Waarvan
wordt tapijt gemaakt
Studenten protesteren
ANARCHISME
Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 15 juni 1967 no. 3304
0PREI5
Door moderne techniek vele mogelijkheden.
Vroeger werd tapijt voor vloerbedekking
alleen gemaakt van dierlijke vezels (wol,
haar) of van plantaardige (katoen), later
kwam daar als eerste kunstvezel het tapijt
rayon bij. In de laatste jaren zijn er vele
soorten kunstvezels de vakman spreekt
van synthetische vezels ontwikkeld. Vele
van deze synthetische vezels met soms
grote onderling verschillende eigenschappen
worden gebruikt om er tapijt van te
maken, doch het publiek is geneigd om alle
synthetische tapijtsoorten „nylon tapijt" te
noemen. Nylon is echter maar één van de
soorten synthetische vezels. Wanneer u de
aanschaf van nieuw tapijt overweegt, zult
u willen weten, wat u van een bepaald tapijt,
gemaakt van een bepaalde vezel, kunt ver
wachten. Het lijkt een eenvoudige vraag,
maar het antwoord is toch heus niet zo
eenvoudig. Want niet de kwaliteit en eigen
schappen van de vezelsoort alleen bepalen de
kwaliteit van het tapijt, dat u wilt gaan
kopen en dat u bij uw leverancier zo verlei
delijk toeglanst
Van een zeer goede vezelsoort kan (bijv.
door gebruik van een kleine hoeveelheid
vezel per vierkante meter) een minder goed
tapijt gemaakt worden. Omgekeerd kan van
een matige vezel door vakmanschap en ge
bruik van een behoorlijke hoeveelheid vezel
per meter een heel behoorlijk tapijt ge
maakt worden
Met tapijt is het daarom zo ongeveer als
met wijn: de namen van fabrikant en leve
rancier moeten voor u een garantie zijn.
Toch is het nuttig om iets van het tapijt en
zijn vezelsoorten te weten.
Wol en tapijt-rayon noemden we reeds.
Namen van andere bekende synthetische
vezels zijn nylon, acryl, polyester en poly-
propyleen. Let wel: dit zijn namen van vezels.
Er zijn echter meerdere fabrikanten die deze
vezels vervaardigen en die ze dan onder een
eigen merknamen op de markt brengen. Merk
namen van nylon zijn bijvoorbeeld: Enkalon,
Nylon 501, Nylon 707. Nylfrance en Perion,
Merknamen van acyrl zijn o a.: Draion, Orlon,
Acrilan, Crylor en Courtelle.
Vaak wordt tapijt niet van één vezelsoort
gemaakt, maar mengt de fabrikant twee
of meer vezels door elkaar in een bepaalde
verhouding. Hij doet dit om van de ver
schillende vezels de gunstige eigenschappen
te benutten of om een tapijt in een gunstige
prijsklasse uit te brengen.
Welke eigenschappen?
Wat zijn nu die specifieke eigenschappen
van de verschillende tapijtvezels?
Van wol kan men zeggen dat de duur
zaamheid zeer goed is, evenals de weerstand
tegen pletten, als ook het vuilwerend ver
mogen.
De mogelijkheid tot reinigen van een
wollen tapijt is vrij goed. Van dierlijk haar
is de duurzaamheid goed. evenals de weer
stand tegen pletten en het vuilwerend ver
mogen; de mogelijkheid tot reinigen is re
delijk.
Tapijt-rayon heeft een goede duurzaam
heid, een matige weerstand tegen pletten,
een redelijk vuilwerend vermogen, doch het
kan goed gereinigd worden.
Nylon heeft een zeer goede duurzaamheid
bij een goede weerstand tegen pletten en
een redelijk vuilwerend vermogen. De mo
gelijkheid tot reinigen is zeer goed. evenals
van alle synthetische vezels.
Acryl heeft een goede tot zeer goede
duurzaamheid en een zeer goede weerstand
'tegen pletten bij een vrij goed vuliwerend
vermogen. Het kan ook zeer goed gereinigd
worden.
Van polypropyleen is de duurzaamheid
goed, weerstand tegen pletten vrij goed en
het vuilwerend vermogen ook. De moge
lijkheid van reinigen is van deze synthe
tische vezel ook weer zeer goed.
Haar- en tapijt-rayon behoren tot de
goedkopere vezelsoorten, nylon en poly
propyleen tot de middenklasse, wol en acryl
tot de duurdere vezelsoorten, maar veel
hangt hierbij af van de gebruikte hoeveelheid
per vierkante meter, de wijze waarop de
vezel verwerkt is en de manier waarop een
vezel vermengd is met een andere, tenslotte
van de wijze, waarop het tapijt van deze
vezels werd gemaakt en het vakmanschap
van de tapijtfabrikant.
Van elke vezelsoort kunnen goede en min
der goede tapijten gemaakt worden. Er zijn
in hoofdzaak drie soorten tapijt:
tapijt met doorgesneden lusjes (moquet
te, gripper, axminster o.a.)
tapijt met een oppervlak van lusjes (bou
clé, verzetsbouclé)
tapijt met een oppervlak van liggende
vezels (vliestapijt, vilttapijt).
Deze soorten kunnen weer op verschil
lende manieren gemaakt worden. Bijv. door
weven, tuften (stikken), plakken en breien.
En dan zijn er nog de tapijten die met de
hand of machinaal geknoopt worden, doch
dit zijn de duurdere soorten. Over elk van
de fabricagetechnieken valt veel interessants
te vertellen, want de tapijtindustrie is een
oude industrie, die momenteel een grote
technische ontwikkeling doormaakt.
Van Parijs tot Tokio, van Praag tot Rio.
Het studentenprotest is een van de meest opvallende verschijnselen in onze
moderne samenleving. Gedurende de laatste maanden hebben in tal van grote
universiteitssteden in de gehele wereld studenten zich verzet tegen de geves
tigde orde. In Parijs, Praag. Tokio, Rio de Janeiro, Amsterdam. Berlijn. Warschau
en Cairo trokken zij de straat op om niet zelden door middel van geweldda
dige acties de gevestigde autoriteiten voor grote, problemen te stellen. In de
Oosteuropese landen richtte hun verzet zich tegen het strakke keurslijf van de
communistische ideologie, in het democratische westen richtte hun onbehagen
zich tegen de kille verzakelijking van de moderne welvaartsstaat.
Wat zijn de drijfveren van deze intellectuele jongeren, die volgens een Ameri
kaanse professor hun idealisme aan de filosofie en hun taktiek aan Ghandi hebben
ontleend en in leven blijven dankzij het geld van hun vaders?
Studentenprotest internationaal verschijnsei.
Duizenden studenten van de roemruchte
Sorbonne hebben kortgeleden de stoot ge
geven tot een complete revolutie, die het
gaullistische Frankrijk op zijn grondvesten
doet schudden. Kort daarvoor werden de
Duitse universiteitssteden overspoeld door
ernstige onlusten naar aanleiding van de
moordaanslag op Rudi Dutschke. In Praag
en Warschau wisten de studenten de rode
machthebbers te dwingen een aanvang te
maken met een liberalisatieproces, dat de
bewoners van deze landen wat meer gees
telijke speelruimte verschafte.
In Cairo wisten duizenden demonstrerende
studenten president Abdal Nasser te dwin
gen enkele figuren in de regering op te
nemen, die zij er graag in wilden hebben.
In Rio de Janeiro, Rome, Madrid en Mexico
strandden de acties van de studenten op het
hechte bolwerk van de gevestigde orde, maar
het is wel zeker dat de studentenonlusten
hier zullen terugkeren. Maar ook in landen,
waar een democratisch bewind heerst en
men ernst maakt met hervormingen van het
hoger onderwijs, komen de studenten in op
stand en demonstreren zij tegen de geves
tigde machten.
De studentendemonstraties in ons land.
met name tegen de oorlog in Vietnam, wa
ren niet alleen gericht tegen de Amerikaanse
politiek, maar vooral tegen het Nederlandse
etablishment, dat volgens de studenten de
Amerikaanse regering door dik en dun steun
de. In de democratische landen worden de
studentendemonstraties als „linkse acties"
betiteld, in de communistische landen in
Oost-Europa worden zij als „rechtse acties"
gebrandmerkt.
Successen.
Ook in de Verenigde Staten komen de
studenten in opstand tegen de gevestigde
machten. In deze verkiezingstijd kiest een
groot deel van de Amerikaanse studenten
de zijde van Eugene McCarthy, de scherpste
kriticaster van Amerika's buitenlandse poli
tiek. Of zij schaarden zich achter Robert Ken
nedy. die eveneens sceptisch dacht over „the
American way of living".
Het studentenprotest is dus een interna
tionaal verschijnsel. En dit protest klinkt
anders dan vroeger. Het wijkt volkomen af
van de traditionele understatement, die nog
niet zo lang geleden in studentenkringen in
de mode was. Protesten als giftige pijlen:
tegen de hoogleraren, die vervreemd zijn
van de studenten, die zij wegwijs moeten
maken in de wetenschap, tegen de oude.
traditionele waarden met hun voorliefde voor
het middenstandsfatsoen, tegen de kerken in
hun onmacht in velerlei zaken van funda
mentele betekenis, tegen de politici, tegen
de conservatieve pers enz.
Maar deze jongelui vormen geen besloten
voorhoede, zoals blijkt uit de aanvallen, die
zij op elkaar richten. Niettemin moesten
critici van de oudere generatie erkennen,
dat niet alle harde woorden uit de studenten
gemeente misplaatst waren. Vooral in de
landen, waar de bevolking van bovenaf wordt
bevoogd, wisten de studenten successen te
boeken met hun acties. Nog niet in Spanje
en Brazilië, maar wel in Frankrijk, in Polen.
Egypte en Tsjecho-Slowakije.
Tegen is ,,in".
Toch zijn in vele landen de studenten eer
kritisch dan constructief. Zij weten de feilen
van de maatschappij, waarin zij leven, haar
scherp aan te tonen, maar zij zijn vaak niet
in staat om te zeggen hoe het dan wel
moet. Soms komt hun verzet neer op een
bewuste of onbewuste afwijzing van alles,
wat in onze samenleving mte gezag is be
kleed en vaak draagt dit verzet een snobis
tisch tintje. Het is „in" om tegen te zijn.
Grote favoriet van de studenten is prof.
Herbert Marcuse van de universiteit van
Californiê, die al jaren betoogt dat de in
dividuele mens een speelbal is geworden van
onwrikbare instituties, die hem van zijn in
dividualiteit beroven. Marcuse, hoe men ook
over zijn filosofie denkt, is een scherp den
ker. maar hij wordt vaak niet begrepen
door studenten, die zich tot zijn volgelingen
rekenen, zoals een jaar of vijftien geleden
jongelui in spijkerbroeken zich existentialis
ten noemden en Sartre tot hun idiool kozen,
waarschijnlijk tot diens grote schrik.
Sceptische generatie.
Nu zijn de studentenprotesten wel te ver
klaren. De jeugd, en zeker het meest intel
ligente deel van deze jeugd, kan in onze
kille, gestroomlijnde samenleving zijn plaats
niet meer vinden. De „sceptische generatie",
zoals de beroemde socioloog Schelsky de
jeugd van nu typeerde, maakt zich geen
illusie dat de ouderen met hun gevestigde
machtsposities haar een betere, leefbaarder
wereld kunnen bieden. Hoe moeten zij de
weg vinden in het moeras van oude begrip
pen, die voor de ouderen een specifieke
betekenis bezaten maar die voor hen niets
zeggend zijn geworden?
De jongeren van nu leggen een afkeer
aan de dag voor alles wat abstract is. Zij
willen de problemen concreet gesteld zien
en hierin worden zij door een oudere gene
ratie telkens weer teleurgesteld.
Leegte.
De ouderen stellen zich de samenleving
voor als een keurig aangelegde tuin, met
scherp afgestoken bloemperken, aangeharkte
paden en rechte heesterranden. Alles is er
zorgvuldig geregeld, alle dingen hebben er
hun vaste plaats.
Maar de jeugd verveelt zich hier. Dit
keurige cultuurpatroon ondergaat ze als een
leegte. Hier worden leuzen verkondigd, die
niet meer ter zake doen. Het wordt tijd zich
los te maken uit de denkstijlen van het
verleden: communisme en liberalisme, mili
tarisme en staatssouvreiniteit.
In de gehele wereld zijn de studenten in
opstand gekomen tegen de starre ordening,
die kenmerkend is voor de moderne maat
schappij. Men zou alleen willen dat zij ook
de strategie vonden om te werken aan een
nieuwe vormgeving, een evenwichtig ant
woord op de uitdaging van de huidige we
reldproblematiek.
(Nadruk verboden).
DE VRACHTWAGEN IN HET VERKI
Probeer nooit met
alle geweld vanaf een
invoegstrook vooreen
vrachtwagen te komen
(zie tekening-)
U kunt A niet zien,
De vrachtwagen kan
niet naar links.
Bovendien kunt u bij B
in moeilijkheden komen.
NEEM NOOIT RISICO
Voeg in zo'n geval achter
de vrachtwagen in.
GOED INVOEGEN...GOED
VOOR UW VEILIGHEID'!!
VOEG VEILIG IM
ACTIE
"DE VRACHTWAGEN IN HET VERKEER"
Zoals na elke periode van voorlichting en
propaganda in het kader van de kernthema
acties van het Verbond voor Veilig Verkeer,
wordt ook ditmaal de lopende kwartaal-actie
„De vrachtwagen in het Verkeer" gevolgd
door een periode van repressief optreden
door Rijks- en Gemeentepolitie. Dit optreden
vindt plaats van 17 tot en met 29 juni a s.
en is in het bijzonder gericht op onjuist weg
gedrag van vrachtwagenbestuurders en fiet
sers alsmede op de technische toestand van
de door hen bestuurde voertuigen.
Een groot aantal Nederlandse vrachtauto
chauffeurs staat bekend als bekwame en
correcte weggebruikers, die met een groot
verantwoordelijkheidsgevoel aan het verkeer
deelnemen. Onder hen schuilen echter ook
personen die het met de gedragregels niet
te nauw nemen en daardoor veiligheid en le
ven van andere weggebruikers in gevaar
brengen. Tegen deze laatste categorie zal het
politie-optreden gericht zijn. Met name zal
gelet worden op:
het plotseling en zonder duidelijk te
ken van richting en rijstrook veran
deren;
het zonder de nodige voorzichtigheid
oprijden van kruispunten;
het na een inhaalmanoeuvre snijden
van de ingehaalde;
het niet betrachten van de nodige
voorzichtigheid bij het afbuigen naar
rechts zodat andere weggebruikers
(met name fietsers) worden klem
gereden.
Wat de technische staat van het voertuig
betreft zal in het bijzonder aandacht wor
den geschonken aan: stuurinrichting, rem
men, veren koppelingen voor aanhangwagens,
verlichting, stoplichten, richtingaanwijzers,
lengtedriehoeken, banden, wielen, spiegels,
ruitenwissers, belading, overbelading etc. Te
gelijkertijd zal de controle zich richten op
de vereiste papieren en de naleving van de
bepalingen van de Rijtijdenwet (o.a. werk
boekje).
Botsingen tussen fietsers en vrachtauto's
hebben vaak voor de fietsers fatale gevol
gen. Voorzover daarvan de oorzaken bij
de fietsers liggen zijn deze vaak te vinden in:
het onvoldoende rechts houden door
de fietsers;
het met te veel fietsers naast elkaar
rijden of inhalen;
het onbesuisd rijden of stoeien op
de fiets (vooral door de jeugd);
het linksafslaan of de fiets zonder
eerst om te kijken en richting aan te
geven.
Dit laatste komt vooral voor bij jeugdige
personen en bejaarden. Het zijn in het bij
zonder deze punten, waarop het politiële
optreden met betrekking tot de fietsers ge
richt zijn.
Daarnaast moeten de fietsers vooral oog
hebben voor de problemen van de naar rechts
afbuigende vrachtwagenbestuurder. die
rechts naast zijn voertuig alleen dat deel van
de weg kan overzien, dat door zijn spiegel
bestreken wordt. De fietsers dienen er vooral
rekening mee te houden dat bij het nemen
van een bocht de voorwielen van een vracht
auto (en dit geldt ook voor andere voer
tuigen) een grotere boog beschrijven dan de
achterwielen, waardoor de fietsers tussen de
achterkant van het voertuig en de trottoir
band beklemd kunnen raken.
HEEFT EEN OUDE GESCHIEDENIS
Het woord anarchisme, afkomstig van het Griekse „archein" dat heersen
betekent met het ontkennend voorvoegsel „an" ervoor, bewijst door zijn af
komst dat deze term bepaald niet van de laatste tijd is. Na de Tweede We
reldoorlog was het een begrip dat velen niets meer zei, totdat enkele jaren
geleden het weer in de belangstelling kwam toen Nederland werd opgeschrikt
door het optreden van de provo's. Sinds de recente gebeurtenissen in Amerika.
China, Duitsland en vooral door de verontrustende ontwikkeling in Frankrijk
is het woord nu dagelijks op de krantenpagina's te vinden. Wat het gevolg
van anarchisme is krijgt men dagelijks via de radio, televisie en kranten te
lezen en te horen. Omtrent de geschiedenis van het anarchisme staken we
ons licht op bij drs, W. van der Nele, gespecialiseerd in de politiek-sociale en
culturele wetenschappen.
De mens stelt zelf zijn regels.
„Kunt u ons zeggen", vroegen wij de
heer Van der Nele, „wat anarchisme precies
is?"
„Dat is bepaald niet eenvoudig te beant
woorden. De meningen hieromtrent zijn soms
verdeeld, maar in het algemeen is men het
er wel over eens dat het gaat om het zich
niet neerleggen bij de gevestigde orde zoals
die in een gemeenschap bestaat. In iedere
eenheid van samenleving, van het kleine
gezin tot de zeer ingewikkelde structuur
van de maatschappij kent men regels, door
die gemeenschap opgesteld, waaraan de
leden ervan zich hebben te houden. Elk
normaal gezin kent ze en wie zich er niet
aan houdt plaatst zich er buiten.
In de maatschappij is dat ook zo, maar
hier ligt de zaak veel moeilijker. Men gaat
er van uit dat de maatschappij leefregels
heeft vastgesteld, die door haar leden moe
ten worden geëerbiedigd, het gezag, het
bestuur of de regering ziet er op toe dat
deze regels ook worden nageleefd. Het
grondprincipe van de samenleving is de er
kenning van het gezag. Wanneer men daar
nu tegen in opstand komt krijgt men te
maken met anarchisme.".
Niet altijd ten onrechte.
„Houdt dat in dat alle verzet tegen die
gevestigde orde verkeerd is?"
„Dat hoeft niet het geval te zijn. Men kan
als individu van mening zijn dat bepaalde
facetten van de maatschappelijke orde door
misbruik van de macht ontstaan en daar
tegen in verzet komen. Ook. en dat is wel
een verschil, kan die macht verkeerd worden
gebruikt, zonder dat er van misbruik sprake
is. maar het gevolg is hetzelfde. Anarchisme
heeft ook te maken met het volledig zelf
beschikkingsrecht van het individu, wat het
niet erkennen van de heerschappij boven het
individu inhoudt.
De gecompliceerdheid van de verhouding
tussen heersende macht in een samenleving
en haar leden heeft vaak begripsverwar
ring tot gevolg, welke dikwijls tot anarchis
me leidt. De geschiedenis kent hier verschei
dene voorbeelden van en deze zaken treden
ook op bij de huidige gebeurtenissen in vele
landen. Vaak hebben de anarchisten wel
degelijk gefundeerde argumenten om ergens
tegen in opstand te komen, maar het komt
ook vaak voor dat dit ontaardt in voor
iedereen ontoelaatbare toestanden."
Geschiedenis.
„Kunt u ons een paar voorbeelden noe
men?"
„O ja, die geschiedenis begint al voor
onze jaartelling. In de vijfde eeuw voor Chr.
waren sommige Grieken van mening dat een
staat zonder regering de enige juiste zou
zijn. In de middeleeuwen zien we bepaalde
sekten die absolute gemeenschap naleefden,
elke regeringsdwang verwierpen en van me
ning waren dat alles aan iedereen toebe
hoorde. vrouwen inbegrepen
In Nederland hebben we de Wederdopers
gekend, die anarchistisch waren in die zin
dat ze alle vormen van gezag verwierpen.
Met dat doel hebben ze kans gezien Munster
te veroveren, na een mislukte poging in Am
sterdam, maar de gevolgen van hun idealen
waren erger dan de strengste dictatuur.
De Franse revolutie preekte ook al ge
lijkheid van alles en iedereen, maar menig
regeerder, die toch werd aangesteld voelde
zich slaaf van de vrijheid. Later in de tijd
schrijven vele filosofen over deze materie
Proudhon bijvoorbeeld in de negentiende
eeuw die ondermeer stelt dat eigendom
diefstal is, dat winst maken in zaken, wat
uiteraard ten koste gaat van een ander,
stelen is. Alleen ruilen van gelijkwaardige
artikelen zou toelaatbaar zijn. Hij gebruikt
voor het eerst de term anarchisme in ver
band met een regeringloze maatschappelij
ke toestand."
Geweld.
„In de 19de eeuw houden verscheidene
filosofen en anderen zich bezig met dit
probleem. Maar mocht het dan zonder veel
geweld gaan, omstreeks het jaar 1860 komt
het anders te liggen. De Rus Bakoenin
schrijft over vernietiging als enig middel om
gevestigde orde omver te werpen. Het anar
chisme gaat nu over van woorden tot daden.
In 1878 en daarna wordt het anarchisme
in praktijk gebracht door een hele reeks
van aanslagen op ministers, presidenten,
koningen, een tsaar en een keizerin-. Slacht
offers waren onder andere de Amerikaanse
president MacKinley. keizerin Elisabeth van
Oostenrijk, koning Umberto van Italië, enz.
Misdadigers zagen er hun kans schoon om
onder dekmantel van het goedkeuren van
bepaalde bevolkingsgroepen misdaden te
plegen.
In ons land wees Multatuli op geweld om
bepaalde bestaande en onrechtmatige toe
standen te beëindigen, Domela Nieuwenhuis
stimuleerde het maar met het gevolg dat
vele ongunstige elementen daar gebruik van
maakten waar deze niets mee te maken
had en ook niet mee eens was. Na de eerste
wereldoorlog bleef het anarchisme smeulen,
al was het ergste achter de rug. Een stimu
lans ter bestudering ervan ontstond na de
crisis van de dertiger jaren, die immers
bewees dat de heersende orde lang niet
altijd juist handelde".
Tegenwoordig.
„En in onze tijd?"
„Is het anarchisme weer opgeleefd. De
moeilijkheid schijnt te zijn dat oudere men
sen zich onmogelijk kunnen voorstellen wat
er in de jongeren omgaat. De provo-beweging
wenste zich niet te houden aan de instelling
van de ouderen om hard te leren, hard te
werken, een gezin te stichten en de toe
komst te verzekeren. Zij erkennen dergelijke
volgens ouderen noodzakelijke zekerheden
niet. En zekerheden zijn een vereiste voor
een samenleving, onzekerheid is er funest
voor.
Het is natuurlijk eenvoudig om te zeggen
dat de ouderen het met hun grotere ervaring
beter weten, maar het optreden van de
anarchisten is niet altijd onrechtmatig, in
zekere zin. In Amsterdam had het tot ge
volg dat een burgemeester en een hoofd
commissaris van politie werden ontslagen.
In Frankrijk heeft het snelle verbetering van
verouderde toestanden tot gevolg. Aan de
andere kant zijn moorden op president Ken
nedy. dominee King en gewelddadige toe
standen die naar burgeroorlogen kunnen lei
den, de keerzijde van de medaille.
De nieuwe term Culturele Revolutie heeft
er mee te maken, alles bijeen genomen moet
het voor de gevestigde orde reden zijn om
hun gezag kritisch te bekijken en voor de
anarchisten niet te gauw te oordelen en niet
in excessen te vervallen".
CARBOVIT tegen maag-
en darmstoornissen.
MUGOLIN (reukloos)
ter voorkoming van muggebeten.
OVEREENSTEMMING OMTRENT
UITVOERING STUDIE-OPDRACHTEN
ZEEHAVENONTWIKKELING
ZUID-WEST NEDERLAND
In een bespreking van het dagelijks be
stuur van het Overlegorgaan Zeehavenont
wikkeling Zuid-west Nederland met de minis
ters van verkeer en waterstaat, van volks
huisvesting en ruimtelijke ordening en van
economische zaken is overeenstemming be
reikt omtrent de wijze, waarop de studie
opdrachten. die zijn aangegeven in het rap
port „Verkenning van enkele aspecten van
de ontwikkelingsmogelijkheden voor zee
havens in het Deltagebied", zullen worden
uitgevoerd.
Het is de bedoeling, dat de minister van
verkeer en waterstaat op korte termijn na
dere mededelingen over deze aangelegenheid
zal doen aan de Tweede Kamer, zulks in
antwoord op enkele hem gestelde vragen.