NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Rennies Pion vier heeft DE schoenen Sanapirin keeridegniepl VAN DE POLITIE Het Veerse Meer Basisplan 1967 Brandend maagzuur, No. 3285 Zaterdag 3 februari 1968 71e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs 2.50 per half jaar Franco per post 5.00 per half jaar Advertenties 15 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen. slot Betreffende het wegzuigen van ondiep ten en dè daarmede in verband staande plan nen tot het maken van eilanden, kan de vol gende toelichting de opzet verduidelijken. Grondboringen door rijkswaterstaat ver richt leiden tot de globale conclusie, dat de bodem van het westelijk deel uit zand bestaat, het middengedeelte uit zand met kleilaagjes. terwijl het oostelijk gedeelte ten gevolge van het in de laatste eeuwen aan wezige wantij (kleine stroomsnelheden) be staat uit zand. afgedekt met een kleipakket van naar het oosten toe oplopende dikte. Daar de sedimenten in een zeearm, tenge volge van de zich in de loop der tijden wis selende situatie en omstandigheden zeer sterk kunnen variëren, is het voor het maken van plannen en begrotingen voor verwijdering of verplaatsen van specie nodig ter plaatse, door het uitvoeren van de nodige grondbo ringen. een juist inzicht te hebben in de sa menstelling van deze specie. In dit opzicht kan met de door rijkswaterstaat uitgevoerde boringen niet worden volstaan; deze geven slechts een globaal inzicht. Het bagger- plan moet dan ook als een globaal plan worden gezien, dat wat de raming van kos ten betreft, de orde van grootte zo goed mogelijk aangeeft De te vormen eilanden zijn om econo mische redenen alle geprojecteerd op een ondiepte die groter is dan het te vormen eiland. De ophoging wordt verkregen door het wegbaggeren van de ondiepte aan een of meer zijden van het te vormen eiland. Voor de plaats waar de ophogingsspecie kan worden gewonnen is de plaats waar kan worden aangelegd bepalend; daar moet namelijk specie worden weggebaggerd om het eiland bereikbaar te maken (tot N.A.P. 2 00 m). Hierdoor wordt dan tevens de bevaarbare oppervlakte van het meer vergroot. Gesteld kan worden, dat er geen behoefte bestaat aan aanlegmogelijkheden aan die zijden van het te vormen eiland, waar de boten een onrustige ligging zouden hebben in verband met de heersende winden of ten gevolge van de hinderlijke golven van de snelvarende schepen van de beroepsvaart. De in de begroting opgenomen aanlegplaat sen liggen evenwijdig aan de oever, terwijl voor uitbreiding van aanlegmogelijkheden meerpalen geplaatst kunnen worden. Verder is vooral in het oostelijk gedeelte van het meer er naar gestreefd de vaar route van de beroepsvaart te ontlasten door geulen te baggeren en met de vrijkomende specie een eiland te vormen, dat 'n scheiding druk op de maag, opgeblazen gevoel? helpen direkt! tussen beroeps- en pleziervaart bevordert. Bij de situering van de eilanden is er ver der naar gestreefd de strijklengte van de wind zoveel mogelijk te verkleinen, dit met het oog op de hoogte van de windgolven op het meer. De oevers van de gevormde ei landen zullen alle een verdediging behoeven. In principe zijn twee typen van verdedi ging in de begroting opgenomen: a. een verdediging onder een helling van 1:3 van ongeveer N.A.P. 1.10 m tot MAP. -j-0.60 m, daar waar de on diepte is weggebaggerd en weer aanleg plaatsen gemaakt kunnen worden; b. een flauw hellende verdediging met grind onder 1 6 van N.A.P. 0.70 m tot N.A.P. +0.50 m met daarvoor de niet verwijderde ondiepte. Gegevens inzake de bestaande toestand Oppervlakte land 1800 ha Oppervlakte water 2200 ha Oppervlakte water van 01.50 m 700 ha Oppervlakte water met een diepte van 1.50 m en meer 1500 ha Lengte oever. inclusief die van de eilanden 60 km Eilanden: Haringvreter ca. 70 ha en Aard beieneiland ca 1.5 ha. gezamenlijke oever lengte ca. 5 km. Kampeerterreinen Wissenkerke Anna Friso 5 ha De Roompot 5 ha Molenhoek 4 ha Kortgene Ned. Caravanclub 4 ha Aqua caravanning 0.5 ha Wolphaartsdijk Veerse Meer 0.3 ha De Veerhoeve 1.5 ha Veere Olmenveld 1.2 ha De Zandput 8 ha Oranjezon 5 ha Camping Leynse 1.3 ha Camping Zeezicht 1.2 ha Kampeerterrein Oude Middelburgse haven 5 ha Kampeerpaspoortterrein Staatsbosbeheer 1 ha Jachthavens uitbreidings- thans mogelijk heden tot Wissenkerke Gemeentehaven Kamperland 225 Landbouwhaven Kamperland 25 Kortgene Delta Marina 375 600 Wolphaartsdijk Verschillende jachthavens 350 500 Sportvissershaven 200 Arnemuiden Oranjeplaat 350 Veere Stadshaven 200 400 Oostwatering 225 425 Marinajachtwerf Veere 96 Openbare steigers lengte Veere Domeinsteiger oostzijde Haringvreter 28 meter Haringvreter .westzijde Haringvreter, oostzijde0 132 meter Oude Middelburgse haven 100 meter De Piet Landbouwhaven De Piet 45 meter 0 in uitvoering Strand- en oeverrecreati» lengte Veere (Vrouwenpolder) bij Veersedam 1500 meter Veere, noordelijk van jachthaven Oostwatering 260 meter Steenenbeer-strand in Veere 750 meter Oranjeplaat 300 meter Speel- en ligweide „De Piet" 1100 meter Bij Zuidvlietpolder Wolphaartsdijk 300 meter Kortgene. schorrengebied 1000 meter Schotsman en Ruiterplaat 2500 meter Totale lengte voor oeverrecreatie 7710 meter Natuurgebieden Tiet zuidelijk deel van de Goudplaat is natuurreservaat. Het heeft een oppervlakte van plm. 45 ha. Het gebied van de Middel platen heeft een oppervlakte van 265 ha. Beide gebieden zijn in beheer bij de Stich ting Natuurmonument ,.De Beer". Beplantingen Schotsman en Ruiterplaat 140 ha Haringvreter 23 ha Goudplaat 21 ha De Piet 51 ha Schorren voor de Willem Adriaanpolder 8 ha Totaal 243 ha Factoren van invloed op de te verwachten recreatieve ontwikkeling Het aantal Nederlanders dat in de ko mende jaren met vakantie zal gaan wordt bepaald door een aantal in meerdere of mindere mate te kwantificeren factoren. De volgende factoren kunnen worden ge noemd in dit verband. 1. Toeneming van het inwonertal en van de verstedelijking in Nederland Omstreeks het jaar 1900 telde Nederland ongeveer 5 miljoen inwoners, thans ruim 12 miljoen en naar verwacht in 2000 circa 19 milpoen. Dit alleen betekent reeds een niet onaanzienlijke vermeerdering van het vakan- tiebezoek. De ervaring heeft geleerd dat mo menteel vooral de stedeling met vakantie gaat. In 1900 woonde slechts 30 pet. van de be volking van Nederland in gemeenten van meer dan 20.000 inwoners, thans circa 60 pet. Rond 2000 zal ongeveer driekwart van de Nederlandse bevolking leven in steden en stedelijke agglomeraties. Uit een onderzoek in Amsterdam. Rotter dam. Hilversum en Zaandam is gebleken dat ruim 26 pet. van de inwoners van deze vier steden zich op zondagmiddag buiten de woonplaats bevindt. Op een bevolking van 1.500.000 is dat 400.000 mensen. Bij de dagtrek gaat circa 10 pet. van de be volking van deze vier steden naar recreatie gebieden welke verder dan 30 km van de woonplaats zijrv gelegen. Dit lijkt niet zo erg veel. Indien men echter uitgaat van een ste delijke bevolking van circa 15 miljoen men sen rond het jaar 2000, dan wordt dit een belangrijk aantal. 2. Uitbreiding van de vrije tijd. In 1967 was de tijdsindeling tegenover die van 1870 gemiddeld als volgt: werken vrij slapen 1870 57.5% 9.2 33,3% 1967 24.2% 42.5% 33,3% In 1900 werkten in de toen door de ar beidsinspectie gecontroleerde fabrieken en werkplaatsen nog 67.5 pet der werknemers meer dan 10 uur per dag gedurende zes dagen per week en 42 pet. zelfs meer dan 11 uur. Thans is de werkweek in de meeste bedrijfstakken verkort tot 45 uur en is de vijfdaagse werkweek algemeen geaccep teerd. In Amerika is men momenteel al se rieus aan het spreken over een vierdaagse werkweek. 3. De toeneming van het aantal auto's Het aantal personenauto's in Nederland bedroeg in 1910 ongeveer 2000. Mei 1964 kwam de miljoenste auto op de weg en in 1966 werd de 1.500.000 overschreden. Een dichtheid van gemiddeld een auto per twee inwoners over circa 30 jaar (of eerder?) moet niet uitgesloten worden ge acht. Deze toenemende mobiliteit heeft vele consequenties, ook met betrekking tot de vrijetijdsbesteding. Men zal er, vooral in de weekenden, meer op uit trekken dan vroeger toen men nog niet in het bezit was van een auto. Grotere welvaart en vakantietoeslag De laatste jaren vindt er een vergroting van de welvaart plaats. Men krijgt meer geld in handen dan voorheen en houdt in het algemeen meer ..schoon" over. Dit wordt in meerdere of mindere mate gebruikt voor bepaalde luxe uitgaven waartoe men anders niet zo gauw zou komen. Daarnaast kan een gedeelte van de „welvaart" worden benut voor recreatiedoeleinden. Hetzelfde geldt met betrekking tot de vakantietoeslag. Vóór 1947 bestond er in het algemeen, dat wil zeggen voor de grote meerderheid van ons volk. geen regeling ten aanzien van een vakantie-uitkering. Dat is sindsdien belangrijk veranderd. In 1947 kregen velen een in principe voor de vakan tie te besteden extra 'bedrag van 2% van het bruto inkomen, in 1956 werd dit 4% en in 1966: 6%. Gezien deze ontwikkeling, die in feite in zeer korte tijd 20 jaar plaats vond, mag men welhaast als zeker aannemen dat een verdere stijging van de vakantietoeslag zal plaatsvinden. Dit geld kan men voor vele doeleinden gebruiken; men kan er onder meer kortere of langere tijd van met vakantie gaan. Ontwikkelingen in de watersport. Uit gegevens met betrekking tot de ont wikkeling van het aantal boten gedurende een aantal jaren in Amerika en met de bedragen die daarmede gemoeid waren blijkt, dat 1. het bedrag dat in de periode 1947 tot en met 1963 werd uitgegeven ten behoeve van nieuwe en gebruikte boten, motoren, accessoires, enz. per jaar een uitbrei ding vertoonde met gemiddeld bijna 7% 2. het aantal pleziervaartuigen in hetzelfde tijdvak een vermeerdering onderging met gemiddeld circa 7i/<°/o per jaar. In 1963 was de verdeling van dit aantal boten dat zich bevond op alle wateren van de Verenigde Staten als volgt: 813.000 inboard motorboten (incl. zeil boten met hulpmotor); 4.239.000 boten met buitenboordmotor; 495.000 zeilboten zonder ingebouwde motor; 2.131.000 roeiboten, pramen, enz. vele met buitenboordmotor. h 1. Het wegrijden, het achteruitrijden, het vanuit een uitrit op de weg oprijden en het keren op de weg van een motor voertuig gebeurt dikwijls op een zoda- Kruiswoordpuzzel no, nige wijze, dat andere weggebruikers daarvan hinder ondervinden en soms wel zo. dat er werkelijk gevaar door ontstaat. 2. Vele autobestuurders of soms ook wel passagiers openen hun autoportier op zodanige wijze, dat daardoor hinder of gevaar voor andere weggebruikers ont staat. Ook gebeurt het wel, dat zij hun autoportier maar open laten staan! 