lieuwe tanks voor Europa Nieuw Zeeuws secundair- en tertiair-wegenplan de koude douche PREDIKBEURTEN P.V. DE BLAUWE DOFFER Gevonden voorwerpen Einde van onze kustvaart voor zondag 20 augustus 1967 Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat 9.30 uur ds. R. P. Ytsma en 2 uur ds. R. P. Ytsma. Ned. Herv. Kerk Kamperland 10 uur ds. Alb. van den Ban en 2.30 uur ds. B. C. de Gelder. In beide diensten extra-collecte voor Kerk en Wereld. Ned. Herv. Kerk Kats 10.30 uur ds. Hulsbergen uit Kapelle. Ned. Herv. Kerk Kortgene 10 uur ds. Boogert uit Hellen- doorn en 2.30 uur ds. Boogert. (Collecte voor het fonds Gees telijke Belangen). Ned. Herv. Kerk Wissenkerke 10 uur ds. B. C. de Gelder en 2.30 uur ds. Alb. van den Ban. Ned. Herv. Kerk Geersdijk 10 uur de heer H. van Elven en 2.30 uur wika W. Veenhoven uit Middelburg. Geref. Kerk Wissenkerke 11 en 3.30 uur ds. Heuseveldt uit Goes. Geref. Kerk Kamperland 10 en 2.30 uur ds. R. Bakker van Doorn. Geref. Kerk Geersdijk 9.00 uur ds. Meijer van Melis- kerke en 2.30 uur de heer Joh. Romkes uit Urk. Geref. Kerk Colijnsplaat 11 uur de heer Joh. Romkes uit Urk en 4.30 uur ds. Kramer uit Nieuwdorp. Geref. Gem. Kamperland 10. 2.30 en 6 uur leesdienst. Geref. Gem. Colijnsplaat 10. 2 en 6 uur leesdienst. Geref. Gem. Kortgene 10. 2.30 en 6 uur leesdienst. Katholieke Kerk Kamperland Toeristenkerk ..De Molenhoek" zondagdienst om 8 en 10 uur. Ontwerpen tot en met 18 september ter visie Ontwerp verdelingsverordening wegenuitke ringen. Ten Provinciehuize te Middelburg liggen tot en met 18 september a s. ter visie ont- werp-voorstellen aan de provinciale staten tot vaststelling van een secundair- en een tertiair-wegenplan voor Zeeland. Deze we genplannen komen, op grond van de nieuwe wet uitkeringen wegen, in de plaats van het provinciaal- en het tertiair-wegenplan voor Zeeland 1958. Ter visie ligt ook een ontwerp- statenvoorstel tot vaststelling van een ver delingsverordening uitkeringen wegen. Exem plaren van deze stukken zijn ter. kennisne ming toegezonden aan alle Zeeuwse gemeen ten en waterschappen. Iedere belangheb bende is in de gelegenheid tot en met 18 september bij gedeputeerde staten be zwaren in te dienen tegen de ontwerpen. In het najaar zullen provinciale staten plannen en verordening vaststellen, waarna zij behoudens goedkeuring van de Kroon op 1 januari 1968 in werking zullen treden. Afwijkende opzet. De opzet van de secundaire- en tertiaire wegenplannen nieuwe stijl wijkt nogal af van de oude opzet. Het is nu. met het oog op de rijksuitkeringen, niet meer van belang, of de tracees van een plan al dan niet samenvallen met bestaande wegen. De ter visie gelegde ontwerpen omvatten die wegen of geprojecteerde wegen, welke samen met de rijkswegen een aaneensluitend en logisch net van wegen bestemd en geschikt voor doorgaand verkeer zullen vormen, Aan de hand van een voorontwerp is in uitvoerig overleg met functionarissen van rijkswater staat het nieuwe rijkswegenplan geconstru eerd. Op dit stramien dat nog wijzigingen kan ondergaan zijn de wegenplannen van de provincie geënt. Rijkswegenplan. Bij het ontwerpen der provinciale wegen plannen is van de volgende rijkswegen (be staande en nieuwe) uitgegaan: Oost-westverbinding op Schouwen-Duive- land volgens de huidige rijksweg nr. 18 en de provicialeweg ZierikzeeHaamstede. Oost-westverbinding over Zuid-Beveland. Walcheren en West Zeeuws-Vlaanderen vol gens het ontwerp-tracee van rijksweg 58. Noord-zuidverbinding over Schouwen- Duiveland. Noord-Beveland en Walcheren (Dammenweg) volgens .een tracee bepaald op grond van technisch overleg. Oost-westverbinding in West en Midden Zeeuwsch-Vlaanderen volgens het tracee van de huidige provinciale wegen Schoondijke IJzendijkeHoekSluiskil. 0 Noord-zuidverbinding in -kanaalzone Zeeuwsch-VlaandeKen (Tractaatweg) volgens tracee bepaald door de provincie. Noord-zuidverbinding in Oost Zeeuwsch- Vlaanderen volgens bestaand of ontworpen tracee van de huidige rijksweg nr. 60. Behalve met dit schema van rijkswegen is bij de opzet van de eigen wegenplannen rekening gehouden met de planologische visie op de ontwikkeling van Zeeland, zoals die tot uiting komt in de Tweede nota over de ruimtelijke ordening en in de diverse streekplannen. Definitie. Derde uitgangspunt was de definitie voor de wegen. Deze is overgenomen uit de nieu we wet. Daarin is een secundaire weg een weg. die naast de rijkswegen een belangrijke verbinding vormt of zal vormen voor het doorgaande verkeer met motor voertuigen. In beginsel zal zo'n weg niet door bebouwde kommen lopen. Dit betekent, dat een groot aantal wegen, die voorheen op het provinciaal-wegenplan stonden, niet op het secundair-wegenplan kunnen worden geplaatst. Voorbeelden daarvan zijn o.a. de recreatie-wegen in de westhoek van Schou- wen-Duiveland. de kustontsluitingsweg op Walcheren (door de kommen van Koude- kerke, Biggekerke. Zoutelande. Westkapelle, Domburg, Oostkapelle en Serooskerke), de ontsluitingsweg door de zak van Zuid-Beve land. de kustontsluitingsweg in West Zeeuwsch-Vlaanderen. enz. „Doorgaand" Er is verder van uitgegaan, dat een weg niet als ..doorgaand" kan worden beschouwd, als hij slechts één plaats verbindt met een andere plaats of met het doorgaande wegen net. Dit heeft tot gevolg, dat enkele wegen van het provinciaal-wegenplan niet op het nieuwe secundaire-wegenplan zijn geplaatst. Voorbeelden daarvan zijn: de weg naar de kom Nieuw Haamstede, de verbinding rijks weg 18Bruinisse. de weg Oud-Vossemeer Sint Annaland, de weg rijksweg 58 Yerseke, enz. Tertiaire wegen. Tertiaire wegen zijn volgens de nieuwe wet wegen, die naast de rijks- en secundaire wegen als belangrijke interlocale verbindin gen nodig zijn voor het verkeer met motor voertuigen. Het gaat hier dus om wegen, die dorpen of dorpskommen van enige bete kenis met elkaar of met het doorgaande wegennet verbinden. Uit één en ander vloeit voort, dat aantal en lengte van de op het ontwerp secundaire-wegenplan voorkomende wegen beperkter zijn geworden. Vele wegen, waarop het nieuwe begrip „secundair" niet meer van toepassing is of die niet kunnen worden aangepast aan de eisen van secun daire wegen en die dus moeten worden vervangen, zijn overgebracht naar het ter- tiaire-wegenplan. In enkele gevallen zoals b.v. de weg WestkapelleDomburg, die in verband met de verbetering van de water kering moet verdwijnen, zullen de bestaande wegen voorlopig worden aangewezen als vervangende weg. Kilometers. In totaal bedraagt de lengte van de op het ontwerp secundaire-wegenplan voorko mende wegen of aan te leggen wegen onge veer 258 kilometer, tegen 368 km voorko mend op het provinciaal-wegenplan 1958 Voor het tertiaire wegenplan zijn de cijfers 485 („nieuw") en 443 km („oud"). De lengte van wegen, voorkomende op het oude provinciaal-wegenplan. die naar het nog niet definitief bekende rijkswegenplan 1968 overgaat, zal ongeveer 32.5 km be dragen. Circa 32.9 km bestaande rijksweg zal naar verwachting naar het secundaire- en tertiair-wegenplan worden overgeheveld. Van het provinciaal-wegenplan 1958 is ongeveer 138 km overgebracht naar het tertiair-wegenplan en circa 70 km afge voerd. Het grootste deel zal worden aange wezen als quartaire weg. Van het tertiair- wegenplan 1958 tenslotte is ongeveer 161 km afgevoerd. Uitkeringen. Gaan provinciale staten over tot vaststel ling van de ontworpen verdelingsverordening uitkeringen wegen Zeeland en krijgt deze de goedkeuring van de Kroon, dan zal 60 pet. van het aan Zeeland op grond van de wet uitkeringen wegen toekomende bedrag wor den bestemd voor de secundaire wegen. 15 pet. voor de tertiaire wegen en 15 pet. voor de quartaire wegen. De resterende 10 pet. zal worden gebruikt of gereserveerd voor bijzondere gevallen. In afwijking van het nu geldende systeem, waarbij het totale bedrag van de voor de aanleg van een weg of een weggedeelte noodzakelijke investering aanstonds beschik baar dient te zijn, zal in de nieuwe opzet dit bedrag over tien jaar kunnen worden uitgesmeerd. Gezegd mag worden, dat de nieuwe regeling voor de beheerders van de wegen, die onder de regeling vallen, een belangrijke financiële verbetering met zich zal brengen. Gevecht om miljoenen. (NNP) In enkele Westeuropese landen is een regelrechte tankslag ontbrand. Welis waar wordt deze niet gekenmerkt door het gebulder van de kanonnen, het ratelen der rupsbanden en scherpe ontploffingen; het gevecht is echter niet minder hevig. De Nato-landen staan voor de noodzaak de tanks van hun legers te vernieuwen. Neder land is één van hen. De in Nederland in gebruik zijnde Centurions zijn in feite al enkele jaren verouderd. Een noodoplossing vervanging van het kanon door een zwaarder kaliber kap niet voorkomen, dat de tank kracht van het Nederlandse leger binnen zeer korte tijd nog slechts een militair lachertje is. Nederland zal rond 1970 nieuwe zware tanks moeten aanschaffen. Een uiterst kostbare zaak. Defensie zal moeten rekenen met een bedrag van ongeveer zeshonderd miljoen gulden voor de aanschaf van rond zeshonderd nieuwe tanks. Een bedrag, dat groot genoeg is om tal van tankproducerende landen verbeten om de order te laten vech ten. Als grootste kanshebbers worden op het ogenblik Engeland en Duitsland genoemd. Het Engelse ..Fighting Vehicle Research and Development Establishment" (Instituut voor onderzoek en ontwikkeling van ge vechtswagens) heeft een vijftig tons monster ontwikkeld, dat onder de naam ..Chieftain" de Britse opvolger van de eveens Britse Centurion is en tegelijk het Engelse ant woord op de Nato-tankvraag in de jaren zeventig. Duitsland heeft de eigen traditie van tankontwikkeling voortgezet met een „Lui paard". regelrechte afstammeling van de Panter- en Tijgertanks, die in de laatste wereldoorlog verbeten tegenstanders van de geallieerde pantsertroepen waren. Andere mogelijke candidaten voor de Nederlandse miljoenenopdracht zijn Zweden en Frankrijk. Hun kansen worden echter veel lager aan geslagen. De Zweedse tank zeer revolu tionair en bijvoorbeeld niet uitgerust met de traditionele geschutskoepel is erg duur. Frankrijk, hoewel leverancier van de lichte AMX-tanks, die in het Nederlandse leger worden gebruikt, komt uit politieke overwe gingen niet meer in aanmerking voor grote Nederlandse orders. Het raadsel Amerika. Nog maar weinig is bekend van het ge zamenlijke werk. dat Amerika en Duitsland verrichten aan de ontwikkeling van de z.g. „MBT-70" tank. Dit project is opgezet om de Nato-landen in de periode 19701980 een uiterst modern wapen te verschaffen, dat geschikt is voor zowel een wereldconflict, dat nucleair zou worden uitgevochten, als een plaatselijke botsing met conventionele wapens. Het werk aan dit project, verricht door een gezamenlijke „Joint Engineering Agency" van de Amerikaanse en Duitse industrie is merkwaardigerwijze een argument in de handen van de Engelsen om vandaag de VANAF 1 JULI SPREKEN DE STREPEN Staan er 2 