NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Rennies
Ploovier heeft DE schoenen
VAN
DE
POLITIE
Het Veerse Meer Basisplan 1968
Brandend maagzuur,
No. 3281
Zaterdag 6 januari 1968
71e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs 2.50 per half jaar Franco per post 5.00 per half jaar Advertenties 15 cent per mm
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
Natuurreservaten.
Het zuidelijke deel van de Goudplaat en
het Middelplatengebied met een gezamen
lijke grootte van ongeveer 310 ha zijn in
gebruik gegeven aan de Stichting Natuur
monument De Beer met de doelstelling het
behoud van planten en dieren in een zo
groot mogelijke verscheidenheid in een na
tuurlijke omgeving te bevorderen. De stich
ting heeft de direct ten oosten van de
Zandkreekdam gelegen Katse plaat even
eens in beheer.
Aangezien de vegetatie de fauna beïn
vloedt wordt de begroeiing in een bepaalde
richting bevorderd. Zo tracht men door
begrazing van schapen de ruigtevorming te
bestrijden, voorts is er gras ingezaaid om
als voedsel te dienen voor ganzen. Zowel
in de winter als in het broedseizoen wemelt
het er van vogels. Duizenden kolganzen.
brandganzen. rietganzen, eendachtigen. ple
vieren. ruiters, strandlopers, snippen, reigers,
strandleeuweriken, wilde zwanen, kieviten,
visdieven, scholeksters, tureluurs en nog
andere vogelsoorten zijn er te vinden. In
het broedseizoen en in de winter zijn de
reservaten verboden terrein.
Het zal toe te juichen zijn indien de
mogelijkheden om de recreatiezoekenden
met de natuur in aanraking te brengen
zoveel mogelijk worden benut. Deze terrei
nen dienen bij de recreatie mee te spelen.
Dit is mogelijk door excursies en door open
stelling in de zomer na het broedseizoen.
Verwachting omtrent mogelijke ontwikkeling.
De recreatie op en rond het Veerse Meer
is pas een zestal jaren in ontwikkeling. Naar
verhouding is rond dit, tot de grootste zeil-
meren van Nederland behorende, water de
ontwikkeling snel geweest. De ligplaatsac-
comodatie voor circa 1700 zeil-, vis- en
motorboten wijst daarop evenals de andere
tot stand gekomen voorzieningen.
Wat slaapplaatsen betreft viel er de
laatste jaren een toeneming met gemiddeld
40% per jaar te zien. Ook hier dus een
sterke groei.
Door de gunstige uitgangspositie zal het
Veersemeergebied voor de recreatie een
unieke plaats kunnen innemen. De ligging
tussen dichtbevolkte landsdelen en de ge
steldheid geven het gebied een sterk boven
regionale functie. Het gebied oefent een
aantrekkingskracht uit op bezoekers vanuit
geheel Nederland en van over de lands
grenzen.
Hierbij zal naast de aantrekkelijkheid van
het Meer. de roep van Zeeland en de delta
werken een rol spelen. In het bijzonder
moet hier het stadje Veere genoemd worden
als imponerend cultuurmonument. Deze ha
venstad met zijn Schotse huizen aan de kade
geeft een onmisbaar accent aan het gebied.
De schaal van het Meer werkt er voorts
toe mee, dat het de betekenis van een
waterplas voor regionale behoefte ver te
boven gaat. Het gaat hier om een oude
zeearm en niet om een bescheiden binnen-
meertje. Het is dan ook niet te verwonderen.
druk op de maag, opgeblazen gevoel?
helpen direkt!
oat in het ontwikkelingsschema voor de
recreatie, opgenomen in het in 1963 ver
schenen rapport nummer 15 van de toen
malige rijksdienst voor het nationale plan.
getiteld „Recreatieruimten in Nederland"
het Veerse Meer wordt afgeschilderd als
een gebied om te dienen voor nationale
behoefte. De geografische herkomst van de
bezoekers onderstreept deze uitlating. Naast
de tot nu toe dominerende Noordzeestranden
kan het Veersemeergebied een toeristisch
attractie-element van formaat worden. Dit
is temeer van belang nu krachtens de
Tweede Nota over de Ruimtelijke Ordening
in Nederland. Zeeland nieuwe taken krijgt
toegewezen met betrekking tot bevolkings
spreiding en recreatie. Hierover zegt deze
nota het volgende: „De potenties van het
Deltagebied zijn groot. Grote kansen liggen
er voor de recreatie: het gebied is aantrek
kelijk voor watersport en oeverrecreatie en
interessant door zijn landschaps- en stede-
schoon".
