NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Rennies
Pion vier heeft DE schoenen
Sanapirin keeridegniepl
VAN
DE
POLITIE
Het Veerse Meer Basisplan 1967
Brandend maagzuur,
No. 3285
Zaterdag 3 februari 1968
71e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs 2.50 per half jaar Franco per post 5.00 per half jaar Advertenties 15 cent per mm
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
slot
Betreffende het wegzuigen van ondiep
ten en dè daarmede in verband staande plan
nen tot het maken van eilanden, kan de vol
gende toelichting de opzet verduidelijken.
Grondboringen door rijkswaterstaat ver
richt leiden tot de globale conclusie, dat
de bodem van het westelijk deel uit zand
bestaat, het middengedeelte uit zand met
kleilaagjes. terwijl het oostelijk gedeelte ten
gevolge van het in de laatste eeuwen aan
wezige wantij (kleine stroomsnelheden) be
staat uit zand. afgedekt met een kleipakket
van naar het oosten toe oplopende dikte.
Daar de sedimenten in een zeearm, tenge
volge van de zich in de loop der tijden wis
selende situatie en omstandigheden zeer
sterk kunnen variëren, is het voor het maken
van plannen en begrotingen voor verwijdering
of verplaatsen van specie nodig ter plaatse,
door het uitvoeren van de nodige grondbo
ringen. een juist inzicht te hebben in de sa
menstelling van deze specie. In dit opzicht
kan met de door rijkswaterstaat uitgevoerde
boringen niet worden volstaan; deze geven
slechts een globaal inzicht. Het bagger-
plan moet dan ook als een globaal plan
worden gezien, dat wat de raming van kos
ten betreft, de orde van grootte zo goed
mogelijk aangeeft
De te vormen eilanden zijn om econo
mische redenen alle geprojecteerd op een
ondiepte die groter is dan het te vormen
eiland. De ophoging wordt verkregen door
het wegbaggeren van de ondiepte aan een of
meer zijden van het te vormen eiland. Voor
de plaats waar de ophogingsspecie kan
worden gewonnen is de plaats waar kan
worden aangelegd bepalend; daar moet
namelijk specie worden weggebaggerd om
het eiland bereikbaar te maken (tot N.A.P.
2 00 m). Hierdoor wordt dan tevens
de bevaarbare oppervlakte van het meer
vergroot.
Gesteld kan worden, dat er geen behoefte
bestaat aan aanlegmogelijkheden aan die
zijden van het te vormen eiland, waar de
boten een onrustige ligging zouden hebben
in verband met de heersende winden of ten
gevolge van de hinderlijke golven van de
snelvarende schepen van de beroepsvaart.
De in de begroting opgenomen aanlegplaat
sen liggen evenwijdig aan de oever, terwijl
voor uitbreiding van aanlegmogelijkheden
meerpalen geplaatst kunnen worden.
Verder is vooral in het oostelijk gedeelte
van het meer er naar gestreefd de vaar
route van de beroepsvaart te ontlasten door
geulen te baggeren en met de vrijkomende
specie een eiland te vormen, dat 'n scheiding
druk op de maag, opgeblazen gevoel?
helpen direkt!
tussen beroeps- en pleziervaart bevordert.
Bij de situering van de eilanden is er ver
der naar gestreefd de strijklengte van de
wind zoveel mogelijk te verkleinen, dit met
het oog op de hoogte van de windgolven op
het meer. De oevers van de gevormde ei
landen zullen alle een verdediging behoeven.
In principe zijn twee typen van verdedi
ging in de begroting opgenomen:
a. een verdediging onder een helling van
1:3 van ongeveer N.A.P. 1.10 m
tot MAP. -j-0.60 m, daar waar de on
diepte is weggebaggerd en weer aanleg
plaatsen gemaakt kunnen worden;
b. een flauw hellende verdediging met
grind onder 1 6 van N.A.P. 0.70 m
tot N.A.P. +0.50 m met daarvoor de
niet verwijderde ondiepte.
Gegevens inzake de bestaande toestand
Oppervlakte land 1800 ha
Oppervlakte water 2200 ha
Oppervlakte water van 01.50 m 700 ha
Oppervlakte water met een diepte van
1.50 m en meer 1500 ha
Lengte oever.
inclusief die van de eilanden 60 km
Eilanden: Haringvreter ca. 70 ha en Aard
beieneiland ca 1.5 ha. gezamenlijke oever
lengte ca. 5 km.
Kampeerterreinen
Wissenkerke
Anna Friso 5 ha
De Roompot 5 ha
Molenhoek 4 ha
Kortgene
Ned. Caravanclub 4 ha
Aqua caravanning 0.5 ha
Wolphaartsdijk
Veerse Meer 0.3 ha
De Veerhoeve 1.5 ha
Veere
Olmenveld 1.2 ha
De Zandput 8 ha
Oranjezon 5 ha
Camping Leynse 1.3 ha
Camping Zeezicht 1.2 ha
Kampeerterrein
Oude Middelburgse haven 5 ha
Kampeerpaspoortterrein
Staatsbosbeheer 1 ha
Jachthavens
uitbreidings-
thans mogelijk
heden tot
Wissenkerke
Gemeentehaven
Kamperland
225
Landbouwhaven
Kamperland
25
Kortgene
Delta Marina
375
600
Wolphaartsdijk
Verschillende jachthavens
350
500
Sportvissershaven
200
Arnemuiden
Oranjeplaat
350
Veere
Stadshaven
200
400
Oostwatering
225
425
Marinajachtwerf Veere
96
Openbare steigers
lengte
Veere
Domeinsteiger
oostzijde Haringvreter
28 meter
Haringvreter .westzijde
Haringvreter, oostzijde0
132 meter
Oude Middelburgse haven
100 meter
De Piet
Landbouwhaven De Piet
45 meter
0 in uitvoering
Strand- en oeverrecreati»
lengte
Veere (Vrouwenpolder)
bij Veersedam
1500 meter
Veere, noordelijk van
jachthaven Oostwatering
260 meter
Steenenbeer-strand in Veere
750 meter
Oranjeplaat
300 meter
Speel- en ligweide „De Piet"
1100 meter
Bij Zuidvlietpolder
Wolphaartsdijk
300 meter
Kortgene. schorrengebied
1000 meter
Schotsman en Ruiterplaat
2500 meter
Totale lengte voor oeverrecreatie 7710 meter
Natuurgebieden
Tiet zuidelijk deel van de Goudplaat is
natuurreservaat. Het heeft een oppervlakte
van plm. 45 ha. Het gebied van de Middel
platen heeft een oppervlakte van 265 ha.
Beide gebieden zijn in beheer bij de Stich
ting Natuurmonument ,.De Beer".
Beplantingen
Schotsman en Ruiterplaat 140 ha
Haringvreter 23 ha
Goudplaat 21 ha
De Piet 51 ha
Schorren voor de
Willem Adriaanpolder 8 ha
Totaal 243 ha
Factoren van invloed op de te verwachten
recreatieve ontwikkeling
Het aantal Nederlanders dat in de ko
mende jaren met vakantie zal gaan wordt
bepaald door een aantal in meerdere of
mindere mate te kwantificeren factoren.
De volgende factoren kunnen worden ge
noemd in dit verband.
1. Toeneming van het inwonertal en van de
verstedelijking in Nederland
Omstreeks het jaar 1900 telde Nederland
ongeveer 5 miljoen inwoners, thans ruim 12
miljoen en naar verwacht in 2000 circa 19
milpoen. Dit alleen betekent reeds een niet
onaanzienlijke vermeerdering van het vakan-
tiebezoek. De ervaring heeft geleerd dat mo
menteel vooral de stedeling met vakantie
gaat.
In 1900 woonde slechts 30 pet. van de be
volking van Nederland in gemeenten van
meer dan 20.000 inwoners, thans circa 60
pet. Rond 2000 zal ongeveer driekwart van
de Nederlandse bevolking leven in steden en
stedelijke agglomeraties.
Uit een onderzoek in Amsterdam. Rotter
dam. Hilversum en Zaandam is gebleken
dat ruim 26 pet. van de inwoners van deze
vier steden zich op zondagmiddag buiten
de woonplaats bevindt. Op een bevolking
van 1.500.000 is dat 400.000 mensen. Bij
de dagtrek gaat circa 10 pet. van de be
volking van deze vier steden naar recreatie
gebieden welke verder dan 30 km van de
woonplaats zijrv gelegen. Dit lijkt niet zo erg
veel. Indien men echter uitgaat van een ste
delijke bevolking van circa 15 miljoen men
sen rond het jaar 2000, dan wordt dit een
belangrijk aantal.
2. Uitbreiding van de vrije tijd.
In 1967 was de tijdsindeling tegenover
die van 1870 gemiddeld als volgt:
werken
vrij
slapen
1870
57.5%
9.2
33,3%
1967
24.2%
42.5%
33,3%
In 1900 werkten in de toen door de ar
beidsinspectie gecontroleerde fabrieken en
werkplaatsen nog 67.5 pet der werknemers
meer dan 10 uur per dag gedurende zes
dagen per week en 42 pet. zelfs meer dan
11 uur. Thans is de werkweek in de meeste
bedrijfstakken verkort tot 45 uur en is de
vijfdaagse werkweek algemeen geaccep
teerd. In Amerika is men momenteel al se
rieus aan het spreken over een vierdaagse
werkweek.
3. De toeneming van het aantal auto's
Het aantal personenauto's in Nederland
bedroeg in 1910 ongeveer 2000. Mei 1964
kwam de miljoenste auto op de weg en in
1966 werd de 1.500.000 overschreden.
Een dichtheid van gemiddeld een auto
per twee inwoners over circa 30 jaar (of
eerder?) moet niet uitgesloten worden ge
acht. Deze toenemende mobiliteit heeft
vele consequenties, ook met betrekking tot
de vrijetijdsbesteding. Men zal er, vooral
in de weekenden, meer op uit trekken dan
vroeger toen men nog niet in het bezit was
van een auto.
Grotere welvaart en vakantietoeslag
De laatste jaren vindt er een vergroting
van de welvaart plaats. Men krijgt meer
geld in handen dan voorheen en houdt in
het algemeen meer ..schoon" over. Dit wordt
in meerdere of mindere mate gebruikt voor
bepaalde luxe uitgaven waartoe men anders
niet zo gauw zou komen. Daarnaast kan een
gedeelte van de „welvaart" worden benut
voor recreatiedoeleinden.
Hetzelfde geldt met betrekking tot de
vakantietoeslag. Vóór 1947 bestond er in
het algemeen, dat wil zeggen voor de grote
meerderheid van ons volk. geen regeling
ten aanzien van een vakantie-uitkering. Dat
is sindsdien belangrijk veranderd. In 1947
kregen velen een in principe voor de vakan
tie te besteden extra 'bedrag van 2% van
het bruto inkomen, in 1956 werd dit 4%
en in 1966: 6%. Gezien deze ontwikkeling,
die in feite in zeer korte tijd 20 jaar
plaats vond, mag men welhaast als zeker
aannemen dat een verdere stijging van de
vakantietoeslag zal plaatsvinden.
Dit geld kan men voor vele doeleinden
gebruiken; men kan er onder meer kortere
of langere tijd van met vakantie gaan.
Ontwikkelingen in de watersport.
Uit gegevens met betrekking tot de ont
wikkeling van het aantal boten gedurende
een aantal jaren in Amerika en met de
bedragen die daarmede gemoeid waren
blijkt, dat
1. het bedrag dat in de periode 1947 tot
en met 1963 werd uitgegeven ten behoeve
van nieuwe en gebruikte boten, motoren,
accessoires, enz. per jaar een uitbrei
ding vertoonde met gemiddeld bijna 7%
2. het aantal pleziervaartuigen in hetzelfde
tijdvak een vermeerdering onderging met
gemiddeld circa 7i/<°/o per jaar.
In 1963 was de verdeling van dit aantal
boten dat zich bevond op alle wateren van
de Verenigde Staten als volgt:
813.000 inboard motorboten (incl. zeil
boten met hulpmotor);
4.239.000 boten met buitenboordmotor;
495.000 zeilboten zonder ingebouwde
motor;
2.131.000 roeiboten, pramen, enz. vele
met buitenboordmotor.
h
1. Het wegrijden, het achteruitrijden, het
vanuit een uitrit op de weg oprijden en
het keren op de weg van een motor
voertuig gebeurt dikwijls op een zoda-
Kruiswoordpuzzel no,
nige wijze, dat andere weggebruikers
daarvan hinder ondervinden en soms
wel zo. dat er werkelijk gevaar door
ontstaat.
2. Vele autobestuurders of soms ook wel
passagiers openen hun autoportier op
zodanige wijze, dat daardoor hinder of
gevaar voor andere weggebruikers ont
staat. Ook gebeurt het wel, dat zij hun
autoportier maar open laten staan!
3. Auto- of autobuspassagiers zijn soms in
zo'n druk gesprek gewikkeld met de be
stuurder. dat hij daardoor wordt afge
leid. Ook gebeurt het. dat tijdens het
rijden een passagier de arm om de
schouders van de bestuurder heeft ge
slagen en zo dicht bij hem zit. dat de
bestuurder hierdoor wordt gehinderd.
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES
7.678.000 totaal aantal boten.
Het bovenstaande heeft betrekking op
Amerika. In Nederland was blijkens gegevens
van de A.N.W.B.. de stijging van het aantal
pleziervaartuigen in de periode 1955-1966
gemiddeld ongeveer 10 a 11% per jaar. Op
grond van verschillende factoren verwacht
de A.N.W.B. dat „de toename van het stij
gingspercentage steeds groter zal worden,
zodat wij in Nederland nog slechts aan het
begin van de ontwikkeling van de recreatie
te water zullen blijken te staan".
zie vervolg pagina 2.
HORIZONTAAL:
59.
kindergroet
22.
gewicht
1.
Duits pers. vnw.
60.
voedsel
24.
deel v. d. voet
4.
soort vruchten
61.
de oudere (afk)
26.
voorzetsel
9.
vruchtennat
62.
rijksinrichting (afk)
29.
per omgaande (afk)
11.
soort struik
64.
weerklinken
30.
inhoudsmaat (afk)
13.
ambtshalve (lat. afk.)
68.
mensen van adel
32.
verscheidenheid
14.
voormalig
71.
zangnoot
33.
vogel
15.
seconde
72.
oosterlingen
34.
overste in een mannen
16.
Chinese maat
75.
rivier in Italië
klooster
17.
voorbode
76.
loot
35.
lijst
21.
soort onderwijs (afk.)
78.
deel v. e. fr. ontkenning
36
dronken
23.
onderwijsinstituut
79.
lidwoord
37.
hevig
25.
pl. in Utrecht
80.
kostbare stof
41.
vochtig
27.
in oprichting (afk.)
82.
vaasje
48.
tegen
28.
voorzetsel
83.
hortend
50.
verhouding
30.
zangnoot
84.
sportterm
51.
afweren
31.
familielid
52.
bek
32.
37.
verkoopplaats
speelgoed
VERTICAAL:
54.
55.
bijwoord
voedsel
38.
rijksgrens (afk.)
2.
smaakvol
56.
vaartuig
39.
zoals de akten getuigen
3.
eng. pers. vnw.
57.
meisjesnaam
(afk.)
5.
voorspel
58.
luchtvaartonderneming
40.
kledingstuk
6.
stoot
(afk)
42.
slede
7.
jongensnaam
63.
tot nader order (afk)
43.
bevestiging
8.
akte van aanzegging
65.
melkklier
44.
baardje
9.
selenium (afk)
66.
bijwoord
45.
lengte (afk.)
10.
iedere
67.
onmeetbaar getal
46.
het romeinse rijk (afk)
12.
kostbare stof
69.
lidwoord
47.
meisjesnaam
15.
deelteken
70.
moesplant
49.
water in Brabant
16.
luchtmacht (afk)
73.
vogel
51.
per expresse (afk)
18.
onder-officier (afk)
74.
pl. in Gelderland
52.
rul
19.
maanstand (afk)
77
de onbekende (afk)
53.
jaarfeest
20.
en omgekeerd (afk)
81.
de lezer heil (lat afk)
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 66
HORIZONTAAL:
2. gems; 5. asla; 8. ach; 10. vlijt; 12. eelt; 14. atol; 16. Aa; 17. eind; 19. agio; 21. is:
23. aard; 25. edda; 27. room; 29. aga; 30. elle; 32. gans; 34. lama; 36. zien; 38. lid;
40. rots; 42. kier; 44. Noor; 46. ap; 47. eest; 49. imam; 51. as; 53. Eems; 55. esse;
57. Sint; 59. tnt; 60. lomp; 62. elke; 64. Utah; 66. oase; 68. LSK; 70. Alie; 72. iets;
74. voet; 76. mi; 77. neon; 79. eten; 81. eb; 83. erts; 85. gang; 87. zoel; 89. dra; 90.
Peel; 91. Tiel.
VERTICAAL.
1. eva; 2. gij; 3. eter; 4. sen; 5. al; 6. stad; 7. aai; 8. ao; 9. Clio; 11. laag; 13. edel;
15. torn; 18. idem; 20. gage; 22. smid; 24. aalt; 26. deze; 28. Oslo; 29. aera; 31.
laks; 33. Anna; 35. asem; 37. iris; 39. Iran; 41. open; 43. item; 45. Omsk; 48. Esla;
50. mees; 52. stok; 54. etui; 56. spot; 58. iele; 59. tram; 61. Ohio; 63. leve; 65.
tent; 67. Asen; 69. stee; 71. lier; 73. enge; 75. onze; 78. esp; 80. t.g.t.; 82. blij; 84. ra;
86. al; 88. o.l.
Weet u wat we zagen