NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Rennies Pion vier heeft DE schoenen VAN DE POLITIE U Hoe staat het er met uw bedrijfsvoering bij? Brandend maagzuur, No. 3287 Zaterdag 17 februari 1968 71e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs f 2.50 per half jaar Franco per post 5.00 per half jaar Advertenties 15 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen. Op zondag 18 februari zal ook de jongste onzer prinsessen de leertijd der volwassenen bereikt hebben. De benjamin der koninklijke familie heeft echter al bewezen op eigen benen te kunnen staan. Sinds enige tijd woont en studeert zij in Groningen. Zij gaat echter vaak op bezoek bij haar moeder en vooral bij feestelijke gelegenheden ontbreekt zij niet. Haar drie zusters zijn nu getrouwd en zeker zal zij de vorderingen bijhouden van haar neef prins Willem- Alexander. Haar studies, sociale wetenschappen, kunst en cultuur nemen veel van haar tijd in beslag. Prinses Christina is tevens zeer muzikaal en speelt niet onverdienstelijk op de piano en de gitaar. Al met al geloven wij dat zij thans een druk en bezet leven leidt. Haar verjaardag zal zij wel vieren temidden van haar familie op paleis Soestdijk en haar zusters zullen hiervoor zeker naar het ouderlijk huis komen. Wij wensen prinses Christina temidden van haar familie een gezellige dag toe. Door vergelijking van uw bedrijfscijfers en door uitwisseling van uw ervaringen met andere ondernemers in uw branche kunt u dat aan de weet komen. Wat is bedrijfsvergelijking? Bedrijfsvergelijking of ervaringsuitwisse ling is, het met branchegenoten uitwisse len van bedrijfseconomische cijfers en er varingen. Het doel is het opsporen en zo mogelijk verhelpen van onvolkomenheden in de ei gen bedrijfsvoering, door toetsing van de eigen gegevens aan die van andere onder nemers in de branche. Dit kan zowel schrif telijk als mondeling gebeuren. De SCHRIFTELIJKE methode wordt voornamelijk door het Economisch Insti tuut voor het Midden- en Kleinbedrijf in de praktijk gebracht. Het meest bekend zijn de omzet- en kostenstatistieken, die regelmatig worden gepubliceerd. Aan de hand daarvan kunnen onderne mers nagaan als althans hun administra tie dit mogelijk maakt hoe hun omzet ten en kosten zich hebben ontwikkeld ten opzichte van de gepubliceerde gegevens. Deze statistieken winnen uiteraard aan waarde naarmate het aantal deelnemers daaraan toeneemt. Bij de MONDELINGE methode moet de deelnemer er van uitgaan, dat hij geen individualist meer is. Deze methode vraagt van hem een mentale instelling, die open staat voor samenwerking met anderen. Zij kan dan ook alleen maar slagen als de deelnemers bereid zijn na een eventuele periode van kennismaking met hun bedrijfs cijfers op tafel te komen en daarover met anderen te praten. Dit gebeurt dan in clubs, waarvan on geveer 8 a 12 ondernemers deelnemen. Daarbij moet natuurlijk aan enige voor waarden worden voldaan. Zo moeten zij, uiteraard, uit dezelfde branche komen. Bovendien mogen de bedrijfstypen en de bedrijfsomvang niet teveel van elkaar af wijken. De vestigingsplaats van de onder neming moet zodanig zijn, dat de „opera tie-gebieden" niet worden overlapt. Con- currentievrees is dan ongegrond. Een open lijk en vertrouwelijk gesprek is mogelijk. De praktijk. Ervaringsuitwisseling door middel van discussiegroepen (clubs) is in de praktijk een belangrijk medium gebleken om te komen tot verhoging van de productiviteit in het midden- en kleinbedrijf. Dit kan met zoveel stelligheid worden beweerd, omdat deze methode bijv. in Zweden en Zwitserland reeds een groot aantal jaren met succes wordt gevolgd. In ons eigen land beslaat de geschiedenis van de discussiegroepen een periode van ongeveer tien jaar. In deze tijd hebben honderden ondernemers aan de werkzaam heden van die groepen deelgenomen en er de vruchten van geplukt. Nu zijn er on geveer een 100 clubs in ons land actief, verspreid over verschillende branches in het midden- en kleinbedrijf. De organi satie van de clubs geschiedt in de regel door de branche-organisaties. In de loop der jaren is een goede sa menwerking tot stand gekomen tussen deze branche-organisaties en de Hoofdafdeling Gewestelijke Aangelegenheden en Voorlich ting van het Directoraat-Generaal voor hel Midden- en Kleinbedrijf en Toerisme. Deze hoofdafdeling, met haar medeweikers, o.a. de rijksconsulenten voor het midden- en kleinbedrijf en toerisme en enige stafleden, biedt een behulpzame hand bij de opzet en de leiding van de groepen. Deze sa menwerking is mogelijk, omdat er een volledig vertrouwen bestaat, over en weer. Zo'n „onderling vertrouwen" is een van de meest elementaire voorwaarden voor het slagen van een discussiegroep. Daarom moet het samenstellen van een groep zorg vuldig gebeuren. Zoals hiervoor reeds op gemerkt, moet worden voorkomen, dat de deelnemers aan een groep in hetzelfde ver zorgingsgebied „opereren". Zij moeten ver der bereid zijn elkaar als COLLEGA'S die van elkaar kunnen en willen leren te ontmoeten. Na de eerste kennismaking moeten zij dus bereid zijn tot een open hartig gesprek over ieders manier van za ken doen, zoals de gevolgde werkwijze, de financieringsmethoden, enz. Dat het KAN en ZIN heeft, wordt bewezen door het feit, dat reeds honderden ondernèmers re gelmatig met elkaar overleggen. Het oud- vaderlandse gezegde, „twee weten méér dan één" zou hierop van toepassing kun nen worden gebracht. Nog duidelijker is het misschien, als wij de uitwisseling van ervaringen, cijfers en ideeën vergelijken met het uitwisselen van geld. van gouden tientjes bijvoorbeeld. Het blijkt dan, dat bij de uitwisseling van ervaringen ieder der deelnemers de beschikking krijgt over AL de ervaringen die zijn ingebracht, terwijl bij de uitwisse ling van gouden tientjes geen der betrok kenen rijker wordt dan hij van tevoren was. De mogelijkheid bestaat, dat een deelne mer denkt, dat hij geen waardevolle bijdrage aan het onderlinge gesprek kan leveren, omdat hij meent geen ideeën te hebben. De kans dat dit werkelijk zó zou zijn is echter uitermate gering. Dit komt, omdat de dis cussies steeds gebaseerd zijn op praktijk-er varingen. En het mag als vaststaand worden aangenomen, dat iedere deelnemende on dernemer ervaringen heeft. Iedereen kan dus aan het gesprek deelnemen en dik wijls zal blijken, dat de ondervindingen van de collega's in de groep in vele geval len waardevolle tips bevatten en tot nieuwe gezichtspunten voor ieders eigen bedrijfs voering kunnen leiden. Het spreekwoord „een gewaarschuwd man telt voor twee", is ook bij de erva ringsuitwisseling van toepassing. U hoort hoe andere ondernemers in uw branche het doen en welke resultaten zij bereiken. Vergelijking met uw eigen „doen en laten" cn de resultaten, die u daarmede hebt bereikt, moeten dan de eventuele tekortko mingen in uw bedrijfsvoering aan het licht brengen. De opgedane ervaringen in de praktijk brengen betekent dan verbetering. Het spreekt wel vanzelf, dat voor het goed functioneren van een groep goede leiding nodig is. Hierin kan worden voor zien door een DAADWERKELIJKE be langstelling en medewerking van de zijde van de betrokken branche-organisatie en vervolgens door het aanwijzen van een bekwame discussieleiders. Deze kan de gesprekken richting geven en bevorderen dat ieders inbreng in de discussie goed tot zijn rcht komt. Hij kan mede de program mering van de werkzaamheden en de do cumentatie van de deelnemers verzorgen. In overeenstemming met de doelstelling van de groep zal steeds worden getracht onder werpen ter bespreking aan te voeren, die voor de betreffende groep en de betrokken branche van belang zijn. Zoals reeds vermeld, willen de medewer kers van de Hoofdafdeling Gewestelijke Aangelegenheden en Voorlichting van het Directoraat-Generaal voor het Midden- en Kleinbedrijf en Toerisme gaarne hun aan deel leveren bij het tot stand komen en leiden van dergelijke discussiegroepen. In de praktijk van de discussiegroepen wordt ook aan bedrijfsbezoek gedaan. Som mige groepen hebben zelfs de gewoonte hun bijeenkomsten bij toerbeurt bij een van de deelnemers in het bedrijf te hou den. Bij zo'n gelegenheid becritiseert men dan in opbouwende zin eikaars be drijf, de etalages, de winkelruimte en de inrichting daarvan, de werkplaats, de lig ging van het magazijn, de opslag van de voorraad enz. Uit het bovenstaande hebt u kunnen lezen, dat „ervaringen van anderen" u veel kunnen leren. Het aloude gezegde, „er varing is de beste leermeester" blijft daar om nog steeds zijn waarde behouden. Maakt u deze „beste leermeester" dus ten nutte. Wilt meer weten over discussiegroe pen in uw bedrijfstak, wendt u zich dan tot uw branche-organisatie of tot de Rijks consulent voor het Midden- en Kleinbedrijf en Toerisme in uw provincie (c.q. stad). Weet u wat wij zagen 1. Vele landbouwers en fruitkwekers ber gen de bestrijdingsmiddelen voor de landbouw en fruitteelt niet op de juiste wijze op. Kinderen, die om en in de ge bouwen spelen, hebben soms vrije toe- druk op de maag, opgeblazen gevoel? helpen direkt! gang die tot middelen, waarvan som migen zwaar vergiftig en dus voor hen levensgevaarlijk kunnen zijn. Gooi tij dens bespuitingen met deze middelen de lege zakken niet klakkeloos op de weg of in een sloot. Verzamel ze en verbrand ze dan! 2. Sommige jagers hebben hun jachtgeweer en de bijbehorende munitie voorhanden op een zodanige plaats, dat ieder er bij kan. Berg toch ook deze voorwerpen zoda nig op, dat toch zeker uw kinderen er niet bij kunnen komen. Kinderen zijn nieuwsgierig, willen graag groot zijn en vader nadoen! Kruiswoordpuzzel no. 69 Horizontaal 4S. in persoon 20. deel v.h. kippenhok 1. ongerijmd 50. soort onderwijs 22. plaats in N.-Holland 23.kledingstuk 5. soort warenhuis 51. kleinood 9. vreemde munt 53. repareren 24. natuurgeest 10. gebrek 56. hoefdier 25. inlegwerk 12. hoefdier 59. positie 27. lijst 14. familielid 61. bunzing 30. werkelijk 16. kluwen 62. sein 32. inhoudsmaat 17. bedorven 65. gesloten 34. uitroep 18. zuivelproduct 66. ambtshalve 36. pl. in Gelderland 20. verstand 68. zoogdier 37. staatsbedrijf 21. kleinigheid 70. bijwoord 40. muziekterm 24. leger 71. deel v.e. klok 42. cilinder 26. maanstand 72. hinderen 43. toiletartikel 28. geogr. aanduiding Verticaal 45. vaartuig 29. fr. onb. vnw. 1. behoeftige 47. dwaas 30. zangnoot 2. zangnoot 49. voorzetsel 31. knaagdier 3. vrucht 51. zwarte substantie 33. beroep 4. tweetal 52. keurtroep 35. hoofddeksel 5. rustplaats 54. afzonderlijk 37. schrijfbehoefte 6. voor 55. vochtig 38. onverstandige 7. klaar 57. kleine samenhangende 39. ital. dichter 8. kleur massa 40. onbep. vnw. 9. zorg 58. persbureau 41. houding 11. huid 60. deel v.d. dag 43. steen 13. prikken 63. bitter vocht 44. seconde 15. vogel 64. verhoogde toon 46. titel 17. hoefdier 67. lidwoord 47. voorzetsel 19. omroepvereniging 69. de oudere Oplossing kruiswoordpuzzel no. 68 Horizontaal 1. Haarlem; 6. graniet; 12. el'; 13. in; 15. as; 16. leo; 17. em; 19. knoedel; 23. me; 24. vloei; 25. man; 26. taak; 28. leest; 30. os; 31. eva; 33. roe; 34. serre; 36. nijdas; 38. natie; 40. id; 41. ra; 42. To; 43. It; 45. emelt; 48. gelei; 50. alles; 52. Ria; 54. gal; 56. hl; 57. lorre; 59. Aida; 60. t.n.o.; 62. etage; 63. nr; 65. trawant; 68. zo; 69. iep; 71. da; 72. el; 74. nee; 75. eminent; 76. kreunen Verticaal 1. heester; 2. alm; 3. af; 4. li; 5. enkel; 7. rad; 8. asem; 9. il; 10. Eem; 11. toetsen; 14. do; 18. alk; 20. niers; 21. Essen; 22. lakei; 24. vaandel; 27. a.v.; 29. e.o.; 30. or; 32. adres; 34. stola; 35. religie; 37. aal; 39. Ate; 44. mahonie; 46. meent; 47. trouw; 48. ga ren; 49. blazoen; 51. 1.1.; 53. ir; 55. ad; 58. etter; 59. aga; 61. orde; 64. rem; 66. aan; 67. a.g.; 68. zee; 70. pi; 73.1e; 74. n.n. Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1968 | | pagina 1