Gezien de sterk bovenregionale functie,
die betekent dat velen van verre ter plaatse
recreatie komen zoeken, ligt het accent bij
de verblijfsrecreatie. Dit houdt uiteraard
niet in, dat aan de dagrecreatie geen aan
dacht zou moeten worden besteed. De onder
scheiding tussen beide vormen van recreatie
houdt in, dat de dagrecreatie het bezoek
betreft, dat zich binnen een tijdsbestek
van een dag afspeelt en dus ook binnen
een bepaalde afstand. De verblijfsrecreant
is een bezoeker, die voor geruime tijd
enkele dagen, een week, of langer een
bepaald recreatiegebied bezoekt. Het on
derscheid heeft consekwenties voor de in
richting van een gebied. Het onderscheid
is gedeeltelijk theoretisch van aard. de
verblijfsrecreant trekt immers ook min of
meer dagelijks er op uit en manifesteert
zich dan als een dagbezoeker.
Watersport en sportvisserij.
Onder het hoofdstuk „Voorzieningen ten
behoeve van de watersport" is reeds inge
gaan op de accomodatie welke er ten be
hoeve van de watersport in de afgelopen
jaren reeds is tot stand gekomen. Het aantal
ligplaatsen voor boten bedraagt thans circa
1700. Met een verdere groei van het aantal
vaartuigen moet rekening worden gehouden.
Een geheel ander punt betreft de vraag
in hoeverre het gebied zelf physisch de
mogelijkheid van een sterke groei van de
recreatie i.e. van het aantal boten verdraagt.
Met andere woorden: welke bezetting is ver
antwoord? Hierover het volgende.
De watersportliefhebbers kan men indelen
in niet-toeristische en toeristische. Eerstbe-
doelden zijn watersportliefhebbers die aan
het Veerse Meer hun thuishaven hebben en
vanuit deze haven het Meer bevaren: de
tweede groep omvat degenen die van buiten
komen om het meergebied voor kortere
of langere tijd te bezoeken of het alleen
als doorgangsroute gebruiken. De toegan
kelijkheid van de oevers speelt voor water
toeristen een rol, maar is voor deze groep
toch van minder groot belang dan voor de
overige watersportliefhebbers. Voor de niet-
toeristisch ingestelde watersportliefhebbers
zijn er wel degelijk grenzen gesteld aan de
capaciteit van de plassen, meren en der
gelijke. Oevers die van het water uit gezien
ontoegankelijk zijn door verbodsbepalingen,
ondiepten, moerassigheid en dergelijke kun
nen de theoretische maximale bezetting ver
naar beneden brengen. Het is een normale
„trek" van de hier bedoelde watersportlief
hebbers dat hij zo nu en dan ligplaats kiest
en op de oever verpozing zoekt. Het genot
van het varen is niet volkomen als men ner
gens aan de kant kan komen voor een
vaarpauze. Indien de physische omstan
digheden dienaangaande gunstig zijn kan
de capaciteit van een meer en van de
bijbehorende ligplaatsaccomodatie zeer hoog
worden. Uit gegevens van het Bureau Water
toerisme van de A.N.W.B. blijkt daarover
het volgende. Voor de mogelijke bezetting
van een water met pleziervaartuigen kan
men uitgaan van verschillende normen. In
dien men aanneemt dat er minimaal circa
50 meter afstand moet zijn tussen twee
varende schepen dan betekent dit een be
zetting van vier boten per ha. Het aantal
vaartuigen dat zijn thuishaven heeft rond
een recreatiewater kan veel groter zijn. De
oorzaak hiervan is dat, zoals de ervaring
leert, op een mooie drukke dag in het top-
seizoen, gemiddeld circa 50% van de boten
niet vaart. Bovendien ligt wanneer de mo
gelijkheden daartoe aanwezig zijn, 50% van
de uitgevaren schepen langs of bij de
oevers stil.
