NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD n Plonvier heeft DE schoenen Verkeer over Zeelandbrug met bijna 15% toegenomen m In eerste halfjaar 1968 VERKEER ZEELANDBRUG aandelen, obligaties, koersen DE COÖPERATIEVE te Coiijnsplaat en te Kamperland Prikkelbaar en opvliegend No. 3310 Zaterdag 27 juli 1968 71e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs 2.50 per half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advertenties 15 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen. Het verkeer over de Zeelandbrug is in het eerste halfjaar van 1868. in vergelijking met het eerste halfjaar van 1967, met 14.7 pro cent toegenomen. Dit betekent, dat 61.678 auto's méér van de brug gebruik hebben gemaakt. De toeneming had betrekking op de drie voornaamste categorieën, te weten de personenauto's, de lichte vrachtwagens en de zware vrachtwagens. De absolute cij fers van deze drie categorieën tezamen wa ren: 480.721 in het afgelopen halfjaar en 419.043 in het eerste halfjaar 1967. De sterkste stijging heeft zich gemani festeerd bij de zware vrachtwagens, waar het stijgingspercentage niet minder dan 53,6 bedroeg. Dit percentage stond voor 5.670 vracht wagens méér: 10.566 in het eerste halfjaa. 1967 en 16.236 in het afgelopen halfjaar. In de sector der lichte vrachtwagens werd een toeneming van 17.7 procent geboekt, betrekking hebbend op 5.034 auto's méér (28.488 eerste halfjaar 1967, 33.522 eerste halfjaar 1968). Wat de personenauto's betreft was er eveneens sprake van een interessante ont wikkeling. Hier bedroeg de toeneming 13,4 procent oftewel 50.974 auto's. De cijfers waren: 379.989 eerste halfjaar 1967 en 430.963 eerste halfjaar 1968. Uit al deze gegevens blijkt, dat de Zee landbrug in toenemende mate haar functie als snelle en vlotte verbindingsschakel tus sen Zeeland en de Randstad Holland gaat vervullen en dat de in het laatste kwartaal van 1967 geconstateerde tendens in op waartse richting zich in het eerste halfjaar van 1968 in versterkte mate heeft voortge zet. Geconcludeerd kan worden, dat met name het zakelijk verkeer de weg naar de brug steeds beter weet te vinden, waarbij vooral het gebruik van de brug door het zware vrachtverkeer opvallend is. Een verklaring voor één en ander is ongetwijfeld de ontdek king door automobilisten en vrachtvervoer ders, dat de route Vlissingen-Rotterdam of omgekeerd via de Zeeland-route ruim dertig kilometer korter is dan de route via Moer dijk en ook. dat het verkeersbeeld op de Zeeland-route aanmerkelijk rustiger is. Vergelijking der afzonderlijke kwartalen leert, dat vooral in het tweede kwartaal van 1968 de cijfers belangrijk hoger waren dan die in het overeenkomstige kwartaal van 1967. Dit impliceert, dat ook de dagge middelden aanmerkelijk zijn gestegen. Voor de personenauto's liep dit daggemiddelde op van 2.605 in het tweede kwartaal van 1967 tot 3.059 in het tweede kwartaal 1968. Voor de lichte vrachtwagens waren deze cijfers resp. 175 en 220, voor de zware vrachtwagens 57 en 96. Hoewel al vrij spoedig de Zeelandbrug uit de categorie der attracties verdween, als gevolg waarvan het z.g. nieuwsgierigheids- verkeer wegviel, is de verwachting gewet tigd, dat in deze zomermaanden zeer vele toeristen een ritje over deze -langste'brug van Europa zullen maken. Tenslotte kan als algemene verwachting worden uitgesproken, dat in de loop van 1969, na het gereedkomen van de tunnel by Heinenoord, 't verkeer over de Zeeland brug in niet onbelangrijke mate zal stijgen. Personen Lichte Zware auto's vracht vracht auto's auto's Ie kwartaal 1967 142.935 12.525 5.338 2 e kwartaal 1967 237.054 15.963 5.228 379.989 28.488 10.566 Ie kwartaal 1968 152.998 13.622 7.445 2e kwartaal 1968 277.965 19.900 8.791 430.963 33.522 16.236 Verschil 50.974 5.034 5.670 13.4% 17.7% 53.6% 61.678 14.7% Beleggen vereist deskundigheid. Kennis van koers- verlopen en kennis van marktverhoudingen. Ongeacht of u reeds effectenbezitter bent of wenst te worden: bij onze bank zijn uw beleggersbeiangen in deskundige en vertrouwde handen. zal u graag nader inlichten TIJDENS DE VAKANTIE Bijverschijnselen van het moderne toerisme Het is een merkwaardig feit dat veel mensen op hun vakantiereis het geestelijk evenwicht een beetje kwijtraken. Een ieder heeft dit bij zichzelf mogelijk soms opge merkt en anders heeft hij dit verschijnsel toch wel eens waargenomen bij vrienden of kennissen. Mensen op reis kunnen het heel moeilijk hebben. Soms zijn ze prikkelbaar, soms hebben ze onverklaarbare vlagen van neer slachtigheid. Anderen zien vyeer vreselijk op tegen de terugkeer naar hun dagelijkse bezigheden, terwijl ze in hun gewone doen best aan allerlei wrijvingen en ergernissen het hoofd kunnen bieden. Breken met sleur. Een uiteenrafeling van de redenen waarom mensen zoal op reis willen toont aan, dat velen daarin zoeken het loskomen van hun normale en culturele bindingen, het breken met de sleur" dus. Het is mogelijk dat rei zen werkelijk bevrijdend werkt en dat het grote voldoening schenkt. Daarom is het heel vreemd dat zoveel vakantiegangers zich op reis juist onrustig en onbehaaglijk voelen, dat ze op het reizen reageren met somber worden, met opvlie gendheid en met andere voor hen ongewone verschijnselen. Behalve psychische oorzaken spelen ook lichamelijke factoren een rol bij het optreden van deze eigenaardigheden. En zo komen we dan tot de oorzaken van al deze narig heid: waarom wordt door de moderne wijze van vakantiebesteding de geestelijke en de lichamelijke gezondheid nogal eens ge schaad? Kwestie van prestige. Allereerst wordt het reisdoel vaak veel te ver van huis gezocht, daarenboven wil de moderne vakantieganger in betrekkelijk korte tijd veel te veel beleven. Voor een groot deel is dit tegenwoordig zelfs een kwestie van prestige geworden. Wie niet in één week minstens Zwitser land heeft bereisd, wie in twee weken tijds niet grote delen van Spanje. Zuid-ltalië of Joegoslavië heeft bezocht, telt immers ei genlijk niet meer mee. Velen vinden het beslist gênant om te moeten vertellen dat ze het vakantieplezier dichter bij huis heb ben gezocht. Met werkelijk genoegen heeft al die groot doenerij en opschepperij natuurlijk maar weinig te maken. Er moeten enorme afstan den worden afgelegd, liefst in de nacht, om toch vooral maar geen tijd te verliezen Slapen is een geheel overbodige luxe ge worden. want dat doen we wel als we weer thuis zijn. Alles bij elkaar. De snelle verplaatsing van het moderne toerisme laat geen geleidelijke aanpassing toe aan andere klimaten, andere huisvesting, andere voeding. De brandende hitte in zuide lijke landen, waar wij, Nederlanders, niet aan gewend zijn, doet de vermoeidheid nog toe nemen. Zo gaan er allerlei ongunstige fac toren, die op zichzelf nog niet schadelijk zouden behoeven te werken, in ongunstige zin samenwerken. Zware bergwandelingen worden onnaden kend ondernomen, zoiets willen we dan ook wel eens meegemaakt hebben; we gaan op pad zonder passend schoeisel en zonder de verdere noodzakelijke uitrusting. En 's avonds wordt er tot diep in de nacht feestgevierd we hebben nu toch vakantie en er wordt meer bier of wijn gedronken dan we kunnen verdragen. De kilometervreters. Is het wonder dat de vakantieganger steeds meer uit zijn evenwicht raakt, dat hij bij de terugreis bekaf is en dat hij pas langzaam op zijn verhaal komt als hij thuis weer in het gareel loopt? Het allerbontst maken de autobezitters het meestal. Het is te begrijpen dat zij voor hun vakantie graag de eigen wagen gebrui ken, maar waarom moet dat nu steeds ont aarden in het zogenaamde kilometers vreten? Vooral 'voor de andere inzittenden, die niet zelf de auto besturen, zijn lange ritten een kwelling. En aan jonge kinderen begaan de ouders eigenlijk niet meer of minder dan een mis daad, wanneer ze hen door half Europa slepen, zonder te zorgen voor verpozing, li chaamsbeweging, speelgelegenheid en frisse lucht. Dat wordt dan zogenaamd gedaan omdat de zon moet worden opgezocht, die zo ge zond en zo verkwikkend heet te zijn en ze begrijpen niet dat de daarvan verwachte winst volkomen ongedaan wordt gemaakt door een dergelijke extreme reisvermoeienis. In de Sowjet-unie heeft men een pro ject opgezet dat moet uitzoeken hoe het staat met bovennatuurlijke verschijnselen als het doen bewegen van voorwerpen zonder ze aan te raken en meer van derge lijke onverklaarbare zaken. Daartoe heeft men een centrum ingericht waarin vele ver trekken met voorzieningen die een hoge graad van gevoeligheid kunnen registreren of bij genoemde gevallen gebruik wordt ge maakt van enige bekende kracht. Men trekt allerlei mensen met een reputatie op dit gebied aan. GENEESMIDDELEN ba'ndages PARFUMERIE A.C.YAN der^REST LA N GE KERK5TP.42T|I GO ES K5TR.42Ïi ZSEBZffm Kruiswoordpuzzel no. 90 Horizontaal 57. plaats in Groningen 20. jongensnaam 1. droog van wijnen 60. de lezer heil (lat. afk.) 23. pers, vnw. 4. Europese hoofdplaats 61. gewicht (afk.) 26. ruimte voor een straat 10. keg 62. natuurkundeterm (afk.) deur 13. verdichte zuurstof 63. trekdier 28. titel (afk. 15. gewapende ruiter 65. ten laatste (afk.) 16. plaats in Zeeland 67. reden 30. aandoenlijk 17. plaats in Utrecht 70. georganiseerde 31. zedig 19. schouwburgplaats geweldpleging 32. de onbekende (afk.) 21. eng. voorzetsel 73. steek 33. behoeftige omstandigheid 22. fr. onbep. vnw. 74. meerstemmige compo 35. specerij 24. getij sitie 36. kaartenboek 25. lengtemaat (afk.) 76. zangstuk 37. winterkost 27. chin, maat 77. oude vochtmaat 38. planeet 29. uitbouw 78. in de hoogste mate 41. nachtvogel 32. voorzetsel 79. sportterm 49. bedevaartganger 34. muziekdrama 51. schaaldieren 37. deel v.e. muziek Verticaal 53. fr. pers. vnw. instrument 55. geogr. aanduiding (afk.) 39. koning (lat.) 1. kledingstuk 57. trompetvogel 40. vervuld zijn van droefheid 2. zoon van Isaak 58. voegwoord 42. waterkering 3. samengesteld geheel 59. streek 43. ter plaatse (afk.) 5. bouwval 61. meisjesnaam 44. namelijk (afk.) 6. bunzing 62. Salvation Army (afk.) 45. gebogen been 7. N V. (fr.) 64. de oudere (afk.) 46. maanstand (afk.) 8. sluis 66. vadsige 47. ambtshalve (lat. afk.) 9. éénjarig dier 67. familielid 48. boom 10. goede daad 68. zonder kinderen (afk.) 50. roofvogel 11. hetzelfde 69. varkenshok 51. lyrisch gedicht 12. verlaagde toon 70. voorzetsel 52. eens 14. deel v.e. fr. ontkenning 71. rondhout 54. soort stof 16. stofmaat 72. knaagdier 56. laats leden (afk.) 18. radio-omroep (afk.) 75. voorzetsel Oplossing kruiswoordpuzzel no. 89 Horizontaal 1. bestek; 7. vadsig; 12. soda; 13. aera; 14. r.k.; 16. schol; 17. il; 18. Dinant; 19. ka neel; 20. je; 21. I.o.; 22. Eist; 24. boete; 26. even; 28. schraag; 29. sigaret; 31. rete; 34. ruine; 35 atap; 38. id; 39. si; 40. varken; 42. paniek; 43. a.m.; 44. ovaal; 45. me; 46. naad; 48. uier; 51. lorrie; 52. koffer. Verticaal I. bordje; 2. s.s.; 3. tomaat; 4. Ed; 5. kast; 6. schroef; 7. valk; 8. a.e.; 9. Drente; 10. s.a.; II. gallon; 15. kiel; 17. iele; 23. Schot; 24 blaar; 25. elite; 27. vorst; 30. Finland; 31. ri vaal; 32. Edam; 33. elkaar; 35. aanhef; 36. asem; 37. pikeur; 41. node; 42. pluk; 46. nr.; 47. ai; 49. i.o.; 50. R.F. Gaiizepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1968 | | pagina 1