DAT IS RAAK ZEG!! Buijze's Chinese historie herhaalt zich Russische revolutie! Het eeuu/ïge slijk der aarde Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 11 maart 1967 no. 3238 50 JAAR GELEDEN BEGON: Keerpunt in onze historie 15 Maart 1917 deed Tsaar Nicolaas afstand. Precies een halve eeuw geleden culmineerden de onlusten in het uitgestrekte Russische tsarenrijk in een revolutionaire beweging, die tenslotte de sowjets aan de macht zou brengen. De Russische revolutie is een der belangrijkste gebeurte nissen uit de geschiedenis van de toch al zo bewogen twintigste eeuw. Ze legde niet alleen de grondslag voor een machtige communistische staat, maar eveneens voor de smartelijke tegenstelling, die thans de wereld in twee kampen verdeeld houdt. Na een reeks van wilde stakingen en roerige straatdemonstraties kwam het pro letariaat van Petrograd (nu Leningrad) in opstand tegen het corrupte tsarenre- giem. Na bloedige gevechten behaalden de arbeiders, gesteund door duizenden overgelopen soldaten, de overwinning. Op 15 maart 1917 deed tsaar Nicolaas afstand van de troon en na een hevige machtsstrijd, waarbij revolutionairen als Trotzky en Lenin zich onderscheidden, wisten de bolsjewiki de macht te grijpen. LAATSTE TSAAR IN SIBERIE GEFUSILLEERD. Het voorspel van de Russische revolutie vond reeds in 1905 plaats, toen in de Poeti- low-munitiefabriek te Petrograd een staking uitbrak. De arbeiders kwamen met voor die tijd extreem hoge eisen voor de dag zoals een achturige werkdag en hogere lonen. Kort daarna kwam geheel Rusland in de greep van de stakingsgolf. Ongeveer een miljoen arbei ders staakten twee maanden lang en onder tussen kwamen op het platteland de verpau perde boeren in opstand tegen de machtige grootgrondbezitters. De tsaar vaardigde een manifest uit, waar in de boeren en arbeiders aanzienlijke con cessies werden gedaan. Maar de onrust scheen niet te bedwingen. Ze werd nog be vorderd door de oorlog met Japan en de toe nemende corruptie onder de ambtenaren. In Moskou en Petrograd vochten de sow jets op de barricaden tegen de tsaristische troepen, waarvan een deel overigens duide lijk op de hand van de bolsjewiki was. Maar voorshands zou het tsarisme zegevieren. 1917. Toen echter de Russen in de eerste wereld oorlog verwikkeld raakten, werd het immense proletariaat in dit grote, onderontwikkelde rijk nog ontevredener. Deze ontevredenheid mondde tenslotte uit in de spectaculaire Russische revolutie, die een einde maakte aan het eeuwenoude tsa- renbewind. De 15de maart 1917 deed tsaar Nicolaas afstand. Hij werd met zijn familie geïnterneerd in Tsarskoje Selo, later n.par Siberië overgebracht, waar hij een paar maanden later werd gefusilleerd. Maar vooralsnog kwamen de communisten niet aan de macht. Het bestuur van het land werd overgenomen door een voorlopige rege ring. die uit vertegenwoordigers van de bour geoisie bestond. Tegelijkertijd vormden zich de raden (sowjets) van arbeiders, boeren en soldaten. Aldra kwamen deze in verzet tegen de door Miljoekow geleide voorlopige rege ring. Straatdemonstraties in Petrograd dwon gen Miljoekow tot concessies. Hij moest en kele figuren uit de sociaal-revolutionaire be weging in zijn kabinet opnemen. Lenin vlucht. Maar de massa was allerminst tevreden. In juli kwam het in Petrograd tot wilde straatgevechten tussen troepen van de voor lopige regering en de bolsjewieken. Hun leider. Lenin, moest vermomd als ma chinist de wijk nemen naar de Finse hoofd stad Helsinki, waar hij tot november bleef. De reactionairen vatten moed. Generaal Kornilow zond een grote troepenmacht naar Petrograd om de opstand neer te slaan. Maar zijn soldaten liepen naar de sowjets over. In de herfst van 1917 besloten de bolsje wiki tot een gewapende opstand. Aan Trotzky werd de voorbereiding toevertrouwd. Terwijl de Duitse legers dreigend oprukten, sloegen zij in verschillende steden hun slag, profite rend van het feit, dat de Russische troepen de handen vol hadden aan de Duitse vijand. Tegen die tijdelijke regering was de befaam de aanval (o.m. van de vloot) op het winter paleis in Petrograd gericht. De toen in Rus land geldende Juliaanse kalender wees 25 oktober. Trotzky overwint. Zo kregen de bolsjewiki volgens onze Gre goriaanse kalender op 6 november 1917 de macht vrijwel geheel in handen. Lenin keerde uit ballingschap terug en werd de leider van de sowjet-regering. Maar de nieuwe heersers stonden onmiddellijk voor twee grote proble men: de oorlog èn de bestendiging van hun eigen macht. Met Duitsland werd in maart 1918 een zeer onvoordelige vrede gesloten, waarbij Rus land Finland, Estland, Letland, Litauen, Po len en een deel van Kaukasië verloor. De sowjet-macht werd geconsolideerd door het uiteenjagen van de constituerende vergade ring. waarin de bolsjewiki de minderheid hadden. De andere partijen alsook hun pers organen moesten verdwijnen, hetgeen uit de aard der zaak op heftig verzet stuitte. Weer speelden zich in Rusland bloedige tonelen af. De demoon van de burgeroorlog verhief zijn vertrokken gelaat boven de reus achtige Russische mensenoceaan. Het land werd sociaal en economisch geheel ontwricht De burgeroorlog, die bijna drie jaar zou du ren, woedde op verschillende fronten. De „witte legers" der reactionairen werden ge steund door Franse, Engelse en Japanse hulptroepen. Maar Trotzky had zijn rode le ger voortreffelijk georganiseerd en de „witte legers" moesten na een harde, maar op de duur hopeloze strijd het onderspit delven. Machtsstrijd. Na de bolsjewistische overwinning stuitte het communistische bewind zelf op verzet van degenen die de rode kameraden eerst hadden gesteund. De nationalisering van al lerlei instellingen, de arbeidsdswang en de verplichte levering van landbouwprodukten leidden tot ernstige opstanden, die een recht streekse bedreiging vormden voor het nieuwe regiem. Hierdoor werd Lenin gedwongen om eind 1920 de „nieuwe economische politiek" in te voeren, die binnen zekere grenzen par ticuliere handel en industrie toeliet. Op 30 december 1922 werd de Unie van Socialistische Sowjetrepubllieken (U.S.S.R.) gesticht. Hiermee was de rust in het bolsje wistische kamp allerminst verzekerd. Na de dood van Lenin (Wladimir J. Oeljanow, 1870 -1924) werd de macht in het land uitgeoe fend door het driespan Stalin, Zinowjew en Kamenjan, van wie Stalin („Staal", schuil naam van Josif Wissarionowitsj Dzjoegasj- wili) na enkele gespannen congressen de al leenheerschappij verwierf. Hij raakte aldra in een machtsstrijd gewikkeld met de intelligen te Leon Trotzky (Bronstein). een der moe digste kinderen der revolutie. Trotzky werd verbannen en later in Mexico vermoord. Toen had Stalin de handen vrij voor een snel door gevoerde industrialisatie en collectivisatie van de landbouw die thans het economisch gezicht van de U.S.S.R. bepalen. (Nadruk verboden). Van schelpen, vishaken en runderen tot rijksdaalders en bankbiljetten Sinds onheugelijke tijden is geld het symbool geweest voor macht en aanzien. De mens, die in zijn kortzichtigheid meende hierdoor gelukkig te worden, heeft er voor gestreden en geleden, dikwijls met negatieve uitkomst Nu moet men niet denken, dat met geld altijd munten of bankbiljetten werden bedoeld, want men moet het begrip geld in ruimere zin zien. Een bekend financier definieerde dit begrip als volgt: „Geld is dat, wat de een neemt voor wat de ander nodig heeft". En hiermee is het duidelijk omschreven. BETAALMIDDELEN. In verschillende gebieden op aarde ge bruikte men verschillende waardemeters. Zo zijn er op het zuidelijk halfrond tot voor be trekkelijk kort bepaalde soorten schelpen als munten in gebruik geweest, die men „cowrie" noemde. Deze munt is de grote concurrent geweest van de metalen schijf en is eeuwen lang het meest verbreide betaalmiddel ge weest. In gebieden waar de mensen van jacht en visserij leefden, was de vishaak een geliefd betaalmiddel, doch in andere gebieden ge bruikte men bijvoorbeeld cacaobonen, zoals bij de oude Indianen. Bij de eskimo's waren het honden en zo kunnen we doorgaan, want zelfs slavinnen, specerijen, zout, verschillen de soorten metaal en runderen zijn betaal middelen geweest. Natuurlijk betreft het hier een simpele ruilhandel, maar in principe doen wij dit momenteel nog. want wanneer u