Op deze wijze komt men rond het be
treffende water tot een totaal aantal lig
plaatsen, dat viermaal zo groot is als het
cijfer der varende boten, dus 16 boten per
ha water. Vooral de toegankelijkheid van
de oevers, de oppervlakte van water, met
voldoende diepte, de aanwezigheid van ei
landen, enz. is daarbij van belang. Het
wateroppervlak neemt kwadratisch toe ten
opzichte van de omtrek. Dit houdt in dat
hoe groter het water is hoe minder oever
(relatief) aanwezig is en dus hoe geringer
de relatieve capaciteit uitgedrukt in het
aantal boten per ha. Bovendien speelt hier
de bruikbaarheid van de oever een zeer
belangrijke rol.
Het Veerse Meer heeft door langgerekte
vorm een grote oeverlengte, namelijk 60
km, inclusief de eilanden de Haringvreter
en het Aardbeieneiland. Hiervan is ongeveer
27 km voor elkeen toegankelijk. Voor een
groot deel zijn deze oevers minder geschikt
om aan te leggen, met name voor jachten
met een vaste kiel, omdat het voorliggende
water te ondiep is. Men kan hierin door
baggeren verbetering aanbrengen. Het vrij
komende zand kan mogelijk gebruikt worden
voor ophoging en/of vorming van eilanden.
Hierdoor wordt de capaciteit van het meer
bovendien verhoogd.
Een ander bezwaar van een groot meer
is. dat de wind van meer betekenis is dan
op een klein (golfhoogte). Uiteraard is
ook de ligging ten opzichte van de heersende
windrichting van belang. Beschutting ge
vende eilanden kunnen weer in mindere of
meerdere mate een compensatie vormen
voor de grootte van het meer in relatie
tot de wind.
Uit deze gegevens blijkt derhalve, dat de
capaciteit van een water afhankelijk is van
verschillende factoren.
De bovenstaande norm van 16 boten per
ha voor de ligplaatsaccommodatie moet
voor het Veerse Meer te hoog worden ge
acht. Deze mening is onder meer gebaseerd
op de met betrekking tot de grote opper
vlakte ruim 200 ha minder gunstige
verhouding tot de openbaar toegankelijke
en bereikbare oeverlengte.
Anderzijds is er evenwel een aantal fac
toren dat een gunstige invloed zal hebben
op de capaciteit van het Veerse Meer. In
dit verband kunnen genoemd worden:
a. Jachthavens en aanlegplaatsen.
Het Veerse Meer telt op vijf plaatsen
jachthavens (Wolfaartsdijk b.v. heeft alleen
al drie jachthavens). De aanlegplaatsen
zullen zich in de komende jaren verder
uitbreiden wanneer de accomodatie nabij
de jachthavens en/of nabij aantrekkelijk ge
situeerde punten wordt uitgebreid.
b. Gebruikswaarde van het meer.
Ongeveer 30% van de totale oppervlakte
van het Veerse Meer bestaat thans uit water
dat minder dan 1.50 meter diep is, Alhoewel
grotere schepen hier niet kunnen komen moet
dit ondiepe water voor kleine zeilboten,
al of niet met optrekbaar middenzwaard,
platbodems en motorboten zeer bruikbaar
worden geacht, mede als gevolg van de
veelal zandige bodem (zwemmen en der
gelijke).
Omdat er aan het Veerse Meer weinig
geschikte oevers zijn om aan te leggen,
ziet men op mooie dagen zeer duidelijk
concentratiepunten van niet varende zeil
en motorboten.
Gezien de situatie met betrekking tot het
Veerse Meer wordt voor dit gebied:
1e voor de ligplaatsaccomodatie uitgegaan
van een dichtheid van vier boten per ha;
2e voor het aantal varende boten gerekend
op een bezetting van een boot per ha.
Dit betekent, indien de bevaarbare op
pervlakte water ruim 1500 ha bedraagt dat
er op het Veerse Meer accomodatie is voor
ongeveer 6000 ligplaatsen. Ondanks de
aangehouden lage norm van 4 boten per ha
blijkt, dat het aantal ligplaatsen dat thans
circa 1700 bedraagt, derhalve op zijn minst
verdrievoudig'd zou kunnen worden. Bij het
bepalen van bovengenoemd uitgangspunt
is mede rekening gehouden met het feit
dat over een lengte van ongeveer 17 km
het meer vaarroute is voor de beroepsvaart.
xDe raming voor het aantal ligplaatsen is
opgezet voor het totaal van zeil-, motor- en
andere pleziervaartuigen. Wanneer men uit
gaat van een continuering van de ontwikke
ling zoals deze in het verleden plaats greep,
dan betekent dit rond 1985 in totaal een
hoeveelheid boxen voor zeiljachten, motor
boten en dergelijke van ruim 5700. Blijkens
Weet u wat we zagen?
1. Vele weggebruikers hebben blijkbaar
nog maar weinig kennis van verkeers
tekens én gedragsregels in het verkeer.
De wet schrijft voor. dat iedere be
stuurder te allen tijde de kennis moet
bezitten die tot een goed besturen van
zijn voertuig vereist is. Daarom willen
wij u aanraden 2.50 te storten op
gironummer 279199 ten name van de
Kon. Ned. Toeristen Bond (A.N.W.B.),
Wassenaarseweg 220 te Den Haag, met
bijvoeging onder „Mededelingen": „Ver-
keerscode". U ontvangt dan een boek
werkje van die naam. waarin afbeeldin
gen met onderschrift staan vermeld van
praktisch elke verkeerssituatie. Ja, nu
direct doen!
2. Vele bestuurders van motorrijtuigen ver:
geten bij het verlaten van hun motorrij
tuig de motor af te zetten en het con
tactsleuteltje mee te nemen. Sommige
bestuurders waren daardoor bij hun te
rugkeer hun auto kwijt!
de bovengemaakte raming zou er voor deze
vaartuigen nog voldoende ruimte zijn.
Men kan zich afvragen of een getal van
6000 boten omstreeks 1985 niet te hoog
geraamd is. Het antwoord daarop mag
zijn dat in de Verenigde Staten de toeneming
van het aantal vaartuigen van 1947 tot en
met 1963 gemiddeld 7.5per jaar be
droeg. Voor Nederland was dit, als jaarge
middelde over de laatste jaren, 10%. Op
grond van verschillende factoren verwacht
de A.N.W.B. dat „wij in Nederland nog
slechts aan het begin van de ontwikkeling
van de recreatie te water zullen blijken te
staan": het stijgingspercentage zal steeds
groter worden.
De beoefenaars van snelle motorbootsport
vormen onder de watersporters een aparte
categorie. De over het gehele meer varende
snelle motorboten veroorzaken in het alge
meen meer problemen voor de andere
groepen van recreanten dan deze laatsten
onderling. Het reserveren van een bepaald
deel van het meer voor deze sport, bij
voorkeur in het westelijk deel. of mogelijk
ook in het oostelijk deel, zal wellicht een
oplossing kunnen geven.
Een andere belangrijke categorie van be
zoekers die op en aan het water verblijven
vormen de sportvissers. Duizenden sport
vissers hebben reeds de weg naar het vis
rijke water van het Veerse Meer gevonden.
Het ziet er naar uit dat op langere termijn
de toevloed uit de snel groeiende groep
sterk zal toenemen. Op enkele punten zullen
speciale voorzieningen nodig zijn (parkeer-
accomodatie) om deze in het algemeen
weinig eisen stellende categorie goed te
kunnen opvangen.
Verontreiniging van het water hoeft voor
alsnog niet te worden gevreesd, aangezien
geen lozing van industrieel afvalwater plaats
vindt. De visstand kan op peil worden ge
houden door de inpoot van jonge vis.
Kruiswoordpuzzel no. 63
HORIZONTAAL:
58.
Amerikaanse staat
23.
insekteneter
1.
reeds
61.
duur van eb en vloed
25.
iemand van adel
3.
verlichtingsartikel
63.
lust
26.
vis
7.
aanw. vnw.
