lieuwe tanks voor Europa
Nieuw Zeeuws secundair-
en tertiair-wegenplan
de koude douche
PREDIKBEURTEN
P.V. DE BLAUWE DOFFER
Gevonden voorwerpen
Einde van onze kustvaart
voor zondag 20 augustus 1967
Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat
9.30 uur ds. R. P. Ytsma en
2 uur ds. R. P. Ytsma.
Ned. Herv. Kerk Kamperland
10 uur ds. Alb. van den Ban
en 2.30 uur ds. B. C. de Gelder.
In beide diensten extra-collecte
voor Kerk en Wereld.
Ned. Herv. Kerk Kats
10.30 uur ds. Hulsbergen uit
Kapelle.
Ned. Herv. Kerk Kortgene
10 uur ds. Boogert uit Hellen-
doorn en 2.30 uur ds. Boogert.
(Collecte voor het fonds Gees
telijke Belangen).
Ned. Herv. Kerk Wissenkerke
10 uur ds. B. C. de Gelder en
2.30 uur ds. Alb. van den Ban.
Ned. Herv. Kerk Geersdijk
10 uur de heer H. van Elven
en 2.30 uur wika W. Veenhoven
uit Middelburg.
Geref. Kerk Wissenkerke
11 en 3.30 uur ds. Heuseveldt
uit Goes.
Geref. Kerk Kamperland
10 en 2.30 uur ds. R. Bakker
van Doorn.
Geref. Kerk Geersdijk
9.00 uur ds. Meijer van Melis-
kerke en 2.30 uur de heer
Joh. Romkes uit Urk.
Geref. Kerk Colijnsplaat
11 uur de heer Joh. Romkes
uit Urk en 4.30 uur ds. Kramer
uit Nieuwdorp.
Geref. Gem. Kamperland
10. 2.30 en 6 uur leesdienst.
Geref. Gem. Colijnsplaat
10. 2 en 6 uur leesdienst.
Geref. Gem. Kortgene
10. 2.30 en 6 uur leesdienst.
Katholieke Kerk Kamperland
Toeristenkerk ..De Molenhoek"
zondagdienst om 8 en 10 uur.
Ontwerpen tot en met 18 september ter visie
Ontwerp verdelingsverordening wegenuitke
ringen.
Ten Provinciehuize te Middelburg liggen
tot en met 18 september a s. ter visie ont-
werp-voorstellen aan de provinciale staten
tot vaststelling van een secundair- en een
tertiair-wegenplan voor Zeeland. Deze we
genplannen komen, op grond van de nieuwe
wet uitkeringen wegen, in de plaats van het
provinciaal- en het tertiair-wegenplan voor
Zeeland 1958. Ter visie ligt ook een ontwerp-
statenvoorstel tot vaststelling van een ver
delingsverordening uitkeringen wegen. Exem
plaren van deze stukken zijn ter. kennisne
ming toegezonden aan alle Zeeuwse gemeen
ten en waterschappen. Iedere belangheb
bende is in de gelegenheid tot en met 18
september bij gedeputeerde staten be
zwaren in te dienen tegen de ontwerpen. In
het najaar zullen provinciale staten plannen
en verordening vaststellen, waarna zij
behoudens goedkeuring van de Kroon op
1 januari 1968 in werking zullen treden.
Afwijkende opzet.
De opzet van de secundaire- en tertiaire
wegenplannen nieuwe stijl wijkt nogal af van
de oude opzet. Het is nu. met het oog op
de rijksuitkeringen, niet meer van belang,
of de tracees van een plan al dan niet
samenvallen met bestaande wegen. De ter
visie gelegde ontwerpen omvatten die wegen
of geprojecteerde wegen, welke samen met
de rijkswegen een aaneensluitend en logisch
net van wegen bestemd en geschikt voor
doorgaand verkeer zullen vormen, Aan de
hand van een voorontwerp is in uitvoerig
overleg met functionarissen van rijkswater
staat het nieuwe rijkswegenplan geconstru
eerd. Op dit stramien dat nog wijzigingen
kan ondergaan zijn de wegenplannen van
de provincie geënt.
Rijkswegenplan.
Bij het ontwerpen der provinciale wegen
plannen is van de volgende rijkswegen (be
staande en nieuwe) uitgegaan:
Oost-westverbinding op Schouwen-Duive-
land volgens de huidige rijksweg nr. 18 en
de provicialeweg ZierikzeeHaamstede.
Oost-westverbinding over Zuid-Beveland.
Walcheren en West Zeeuws-Vlaanderen vol
gens het ontwerp-tracee van rijksweg 58.
Noord-zuidverbinding over Schouwen-
Duiveland. Noord-Beveland en Walcheren
(Dammenweg) volgens .een tracee bepaald
op grond van technisch overleg.
Oost-westverbinding in West en Midden
Zeeuwsch-Vlaanderen volgens het tracee van
de huidige provinciale wegen Schoondijke
IJzendijkeHoekSluiskil.
0 Noord-zuidverbinding in -kanaalzone
Zeeuwsch-VlaandeKen (Tractaatweg) volgens
tracee bepaald door de provincie.
Noord-zuidverbinding in Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen volgens bestaand of ontworpen
tracee van de huidige rijksweg nr. 60.
Behalve met dit schema van rijkswegen is
bij de opzet van de eigen wegenplannen
rekening gehouden met de planologische
visie op de ontwikkeling van Zeeland, zoals
die tot uiting komt in de Tweede nota over
de ruimtelijke ordening en in de diverse
streekplannen.
Definitie.
Derde uitgangspunt was de definitie voor
de wegen. Deze is overgenomen uit de nieu
we wet. Daarin is een secundaire weg een
weg. die naast de rijkswegen een
belangrijke verbinding vormt of zal vormen
voor het doorgaande verkeer met motor
voertuigen. In beginsel zal zo'n weg niet
door bebouwde kommen lopen. Dit betekent,
dat een groot aantal wegen, die voorheen
op het provinciaal-wegenplan stonden, niet
op het secundair-wegenplan kunnen worden
geplaatst. Voorbeelden daarvan zijn o.a. de
recreatie-wegen in de westhoek van Schou-
wen-Duiveland. de kustontsluitingsweg op
Walcheren (door de kommen van Koude-
kerke, Biggekerke. Zoutelande. Westkapelle,
Domburg, Oostkapelle en Serooskerke), de
ontsluitingsweg door de zak van Zuid-Beve
land. de kustontsluitingsweg in West
Zeeuwsch-Vlaanderen. enz.
„Doorgaand"
Er is verder van uitgegaan, dat een weg
niet als ..doorgaand" kan worden beschouwd,
als hij slechts één plaats verbindt met een
andere plaats of met het doorgaande wegen
net. Dit heeft tot gevolg, dat enkele wegen
van het provinciaal-wegenplan niet op het
nieuwe secundaire-wegenplan zijn geplaatst.
Voorbeelden daarvan zijn: de weg naar de
kom Nieuw Haamstede, de verbinding rijks
weg 18Bruinisse. de weg Oud-Vossemeer
Sint Annaland, de weg rijksweg 58
Yerseke, enz.
Tertiaire wegen.
Tertiaire wegen zijn volgens de nieuwe
wet wegen, die naast de rijks- en secundaire
wegen als belangrijke interlocale verbindin
gen nodig zijn voor het verkeer met motor
voertuigen. Het gaat hier dus om wegen,
die dorpen of dorpskommen van enige bete
kenis met elkaar of met het doorgaande
wegennet verbinden. Uit één en ander vloeit
voort, dat aantal en lengte van de op het
ontwerp secundaire-wegenplan voorkomende
wegen beperkter zijn geworden. Vele wegen,
waarop het nieuwe begrip „secundair" niet
meer van toepassing is of die niet kunnen
worden aangepast aan de eisen van secun
daire wegen en die dus moeten worden
vervangen, zijn overgebracht naar het ter-
tiaire-wegenplan. In enkele gevallen zoals
b.v. de weg WestkapelleDomburg, die in
verband met de verbetering van de water
kering moet verdwijnen, zullen de bestaande
wegen voorlopig worden aangewezen als
vervangende weg.
Kilometers.
In totaal bedraagt de lengte van de op
het ontwerp secundaire-wegenplan voorko
mende wegen of aan te leggen wegen onge
veer 258 kilometer, tegen 368 km voorko
mend op het provinciaal-wegenplan 1958
Voor het tertiaire wegenplan zijn de cijfers
485 („nieuw") en 443 km („oud"). De
lengte van wegen, voorkomende op het oude
provinciaal-wegenplan. die naar het nog
niet definitief bekende rijkswegenplan
1968 overgaat, zal ongeveer 32.5 km be
dragen. Circa 32.9 km bestaande rijksweg
zal naar verwachting naar het secundaire-
en tertiair-wegenplan worden overgeheveld.
