NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Rennies Ploovier heeft DE schoenen VAN DE POLITIE Het Veerse Meer Basisplan 1968 Brandend maagzuur, No. 3281 Zaterdag 6 januari 1968 71e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs 2.50 per half jaar Franco per post 5.00 per half jaar Advertenties 15 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen. Natuurreservaten. Het zuidelijke deel van de Goudplaat en het Middelplatengebied met een gezamen lijke grootte van ongeveer 310 ha zijn in gebruik gegeven aan de Stichting Natuur monument De Beer met de doelstelling het behoud van planten en dieren in een zo groot mogelijke verscheidenheid in een na tuurlijke omgeving te bevorderen. De stich ting heeft de direct ten oosten van de Zandkreekdam gelegen Katse plaat even eens in beheer. Aangezien de vegetatie de fauna beïn vloedt wordt de begroeiing in een bepaalde richting bevorderd. Zo tracht men door begrazing van schapen de ruigtevorming te bestrijden, voorts is er gras ingezaaid om als voedsel te dienen voor ganzen. Zowel in de winter als in het broedseizoen wemelt het er van vogels. Duizenden kolganzen. brandganzen. rietganzen, eendachtigen. ple vieren. ruiters, strandlopers, snippen, reigers, strandleeuweriken, wilde zwanen, kieviten, visdieven, scholeksters, tureluurs en nog andere vogelsoorten zijn er te vinden. In het broedseizoen en in de winter zijn de reservaten verboden terrein. Het zal toe te juichen zijn indien de mogelijkheden om de recreatiezoekenden met de natuur in aanraking te brengen zoveel mogelijk worden benut. Deze terrei nen dienen bij de recreatie mee te spelen. Dit is mogelijk door excursies en door open stelling in de zomer na het broedseizoen. Verwachting omtrent mogelijke ontwikkeling. De recreatie op en rond het Veerse Meer is pas een zestal jaren in ontwikkeling. Naar verhouding is rond dit, tot de grootste zeil- meren van Nederland behorende, water de ontwikkeling snel geweest. De ligplaatsac- comodatie voor circa 1700 zeil-, vis- en motorboten wijst daarop evenals de andere tot stand gekomen voorzieningen. Wat slaapplaatsen betreft viel er de laatste jaren een toeneming met gemiddeld 40% per jaar te zien. Ook hier dus een sterke groei. Door de gunstige uitgangspositie zal het Veersemeergebied voor de recreatie een unieke plaats kunnen innemen. De ligging tussen dichtbevolkte landsdelen en de ge steldheid geven het gebied een sterk boven regionale functie. Het gebied oefent een aantrekkingskracht uit op bezoekers vanuit geheel Nederland en van over de lands grenzen. Hierbij zal naast de aantrekkelijkheid van het Meer. de roep van Zeeland en de delta werken een rol spelen. In het bijzonder moet hier het stadje Veere genoemd worden als imponerend cultuurmonument. Deze ha venstad met zijn Schotse huizen aan de kade geeft een onmisbaar accent aan het gebied. De schaal van het Meer werkt er voorts toe mee, dat het de betekenis van een waterplas voor regionale behoefte ver te boven gaat. Het gaat hier om een oude zeearm en niet om een bescheiden binnen- meertje. Het is dan ook niet te verwonderen. druk op de maag, opgeblazen gevoel? helpen direkt! oat in het ontwikkelingsschema voor de recreatie, opgenomen in het in 1963 ver schenen rapport nummer 15 van de toen malige rijksdienst voor het nationale plan. getiteld „Recreatieruimten in Nederland" het Veerse Meer wordt afgeschilderd als een gebied om te dienen voor nationale behoefte. De geografische herkomst van de bezoekers onderstreept deze uitlating. Naast de tot nu toe dominerende Noordzeestranden kan het Veersemeergebied een toeristisch attractie-element van formaat worden. Dit is temeer van belang nu krachtens de Tweede Nota over de Ruimtelijke Ordening in Nederland. Zeeland nieuwe taken krijgt toegewezen met betrekking tot bevolkings spreiding en recreatie. Hierover zegt deze nota het volgende: „De potenties van het Deltagebied zijn groot. Grote kansen liggen er voor de recreatie: het gebied is aantrek kelijk voor watersport en oeverrecreatie en interessant door zijn landschaps- en stede- schoon". Gezien de sterk bovenregionale functie, die betekent dat velen van verre ter plaatse recreatie komen zoeken, ligt het accent bij de verblijfsrecreatie. Dit houdt uiteraard niet in, dat aan de dagrecreatie geen aan dacht zou moeten worden besteed. De onder scheiding tussen beide vormen van recreatie houdt in, dat de dagrecreatie het bezoek betreft, dat zich binnen een tijdsbestek van een dag afspeelt en dus ook binnen een bepaalde afstand. De verblijfsrecreant is een bezoeker, die voor geruime tijd enkele dagen, een week, of langer een bepaald recreatiegebied bezoekt. Het on derscheid heeft consekwenties voor de in richting van een gebied. Het onderscheid is gedeeltelijk theoretisch van aard. de verblijfsrecreant trekt immers ook min of meer dagelijks er op uit en manifesteert zich dan als een dagbezoeker. Watersport en sportvisserij. Onder het hoofdstuk „Voorzieningen ten behoeve van de watersport" is reeds inge gaan op de accomodatie welke er ten be hoeve van de watersport in de afgelopen jaren reeds is tot stand gekomen. Het aantal ligplaatsen voor boten bedraagt thans circa 1700. Met een verdere groei van het aantal vaartuigen moet rekening worden gehouden. Een geheel ander punt betreft de vraag in hoeverre het gebied zelf physisch de mogelijkheid van een sterke groei van de recreatie i.e. van het aantal boten verdraagt. Met andere woorden: welke bezetting is ver antwoord? Hierover het volgende. De watersportliefhebbers kan men indelen in niet-toeristische en toeristische. Eerstbe- doelden zijn watersportliefhebbers die aan het Veerse Meer hun thuishaven hebben en vanuit deze haven het Meer bevaren: de tweede groep omvat degenen die van buiten komen om het meergebied voor kortere of langere tijd te bezoeken of het alleen als doorgangsroute gebruiken. De toegan kelijkheid van de oevers speelt voor water toeristen een rol, maar is voor deze groep toch van minder groot belang dan voor de overige watersportliefhebbers. Voor de niet- toeristisch ingestelde watersportliefhebbers zijn er wel degelijk grenzen gesteld aan de capaciteit van de plassen, meren en der gelijke. Oevers die van het water uit gezien ontoegankelijk zijn door verbodsbepalingen, ondiepten, moerassigheid en dergelijke kun nen de theoretische maximale bezetting ver naar beneden brengen. Het is een normale „trek" van de hier bedoelde watersportlief hebbers dat hij zo nu en dan ligplaats kiest en op de oever verpozing zoekt. Het genot van het varen is niet volkomen als men ner gens aan de kant kan komen voor een vaarpauze. Indien de physische omstan digheden dienaangaande gunstig zijn kan de capaciteit van een meer en van de bijbehorende ligplaatsaccomodatie zeer hoog worden. Uit gegevens van het Bureau Water toerisme van de A.N.W.B. blijkt daarover het volgende. Voor de mogelijke bezetting van een water met pleziervaartuigen kan men uitgaan van verschillende normen. In dien men aanneemt dat er minimaal circa 50 meter afstand moet zijn tussen twee varende schepen dan betekent dit een be zetting van vier boten per ha. Het aantal vaartuigen dat zijn thuishaven heeft rond een recreatiewater kan veel groter zijn. De oorzaak hiervan is dat, zoals de ervaring leert, op een mooie drukke dag in het top- seizoen, gemiddeld circa 50% van de boten niet vaart. Bovendien ligt wanneer de mo gelijkheden daartoe aanwezig zijn, 50% van de uitgevaren schepen langs of bij de oevers stil. Op deze wijze komt men rond het be treffende water tot een totaal aantal lig plaatsen, dat viermaal zo groot is als het cijfer der varende boten, dus 16 boten per ha water. Vooral de toegankelijkheid van de oevers, de oppervlakte van water, met voldoende diepte, de aanwezigheid van ei landen, enz. is daarbij van belang. Het wateroppervlak neemt kwadratisch toe ten opzichte van de omtrek. Dit houdt in dat hoe groter het water is hoe minder oever (relatief) aanwezig is en dus hoe geringer de relatieve capaciteit uitgedrukt in het aantal boten per ha. Bovendien speelt hier de bruikbaarheid van de oever een zeer belangrijke rol. Het Veerse Meer heeft door langgerekte vorm een grote oeverlengte, namelijk 60 km, inclusief de eilanden de Haringvreter en het Aardbeieneiland. Hiervan is ongeveer 27 km voor elkeen toegankelijk. Voor een groot deel zijn deze oevers minder geschikt om aan te leggen, met name voor jachten met een vaste kiel, omdat het voorliggende water te ondiep is. Men kan hierin door baggeren verbetering aanbrengen. Het vrij komende zand kan mogelijk gebruikt worden voor ophoging en/of vorming van eilanden. Hierdoor wordt de capaciteit van het meer bovendien verhoogd. Een ander bezwaar van een groot meer is. dat de wind van meer betekenis is dan op een klein (golfhoogte). Uiteraard is ook de ligging ten opzichte van de heersende windrichting van belang. Beschutting ge vende eilanden kunnen weer in mindere of meerdere mate een compensatie vormen voor de grootte van het meer in relatie tot de wind. Uit deze gegevens blijkt derhalve, dat de capaciteit van een water afhankelijk is van verschillende factoren. De bovenstaande norm van 16 boten per ha voor de ligplaatsaccommodatie moet voor het Veerse Meer te hoog worden ge acht. Deze mening is onder meer gebaseerd op de met betrekking tot de grote opper vlakte ruim 200 ha minder gunstige verhouding tot de openbaar toegankelijke en bereikbare oeverlengte. Anderzijds is er evenwel een aantal fac toren dat een gunstige invloed zal hebben op de capaciteit van het Veerse Meer. In dit verband kunnen genoemd worden: a. Jachthavens en aanlegplaatsen. Het Veerse Meer telt op vijf plaatsen jachthavens (Wolfaartsdijk b.v. heeft alleen al drie jachthavens). De aanlegplaatsen zullen zich in de komende jaren verder uitbreiden wanneer de accomodatie nabij de jachthavens en/of nabij aantrekkelijk ge situeerde punten wordt uitgebreid. b. Gebruikswaarde van het meer. Ongeveer 30% van de totale oppervlakte van het Veerse Meer bestaat thans uit water dat minder dan 1.50 meter diep is, Alhoewel grotere schepen hier niet kunnen komen moet dit ondiepe water voor kleine zeilboten, al of niet met optrekbaar middenzwaard, platbodems en motorboten zeer bruikbaar worden geacht, mede als gevolg van de veelal zandige bodem (zwemmen en der gelijke). Omdat er aan het Veerse Meer weinig geschikte oevers zijn om aan te leggen, ziet men op mooie dagen zeer duidelijk concentratiepunten van niet varende zeil en motorboten. Gezien de situatie met betrekking tot het Veerse Meer wordt voor dit gebied: 1e voor de ligplaatsaccomodatie uitgegaan van een dichtheid van vier boten per ha; 2e voor het aantal varende boten gerekend op een bezetting van een boot per ha. Dit betekent, indien de bevaarbare op pervlakte water ruim 1500 ha bedraagt dat er op het Veerse Meer accomodatie is voor ongeveer 6000 ligplaatsen. Ondanks de aangehouden lage norm van 4 boten per ha blijkt, dat het aantal ligplaatsen dat thans circa 1700 bedraagt, derhalve op zijn minst verdrievoudig'd zou kunnen worden. Bij het bepalen van bovengenoemd uitgangspunt is mede rekening gehouden met het feit dat over een lengte van ongeveer 17 km het meer vaarroute is voor de beroepsvaart. xDe raming voor het aantal ligplaatsen is opgezet voor het totaal van zeil-, motor- en andere pleziervaartuigen. Wanneer men uit gaat van een continuering van de ontwikke ling zoals deze in het verleden plaats greep, dan betekent dit rond 1985 in totaal een hoeveelheid boxen voor zeiljachten, motor boten en dergelijke van ruim 5700. Blijkens Weet u wat we zagen? 1. Vele weggebruikers hebben blijkbaar nog maar weinig kennis van verkeers tekens én gedragsregels in het verkeer. De wet schrijft voor. dat iedere be stuurder te allen tijde de kennis moet bezitten die tot een goed besturen van zijn voertuig vereist is. Daarom willen wij u aanraden 2.50 te storten op gironummer 279199 ten name van de Kon. Ned. Toeristen Bond (A.N.W.B.), Wassenaarseweg 220 te Den Haag, met bijvoeging onder „Mededelingen": „Ver- keerscode". U ontvangt dan een boek werkje van die naam. waarin afbeeldin gen met onderschrift staan vermeld van praktisch elke verkeerssituatie. Ja, nu direct doen! 2. Vele bestuurders van motorrijtuigen ver: geten bij het verlaten van hun motorrij tuig de motor af te zetten en het con tactsleuteltje mee te nemen. Sommige bestuurders waren daardoor bij hun te rugkeer hun auto kwijt! de bovengemaakte raming zou er voor deze vaartuigen nog voldoende ruimte zijn. Men kan zich afvragen of een getal van 6000 boten omstreeks 1985 niet te hoog geraamd is. Het antwoord daarop mag zijn dat in de Verenigde Staten de toeneming van het aantal vaartuigen van 1947 tot en met 1963 gemiddeld 7.5per jaar be droeg. Voor Nederland was dit, als jaarge middelde over de laatste jaren, 10%. Op grond van verschillende factoren verwacht de A.N.W.B. dat „wij in Nederland nog slechts aan het begin van de ontwikkeling van de recreatie te water zullen blijken te staan": het stijgingspercentage zal steeds groter worden. De beoefenaars van snelle motorbootsport vormen onder de watersporters een aparte categorie. De over het gehele meer varende snelle motorboten veroorzaken in het alge meen meer problemen voor de andere groepen van recreanten dan deze laatsten onderling. Het reserveren van een bepaald deel van het meer voor deze sport, bij voorkeur in het westelijk deel. of mogelijk ook in het oostelijk deel, zal wellicht een oplossing kunnen geven. Een andere belangrijke categorie van be zoekers die op en aan het water verblijven vormen de sportvissers. Duizenden sport vissers hebben reeds de weg naar het vis rijke water van het Veerse Meer gevonden. Het ziet er naar uit dat op langere termijn de toevloed uit de snel groeiende groep sterk zal toenemen. Op enkele punten zullen speciale voorzieningen nodig zijn (parkeer- accomodatie) om deze in het algemeen weinig eisen stellende categorie goed te kunnen opvangen. Verontreiniging van het water hoeft voor alsnog niet te worden gevreesd, aangezien geen lozing van industrieel afvalwater plaats vindt. De visstand kan op peil worden ge houden door de inpoot van jonge vis. Kruiswoordpuzzel no. 63 HORIZONTAAL: 58. Amerikaanse staat 23. insekteneter 1. reeds 61. duur van eb en vloed 25. iemand van adel 3. verlichtingsartikel 63. lust 26. vis 7. aanw. vnw. 65. Frans voegwoord 27. loven 10. herkauwer 66. plant 28. zoogdier 12. kreet 69. menigte 30. pers. vnw. 14. meisjesnaam 71. lus 31. ton 16. planeet 72. titel (afk.) 33. enge 18. schrede 73. bevel 36. vogel 20. pers. vnw 74. geheel de uwe (lat. afk) 39 hersens 21. goud (Fr) 75. voorzetsel 41. onder andere (afk.) 22. als eerder (afk.) 76. voeg 4ó. Fr. voegwoord 23. verlaagde toon 78. makke 45. de somma van (afk.) 24. water 80. deel v. e. toren 48. bijwoord 26. niet dezelfde 82. baardje 50. getroffen 29. onrechtmatig gebruik 84. geogr. aanduiding (afk) 51. meisjesnaam van macht 85. wond 52. stuk hout 31. familielid 86. ind. vleesgerecht 54. kledingstuk 32. meisjesnaam 87. landbouwwerktuig 56. knaagdier 34. water in Friesland VERTICAAL: 59. windrichting 35. uitstalkast 1. N.V. (Duits) 60. thee (Eng.) 37. deel v. d. dag (afk) 2. plaats in Z.-Holland 62. dun 38. welwillende lezer 4. breedvoerig 64. oosterse titel (lat. afk.) 5. familielid 67. bekwaamheid 40. pret 6. steek 68. jongensnaam 42. deel v. h. hoofd 7. lidwoord 70. heilige (afk.) 44. rondhout 8. leuk 71. zuivelprodukt 46. eenh. v. stroomsterkte 9. rondhout 73. bitter vocht (afk.) 10. gedicht 75. nummer (afk.) 47. heidemeertje 11. selenium (afk.) 77. spil 49. te weten (afk) 13. rang in het leger (afk.) 78. meisjesnaam 50. verstand 15. pers. vnw. 79. vaartuig (afk.) 53. strik 17. vreemde 80. voorzetsel 55. titel (afk.) 19. boom Si. voorzetsel 57. tandeloos zoogdier 21. fr. onbep. vnw. 83. gewicht (afk.) Oplossing kruiswoordpuzzel no. 62 HORIZONTAAL: 1. Praag: 5. Spanje; 10. mei; 12. tnt; 13. To; 14. nar; 15. alleen; 17. mars; 19. mad; 21. ds; 22. iep; 24. imam; 2 5. lepel; 27. Bea; 28. eel; 30. Irene; 32. K.L.M.; 34. aarde; 36. dan; 37. tu; 39. Ada; 40. er; 41. st; 43. ulaan; 44. s.g.; 46. pa; 48. oer; 50. Po; 52. Eli; 55. algen; 57. Ina; 59. stelt; 61. Ria; 62. KPM; 64. gesol; 66. roer; 67. dal; 68. nl; 69. sla; 71. lood; 73. lawaai; 76. ego; 78. or; 79. Lia; 80. ave; 81. België; 82. weren. VERTICAAL: I. pil; 2. Ate; 3. Annie; 4. g.t.; 5. sta; 6. porie; 7. nn; 8. jammer; 9. era; 10. Madrid; II. Els; 16. eden; 17. m.p.; 18. smaad; 20. deler; 23. elk; 25. lens; 26. pet; 27. b.m.; 29. Ede; 31. ra; 33. liaan; 35. aas; 38. uur; 39. A.N.P.; 42. toe; 45. geel; 46. Parijs; 47. Ali; 49. enkel; 51. Oss; 53. I.I.; 54. Italië; 56. garage; 57. i.m.; 58, aga; 60. touw; 63. prooi; 65. Ellie; 67. d.d.; 68. n.a.v.; 70. leb; 72. ore; 74. aar; 75. aan; 77. o.l.79. I.w. Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1968 | | pagina 1