3. Auto- of autobuspassagiers zijn soms in zo'n druk gesprek gewikkeld met de be stuurder. dat hij daardoor wordt afge leid. Ook gebeurt het. dat tijdens het rijden een passagier de arm om de schouders van de bestuurder heeft ge slagen en zo dicht bij hem zit. dat de bestuurder hierdoor wordt gehinderd. Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES 7.678.000 totaal aantal boten. Het bovenstaande heeft betrekking op Amerika. In Nederland was blijkens gegevens van de A.N.W.B.. de stijging van het aantal pleziervaartuigen in de periode 1955-1966 gemiddeld ongeveer 10 a 11% per jaar. Op grond van verschillende factoren verwacht de A.N.W.B. dat „de toename van het stij gingspercentage steeds groter zal worden, zodat wij in Nederland nog slechts aan het begin van de ontwikkeling van de recreatie te water zullen blijken te staan". zie vervolg pagina 2. HORIZONTAAL: 59. kindergroet 22. gewicht 1. Duits pers. vnw. 60. voedsel 24. deel v. d. voet 4. soort vruchten 61. de oudere (afk) 26. voorzetsel 9. vruchtennat 62. rijksinrichting (afk) 29. per omgaande (afk) 11. soort struik 64. weerklinken 30. inhoudsmaat (afk) 13. ambtshalve (lat. afk.) 68. mensen van adel 32. verscheidenheid 14. voormalig 71. zangnoot 33. vogel 15. seconde 72. oosterlingen 34. overste in een mannen 16. Chinese maat 75. rivier in Italië klooster 17. voorbode 76. loot 35. lijst 21. soort onderwijs (afk.) 78. deel v. e. fr. ontkenning 36 dronken 23. onderwijsinstituut 79. lidwoord 37. hevig 25. pl. in Utrecht 80. kostbare stof 41. vochtig 27. in oprichting (afk.) 82. vaasje 48. tegen 28. voorzetsel 83. hortend 50. verhouding 30. zangnoot 84. sportterm 51. afweren 31. familielid 52. bek 32. 37. verkoopplaats speelgoed VERTICAAL: 54. 55. bijwoord voedsel 38. rijksgrens (afk.) 2. smaakvol 56. vaartuig 39. zoals de akten getuigen 3. eng. pers. vnw. 57. meisjesnaam (afk.) 5. voorspel 58. luchtvaartonderneming 40. kledingstuk 6. stoot (afk) 42. slede 7. jongensnaam 63. tot nader order (afk) 43. bevestiging 8. akte van aanzegging 65. melkklier 44. baardje 9. selenium (afk) 66. bijwoord 45. lengte (afk.) 10. iedere 67. onmeetbaar getal 46. het romeinse rijk (afk) 12. kostbare stof 69. lidwoord 47. meisjesnaam 15. deelteken 70. moesplant 49. water in Brabant 16. luchtmacht (afk) 73. vogel 51. per expresse (afk) 18. onder-officier (afk) 74. pl. in Gelderland 52. rul 19. maanstand (afk) 77 de onbekende (afk) 53. jaarfeest 20. en omgekeerd (afk) 81. de lezer heil (lat afk) Oplossing kruiswoordpuzzel no. 66 HORIZONTAAL: 2. gems; 5. asla; 8. ach; 10. vlijt; 12. eelt; 14. atol; 16. Aa; 17. eind; 19. agio; 21. is: 23. aard; 25. edda; 27. room; 29. aga; 30. elle; 32. gans; 34. lama; 36. zien; 38. lid; 40. rots; 42. kier; 44. Noor; 46. ap; 47. eest; 49. imam; 51. as; 53. Eems; 55. esse; 57. Sint; 59. tnt; 60. lomp; 62. elke; 64. Utah; 66. oase; 68. LSK; 70. Alie; 72. iets; 74. voet; 76. mi; 77. neon; 79. eten; 81. eb; 83. erts; 85. gang; 87. zoel; 89. dra; 90. Peel; 91. Tiel. VERTICAAL. 1. eva; 2. gij; 3. eter; 4. sen; 5. al; 6. stad; 7. aai; 8. ao; 9. Clio; 11. laag; 13. edel; 15. torn; 18. idem; 20. gage; 22. smid; 24. aalt; 26. deze; 28. Oslo; 29. aera; 31. laks; 33. Anna; 35. asem; 37. iris; 39. Iran; 41. open; 43. item; 45. Omsk; 48. Esla; 50. mees; 52. stok; 54. etui; 56. spot; 58. iele; 59. tram; 61. Ohio; 63. leve; 65. tent; 67. Asen; 69. stee; 71. lier; 73. enge; 75. onze; 78. esp; 80. t.g.t.; 82. blij; 84. ra; 86. al; 88. o.l. Weet u wat we zagen

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1968 | | pagina 1