NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Plouvier heeft DE sehoenen
Romeinse keizer reed in een ,auto'
Gemeente-ontvanger
L. D. van Damme met pensioen
(assette
't Mooiste bruin
PX De Blauwe Doffer
Gemeentevoetbal Wissenkerke
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 33
No. 3250
Zaterdag 3 juni 1967
70e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs f 2.00 per half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advertenties 12 cent per mm
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
De raad der gemeente Kortgene kwam
dinsdag 30 mei j.l. in buitengewone verga
dering bijeen, onder voorzitterschap van
wnd. burgemeester P. J. Bom. Het enige
punt van de agenda behelsde het voorstel
van b. en w. tot het verlenen van eervol
ontslag aan de ontvanger der gemeente we
gens het bereiken van de pensioengerech
tigde leeftijd, zulks met dankbetuiging voor
de aan de gemeente gedurende vele jaren
bewezen diensten.
Na behandeling van dit punt sprak de heer
Bom de scheidende ontvanger toe. Negen
endertig jaar, zo zei hij, hebt u de gemeente
gediend. Als zeer jonge man van 26 jaar
bent u in deze functie gekomen, terwijl u
toen al hoofd was van een handelsbedrijf.
Het verenigen van beide functies moet veel
spanningen hebben opgeroepen, daar het
meermalen zal zijn voorgekomen dat de ge
meente u nodig had, terwijl uw zaak u niet
kon missen op dat moment. Deze moeilijk
heden hebt u constant weten te overwinnen,
daar het nimmer is voorgekomen dat u geen
acte de présence gaf wanneer de gemeente
u riep. Bij het samenvoegen der gemeenten
Kortgene en Colijnsplaat, vervolgde de heer
Bom. kwam daar nog de wekelijkse zitdag
te Colijnsplaat en Kats bij. Hij had uitge
rekend dat Van Damme globaal 1300 zitda
gen had vervuld met een 30.000 km trans
port.. In het begin geschiedde het vervoer
voor eigen rekening, later is daar een kleine
vergoeding voor gegeven.
Gedurende deze 39 jaar zijn er natuurlijk
wel enige verschillen van mening en inzicht
geweest, maar toch heeft het werk van Van
Damme steeds genoegdoening verschaft aan
zijn superieuren. Het geschiedde steeds
naar behoren en tot genoegen van het ge
meentebestuur. Daarvoor is men hem dank
verschuldigd.
Na het belichten van deze ambtelijke en
financiële zijde van de heer Van Damme.
sprak de heer Bom ook nog over de sociale
en culturele interessen van de scheidende
ontvanger. Zo is hij een 15-tal jaren secre
taris-penningmeester geweest van het Bur
gerlijk Armbestuur en vanaf 1949 bestuurs
lid en vice-voorzitter van het Groene Kruis.
Ook zijn werkzaamheden voor de gymnas
tiekvereniging O.K.K. en destijds de zwem-
club werden naar voren gebracht.
Als blijk van waardering overhandigde
wnd. burgemeester Bom hem een kist sigaren
en een polshorloge, terwijl mevrouw Van
Damme een bloemenhulde in ontvangst mocht
nemen.
Hierna vertelde de heer Bom dat de
werkzaamheden van de heer Van Damme
ook bij de hoge autoriteiten niet onopge
merkt gebleven waren en dat er daarom een
Koninklijk Besluit uitgevaardigd was d.d.
13 mei 1967 no. 6 waarin de heer Van
Damme voor zijn bewezen diensten de ere
medaille in zilver verbonden aan de orde
van Oranje Nassau werd toegekend. Onder
luid applaus werd daarna deze medaille door
de heer Bom opgespeld.
Als oudste raadslid voerde hierna de heer
Van der Weele het woord, die herinneringen
ophaalde aan zijn benoeming en de jaren van
arbeid daarna. Namens de raad. zo zei hij
tot besluit, kan ik u zeggen dat u uw plich
ten op voortreffelijke wijze hebt vervuld.
Tot besluit dankte de heer Van Damme
allen niet in de laatste plaats H. M. de
Koningin voor zijn decoratie waarmee hij
in de loop der jaren omgang had gehad.
Na deze buitengewone raadszitting vond
er in Delta-Marina nog een kleine intieme,
doch zeer gezellige receptie plaats, waar
familieleden, vrienden en bestuurders van
eerder genoemde verenigingen de heer Van
Damme en echtgenote feliciteerden met
zijn verkregen onderscheiding.
REEDS IN DE OUDHEID ZOCHT MEN NAAR EEN WONDERWAGEN
Wij zouden ons onmogelijk deze tijd kun
nen indenken zonder auto. Dit voertuig is
een onmisbaar deel geworden van het ver
voer te land. Het is een alledaags verschijn
sel, waarover niemand zich verwondert en
waarin praktisch iedereen met een gerust
hart plaatsneemt. Weinigen zullen zich rea
liseren, dat de auto echter zo'n jonge tak
is aan de vervoersboom, want het is pas
sinds de laatste vijftig jaar, dat dit voer
tuig een stormachtige ontwikkeling heeft
doorgemaakt, die het snel deed groeien
en bracht waar het nu is. op de voornaam
ste plaats als vervoermiddel te land.
Op zichzelf is de idee van de automobiel
niet nieuw. Reeds de oude Egyptenaren
zochten ver voor onze jaartelling naar een
wonderwagen, die de mens op de een of
andere manier langs mechanische weg in
staat zou stellen zich zonder moeite te ver
plaatsen. De tijd was nog niet rijp. de tech
niek nog niet voldoende ontwikkeld en men
VRIJ,DIE VLUCHTSTROOK!
Stoppen op de vluchtstrook, zo dicht mo
gelijk tegen de berm, is alleen toegestaan
in noodgevallen, zoals pech
De vluchtstrook moet
vrijgehouden worden
1^1 voor politie en hulp
verleningsdiensten!!
■ZWARTE ZES
slaagde niet.
De Romeinen zochten ook al naar iets
dergelijks en volgens overleveringen zou hun
keizer Commodus ongeveer twee eeuwen
voor het begin van onze jaartelling gereden
hebben in een wagen, die voortbewogen
werd door een stel zwoegende slaven, die
door middel van een eenvoudig raderwerk
deze ,,auto" deden rijden.
In de vijftiende eeuw wierp de grote en
wereldberoemde kunstenaar en geleerde
Leonardo da Vinei zich op dit probleem en
hij ontwierp een wagen die voortbewogen
diende te worden door een ingenieus veer-
meganiek. Helaas was in die tijd de techniek
nog niet ver genoeg gevorderd en was men
niet in staat de theorie van Da Vinci in de
praktijk te verwezenlijken.
Kruiskoppeling is 300 jaar.
Toch werkte men in verschillende rich
tingen om de droom der mensen te reali
seren. Men bedacht ingewikkelde tand-
systemen. die niet voldeden, maar dikwijls
zo ingenieus waren, dat men later bepaal
de vondsten gaarne overnam in het trans
missie-systeem van de moderne wagen. Zo
is bijvoorbeeld de kruiskoppeling. die men
op iedere auto vindt, reeds ruim 300 jaar
oud. Ze werd uitgevonden in de zestiende
eeuw door de Italiaan.. Giro amo Cardano.
En zo zouden er nog meer voorbeelden te
noemen zijn. Het werk van deze oude tech
nici was dus niet vergeefs, al hebben zij dft
zelf nooit geweten.
Reeds in de zeventiende eeuw werkte men
aan de vervolmaking van de stoommachine
en hiermede vond men een krachtbron, die
te zijner tijd geschikt zou blijken te zijn om
de wonderwagen voort te bewegen.
Na veel moeilijkheden overwonnen te heb
ben, slaagde de Fransman Cugnot er in
1770 in, een enorm monster op drie wielen
te bouwen, dat, aangedreven door een stoom
machine met twee cilinders, waarvan de
grote stoomketel voorop prijkte, een snelheid
van 4 kilometer per uur kon bereiken, maar
niet langer dan 10 minuten kon rijden.
Bij deze stoomwagen bleef het niet. er
verschenen er weldra meer. Snel ontwik
kelden deze wagens zich en, voortbordurend
op een Engels idee, verscheen op de Franse
wegen een soort stoomautobus voor 12 per
sonen, die een snelheid van 40 kilometer per
uur kon bereiken, een enorme technische
prestatie voor die tijd.
Nieuwe ontwikkelingen.
Met de benzinemotor verschijnt eigenlijk
pas de echte auto op het toneel. De Wener.
Siegfried Marcus, was de eerste van wie wij
zeker weten, dat hij een door een benzine
motor aangedreven wagen construeerde.
Er wordt wel beweerd, dat een jaar eerder,
namelijk in 1874, reeds een jonge Fransman
een benzinewagen zou hebben laten rijden,
maar een en ander is niet controleerbaar.
Zo houden we het dus op Marcus in 1875 en
alles voor Baby's huidje
STOFVRIJ AFGESLOTEN]
spoedig volgden vele anderen als Carl Benz
en Gottlieb Daimler, twee Duitsers, die
voor de ontwikkeling van de automobiel bui
tengewoon veel hebben gedaan, doch in
eigen land niet werden geéerd. De Fransen
hebben op hun werk voortgebouwd en wer
den de automobielfabrikanten van de wereld.
•Hun speelse geest werkte met de Duitse
technische vindingen en maakte samen met
de kunstzinnige carosserieën indertijd de wa
gens, die de wereld veroverden.
In tien jaar tijd wist men de snelheid bijna
te vertienvoudigen, dat wil natuurlijk niet
zeggen, dat iedere auto hiertoe in staat was.
maar een dergelijke hooge snelheid van ruim
250 kilometer per uur werd toen gehaald. Er
werden wedstrijden georganiseerd, zoals de
monsterrit Peking - Parijs. Dergelijke ritten
hebben zeer veel bijgedragen tot de tech
nische ontwikkeling van de automobiel en
hebben bovendien dit voertuig populair ge
maakt.
leder land dat wagens fabriceerde, werkte
volgens eigen stijl, waaraan de deskundige
reeds dadelijk het land van herkomst kon
herkennen. Zo maakten de Amerikanen
slechts grote comfortabele wagens en blon
ken de Fransen uit op het gebied van de
kleine, zuinige automobiel.
Massa-fabrikaat.
Henry Ford is de man geweest, die het
dure luxe speelgoed, dat de auto aanvan
kelijk was. door nieuwe produktiemetho-
den heeft gemaakt tot een vervoermiddel
voor allen. Van zijn model T werden tiental
len miljoenen wagens over de gehele we
reld verkocht.
De ontwikkeling schreed verder, technisch
werd de auto perfect en betrouwbaar, waar
aan de ontwikkeling van de olie- en benzi-
nefabricage, alsmede de bandenvervaardi-
ging het hunne bijdroegen. Diende men
vroeger om enkele tientallen kilometers van
banden te wisselen, nu snort men met hoge
snelheden duizenden kilometers voort, zonder
dat het noodzakelijk is om uw banden in
verband met slijtage door nieuwe te ver
vangen.
De auto van heden is een beslist onmis
baar vervoermiddel, dat volkomen inge
burgerd is. Onze maatschappij zou ondenk
baar zijn zonder de twintigste eeuwse won
derwagen, die volkomen betrouwbaar en be-
beschermt
tegen
zonnebrand
drijfszeker in diverse afmetingen en vormen
te léveren is. Maar zelfs de goedkoopste en
meest eenvoudige wagen van heden biedt
nog wonderlijk veel comfort en is volledig
betrouwbaar, hetgeen men vijftig jaar ge
leden nog niet van de duurste wagen kon
zeggen.
Zo heeft de auto zich ontwikkeld van
stoomwagen tot moderne stroomlijnauto, het
vervoersmedium van deze tijd.
(Nadruk verboden).
Uitslag concours
Corbei
op 27
mei.
1
P.
Remeynse 10.40.15
340.784
166
2
P.
J. Verburg
42.02
340.214
162.2
3
A.
J. Bouterse
46.55
345.870
158.4
4
L.
de Fouw
42.40
340.249
154.6
5
P
J. Verburg
43.31
2
150.8
6
A.
de Haze
48.23
345.924
147
7
S.
Verburg
43.52
340.214
143.2
8
A.
de Haze
51.12
2
139.4
9
C
Schipper
51.43
345.832
135.6
10
A.
J. Bouterse
52.05
2
131.8
Een elftal van gemeentepersoneel, aange
vuld met onderwijzers van de diverse bij
zondere scholen (de aanvulling bestond uit
niet minder dan zes man) is dinsdagavond
j.l. naar 's Heer Arendskerke getogen om
daar de strijd aan te binden tegen een elftal
van de gemeente 's Heer Arendskerke.
Na de aftrap is Wissenkerke direct in de
aanval gegaan. Het overwicht dat hieruit
ontstond resulteerde niet in doelpunten, om
dat men van tijd tot tijd met een zevenmans
voorhoede speelde (het 712 systeem?).
Elkaar in de weg lopen en daardoor elkaar
net begrijpen waren de oorzaak dat de
„thee" (in dit geval een sinasappel) met
een 00 stand genuttigd moest worden.
Na de rust zagen we een herboren elftal,
ledereen hield zich zoveel mogelijk aan zijn
toegewezen plaats. Juist op de eerste slag
van acht uur van de klok op de kerktoren,
joeg Lankhorst de bal in de touwen (01).
De tweede helft was toen vijf minuten oud.
Van der Heijde bracht vijf minuten later
met een fraaie solo de stand op 02. Weer
vijf minuten later scoorde Lankhorst X)3,
na prachtig driehoek-spel met Van Halst en
Van der Heijde. In dezelfde minuut maakte
Van der Heijde op links uit één van de velé
hoge voorzetten van Wiersma er 04 van.
Hierna volgde een hele serie aanvallen.
De Smit rukte mee op naar voren, maar
kon niet tot scoren komen. Aarnoutse, die
even tevoren nog buiten spel „gezeten" had.
speelde zich om vijf voor half negen vrij
en de doorgekomen Van Halst schoot uit
zijn voorzet onhoudbaar in (05). In de
resterende vijf minuten kon De Smit einde
lijk het doelpunt maken waarop hij zo zijn
zinnen had gezet (06). Overigens moet
gezegd worden dat deze speler voortreffelijk
„back-werk" heeft laten zien. Hij was het
schoolvoorbeeld van de „moderne verdedi
ger". In de allerlaatste minuut maakte Van
der Heijde er nog 07 van.
Rest nog vermeld te worden dat het doel
van Wissenkerke niet één keer werkelijk in
gevaar is geweest. Keeper Huibregtse kon
dan ook zijn helblauwe shirt weer even
schoon in de tas steken als hij het er uit
gehaald had.
De overige niet in het verslag genoemde
spelers waren Kouwer, De Moor, Van Strien
en Bogaart.
Kruiswoordpuzzel no. 34
HORIZONTAAL:
48.
en omgekeerd
20.
lidwoord
1.
ingedijkt land
50.
ter inzage (afk)
22.
met de voeten duwen
5.
trek hebben in
51.
jaargetijde
23.
Europeaan
9.
dus (Eng.)
53.
trage
24.
transportbedrijf
10.
slingerplant
56.
plaats i. d. Betuwe
25.
vogel
12.
pers. voornaamw.
59.
buigzaam
27.
interest
14.
gesloten
61.
bovenste deel
30.
schildersgerei
16.
myth, wezen, half vrouw
62.
brommerig
32.
mannelijk zoogdier
17.
nieuw
65.
voor
34.
vochtig
18.
deel v. d. kachel
66.
en omgekeerd
36.
Spaanse titel
20.
inwendig orgaan
68.
Indonesische gekke
37.
snavel
21.
huisdier
70.
stofmaat
40.
plaats in Griekenland
24.
bouwland
71.
duister
42.
Engels lidwoord
26.
het Romeinse Rijk (afk)
72.
olierijke zuidvruchten
43.
vogel
28.
de oudere
VERTICAAL:
45.
eenvoudig
29.
deel v. d. bijbel
1.
tijdsduur
47.
voorzetsel
30.
per expresse
2.
briefaanhef
49.
plaats in Brabant
31.
voorzetsel
3.
leerling (Fr.)
51.
luchtstrijdkrachten
33.
meisjesnaam
4.
meisjesnaam
52.
familielid
35.
lofdicht
5.
jong dier
54.
toevluchtsoord
37.
dwaas,clown
6.
enig
55.
ivoor
38.
soort leer
7.
bekende motorraces
57.
metaal
39.
lichaamsholte
8.
inwendig orgaan
58.
soort walvis
40.
eenh. v. druk (afk)
9.
deel v. e. dier
60.
soort palm
41.
overheidsbedrijf
11.
soort vaartuig
63.
deel v. h. hoofd
43.
volkerenorganisatie
13.
vissersschip
64.
filmmaatschappij
44.
vrucht
15.
ieder
67.
Frans onb. voornaamw.
46.
voorzetsel
17.
dwaas, clown
69.
naamloze vennootschap
47.
pers. voornaamw.
19.
lokspijs
(afk.)
HORIZONTAAL:
1. aardbei; 6. vlinder; 12. dik; 13. rr; 15. oe; 16. pro; 17. er; 19. gelakte; 23. at; 24.
toren; 25. sta; 26. atol; 28. rotor; 30. or; 31. ate; 33. rad; 34. agame; 36. nozem; 38.
emmer; 40. ad; 41. ur; 42. ea; 43. mi; 45. rouge; 48. sinjo; 50. blaar; 52. gal; 54. ego;
56. es; 57. rafel; 59. odin; 60. leb; 62. derde; 63. id; 65. noteren; 68. ot; 69. sip; 71. de;
72. te; 74. gre; 75. kasteel; 76. venster.
VERTICAAL:
1. adelaar; 2. air; 3. rk; 4. br; 5. erger; 7. lok; 8. iets; 9. d.p. 10. era; 11. roteren; 14.
el; 18. vol; 20. enorm; 21. anode; 22. etage; 24. toendra; 27. tt; 29. ta; 30. om; 32. azuur;
34. amant; 35. armoede; 37. erg; 39. mei; 44. obelisk; 46. oasen; 47. egale; 48. slede; 49.
monster; 51. Is; 53. af; 55. gi; 58. lente; 59. ode; 61. bode; 64. dia; 66. tee; 67. ra;
68. ore; 70. ps; 73. en; 74. gt.
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES