NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Plouvier heeft DE sehoenen Raadsvergadering Kortgene VAN DE POLITIE |f wie een huis gaai bouwen... 0E COÖPERATIEVE te Colijnsplaat en te Kamperland No. 3294 Zaterdag 6 april^l 968 71e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs 2.50 per half jaar Franco per post 5.00 per half jaar Advertenties 15 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen. Mogelijkheid tot premiebouw Huisvuilverbranding wordt onderzocht Voorbespreking over schétsplan sanering Colijnsplaat Overtollig kasgeld wordt uitgeleend Een gemeentewerkman wordt aangesteld Aantal nieu we lichtmasten wordt geplaatst. In de donderdag 28 maart' jl. gehouden openbare raadsvergadering zijn de leden Kramer en Klaassen met kennisgeving af wezig. Na een kort welkomstwoord van de voorzitter worden de notulen van de vo rige vergadering onveranderd vastgesteld en een aantal ingekomen stukken voor ken nisgeving aangenomen. Premiebouw Hierna doet de voorzitter enige medede lingen. Hij zegt dat men o.a. voor het dorp Colijnsplaat getracht heelt een contingent woningwetwoningen te bemachtigen, doch dat dit geen succes heelt geboekt. Deze teleurstelling heelt hen echter niet bij de pakken doen neerzitten en heelt men naar een andere manier gezocht, die schijnt te zijn gevonden, n.l. in de premiebouw. De gemeente mag echter op deze manier niet bouwen, doch een particulier (vereniging ol stichting) wel. Naar uit een gesprek in september '67 gebleken is, voelt de Chr. Woningbouwslichting Zuid- en Noord-Be veland, gevestigd te Goes, wel voor zulk een object en wil men ook trachten de ge meente Wissenkerke hierin te betrekken, waardoor mogelijk een groter aantal wo ningen gebouwd kunnen worden. De vraag hoe deze bouw te realiseren is, is niet eenvoudig op te lossen. Er zijn twee mogelijkheden: a. wanneer 10 procent van het stichtingskapitaa! (inclusief de grond) contant gestort wordt, kan de gemeente voor de resterende 90 procent garant staan en b. wanneer men het kernplan wil rea liseren en de gemeente voor de volle 100 jjrocent grant wil staan. Punt a kwam niet in aanmerking, daar de "stichting momen teel over geen middelen beschikt zodat nu alleen punt b overblijft, hetgeen men nu wil realiseren mede met de Bejaarden stichting te Colijnsplaat. Aan de dienst voor Volkshuisvesting in Middelburg is om ad vies gevraagd en hun antwoord luidde gun stig: doorgaan en proberen een aannemer te vinden. Er bestaat dus een reële kans dat de woningbehoefte te Colijnsplaat bin nen afzienbare tijd tot het verleden zal be horen. Vele weken van besprekingen en stu die zijn dan afgerond. Van der Maas zegt dat er alleen maar over Colijnsplaat gepraat wordt, geldt dit ook voor Kats en Kortgene? Hoeveel aan vragen zijn er voor? Dat er alleen over Co lijnsplaat gepraat wordt, zegt de voorzitter, wil niet zeggen dat dit voor de andere dor pen niet geldt. Die worden daarmee in begrepen. Doch omdat Colijnsplaat de grootste behoefte heelt, is daarvan uitge gaan. Hij wil het aantal te bouwen wonin gen niet te laag stellen en is er bereids contact opgenomen met Wissenkerke, dat in principe bereid is hieraan mee te doen. Van der Maas vraagt in dit verband aan dacht voor het dorp Kats en Van der Weele vraagt aandacht voor het bouwbedrijf te Colijnsplaat. Huisvuil Hierna doet de voorzitter mededelingen over het huisvuilprobleem. Hij zegt dat er op geheel Noord-Beveland geen enkel terrein meer te krijgen is voor de storting van het huisvuil. Ook de ruilverkavelings commissie was niet in staat de helpende hand te bieden. Het gebruik maken van een centrale stortplaats in Zuid-Beveland is ook niet ideaal. Er kleven de