gebrui
ken, maar waarom moet dat nu steeds ont
aarden in het zogenaamde kilometers vreten?
Vooral 'voor de andere inzittenden, die niet
zelf de auto besturen, zijn lange ritten een
kwelling.
En aan jonge kinderen begaan de ouders
eigenlijk niet meer of minder dan een mis
daad, wanneer ze hen door half Europa
slepen, zonder te zorgen voor verpozing, li
chaamsbeweging, speelgelegenheid en
frisse lucht.
Dat wordt dan zogenaamd gedaan omdat
de zon moet worden opgezocht, die zo ge
zond en zo verkwikkend heet te zijn en ze
begrijpen niet dat de daarvan verwachte
winst volkomen ongedaan wordt gemaakt
door een dergelijke extreme reisvermoeienis.
In de Sowjet-unie heeft men een pro
ject opgezet dat moet uitzoeken hoe het
staat met bovennatuurlijke verschijnselen
als het doen bewegen van voorwerpen
zonder ze aan te raken en meer van derge
lijke onverklaarbare zaken. Daartoe heeft
men een centrum ingericht waarin vele ver
trekken met voorzieningen die een hoge
graad van gevoeligheid kunnen registreren
of bij genoemde gevallen gebruik wordt ge
maakt van enige bekende kracht. Men trekt
allerlei mensen met een reputatie op dit
gebied aan.
GENEESMIDDELEN
ba'ndages
PARFUMERIE
A.C.YAN der^REST
LA N GE KERK5TP.42T|I GO ES
K5TR.42Ïi
ZSEBZffm
Kruiswoordpuzzel no. 90
Horizontaal
57. plaats in Groningen
20.
jongensnaam
1.
droog van wijnen
60. de lezer heil (lat. afk.)
23.
pers, vnw.
4.
Europese hoofdplaats
61. gewicht (afk.)
26.
ruimte voor een straat
10.
keg
62. natuurkundeterm (afk.)
deur
13.
verdichte zuurstof
63. trekdier
28.
titel (afk.
15.
gewapende ruiter
65. ten laatste (afk.)
16.
plaats in Zeeland
67. reden
30.
aandoenlijk
17.
plaats in Utrecht
70. georganiseerde
31.
zedig
19.
schouwburgplaats
geweldpleging
32.
de onbekende (afk.)
21.
eng. voorzetsel
73. steek
33.
behoeftige omstandigheid
22.
fr. onbep. vnw.
74. meerstemmige compo
35.
specerij
24.
getij
sitie
36.
kaartenboek
25.
lengtemaat (afk.)
76. zangstuk
37.
winterkost
27.
chin, maat
77. oude vochtmaat
38.
planeet
29.
uitbouw
78. in de hoogste mate
41.
nachtvogel
32.
voorzetsel
79. sportterm
49.
bedevaartganger
34.
muziekdrama
51.
schaaldieren
37.
deel v.e. muziek
Verticaal
53.
fr. pers. vnw.
instrument
55.
geogr. aanduiding (afk.)
39.
koning (lat.)
1. kledingstuk
57.
trompetvogel
40.
vervuld zijn van droefheid
2. zoon van Isaak
58.
voegwoord
42.
waterkering
3. samengesteld geheel
59.
streek
43.
ter plaatse (afk.)
5. bouwval
61.
meisjesnaam
44.
namelijk (afk.)
6. bunzing
62.
Salvation Army (afk.)
45.
gebogen been
7. N V. (fr.)
64.
de oudere (afk.)
46.
maanstand (afk.)
8. sluis
66.
vadsige
47.
ambtshalve (lat. afk.)
9. éénjarig dier
67.
familielid
48.
boom
10. goede daad
68.
zonder kinderen (afk.)
50.
roofvogel
11. hetzelfde
69.
varkenshok
51.
lyrisch gedicht
12. verlaagde toon
70.
voorzetsel
52.
eens
14. deel v.e. fr. ontkenning
71.
rondhout
54.
soort stof
16. stofmaat
72.
knaagdier
56.
laats leden (afk.)
18. radio-omroep (afk.)
75.
voorzetsel
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 89
Horizontaal
1. bestek; 7. vadsig; 12. soda; 13. aera; 14. r.k.; 16. schol; 17. il; 18. Dinant; 19. ka
neel; 20. je; 21. I.o.; 22. Eist; 24. boete; 26. even; 28. schraag; 29. sigaret; 31. rete; 34.
ruine; 35 atap; 38. id; 39. si; 40. varken; 42. paniek; 43. a.m.; 44. ovaal; 45. me; 46.
naad; 48. uier; 51. lorrie; 52. koffer.
Verticaal
I. bordje; 2. s.s.; 3. tomaat; 4. Ed; 5. kast; 6. schroef; 7. valk; 8. a.e.; 9. Drente; 10. s.a.;
II. gallon; 15. kiel; 17. iele; 23. Schot; 24 blaar; 25. elite; 27. vorst; 30. Finland; 31. ri
vaal; 32. Edam; 33. elkaar; 35. aanhef; 36. asem; 37. pikeur; 41. node; 42. pluk; 46. nr.;
47. ai; 49. i.o.; 50. R.F.
Gaiizepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES