Waarvan wordt tapijt gemaakt Studenten protesteren ANARCHISME Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 15 juni 1967 no. 3304 0PREI5 Door moderne techniek vele mogelijkheden. Vroeger werd tapijt voor vloerbedekking alleen gemaakt van dierlijke vezels (wol, haar) of van plantaardige (katoen), later kwam daar als eerste kunstvezel het tapijt rayon bij. In de laatste jaren zijn er vele soorten kunstvezels de vakman spreekt van synthetische vezels ontwikkeld. Vele van deze synthetische vezels met soms grote onderling verschillende eigenschappen worden gebruikt om er tapijt van te maken, doch het publiek is geneigd om alle synthetische tapijtsoorten „nylon tapijt" te noemen. Nylon is echter maar één van de soorten synthetische vezels. Wanneer u de aanschaf van nieuw tapijt overweegt, zult u willen weten, wat u van een bepaald tapijt, gemaakt van een bepaalde vezel, kunt ver wachten. Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord is toch heus niet zo eenvoudig. Want niet de kwaliteit en eigen schappen van de vezelsoort alleen bepalen de kwaliteit van het tapijt, dat u wilt gaan kopen en dat u bij uw leverancier zo verlei delijk toeglanst Van een zeer goede vezelsoort kan (bijv. door gebruik van een kleine hoeveelheid vezel per vierkante meter) een minder goed tapijt gemaakt worden. Omgekeerd kan van een matige vezel door vakmanschap en ge bruik van een behoorlijke hoeveelheid vezel per meter een heel behoorlijk tapijt ge maakt worden Met tapijt is het daarom zo ongeveer als met wijn: de namen van fabrikant en leve rancier moeten voor u een garantie zijn. Toch is het nuttig om iets van het tapijt en zijn vezelsoorten te weten. Wol en tapijt-rayon noemden we reeds. Namen van andere bekende synthetische vezels zijn nylon, acryl, polyester en poly- propyleen. Let wel: dit zijn namen van vezels. Er zijn echter meerdere fabrikanten die deze vezels vervaardigen en die ze dan onder een eigen merknamen op de markt brengen. Merk namen van nylon zijn bijvoorbeeld: Enkalon, Nylon 501, Nylon 707. Nylfrance en Perion, Merknamen van acyrl zijn o a.: Draion, Orlon, Acrilan, Crylor en Courtelle. Vaak wordt tapijt niet van één vezelsoort gemaakt, maar mengt de fabrikant twee of meer vezels door elkaar in een bepaalde verhouding. Hij doet dit om van de ver schillende vezels de gunstige eigenschappen te benutten of om een tapijt in een gunstige prijsklasse uit te brengen. Welke eigenschappen? Wat zijn nu die specifieke eigenschappen van de verschillende tapijtvezels? Van wol kan men zeggen dat de duur zaamheid zeer goed is, evenals de weerstand tegen pletten, als ook het vuilwerend ver mogen. De mogelijkheid tot reinigen van een wollen tapijt is vrij goed. Van dierlijk haar is de duurzaamheid goed. evenals de weer stand tegen pletten en het vuilwerend ver mogen; de mogelijkheid tot reinigen is re delijk. Tapijt-rayon heeft een goede duurzaam heid, een matige weerstand tegen pletten, een redelijk vuilwerend vermogen, doch het kan goed gereinigd worden. Nylon heeft een zeer goede duurzaamheid bij een goede weerstand tegen pletten en een redelijk vuilwerend vermogen. De mo gelijkheid tot reinigen is zeer goed. evenals van alle synthetische vezels. Acryl heeft een goede tot zeer goede duurzaamheid en een zeer goede weerstand 'tegen pletten bij een vrij goed vuliwerend vermogen. Het kan ook zeer goed gereinigd worden. Van polypropyleen is de duurzaamheid goed, weerstand tegen pletten vrij goed en het vuilwerend vermogen ook. De moge lijkheid van reinigen is van deze synthe tische vezel ook weer zeer goed. Haar- en tapijt-rayon behoren tot de goedkopere vezelsoorten, nylon en poly propyleen tot de middenklasse, wol en acryl tot de duurdere vezelsoorten, maar veel hangt hierbij af van de gebruikte hoeveelheid per vierkante meter, de wijze waarop de vezel verwerkt is en de manier waarop een vezel vermengd is met een andere, tenslotte van de wijze, waarop het tapijt van deze vezels werd gemaakt en het vakmanschap van de tapijtfabrikant. Van elke vezelsoort kunnen goede en min der goede tapijten gemaakt worden. Er zijn in hoofdzaak drie soorten tapijt: tapijt met doorgesneden lusjes (moquet te, gripper, axminster o.a.) tapijt met een oppervlak van lusjes (bou clé, verzetsbouclé) tapijt met een oppervlak van liggende vezels (vliestapijt, vilttapijt). Deze soorten kunnen weer op verschil lende manieren gemaakt worden. Bijv. door weven, tuften (stikken), plakken en breien. En dan zijn er nog de tapijten die met de hand of machinaal geknoopt worden, doch dit zijn de duurdere soorten. Over elk van de fabricagetechnieken valt veel interessants te vertellen, want de tapijtindustrie is een oude industrie, die momenteel een grote technische ontwikkeling doormaakt. Van Parijs tot Tokio, van Praag tot Rio. Het studentenprotest is een van de meest opvallende verschijnselen in onze moderne samenleving. Gedurende de laatste maanden hebben in tal van grote universiteitssteden in de gehele wereld studenten zich verzet tegen de geves tigde orde. In Parijs, Praag. Tokio, Rio de Janeiro, Amsterdam. Berlijn. Warschau en Cairo trokken zij de straat op om niet zelden door middel van geweldda dige acties de gevestigde autoriteiten voor grote, problemen te stellen. In de Oosteuropese landen richtte hun verzet zich tegen het strakke keurslijf van de communistische ideologie, in het democratische westen richtte hun onbehagen zich tegen de kille verzakelijking van de moderne welvaartsstaat. Wat zijn de drijfveren van deze intellectuele jongeren, die volgens een Ameri kaanse professor hun idealisme aan de filosofie en hun taktiek aan Ghandi hebben ontleend en in leven blijven dankzij het geld van hun vaders? Studentenprotest internationaal verschijnsei. Duizenden studenten van de roemruchte Sorbonne hebben kortgeleden de stoot ge geven tot een complete revolutie, die het gaullistische Frankrijk op zijn grondvesten doet schudden. Kort daarvoor werden de Duitse universiteitssteden overspoeld door ernstige onlusten naar aanleiding van de moordaanslag op Rudi Dutschke. In Praag en Warschau wisten de studenten de rode machthebbers te dwingen een aanvang te maken met een liberalisatieproces, dat de bewoners van deze landen wat meer gees telijke speelruimte verschafte. In Cairo wisten duizenden demonstrerende studenten president Abdal Nasser te dwin gen enkele figuren in de regering op te nemen, die zij er graag in wilden hebben. In Rio de Janeiro, Rome, Madrid en Mexico strandden de acties van de studenten op het hechte bolwerk van de gevestigde orde, maar het is wel zeker dat de studentenonlusten hier zullen terugkeren. Maar ook in landen, waar een democratisch bewind heerst en men ernst maakt met hervormingen van het hoger onderwijs, komen de studenten in op stand en demonstreren zij tegen de geves tigde machten. De studentendemonstraties in ons land. met name tegen de oorlog in Vietnam, wa ren niet alleen gericht tegen de Amerikaanse politiek, maar vooral tegen het Nederlandse etablishment, dat volgens de studenten de Amerikaanse regering door dik en dun steun de. In de democratische landen worden de studentendemonstraties als „linkse acties" betiteld, in de communistische landen in Oost-Europa worden zij als „rechtse acties" gebrandmerkt. Successen. Ook in de Verenigde Staten komen de studenten in opstand tegen de gevestigde machten. In deze verkiezingstijd kiest een groot deel van de Amerikaanse studenten de zijde van Eugene McCarthy, de scherpste kriticaster van Amerika's buitenlandse poli tiek. Of zij schaarden zich achter Robert Ken nedy. die eveneens sceptisch dacht over „the American way of living". Het studentenprotest is dus een interna tionaal verschijnsel. En dit protest klinkt anders dan vroeger. Het wijkt volkomen af van de traditionele understatement, die nog niet zo lang geleden in studentenkringen in de mode was. Protesten als giftige pijlen: tegen de hoogleraren, die vervreemd zijn van de studenten, die zij wegwijs moeten maken in de wetenschap, tegen de oude. traditionele waarden met hun voorliefde voor het middenstandsfatsoen, tegen de kerken in hun onmacht in velerlei zaken van funda mentele betekenis, tegen de politici, tegen de conservatieve pers enz. Maar deze jongelui vormen geen besloten voorhoede, zoals blijkt uit de aanvallen, die zij op elkaar richten. Niettemin moesten critici van de oudere generatie erkennen, dat niet alle harde woorden uit de studenten gemeente misplaatst waren. Vooral in de landen, waar de bevolking van bovenaf wordt bevoogd, wisten de studenten successen te boeken met hun acties. Nog niet in Spanje en Brazilië, maar wel in Frankrijk, in Polen. Egypte en Tsjecho-Slowakije. Tegen is ,,in". Toch zijn in vele landen de studenten eer kritisch dan constructief. Zij weten de feilen van de maatschappij, waarin zij leven, haar scherp aan te tonen, maar zij zijn vaak niet in staat om te zeggen hoe het dan wel moet. Soms komt hun verzet neer op een bewuste of onbewuste afwijzing van alles, wat in onze samenleving mte gezag is be kleed en vaak draagt dit verzet een snobis tisch tintje. Het is „in" om tegen te zijn. Grote favoriet van de studenten is prof. Herbert Marcuse van de universiteit van Californiê, die al jaren betoogt dat de in dividuele mens een speelbal is geworden van onwrikbare instituties, die hem van zijn in dividualiteit beroven. Marcuse, hoe men ook over zijn filosofie denkt, is een scherp den ker. maar hij wordt vaak niet begrepen door studenten, die zich tot zijn volgelingen rekenen, zoals een jaar of vijftien geleden jongelui in spijkerbroeken zich existentialis ten noemden en Sartre tot hun idiool kozen, waarschijnlijk tot diens grote schrik. Sceptische generatie. Nu zijn de studentenprotesten wel te ver klaren. De jeugd, en zeker het meest intel ligente deel van deze jeugd, kan in onze kille, gestroomlijnde samenleving zijn plaats niet meer vinden. De „sceptische generatie", zoals de beroemde socioloog Schelsky de jeugd van nu typeerde, maakt zich geen illusie dat de ouderen met hun gevestigde machtsposities haar een betere, leefbaarder wereld kunnen bieden. Hoe moeten zij de weg vinden in het moeras van oude begrip pen, die voor de ouderen een specifieke betekenis bezaten maar die voor hen niets zeggend zijn geworden? De jongeren van nu leggen een afkeer aan de dag voor alles wat abstract is. Zij willen de problemen concreet gesteld zien en hierin worden zij door een oudere gene ratie telkens weer teleurgesteld. Leegte. De ouderen stellen zich de samenleving voor als een keurig aangelegde tuin, met scherp afgestoken bloemperken, aangeharkte paden en rechte heesterranden. Alles is er zorgvuldig geregeld, alle dingen hebben er hun vaste plaats. Maar de jeugd verveelt zich hier. Dit keurige cultuurpatroon ondergaat ze als een leegte. Hier worden leuzen verkondigd, die niet meer ter zake doen. Het wordt tijd zich los te maken uit de denkstijlen van het verleden: communisme en liberalisme, mili tarisme en staatssouvreiniteit. In de gehele wereld zijn de studenten in opstand gekomen tegen de starre ordening, die kenmerkend is voor de moderne maat schappij. Men zou alleen willen dat zij ook de strategie vonden om te werken aan een nieuwe vormgeving, een evenwichtig ant woord op de uitdaging van de huidige we reldproblematiek. (Nadruk verboden). DE VRACHTWAGEN IN HET VERKI Probeer nooit met alle geweld vanaf een invoegstrook vooreen vrachtwagen te komen (zie tekening-) U kunt A niet zien, De vrachtwagen kan niet naar links. Bovendien kunt u bij B in moeilijkheden komen. NEEM NOOIT RISICO Voeg in zo'n geval achter de vrachtwagen in. GOED INVOEGEN...GOED VOOR UW VEILIGHEID'!! VOEG VEILIG IM ACTIE "DE VRACHTWAGEN IN HET VERKEER" Zoals na elke periode van voorlichting en propaganda in het kader van de kernthema acties van het Verbond voor Veilig Verkeer, wordt ook ditmaal de lopende kwartaal-actie „De vrachtwagen in het Verkeer" gevolgd door een periode van repressief optreden door Rijks- en Gemeentepolitie. Dit optreden vindt plaats van 17 tot en met 29 juni a s. en is in het bijzonder gericht op onjuist weg gedrag van vrachtwagenbestuurders en fiet sers alsmede op de technische toestand van de door hen bestuurde voertuigen. Een groot aantal Nederlandse vrachtauto chauffeurs staat bekend als bekwame en correcte weggebruikers, die met een groot verantwoordelijkheidsgevoel aan het verkeer deelnemen. Onder hen schuilen echter ook personen die het met de gedragregels niet te nauw nemen en daardoor veiligheid en le ven van andere weggebruikers in gevaar brengen. Tegen deze laatste categorie zal het politie-optreden gericht zijn. Met name zal gelet worden op: het plotseling en zonder duidelijk te ken van richting en rijstrook veran deren; het zonder de nodige voorzichtigheid oprijden van kruispunten; het na een inhaalmanoeuvre snijden van de ingehaalde; het niet betrachten van de nodige voorzichtigheid bij het afbuigen naar rechts zodat andere weggebruikers (met name fietsers) worden klem gereden. Wat de technische staat van het voertuig betreft zal in het bijzonder aandacht wor den geschonken aan: stuurinrichting, rem men, veren koppelingen voor aanhangwagens, verlichting, stoplichten, richtingaanwijzers, lengtedriehoeken, banden, wielen, spiegels, ruitenwissers, belading, overbelading etc. Te gelijkertijd zal de controle zich richten op de vereiste papieren en de naleving van de bepalingen van de Rijtijdenwet (o.a. werk boekje). Botsingen tussen fietsers en vrachtauto's hebben vaak voor de fietsers fatale gevol gen. Voorzover daarvan de oorzaken bij de fietsers liggen zijn deze vaak te vinden in: het onvoldoende rechts houden door de fietsers; het met te veel fietsers naast elkaar rijden of inhalen; het onbesuisd rijden of stoeien op de fiets (vooral door de jeugd); het linksafslaan of de fiets zonder eerst om te kijken en richting aan te geven. Dit laatste komt vooral voor bij jeugdige personen en bejaarden. Het zijn in het bij zonder deze punten, waarop het politiële optreden met betrekking tot de fietsers ge richt zijn. Daarnaast moeten de fietsers vooral oog hebben voor de problemen van de naar rechts afbuigende vrachtwagenbestuurder. die rechts naast zijn voertuig alleen dat deel van de weg kan overzien, dat door zijn spiegel bestreken wordt. De fietsers dienen er vooral rekening mee te houden dat bij het nemen van een bocht de voorwielen van een vracht auto (en dit geldt ook voor andere voer tuigen) een grotere boog beschrijven dan de achterwielen, waardoor de fietsers tussen de achterkant van het voertuig en de trottoir band beklemd kunnen raken. HEEFT EEN OUDE GESCHIEDENIS Het woord anarchisme, afkomstig van het Griekse „archein" dat heersen betekent met het ontkennend voorvoegsel „an" ervoor, bewijst door zijn af komst dat deze term bepaald niet van de laatste tijd is. Na de Tweede We reldoorlog was het een begrip dat velen niets meer zei, totdat enkele jaren geleden het weer in de belangstelling kwam toen Nederland werd opgeschrikt door het optreden van de provo's. Sinds de recente gebeurtenissen in Amerika. China, Duitsland en vooral door de verontrustende ontwikkeling in Frankrijk is het woord nu dagelijks op de krantenpagina's te vinden. Wat het gevolg van anarchisme is krijgt men dagelijks via de radio, televisie en kranten te lezen en te horen. Omtrent de geschiedenis van het anarchisme staken we ons licht op bij drs, W. van der Nele, gespecialiseerd in de politiek-sociale en culturele wetenschappen. De mens stelt zelf zijn regels. „Kunt u ons zeggen", vroegen wij de heer Van der Nele, „wat anarchisme precies is?" „Dat is bepaald niet eenvoudig te beant woorden. De meningen hieromtrent zijn soms verdeeld, maar in het algemeen is men het er wel over eens dat het gaat om het zich niet neerleggen bij de gevestigde orde zoals die in een gemeenschap bestaat. In iedere eenheid van samenleving, van het kleine gezin tot de zeer ingewikkelde structuur van de maatschappij kent men regels, door die gemeenschap opgesteld, waaraan de leden ervan zich hebben te houden. Elk normaal gezin kent ze en wie zich er niet aan houdt plaatst zich er buiten. In de maatschappij is dat ook zo, maar hier ligt de zaak veel moeilijker. Men gaat er van uit dat de maatschappij leefregels heeft vastgesteld, die door haar leden moe ten worden geëerbiedigd, het gezag, het bestuur of de regering ziet er op toe dat deze regels ook worden nageleefd. Het grondprincipe van de samenleving is de er kenning van het gezag. Wanneer men daar nu tegen in opstand komt krijgt men te maken met anarchisme.". Niet altijd ten onrechte. „Houdt dat in dat alle verzet tegen die gevestigde orde verkeerd is?" „Dat hoeft niet het geval te zijn. Men kan als individu van mening zijn dat bepaalde facetten van de maatschappelijke orde door misbruik van de macht ontstaan en daar tegen in verzet komen. Ook. en dat is wel een verschil, kan die macht verkeerd worden gebruikt, zonder dat er van misbruik sprake is. maar het gevolg is hetzelfde. Anarchisme heeft ook te maken met het volledig zelf beschikkingsrecht van het individu, wat het niet erkennen van de heerschappij boven het individu inhoudt. De gecompliceerdheid van de verhouding tussen heersende macht in een samenleving en haar leden heeft vaak begripsverwar ring tot gevolg, welke dikwijls tot anarchis me leidt. De geschiedenis kent hier verschei dene voorbeelden van en deze zaken treden ook op bij de huidige gebeurtenissen in vele landen. Vaak hebben de anarchisten wel degelijk gefundeerde argumenten om ergens tegen in opstand te komen, maar het komt ook vaak voor dat dit ontaardt in voor iedereen ontoelaatbare toestanden." Geschiedenis. „Kunt u ons een paar voorbeelden noe men?" „O ja, die geschiedenis begint al voor onze jaartelling. In de vijfde eeuw voor Chr. waren sommige Grieken van mening dat een staat zonder regering de enige juiste zou zijn. In de middeleeuwen zien we bepaalde sekten die absolute gemeenschap naleefden, elke regeringsdwang verwierpen en van me ning waren dat alles aan iedereen toebe hoorde. vrouwen inbegrepen In Nederland hebben we de Wederdopers gekend, die anarchistisch waren in die zin dat ze alle vormen van gezag verwierpen. Met dat doel hebben ze kans gezien Munster te veroveren, na een mislukte poging in Am sterdam, maar de gevolgen van hun idealen waren erger dan de strengste dictatuur. De Franse revolutie preekte ook al ge lijkheid van alles en iedereen, maar menig regeerder, die toch werd aangesteld voelde zich slaaf van de vrijheid. Later in de tijd schrijven vele filosofen over deze materie Proudhon bijvoorbeeld in de negentiende eeuw die ondermeer stelt dat eigendom diefstal is, dat winst maken in zaken, wat uiteraard ten koste gaat van een ander, stelen is. Alleen ruilen van gelijkwaardige artikelen zou toelaatbaar zijn. Hij gebruikt voor het eerst de term anarchisme in ver band met een regeringloze maatschappelij ke toestand." Geweld. „In de 19de eeuw houden verscheidene filosofen en anderen zich bezig met dit probleem. Maar mocht het dan zonder veel geweld gaan, omstreeks het jaar 1860 komt het anders te liggen. De Rus Bakoenin schrijft over vernietiging als enig middel om gevestigde orde omver te werpen. Het anar chisme gaat nu over van woorden tot daden. In 1878 en daarna wordt het anarchisme in praktijk gebracht door een hele reeks van aanslagen op ministers, presidenten, koningen, een tsaar en een keizerin-. Slacht offers waren onder andere de Amerikaanse president MacKinley. keizerin Elisabeth van Oostenrijk, koning Umberto van Italië, enz. Misdadigers zagen er hun kans schoon om onder dekmantel van het goedkeuren van bepaalde bevolkingsgroepen misdaden te plegen. In ons land wees Multatuli op geweld om bepaalde bestaande en onrechtmatige toe standen te beëindigen, Domela Nieuwenhuis stimuleerde het maar met het gevolg dat vele ongunstige elementen daar gebruik van maakten waar deze niets mee te maken had en ook niet mee eens was. Na de eerste wereldoorlog bleef het anarchisme smeulen, al was het ergste achter de rug. Een stimu lans ter bestudering ervan ontstond na de crisis van de dertiger jaren, die immers bewees dat de heersende orde lang niet altijd juist handelde". Tegenwoordig. „En in onze tijd?" „Is het anarchisme weer opgeleefd. De moeilijkheid schijnt te zijn dat oudere men sen zich onmogelijk kunnen voorstellen wat er in de jongeren omgaat. De provo-beweging wenste zich niet te houden aan de instelling van de ouderen om hard te leren, hard te werken, een gezin te stichten en de toe komst te verzekeren. Zij erkennen dergelijke volgens ouderen noodzakelijke zekerheden niet. En zekerheden zijn een vereiste voor een samenleving, onzekerheid is er funest voor. Het is natuurlijk eenvoudig om te zeggen dat de ouderen het met hun grotere ervaring beter weten, maar het optreden van de anarchisten is niet altijd onrechtmatig, in zekere zin. In Amsterdam had het tot ge volg dat een burgemeester en een hoofd commissaris van politie werden ontslagen. In Frankrijk heeft het snelle verbetering van verouderde toestanden tot gevolg. Aan de andere kant zijn moorden op president Ken nedy. dominee King en gewelddadige toe standen die naar burgeroorlogen kunnen lei den, de keerzijde van de medaille. De nieuwe term Culturele Revolutie heeft er mee te maken, alles bijeen genomen moet het voor de gevestigde orde reden zijn om hun gezag kritisch te bekijken en voor de anarchisten niet te gauw te oordelen en niet in excessen te vervallen". CARBOVIT tegen maag- en darmstoornissen. MUGOLIN (reukloos) ter voorkoming van muggebeten. OVEREENSTEMMING OMTRENT UITVOERING STUDIE-OPDRACHTEN ZEEHAVENONTWIKKELING ZUID-WEST NEDERLAND In een bespreking van het dagelijks be stuur van het Overlegorgaan Zeehavenont wikkeling Zuid-west Nederland met de minis ters van verkeer en waterstaat, van volks huisvesting en ruimtelijke ordening en van economische zaken is overeenstemming be reikt omtrent de wijze, waarop de studie opdrachten. die zijn aangegeven in het rap port „Verkenning van enkele aspecten van de ontwikkelingsmogelijkheden voor zee havens in het Deltagebied", zullen worden uitgevoerd. Het is de bedoeling, dat de minister van verkeer en waterstaat op korte termijn na dere mededelingen over deze aangelegenheid zal doen aan de Tweede Kamer, zulks in antwoord op enkele hem gestelde vragen.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1968 | | pagina 3