NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Plouvier heeft DE sehoenen Romeinse keizer reed in een ,auto' Gemeente-ontvanger L. D. van Damme met pensioen (assette 't Mooiste bruin PX De Blauwe Doffer Gemeentevoetbal Wissenkerke Oplossing kruiswoordpuzzel no. 33 No. 3250 Zaterdag 3 juni 1967 70e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs f 2.00 per half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advertenties 12 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen De raad der gemeente Kortgene kwam dinsdag 30 mei j.l. in buitengewone verga dering bijeen, onder voorzitterschap van wnd. burgemeester P. J. Bom. Het enige punt van de agenda behelsde het voorstel van b. en w. tot het verlenen van eervol ontslag aan de ontvanger der gemeente we gens het bereiken van de pensioengerech tigde leeftijd, zulks met dankbetuiging voor de aan de gemeente gedurende vele jaren bewezen diensten. Na behandeling van dit punt sprak de heer Bom de scheidende ontvanger toe. Negen endertig jaar, zo zei hij, hebt u de gemeente gediend. Als zeer jonge man van 26 jaar bent u in deze functie gekomen, terwijl u toen al hoofd was van een handelsbedrijf. Het verenigen van beide functies moet veel spanningen hebben opgeroepen, daar het meermalen zal zijn voorgekomen dat de ge meente u nodig had, terwijl uw zaak u niet kon missen op dat moment. Deze moeilijk heden hebt u constant weten te overwinnen, daar het nimmer is voorgekomen dat u geen acte de présence gaf wanneer de gemeente u riep. Bij het samenvoegen der gemeenten Kortgene en Colijnsplaat, vervolgde de heer Bom. kwam daar nog de wekelijkse zitdag te Colijnsplaat en Kats bij. Hij had uitge rekend dat Van Damme globaal 1300 zitda gen had vervuld met een 30.000 km trans port.. In het begin geschiedde het vervoer voor eigen rekening, later is daar een kleine vergoeding voor gegeven. Gedurende deze 39 jaar zijn er natuurlijk wel enige verschillen van mening en inzicht geweest, maar toch heeft het werk van Van Damme steeds genoegdoening verschaft aan zijn superieuren. Het geschiedde steeds naar behoren en tot genoegen van het ge meentebestuur. Daarvoor is men hem dank verschuldigd. Na het belichten van deze ambtelijke en financiële zijde van de heer Van Damme. sprak de heer Bom ook nog over de sociale en culturele interessen van de scheidende ontvanger. Zo is hij een 15-tal jaren secre taris-penningmeester geweest van het Bur gerlijk Armbestuur en vanaf 1949 bestuurs lid en vice-voorzitter van het Groene Kruis. Ook zijn werkzaamheden voor de gymnas tiekvereniging O.K.K. en destijds de zwem- club werden naar voren gebracht. Als blijk van waardering overhandigde wnd. burgemeester Bom hem een kist sigaren en een polshorloge, terwijl mevrouw Van Damme een bloemenhulde in ontvangst mocht nemen. Hierna vertelde de heer Bom dat de werkzaamheden van de heer Van Damme ook bij de hoge autoriteiten niet onopge merkt gebleven waren en dat er daarom een Koninklijk Besluit uitgevaardigd was d.d. 13 mei 1967 no. 6 waarin de heer Van Damme voor zijn bewezen diensten de ere medaille in zilver verbonden aan de orde van Oranje Nassau werd toegekend. Onder luid applaus werd daarna deze medaille door de heer Bom opgespeld. Als oudste raadslid voerde hierna de heer Van der Weele het woord, die herinneringen ophaalde aan zijn benoeming en de jaren van arbeid daarna. Namens de raad. zo zei hij tot besluit, kan ik u zeggen dat u uw plich ten op voortreffelijke wijze hebt vervuld. Tot besluit dankte de heer Van Damme allen niet in de laatste plaats H. M. de Koningin voor zijn decoratie waarmee hij in de loop der jaren omgang had gehad. Na deze buitengewone raadszitting vond er in Delta-Marina nog een kleine intieme, doch zeer gezellige receptie plaats, waar familieleden, vrienden