D M W
meisje
Griekenland op de tweesprong?
bouwland
Een
boekenbon
VOOR
GOED VERZORGD
DRUKWERK
Vervolg Mohammedaanse visie
RUILVERK AVELINGS-
NIEUWS
P.V. DE BLAUWE DOFFER
Accentverschuiving
in Vietnam
PREDIKBEURTEN
zo zullen de ongelovigen onder hen pijnlijke
straffen bekomen". (5:77).
In de 78e tekst van het 5e hoofdstuk komt
het tot een ontroerende smeekbede tegen
over de Joden en Christenen:
..Willen zij dan niet terugkeren tot Allah
en Hem om vergeving vragen? En Allah is
vergevend en barmhartig".
In de daarop volgende tekst staat te le
zen hoe ..de tekenen duidelijk worden uitge
legd": ,,De Messias, de zoon van Maria, is
niets anders dan een gezant; voor hem wa
ren gezanten en zijn moeder was oprecht.
(Zij gaf Zich niet voor Goddelijk uit). Bei
den aten spijzen. Ziet. hoe wij u de tekenen
duidelijk uitleggen!" En dan: „Ziet hoe zij
zich afwenden!" (5 79).
Politiek element.
De Islam is een religie, een gemeenschaps-
bewustzijn en tevens een politiek element. In
februari 1956 verklaarde de moefti van Jor
danië de emigratie van Arabische vluchtelin
gen uit Palestina naar Canada als ongeoor-
.loofd, daar in genoemd land de Mohamme
daanse wetten niet worden erkend en voor
een Islamietische opvoeding van de kinderen
geen garantie kan worden gegeven. Verder
dienen de Mohammedaanse predikers in Jor
danië hun preek vooraf ter inzage aan te
bieden aan de autoriteiten. En in Tunesië
houdt president Bourgiba zijn wekelijks poli
tiek commentaar voor de radio altijd op don
derdagavond, opdat de Islamietische predi
kers hierdoor „richtlijnen" kunnen vinden voor
hun vrijdagspreek
De Islam kent dus geen onderscheid tus
sen politiek en religie en tevens is er in de
Mohammedaanse landen ook geen echte
geestelijkheid. De moskee is geen gewijd
bouwwerk, doch een „verzamelingsoord".
Het is derhalve duidelijk, dat ieder lid van de
Mohammedaanse gemeenschap uitgezon
derd de vrouwen in de moskee over zaken
kan praten, die deze gemeenschap aangaan.
„God heeft de religie zeer eenvoudig ge
maakt". verklaarde president Bourgiba enige
jaren terug. „Alle religieuze verordeningen
dienen draaglijk te zijn". „De Islam is een
licht te volgen religie, waarin de kastijding
van het lichaam en de ziel niet voorkomen
Wij zijn een Mohammedaanse natie, hetgeen
betekent, dat de Islam in Tunesië de arbeid,
welke het enige middel is om ons uit de ach
terlijke situatie; waarin wij ons thans bevin
den. te bevrijden, niet dient te remmen". (Ar
beid, in het bijzonder zware lichamelijke ar
beid is in vele Mohammedaanse landen ver
nederend). „Hard werken is voor ons een
eerste plicht, een heilige strijdDaarom,
werkt hard en wanneer gij in het paradijs
wilt komen en in de nabijheid van God, werkt
dagelijks een uur extra. Meldt u vrijwillig bij
uw werkgever voor een supplementair werk
uurDe religie dient soepel te zijn en
moet zich aan de eisen van de tijd weten aan
te passen. Zij mag geen hindernis betekenen
op de weg naar vooruitgang, emancipatie en
welvaart".
Nog veelzeggender is de uitspraak van
Sjeik Abderrahem el Taj, rector van het ver
maarde Islamietische instituut „Al Azhar" in
Cairo, die tijdens een radiotoespraak ver
klaarde. dat de nationalisering van het Suez-
kanaal „een rechtvaardige daad is, welke op
generlei wijze het burgerlijke of religieuze
recht kwetst". Het is een goddelijk recht,
dat een voldongen feit is geworden" En hij
voegde er nog aan toe: „De huidige Egypte-
naren vormen een zelfstandige gemeenschap,
een zelfstandige macht, die geen nieuwe ko
lonialisering van dit land duldtZijt er
van bewust, dat het kanaal een kostbaar
deel van het vaderland is, en dat de verde
diging van ons vaderland een heilige opgave
en een religieuze plicht betekent, waarvoor
zowel de Mohammedanen als de Kopten
(Christelijke groepering, die in Egypte vrij
sterk is verbreid) zich aaneengesloten heb
ben. Zijt er van bewust, dat de oorlog van
de hoogten van de minarets en van de klok
ken der kerken verkondigd zal worden en dat
deze heilige opgave niet alleen de verdedi
ging van de Islam geldt, maar tevens de
verdediging voor het welzijn van het vader
land".
Heilige oorlog.
„De Koran leert als grondprincipe de af
scheiding van de Joodse en Christelijke
groepen van de gemeenschap der gelovigen
(de Moslims). De Moslim is de Heer, hij
verbroedert zich niet en dient te worden ge
respecteerd: „O, gij, die in Hem gelooft,
neemt geen Joden en Christenen als vrien
den. Wie van u hen als vrienden neemt, waar
lijk. hij behoort tot hen". (5 56).
Verder zegt te dien aanzien de Koran:
„En het zijn de Joden, die spreken: .Esra
is Allahs zoon'. En de Nazareners spreken:
,De Messias is Allahs zoon'. Zo stroomt het
uit hunne monden. Zij voeren gelijke redenen
als de ongelovigen van vroegere tijden, Allah,
slaat hen dood! Wat zijn ze verstandeloos!"
,(9:30).
„En slaat hen dood, waar ge ook op hen
stoot, en verdrijft hen, daar, waar zij ook u
willen verdrijven; want verleiding is erger dan
doodslag. Bestrijdt hen echter niet bij de
heilige moskee. Vallen ze u echter daar toch
aan. slaat hen dan dood. Zo is het loon voor
de ongelovigen". (2: 187).
Aanmaningen tot standvastigheid in de
strijd:
„O, gij, die in hem gelooft, zo gij op de
strijdbereide ongelovigen stoot, wendt hun
dan niet de ruggen". (8: 15).
„O. gij profeet, vuurt de gelovigen tot
strijd aan; zijn ook slechts maar twintig
standvastigen onder hen. zij overwinnen
tweehonderd, en zo onder hen honderd stand
vastigen zijn, zo overwinnen zij duizend on
gelovigen, wijl zij een volk zonder inzicht
zijn". (8 66).
Men dient niet in de veronderstelling te
verkeren, dat Mohammed de Moslims dom
weg alleen aanspoort tot geweld, want steeds
weer tracht hij de Joden, Christenen, afvalli
gen en heidenen door eindeloze vermaningen
en voorbeelden op het pad van het ware ge
loof te brengen. Naast tal van verwensingen
tracht hij toch steeds weer tot een verzoe
ning te komen of laat hij milder geluid ho
ren: „En bestrijdt in Allahs pad welken u be
strijden. Doch overtreedt niet; ziet, Allah
lieft niet de overtreders". (2: 186).
„Zijn ze echter tot vrede geneigd, zij dan
ook tot hen geneigd en vertrouwt op Allah;
ziet, hij is de horende, de wetende". (8 63).
En in hoofdstuk 2, tekst 212 komt zelfs de
afkeer van de strijd tot uitdrukking.
„De strijd is u voorgeschreven, doch hij
is voor u een afschuw".
Dit waren dan enige van de vele teksten
uit de Koran. De Koran, waarvan Goethe
heeft gezegd, dat deze een boek is. „dat in
het begin tegen staat, dan aantrekt, vervol
gens verbazing oproept en tenslotte verering
afdwingt". Een weliswaar korte, doch veel
zeggende recensie.
(Nadruk verboden).
Dit is in zeker opzicht niet geheel juist
de Mohammedanen zijn n.l. verplicht in elk
kalenderjaar een maand te vasten (Rama
dan), waarbij het hun verboden is tussen
zonsop- en -ondergang spijs en drank tot
zich te nemen. Daar de Ramadan elk jaar 12
dagen verschuift en derhalve na een bepaald
aantal jaren ook in de hete zomermaanden
plaats heeft, is vooral voor de agrarische
bevolking in het bijzonder de onthouding
van drinkwater, thee, enz., een ware kwel
ling, waardoor zelfs doden vallen te betreu
ren.
Boerderijbrand te Geersdijk
Dinsdagmiddag j.l. te even 3.30 uur, brak
brand uit in de grote houten landbouwschuur
van de heer I. J. Hendrikse te Geersdijk. De
gealarmeerde brandweer van Wissenkerke.
die zeer spoedig ter plaatse was. was mach
teloos tegenover de toen reeds als een fak
kel brandends schuur. Door de verzengende
hitte was de brandhaard niet te bereiken en
moest men zich in eerste instantie bepalen
tot het behouden van het woonhuis, met het
zich daarvoor bevindende gerievenhuisje.
Mede dank zij de even afstaande wind ge
lukte hun dit volkomen. Een hachelijke situ
atie ontstond even. toen de brandende schuur
instortte, de hitte nog heviger werd en de
motorspuit van sloot moest wisselen om vol
doende water te kunnen geven.
In de schuur bevond zich ongeveer 90 ton
geperst stro. de opbrengst van goed 6 gemet
vlas, een aantal landbouwmachines, waaron
der een combine, een zaaimachine, een ploeg
en een bietenrooier. Van dit alles bleef niets
anders over dan wat verwrongen staalresten,
terwijl een 50-tal jonge hanen mede in de
vlammen omkwam.
Omtrent de oorzaak van de brand kon men
ons nog niets definitiefs zeggen, maar het
spelen met vuur door kinderen wordt wel
aannemelijk geacht.
De-schade, die zeker een paar ton beloopt,
wordt door verzekering gedekt.
Door deze brand komt eens te meer de
wenselijkheid naar voren, dat bij iedere boer
derij een behoorlijke brandput aanwezig dient
te zijn. Op plaatsen waar dit niet het geval
is. zou in de brandweerkazerne een opgaaf
aanwezig moeten zijn waar voldoende water
in de onmiddellijke nabijheid te krijgen is en
hoe dit met de motorspuit te bereiken is.
WERKPLAN 1968.
Een ieder, die ondanks zijn drukke werk
zaamheden in deze oogsttijd de gelegenheid
heeft om de ronde te maken door het
westelijk deel van ons eiland zal het niet,zijn
ontgaan dat het werk van de ruilverkaveling
flinke vorderingen maakt. Als de welhaast
ongekend gunstige weersomstandigheden nog
even voortduren, zullen tegen het einde van
dit jaar geen ruilverkavelingswerken - behou
dens de drainage - meer in uitvoering zijn.
Om toch de continuïteit in de uitvoering van
de werken niet te onderbreken, heeft de
Plaatselijke Commissie besloten om voor
het jaar 1968 te streven naar het voltooien
van alle werken in de gemeente Wissenker
ke.
Hiertoe zal het leggen van drainage worden
voortgezet en een wegenbestek worden aan
besteed en uitgevoerd. Dit laatste houdt in,
dat op een aantal plaatsen opritten worden
aangelegd en een aantal wegen van een
nieuwe fundering en/of deklaag worden voor
zien.
De uitvoering van deze werken zal geen of
nauwelijks invloed hebben op het beboeren
van de gronden.
Voorts zullen de werken ten behoeve van de
afwatering en kavelinrichting in de Kortgene-
polder, Frederikspolder, Stadspolder, A-
driaanpolder, Oostpolder en Jonkvrouw An-
Theodorakis, de componist van „Zorba the
Greek", is door de junta-regering van Grie
kenland gevangen genomen en alle kranten
hebben er vol van gestaan. De junta heeft
zelfs alle moeite genomen om duidelijk te
maken, dat de musicus niet zou zijn gemar
teld, laat staan reeds vermoord, maar zich
in goede welstand bevindt.