strepen op de weg. dan geldt voor u de dichtstbijzijnde. DusA mag wel overschrijden. B mag niet overschrijden dag niet de Duitse „Luipaard" te kopen. ..De Duitsers hebben daarin zo weinig ver trouwen. dat ze samen met de Amerikanen al aan een nieuwe tank werken", aldus het Britse argument. Van het wat mysterieuze Amerikaans-Duitse werk is in zoverre wat uitgelekt, dat het in elk geval om een tank gaat. die voor geen enkele nu bekende gevechtswagen een bochtje om behoeft te maken. De bewapening zal bestaan uit een uitermate zwaar 155 mm kanon en geleide projectielen. De snelheid moet erg hoog zijn, meer dan zestig km per uur. Het silhouet is opvallend laag. iets waarnaar bij alle hui dige ontwerpen wordt gestreefd om de tank in het terrein minder kwetsbaar te maken. De MBT-70 zal een typisch product zijn van de Duitse tankconceptie: op de eerste plaats vuurkracht, dan mobiliteit en pas op de laat ste plaats de pantsering (hoewel de MBT-70 dankzij toepassing van nieuw materiaal, zeer veel zal kunnen hebben). De Ameri kanen zijn het met de Duitsers eens, dat in tegenstelling tot de tanks uit het verleden geen enkele pantsering meer een afdoende bescherming kan bieden tegen nieuwe wa pens. zoals raketten. De moderne tank moet het van zijn snelheid en vuurkracht hebben. Iedere Nederlandse militaire deskundige zal de MBT-70 ogenblikkelijk aanwijzen als de meest ideale tank voor het Nederlandse leger. De moeilijkheid is echter, dat niemand weet wanneer deze tank beschikbaar zal komen. Volgens het officiële plan zullen de eerste prototypes in de komende twee jaren in het Amerikaanse en Duitse leger worden beproefd. Tussen prototype en massa-pro- duktie liggen echter nog zoveel werkzaam heden. dat het heel onwaarschijnlijk is. dat deze MBT-70 tegen 1970 beschikbaar zal komen. Bovendien zal de prijs heel wat ho ger zijn dan die van de Luipaard of de Chief tain. Bedrijfsleven. Technisch zijn aanmerkelijke verschillen te bemerken tussen de Engelse Chieftain en de Duitse Luipaard, op het ogenblik de voor naamste kanshebbers. De Chieftain is zwaarder, daardoor lang zamer, maar heeft een grotere vuurkracht en kan al rijdend in ruw terrein met grote nauwkeurigheid vuren. De snelheid ligt rond de 45 kilometer per uur. het bereik is 450 kilometer. De Luipaard is iets lichter en sneller (zestig kilometer per uur) en heeft een groter tactisch bereik (560 kilometer), hetgeen voor militaire strategen onmisken bare voordelen zijn. De Duitse tank heeft bovendien een lager silhouet (hoogte slechts 2.38 meter). Deze technische verschillen kunnen echter in het niet vallen tegen een veel belangrijker overweging, die een rol zal spelen bij het besluit, dat de Nederlandse minister van Defensie eind van dit jaar zal moeten nemen. Het is ondenkbaar, dat Ne derland een zo grote order aan het buiten land geeft zonder daarvoor iets terug te krijgen. Dat zou een vernietigende aanslag op de Nederlandse betalingsbalans inhou den. Nederland zal als voorwaarde stellen, dat de Nederlandse industrie voor minstens een gelijk bedrag aan orders krijgt uit het land, dat de tankopdracht ontvangt. Een soortgelijk geval deed zich voor bij de aan schaf van nieuwe F-5 straaljagers in Canada. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft een stu diegroep opgericht om te bekijken in hoe verre de Nederlandse industrie (elektronica, metaal) aan een tankproject kan deelnemen. In Den Haag acht men het echter waarschijn lijker. dat het Nederlandse bedrijfsleven dat vrijwel geen ervaring met tankbouw heeft opdrachten in andere sectoren kan verwachten. Hetgeen .voor de werkgelegen heid niet onwelkom zal zijn. (Nadruk verboden). MIDDEN OOSTEN De Arabische leiders beginnen zo langzamerhand de gevolgen van de koude douche te bemerken. Dat vindt zijn oorzaak niet alleen in het optreden van Israël, maar ook in het feit dat. zodra ze bij elkaar komen, de onderlinge geschillen levensgroot aan de dag treden. In de diverse Arabische staten treden duidelijke verschillen aan de dag. Daar zijn de nog grotendeels feodaal geregeerde lan den (zoals Saoedi-Arabië). daar zijn de landen, die zich progeressief en soms zelfs socialistisch noemen (Egypte, Syrië), en de tamelijk westers georiënteerde (Tunesië. Libanon). Willen deze tot eendrachtig optreden ko men. dan volgt hieruit een zich constant bemoeien met elkanders zaken. Agitatoren, zoals de leider van het zogenaamde Bevrij dingsfront. zorgen voor de nodige verwar ring en strijken iedereen tegen het haar op. De belangen lopen vaak ver uiteen, zijn soms zelfs tegengesteld. Vooral via de radio wordt heftig gestookt. Wanneer de gemeen schappelijke afkeer van Israël er niet was om de zaak nog een beetje bij elkaar te houden, dan had men een regelrechte „pool se landdag". Schip van bijleggen. Nu wordt men echter met de neus op de feiten gedrukt: men zal zijn houding t.a.v. Israël voor de toekomst moeten bepalen. Tot nu toe heeft men eenvoudig gedaan of Israël niet bestond, het als staat niet er kend. Deze struisvogelpolitiek kan niet lan ger worden gehandhaaft. Aan het bestaan van Israël is men hardhandig herinnerd en het is duidelijk, dat Israël niet van plan is dit bestaan op te geven. Integendeel. Nu kan men natuurlijk wel op de oude voet voortgaan, tegen Israël blijven schreeu wen, zich toerusten voor nog eens een oorlog, maar men kan dat niet op eigen kracht. Sommige landen (Jordanië. Egypte) hebben zodanige verliezen geleden, dat ze zijn aan gewezen op hulp van buiten. Het ziet er naar uit. dat de belangrijkste wapenleveranciers, de Sovjet Unie en Ame rika, het Midden Oosten na het laatste avon- VEILIG DE AUTOSNELWEG OP ..;..kanmen dan nóg niet invoegen, rijdt dan \erder door over de vluchtstrook, tot het wel kan invoeg: en ontbreekt de vluchtstrook dan moet u tijdig stoppen A om met zoveel mogelijk *1 snelheid te kunnen invoegen. tuur steeds meer gaan zien als „een schip van bijleggen". Want blijft men het in de wapens zoeken, dan betekent dit, dat ook op andere terreinen dik moet worden bijge past. Werk genoeg! Tunesië heeft altijd al gezegd, dat men op deze manier het paard achter de wagen spant, dat men rekening moet houden met de werkelijkheid, verstandig zou doen door het bestaan van Israël te aanvaarden en te proberen niet er tegen te vechten, maar ervan te profiteren, vooral economisch. In vrijwel alle Arabische staten heeft men voor vele jaren werk, en hopen geld nodig om te komen tot gezonde sociale en eco nomische toestanden. Inplaats van zich daar op toe leggen rust men zich ten strijde toe. houdt honderdduizenden vluchtelingen vast en geeft de schuld van alle narigheid aan Israël. Israël zelf houdt zijn ..vuistpanden" vast om een zo sterk mogelijke onderhandelings positie te handhaven, maar zal toch ook blij zijn wanneer deze situatie tot een eind komt. want 's lands economie wordt zwaar belast en het leven in constante staat van paraat heid is niet vol te houden. Regen of drop. Nog altijd spelen de sentimenten een te grote rol. Men heeft zichzelf zo volkomen vastgepraat in de afkeer van Israël, dat men niet zonder gezichtsverlies een andere hou ding kan aannemen. Maar men heeft al heel wat „gezicht" verloren, en met name Nasser zingt duidelijk een toontje lager. De blijvend onverzoenlijken zijn Syrië en Algerië. Syrië met zijn sterk communistisch gezin de regering weet echter niet meer wat het aan Rusland heeft. Boumedienne van Algerië streeft er duidelijk naar. de rol van Nasser als leider in de „bevrijdingsstrijd" over te nemen en wordt deswege van bepaalde zijde (o.a. door Nasser) al met een scheef oog aangezien. En men kan een grote mond opzetten tegen de „westerse imperialisten" maar dan schiet er niets anders over dan zich over te geven aan de Russen, en dat is een keuze van de regen of de drop. Aan tafel. Het zal eerst zo ver moeten komen, dat men ophoudt met al het geschreeuw, want dat vergiftigt de sfeer, waarin onderhande lingen mogelijk zijn. Israël heeft b.v. aanvankelijk een deur naar Jordanië opengelaten, maar nu Hoes sein weer begint met agitatie, vraagt men zich af waarom men met hem consideratie zou hebben. Er behoeft maar iets te gebeu ren en de vlam is weer in de pan. Israël zelf zit ook niet gemakkelijk, want de meningen zijn verdeeld en vooral de uit latingen van Mosje Dayan baren de regering veel zorg. Pas wanneer Israël als gelijkberechtigde aan de onderhandelingstafel zit. zal men tot zaken kunnen komen. Maar het zal heel wat moeite kosten, iedereen aan deze tafel te krijgen. (Nadruk verboden). Uitslag van het concours Pont St. Maxence op 12 augustus 1967. Deelname 125 1 J. Minneboo 16.03, 2 K. Filius 03. 3 J. C. Priester 04. 4 G. P. Geelhoed 07. 5 P. van Belzen 07. 6 J. Minneboo 07. 7 J. Minneboo 8 J. J. Goulooze 9 P. van Belzen 11. 10 G. P. Geelhoed 12. jonge duiven. ;.24 269 736 .37 266.137 56 267.409 44 269.778 49 269.736 .54 2 .36 3 08. 09.13 269.852 123 119.2 115.4 111.6 107.8 104 100.2 96.4 92.6 Uitslag 20 oude duiven. 1 I. G. Oele 16.13.47 264.119 2 G. P. Geelhoed 44.23 269.778 3 G. P. Geelhoed 55.16 2 4 P. J. Verburg 51.05 264.107 5 J. S. Versprille 55.02 267.323 Op het groepsbureau der Rijkspolitie te Kortgene zijn (van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 12 uur en van 13.00 tot 17.30 uur) inlichtingen te verkrijgen omtrent de volgende gevonden voorwerpen: 1 lederen portemonnee met ritssluiting en 1 linkerherensandaal; 1 zilveren gulden; 1 paar bruine lederen kindersandalen; 1 paar witte gymnastiekschoenen; 1 duimstok; 1 duikbril; 1 witte bal; 1 badhanddoek; 1 sleuteltje van fiets of bromfiets; 1 blauw kinderfietsje; 1 paar witte kinderschoentjes; 1 huissleutel; 1 paar gymnastiekschoenen; 1 blauw-grijs kindervestje; 1 stuk touw; 1 kinderzonnebril en 1 paar kindersokken; 1 blauw windjack; 1 bos sleutels; 1 grote bruingelakte roeiboot met buitenboordmotor en roeispanen. De commandant van de groep, de adjudant der Rijkspolitie. R. Brandsma. Reeds 70 Nederlandse reders hebben een verzoek ingediend tot uitschrijving uit het Nederlandse scheepsregister, teneinde hun schepen onder Panamese of Liberiaanse vlag te kunnen brengen. Van de 850 kust vaarders liggen er zo'n honderd opgelegd en de helft van alle schepen is te koop. Dat zijn sombere cijfers voor een zeevarende natie. Terwijl Duitsers en Engelsen er ongeveer 80 schepen per jaar meer in de vaart bren gen, zijn hier zo'n veertig schepen per jaar uit de vaart genomen. Bij de huidige economische moeilijkheden komen nog de zware eisen van de overheid inzake de minimum-bemanningen en nu weer nieuwe vakbondseisen, waarbij het aantal mensen aan boord nog zou moeten stijgen en ook gage zou moeten worden betaald voor niet-aanwezige bemanningsleden Nederland was al bezig zijn kippen met gouden eieren te slachten. Zelfs nu ze amper nog een normaal ei leggen, moet elke kip nog de nek worden omgedraaid,

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1967 | | pagina 3