Koin zien naar onze etalages Wat gebeurt er nu in Amerika? Met zwaard en koran Werkster Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 13 april 1967 no. 3295 Een boekenbon Van der Heijde De Moor De Wild sonvemers en luxe artikelen hengelsportartikelen Markusse - Wissenkerke fl Rassenprobleem door wettelijke maatregelen niet opgelost Enkele dagen na Johnson's erkenning dat een militaire overwinning in Viet nam een fata morgana is, werd de negerleider Martin Luther King door een sluipschutter vermoord. Deze sensationele gebeurtenissen hebben de grond slagen van de Amerikaanse samenleving doen wankelen. De moord op Luhter King verbrijzelde de illusie, dat de verworvenheden van de moderne democratie alle duistere machten hebben uitgeroeid. Toen in 1957 in Little Rock woelingen uitbraken, nadat enkele negerkinderen wa ren toegelaten op de Central High School in de hoofdstad van Arkansas, be klom gouverneur Faubus het spreekgestoelte om te betogen dat de president van de Verenigde Staten niet het recht had om militair in te grijpen tegen antinegerdemonstraties van de blanke bevolking. „In naam van God, die wij vereren, wat gebeurt er in Amerika?" riep de boze gouverneur uit. Wat gebeurt er in Amerika? Deze vraag heeft door de schokkende gebeur tenissen van de laatste jaren, beginnende bij de moord op John Kennedy, niets aan actualiteit ingeboet. Negers niet naar de hemel De analyse van een menselijk vraagstuk als het rassenprobleem, zoals zich in de Ver enigde Staten voordoet, roept de vraag op welke psychologische factoren als wer kende krachten in het maatschappelijk pro ces spelen. Elke poging om de aantrekkings kracht van het rassenvooroordeel te begrij pen, dwingt ons de rol van deze psycholo gische factoren te erkennen. Hoe is het mogelijk, dat in een land, waar het politieke systeem appelleert aan de gezonde, redelijke krachten in de mens, de mens zulke neigingen tot het kwade kan vertonen, zulk een minachting voor de rechten van de zwakke en vooral voor de genen, die een andere huidskleur hebbeiT dan hijzelf aan de dag legt? Vele Amerikanen troosten zich met de gedachte, dat de sluipmoord op Luther King en het agressieve optreden tegen an dere negers de daden van enkele boos aardige, misschien wel krankzinnige indi viduen zijn. Zij distanciëren zich met ver ontwaardiging van extremistische groepe ringen als de beruchte Ku Klux Klan. Maar door de extremisten de schuld te geven, verdringt men zijn ei^en vooroordelen en hartstochten. Extremistische uitingen zijn altijd het resultaat van een maatschappelijk gebeuren, dat door alle mensen wordt ge vormd. De tragische werkelijkheid is, dat Ame rika niet voldoende heeft gedaan om het negerprobleem op te lossen. Pas de laatste jaren worden er pogingen ondernomen om de sociale volwaardigheid van de negerbe volking te bevorderen. Formeel-juridisch is er zelfs reeds veel bereikt, met name door het aannemen van de Civil Rights Bill, die officieel gelijkheid van blank en zwart be krachtigde. Maar staatsgerechtelijke ont wikkeling liep ver vooruit op de verande ring van de volksgeest. De vooroordelen, de remmingen zijn gebleven. Hierdoor wordt een klimaat in stand gehouden, waarin extre mistische groeperingen kunnen gedijen, dankzij de zwijgende medeplichtigheid van velen. In Washington kunnen nog zoveel wet ten worden gecreëerd die de gelijkstelling van blank en zwart bevestigen, dit alles heeft weinig zin wanneer de blanke bevol- ZONDAGD1ENST ARTSEN king zijn raciale vooroordeel blijft koes teren. Wanneer blanke kinderen met een negerkind spelen, roept de moeder hen binnen en verbiedt hen om te gaan met gekleurde kinderen. Deze moeders hebben meer invloed dan alle wetgevende licha men! Kinderen zijn zich niet bewust van ra ciale verschillen. Maar vele blanke kinde ren wordt al vroeg ingeprent dat negers vies en gemeen zijn, dat je ze niet kunt vertrouwen enz. In de Ver. Staten zijn meer dan honderd lijvige studiën versche nen alleen al over de wijze waarop de ras sendiscriminatie bij blanke kinderen wordt aangekweekt. Slechte smaak Nu deze discriminatie officieel zo scherp wordt veroordeeld, durven vele blanken er niet openlijk meer voor uit te komen dat zij op iemand van een- ander ras neerzien. Wie een bezoek brengt aan de zuidelijke staten, zal het opvallen dat de meeste blan ken het negerprobleem liever doodzwijgen. Als men iemand uit het zuiden naar het negerprobleem vraagt, dan antwoordt hij er niet op of maakt zich er van af. Het getuigt van slechte smaak om hiernaar te informe ren! Vele zuiderlingen vertelden ons dat er helemaal geen negerprobleem bestond. Dat de buitenwereld dit alleen maar sugge reert. Deze ontkenning van zijn vooroorde len toont overigens wel aan, dat bij de blanke bevolking rassenvooroordeel met schuld- en schaamtegevoel gepaard gaat. Enkele decennia geleden kwam iedereen er nog voor uit, dat men een neger dom, vies en gemeen vond. Tegenwoordig zegt men dat niet zo licht meer, men geneert zich ervoor. In zekere zin is dat een voor uitgang. Het rassenvraagstuk is in de praktijk van het Amerikaanse leven vooral ook een sociaal vraagstuk. Toch is het niet zo dat alle negers arm zijn en op de onderste trap van de maatschappelijke ladder staan. Er zijn ook negers die het tot advocaat of arts hebben gebracht. Maar als een neger dokter is dan heeft hij geen blanke patiën ten. Komt er eens een blanke op zijn spreek uur, dan is het een vrouw, die haar zwan gerschap of geslachtsziekte geheim wil hou den voor haar eigen dokter, die natuurlijk een blanke huidskleur heeft.... Twee maten De discriminatie is dus overal. Dezelfde rechters, die de moord op Luther King ongetwijfeld zullen veroordelen, straften zwarte misdadigers vaak strenger dan blan ke delinkwenten en houden daarmee een klimaat in stand, waar de rassenvooroor delen blijven gedijen. Deze rechters, die de moord op Luther King veroordelen, zijn op die manier mede-verantwoordelijk voor deze moord. In Florida kwamen drie blanke jonge lui, die een meisje hadden verkracht, er met een lichte straf at. Eén neger, die een verkrachting pleegde, kreeg vijftien jaar en dat vond men voor hem nog een lichte straf. Ook de pers discrimineert, vaak onbe wust. Toen in de Metropolitan Mozart's Zauberflöte werd opgevoerd, vermeldden alle kranten dat de rol van de koningin van de nacht door een neger zangeres zou worden gezongen. Een overbodige toe voeging, want Mozart heeft nooit gezegd dat zijn opera's alleen door blanken kun nen worden gezongen. Maar een toevoe ging die wel van invloed is op het schouw burgbezoek. Kleine burgers. Toch is net niet zo dat de toon van alle blanken jegens de negers onaangenaam is. De blanke van enig sociaal aanzien, die uit een beschaafde familie stamt draagt zich doorgaans correct tegenover hen. In het zuiden moet men de felle negerhaat vooral zoeken bij de lagere millieus, bij de kleine burgers. Zij hebben meer behoef te aan het superioriteitsbesef dat de blanke huidskleur verleent. Deze lieden hebben de neger nodig om zelf iets te zijn of lie ver: te schijnen. Zij zijn gebonden aan degene die zij haten, zij kunnen de neger niet missen. Toch is het opmerkelijk dat de meeste negers uit het zuiden niet graag naar het noorden willen emigreren. In velerlei op zicht is het leven van de neger in het zui den gelukkiger dan in de ghetto's van New York en Chicago. De neger gedraagt zich in de „koloniale"' sfeer vaak ongedwonge- ner en spontaner dan in de geëmancipeerde samenleving in het noorden. Veel steun vinden zij in het geloot. Het evangelie is voor hen het brood des levens. Hun fan tasieën over de hemel doen wellicht ko misch aan, maar er spreekt een kinderlijk godsvertrouwen uit, dat scherp contrasteert met de nihilische levenshouding van het merendeel der noordelingen. Overigens concludeerden enkele socio logen, die blanke kinderen over negers ondervraagden dat blanke kinderen meen den dat negers niet in de hemel zouden komen (Nadruk verboden) éne, almachtige God niet kwijtgeraakt. Dc Saoediërs geloven heilig, dat de mens zijn moeilijke weg op aarde niet alleen kan gaan. Allah moet hem helpen, wil er iets blijvends van terecht komen. Vijf maal per dag wenden de Saoediërs de blik naar het oosten en wordt Allah's hulp ingeroe pen. Vijf maal per dag gaat men samen die bekende weg, de enige uitweg. Oud en nieuw. Als een ouderwets rijk staat Saoedie- Arabië midden in een nieuwe tijd. Amrika's oliemacht is het land binnengerukt en heelt er boortorens, airconditioned huizen en zwembassins gebouwd. De rijke sheiks rij den er in peperdure auto's rond en roken dikke havana's Het nieuwe sticht verwarring in het land. Arabië staat op de grens van twee werel den. De tijd, waarin de romantiek van de woestijn overheerste, is ten einde. De Ara bische vorst en zijn naaste medewerkers staan voor een onvoorstelbare moeilijke taak. Hoe kan men de nieuwe waarden aanvaarden zonder de oude prijs te geven? Dat is een dilemma, dat in vele Aziatische landen speelt maar dat in dit bolwerk van conversatisme een groter probleem is dan in welk ander land ook. Twee cultuurpatronen botsen hier meer en meer op elkaar. Treffend ziet men dat in de omgeving van de Masjid al Harem, de heilige moskee van Mekka, waar duizen den moslims in eeuwenoude klederdracht hun gebeden opzeggen onder het schijn sel van moderne elektrische verlichtingsar maturen (Nadruk verboden) LOODZWARE THEORIE Een Poolse onderzoeker die de skeletten van Poolse inwoners uit de negende tot de elfde eeuw onderzocht, stelde vast dat de loodconcentrabies in die skeletten bijna honderdvoudig was aan die van de te genwoordige Pool. Dat was op zijn minst merkwaardig omdat diezelfde concentratie ook in de beenderen van tegenwoordige Westeuropeanen wordt aangetroffen. Hij stelde een aannemelijke theorie op waarin hij stelt dat de loodconcentratie in de atmosfeer de laatste honderd jaar ten ge volge van industrie en verkeer veel hoger is geworden, wat de concentratie in West- europese beenderen verklaart. Omdat in Polen die industrie nog pas op gang moet komen, is het kleinere percentage lood in recente Poolse beenderen ook te verkla ren. Blijft de vraag waarom in die oude beenderen juist wel veel lood te vinden is. Dat komt, aldus deze onderzoeker, omdat in het verleden in Polen vaak tinnen bor den en ander keukengerei werden gebruikt en tin bevat zeer veel lood. Zo kwam het lood in het lichaam terecht. KOUDE SIGARET Roken, zo luidt de mening van vele deskundigen, bevordert de kans op long kanker omdat de temperatuur kankerver wekkende stoften vrijmaakt. Vooral de sigaret is de schuldige, omdat juist die de hoogste temperatuur heeft. Daarom is men nu in Engeland bezig een sigaret te ont wikkelen die het zelfde smaakt, er gewoon uitziet maar een lagere brandtemperatuur heeft. Men is daarin geslaagd door de sigaret een holle kern mee te geven. Men probeert nu vast te stellen of dit experi mentele rookmiddel inderdaad in geringere mate kankerverwekkende stoffen vrijmaakt. De waarde van de vinding is voorlopig nog niet te schatten omdat het oorzake lijk verband tussen kanker en roken uiterst moeilijk is aan" te tonen. Saoedie-Arabië op de grens van twee werelden In een donkere, koude januarinacht van het jaar 1902 klauterde een jonge Arabier, zijn dolk zorgvuldig verborgen onder een lange mantel, als een kat tegen de muur van de stad Rijad op. De 21-jarige Ibn Saoed, telg uit een arm, verbannen koningsgeslacht, werd gevolgd door een gideonsbende van 40 man. Toen de ochtendzon doorbrak waren zij meester van de oude stad der Saoedies, De wereld nam nauwelijks notitie van wat daar in een bedoeïenstad, mid den in de woestijn van centraal Arabië gebeurde. Maar de herovering van Rijad zou de grondslag leggen voor het huidige Saoedie-Arabië, een der merk waardigste landen ter wereld en het heilige land der mohammedanen. Middeleeuwse toestanden. Met het zwaard in de ene en de Koran in de andere hand veroverde lbn Saoed het gebied van zijn voorvaderen in een leven, dat één groot avontuur was, zo romantisch, dat de vertellingen van Sheherezade er een nuchter relaas bij schijnen. Ibn Saoed wist het in sultanen en emi raten versplinterde Arabië te verenigen tot een eenheidsstaat. En de binding tussen de individualistische en roofzuchtige Ara bieren zou hij baseren op de strenge gods dienstige voorschriften van het wahhabis- me, het mohammedaanse „calvinisme". Toen Ibn Saoed in 1925 meester werd van de heilige steden Mekka en Medina, was hij vorst geworden over het brandpunt der mohammedaanse wereld, waarheen jaarlijks duizenden pelgrims trekken. Het staatkundig gebouw, dat Ibn Saoed heeft opgetrokken, is echter een feodaal gebouw. Het is het oeroude Arabië, dat hij deed herleven in de twintigste eeuw. Feodaal. Ook na zijn daad in 1953 behield de samenleving zijn feodaal karakter. Wellis waar werd Arabië door de vestiging van buitenlandse oliemaatschappijen opgenomen in de heksenkring van het wereldkapita- lisme, weliswaar is in de steden de kameel door de Cadillac verdrongen en is er spi nazie in blik beschikbaar voor de bevol king, die 30 jaar geleden nog grotendeels van dadels leefde. Maar hoezeer de mid deleeuwen nog heersen in dit land blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat vrouwen wor den geacht geen ziel te bezitten Ibn Saoeds opvolgers, de koningen Sa oed en Feisal, zijn in de afgelopen jaren het westen welgezind geweest. Zij zijn ech ter niet bereid onze beschaving klakke loos over te nemen. Wel is de tijd van be- doeïnenvorsten, die in vertrouwen op God, hun snelle paard en hun trefzekere dolk een natie bouwden, voorbij. Arabië kan de technische producten van het westen niet meer ontberen. Maar de leef- en denk wijze van het westen heeft het nog niet overgenomen. Enige uitweg. De koningen van Arabië waren aanhan gers van de ultra-strenge islamitische leer der wahhabieten. Alles wat naar ontspan ning en vrolijkheid zweemt, was verboden. Daarin komt gelukkig de laatste jaren ver andering. Arabië is een land van geloof en voor zover het op goddelijke openbaringen be rustte, is het van wereldomvattende be tekenis geewest. Ook nu zoeken de Ara bieren de weg tot grootheid niet bij het eigen kunnen. Men is het contact met de Heden overleed onze geliefde broer, zwa ger en oom Hendrik Mattheus Begthel (echtgenoot van (Neeltje Schrier), in de ouderdom van ruim 83 jaar. D. J. Hage. A. G. Hage- Begthel en kinderen. Wissenkerke, 10 april 1968. PREDIKBEURTEN voor zondag 14 april 1968 Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat 10 uur ds. R. P. Ytsma en 2.30 uur ds. P. Blokland, in terkerkelijke Paasdienst. Ned. Herv. Kerk Kamperland 10 uur ds. Alb. van den Ban en 2.30 uur Interkerkelijke liturgische dienst in het kerk gebouw van de Geret. Kerk. Voorgangers ds. Alb. van den Ban en ds. H. K. Poelman. Ned. Herv. Kerk Kats 10.30 uur ds. J. Visbeek en 2 uur viering H. Avondmaal. Ned. Herv. Kerk Kortgene 10 uur ds. Willekes en 2.30 uur de heer Kraak. Ned. Herv. Kerk Wissenkerke 9.30 uur ds. P. Blokland, ge rei. pred., interkerkelijke Paasdienst en 2.30 uur ds. F. C. Willekes uit Kortgene. Ned. Herv. Kerk Geersdijk 10.45 uur ds. P. Blokland, ge ret. pred., interkerkelijke Paas dienst in de Geret. Kerk en 2.30 uur ds. B. C. de Gelder. Geref. Kerk Kamperland 10 uur ds. Griffioen uit Den Haag en 2.30 uur gez. dienst m.m.v. de jeugd; voorgangers ds. Poelman en ds. Van den Ban. Geref. Kerk Wissenkerke 9.30 uur ds. Blokland, gecom bineerde dienst met de Ned. Herv. Kerk en 2.00 uur ds. Groenenberg uit Den Haag. Geref. Kerk Geersdijk 10.45 uur ds. Blokland, ge combineerde dienst met Herv. Kerk en 4.30 uur ds. Noord- hot van Wemeldinge. Geref. Kerk Colijnsplaat 10 uur ds. Poelman van Kam perland en 2.30 uur ds. Blok land. Geref. Gem. Kamperland 10 en 5 uur leesdienst. Geref. Gem. Colijnsplaat 10 en 6 uur leesdienst. Geref. Gem. Kortgene 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. Maandag 15 april. 10 uur leesdienst. Oud Geref. Kerk Kamperland Dinsdag 16 april. N.m. 6.30 uur ds. W. Kamp van Utrecht. Algemene kennisgeving Tot onze grote droef heid overleed heden mijn geliefde man, onze lieve, zorgzame vader, behuwd- en grootvader Dingeman Abraham Meulenberg, in de ouderdom van 91 jaar. Kats: J. M. Meulenberg- de Regt. 's Hertogenbosch: H. M. Meulen- berg. L. M. Meulen berg - Rijnders. Bram. Rob. René. Marianne. Kats: L. J. D. Blok - Meulenberg. J. Blok. Marian. Ada. Kats, 9 april 1968. Dorpsstraat 9. De teraardebestel ling heeft plaats ge vonden op 12 april jl. om 14.00 uur van af het Nieuw Zee landhuis. Algemene kennisgeving Heden werd van ons weggenomen, na een langdurig lijden, in het ziekenhuis „Bergzicht" te Goes, onze geliefde en zorgzame man, va der, behuwd- en grootvader Hendrik Mattheus Begthel (echtgenoot van Neeltje Schrier), in de ouderdom van ruim 83 jaar. Kamperland: N. Begthel- Schrier. Ouwerkerk a.d. Amstel: T. Cuiper- Begthel. W. J. Cuiper. Nelli en Henni. Kamperland, 10 april 1968. Oosthavendijk 5. De begrafenis heeft plaats heden, zater dag 13 april, des na middags om 2 uur. Boekhandel Markusse Wissenkerke GEVRAAGD Mevr. Van Damme Hoofdstraat 130, tel. 206, Kortgene Het merk Batavus Steeds meer mensen stappen weer op de fiets, 't Is immers gezonder, ontspannend en sportief Gaat u ook weer fietsen? Kom dan snel kijken naar onze nieuwste collectie. Let ook op onze prak tische vouw- en mini- fietsen I Uw dealers Geersdijk - Colijnsplaat Wissenkerke Kats Wij tonen u al een mooie sortering in Bovendien een bijna complete sortering zoals: werphengels, molens, nylon (100 m en 600 m), haakjes, zee-aas, werpdobbers, vismessen, enz. enz. Dit weekend doen dienst dokter Klein Wassink. tel. (01199) 3 04 en dokter 't Hart, tel. (01107) 3 38. WATERSTANDEN geldig voor LT de noordkust van Noord-Beveland APRIL hoogwater 13 Zaterdag 6.52 13.12 14 Zondag 1-27 13.49 15 Maandag 2.02 14.25 16 Dinsdag 2.41 15.07 17 Woensdag 3.24 15.51 18 Donderdag 4.15 16.42 19 Vrijdag 5-19 17.53

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1968 | | pagina 3