DENKT U 00K AAN ZOVEEL DINGEN TEGELIJK ALS U ACHTER HET STUUR ZIT? VOOR HETTE LAAT IS Goed achterlicht AUTO-ONGELUKKEN aetuwel! Henk ook eens aan een ander in het verkeer De geschiedenis van de kauwgom Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 11 november 1967 no. 3273 EN HUN OORZAKEN Ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, maak nooit fouten, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, zal voorrang ik, ik, ik, ik, ik. Moderne wegen werken soms ongelukken In de hand De verkeersmoloch eist over de gehele wereld een zeer hoge tol. Tienduizenden komen er per jaar bij verkeersongelukken om het leven, honderdduizenden raken er gewond en hoeveel zijn er daarvan niet die voor hun verdere leven invalide blijven? De materiële schade loopt in de miljoenen, kort om alles bij elkaar eist het verkeer wel een zeer hoge tol van de mens. Het is daarom niet te verwonderen, dat over de gehele wereld naarstig gespeurd word^ naar de oorzaken van al die onge lukken. Hierbij schenkt de onderzoeker per geval speciaal aandacht aan de details van het ongeluk. Ten eerste: wat is de oor zaak, ten tweede: wie en wat was de be stuurder, onder welke omstandigheden zat hij achter het stuur; hoe is de weg, wat is de toestand van de auto waarin hij reed en zo zouden we door kunnen gaan. Bij el kaar krijgt men dus per ongeluk heel wat gegevens en die gegevens worden dikwijls weer statistisch gerangschikt en geven ons zeer interessante feiten en cijfermateriaal. Vooral in de Verenigde Staten wordt aan dit onderzoek veel gedaan. Er zijn weten schappelijke instellingen en afdelingen van universiteiten die zich hiermee bezig hou den en de ontdekkingen die men in de loop der jaren reeds heeft gedaan zijn dubbel en dwars de moeite waard. De gevaarlijke rechte lijn. Zo is gebleken, dat de moderne autowe gen soms juist ongelukken in de hand wer ken. Het blijkt namelijk, dat chauffeurs die geruime tijd lange rechte stukken rijden, een groot deel van hun reactievermogen kwijt raken. Komen zij aan het einde van dergelijke lange rechte stukken voor een verkeersmoeilijkheid te staan, dan zullen ze in de meeste gevallen te traag en dus niet juist reageren, met als gevolgeen ongeluk. Reeds is vastgesteld, dat het aantal onge lukken in een bocht na een zeer lang recht stuk groter was dan het aantal on gelukken in precies zo'n bocht na een kort recht stuk. Hier blijkt dus dat de lengte van het rechte stuk wel degelijk van in vloed is op het aantal ongelukken in de daarop volgende bocht. Bij moderne autosnelwegen wordt er daar om reeds toe overgegaan ook al was dit in verband met het terrein niet nodig lange rechte stukken te onderbreken door een flauwe bocht, waardoor de autobe- i'A stuurder gedwongen wordt actief te worden en het hele lange rechte stuk dus gedeeld wordt in twee kortere rechte stukken. In wezen is het slechts een kleinigheid, maar het heeft zeer goede resultaten. In Neder land zien we dit uitgevoerd op het Hazen pad*'" (de weg van Utrecht naar Arnhem) ten oosten van Veenendaal en de nieuwe rijksweg Amersfoort-Zwolle. Op de hoogte. Ook het rijden op grote hoogte blijkt een ongunstige invloed op het reactiever mogen van de chauffeur te hebben. Hierme de hebben we in Europa vrijwel niet te maken, maar in Nieuw-Mexico, waar een lange autostrada, waarop behoorlijk hard kan worden gereden, in zijn geheel op niet minder dan tweeduizend meter boven de zeespiegel ligt, heeft men met deze moei lijke omstandigheid wel degelijk rekening te houden. Het blijkt, dat op dergelijke hoogte de bestuurder dieper moet ademen om vol doende zuurstof te krijgen, zijn polsslag* wordt sneller en hand en oog zijn minder zuiver. Een ander geval is het rijden van steeds hetzelfde traject. Men zou denken dat dit juist een voordeel heeft, omdat de bestuur der langzamerhand elke steen kent, maar dat is niet het geval. Het traject gaat hem vervelen. Hij kent het door en door en zijn aandacht gaat juist verslappen. Wanneer zich nu een plotselinge moeilijkheid voor doet. reageert hij in de meeste gevallen verkeerd of te laat. Een tweede factor die ongelukken bevordert in het geval van regel matig hetzelfde traject rijden, is de neiging van veel automobilisten om de kortste tijd die zij er over hebben gedaan als de normale rijtijd te rekenen. Er wordt dus steeds ge jaagd en wanneer er eens een klein opont houd is, wordt de snelheid opgevoerd tot meer dan verantwoord is. De kilometervreter. Dan zijn er ook lieden die er een soort eer in stellen om zoveel mogelijk kilometers per dag af te leggen. Staat hun record op 500 km op een dag, dan zien ze er niet tegenop om bij een volgende gelegenheid die zich voordoet er 600 of meer te rijden. Het is een vaststaand feit. dat een auto bestuurder, afhankelijk van zijn lichamelijke conditie, na een bepaald aantal kilometers rust nodig heeft, ja na enige van zulke tra jecten eenvoudig niet meer in staat is op verantwoorde wijze een auto te besturen. Hij heeft dan de grens van zijn kunnen bereikt en moet een normale nachtrust hebben om weer capabel te zijn. Bij velen ligt die grens rond de 400 of 500 kilometer. De recordbrekers brengen dus zichzelf en anderen in ernstig gevaar en ook zij zijn oorzaken van verschillende zeer ernstige ongelukken. Dan is de conditie van vele wagens dik wijls ook oorzaak van ongelukken. Hoeveel wagens rijden er niet rond met banden die eigenlijk reeds vervangen dienden te zijn? Een klapband of slippen kan de ergste ge volgen hebben. Hoe staat het met de remmen en de stuur inrichting van vele wagens? De verkeers politie ook in ons land kan er verhalen over Kauwgom is een soort versnapering, die eigenlijk geen versnapering meer genoemd mag worden. Voor velen is het kauwgom kauwen een gewoonte geworden, evenals het roken dat is voor anderen. Vooral in de Verenigde Staten wordt er veel gekauwd. vertellen die de haren te berge doen rijzen. Een sluipende moordenaar is de koolmo- noxyde. Uitlaatgassen kunnen op de een of andere manier in de cabine komen en vooral op lange trajecten de bestuurder en natuur lijk ook de passagiers suffig maken. Een onderzoek in Amerika wees uit. dat rond vier procent van de wagens, oude en nieuwe, aan dit euvel leden. Reclame kan nuttig zün! Velen zullen denken, dat autoradio's en reclameborden langs de weg de aandacht van de bestuurder afleiden. Dat is betrek kelijk. Inderdaad kan dit het geval zijn. waar een automobilist een druk en moeilijk traject rijdt, maar ze zijn van grote positieve waarde wanneer de automobilist lange rech te stukken aflegt. De autoradio houdt hem bij zijn positieven, zo ook de reclameborden langs de weg, wanneer ze zoals verwacht mag worden opvallend genoeg zijn. Natuurlijk is het grote complex van fac toren die oorzaak zijn van ongelukken nog niet uitgeput, maar het is een feit, dat met goede wil, verantwoordelijkheidsgevoel en gebruikmaking van het moderne techni sche kunnen, veel van deze oorzaken kunnen worden weggenomen. Het verkeer zou dan veiliger worden en minder slachtoffers eisen. Het is onze menselijke taak, hieraan zoveel als in ons vermogen ligt mee te werken, want het gaat om vele levens, ook die van ons zelf, onze vrouw en onze kinderen. (Nadruk verboden). Er wordt per jaar ongeveer een tweehonderd miljoen dollar aan kauwgom besteed, het geen neer komt op het verbruik van om streeks twintig miljard stukjes. In Europa ligt dit wel iets anders. Ook hier wordt kauwgom gekocht, maar niet zoals in Amerika door mensen van alle leeftijden en alle rangen en standen, maar grotendeels slechts door de jeugd. Het kauwgomverbruik is daarom in Europa be langrijk minder. Natuurlijk vraagt men zich hierbij af, hoe de kauwgom zo in de mode is gekomen. En wanneer we een blik slaan in de geschiedenis,, dan zien we, dat het gebruik reeds van zeer oude oorsprong is. Gestolde rubber. Toen de Spaanse veroveraars kennis maakten met de volken van de Midden- amerikaanse landen, bemerkten zij dat de indianen daar op iets kauwden. Bij nadere informatie bleken zij te kauwen op stukjes rubber, afkomstig van de sapodillaboom. De inboorlingen brachten kerfjes aan in de bast van de stam en daaruit druppelde, evenals dit bij de rubberbomen het geval is. een soort melksap, dat stolde en daarna bewerkt werd. De Maya's, een indiaanse stam in Midden- Amerika noemde dit materiaal chicle. De Azteken, eveens een indianenstam uit Midden- Ameria, namen het van de Maya's over en zij brachten het weer verder bij de Mexicanen. Het kauwen op chicle scheen een prettige bezigheid te zijn, want ook in Mexico werd het een algemeen gebruik. In 1860 vluchtte een Mexicaans generaal naar de Verenigde Staten en op zijn vlucht nam hij een grote voorraad chicle mee. Gedurende zijn ballingschap heeft hij het steeds gebruikt, maar toen hij later weer naar zijn land terugkeerde, liet hij in de V.S. het restant van zijn voorraad chicle achter. Het lukte. Deze erfenis van de Mexicaanse generaal kwam in handen van een zekere Thomas Adams, die aanvankelijk niet wist wat hij er mee beginnen moest. Na verschillende mis lukte proefnemingen met de blokjes gom. herinnerde hij zich gezien te hebben, dat de generaal er steeds op kauwde en hij probeerde het zelf eens. Dit bleek een suc ces. Hij begreep, dat er misschien meer mensen zouden zijn, die het prettig zouden vinden om dergelijke blokjes in de mond te hebben en hij richtte de firma Adams and Son op. die overging tot de fabrikatie van deze blokjes. Hij kreeg octrooi op een zach ter soort gom. dan dat van de generaal en hij bleek reeds spoedig succes te hebben. De Amerikanen wilden wel kauwen. Het was John Colgan, een drogist uit Louisville, die er toe kwam een lekker smaak je aan de blokjes toe te voegen. De concur rentie begon de kop op te steken en de belangrijkste was wel John Wrigley, wiens naam een begrip zou worden op het gebied van de kauwgom. Hij was de zoon van een zeepfabrikant, die trachtte de zeepprodukten van zijn vader aan de man te brengen door er pakjes kauwgom bij te doen. Later bleek hem. dat de mensen meer belangstelling hadden voor de kauwgom dan voor de zeep en zo besloot hij zich op de kauwgom te specialiseren. Vulpennen en meubels cadeau. Om zijn kauwgom er bij het publiek in te krijgen maakte hij gebruik van ongeloof lijke reclamestunts, zeker voor die tijd van omstreeks 1900. Hij schonk bij de verkoop vulpennen, muziekinstrumenten, meubels, keu kengerei en wat al niet meer. Zijn kauwgom werd een geweldig succes en zijn naam een begrip. In de loop der tijden heeft men verschil lende andere grondstoffen voor de kauwgom industrie geprobeerd, maar zij voldeden niet en men kwam steeds terug op het sap van de sapodillaboom. In de fabrieken wordt de grondstof tot een fijn poeder ver pulverd. gereinigd en vermengd met poeder suiker. en een smaakgevende essence. Daarna wordt het mengsel door machines in de vereiste vorm gebracht. Voor de Amerikanen is kauwgom een levensbehoefte en in de laatste wereldoorlog heeft de Amerikaanse overheid er wel degelijk voor gezorgd, dat de Amerikaanse soldaten over voldoende kauwgom konden beschikken, aangezien zij vreesden, dat anders het moreel van de troepen hieronder te lijden zou hebben. (Nadruk verboden). PUBLIKATIE AANGEBODEN DOOR DIT BLAD IN SAMENWERKING MET DE STICHTING IDEËLE REKLAME Reeds de Middenamerikaanse indianen kauwden op gom.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1967 | | pagina 3