iets koopt geeft u hiervoor in ruil iets van uw bezit. Het rund als waardemeter. In onze streken had men in lang vervlogen tijden ook reeds behoefte aan een waarde meter, die als basis kon dienen bij elke transactie en men zocht daarom naar een ob ject. dat voor iedereen waarde had en dus stabiel was. De keus viel op het rund en lang zamerhand kreeg dit dier een bepaalde waar de, die algemeen erkend werd. Wenste een man zich een echtgenote, dan moest hij tien ossen op kunnen brengen, die hij dan als koopsom aan de ouders der bruid diende te betalen. Wij zien hieruit, dat een os een behoorlijke waarde had en nu zal men zich afvragen hoe men dan rekende, wanneer het om kleinere waarden ging. Och, dan kwam de gehele veestapel er aan te pas, want verschillende andere dieren fungeerden als wisselgeld. Zo waren tien schapen één os waard enzovoort. Natuurlijk was een dergelijke betaalmetho de niet eenvoudig, want men kon met mun ten van dergelijke afmetingen moeilijk uit winkelen gaan. Bovendien bestond het ge vaar, dat het kapitaal of een gedeelte ervan uit wandelen ging en spoorloos verdween. Inmiddels had zich in Azië een revolutio naire ontwikkeling op het gebied van betaal middelen voorgedaan. Op het eiland Cyprus vond men koper en dit metaal, dat toen een zeldzaamheid was. had toen een hoge waar de. Men vervaardigde er potten van en de kooplieden rekenden in potten. Dit was al een vooruitgang, maar het bleek geen ideale op lossing te zijn. De munt komt uit Lydië. Men ging over tot het vervaardigen van ko peren repen die een bepaalde waarde had den en dat bleek al veel handiger. Reeds de Romeinen kenden dit betaalmiddel en de een heid was een romeins pond, onderverdeeld in twintig onsen. Vervalsers traden toen al op en zo was de staat genoodzaakt de door haar uitgegeven koperen repen van een stem pel te voorzien. Hier maken we voor het eerst kennis met de gestempelde munt. In Lydië. een kleine welvarende staat in Azië, kwam men op het idee de munt nog handelbaarder te maken en er ronde schijf jes van te maken. Deze Lydische munt werd het voorbeeld voor de hele bekende wereld. Overal vond deze handige vondst waardering en reeds spoedig gingen de Romeinen tot het gebruik er van over en verspreidden hun geldstukken over de aan hen onderworpen gebieden. Reeds spoedig werden deze ook van een stempel voorzien, zodat die zich ten slotte ontwikkelden tot de geslagen munten zoals wij die kennen. Aangezien men in de loop der tijden steeds meer koper vond en dit metaal dus niet meer zeldzaam was, daalde de waarde, met als gevolg, dat men zakken vol koperen munten nodig had om te betalen. Hiermee was de rol van het koper als muntwaarde uitgespeeld en keek men uit naar iets anders. De zilveren matten. In Spanje werd zilver gevonden en al spoe dig nam dit metaal de plaats in van het ko per. Het handhaafde zich eeuwenlang. In het gehele machtige rijk van Karei de Grote aan vaarde men het pond zilver als basis waarop gehandeld werd, vermoedelijk vindt daar het Engelse „pond Sterling" zijn oorsprong. Al hoewel onze gulden dateert van 1388 (hertog Albrecht van Dordrecht sloeg het eerste goudstuk van die naam, in 1542 werden zil veren guldens aangemunt) dateert de eerste rijksdaalder van 1840, toen Willem I het drie guldenstuk door een van f 2.50 liet vervangen Maar ook de rol van het zilver raakte uit gespeeld. want aan het einde van de 15de eeuw na de verovering van Zuid-Amerika, kwamen stromen zilver uit dit gebied, waar door de waarde snel daalde. Toch moest het zilver nog geruime tijd ge bruikt worden, want het nieuwe materiaal dat nu als waardemeter in aanmerking kwam, het goud, bleek zéér schaars en men kon er niet voldoende munten van slaan. Pas in de negen tiende eeuw kwam hierin verandering, toen in Californië, Australië en Zuid-Amerika goud gevonden werd. De produktie steeg met het jaar en de waarde van het goud zakte, maar kwam tevens zodanig te liggen, dat men vol doende gouden munten kon aanmaken. Papier geld. Men ging over tot de invoering van de gouden standaard en hierdoor werd het mo gelijk vervangingsmateriaal voor het goud te gebruiken, waardoor dit edelmetaal niet meer van hand tot hand behoefde te gaan, hetgeen de handel gemakkelijker maakte. Men kwam (in Nederland in 1814, dus na de bevrijding van de Fransen) tot het drukken van bankbiljetten, die het goud vervingen. Voor pasmunt van lagere waarden gebruikte men zilver en brons. Of uiteindelijk het goud ook weer zal ver dwijnen, is nog niet te zeggen, maar de we reld zal toch steeds een waardemiddel nodig hebben en nu men het waardemiddel niet meer direct als betaalmiddel gebruikt, aan gezien men hiervoor papier en pasmunt be zit, zal het er weinig toe doen welk waarde middel men in de toekomst als grondslag beschouwt. „Wat onder de hemel is. dat is deze wereld, waarop wij, Chinezen, mogen le ven, een wereld die door onze keizer wordt geregeerd: zijn rijk is het middelpunt van de gehele aarde. Het wordt omgeven door barbaarse staten, die onze keizer belastingplichtig zijn. Zijn aanspraak op de wereldheerschappij staat voor ons, nederigen, als een paal boven water. Naast het keizerrijk zijn er nog slechts sta ten, die door onderdanen van de keizer worden bestuurd. Er is geen sprake van, dat er voor hen volkerrechterlijke gelijkheid bestaat. En waar de ideologische aanspraak op de wereldheerschappij niet overeenkomt met de nuchtere realiteit wie dan wél de macht in een bepaald gebied uitoefent, wordt gezegd, dat die vreemde heerser in dat bepaalde gebied een „oom" van de Chinese keizer is. en hij wordt dan ook als zodanig door ons gezien". LEER DE CHINEES KENNEN! Dit zou een bloemlezing kunnen zijn van een Chinees uit de oudheid en wij Europeanen moeten deze stellingen goed begrijpen, wil len wij de mentaliteit van de tegenwoordige Chinees een beetje leren kennen. Wat bij de tegenwoordige studies over het marxisme van Mao Tse-toeng als typisch communistisch wordt gezien, is in wezen veelal niet meer dan typisch Chinees. Het communistische China heeft niet alleen be paalde tradities doorbroken, het heeft ook bepaalde tradities van het oude, keizerlijke China overgenomen. Er lopen daarom ver bindingslijnen van Mao Tse-toeng naar de oude keizer en van de volgelingen van Con- fusius naar de culturele revolutionairen van het begin van de eeuw, lijnen waarlangs het leger der „blauwe mieren" blijft doormar cheren. De grensgeschillen met India bijvoorbeeld vormen al een heel oude kwestie. Met deze grensgeschillen zet Mao Tse-toeng niets an ders dan alleen de imperialistische traditie van de keizer van Mandsjoerije voort. En op de zelfde manier blijft het anti-confusius-front bestaan, alleen om in plaats van de leer van Confusius de communistische ideologie te verkrijgen. De confusiaanse en de communis tische ideologie zijn echter toch in meer dan één opzicht aan elkaar verwant. De nieuwe leer heeft gretig gebruik gemaakt van be paalde deugden van de oude. Soort vergelding. Het nieuwe China is ook begonnen met trots te zijn op de vele grote culturele wer ken. die in het verleden werden verricht. De klassieken van de oude literatuur worden bijvoorbeeld opnieuw uitgegeven, met uitzon dering van die literaire werken, die over de erotiek handelen. En ook in de officiële ge schiedenisschrijverij wordt op vele plaatsen gretig teruggegrepen op het confusiaanse oordeel. De Chinese keizers hadden in de 19de eeuw aan het Europese imperialisme conces sies moeten doen. Hoewel zij zich uitgaven voor de heersers der wereld, moesten zij voor vele Europese staten pachtgebieden in ruimen, in plaats van hen belasting te ont vangen. Dit heeft de vijandige houding van de Chinezen tegenover vreemdelingen doen toenemen. Ook de aanspraak op Tibet, die de com munisten in 1950 en later in 1958/1959 bru taalweg weer maakten, is voor het Chinese volk slechts een herstel van oude toestan den. want sedert de 18de eeuw was Tibet met het Chinese middenrijk verbonden. Zelfs op het nationalistische Formosa van Tsjiang Kai-sjek bestaat een speciale autoriteit voor Tibetaanse aangelegenheden. En omdat Ko rea en Annam (het tegenwoordige Vietnam) gedurende zeer lange tijd staten waren, zijn Mao's aanspraken op deze landen reeds van veel vroegere oorsprong dan wij misschien wel vermoeden. China ként niet anders. Bureaucratie is voor de Chinezen geen nieuw woord. Zij worden al sinds eeuwen op bureaucratische wijze bestuurd. De Chinese keizers waren geen oosterse despoten, maar als het ware opperste functionarissen van het staatsapparaat. Zij behoefden zich niet tegenover feodale tegenstanders te handha ven, want het feodale systeem viel reeds voor de geboorte van Christus in China uit elkaar. Bovendien is er in China ook nog nooit een liberaal burgerschap geweest. Er was slechts de staat gevormd door een amb telijke hiërarchie, met de keizer aan de top en het volk dat niets te zeggen heeft en als het ware als minderjarig werd beschouwd. Mao werd als „Meester der blauwe mie ren" gezien, maar de door de staat georgani seerde massa slavenarbeid bestaat reeds sinds eeuwen. De Chinese keizers hebben ook al gebruik gemaakt van dit arbeidssys- teem. De bekende Chinese muur is reeds en kele eeuwen voor Christus op deze wijze tot stand gekomen. De bedijking der grote rivie ren is ook door massale dwangarbeid ge schied. En het tegenwoordig nog in omloop zijnde aardewerk uit de Tsjoenk-tijd komt uit de staatswerkplaatsen, waar halfvrije arbei ders werkten. Slaafse gehoorzaamheid. De geestelijke dwang in China heeft ook een lange traditie. De leer van Confusius kende net zoals dit het geval is met de com munistische ideologie, absolute denk- en ver houdingsmaatstaven, evenals de leninistische, de marxistische en maoïstische. Het was niet mogelijk het ambt van man- derijn te bekleden, zonder dat men een ide ologisch examen met goed gevolg had afge legd. Als er geleerden werden aangezocht om een functie in het staatsbestuur op zich te nemen, mochten zij hun kennis alleen op een typisch schoolse wijze benutten. Dit o- penbaarde zich vooral in het van buiten Ieren en volgens bepaalde regels interpreteren van de strenge confusiaanse leer. Men mocht niet tegen de doctrine ingaan. Geen enkele kan didaat moest het bijvoorbeeld durven te wa gen een taotistische of boeddhistische schrij ver te citeren. De eerste eis van de leer van Confusius luidt dan ook „kinderlijke eerbied en gehoorzaamheid". In het oude China bestond geen vrijheid van individuele studie in deze zin zoals het in het moderne westen bestaat. Men bleef altijd gebonden aan een bepaald principe, dat van oudsher in China de boventoon voer de. Er bestond niet eens een privésfeer, die wij in onze streken zo slecht kunnen missen, en waar wij eigenlijk niet buiten kunnen. Iede re Chinees had rekening te houden met de familie-oudste; deze had het voor het zeg gen en naar het oordeel van het Chinese in dividu werd niet eens gevraagd. Zo was dit ook het geval bij de Chinese regering. Geen oppositie. En heden ten dage geldt weer precies het zelfde, alleen met dit verschil, dat nu de z.g. ambtelijke hiërarchie, waar de keizer het op perste gezag uitoefende, is vervangen door de dictatuur van de partijleiding. Zo zien wij. dat de volkscommunes van tegenwoordig ei genlijk niet anders hebben gedaan dan de functies van de intussen verslagen grote fa miliegemeenschappen in zekere mate voort te zetten. Wij behoeven ons er helemaal niet over te verwonderen, dat er tegen het commu nisme in China vrijwel geen echte oppositie bestaat. Er bestond ook geen oppositie tegen de leer van Confusius. Het taoïsme was bijvoorbeeld geen georganiseerde oppo sitieleerstelling, dit kwam hoofdzakelijk door het quietismische en anarchistische karakter van deze leerstelling. Het boeddhisme was in wezen ook geen oppositieleer tegen de con fusiaanse en zeker niet in de Chinese kern gebieden. Alleen in de lamaïtische randge bieden had het boeddhisme als tegenkracht van de leer van Confusius nog iets te be tekenen. 8 SINAASAPPELS1.00 IV2 KILO HANDAPPELS 0.98 BANANEN, per kilo0.98 4 TOMPOUZEN voor 0.98 6 BOLUSSEN voor 1.00 ZIE ONZE MOOIE SORTERING PAASEIEREN EN KIPPEN VAN CHOCOLADE. Hebt u al kennis gemaakt met ons DIEPVRIESVLEES. Deze week ook goedkope aanbieding KIPPEN BETERE WAAR, BETERE SERVICE BIJ zelfbedieiiingsbedrij f KAMPERLAND.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1967 | | pagina 3