volgende bezwaren aan: de kosten van transport, het is ook maar weer voor tijdelijk en men is afhankelijk van de particuliere eigenaar. De gedachte is toen uitgegaan naar de mo gelijkheid van vuilverbranding. Een gesprek is toen gevoerd met een vertegenwoordiger van de Firma Verolme, die zo een vuilver brandingsinstallatie zou kunnen leveren. Ook hier is de gemeente Wissenkerke in principe gaarne bereid in deel te nemen. Dit systeem is voor Nederland geheel nieuw voor wat het platteland betreft. Dat dit veel geld gaat kosten, behoeft geen be toog, de kosten zullen zeker 6 a 7 gulden per inwoner per jaar bedragen boven de emmerkosten. Men moet echter het huis vuilprobleem van nabij aanschouwd heb ben om te weten hoe urgent dit is. Particu lieren en bedrijven moeten zich steeds van hun vuil kunnen ontdoen. Bovendien, de toenemende welvaart brengt een steeds groter wordende hoeveelheid afval mee, waarin men straks dreigt te verzinken. Dit opruimen moet toch voor elk ingezetene wel een bescheiden offer waard zijn. De prijs is inderdaad hoog, maar toch wel be taalbaar. De raad reageert eenstemmig: ga zo voort! Saneringsplan Colijnsplaat De heer Roggeveen, stedebouwkundige van het Architectenbureau Rothuizen en 't Hoold, is inmiddels ter vergadering ge komen om het ontwerp-bestemmingsplan voor de kom van het dorp Colijnpslaat na der toe te lichten en vragen "uit de raad te beantwoorden. Hij zegt, dat het ontwerp-bestemmings plan om tweeërlei redenen is opgezet: a. om een verdere teruggang van het woon klimaat tegen te gaan en b. de noodzaak het huidige rioleringssysteem te vervan gen. Samenhangend met het laatstgenoemde zullen een aantal straten een niet onaan zienlijke verbreding krijgen. Deze wegen zijn veelal aan één zijde bebouwd met Wie een huis gaat bouwen, gaat eerst eens zitten rekenen. Nu ja, de kosten weet u meestal wel. Die stonden in de advertentie of de folder van de bouwmaatschappij. Wat u wèl kunt doen, is eens met ons komen praten over de financiering. Als u zelf al wat ge spaard hebt gaan we er eens rustig voor zitten. Wij nemen er graag de tijd voor om u over alle mogelijkheden te adviseren. En dan kiezen we die, welke voor u het gunstigst is. zal u graag nader inlichten schuren, die doorgaans in slechte staat ver keren, terwijl aan de andere zijde, op dik wijls zeer geringe afstand, wordt gewoond. De wegverbredingen in het plan zijn dan ook zo gekozen, dat in hoofdzaak schuren hierdoor worden getroffen. Aan een twee-tal wegen, te weten de Irene- en Beatrixstraat, zullen in plaats van deze schuren geen woningen kunnen worden gebouwd, daar het wenselijk is, dat de achtererven voor expeditieverkeer, toegankelijk blijven. Het ligt in de bedoe ling deze achtererven, voor zover aan de straatzijde niet bebouwd, door middel van een tuinmuur aan het oog onttrekken. Het spreekt vanzelf, dat, daar er tegen over wordt gewoond, aan de detail lering grote zorg zal moeten worden be steed. Langs de Oost-Havenstraat en de Ring weg kunnen op de plaats van de schuren wel woningen worden gebouwd, daar hier door geen winkels, bedrijven etc, van de weg worden afgesneden. Het plan voorziet ook in een tweede verbinding tussen het uitbreidingsplan en het oude Colijnsplaat. Zij wordt verkre gen door de meest westelijke weg, die komt uit het uitbreidingsplan, in noordelijke richting door te trekken en aan te sluiten op de Zuid-Kerkstraat. Door deze verbin ding krijgt de uitbreiding een direct con tact met het „oude hart'' en zal het ge bied, omsloten door de Havelaarstraat, de West-, Zuid- en Oost-Kerkstraat een bij zondere plaats in de totaliteit gaan inne men. Jammer is, dat het woningbestand bin nen dit gebied nog niet aan vervanging toe is. Het zou zich namelijk bijzonder lenen voor die bijzondere bebouwing, die door de sanering moet verdwijnen. In plaats hier van is nu een terrein aangewezen aan de noordzijde van de Havelaarstraat. Eerder genoemde tweede verbinding brengt wel met zich mee, dat de West- en Oost-Kerkstraat aanmerkelijk meer verkeer te verwerken zullen krijgen. In verband daarmede zijn, uit verkeersveiljgheidsover- wegingen, de Beatrixstraat en de Irenestraat aan de zijde van de Havelaarstraat alge- sloten. Aan het einde van deze alsluitin- gen zijn complexen autoboxen geprojec teerd, aan welke zeker een grote behoefte zal bestaan, daar vele schuren, die moe ten verdwijnen, in stallingsbehoefte voor zien. Verder is langs de Havelaarstraat en wel tussen de West-Havenstraat-Beatrixstra'at en de Irenestraat-Oost-Havenstraat de rooi lijn ca. 25 m teruggelegd. Hierdoor ont staan parkeerterreinen, die in het bijzon der het recreatieverkeer kunnen opvangen door hun gunstige ligging langs de Schel de. Tevens wordt daardoor het bijzondere element (Voorstraat) verder geaccentueerd. Aan de zuidzijde van het plan is een ter rein gereserveerd voor de bouw van be jaardenwoningen; deze zullen door hun lig ging de kortst mogelijke verbinding krij gen met het nog te realiseren bejaardente huis. Verder voorziet het plan in terreinen voor bedrijven, die aan de sanering ten offer zullen vallen. Tenslotte is het binnenterrein, gelegen aan de noordzijde van de Deltastraat aan gewezen als speelterrein. De bijzonder gun stige ligging ten opzichte van het totale Colijnsplaat en het ontbreken van een der gelijke gelegenheid voor de jeugd wet tigt deze aanwijzing. Aan de hand van het gesprokene en de getoonde kaart hoort men in de raad de opmerkingen als: bijzonder aantrekkèlijk tot fantastisch. Direct ten offer aan de sanering val len 103 slechte woningen, 17 goede wo ningen en 158 schuren. Hiervoor komen in de plaats: 115 nieuwe woningen, 20 be- jaardenwoningen en 78 autoboxen. Bijzonder verheugd is men in de raad dat door dit plan eindelijk de Tonnenbuurt zal verdwijnen. Een gedeelte straat waar aan een aantal „huizen'j' liggen met am per 20 m" woön-leef-ruimte. Ter oriëntering laten wij hier de defini tie volgen van wat een voorbereidingsbe- sluit inhoudt: Een voorbereidingsbesluit bedoelt on gewenste bebouwing te weren zolang een bestemmingsplan nog geen rechtskracht heeft verkregen. Die mogelijkheid is aanwezig, vanaf het moment, dat de Raad heeft verklaard, dat een bestemmingsplan in voorbereiding is. Op grond van artikel 50 van de woningwet zijn burgemeester en wethouders verplicht een aanvrage om bouwvergunning aan te houden tot het plan, waarvoor het voor bereidingsbesluit geldt, is verstreken. Indien het bouwplan niet strijdt met het in voorbereiding zijnde plan en voor af van Gedeputeerde Staten een verklaring is ontvangen, dat zij tegen het verlenen van de vergunning geen bezwaar hebben, kun nen burgemeester en wethouders de ver gunning verlenen. Getracht zal worden van G.S. een ont heffing te verkrijgen voor de panden die niet onder de sanering vallen. Op de vraag van de heer Van der Maas, hoe lang het duurt voor men aan realisering toe is, twintig jaar'? antwoordt de heer Roggeveen, dat dit tamelijk vlug zal gaan, maar de algehele realisering zal minstens twintig jaar in beslag nemen. In dit ver band wijst hij nog op het feit, dat nieuwe vestigingen mogelijk blijven. Hierna wordt met algemene stemmen be sloten dit plan voortgang te doen vinden. Verdere mededelingen. De voorzitter vervolgt hierna zijn mede delingen door te zeggen dat de exploita tie van het kampeerterrein een stapje ver der is gekomen. De idee van een maat schap heeft men losgelaten, nu komt de gemeente meer op de voorgrond. Er wordt onderzocht welke panden er te Colijnsplaat voor onbewoonbaarverkla ring in aanmerking komen. Op de firma Nonnekes is aandrang uit geoefend tot het opruimen van zijn op- slagterreintjes. Het is een verre van fraai gezich't. Bij de oplevering van de ratio-woningen is men op moeilijkheden gestuit. De afwer king (het schilderwerk) is zodanig, dat ze niet kunnen worden geaccepteerd. Zulk aanbieden vindt hij laakbaar. Zie vervolg voorpagina tweede blad Weet u wat wij zagen 1. Voertuigen worden zo dikwijls op een slordige wijze geparkeerd, b.v. op een- halve meter of nog meer van de trot toirrand, waardoor de doorrijruimte voor het andere verkeer wordt belem merd, of op zodanige onderlinge af stand, dat er juist geen ander voertuig tussen kan. Parkeerders, zorgt toch voor zoveel mo gelijk ruimte voor het rijdende verkeer en parkeert uw voertuig ook zodanig, dat uw medemens ook nog een plaatsje heeft! 2. Velen parkeren hun voertuig op de voor hen linkerzijde van de rijweg, gezien hun rijrichting. Behalve dat dit over het algemeen in strijd is met de voorschrif ten, levert dit links parkeren voor hen en voor hun mede-weggebruikers zo wel bij het parkeren als bij het wegrij den extra gevaar op, omdat men altijd eerst de weg moet oversteken. Kruiswoordpuzzel no, 76 Horizontaal 2. muziekinstrument 7. soort vloerbedekking 9. wilde haver 10. schrede 12. soort vaartuig 13. levenslucht 14. zangstem 16. drank 17. waagstuk 18. inhoudsmaat 19. laatstleden (alk.) 20. wintervoertuig 22. hevig 24. ontkenning 25. verlaagde toon 28. cijferen 31. vroeger 34. landbouwwerktuig 35. deel van de bijbel (atk.) 36. aantekening 41. sympathieke 45. heidemeertje 46. naar mijn mening (atk.) 47. lichaamsvocht 48. rang i.h. leger (afk.) 49. ter plaatse (afk.) 50. Sociaal Economische Raad (afk.) 52. mal, dwaas 54. plaats bij Wageningen 56. lam 57. aanw. voornaamw. 58. wrede keizer 60. metaal 61. lidwoord 63. bast van de kurkeik 64. bevestigingsmiddel Verticaal 1. gebogen been 3. poken 4. bevel 5. uitstalkast 6. eenh. van druk (atk.) 7. vis 8. vernis 10. tennisterm 11. uiteinde der aardas 15. inwoner van Turkije 17. duur van eb cn vloed 19. watering 21. herkauwer 23. plaat, afbeelding 24. de onbekende (alk.) 26. de oudere (atlc.) 29. ik (Lat.) 21. bloem 30. bijbelse naam 32. duur der dingen 33. soort hond 37. opdracht 38. televisie (atk.) 39. dun 40. aanhaken 41. ontvangdraad 42. eenh. v. stroomsterkte (atk.) 43. vreemde munt 44. hetzelfde 47. kleur 51. getroffen 53. wiel 55. vaartuig, woonschip 57. soort sluiting 59. bejaard 62. maanstand (atk.) Oplossing kruiswoordpuzzel no. 75 Horizontaal 1. konvooi; 7. fondant; 13. roi; 14. kanarie; 16. kar; 17. irene; 19. tra; 20. sekte; 22. ta; 23. meent; 25. de; 26. pas; 28. sir; 29. sec; 31. ria; 33. em; 34. loens; 35. roe; 37. da; 3S. nevel; 40. uurloon; 42. rad; 44. iel; 45. vitesse; 48. strak; 50. ek; 51. rit; 52. le- nie; 54. te; 55. nap; 57. keg; 59. dop; 60. pet; 61. ot: 63. regen; 65. or; 66. tarwe; 69. nee; 70. kraai; 72. eli; 73. egoïsme; 76. aan; 77. rietmat; 78. deining Verticaal I. krimpen; 2. oor; 3. niets; 4. oke; 5. o.a.; 6. interne; 7. trans; 8. oi; 9. nes; 10. akker; II. nat; 12. trepaan; 15. are; 18. na; 21. ed; 23. mie; 24. terug; 27. amerika; 28. sol; 30. oor; 32. idolate; 34. leder; 36. elite; 39. vat; 41. oer; 43. aster; 45. venster; 46. sik. 47. bedeesd; 48. sip; 49. ketting; 53. non; 56. porie; 58. genot; 60. praai; 62. tw; 64. gei; 65. or; 67. ali; 68. eem; 70. kei; 71. aan; 74. ga; 75. me. Ganzepoortgteaat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1968 | | pagina 1