NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Plouvier heeft DE sehoenen
Raadsvergadering Kortgene
VAN
DE
POLITIE |f
wie een huis gaai bouwen...
0E COÖPERATIEVE
te Colijnsplaat en
te Kamperland
No. 3294
Zaterdag 6 april^l 968
71e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs 2.50 per half jaar Franco per post 5.00 per half jaar Advertenties 15 cent per mm
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
Mogelijkheid tot premiebouw Huisvuilverbranding wordt onderzocht
Voorbespreking over schétsplan sanering Colijnsplaat Overtollig kasgeld
wordt uitgeleend Een gemeentewerkman wordt aangesteld Aantal nieu
we lichtmasten wordt geplaatst.
In de donderdag 28 maart' jl. gehouden
openbare raadsvergadering zijn de leden
Kramer en Klaassen met kennisgeving af
wezig. Na een kort welkomstwoord van de
voorzitter worden de notulen van de vo
rige vergadering onveranderd vastgesteld
en een aantal ingekomen stukken voor ken
nisgeving aangenomen.
Premiebouw
Hierna doet de voorzitter enige medede
lingen. Hij zegt dat men o.a. voor het dorp
Colijnsplaat getracht heelt een contingent
woningwetwoningen te bemachtigen, doch
dat dit geen succes heelt geboekt. Deze
teleurstelling heelt hen echter niet bij de
pakken doen neerzitten en heelt men naar
een andere manier gezocht, die schijnt te
zijn gevonden, n.l. in de premiebouw. De
gemeente mag echter op deze manier niet
bouwen, doch een particulier (vereniging
ol stichting) wel. Naar uit een gesprek in
september '67 gebleken is, voelt de Chr.
Woningbouwslichting Zuid- en Noord-Be
veland, gevestigd te Goes, wel voor zulk
een object en wil men ook trachten de ge
meente Wissenkerke hierin te betrekken,
waardoor mogelijk een groter aantal wo
ningen gebouwd kunnen worden.
De vraag hoe deze bouw te realiseren is,
is niet eenvoudig op te lossen. Er zijn twee
mogelijkheden: a. wanneer 10 procent van
het stichtingskapitaa! (inclusief de grond)
contant gestort wordt, kan de gemeente
voor de resterende 90 procent garant staan
en b. wanneer men het kernplan wil rea
liseren en de gemeente voor de volle 100
jjrocent grant wil staan. Punt a kwam niet
in aanmerking, daar de "stichting momen
teel over geen middelen beschikt zodat nu
alleen punt b overblijft, hetgeen men nu
wil realiseren mede met de Bejaarden
stichting te Colijnsplaat. Aan de dienst voor
Volkshuisvesting in Middelburg is om ad
vies gevraagd en hun antwoord luidde gun
stig: doorgaan en proberen een aannemer
te vinden. Er bestaat dus een reële kans
dat de woningbehoefte te Colijnsplaat bin
nen afzienbare tijd tot het verleden zal be
horen. Vele weken van besprekingen en stu
die zijn dan afgerond.
Van der Maas zegt dat er alleen maar
over Colijnsplaat gepraat wordt, geldt dit
ook voor Kats en Kortgene? Hoeveel aan
vragen zijn er voor? Dat er alleen over Co
lijnsplaat gepraat wordt, zegt de voorzitter,
wil niet zeggen dat dit voor de andere dor
pen niet geldt. Die worden daarmee in
begrepen. Doch omdat Colijnsplaat de
grootste behoefte heelt, is daarvan uitge
gaan. Hij wil het aantal te bouwen wonin
gen niet te laag stellen en is er bereids
contact opgenomen met Wissenkerke, dat
in principe bereid is hieraan mee te doen.
Van der Maas vraagt in dit verband aan
dacht voor het dorp Kats en Van der Weele
vraagt aandacht voor het bouwbedrijf te
Colijnsplaat.
Huisvuil
Hierna doet de voorzitter mededelingen
over het huisvuilprobleem. Hij zegt dat
er op geheel Noord-Beveland geen enkel
terrein meer te krijgen is voor de storting
van het huisvuil. Ook de ruilverkavelings
commissie was niet in staat de helpende
hand te bieden. Het gebruik maken van
een centrale stortplaats in Zuid-Beveland
is ook niet ideaal. Er kleven de volgende
bezwaren aan: de kosten van transport,
het is ook maar weer voor tijdelijk en men
is afhankelijk van de particuliere eigenaar.
De gedachte is toen uitgegaan naar de mo
gelijkheid van vuilverbranding. Een gesprek
is toen gevoerd met een vertegenwoordiger
van de Firma Verolme, die zo een vuilver
brandingsinstallatie zou kunnen leveren.
Ook hier is de gemeente Wissenkerke in
principe gaarne bereid in deel te nemen.
Dit systeem is voor Nederland geheel
nieuw voor wat het platteland betreft. Dat
dit veel geld gaat kosten, behoeft geen be
toog, de kosten zullen zeker 6 a 7 gulden
per inwoner per jaar bedragen boven de
emmerkosten. Men moet echter het huis
vuilprobleem van nabij aanschouwd heb
ben om te weten hoe urgent dit is. Particu
lieren en bedrijven moeten zich steeds van
hun vuil kunnen ontdoen. Bovendien, de
toenemende welvaart brengt een steeds
groter wordende hoeveelheid afval mee,
waarin men straks dreigt te verzinken. Dit
opruimen moet toch voor elk ingezetene
wel een bescheiden offer waard zijn. De
prijs is inderdaad hoog, maar toch wel be
taalbaar. De raad reageert eenstemmig: ga
zo voort!
Saneringsplan Colijnsplaat
De heer Roggeveen, stedebouwkundige
van het Architectenbureau Rothuizen en
't Hoold, is inmiddels ter vergadering ge
komen om het ontwerp-bestemmingsplan
voor de kom van het dorp Colijnpslaat na
der toe te lichten en vragen "uit de raad te
beantwoorden.
Hij zegt, dat het ontwerp-bestemmings
plan om tweeërlei redenen is opgezet: a.
om een verdere teruggang van het woon
klimaat tegen te gaan en b. de noodzaak
het huidige rioleringssysteem te vervan
gen.
Samenhangend met het laatstgenoemde
zullen een aantal straten een niet onaan
zienlijke verbreding krijgen. Deze wegen
zijn veelal aan één zijde bebouwd met
Wie een huis gaat bouwen, gaat eerst eens zitten rekenen. Nu ja,
de kosten weet u meestal wel. Die stonden in de advertentie of
de folder van de bouwmaatschappij. Wat u wèl kunt doen, is eens
met ons komen praten over de financiering. Als u zelf al wat ge
spaard hebt gaan we er eens rustig voor zitten. Wij nemen er graag
de tijd voor om u over alle mogelijkheden te adviseren. En dan
kiezen we die, welke voor u het gunstigst is.
zal u graag nader inlichten
schuren, die doorgaans in slechte staat ver
keren, terwijl aan de andere zijde, op dik
wijls zeer geringe afstand, wordt gewoond.
De wegverbredingen in het plan zijn dan
ook zo gekozen, dat in hoofdzaak schuren
hierdoor worden getroffen.
Aan een twee-tal wegen, te weten de
Irene- en Beatrixstraat, zullen in plaats
van deze schuren geen woningen kunnen
worden gebouwd, daar het wenselijk is,
dat de achtererven voor expeditieverkeer,
toegankelijk blijven. Het ligt in de bedoe
ling deze achtererven, voor zover aan de
straatzijde niet bebouwd, door middel van
een tuinmuur aan het oog onttrekken.
Het spreekt vanzelf, dat, daar er tegen
over wordt gewoond, aan de detail
lering grote zorg zal moeten worden be
steed.
Langs de Oost-Havenstraat en de Ring
weg kunnen op de plaats van de schuren
wel woningen worden gebouwd, daar hier
door geen winkels, bedrijven etc, van de
weg worden afgesneden.
Het plan voorziet ook in een tweede
verbinding tussen het uitbreidingsplan
en het oude Colijnsplaat. Zij wordt verkre
gen door de meest westelijke weg, die komt
uit het uitbreidingsplan, in noordelijke
richting door te trekken en aan te sluiten
op de Zuid-Kerkstraat. Door deze verbin
ding krijgt de uitbreiding een direct con
tact met het „oude hart'' en zal het ge
bied, omsloten door de Havelaarstraat, de
West-, Zuid- en Oost-Kerkstraat een bij
zondere plaats in de totaliteit gaan inne
men.
Jammer is, dat het woningbestand bin
nen dit gebied nog niet aan vervanging toe
is. Het zou zich namelijk bijzonder lenen
voor die bijzondere bebouwing, die door de
sanering moet verdwijnen. In plaats hier
van is nu een terrein aangewezen aan de
noordzijde van de Havelaarstraat.
