NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
ffiliil»
Pion vier heeft DE schoenen
de elektrische auto
Vechtlust in China
DE COÖPERATIEVE
wie een huis
gaat bouwen...
te Colijnsplaat en
te Kamperland
Burgerlijke stand
P.V. DE BLAUWE DOFFER
SPELLING
No. 3260
Zaterdag 12 augustus 1967
70e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerkev Tel. no. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs I 2.00 per half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advertenties 12 cent per mm
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
China's president Lioe Sjao-tsji is al
enige maanden geleden afgezet volgens het
blad van de volksarmee, dat daarmee het
sluitstuk leverde van een langdurige verwoe
de propagandacampagne tegen het staats
hoofd. Maar hij zit nog altijd op zijn post
en schijnt bovendien de kern te zijn van een
heftig verzet tegen voorzitter Mao Tse-toeng.
dat vooral de laatste tijd steeds omvang
rijker en bloediger wordt. Zelfs in zijn eigen
en Lioes hoofdstad Peking schijnt Mao het
niet helemaal voor het zeggen te hebben.
Japanse journalisten en handelaren ver
tellen van botsingen tussen maoistische en
lioeistische studenten. Radio-Moskou, dat
al enige malen uitzonderlijk goed geïnfor
meerd bleek, meldt botsingen tussen aan
hangers van Mao's culturele revolutie en
groepen soldaten en arbeiders uit alle streken
van China, met name uit de omgeving van
Kanton, de centrale provincie Honan en nu
ook uit Hupeh, de provincie met de meeste
Chinese industrie.
Generaal Chen Tsai-tao arresteerde daar
zelfs twee van Mao's ministers, die pas
vrijgelaten werden nadat Mao vlooteenheden
de Jangtse-kiang op had laten stomen en
nadat grote eenheden parachutisten naar
de hoofdstad van Hupeh. Wunan. gestuurd
waren. Maar ook deze rebellerende generaal
Chen is niet van het toneel verdwenen, laat
staan door een krijgsraad berecht.
Vele doden.
De volgelingen van Lioe blijken dus be
paald niet machteloos te zijn. Generaal
Chen zelf heeft twee legers achter zich.
waarmee hij dan wel niet de strijd heeft
aangebonden tegen de door Mao's rechter
hand maarschalk Lin Rao gestuurde eenhe
den. maar waarmee hij ook niet gecapituleerd
heeft. Rustig heeft hij in redevoeringen Lin
Piao belachelijk gemaakt en zijn respect
betuigd aan mannen als de secretaris-gene
raal van de partij. Teng Hsiao-ping en aan
president Lioe. aan de twee kortom die het
meest aangevallen worden door de culturele
revolutiemakers.
Het conflict in Wuhan schijnt enige hon
derden levens gekost te hebben. Zelfs in
het volkrijke China is dat niet meer af te
doen als een onbetekenend voorval. En de
grote redenaars van de culturele revolutie,
met name Mao's vrouw Chinag Ching be
perken zich niet langer tot het uitoefenen
van macht door de massa, maar roepen nu
regelrecht op om de wapens in de hand
te hebben om desnoods met kogels de
tegenstand van de ..reactionairen" te breken.
Men kan zich in de Chinese ontwikkeling
makkelijk vergissen, maar nu de niet geringe
verzoeningstalenten van premier Tsjou en-lai
steeds minder schijnen te kunnen verhoeden
dat gevochten wordt, lijkt onafwendbaar
dat de Chinezen hun voor-communistische
specialiteit van de burgeroorlog opnieuw
gaan beoefenen.
(Nadruk verboden).
Nieuwe ontwikkeling van een oud gegeven:
KRIJGT EEN NIEUWE TOEKOMST
In een tijd waarin elektriciteit, raketaandrijving en atoomenergie niemand meer
verbazen, rijdt ons voornaamste vervoersmiddel nog altijd door middel van een
sterk verouderde machine, die lekt. trilt, stinkt, kan bevriezen en koken, lawaai
maakt, veel ruimte in beslag neemt en over het algemeen niet bepaald betrouw
baar is.
