NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD DURE DINSDAG Claus 40 Plouvier Heeft DE scHoenen Smallenbroek ON-AMERIKAANSE AKTIVITEITEN NEEMT ONTSLAG No. 3212 Zaterdag 3 septemer 1966 70e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs I 2.00 per half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advertenties 10 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen Op dinsdag 6 september a.s. hoopt prins Claus zijn veertigste verjaardag te ge denken, voor het eerst als wettige echtgenoot van onze kroonprinses en prins der Nederlanden. Het is jammer dat z.k.h. nog geen gelegenheid heeft gekregen meer delen des lands te bezoeken en zich tot in alle uithoeken te doen kennen, want nu heersen er hier en daar nog onprettige gevoelens. Deze zullen moeten slijten en dat kan, als de prins bewijst dat hij de juiste man is voor de verantwoordelijke'taak die nu op zijn schouders is gelegd. Gelukkig werkt hij reeds aan de voorbereiding van een dienende functie, die gelijk prins Bernhard inmiddels heeft bewezen zoveel diepere inhoud kan worden gegeven. Als afgestudeerd jurist en ervaren diplomaat kan hij in de komende jaren een grote steun zijn voor prinses Beatrix. Wij hopen, dat 'hij ook de rol kan vervullen als „goodwill-ambassadeur" voor ons land en als bereidwillige „ombudsman" voor ons volk. Voor deze sportieve figuur betekenden de gemengde gevoelens van wel kom bij zijn komst in ons land in elk geval een directe uitdaging en deze man, die in zoveel landen heeft gewerkt en de ups en downs van het leven wel leerde kennen, zal beslist niet schromen om te werken voor zijn erkenning. Met zorg ziet menige belastingbetaler de komende troonrede en rijksbegroting tege moet. Aan de hand van vele berichten over de noodzakelijke verhogingen van de rijks inkomsten, de komende tariefsverhoging bij de P.T.T., de vele miljarden vergende de fensieplannen, de op stapel staande uitbrei ding van de sociale voorzieningen, de nood zakelijke aanpassing van de ambtenarensa larissen, deltaplan en tunnelbouw, de toe nemende subsidies en de wegenaanleg valt af te leiden, dat de komende miljoenen nota de hoogste zal zijn die ons land ooit gekend heeft. Principiële punten staan op het spel en het lot van het huidige kabinet zal afhangen van de miljarden, die er op de derde dins dag van september door minister Vondeling in de waagschaal worden gelegd. Ernstig beraad vond al plaats over moge lijk uitstel van de beloofde belastingverla ging, maar ondertussen kregen de belas tinginspecties opdracht de voorlopige hef fingen te vervroegen en zo mogelijk nog te verhogen. Ook staat een verhoging van een aantal indirecte belastingen voor de deur. De gevolgtrekking uit dit alles is niet moei lijk: de schatkist is leeg. Erger nog, zij is gevuld met schulden. Het valt niet moeilijk te voorspellen wie de hogere lasten zullen moeten dragen. Reeds tal van malen zijn de accijnzen op benzine, rookgerei en gedistilleerd verhoogd. Omdat ons land nu een miljoen automobilis ten en twee miljoen bromfietsers telt en nog heel wat meer alcoholgebruikers en sigaret tenrokers, zullen deze groepen het eerste kind van de rekening vormen. Vervolgens zal het wapen van de omzet belasting worden gehanteerd. Van verschei dene artikelen zal het taTief omhoog gaan, daarnaast zullen er wel nieuwe artikelen worden gevonden om te belasten. Gevaarlijker voor 's lands economie is ech ter een bestedingsbeperking, omdat onze o- verheid in dat geval niet bezuinigt op eigen uitgaven en bijvoorbeeld niet de rijksinstel lingen uitkamt op overtollige ambtenaren en overbodige werkzaamheden, maar gaat in grijpen in andermans omzet en een rem zet op de opdrachten aan derden, zodat plotse ling inkrimpen van de werkgelegenheid en daardoor massaal ontslag dreigt. Een duidelijk voorbeeld van die verkeerde politiek vinden we momenteel al in de we genbouw. Herhaaldelijk heeft de regering betoogd, dat weggebruikers belasting moe ten betalen om de aanleg van wegen en bruggen te bekostigen. Even zo vele malen verdween een belangrijk deel van de op brengst in de algemene middelen, o.m. ten gunste van defensie, en bleef de wegen bouw achter bij de behoefte. Teneinde de grote achterstand bij de aan leg van nieuwe en de verbreding van be staande wegen in te halen en zo het hoofd te kunnen bieden aan de groeiende ver keersstroom, werd twee jaar geleden weer een wegenfonds ingesteld, maar het resul taat was opnieuw bedroevend. Gemeenten en provincies ontvingen daar geen bijdragen uit voor hun wegennetten. En voor de rijks wegen kwam geen 100 °/o, maar nauwelijks 20 °/o beschikbaar. De achterstand is daar door alleen maar groter geworden. De ste den verstikken daardoor in een verkeers- en parkeerchaos en de handel en nijverheid on dervinden niet alleen het nadeel van ver hoogde benzine- en wegenbelasting, maar lijden ook nog eens verliezen door langdu rige vertragingen op de weg, ongerekend nog de gevolgen van talloze ongevallen ver oorzaakt door slechte wegen of te 'hard rijden teneinde verloren tijd in te halen. Ook de woningbouw kan volkomen in het GOOFJE GOOCHEM slop geraken, indien in deze sector op de bestedingen wordt beknibbeld zoals thans reeds het geval is bij de bouw van open bare gebouwen, w.o. onmisbare scholen, dringend noodzakelijke zwembaden en de toch ook in een behoefte voorzienende gym nastieklokalen, sportaccomodatie en b.v. schouwburgen. Er staan al duizenden nieu we huizen leeg in ons land, omdat er geen geld beschikbaar is voor draagbare hypothe ken (de rente beloopt 7'/ï a 8% en dat is menig particulier werkelijk teveel). Maar dat houdt in, dat de bouwbedrijven stagneren, de aannemers mensen moeten ontslaan en de toeleveringsbedrijven in moeilijkheden gera ken, dat de woningnood weer toeneemt en ga zo maar door. Er zal nog menige harde noot worden ge kraakt over het beleid van dit kabinet en in het bijzonder dat van de minister van finan ciën. Moeilijker zal het zijn een figuur te vinden die onze schatkist op een draaglijker manier weet te vullen en tegelijk de andere problemen op aanvaardbare wijze weet op te lossen. Wat dat betreft kan september nog vele verhitte discussies en politieke omwen telingen te zien geven. En die derde dinsdag kon wel eens een dure dinsdag worden! v.G. Dc door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigde benoemde Commissie, die belast is met het onderzoek naar on-Amerikaanse activiteiten, staat weer in het middelpunt der belangstelling. De eerste zittingen, waarin de oppositie tegen de oorlog in Vietnam aan de tand werd gevoeld, verliepen onder groot tumult. Diverse aanwezigen werden met de sterke arm verwijderd, een advocaat werd de zaal uitgezet en een dozijn van zijn ambtgenoten volgde dat voorbeeld. Vanwaar al deze onrust? Amerika kent een twee-partijenstelsel. Re publikeinen en Demokraten maken amen de dienst uit; nu eens voert de ene partij het beleid, dan weer de andere. Momenteel zit er een Demokratische president en die stelt zijn eigen kabinet samen. De verschillen tussen deze partijen kan niemand duidelijk maken. Ze liggen deels in het grijs verleden verborgen. Een Demokraat uit hel Zuiden is politiek een gans andere figuur dan zijn partijgenoot uit het Noor den. Vele Demokraten konden evengoed Re publikein zijn, en omgekeerd. Beide partijen hebben een wijdvertakte „partijmachine" en het is voor een derde groep praktisch on mogelijk er tussen te komen. Het kan zelfs in één partij zo geducht spannen, dat scheuren dreigt. Dat hebben we gezien tijdens de affaire-Goldwater, toen de Partij van de Olifant (Republikeinen) le gen zichzelf verdeeld was. Het strijkijzer. Het geven en nemen, het zoeken naar de grootst gemene deler, het aanpapperumet de kiezersmassa bevredigt niet alle Amerikanen. Wanneer men eens een onderzoek zou in stellen, zou men bemerken, dat er in Ame rika pacifisten, socialisten, liberalen, com munisten en hele of halve fascisten zijn, zo goed als in de Europese landen. Na Wereld oorlog II is dat nog sterker geworden. Deze mensen zitten deels in een van de twee grote partijen en zijn het met de daar door bedreven politiek lang niet altijd eens. Men vindt hen vooral onder de intellectue len. De universiteiten zijn vaak broedplaat sen van onrust en verzet. Men wil eigen op vattingen niet verpletterd zien onder het alle plooien gladstrijkende ijzer van het partij belang. Het Amerikaanse optreden in Santo Do mingo en vooral de Vietnam-politiek, wordt door deze groepen ernstig bekritiseerd. Maagpijn. Nu zit de regering zelf én met Santo Do mingo én met Vietnam ernstig in de maag en kan juist daarom die kritiek maar slecht verdragen. Zij ziet zich genoodzaakt van de bevol king steeds grotere offers te vragen. Nu weer is er een mogelijkheid om de nationale reserve (waarin men zo heerlijk kan „onder duiken") in te zetten in de Vietnamese oor log. Duizenden Amerikaanse jongens zijn al gedood, nog veel meer gewond en wat het kost, daar praten we maar niet over. Nodi ger zaken moeten daarvoor wachten, drin gender aktiviteiten komen niet van de grond Vooral sinds de regering zich min of meer smalend heeft uitgelaten over de kritiek der intellectuelen (iets wat bij de massa altijd aanslaat!) is die kritiek nog véél scherper geworden. Stok voor dc hond. Nu vindt men daarginds altijd direct een stok bij de hand om de hond te slaan: het communisme. De oorlog in Vietnam is strijd tégen het communise. Wie tegen die oorlog is, die is dus communist? Het is de taak van de Commissie voor on Amerikaanse aktiviteiten, dit te gaan onder zoeken. En de tegenstanders der regering, met het schrikbeeld van de MacCarthy-hek- senjacht nog vers in het geheugen, verwach ten iets in die geest. Zij willen niet, dat de regering elke kritiek, die op haar doen en laten in deze zaken wordt uitgeoefend, voor hel grote publiek kan afdoen met „bewezen" communistische opjutterij. Vele burgers, vooral de leden van het Amerikaanse Legi oen (oud-strijders) staan toch al direct met dit oordeel klaar. Er zijn natuurlijk communisten in Ameri ka en natuurlijk zijn die vierkant tegen de Vietnam-politiek. Maar bij lange na niet iedereen, die tegen deze politiek is, voelt iets voor het commu nisme. Men is juist bevreesd, dat deze poli tiek het omgekeerde zal bewerkstelligen van wat ze beoogt, dat ze in Azië het communis me in de hand werkt. Daarom staat men gereserveerd en zelfs vijandig tegenover de werkzaamheden van de Commissie, omdat het instellen van dit onderzoek alléén al wijst naar een bepaal de lendenz, namelijk: dat de regering geen kritiek duldt op de politiek van het trio Johnson-Rusk-MacNamara en deze kritiek het stempel wil opdrukken van communis tische agitatie. Vandaar de herrie. (Nadruk verboden). Terwijl de regering zich naarstig bezig hield met de begroting voor het komende jaar, is de heer Smallenbroek uit haar mid den getreden. De minister van binnenlandse zaken diende zijn ontslag in. De beslissing houdt generlei verband met de zakelijke moeilijkheden van het kabinet. Het ontslag moet gezien worden tegen de achtergrond van persoonlijke moeilijkheden, waarvan de onlangs door de bewindsman veroorzaakte aanrijding de belangrijkste is. Men kan met de beste wil van de wereld niet zeggen, dat ons land in de heer Smal lenbroek een minister van allure verliest. Op het ministerie van binnenlandse zaken heeft hij een onzeker beleid gevoerd. Toegegeven, door de Amsterdamse rellen en de deining rondom de koningstroon was deze post het afgelopen jaar geen sinecure en de heer Smallenbroek zal zijn voorgangers wel eens benijd hebben, die het in dit opzicht heel wat gemakkelijker hebben gehad. Het spijt ons, dat deze voortreffelijke Ne derlander, die in de oorlogsjaren zulk een grote moed en vastberadenheid aan de dag heeft gelegd en de nationale zaak toen op zulk een bewonderenswaardige wijze 'heeft gediend, als bewindsman deze koelbloedig heid en vastberadenheid ten enenmale mis te. Het siert hem, dat hij uit zijn persoon lijke misstappen tenslotte de konsekwenties heeft getrokken. Ganzcpoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1966 | | pagina 1