en bestuurders van eerder genoemde verenigingen de heer Van Damme en echtgenote feliciteerden met zijn verkregen onderscheiding. REEDS IN DE OUDHEID ZOCHT MEN NAAR EEN WONDERWAGEN Wij zouden ons onmogelijk deze tijd kun nen indenken zonder auto. Dit voertuig is een onmisbaar deel geworden van het ver voer te land. Het is een alledaags verschijn sel, waarover niemand zich verwondert en waarin praktisch iedereen met een gerust hart plaatsneemt. Weinigen zullen zich rea liseren, dat de auto echter zo'n jonge tak is aan de vervoersboom, want het is pas sinds de laatste vijftig jaar, dat dit voer tuig een stormachtige ontwikkeling heeft doorgemaakt, die het snel deed groeien en bracht waar het nu is. op de voornaam ste plaats als vervoermiddel te land. Op zichzelf is de idee van de automobiel niet nieuw. Reeds de oude Egyptenaren zochten ver voor onze jaartelling naar een wonderwagen, die de mens op de een of andere manier langs mechanische weg in staat zou stellen zich zonder moeite te ver plaatsen. De tijd was nog niet rijp. de tech niek nog niet voldoende ontwikkeld en men VRIJ,DIE VLUCHTSTROOK! Stoppen op de vluchtstrook, zo dicht mo gelijk tegen de berm, is alleen toegestaan in noodgevallen, zoals pech De vluchtstrook moet vrijgehouden worden 1^1 voor politie en hulp verleningsdiensten!! ■ZWARTE ZES slaagde niet. De Romeinen zochten ook al naar iets dergelijks en volgens overleveringen zou hun keizer Commodus ongeveer twee eeuwen voor het begin van onze jaartelling gereden hebben in een wagen, die voortbewogen werd door een stel zwoegende slaven, die door middel van een eenvoudig raderwerk deze ,,auto" deden rijden. In de vijftiende eeuw wierp de grote en wereldberoemde kunstenaar en geleerde Leonardo da Vinei zich op dit probleem en hij ontwierp een wagen die voortbewogen diende te worden door een ingenieus veer- meganiek. Helaas was in die tijd de techniek nog niet ver genoeg gevorderd en was men niet in staat de theorie van Da Vinci in de praktijk te verwezenlijken. Kruiskoppeling is 300 jaar. Toch werkte men in verschillende rich tingen om de droom der mensen te reali seren. Men bedacht ingewikkelde tand- systemen. die niet voldeden, maar dikwijls zo ingenieus waren, dat men later bepaal de vondsten gaarne overnam in het trans missie-systeem van de moderne wagen. Zo is bijvoorbeeld de kruiskoppeling. die men op iedere auto vindt, reeds ruim 300 jaar oud. Ze werd uitgevonden in de zestiende eeuw door de Italiaan.. Giro amo Cardano. En zo zouden er nog meer voorbeelden te noemen zijn. Het werk van deze oude tech nici was dus niet vergeefs, al hebben zij dft zelf nooit geweten. Reeds in de zeventiende eeuw werkte men aan de vervolmaking van de stoommachine en hiermede vond men een krachtbron, die te zijner tijd geschikt zou blijken te zijn om de wonderwagen voort te bewegen. Na veel moeilijkheden overwonnen te heb ben, slaagde de Fransman Cugnot er in 1770 in, een enorm monster op drie wielen te bouwen, dat, aangedreven door een stoom machine met twee cilinders, waarvan de grote stoomketel voorop prijkte, een snelheid van 4 kilometer per uur kon bereiken, maar niet langer dan 10 minuten kon rijden. Bij deze stoomwagen bleef het niet. er verschenen er weldra meer. Snel ontwik kelden deze wagens zich en, voortbordurend op een Engels idee, verscheen op de Franse wegen een soort stoomautobus voor 12 per sonen, die een snelheid van 40 kilometer per uur kon bereiken, een enorme technische prestatie voor die tijd. Nieuwe ontwikkelingen. Met de benzinemotor verschijnt eigenlijk pas de echte auto op het toneel. De Wener. Siegfried Marcus, was de eerste van wie wij zeker weten, dat hij een door een benzine motor aangedreven wagen construeerde. Er wordt wel beweerd, dat een jaar eerder, namelijk in 1874, reeds een jonge Fransman een benzinewagen zou hebben laten rijden, maar een en ander is niet controleerbaar. Zo houden we het dus op Marcus in 1875 en alles voor Baby's huidje STOFVRIJ AFGESLOTEN] spoedig volgden vele anderen als Carl Benz en Gottlieb Daimler, twee Duitsers, die voor de ontwikkeling van de automobiel bui tengewoon veel hebben gedaan, doch in eigen land niet werden geéerd. De Fransen hebben op hun werk voortgebouwd en wer den de automobielfabrikanten van de wereld. •Hun speelse geest werkte met de Duitse technische vindingen en maakte samen met de kunstzinnige carosserieën indertijd de wa gens, die de wereld veroverden. In tien jaar tijd wist men de snelheid bijna te vertienvoudigen, dat wil natuurlijk niet zeggen, dat iedere auto hiertoe in staat was. maar een dergelijke hooge snelheid van ruim 250 kilometer per uur werd toen gehaald. Er werden wedstrijden georganiseerd, zoals de monsterrit Peking - Parijs. Dergelijke ritten hebben zeer veel bijgedragen tot de tech nische ontwikkeling van de automobiel en hebben bovendien dit voertuig populair ge maakt. leder land dat wagens fabriceerde, werkte volgens eigen stijl, waaraan de deskundige reeds dadelijk het land van herkomst kon herkennen. Zo maakten de Amerikanen slechts grote comfortabele wagens en blon ken de Fransen uit op het gebied van de kleine, zuinige automobiel. Massa-fabrikaat. Henry Ford is de man geweest, die het dure luxe speelgoed, dat de auto aanvan kelijk was. door nieuwe produktiemetho- den heeft gemaakt tot een vervoermiddel voor allen. Van zijn model T werden tiental len miljoenen wagens over de gehele we reld verkocht. De ontwikkeling schreed verder, technisch werd de auto perfect en betrouwbaar, waar aan de ontwikkeling van de olie- en benzi- nefabricage, alsmede de bandenvervaardi- ging het hunne bijdroegen. Diende men vroeger om enkele tientallen kilometers van banden te wisselen, nu snort men met hoge snelheden duizenden kilometers voort, zonder dat het noodzakelijk is om uw banden in verband met slijtage door nieuwe te ver vangen. De auto van heden is een beslist onmis baar vervoermiddel, dat volkomen inge burgerd is. Onze maatschappij zou ondenk baar zijn zonder de twintigste eeuwse won derwagen, die volkomen betrouwbaar en be- beschermt tegen zonnebrand drijfszeker in diverse afmetingen en vormen te léveren is. Maar zelfs de goedkoopste en meest eenvoudige wagen van heden biedt nog wonderlijk veel comfort en is volledig betrouwbaar, hetgeen men vijftig jaar ge leden nog niet van de duurste wagen kon zeggen. Zo heeft de auto zich ontwikkeld van stoomwagen tot moderne stroomlijnauto, het vervoersmedium van deze tijd. (Nadruk verboden). Uitslag concours Corbei op 27 mei. 1 P. Remeynse 10.40.15 340.784 166 2 P. J. Verburg 42.02 340.214 162.2 3 A. J. Bouterse 46.55 345.870 158.4 4 L. de Fouw 42.40 340.249 154.6 5 P J. Verburg 43.31 2 150.8 6 A. de Haze 48.23 345.924 147 7 S. Verburg 43.52 340.214 143.2 8 A. de Haze 51.12 2 139.4 9 C Schipper 51.43 345.832 135.6 10 A. J. Bouterse 52.05 2 131.8 Een elftal van gemeentepersoneel, aange vuld met onderwijzers van de diverse bij zondere scholen (de aanvulling bestond uit niet minder dan zes man) is dinsdagavond j.l. naar 's Heer Arendskerke getogen om daar de strijd aan te binden tegen een elftal van de gemeente 's Heer Arendskerke. Na de aftrap is Wissenkerke direct in de aanval gegaan. Het overwicht dat hieruit ontstond resulteerde niet in doelpunten, om dat men van tijd tot tijd met een zevenmans voorhoede speelde (het 712 systeem?). Elkaar in de weg lopen en daardoor elkaar net begrijpen waren de oorzaak dat de „thee" (in dit geval een sinasappel) met een 00 stand genuttigd moest worden. Na de rust zagen we een herboren elftal, ledereen hield zich zoveel mogelijk aan zijn toegewezen plaats. Juist op de eerste slag van acht uur van de klok op de kerktoren, joeg Lankhorst de bal in de touwen (01). De tweede helft was toen vijf minuten oud. Van der Heijde bracht vijf minuten later met een fraaie solo de stand op 02. Weer vijf minuten later scoorde Lankhorst X)3, na prachtig driehoek-spel met Van Halst en Van der Heijde. In dezelfde minuut maakte Van der Heijde op links uit één van de velé hoge voorzetten van Wiersma er 04 van. Hierna volgde een hele serie aanvallen. De Smit rukte mee op naar voren, maar kon niet tot scoren komen. Aarnoutse, die even tevoren nog buiten spel „gezeten" had. speelde zich om vijf voor half negen vrij en de doorgekomen Van Halst schoot uit zijn voorzet onhoudbaar in (05). In de resterende vijf minuten kon De Smit einde lijk het doelpunt maken waarop hij zo zijn zinnen had gezet (06). Overigens moet gezegd worden dat deze speler voortreffelijk „back-werk" heeft laten zien. Hij was het schoolvoorbeeld van de „moderne verdedi ger". In de allerlaatste minuut maakte Van der Heijde er nog 07 van. Rest nog vermeld te worden dat het doel van Wissenkerke niet één keer werkelijk in gevaar is geweest. Keeper Huibregtse kon dan ook zijn helblauwe shirt weer even schoon in de tas steken als hij het er uit gehaald had. De overige niet in het verslag genoemde spelers waren Kouwer, De Moor, Van Strien en Bogaart. Kruiswoordpuzzel no. 34 HORIZONTAAL: 48. en omgekeerd 20. lidwoord 1. ingedijkt land 50. ter inzage (afk) 22. met de voeten duwen 5. trek hebben in 51. jaargetijde 23. Europeaan 9. dus (Eng.) 53. trage 24. transportbedrijf 10. slingerplant 56. plaats i. d. Betuwe 25. vogel 12. pers. voornaamw. 59. buigzaam 27. interest 14. gesloten 61. bovenste deel 30. schildersgerei 16. myth, wezen, half vrouw 62. brommerig 32. mannelijk zoogdier 17. nieuw 65. voor 34. vochtig 18. deel v. d. kachel 66. en omgekeerd 36. Spaanse titel 20. inwendig orgaan 68. Indonesische gekke 37. snavel 21. huisdier 70. stofmaat 40. plaats in Griekenland 24. bouwland 71. duister 42. Engels lidwoord 26. het Romeinse Rijk (afk) 72. olierijke zuidvruchten 43. vogel 28. de oudere VERTICAAL: 45. eenvoudig 29. deel v. d. bijbel 1. tijdsduur 47. voorzetsel 30. per expresse 2. briefaanhef 49. plaats in Brabant 31. voorzetsel 3. leerling (Fr.) 51. luchtstrijdkrachten 33. meisjesnaam 4. meisjesnaam 52. familielid 35. lofdicht 5. jong dier 54. toevluchtsoord 37. dwaas,clown 6. enig 55. ivoor 38. soort leer 7. bekende motorraces 57. metaal 39. lichaamsholte 8. inwendig orgaan 58. soort walvis 40. eenh. v. druk (afk) 9. deel v. e. dier 60. soort palm 41. overheidsbedrijf 11. soort vaartuig 63. deel v. h. hoofd 43. volkerenorganisatie 13. vissersschip 64. filmmaatschappij 44. vrucht 15. ieder 67. Frans onb. voornaamw. 46. voorzetsel 17. dwaas, clown 69. naamloze vennootschap 47. pers. voornaamw. 19. lokspijs (afk.) HORIZONTAAL: 1. aardbei; 6. vlinder; 12. dik; 13. rr; 15. oe; 16. pro; 17. er; 19. gelakte; 23. at; 24. toren; 25. sta; 26. atol; 28. rotor; 30. or; 31. ate; 33. rad; 34. agame; 36. nozem; 38. emmer; 40. ad; 41. ur; 42. ea; 43. mi; 45. rouge; 48. sinjo; 50. blaar; 52. gal; 54. ego; 56. es; 57. rafel; 59. odin; 60. leb; 62. derde; 63. id; 65. noteren; 68. ot; 69. sip; 71. de; 72. te; 74. gre; 75. kasteel; 76. venster. VERTICAAL: 1. adelaar; 2. air; 3. rk; 4. br; 5. erger; 7. lok; 8. iets; 9. d.p. 10. era; 11. roteren; 14. el; 18. vol; 20. enorm; 21. anode; 22. etage; 24. toendra; 27. tt; 29. ta; 30. om; 32. azuur; 34. amant; 35. armoede; 37. erg; 39. mei; 44. obelisk; 46. oasen; 47. egale; 48. slede; 49. monster; 51. Is; 53. af; 55. gi; 58. lente; 59. ode; 61. bode; 64. dia; 66. tee; 67. ra; 68. ore; 70. ps; 73. en; 74. gt. Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1967 | | pagina 1