Met deze bezwaren voor ogen is het geen wonder dat er ernstige plannen en
projecten zijn om de benzinemotor te vervangen door een elektrische. Heeft de
elektrische auto nu werkelijk toekomst?
LUCHTVERONTREINIGING VRAAGT NIEUWE KRACHTBRON.
Dat de elektrische auto tamelijk plotseling
in de belangstelling staat, is in de eerste
plaats te danken aan de acties die tegen
de autoconcerns zijn gevoerd over de toe
nemende luchtverontreiniging.
De schadelijke gassen beginnen een bedrei
ging van de volksgezondheid te vormen en
een van de voordelen van een elektrische
krachtbron voor auto's is het ontbreken
van de schadelijke uitlaatgassen.
Maar de verwezenlijking van de elektrische
automotor is iets wat naast vele voordelen
ook ernstige problemen met zich mee brengt.
Al in 1899 reed de Belg Camille Jenatzy
met een ..elektromobiel" een recordsnelheid
van niet minder dan 105 km/u. Dat was
in de tijd waarin de strijd tussen benzine-,
stoom- en elektromotor in volle gang was.
die door de benzinemotor tamelijk snel werd
gewonnen.
De taxi's,
In Amsterdam hebben nog jaren elektri
sche taxi's gereden, maar hun actieradius
bleef beperkt, omdat de accu's snel leeg
raakten. De stoomwagen kennen de ouderen
onder ons alleen nog in de vorm van de
stoomwals.
Het systeem van de elektrische aandrijving
is sinds de tijd van die eerste elektrische
auto uit 1900 weinig veranderd. Het gaat
om een elektromotor die de wielen aandrijft
en zijn energie put uit een accu, de lood-
zwavel-accu. De snelheid van de motor
wordt door de bestuurder geregeld en hierin
zijn sinds die tijd veranderingen ten goede
gekomen. Inmiddels is men druk bezig met
de ontwikkeling van nieuwe motoren op ac
cu's. die nog geen van alle bevredigen en
waardoor het nog wel enkele jaren zal duren
voor een aanvaardbare oplossing is gevon
den.
De ontwikkeling van de accu wordt al
bedreigd door de brandstofcel, waarbij door
toevoer van chemische stoffen een reactie
op gang komt waardoor stroom ontstaat.
In de accu wordt door een chemisch proces
stroom bewaard. De accu heeft alleen elek
trische aansluiting nodig, wat weer een
voordeel is vergeleken bij de brandstofcel,
die naast elektrische aansluitingen ook aan
sluitingen voor brandstoftanks nodig heeft.
Nadelen.
Een nadeel bij de toepassing is dus dat
er ruimte in de. wagen verloren gaat en
het gewicht toeneemt. Bij de accu is dat
niet het geval, maar daarbij speelt dat an
dere grote nadeel een voorname rol, namelijk
de beperkte actieradius, de kleine afstand
die men kan rijden. Als de accu leeg is,
moet hij worden opgeladen (en dat vergt
12 tot 24 uur) of worden vervangen (en
dat vereist talrijke „wisselplaatsen" en e-
norme voorraden.)
Als men bij de toepassing van de accu
een behoorlijke afstand in één keer wil afleg
gen. zouden er een groot gewicht en een
grote ruimte nodig zijn om dit te bereiken.
Bij de brandstofcel heeft men één of meer
brandstoftanks nodig. Daarbij spelen ook
andere factoren een rol. zoals de bestaande
benzinestations. De accu-auto maakt die
stations overbodig, maar vraagt wel om
ruil-accu's. sleepdiensten en elektrische stop
contacten langs de weg. Bij de brandstofcel
auto spelen de benzinestations wel een rol.
omdat ze naast de bekende produkten ook
andere chemische stoffen kunnen gaan leve
ren om de brandstoftanks te vullen. Mis
schien is er in de toekomst een ontwikkeling
mogelijk waarbij deze twee systemen samen
kunnsn gaan. De voordelen van de elektri
sche auto's zijn van dien aard dat vele A-
merikaanse. Engelse, Franse en Duitse fa
brieken zich ernstig met de ontwikkeling er
van bezig houden en soms al experimentele
elektrische auto's hebben gebouwd.
Voordelen.
De elektrische krachtbron brengt grote
veranderingen voor de auto. Ten eerste wordt
het rijden vereenvoudigd omdat koppelings
pedaal en versnellingsbak geheel ontbreken.
Er is alleen een draaikruk nodig zoals een
trambestuurder bedient waarmee men in
verschillende standen toerental en trekkracht
regelt.
De elektromotor ontwikkelt geen schade
lijke dampen, is binnen en buiten helemaal
schoon en werkt volkomen geruisloos. Bo
vendien is deze krachtbron geheel trillings-
vrij, behoeft geen voorzieningen om te veel
geluid tegen te gaan, trillingen te smoren
en heeft geen inlaatgeruisdemper van node.
Ook de onderhoudskosten zijn veel lager
door het beperkte aantal bewegende onder
delen. Koppeling, versnellingsbak, koelsys
teem. met radiateur en ventilator, startmotor
enzovoort zijn niet meer nodig, zodat de
toekomst van de elektrische auto er zeker
rooskleurig uitziet, al zal het nog wel even
duren voor alle moeilijkheden voldoende zijn
opgelost.
(Nadruk verboden).
Wie een huis gaat bouwen, gaat eerst
eens zitten rekenen. Nu Ja. de kosten
weet u meestal wel. Die stonden In de
advertentie cf de folder van de bouw
maatschappij. Wat u wèl kunt doen, is
eens met ons komen praten over de
financiering. Als u zelf al wat gespaard
hebt gaan we er eens rustig voor zitten.
Wij nemen er graag de tijd voor om u
over alle mogelijkheden te adviseren.
En dan kiezen wa die, welke voor u het
gunstigst is.
zal u graag nader inlichten
KORTGENE
Geboren: geen
Ondertrouwd: 17 juli 1967: C. J. Dieleman,
19 jaar te Wissenkerke en H. S. Coomans.
19 jaar.
28 juli 1967: M. Kopmels, 23 jaar te Wol-
faartsdijk en L. D. Korsuize, 21 jaar.
Getrouwd: 7 juli 1967: M. J. Zwemer, 22
jaar te Wissenkerke en H. P. Goulooze.
23 jaar.
Overleden: 7 juli 1967: W. F. D. Kamermans,
77 jaar. ongehuwd.
8 juli 1967: J. Pouwer, ev. E. C. van der
Voorde. 47 jaar.
14 juli 1967: A. M. Riemens. 83 jaar, ongeh.
29 juli 1967: J. J. M. de Krijger, ev. M.
de Putter. 64 jaar.
Uitslag van het concours Noyon
op 5 augustus 1967.
Deelname 151 jonge duiven.
1 P. J. Verburg 13.02.03 227.323 137
2 P. J. Verburg 07.29 2 133.5
3 A. v. d. Kreeke 12.34 227.783 130
4 P. de Waal 17.35 232.733 126.5
5 G. P. Geelhoed 19.23 232.825 123
6
P.
J. Verburg
14.33
3 119.5
7
W
Filius
17.22 230.117 116
8
L.
de Fouw
14.54 227.326 112.5
9
P.
J. Verburg
14.59
4 109
10
L.
de Fouw
15.21
2 105.5
Uitslag 53
oude duiven
1
S.
M. Branderh.
13.16.50
227.748
2
A.
v. d. Kreeke
18.24
227.783
3
L.
de Fouw
19.12
227.326
4
1.
G. Oele
19.27
227.353
5
A.
v. d. Kreeke
20.07
2
6
K.
Filius
22.47
229.617
7
S
M. Branderhorst 21.06
2
8
J.
Verwei Sr.
22.04
227.439
9
G.
P. Geelhoed
27.08
232.825
10
L.
van Liere
27.29
232.880
Drs. J. Ph. van Oostrom volgt mr. J. J.
de Groot op als lid van de Leiderdorpse ge
meenteraad. B. en w. schrijven in het goed
te keuren besluit o.a., dat bij onderzoek is
gebleken „Dat geen bloedverwantschap of
zwangerschap in de eerste of tweede graad
of huwelijk tussen de benoemd verklaarde
en de burgemeester of één der raadsleden
bestaat". De redactie van het Leiderdorps
Nieuwsblad keek er de gemeentewet op na.
De typiste van de secretaris maakte de zwa
ger zwanger.
Kruiswoordpuzzel no, 44
HORIZONTAAL:
2. plaats in Z.-Holland
7. listig
9. drinkgerei
10. rivier in Spanje
12. deel v. h. hoofd
13. mestvocht
14. kledingstuk
16. zijrivier v. d. Donau
17. baan voor balspel
18. voorzetsel
19. rondhout
20. voorzetsel
22. omroepvereniging
24. bijb. naam
25. Eur. Econ. Gemeenschap
28. muziekinstrument
31. legerafdeling
34. zangnoot
35. fr. lidwoord
36. deel v. e. verhaal
41. aantekening
45. jongensnaam
46. water in Utrecht
47. sportartikel
48. zangnoot
49. onder het nodige
voorbehoud
50. tot nader order
52. bestemming
54. Gode alleen zij de eer
(lat)
56. gesloten
57. zuivelprodukt
58. reus
60. stand
61. elektr. geladen deeltje
63. vaartuig
64. graansoort
VERTICAAL:
1. gezichtseinder
3. kleurling
4. N.V. (fr)
5. soort hond
6. Europeaan
7. einde
8. insect
10. kostbare stof
11. omroepvereniging
15. rekening
17. drietal
19. herkauwer
21. ontkenning
23. lichaamsholte
24. soort onderwijs
26. gouverneur-generaal
27. pl. in Friesland
29. deel v. d. mond
30. Europeaan
32. in het land der
ongelovigen (lat)
33. bijb. naam
37. schrijfbehoefte
38. jongensnaam
39. onverstandig
40. uitgifte v. obligaties
41. bijwoord
42. ijzerhoudende aarde
43. tot en met
44. linnen huisje
47. schoonmaakmiddel
51. windrichting
53. smak
55. naar aanleiding van
57. steen
59. luchtvaartmaatschappij
62. goud (fr)
Oplossing kruiswoordpuzzel no, 43
HORIZONTAAL:
1. lenig; 4. otter; 6. nee; 8. pro; 9. bange; 11. arena; 13. r.r.; 14. textiel; 16. nn; 18. kuip;
20. aker; 21. stop; 23. els; 25. adel; 26. strak; 28. emmer; 30. lol; 31. aal; 32, Soest;
34. sonar; 36. slof; 37. tol; 39. taak; 41. blad; 44. raaf; 45. Aa; 46. fragiel; 50. mt; 51. forum;
53. klant; 55. Pim; 56. Gré; 57. kuras; 58. kerel.
VERTICAAL:
2. Ina; 3. Gent; 4. Orel; 5. ton; 7. egel; 8. pret; 9. brits; 10. ex; 11. ai; 12. anker; 13.
Rus; 15. til; 17. Nel; 19. potlood; 20. adelaar; 22. proef; 23. e.k.; 24. se; 25. amant; 27.
als; 29. Mao; 32. slaaf; 33. t.t.; 34. s.l.; 35. raamt; 36. sla; 38. oog; 40. kat; 42. drum;
43. telg; 46. fris; 47. am; 48. ik; 49. lark; 52. opa; 54. nee.
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES