NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD ffiliil» Pion vier heeft DE schoenen de elektrische auto Vechtlust in China DE COÖPERATIEVE wie een huis gaat bouwen... te Colijnsplaat en te Kamperland Burgerlijke stand P.V. DE BLAUWE DOFFER SPELLING No. 3260 Zaterdag 12 augustus 1967 70e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerkev Tel. no. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs I 2.00 per half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advertenties 12 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen China's president Lioe Sjao-tsji is al enige maanden geleden afgezet volgens het blad van de volksarmee, dat daarmee het sluitstuk leverde van een langdurige verwoe de propagandacampagne tegen het staats hoofd. Maar hij zit nog altijd op zijn post en schijnt bovendien de kern te zijn van een heftig verzet tegen voorzitter Mao Tse-toeng. dat vooral de laatste tijd steeds omvang rijker en bloediger wordt. Zelfs in zijn eigen en Lioes hoofdstad Peking schijnt Mao het niet helemaal voor het zeggen te hebben. Japanse journalisten en handelaren ver tellen van botsingen tussen maoistische en lioeistische studenten. Radio-Moskou, dat al enige malen uitzonderlijk goed geïnfor meerd bleek, meldt botsingen tussen aan hangers van Mao's culturele revolutie en groepen soldaten en arbeiders uit alle streken van China, met name uit de omgeving van Kanton, de centrale provincie Honan en nu ook uit Hupeh, de provincie met de meeste Chinese industrie. Generaal Chen Tsai-tao arresteerde daar zelfs twee van Mao's ministers, die pas vrijgelaten werden nadat Mao vlooteenheden de Jangtse-kiang op had laten stomen en nadat grote eenheden parachutisten naar de hoofdstad van Hupeh. Wunan. gestuurd waren. Maar ook deze rebellerende generaal Chen is niet van het toneel verdwenen, laat staan door een krijgsraad berecht. Vele doden. De volgelingen van Lioe blijken dus be paald niet machteloos te zijn. Generaal Chen zelf heeft twee legers achter zich. waarmee hij dan wel niet de strijd heeft aangebonden tegen de door Mao's rechter hand maarschalk Lin Rao gestuurde eenhe den. maar waarmee hij ook niet gecapituleerd heeft. Rustig heeft hij in redevoeringen Lin Piao belachelijk gemaakt en zijn respect betuigd aan mannen als de secretaris-gene raal van de partij. Teng Hsiao-ping en aan president Lioe. aan de twee kortom die het meest aangevallen worden door de culturele revolutiemakers. Het conflict in Wuhan schijnt enige hon derden levens gekost te hebben. Zelfs in het volkrijke China is dat niet meer af te doen als een onbetekenend voorval. En de grote redenaars van de culturele revolutie, met name Mao's vrouw Chinag Ching be perken zich niet langer tot het uitoefenen van macht door de massa, maar roepen nu regelrecht op om de wapens in de hand te hebben om desnoods met kogels de tegenstand van de ..reactionairen" te breken. Men kan zich in de Chinese ontwikkeling makkelijk vergissen, maar nu de niet geringe verzoeningstalenten van premier Tsjou en-lai steeds minder schijnen te kunnen verhoeden dat gevochten wordt, lijkt onafwendbaar dat de Chinezen hun voor-communistische specialiteit van de burgeroorlog opnieuw gaan beoefenen. (Nadruk verboden). Nieuwe ontwikkeling van een oud gegeven: KRIJGT EEN NIEUWE TOEKOMST In een tijd waarin elektriciteit, raketaandrijving en atoomenergie niemand meer verbazen, rijdt ons voornaamste vervoersmiddel nog altijd door middel van een sterk verouderde machine, die lekt. trilt, stinkt, kan bevriezen en koken, lawaai maakt, veel ruimte in beslag neemt en over het algemeen niet bepaald betrouw baar is. Met deze bezwaren voor ogen is het geen wonder dat er ernstige plannen en projecten zijn om de benzinemotor te vervangen door een elektrische. Heeft de elektrische auto nu werkelijk toekomst? LUCHTVERONTREINIGING VRAAGT NIEUWE KRACHTBRON. Dat de elektrische auto tamelijk plotseling in de belangstelling staat, is in de eerste plaats te danken aan de acties die tegen de autoconcerns zijn gevoerd over de toe nemende luchtverontreiniging. De schadelijke gassen beginnen een bedrei ging van de volksgezondheid te vormen en een van de voordelen van een elektrische krachtbron voor auto's is het ontbreken van de schadelijke uitlaatgassen. Maar de verwezenlijking van de elektrische automotor is iets wat naast vele voordelen ook ernstige problemen met zich mee brengt. Al in 1899 reed de Belg Camille Jenatzy met een ..elektromobiel" een recordsnelheid van niet minder dan 105 km/u. Dat was in de tijd waarin de strijd tussen benzine-, stoom- en elektromotor in volle gang was. die door de benzinemotor tamelijk snel werd gewonnen. De taxi's, In Amsterdam hebben nog jaren elektri sche taxi's gereden, maar hun actieradius bleef beperkt, omdat de accu's snel leeg raakten. De stoomwagen kennen de ouderen onder ons alleen nog in de vorm van de stoomwals. Het systeem van de elektrische aandrijving is sinds de tijd van die eerste elektrische auto uit 1900 weinig veranderd. Het gaat om een elektromotor die de wielen aandrijft en zijn energie put uit een accu, de lood- zwavel-accu. De snelheid van de motor wordt door de bestuurder geregeld en hierin zijn sinds die tijd veranderingen ten goede gekomen. Inmiddels is men druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe motoren op ac cu's. die nog geen van alle bevredigen en waardoor het nog wel enkele jaren zal duren voor een aanvaardbare oplossing is gevon den. De ontwikkeling van de accu wordt al bedreigd door de brandstofcel, waarbij door toevoer van chemische stoffen een reactie op gang komt waardoor stroom ontstaat. In de accu wordt door een chemisch proces stroom bewaard. De accu heeft alleen elek trische aansluiting nodig, wat weer een voordeel is vergeleken bij de brandstofcel, die naast elektrische aansluitingen ook aan sluitingen voor brandstoftanks nodig heeft. Nadelen. Een nadeel bij de toepassing is dus dat er ruimte in de. wagen verloren gaat en het gewicht toeneemt. Bij de accu is dat niet het geval, maar daarbij speelt dat an dere grote nadeel een voorname rol, namelijk de beperkte actieradius, de kleine afstand die men kan rijden. Als de accu leeg is, moet hij worden opgeladen (en dat vergt 12 tot 24 uur) of worden vervangen (en dat vereist talrijke „wisselplaatsen" en e- norme voorraden.) Als men bij de toepassing van de accu een behoorlijke afstand in één keer wil afleg gen. zouden er een groot gewicht en een grote ruimte nodig zijn om dit te bereiken. Bij de brandstofcel heeft men één of meer brandstoftanks nodig. Daarbij spelen ook andere factoren een rol. zoals de bestaande benzinestations. De accu-auto maakt die stations overbodig, maar vraagt wel om ruil-accu's. sleepdiensten en elektrische stop contacten langs de weg. Bij de brandstofcel auto spelen de benzinestations wel een rol. omdat ze naast de bekende produkten ook andere chemische stoffen kunnen gaan leve ren om de brandstoftanks te vullen. Mis schien is er in de toekomst een ontwikkeling mogelijk waarbij deze twee systemen samen kunnsn gaan. De voordelen van de elektri sche auto's zijn van dien aard dat vele A- merikaanse. Engelse, Franse en Duitse fa brieken zich ernstig met de ontwikkeling er van bezig houden en soms al experimentele elektrische auto's hebben gebouwd. Voordelen. De elektrische krachtbron brengt grote veranderingen voor de auto. Ten eerste wordt het rijden vereenvoudigd omdat koppelings pedaal en versnellingsbak geheel ontbreken. Er is alleen een draaikruk nodig zoals een trambestuurder bedient waarmee men in verschillende standen toerental en trekkracht regelt. De elektromotor ontwikkelt geen schade lijke dampen, is binnen en buiten helemaal schoon en werkt volkomen geruisloos. Bo vendien is deze krachtbron geheel trillings- vrij, behoeft geen voorzieningen om te veel geluid tegen te gaan, trillingen te smoren en heeft geen inlaatgeruisdemper van node. Ook de onderhoudskosten zijn veel lager door het beperkte aantal bewegende onder delen. Koppeling, versnellingsbak, koelsys teem. met radiateur en ventilator, startmotor enzovoort zijn niet meer nodig, zodat de toekomst van de elektrische auto er zeker rooskleurig uitziet, al zal het nog wel even duren voor alle moeilijkheden voldoende zijn opgelost. (Nadruk verboden). Wie een huis gaat bouwen, gaat eerst eens zitten rekenen. Nu Ja. de kosten weet u meestal wel. Die stonden In de advertentie cf de folder van de bouw maatschappij. Wat u wèl kunt doen, is eens met ons komen praten over de financiering. Als u zelf al wat gespaard hebt gaan we er eens rustig voor zitten. Wij nemen er graag de tijd voor om u over alle mogelijkheden te adviseren. En dan kiezen wa die, welke voor u het gunstigst is. zal u graag nader inlichten KORTGENE Geboren: geen Ondertrouwd: 17 juli 1967: C. J. Dieleman, 19 jaar te Wissenkerke en H. S. Coomans. 19 jaar. 28 juli 1967: M. Kopmels, 23 jaar te Wol- faartsdijk en L. D. Korsuize, 21 jaar. Getrouwd: 7 juli 1967: M. J. Zwemer, 22 jaar te Wissenkerke en H. P. Goulooze. 23 jaar. Overleden: 7 juli 1967: W. F. D. Kamermans, 77 jaar. ongehuwd. 8 juli 1967: J. Pouwer, ev. E. C. van der Voorde. 47 jaar. 14 juli 1967: A. M. Riemens. 83 jaar, ongeh. 29 juli 1967: J. J. M. de Krijger, ev. M. de Putter. 64 jaar. Uitslag van het concours Noyon op 5 augustus 1967. Deelname 151 jonge duiven. 1 P. J. Verburg 13.02.03 227.323 137 2 P. J. Verburg 07.29 2 133.5 3 A. v. d. Kreeke 12.34 227.783 130 4 P. de Waal 17.35 232.733 126.5 5 G. P. Geelhoed 19.23 232.825 123 6 P. J. Verburg 14.33 3 119.5 7 W Filius 17.22 230.117 116 8 L. de Fouw 14.54 227.326 112.5 9 P. J. Verburg 14.59 4 109 10 L. de Fouw 15.21 2 105.5 Uitslag 53 oude duiven 1 S. M. Branderh. 13.16.50 227.748 2 A. v. d. Kreeke 18.24 227.783 3 L. de Fouw 19.12 227.326 4 1. G. Oele 19.27 227.353 5 A. v. d. Kreeke 20.07 2 6 K. Filius 22.47 229.617 7 S M. Branderhorst 21.06 2 8 J. Verwei Sr. 22.04 227.439 9 G. P. Geelhoed 27.08 232.825 10 L. van Liere 27.29 232.880 Drs. J. Ph. van Oostrom volgt mr. J. J. de Groot op als lid van de Leiderdorpse ge meenteraad. B. en w. schrijven in het goed te keuren besluit o.a., dat bij onderzoek is gebleken „Dat geen bloedverwantschap of zwangerschap in de eerste of tweede graad of huwelijk tussen de benoemd verklaarde en de burgemeester of één der raadsleden bestaat". De redactie van het Leiderdorps Nieuwsblad keek er de gemeentewet op na. De typiste van de secretaris maakte de zwa ger zwanger. Kruiswoordpuzzel no, 44 HORIZONTAAL: 2. plaats in Z.-Holland 7. listig 9. drinkgerei 10. rivier in Spanje 12. deel v. h. hoofd 13. mestvocht 14. kledingstuk 16. zijrivier v. d. Donau 17. baan voor balspel 18. voorzetsel 19. rondhout 20. voorzetsel 22. omroepvereniging 24. bijb. naam 25. Eur. Econ. Gemeenschap 28. muziekinstrument 31. legerafdeling 34. zangnoot 35. fr. lidwoord 36. deel v. e. verhaal 41. aantekening 45. jongensnaam 46. water in Utrecht 47. sportartikel 48. zangnoot 49. onder het nodige voorbehoud 50. tot nader order 52. bestemming 54. Gode alleen zij de eer (lat) 56. gesloten 57. zuivelprodukt 58. reus 60. stand 61. elektr. geladen deeltje 63. vaartuig 64. graansoort VERTICAAL: 1. gezichtseinder 3. kleurling 4. N.V. (fr) 5. soort hond 6. Europeaan 7. einde 8. insect 10. kostbare stof 11. omroepvereniging 15. rekening 17. drietal 19. herkauwer 21. ontkenning 23. lichaamsholte 24. soort onderwijs 26. gouverneur-generaal 27. pl. in Friesland 29. deel v. d. mond 30. Europeaan 32. in het land der ongelovigen (lat) 33. bijb. naam 37. schrijfbehoefte 38. jongensnaam 39. onverstandig 40. uitgifte v. obligaties 41. bijwoord 42. ijzerhoudende aarde 43. tot en met 44. linnen huisje 47. schoonmaakmiddel 51. windrichting 53. smak 55. naar aanleiding van 57. steen 59. luchtvaartmaatschappij 62. goud (fr) Oplossing kruiswoordpuzzel no, 43 HORIZONTAAL: 1. lenig; 4. otter; 6. nee; 8. pro; 9. bange; 11. arena; 13. r.r.; 14. textiel; 16. nn; 18. kuip; 20. aker; 21. stop; 23. els; 25. adel; 26. strak; 28. emmer; 30. lol; 31. aal; 32, Soest; 34. sonar; 36. slof; 37. tol; 39. taak; 41. blad; 44. raaf; 45. Aa; 46. fragiel; 50. mt; 51. forum; 53. klant; 55. Pim; 56. Gré; 57. kuras; 58. kerel. VERTICAAL: 2. Ina; 3. Gent; 4. Orel; 5. ton; 7. egel; 8. pret; 9. brits; 10. ex; 11. ai; 12. anker; 13. Rus; 15. til; 17. Nel; 19. potlood; 20. adelaar; 22. proef; 23. e.k.; 24. se; 25. amant; 27. als; 29. Mao; 32. slaaf; 33. t.t.; 34. s.l.; 35. raamt; 36. sla; 38. oog; 40. kat; 42. drum; 43. telg; 46. fris; 47. am; 48. ik; 49. lark; 52. opa; 54. nee. Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1967 | | pagina 1