NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
caballero
Ploovier heeft DE schoenen
Zeehavenontwikkeling
zuidwest Nederland
Verbeter de wereld
Rennies
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 23
No. 3240
Zaterdag 25 maart 1967
70e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs I 2.00 per hall jaar Franco per post 15.00 per half jaar Advertenties 1 2 cent per mm
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
In deze tijd van raketten en ruimtevaart,
van sociale zekerheid, van lange jongensha
ren en minirokjes, van gemakkelijk reizen en
uitgaan, is er een verminderde belangstelling
voor het verhaal van Jezus' lijden en de We
deropstanding. Hoevelen van de niet-kerkse
mensen en dat zijn er nogal wat tegen
woordighebben in hun gedachten nog een
ogenblik stilgestaan bij de betekenis die deze
week en het a.s. paasfeest heeft voor de
christelijke wereld, waarin ook zij toch leven?
En toch is wat er toen, twee duizend jaar
geleden, in Palestina gebeurde, ook in deze
tijd denkbaar. Trekken we vergelijkingen met
sommige voorvallen uit onze tijd, dan moeten
we tot de conclusie komen, dat de mensheid
in die 2000 jaren niet zo heel veel veranderd
Brandend maagzuur?
helpen direkt!
is, dat er ook nu afgezien van het gods
dienstige element situaties voorkomen die
vergeleken kunnen worden met de gebeurte
nissen tussen, wat we nu noemen. Palmpasen
en Paaszondag twee duizend jaar geleden.
Het kan ook nu voorkomen, dat een ver
meende leider van een partij en/of een volk
de ene dag juichend wordt verwelkomd en hij
enige tijd later zijn leven temidden van dat
zelfde volk niet meer zeker is en een veroor
deling hem wacht. Zo goed als toen de recht
spraak werd verkracht terwille van de poli
tiek, zo gebeurt dat ook nog in onze dagen.
De voorbeelden daarvan kunt u ongetwijfeld
zelf vinden.
Wanneer we sommige jongeren, vooral in
de steden, zich eens onbekommerd laten ui
ten, dan komen zij tot uitspraken als: de
maatschappij is rot, de vorige generatie(s)
hebben de boel in de soep laten lopen, ware
democratie is er niet, wij willen dat allemaal
veranderen en zullen het beter doen.
Dat zeggen de jongeren van nu. niet we
tend dat de jongeren van dertig, vijftig, hon
derd jaar enz. geleden dat evenzo hebben
gezegd. En nochtans veranderen de mensheid
en de maatschappij niet, althans nauwelijks
en is het verhaal van het „Hosanna" op zon
dag en het „kruisigt hem" op donderdag
daaraanvolgend evenzo te integreren in deze
tijd. Ook nu is er steeds een Pilatus te vin-
In de op dinsdag 21 maart 1967 in de
Statenzaal te Middelburg gehouden constitu
erende vergadering van het overlegorgaan
zeehavens zuidwest Nederland is besloten als
naam te kiezen: Overlegorgaan Zeehavenont
wikkeling Zuid-West Nederland.
De vergadering stond onder leiding van de
Commissaris van de Koningin in de provincie
Zeeland, mr. J. van Aartsen. In zijn ope
ningswoord deed hij o.a. mededeling van de
benoeming der leden van het algemeen be
stuur van de Commissie van overleg door
gedeputeerde staten van Noord-Brabant, Zee
land en Zuid-Holland, burgemeester en wet
houders van Rotterdam, het dagelijks be
stuur van Rijnmond en de minister van ver
keer en waterstaat.
Openingsrede mr. J. van Aartsen.
Mevrouw, mijne heren.
Op 14 oktober van het vorige jaar hielden
wij hier in Middelburg een congres over de
havenontwikkeling in Zuidwest Nederland. Dit
congres, dat georganiseerd was door de pro
vinciale besturen van Zuid-Holland, Noord-
Brabant en Zeeland en door de gemeente
Rotterdam en waarbij ook het openbaar li
chaam Rijnmond werd betrokken, was zoals
ik destijds in het openingswoord naar voren
mocht brenpen uniek in de historie van Rot
terdam en de drie provincies. Wij waren en
zijn van mening, dat de tijd voorbij is, dat wij
geheel onafhankelijk van elkaar zouden kun
nen handelen: als er van schaalvergroting ge
sproken mag worden, dan stellig hier in Zuid
west Nederland.
den, die de rechtspraak aanpast aan de po
litieke omstandigheden en aan de wil van de
machthebbende partij.
En meestal zijn het juist de jongeren, die
zowel bij de ene (het Hosanna) als bij de
andere gelegenheid (het: kruisigt hem) voor
op lopen en het hardst schreeuwen. Wellicht
menen zij het op dat ogenblik oprecht, want
zij weten niet beter
o
Altijd weer willen mensen de maatschappij
waarin zij leven, veranderen en verbeteren.
Soms lukt hen die verandering. Zoals in 1917
in Rusland, in 1933 in Duitsland, in 1945 in
Indonesië, in 1949 in China en in andere ja
ren in verschillende landen. Nu is het dan be
reikt. juicht men de eerste jaren en men poogt
het revolutionaire gevoel zo lang mogelijk vol
te houden, omdat het zo'n heerlijke voldoe
ning gaf dat men een verandering zag verwe
zenlijkt.
Maar de aarde met haar mensheid draait
verder, de zon gaat op en onder, en er ko
men wéér jongeren en anderen, die zeggen:
jullie hebben het verknold, je hebt er niets
van gemaakt, die leider moet weg, wij zullen
het beter doen! De geschiedenis herhaalt
zich, eeuwig door. zoals eeuwig de zon op
en onder gaat. er eeuwig mensen geboren
worden.
De maatschappij kan wezenlijk alléén ver
anderen als wij, ménsen, zouden veranderen.
Wanneer men liefde en begrip voor elkaar
hoger gaat stellen en daar meer voor over
heeft dan voor het verwerven van macht, wel
zijn en aanzien.
Zó ver hebben de mensheid én de jeugd
van thans het nog evenmin gebracht als die
van veertig, van honderd en van twee duizend
jar.r geleden.
De maatschappij zal daardoor helaas wel
altijd onvolkomen blijven. Dat is een natuur
lijke zaak en juist daardoor kan er altijd het
streven blijven bestaan naar verbetering. Zon
der dat streven naar en de hoop op verbete
ring zou de mensheid een dood element zijn
in de natuur en de zin van zijn bestaan heb
ben verloren.
Maar wéér is het lente, wederom kunnen
we geloven aan een vernieuwing, aan een we
deropstanding. We moeten alleen leren be
seffen, dat er een zomer, een herfst en een
winter op volgen, en dat we dan weer even
ver zullen zijn als nu.
Tenzij
H. van Wermeskerken.
Wij waren echter ook toen reeds van oor
deel, dat wij het niet mochten laten bij een
overigens druk bezocht, en naar ik meen.
goed geslaagd congres. De aanvankelijk be
reikte resultaten moesten een vervolg krij
gen. Het incidentele contact, hoezeer ook ge
waardeerd. moest worden omgezet in een
blijvende samenwerking, in een bepaalde
vorm van gecoördineerd bestuderen der mo
gelijkheden, en van een gecoördineerd han
delen op het stuk van haven- en industrie-ont
wikkeling. Daarover hebben wij vrijwel aan
stonds het hoofd gebogen.
De colleges van Gedeputeerde Staten, b.
en w. van Rotterdam en de Rijnmondraad
hebben uitvoerig overleg gepleegd over de
organisatie en de doelstelling van een op te
richten overleg-orgaan. Bij die bespreking
kwam reeds aanstonds de wens naar voren
om ook het Ministerie van Verkeer en Water
staat en met name de Rijkswaterstaat bij
deze zaak te betrekken. Daarom diende eerst
ook overleg te worden gepleegd met de be
windsman van het genoemde departement, en
vervolgens met de Directeur-Generaal van de
Rijkswaterstaat. Het verheugt mij, dat de
Minister direct bereid was om de Rijkswa
terstaat te laten deelnemen aan ons overleg.
Dezelfde bereidheid was bij de Directeur-
Generaal aanwezig. Om in termen van deze
dagen te spreken: over de verdelingsformule
voor de representanten van de verschillende
deelnemers aan het overleg waren wij het
spoedig eens; het is u bekend: elk der pro
vincies 5, Rotterdam 3, de Rijnmondraad 2
en de Rijkswaterstaat ook 2.
De provincies zouden onder haar vertegen
woordigers ook representanten van gemeen
ten mogen opnemen, welke bij de zeehaven
ontwikkeling ten nauwste waren betrokken.
Waar wij helaas constateren, dat op ander
terrein personele bezetting van posten wel
eens tot moeilijkheden leidt, kan ik tot mijn
grote vreugde constateren, dat ook dit pro
bleem indien dit woord al mag worden
gebezigd met bekwame spoed tot oplos
sing werd gebracht.
Ik moge dan ook u allen, aangewezen on
derscheidenlijk door de Minister van Verkeer
en Waterstaat, de provinciale besturen, b. en
w. van Rotterdam en het Dagelijks Bestuur
van de Rijnmondraad, van harte welkom he
ten op deze eerste, ik zou haast willen zeg
gen, constituerende vergadering van ons o-
verlegorgaan.
Wij hebben in deze vergadering nog vele
organisatorische kwesties te regelen, maar u
staat mij misschien wel toe nog enkele op
merkingen te maken, zij het dat ik mij goed
realiseer slechts op te treden als voorzitter
van uw vergadering, die strakt haar voorzit
ter eigenlijk nog moet aanwijzen.
Het verheugt mij bijzonder, dat wij erin
geslaagd zijn. dit overleg-orgaan in het le
ven te roepen. Ook voorheen heeft natuurlijk
wel contact plaats gehad tussen de verschil
lende partners, hier thans aan deze tafel
verenigd.
Maar die contacten waren, stellig over de
problemen, die ons zullen gaan bezig houden,
van incidentele aard. Ir. Posthuma sprak op
de zeehaven-conferentie over een „vrij losse
samenwerking in de laatste jaren".
Maar thans en zeker in de naaste toekomst
is meer nodig. De zeehavenfunctie is voor ons
land van enorme betekenis. Rotterdam is uit
gegroeid tot de eerste wereldhaven; in het
anders
dan
andere
CONSTANTE KWALITEIT-25 STUKS (IJO
Rotterdamse gebied liggen nog grote moge
lijkheden, maar indien wij onze blik richten
op het gehele Delta-gebied, dan blijkt, dat
geheel Zuid-west Nederland een grote en een
tot heden misschien niet altijd juist geschatte
en in elk geval een niet aangewende bijdrage
kan leveren tot het uitoefenen van de voor
ons land zo belangrijke zeehavenfunctie.
In het ruime Delta-gebied is verscheiden
heid in diep vaarwater, is verscheidenheid in
terreinen: het gehele gebied is centraal ge
legen in Benelux en Europees verband.
De praktijk heeft geleerd, dat. wil men
voor haven- en industrie-ontwikkeling zijn
taak goed kunnen vervullen, men met betrek
king tot zijn aanbod niet beperkt moet zijn;
dan is die verscheidenheid nodig, dan is zo
als op 14 oktober 1966 door verschillende
sprekers naar voren is gebracht een zeker as
sortiment een vereiste.
Als men zo de situatie beziet en de mo
gelijkheden onderkent, dan is het duidelijk
dat wij in Nederland in het meergenoemde
gebied niet meer onafhankelijk van elkaar
kunnen en mogen optreden. Dan zullen we te
zamen dit gebied moeten inventariseren, mo
gelijkheden en behoeften moeten kennen en
eventueel ons naar elkaar moeten richten.
Hoewel ik mij goed realiseer, dat over ver
schillende facetten van deze zaak, straks
door ons nader zal moeten worden gespro
ken, komt het mij voor, dat onze samenwer
king zeer nauw zal móeten zijn ten aanzien
van het vinden van uitbreidingsmogelijkhe
den van bestaande en het scheppen van nieu
we zeehaventerreinen. Eigenlijk zullen we
over de kaart en het Deltagebied, althans
over de globale indeling daarvan overeen
stemming moeten kunnen bereiken.
Wij zullen ook met elkaar moeten spreken
over de hoofdlijnen der infrastuctuur.
Uiteraard zijn de bevoegdheden op plano
logisch gebied geregeld en derhalve ook
voorbehouden aan de in de Wet op de Ruim
telijke ordening genoemde organen, maar het
is natuurlijk geheel iets anders of iedere
deelnemer aan dit overleg onafhankelijk van
de andere opereert of dat wij trachten al
thans voor Zuid-west Nederland een geco
ördineerd beleid op dit stuk tot stand te
brengen.
In ons steeds voller wordend land ontstaat
immers een steeds groter wordend interde
pendentie tussen de samenstellende delen.
Er is nog een punt, waaraan ik heden be
paald niet wil voorbijgaan. Reeds op 14 ok
tober van het vorige jaar heb ik gesteld, dat
onze samenwerking niet negatief gericht was
tegen andere zeehavengebieden in Neder
land of tegen zeehavengebieden in het bui
tenland.
Onze conferentie toen en onze tot stand
te brengen samenwerking heden is positief
gericht op de samenwerking van de organen
en instanties welke zich in Zuidwest Neder
land met de zeehaven-ontwikkeling moeten
bezig houden.
Wij moeten ons realiseren, dat wij in dit
Deltagebied, met name in het Westerschelde-
gebied niet de enigen zijn, die zeehaven-acti
viteiten ontwikkelen. We begeren niets lie
ver, dan in goede harmonie, hetgeen overi
gens gezonde concurrentie niet behoeft uit
te sluiten, te leven en te werken met de Bel
gische havensteden.
Ik hoop dat in de toekomst en wat mij be
treft in de naaste toekomst de mogelijkheid
aanwezig zal zijn om met België tot een har
monische ontwikkeling van het zeehavenge
bied te geraken. Onze samenwerking op het
Nederlandse territoir zal zulk een samenwer
king met België niet in de weg behoeven te
staan, integendeel, zij zal eerder bevorder
lijk kunnen zijn aan een door België en Ne
derland te voeren beleid met betrekking tot
de zeehaven-ontwikkeling in het Delta-gebied.
Een samenwerking tussen de Belgische
zeehavengebieden zoals thans in het Delta-
slot op voorpagina 2e blad.
Kruiswoordpuzzel no. 24-
HORIZONTAAL:
58.
laatsteden
26.
verlaagde toon
1.
meisjesnaam
59.
tandarm zoogdier
27.
ons inziens (afk.)
6.
knoeierig werken
61.
Frans onb. voornaamw.
28.
de dato (afk.)
11.
bijbelse naam
62.
plaats o. d. Veluwe
30.
Chinese maat
12.
danskoor
64.
vogel
31.
op dit moment
13.
rondhout
65.
eerwaarde heer Lat. afk.
33.
soort rijtuig
15.
drinkgerei
67.
stapel
34.
titel
16.
kleur, verfstof
69.
laatstleden
35.
uitroep
17.
uitroep
70.
Noordse vuurgod
38.
toiletartikel
18.
zangstem
72.
strook
39.
Europeaan
20.
voegwoord
73.
heilige
42.
lichtgeraakt, korzelig
21.
bijwoord
75.
lidwoord
43.
stofmaat
22.
zangstem
76.
Frans lidwoord
44.
vruchtbare plaats
23.
bekende motorraces
78.
wandtapijt
45.
voormalige Ned.
25.
lidwoord
79.
keer
verzetsorganisatie
27.
geogr. aanduiding
47.
gewicht
28.
titel
48.
ontstekingskoord
29.
gewapende ruiter
VERTICAAL:
49.
dubbelklank
32.
sportartikel
1.
uitheems rund
50.
vrijgevig
34.
staat der V.S.
2.
duur van eb en vloed
52.
vervoermaatschappij
36.
speelwerktuig
3.
dunne
53.
stofmaat
37.
klein persoon
4.
herkauwer
54.
familielid
39.
bijwoord
5.
muurholte
56.
ambtshalve (Lat. afk)
40.
inhoudsmaat
6.
voor
58.
hofbediende
41.
kaartenverzameling
7.
kwajongen
60.
meisjesnaam
42.
nieuw
8.
melkklier
63.
inhoudsmaat
45.
voorzetsel
9.
selenium (afk.)
64.
fris. koud
46.
tot en met (afk.)
10.
deel v. e. atoom
66.
Europeaan
48.
rivier in Nederland
14.
water in Brabant
68.
spil
51.
herkauwer
17.
reeds
71.
zijrivier v. d. Donau
53.
boom
19.
schrede
72.
onbehouwen
55.
plaats in Friesland
22.
rijstbrandewijn
74.
rivier in Siberië
57.
soort schip
24.
kindergroet
77.
vogelproduct
HORIZONTAAL:
1. mr; 3. kameleon: 10. rek; 13. aal; 15. talon; 16. am; 18. ho; 19. Utah; 21. tak; 22. maag;
24. kam; 26. neg; 28. riant; 30. of; 31. rog; 33. tel; 35. spijs; 36. pp; 37. as; 38. Nes;
40. e.d.; 41. Eli; 43. I.I.; 44. botter; 47. ui; 48. te; 49. kit; 50. ik; 51. ka; 52. koning; 54. hl;
55. nor; 56. da; 57. Ada; 58. r.i.; 59. aera; 60. aula; 62. aak; 64. taak; 66. boord; 68. pon;
70. ur; 71. s.h.; 72. teug; 73. rol; 75. ds; 77. en; 79. si; 80. aster; 82. lot; 84. som; 85.
fantasie: 86. me.
VERTICAAL:
1. mausoleum; 2. rat; 4. at; 5. mat; 6. elan; 7. loket; 8. en; 9. naar; 11. eh; 12. koets; 14.
lak; 17. mais; 20. harp; 23. gaper; 25. m.o.; 27. genot; 29. nijd; 32. gal; 34. Let; 36. pi;
39. stil; 42. li; 43. Lena; 44. big; 45. e.k.; 46. parachute; 48. To; 49. knaap; 51. kor; 52.
kalot; 53. Ida; 54. hit; 55. nek; 56. duo; 59. aard; 60. abces; 61. Ares; 63. korst; 65. au;
67. duif; 69. nota; 74. les; 76. s.l.; 78. n.o.; 80. An; 81. r.i.; 83. om.
Ganzepoorts traaf 21, Tel. 6535 - GOES