Eerder genoemde tweede verbinding
brengt wel met zich mee, dat de West- en
Oost-Kerkstraat aanmerkelijk meer verkeer
te verwerken zullen krijgen. In verband
daarmede zijn, uit verkeersveiljgheidsover-
wegingen, de Beatrixstraat en de Irenestraat
aan de zijde van de Havelaarstraat alge-
sloten. Aan het einde van deze alsluitin-
gen zijn complexen autoboxen geprojec
teerd, aan welke zeker een grote behoefte
zal bestaan, daar vele schuren, die moe
ten verdwijnen, in stallingsbehoefte voor
zien.
Verder is langs de Havelaarstraat en wel
tussen de West-Havenstraat-Beatrixstra'at
en de Irenestraat-Oost-Havenstraat de rooi
lijn ca. 25 m teruggelegd. Hierdoor ont
staan parkeerterreinen, die in het bijzon
der het recreatieverkeer kunnen opvangen
door hun gunstige ligging langs de Schel
de. Tevens wordt daardoor het bijzondere
element (Voorstraat) verder geaccentueerd.
Aan de zuidzijde van het plan is een ter
rein gereserveerd voor de bouw van be
jaardenwoningen; deze zullen door hun lig
ging de kortst mogelijke verbinding krij
gen met het nog te realiseren bejaardente
huis.
Verder voorziet het plan in terreinen
voor bedrijven, die aan de sanering ten
offer zullen vallen.
Tenslotte is het binnenterrein, gelegen
aan de noordzijde van de Deltastraat aan
gewezen als speelterrein. De bijzonder gun
stige ligging ten opzichte van het totale
Colijnsplaat en het ontbreken van een der
gelijke gelegenheid voor de jeugd wet
tigt deze aanwijzing.
Aan de hand van het gesprokene en de
getoonde kaart hoort men in de raad de
opmerkingen als: bijzonder aantrekkèlijk
tot fantastisch.
Direct ten offer aan de sanering val
len 103 slechte woningen, 17 goede wo
ningen en 158 schuren. Hiervoor komen in
de plaats: 115 nieuwe woningen, 20 be-
jaardenwoningen en 78 autoboxen.
Bijzonder verheugd is men in de raad
dat door dit plan eindelijk de Tonnenbuurt
zal verdwijnen. Een gedeelte straat waar
aan een aantal „huizen'j' liggen met am
per 20 m" woön-leef-ruimte.
Ter oriëntering laten wij hier de defini
tie volgen van wat een voorbereidingsbe-
sluit inhoudt:
Een voorbereidingsbesluit bedoelt on
gewenste bebouwing te weren zolang een
bestemmingsplan nog geen rechtskracht
heeft verkregen.
Die mogelijkheid is aanwezig, vanaf het
moment, dat de Raad heeft verklaard, dat
een bestemmingsplan in voorbereiding is.
Op grond van artikel 50 van de woningwet
zijn burgemeester en wethouders verplicht
een aanvrage om bouwvergunning aan te
houden tot het plan, waarvoor het voor
bereidingsbesluit geldt, is verstreken.
Indien het bouwplan niet strijdt met
het in voorbereiding zijnde plan en voor
af van Gedeputeerde Staten een verklaring
is ontvangen, dat zij tegen het verlenen van
de vergunning geen bezwaar hebben, kun
nen burgemeester en wethouders de ver
gunning verlenen.
Getracht zal worden van G.S. een ont
heffing te verkrijgen voor de panden die
niet onder de sanering vallen.
Op de vraag van de heer Van der Maas,
hoe lang het duurt voor men aan realisering
toe is, twintig jaar'? antwoordt de heer
Roggeveen, dat dit tamelijk vlug zal gaan,
maar de algehele realisering zal minstens
twintig jaar in beslag nemen. In dit ver
band wijst hij nog op het feit, dat nieuwe
vestigingen mogelijk blijven.
Hierna wordt met algemene stemmen be
sloten dit plan voortgang te doen vinden.
Verdere mededelingen.
De voorzitter vervolgt hierna zijn mede
delingen door te zeggen dat de exploita
tie van het kampeerterrein een stapje ver
der is gekomen. De idee van een maat
schap heeft men losgelaten, nu komt de
gemeente meer op de voorgrond.
Er wordt onderzocht welke panden er
te Colijnsplaat voor onbewoonbaarverkla
ring in aanmerking komen.
Op de firma Nonnekes is aandrang uit
geoefend tot het opruimen van zijn op-
slagterreintjes. Het is een verre van fraai
gezich't.
Bij de oplevering van de ratio-woningen
is men op moeilijkheden gestuit. De afwer
king (het schilderwerk) is zodanig, dat ze
niet kunnen worden geaccepteerd. Zulk
aanbieden vindt hij laakbaar.
Zie vervolg voorpagina tweede blad
Weet u wat wij zagen
1. Voertuigen worden zo dikwijls op een
slordige wijze geparkeerd, b.v. op een-
halve meter of nog meer van de trot
toirrand, waardoor de doorrijruimte
voor het andere verkeer wordt belem
merd, of op zodanige onderlinge af
stand, dat er juist geen ander voertuig
tussen kan.
Parkeerders, zorgt toch voor zoveel mo
gelijk ruimte voor het rijdende verkeer
en parkeert uw voertuig ook zodanig,
dat uw medemens ook nog een plaatsje
heeft!
2. Velen parkeren hun voertuig op de voor
hen linkerzijde van de rijweg, gezien
hun rijrichting. Behalve dat dit over het
algemeen in strijd is met de voorschrif
ten, levert dit links parkeren voor hen
en voor hun mede-weggebruikers zo
wel bij het parkeren als bij het wegrij
den extra gevaar op, omdat men altijd
eerst de weg moet oversteken.
Kruiswoordpuzzel no, 76
Horizontaal
2. muziekinstrument
7. soort vloerbedekking
9. wilde haver
10. schrede
12. soort vaartuig
13. levenslucht
14. zangstem
16. drank
17. waagstuk
18. inhoudsmaat
19. laatstleden (alk.)
20. wintervoertuig
22. hevig
24. ontkenning
25. verlaagde toon
28. cijferen
31. vroeger
34. landbouwwerktuig
35. deel van de bijbel (atk.)
36. aantekening
41. sympathieke
45. heidemeertje
46. naar mijn mening (atk.)
47. lichaamsvocht
48. rang i.h. leger (afk.)
49. ter plaatse (afk.)
50. Sociaal Economische
Raad (afk.)
52. mal, dwaas
54. plaats bij Wageningen
56. lam
57. aanw. voornaamw.
58. wrede keizer
60. metaal
61. lidwoord
63. bast van de kurkeik
64. bevestigingsmiddel
Verticaal
1. gebogen been
3. poken
4. bevel
5. uitstalkast
6. eenh. van druk (atk.)
7. vis
8. vernis
10. tennisterm
11. uiteinde der aardas
15. inwoner van Turkije
17. duur van eb cn vloed
19. watering
21. herkauwer
23. plaat, afbeelding
24. de onbekende (alk.)
26. de oudere (atlc.)
29. ik (Lat.)
21. bloem
30. bijbelse naam
32. duur der dingen
33. soort hond
37. opdracht
38. televisie (atk.)
39. dun
40. aanhaken
41. ontvangdraad
42. eenh. v. stroomsterkte
(atk.)
43. vreemde munt
44. hetzelfde
47. kleur
51. getroffen
53. wiel
55. vaartuig, woonschip
57. soort sluiting
59. bejaard
62. maanstand (atk.)
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 75
Horizontaal
1. konvooi; 7. fondant; 13. roi; 14. kanarie; 16. kar; 17. irene; 19. tra; 20. sekte; 22.
ta; 23. meent; 25. de; 26. pas; 28. sir; 29. sec; 31. ria; 33. em; 34. loens; 35. roe; 37.
da; 3S. nevel; 40. uurloon; 42. rad; 44. iel; 45. vitesse; 48. strak; 50. ek; 51. rit; 52. le-
nie; 54. te; 55. nap; 57. keg; 59. dop; 60. pet; 61. ot: 63. regen; 65. or; 66. tarwe; 69.
nee; 70. kraai; 72. eli; 73. egoïsme; 76. aan; 77. rietmat; 78. deining
Verticaal
I. krimpen; 2. oor; 3. niets; 4. oke; 5. o.a.; 6. interne; 7. trans; 8. oi; 9. nes; 10. akker;
II. nat; 12. trepaan; 15. are; 18. na; 21. ed; 23. mie; 24. terug; 27. amerika; 28. sol;
30. oor; 32. idolate; 34. leder; 36. elite; 39. vat; 41. oer; 43. aster; 45. venster; 46. sik.
47. bedeesd; 48. sip; 49. ketting; 53. non; 56. porie; 58. genot; 60. praai; 62. tw; 64.
gei; 65. or; 67. ali; 68. eem; 70. kei; 71. aan; 74. ga; 75. me.
Ganzepoortgteaat 21, Tel. 6535 - GOES