Van het provinciaal-wegenplan 1958 is
ongeveer 138 km overgebracht naar het
tertiair-wegenplan en circa 70 km afge
voerd. Het grootste deel zal worden aange
wezen als quartaire weg. Van het tertiair-
wegenplan 1958 tenslotte is ongeveer 161
km afgevoerd.
Uitkeringen.
Gaan provinciale staten over tot vaststel
ling van de ontworpen verdelingsverordening
uitkeringen wegen Zeeland en krijgt deze de
goedkeuring van de Kroon, dan zal 60 pet.
van het aan Zeeland op grond van de wet
uitkeringen wegen toekomende bedrag wor
den bestemd voor de secundaire wegen. 15
pet. voor de tertiaire wegen en 15 pet. voor
de quartaire wegen. De resterende 10 pet.
zal worden gebruikt of gereserveerd voor
bijzondere gevallen.
In afwijking van het nu geldende systeem,
waarbij het totale bedrag van de voor de
aanleg van een weg of een weggedeelte
noodzakelijke investering aanstonds beschik
baar dient te zijn, zal in de nieuwe opzet
dit bedrag over tien jaar kunnen worden
uitgesmeerd. Gezegd mag worden, dat de
nieuwe regeling voor de beheerders van de
wegen, die onder de regeling vallen, een
belangrijke financiële verbetering met zich
zal brengen.
Gevecht om miljoenen.
(NNP) In enkele Westeuropese landen
is een regelrechte tankslag ontbrand. Welis
waar wordt deze niet gekenmerkt door het
gebulder van de kanonnen, het ratelen der
rupsbanden en scherpe ontploffingen; het
gevecht is echter niet minder hevig. De
Nato-landen staan voor de noodzaak de
tanks van hun legers te vernieuwen. Neder
land is één van hen. De in Nederland in
gebruik zijnde Centurions zijn in feite al
enkele jaren verouderd. Een noodoplossing
vervanging van het kanon door een zwaarder
kaliber kap niet voorkomen, dat de tank
kracht van het Nederlandse leger binnen
zeer korte tijd nog slechts een militair
lachertje is. Nederland zal rond 1970 nieuwe
zware tanks moeten aanschaffen. Een uiterst
kostbare zaak. Defensie zal moeten rekenen
met een bedrag van ongeveer zeshonderd
miljoen gulden voor de aanschaf van rond
zeshonderd nieuwe tanks. Een bedrag, dat
groot genoeg is om tal van tankproducerende
landen verbeten om de order te laten vech
ten. Als grootste kanshebbers worden op
het ogenblik Engeland en Duitsland genoemd.
Het Engelse ..Fighting Vehicle Research
and Development Establishment" (Instituut
voor onderzoek en ontwikkeling van ge
vechtswagens) heeft een vijftig tons monster
ontwikkeld, dat onder de naam ..Chieftain"
de Britse opvolger van de eveens Britse
Centurion is en tegelijk het Engelse ant
woord op de Nato-tankvraag in de jaren
zeventig.
Duitsland heeft de eigen traditie van
tankontwikkeling voortgezet met een „Lui
paard". regelrechte afstammeling van de
Panter- en Tijgertanks, die in de laatste
wereldoorlog verbeten tegenstanders van de
geallieerde pantsertroepen waren. Andere
mogelijke candidaten voor de Nederlandse
miljoenenopdracht zijn Zweden en Frankrijk.
Hun kansen worden echter veel lager aan
geslagen. De Zweedse tank zeer revolu
tionair en bijvoorbeeld niet uitgerust met de
traditionele geschutskoepel is erg duur.
Frankrijk, hoewel leverancier van de lichte
AMX-tanks, die in het Nederlandse leger
worden gebruikt, komt uit politieke overwe
gingen niet meer in aanmerking voor grote
Nederlandse orders.
Het raadsel Amerika.
Nog maar weinig is bekend van het ge
zamenlijke werk. dat Amerika en Duitsland
verrichten aan de ontwikkeling van de z.g.
„MBT-70" tank. Dit project is opgezet om
de Nato-landen in de periode 19701980
een uiterst modern wapen te verschaffen,
dat geschikt is voor zowel een wereldconflict,
dat nucleair zou worden uitgevochten, als
een plaatselijke botsing met conventionele
wapens.
Het werk aan dit project, verricht door
een gezamenlijke „Joint Engineering Agency"
van de Amerikaanse en Duitse industrie is
merkwaardigerwijze een argument in de
handen van de Engelsen om vandaag de
VANAF 1 JULI
SPREKEN DE
STREPEN
Staan er 2 strepen op de weg.
dan geldt voor u de dichtstbijzijnde.
DusA mag wel overschrijden.
B mag niet overschrijden
dag niet de Duitse „Luipaard" te kopen.
..De Duitsers hebben daarin zo weinig ver
trouwen. dat ze samen met de Amerikanen
al aan een nieuwe tank werken", aldus het
Britse argument. Van het wat mysterieuze
Amerikaans-Duitse werk is in zoverre wat
uitgelekt, dat het in elk geval om een tank
gaat. die voor geen enkele nu bekende
gevechtswagen een bochtje om behoeft te
maken. De bewapening zal bestaan uit een
uitermate zwaar 155 mm kanon en geleide
projectielen. De snelheid moet erg hoog
zijn, meer dan zestig km per uur. Het silhouet
is opvallend laag. iets waarnaar bij alle hui
dige ontwerpen wordt gestreefd om de tank
in het terrein minder kwetsbaar te maken.
De MBT-70 zal een typisch product zijn van
de Duitse tankconceptie: op de eerste plaats
vuurkracht, dan mobiliteit en pas op de laat
ste plaats de pantsering (hoewel de MBT-70
dankzij toepassing van nieuw materiaal,
zeer veel zal kunnen hebben). De Ameri
kanen zijn het met de Duitsers eens, dat in
tegenstelling tot de tanks uit het verleden
geen enkele pantsering meer een afdoende
bescherming kan bieden tegen nieuwe wa
pens. zoals raketten. De moderne tank moet
het van zijn snelheid en vuurkracht hebben.
Iedere Nederlandse militaire deskundige
zal de MBT-70 ogenblikkelijk aanwijzen als
de meest ideale tank voor het Nederlandse
leger. De moeilijkheid is echter, dat niemand
weet wanneer deze tank beschikbaar zal
komen. Volgens het officiële plan zullen de
eerste prototypes in de komende twee jaren
in het Amerikaanse en Duitse leger worden
beproefd. Tussen prototype en massa-pro-
duktie liggen echter nog zoveel werkzaam
heden. dat het heel onwaarschijnlijk is. dat
deze MBT-70 tegen 1970 beschikbaar zal
komen. Bovendien zal de prijs heel wat ho
ger zijn dan die van de Luipaard of de Chief
tain.
Bedrijfsleven.
Technisch zijn aanmerkelijke verschillen
te bemerken tussen de Engelse Chieftain en
de Duitse Luipaard, op het ogenblik de voor
naamste kanshebbers.
De Chieftain is zwaarder, daardoor lang
zamer, maar heeft een grotere vuurkracht
en kan al rijdend in ruw terrein met grote
nauwkeurigheid vuren. De snelheid ligt rond
de 45 kilometer per uur. het bereik is 450
kilometer. De Luipaard is iets lichter en
sneller (zestig kilometer per uur) en heeft
een groter tactisch bereik (560 kilometer),
hetgeen voor militaire strategen onmisken
bare voordelen zijn. De Duitse tank heeft
bovendien een lager silhouet (hoogte slechts
2.38 meter). Deze technische verschillen
kunnen echter in het niet vallen tegen een
veel belangrijker overweging, die een rol
zal spelen bij het besluit, dat de Nederlandse
minister van Defensie eind van dit jaar zal
moeten nemen. Het is ondenkbaar, dat Ne
derland een zo grote order aan het buiten
land geeft zonder daarvoor iets terug te
krijgen. Dat zou een vernietigende aanslag
op de Nederlandse betalingsbalans inhou
den. Nederland zal als voorwaarde stellen,
dat de Nederlandse industrie voor minstens
een gelijk bedrag aan orders krijgt uit het
land, dat de tankopdracht ontvangt. Een
soortgelijk geval deed zich voor bij de aan
schaf van nieuwe F-5 straaljagers in Canada.
Het Nederlandse bedrijfsleven heeft een stu
diegroep opgericht om te bekijken in hoe
verre de Nederlandse industrie (elektronica,
metaal) aan een tankproject kan deelnemen.
In Den Haag acht men het echter waarschijn
lijker. dat het Nederlandse bedrijfsleven
dat vrijwel geen ervaring met tankbouw
heeft opdrachten in andere sectoren kan
verwachten. Hetgeen .voor de werkgelegen
heid niet onwelkom zal zijn.
(Nadruk verboden).
MIDDEN OOSTEN
De Arabische leiders beginnen zo langzamerhand de gevolgen van de koude
douche te bemerken.
Dat vindt zijn oorzaak niet alleen in het optreden van Israël, maar ook in
het feit dat. zodra ze bij elkaar komen, de onderlinge geschillen levensgroot aan
de dag treden.
In de diverse Arabische staten treden
duidelijke verschillen aan de dag. Daar zijn
de nog grotendeels feodaal geregeerde lan
den (zoals Saoedi-Arabië). daar zijn de
landen, die zich progeressief en soms zelfs
socialistisch noemen (Egypte, Syrië), en de
tamelijk westers georiënteerde (Tunesië.
Libanon).
Willen deze tot eendrachtig optreden ko
men. dan volgt hieruit een zich constant
bemoeien met elkanders zaken. Agitatoren,
zoals de leider van het zogenaamde Bevrij
dingsfront. zorgen voor de nodige verwar
ring en strijken iedereen tegen het haar op.
De belangen lopen vaak ver uiteen, zijn
soms zelfs tegengesteld. Vooral via de radio
wordt heftig gestookt. Wanneer de gemeen
schappelijke afkeer van Israël er niet was
om de zaak nog een beetje bij elkaar te
houden, dan had men een regelrechte „pool
se landdag".
Schip van bijleggen.
Nu wordt men echter met de neus op de
feiten gedrukt: men zal zijn houding t.a.v.
Israël voor de toekomst moeten bepalen.
Tot nu toe heeft men eenvoudig gedaan of
Israël niet bestond, het als staat niet er
kend. Deze struisvogelpolitiek kan niet lan
ger worden gehandhaaft. Aan het bestaan
van Israël is men hardhandig herinnerd en
het is duidelijk, dat Israël niet van plan is
dit bestaan op te geven. Integendeel.
Nu kan men natuurlijk wel op de oude
voet voortgaan, tegen Israël blijven schreeu
wen, zich toerusten voor nog eens een oorlog,
maar men kan dat niet op eigen kracht.
Sommige landen (Jordanië. Egypte) hebben
zodanige verliezen geleden, dat ze zijn aan
gewezen op hulp van buiten.
Het ziet er naar uit. dat de belangrijkste
wapenleveranciers, de Sovjet Unie en Ame
rika, het Midden Oosten na het laatste avon-
VEILIG DE AUTOSNELWEG OP
..;..kanmen dan
nóg niet invoegen,
rijdt dan \erder door
over de vluchtstrook,
tot het wel kan
invoeg:
en ontbreekt de vluchtstrook
dan moet u tijdig stoppen A
om met zoveel mogelijk *1
snelheid te kunnen invoegen.
tuur steeds meer gaan zien als „een schip
van bijleggen". Want blijft men het in de
wapens zoeken, dan betekent dit, dat ook
op andere terreinen dik moet worden bijge
past.
Werk genoeg!
Tunesië heeft altijd al gezegd, dat men
op deze manier het paard achter de wagen
spant, dat men rekening moet houden met
de werkelijkheid, verstandig zou doen door
het bestaan van Israël te aanvaarden en te
proberen niet er tegen te vechten, maar ervan
te profiteren, vooral economisch.
In vrijwel alle Arabische staten heeft men
voor vele jaren werk, en hopen geld nodig
om te komen tot gezonde sociale en eco
nomische toestanden. Inplaats van zich daar
op toe leggen rust men zich ten strijde toe.
houdt honderdduizenden vluchtelingen vast
en geeft de schuld van alle narigheid aan
Israël.
Israël zelf houdt zijn ..vuistpanden" vast
om een zo sterk mogelijke onderhandelings
positie te handhaven, maar zal toch ook blij
zijn wanneer deze situatie tot een eind komt.
want 's lands economie wordt zwaar belast
en het leven in constante staat van paraat
heid is niet vol te houden.
Regen of drop.
Nog altijd spelen de sentimenten een te
grote rol. Men heeft zichzelf zo volkomen
vastgepraat in de afkeer van Israël, dat men
niet zonder gezichtsverlies een andere hou
ding kan aannemen. Maar men heeft al heel
wat „gezicht" verloren, en met name Nasser
zingt duidelijk een toontje lager.
De blijvend onverzoenlijken zijn Syrië en
Algerië.
Syrië met zijn sterk communistisch gezin
de regering weet echter niet meer wat het
aan Rusland heeft. Boumedienne van Algerië
streeft er duidelijk naar. de rol van Nasser
als leider in de „bevrijdingsstrijd" over te
nemen en wordt deswege van bepaalde zijde
(o.a. door Nasser) al met een scheef oog
aangezien.
En men kan een grote mond opzetten
tegen de „westerse imperialisten" maar dan
schiet er niets anders over dan zich over
te geven aan de Russen, en dat is een keuze
van de regen of de drop.
Aan tafel.
Het zal eerst zo ver moeten komen, dat
men ophoudt met al het geschreeuw, want
dat vergiftigt de sfeer, waarin onderhande
lingen mogelijk zijn.
Israël heeft b.v. aanvankelijk een deur
naar Jordanië opengelaten, maar nu Hoes
sein weer begint met agitatie, vraagt men
zich af waarom men met hem consideratie
zou hebben. Er behoeft maar iets te gebeu
ren en de vlam is weer in de pan.
Israël zelf zit ook niet gemakkelijk, want
de meningen zijn verdeeld en vooral de uit
latingen van Mosje Dayan baren de regering
veel zorg.
Pas wanneer Israël als gelijkberechtigde
aan de onderhandelingstafel zit. zal men
tot zaken kunnen komen. Maar het zal heel
wat moeite kosten, iedereen aan deze tafel
te krijgen.
(Nadruk verboden).
Uitslag van het concours Pont St. Maxence
op 12 augustus 1967.
Deelname 125
1 J. Minneboo 16.03,
2 K. Filius 03.
3 J. C. Priester 04.
4 G. P. Geelhoed 07.
5 P. van Belzen 07.
6 J. Minneboo 07.
7 J. Minneboo
8 J. J. Goulooze
9 P. van Belzen 11.
10 G. P. Geelhoed 12.
jonge duiven.
;.24 269 736
.37 266.137
56 267.409
44 269.778
49 269.736
.54 2
.36 3
08.
09.13 269.852
123
119.2
115.4
111.6
107.8
104
100.2
96.4
92.6
Uitslag 20 oude duiven.
1 I. G. Oele 16.13.47 264.119
2 G. P. Geelhoed 44.23 269.778
3 G. P. Geelhoed 55.16 2
4 P. J. Verburg 51.05 264.107
5 J. S. Versprille 55.02 267.323
Op het groepsbureau der Rijkspolitie te
Kortgene zijn (van maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 12 uur en van 13.00 tot 17.30
uur) inlichtingen te verkrijgen omtrent de
volgende gevonden voorwerpen:
1 lederen portemonnee met ritssluiting en
1 linkerherensandaal; 1 zilveren gulden; 1
paar bruine lederen kindersandalen; 1 paar
witte gymnastiekschoenen; 1 duimstok; 1
duikbril; 1 witte bal; 1 badhanddoek; 1
sleuteltje van fiets of bromfiets; 1 blauw
kinderfietsje; 1 paar witte kinderschoentjes;
1 huissleutel; 1 paar gymnastiekschoenen;
1 blauw-grijs kindervestje; 1 stuk touw; 1
kinderzonnebril en 1 paar kindersokken; 1
blauw windjack; 1 bos sleutels; 1 grote
bruingelakte roeiboot met buitenboordmotor
en roeispanen.
De commandant van de groep,
de adjudant der Rijkspolitie.
R. Brandsma.
Reeds 70 Nederlandse reders hebben een
verzoek ingediend tot uitschrijving uit het
Nederlandse scheepsregister, teneinde hun
schepen onder Panamese of Liberiaanse
vlag te kunnen brengen. Van de 850 kust
vaarders liggen er zo'n honderd opgelegd
en de helft van alle schepen is te koop.
Dat zijn sombere cijfers voor een zeevarende
natie.
Terwijl Duitsers en Engelsen er ongeveer
80 schepen per jaar meer in de vaart bren
gen, zijn hier zo'n veertig schepen per jaar
uit de vaart genomen.
Bij de huidige economische moeilijkheden
komen nog de zware eisen van de overheid
inzake de minimum-bemanningen en nu weer
nieuwe vakbondseisen, waarbij het aantal
mensen aan boord nog zou moeten stijgen
en ook gage zou moeten worden betaald
voor niet-aanwezige bemanningsleden
Nederland was al bezig zijn kippen met
gouden eieren te slachten. Zelfs nu ze amper
nog een normaal ei leggen, moet elke kip
nog de nek worden omgedraaid,