De publieke opinie maakt zich druk om
het lot van een componist van gezellige mu
ziekjes, maar achter dit alles schuilt het ver
zet tegen de gang van zaken in een zoge
naamd democratisch land, een NATO-bond-
genoot, dat thans tot een militaire diktatuur-
staat geworden is.
De situatie in Griekenland is niet overzich
telijk. Enerzijds bestaat er een duidelijke mi
litaire dictatuur, anderzijds verklaart die
zich duidelijk te richten tegen communisti
sche dreiging. Maar zo zwart-wit liggen de
problemen niet.
Met de herinnering aan de burgeroorlog,
het verzet tegen het streven om van Grieken
land een Sowjet-satelliet te maken, nog vers
in het geheugen, is voor velen in Griekenland
alleen al het woord „communist" een vloek.
In het bijzonder geldt dat voor het leger, dat
in deze strijd een groot aandeel had.
Het leger, trouw aan de koning, gold als
het voornaamste bolwerk tegen iedere com
munistische infiltratie.
Het leger.
Dat is natuurlijk heel mooi, maar vooral in
een land zoals Griekenland kan op die ma
nier het leger de steunpilaar worden van een
conservatieve kliek, die zich niet alleen tegen
het communisme keert, maar onder deze vaan
ook tegen waarlijk democratische doelstel
lingen. In hoeverre men in Griekenland van
echte democratie kan spreken, is ook nog
maar de vraag, ledereen doet er zwaar aan
politiek, in de koffiehuizen wordt (thans kan
men zeggen: werd) vrijwel over niets anders
gesproken, maar er is een heleboel demago
gie en propaganda bij. Vooral de oude Pa-
pandreoe, de „man met de zilveren tong"
wist de massa's op te winden.
Omdat men in deze kringen het leger zag
als een instrument in de hand van de reactie,
probeerde men in deze situatie verandering
te krijgen. Het leger moest in handen zijn van
de regering. De vorst zou daarmee een zui
ver constitutioneel vorst worden, met andere
woorden: niet veel meer te vertellen hebben.
En of Griekenland voor zo'n constitutioneel
koningschap al rijk is. is ook de vraag.
De coup.
De rechtse officieren zagen dit streven met
zorg en beschouwden het als een complot
tot omverwerping van de monarchie. Een
aantal „samenzweerders", onderwie de zoon
van Papandreoe, werd gevangen genomen en
zou worden berecht, maar dit is nog steeds
niet gebeurd. Waarom niet? Hebben de aan-
napolder worden ter hand genomen.
De hierbij betrokken grondgebruikers worden
te zijner tijd doch vóór 15 oktober a s.
opgeroepen om nader te worden ingelicht
omtrent de te nemen maatregelen met be
trekking tot het zaaien en poten van gewas
sen en eventuele compensatie in grond voor
het oogstjaar 1968.
BELANGRIJK
Diegenen onder de grondgebruikers in de
bovengenoemde polders, welke alle behoren
tot^de gemeente Kortgene, die van plan zijn
reeds nu contracten af te sluiten voor bepaal
de teelten, of meerderjarige gewassen willen
inzaaien, zullen er goed aan doen alvorens
hiertoe over te gaan zich in verbinding te
stellen met het Bureau van Uitvoering te
Kortgene. Het is dan mogelijk om aan de
hand van de verkregen inlichtingen na te
gaan of zonder risico op een bepaald perceel
de gewenste teelt kan worden uitgeoefend.
Hierdoor worden teleurstellingen en moeilijk
heden, zowel voor teler als ruilverkaveling,
zoveel mogelijk voorkomen.
Uitslag concours Neufviltes 9 sept.
Deelname 64 duiven.
1
G.
P. Geelhoed
14.02.38
118.137
2
L.
de Fouw
02.03
113.666
3
L.
de Fouw
04.54
2
4
C.
Bouterse
19.43
117.811
5
G.
P. Geelhoed
23.18
2
6
J.
M. Goulooze
17.46
113.761
7
K.
Filius
26.45
117.552
8
K.
Filius
26.53
2
9
J.
F. M. Minneboo 28.58
117.862
10
G.
P. Geelhoed
31.53
3
klagers geen been om op te staan? Vrezen
ze onrust onder het volk. wanneer eventuele
vuile was zou worden buitengehangen?
Na een serie zetten op het politieke
schaakbord, die de zaak er niet eenvoudiger
op maakten, grepen tenslotte de officieren
naar de macht.
De koning, duidelijk tussen de wal en het
schip, plaatste zich (naar men zegt, met gro
te tegenzin) achter de coup der officieren
en zo kreeg Griekenland een militaire dicta
tuur, met één burger in het kabinet om het
gezicht te redden.
Tal van politieke tegenstanders werden op
gepikt en zonder vorm van proces gevangen
gezet in een concentratiekamp. Wanneer ze
beloofden zich van iedere politieke actie te
zullen onthouden, mochten sommigen weer
vrij, maar velen weigerden dit.
Boze kolonels.
Dit is zo een tijdje goed (nu ja, goed?)
gegaan, maar de positie voor de junta wordt
hachelijker. In de wereld rijst steeds meer
verzet tegen dit dictatoriale gedoe. Het
vaderland van Griekenlands koningin. Dene
marken, heeft zich zó duidelijk uitgesproken,
dat de kolonels boos zijn geworden en heb
ben besloten, alle handelsbetrekkingen met
Denemarken te stoppen, waarmee ze overi
gens het meest in eigen vlees snijden.
Koning Constantijn is zogenaamd naar de
Expo Montreal gegaan, zonder al te veel
drukte. Het eigenlijke doel van de tocht
wordt gezien als de kans om achter gesloten
deuren te beraadslagen met de machtheb
bers in Washington.
Steeds duidelijker immers worden de
beschuldigingen, dat achter deze militaire
staatsgreep de Amerikaanse geheime dienst,
de CIA, een hoofdrol heeft gespeeld.
De koning.
Het heeft er alle schijn van, dat koning
Constantijn thans op eigen houtje probeert
zijn positie te verstevigen en daartoe zal
de junta, die hem thans als stroman ge
bruikt, moeten wijken. Dat is voor de kolo
nels geen prettig vooruitzicht, waarschijnlijk
betekent het ballingschap, en ze doen dus
hun uiterste best om hunnerzijds hun positie
zo sterk mogelijk te maken. Iets van de
strijd kwam naar buiten toen oud-minister
Averoff, die door de junta veroordeeld was.
door de koning werd begenadigd. Wil de
koning vast een paar staatslieden uitzoeken
om straks een nieuwe regering te kunnen
vormen?
Voor Amerika, dat toch al omhoog zit met
Vietnam, is het Griekse avontuur geen pret
je. Men kan misschien de Amerikanen ervan
overtuigen, dat strijd tegen het communisme
militaire dictatuur wettigt, maar Amerika's
bondgenoten worden er niet hartelijker op.
Niet slechts in Athene vraagt men zich
met spaning af wat de toekomst zal brengen.
Het voornaamste slagveld van Vietnam is
op het ogenblik de Amerikaanse televisie.
Daar is het nu de tijd dat de kandidaten voor
allerlei posten waarover volgend jaar de
stembus moet beslissen, hun opwachting
maken. Een opmerkelijke was Michigans gou
verneur Romney, een van de mannen die
goede kans maken als republikein naar het
presidentschap te dingen en in dat opzicht
bepaald niet de gemakkelijkste tegenstander
van Johnson, wiens kandidatuur vrijwel bij
voorbaat vaststaat.
Romney nu sprak zich uit voor vrede en
een zo spoedig mogelijk beëindigen van de
Amerikaanse gewapende interventie in Viet
nam. Hij gaf daarbij openlijk toe dat nij fi
naal van mening was veranderd. Eerdere
krijgshaftigere uitspraken schreef hij toe aan
een „hersenspoeling", die de legerautoritei-
ten hem hadden toegediend.
Die laatste opmerking was wellicht niet
zeer verstandig, want hij gaf hiermee zijn
toekomstige tegenstanders gratis een sterK
propagandawapen. Immers: is een man die
zijn hersens zo maar laat spoelèn, wel opge
wassen tegen de inspanning van de presi
dentiële taak? Mogelijk kost die tactische
blunder Romney de kandidaatstelling, maar
belangrijker is dat een zo vooraanstaand re
publikeins politicus zich zo uitgesproken op
stelt aan de zijde van de groep die ageert
tegen de Vietnamese oorlog. Romney moet
overtuigd zijn dat zijn standpunt nu al door
zeer velen wordt gedeeld of binnenkort ge
deeld zal worden.
Haviken.
Johnson heeft nu voor het eerst te maken
met een krachtig verzet tegen intensivering
van de strijd, terwijl tegelijkertijd de haviken
in zijn eigen partij, maar ook bij de republi
keinen als Nixon, eveneens sterker schijnen
te worden.
Dat maakt het hem des te moeilijker de
middenweg te bewandelen zoals hij bij voor
keur doet: daarmee kan hij hoe langer hoe
minder de politici paaien die zich sterker
gaan verdelen in voor- en tegenstanders van
alle strijd. Voortzetting en zelfs intensive
ring van de bombardementen op Noord-Viet-
nam kan hij steeds minder propageren. Men
gaat hem nu al verwijten^dat hij handelt als
een kwakzalver die bij hel falen van een me
dicijn geen beter antwoord weet dan de pa
tiënt als maar meer van hetzelfde spul te
laten slikken.
Vandaar dat geleidelijk aan vanuit Was
hington een ander medicijn gepropageerd
wordt: het instellen van een veiligheidsgor
del tussen Noord- en Zuid-Vietnam, com
pleet met alle moderne hulpmiddelen en na
tuurlijk met een geduchte bezetting. Dit alles
in de overtuiging dat als aan de hulp uit het
noorden maar een eind komt, de Vietcong het
niet lang meer houdt. Deze veronderstelling
hoeft niet eens juist te zijn. Maar bovendien
gaan de verbindingen tussen noord en zuid
voor een groot deel door Laos en Cambodja,
alsmede door het noorden van Thailand. Moe
ten de Amerikanen dan over het hele schier
eiland een linie gaan bezetten? Dat is niet
alleen onoverkomelijk kostbaar, maar het zou
bovendien nog meer landen in het conflict
brengen, die daar liever buiten blijven.
Verschuiving.
Het ziet er daarom niet naar uit dat het
voorstel voor de veiligheidszone serieus be
doeld is om zo de Vietcong krachteloos te
maken, maar dat het veeleer een methode is
om de nadruk wat te gaan verleggen naar
een ander strijdmiddel om de vorige vecht
methode in dit geval het bombarderen
wat uit de aandacht te krijgen. En om on
opvallend daaraan een eind te maken zonder
dat het lijkt of dit onder pressie geschiedt.
Waarbij wellicht ook meespeelt dat de vre
deskandidaat bij de Vietnamese verkiezingen
onverwacht veel stemmen haalde, hoewel het
hem en zijn kiezers toch echt niet makkelijk
was gemaakt.
Ook generaal, nu president, Van Thieu rept
al van staking der bombardementen: In zuid-
Vietnam zelf schijnt het grote geweld al min
der verkoopbaar te zijn, kan men hieruit op
maken. Onder die omstandigheden kan het
voor de V.S., die immers redeneren dat ze al
leen in Vietnam zijn om het wettige bewind
te helpen, onmogelijk aantrekkelijk worden
nog krijgshaftiger te zijn dan de Vietname-
zen zelf.
Het zit er dus wel in dat de Amerikanen
het in Vietnam wat kalmer aan gaan doen.
Maar wie ook hoopt dat daardoor een op
lossing veel dichterbij is gekomen, die zal
vermoedelijk nog vele teleurstellingen te ver
duren krijgen.
(Nadruk verboden).
ZONDAGDIENST ARTSEN
Dit weekend doen dienst dokter
Klein Wassink, tel. (01199)
3 04 en dokter 't Hart, tel.
(01107) 3 38.
voor zondag 17 september
Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat
9.30 en 2 uur ds. R. P. Ytsma.
Ned. Herv. Kerk Kamperland
10 uur ds. Alb. van den Ban
en 2.30 uur ds. A. Sieders uit
Biezelinge.
Ned. Herv. Kerk Kats
10.30 uur ds. J. Visbeek (be
diening H. Doop).
Ned. Herv. Kerk Kortgene
10 en 2.30 uur ds. Willekes.
Ned. Herv. Kerk Wissenkerke
10 uur de Eerw. heer C. Dron-
kers uit Vlissingen en 2.30 uur
ds. A. Lam uit Zierikzee.
Ned. Herv. Kerk Geersdijk
10 uur de heer Kraak en 2.30
uur dr. J. Bakker uit Middel
burg.
Geref. Kerk Wissenkerke
10 en 2.30 uur ds. Van de Veen
uit Driewegen.
Geref. Kerk Kamperland
10 en 2,30 uur ds. R. Ooster-
hoff van Holten.
Geref. Kerk Geersdijk
10 en 2.30 uur ds. Wessel van
Middelburg.
Geref. Kerk Colijnsplaat
11 en 4 uur ds. Krabbe uit Den
Haag.
Geref. Gem. Kamperland
10, 2.30 en 6 uur leesdienst.
Geref. Gem. Colijnsplaat
10, 2 en 6 uur leesdienst.
Geref. Gem. Kortgene
10, 2.30 en 6 uur leesdienst.
WATERSTANDEN
geldig voor
de noordkust
van
Noord-Beveland
SEPTEMBER
hoogwater
16 zaterdag
1.12
13.38
17 zondag
2.01
14.19
18 maandag
2.43
14.57
19 dinsdag
3.18
15.32
20 woensdag
3.49
16.01
21 donderdag
4.19
16.29
22 vrijdag
4.48
16.55
Heden overleed, in
het ziekenhuis „St.
Joanna" te Goes, on
ze geliefde broeder,
zwager en oom
Cornelis Hendrik
van Hee
(weduwnaar van Le
na Pieternella Lou-
werse),
in de ouderdom van
ruim 88 jaar.
Familie van Hee.
Familie Louwerse.
Neven en nichten.
Wissenkerke,
11 september 1967.
De begrafenis heeft
plaats gehad op don
derdag 14 september
j.l., om 2 uur te Wis
senkerke, vanaf de
Torenhoeve.
Daar het mij onmogelijk is ieder afzonderlijk te be
danken, wil ik u langs deze weg, ook namens mijn kin
deren en kleinkinderen, hartelijk danken voor de zeer
grote belangstelling, felicitaties, bloemen en geschen
ken, welke ik op mijn 100ste verjaardag mocht ont
vangen. Het personeel en diaconie van huize „Vrede-
stein" wil ik danken voor de geboden hulp en ook de
muziekvereniging Apollo" voor de mooie serenade.
En verder ieder ander, die op enigerlei wijze heeft
meegeholpen, om deze dag voor mij tot een onvergete
lijke te maken.
Jan Karreman.
Huize „Vredestein", Wissenkerke.
De heer en mevrouw Mar-
kusse - Procé zeggen hier
mede hartelijk dank voor
de bewijzen van belang
stelling, die door hen ter
gelegenheid van hun hu
welijk werden ontvangen.
Leiden, „Cronestein",
flat 78, Plantijnstraat 1.
September 1967.
TE KOOP GEVRAAGD:
3 a 4 ha
(direct te aanvaarden)
op Noord-Beveland.
Aanbiedingen onder no. 7
bureau van dit blad.
GEVRAAGD:
zelfstandig
voor winkel en huishou-
ding.
BAKKERIJ VINK,
Colijnsplaat.
Boekhandel Markusse
Wissenkerke
DRUKKERIJ MARKUSSE WISSENKERKE