65.
Frans voegwoord
27.
loven
10.
herkauwer
66.
plant
28.
zoogdier
12.
kreet
69.
menigte
30.
pers. vnw.
14.
meisjesnaam
71.
lus
31.
ton
16.
planeet
72.
titel (afk.)
33.
enge
18.
schrede
73.
bevel
36.
vogel
20.
pers. vnw
74.
geheel de uwe (lat. afk)
39
hersens
21.
goud (Fr)
75.
voorzetsel
41.
onder andere (afk.)
22.
als eerder (afk.)
76.
voeg
4ó.
Fr. voegwoord
23.
verlaagde toon
78.
makke
45.
de somma van (afk.)
24.
water
80.
deel v. e. toren
48.
bijwoord
26.
niet dezelfde
82.
baardje
50.
getroffen
29.
onrechtmatig gebruik
84.
geogr. aanduiding (afk)
51.
meisjesnaam
van macht
85.
wond
52.
stuk hout
31.
familielid
86.
ind. vleesgerecht
54.
kledingstuk
32.
meisjesnaam
87.
landbouwwerktuig
56.
knaagdier
34.
water in Friesland
VERTICAAL:
59.
windrichting
35.
uitstalkast
1.
N.V. (Duits)
60.
thee (Eng.)
37.
deel v. d. dag (afk)
2.
plaats in Z.-Holland
62.
dun
38.
welwillende lezer
4.
breedvoerig
64.
oosterse titel
(lat. afk.)
5.
familielid
67.
bekwaamheid
40.
pret
6.
steek
68.
jongensnaam
42.
deel v. h. hoofd
7.
lidwoord
70.
heilige (afk.)
44.
rondhout
8.
leuk
71.
zuivelprodukt
46.
eenh. v. stroomsterkte
9.
rondhout
73.
bitter vocht
(afk.)
10.
gedicht
75.
nummer (afk.)
47.
heidemeertje
11.
selenium (afk.)
77.
spil
49.
te weten (afk)
13.
rang in het leger (afk.)
78.
meisjesnaam
50.
verstand
15.
pers. vnw.
79.
vaartuig (afk.)
53.
strik
17.
vreemde
80.
voorzetsel
55.
titel (afk.)
19.
boom
Si.
voorzetsel
57.
tandeloos zoogdier
21.
fr. onbep. vnw.
83.
gewicht (afk.)
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 62
HORIZONTAAL:
1. Praag: 5. Spanje; 10. mei; 12. tnt; 13. To; 14. nar; 15. alleen; 17. mars; 19. mad;
21. ds; 22. iep; 24. imam; 2 5. lepel; 27. Bea; 28. eel; 30. Irene; 32. K.L.M.; 34.
aarde; 36. dan; 37. tu; 39. Ada; 40. er; 41. st; 43. ulaan; 44. s.g.; 46. pa; 48. oer;
50. Po; 52. Eli; 55. algen; 57. Ina; 59. stelt; 61. Ria; 62. KPM; 64. gesol; 66. roer; 67.
dal; 68. nl; 69. sla; 71. lood; 73. lawaai; 76. ego; 78. or; 79. Lia; 80. ave; 81. België;
82. weren.
VERTICAAL:
I. pil; 2. Ate; 3. Annie; 4. g.t.; 5. sta; 6. porie; 7. nn; 8. jammer; 9. era; 10. Madrid;
II. Els; 16. eden; 17. m.p.; 18. smaad; 20. deler; 23. elk; 25. lens; 26. pet; 27. b.m.;
29. Ede; 31. ra; 33. liaan; 35. aas; 38. uur; 39. A.N.P.; 42. toe; 45. geel; 46. Parijs;
47. Ali; 49. enkel; 51. Oss; 53. I.I.; 54. Italië; 56. garage; 57. i.m.; 58, aga; 60.
touw; 63. prooi; 65. Ellie; 67. d.d.; 68. n.a.v.; 70. leb; 72. ore; 74. aar; 75. aan; 77.
o.l.79. I.w.
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES