NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Pionvier heeft DE schoenen
Vele rijbewijshouders
ZIJN ONGESCHIKT
RUILVERK AVELINGS-
NIEUWS
DIENSTPLICHT VOOR MEISJES
No. 3207
Zaterdag 30 juli 1966
69e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs f 2.00 per half jaar Franco per post 15.00 per half jaar Advertenties 10 cent per mm
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
Psychologisch verkeerslaboratorium geeft onthullende cijfers
(Van onze verslaggever)
Alleen in de jaren 1964 en 1965 werden in ons land ruim 570.000 rijbe
wijzen afgegeven. Deze vloedgolf van tienduizenden newcomers op het Neder
landse wegennet verscherpte meteen de eisen, die aan een autobestuurder moeten
worden gesteld. Steeds dichter rijgen zich op de wegen de auto's aaneen en de
ze toenemende autodichtheid vergt niet alleen steeds meer behendigheid, maar
ook meer psychisch evenwicht van de automobilisten.
Zijn al die rijbewijsbezitters echter wel zo geschikt om aan het moderne ver
keer deel te nemen? Drs. A. van der Burgh, directeur van het Psychologisch Ver
keerslaboratorium te Utrecht, betwijfelt dit ten zeerste. In zijn thans 17 jaar be
staande instituut zijn in de afgelopen jaren ruim een derde deel van de onder
zochten afgekeurd, terwijl bijna een kwart slechts voorwaardelijk geschikt kon
worden «verklaard.
Psychologisch onderzoek verplicht
Het Psychologisch Verkeerslaboratorium,
dat sinds 1949 ruim 20.000 mensen heeft ge
keurd, zal het vermoedelijk in de naaste
toekomst steeds drukker krijgen. Het leeu
wendeel van de onderzochten bestaat uit
mensen, die beroepshalve aan het verkeer
deelnemen en op wie een grote verantwoor
ding rust. Drs. Van der Burgh denkt hier
aan buschauffeurs, vrachtrijders en derge
lijke.
„De werkgevers sturen sollicitanten voor
dergelijke functies eerst naar ons toe. Wij
krijgen steeds meer onderzoeken te doen,
want veel bedrijven willen geen enkel risi
co meer nemen en vragen ons daarom eerst
om advies. Het stijgend aantal verkeers
ongelukken werkt een en ander natuurlijk
in de hand".
Waar letten de psychologen, die deze
mensen moeten gadeslaan, in het bijzonder
op?
Drs. Van der Burgh: „In de eerste plaats
trachten wij aan de weet te komen hoe het
verkeersinzicht van de betrokkene is. In een
donkere kamer projecteren wij in één secon
de «vier verschillende verkeerssituaties op
het scherm. De cliënt moet dan onmiddellijk
kunnen zeggen wat hij in zo'n situatie als
automobilist zou doen. Voorts worden onze
cliënten onderworpen aan een test, die hun
vermogen tot concentratie moet vaststellen.
Voorts stellen wij vast, of de betrokkene niet
te snel overbelast is, hetgeen uiteraard van
groot belang is, aangezien vooral beroeps
chauffeurs op de verschillende wegen met
allerlei verkeerssituaties worden geconfron
teerd die veel energie vergen. Wanneer zij
die mentaal niet aankunnen, zou het onver
antwoord zijn hen als beroepschauffeurs
dienst te laten doen. Daarnaast nemen wij
nog tal van andere proeven, die ons inzicht
verschaffen in de rijbekwaamheid van de
onderzochte".
36 °/o ongeschikt
Beschikt deze man over voldoende aan
passingsvermogen, mentale weerstand en ka
rakter? Ziehier enkele vragen, die de psy-
ohologen van het Psychologisch Verkeers
laboratorium bij elk onderzoek trachten te
beantwoorden. Dikwijls luidt dit antwoord
negatief. Zo werden in 1965 36% van de
onderzochte beroepschauffeurs ongeschikt
verklaard, terwijl 34 slechts voorwaarde
lijk geschikt werd bevonden.
Wat verstaat u onder voorwaardelijk ge
schikt?
Drs. van der Burgh: „Die kwalificatie ge
ven wij aan chauffeurs, die over het alge
meen wel goed rijden, maar die toch enkele
zwakke punten hebben die onder bepaalde
omstandigheden moeilijkheden zouden kun
nen geven. Voor hen kunnen in het verkeer
enkele beperkende bepalingen worden opge
steld, die uiteraard zijn aangepast aan de
persoonlijkheid van de betrokkene. Een be
perkende bepaling kan bijvoorbeeld zijn:
veel rustpauzes nemen onder het rijden, niet
rijden bij avond of het voorsohrijven van een
bepaalde bril. Anderen moeten eerst nog eens
grondig worden geschoold".
Ook particulieren
Niet alléén beroepschauffeurs worden op
dit onderzoekcentrum getest. Zo kan ook een
verzekeringsmaatschappij een automobilist
verzoeken zich eerst te laten testen alvorens
de verzekering bereid blijkt risico's voor hem
te dragen.
Het is ook al eens gebeurd dat een recht
bank een verdachte, tegen wie intrekking
van het rijbews was gerequireerd, liet on
derzoeken en haar vonnis afhankelijk stelde
van de uitkomst van dit onderzoek. Natuur
lijk kunnen particulieren ook verzoeken om
een onderzoek, wanneer zij ondanks het be
zit van een rijbewijs twijfelen aan hun rij
vaardigheid.
Verplichten
Drs. van der Burgh is van mening, dat met
het oog op de verkeersveiligheid veel
meer automobilisten getest zou moeten wor
den. Voor sommige mensen, namelijk zij -die
al eens een ernstig ongeluk hebben veroor
zaakt, zou een dergelijk onderzoek naar zijn
mening zelfs verplicht moeten worden ge
steld.
In Duitsland en Ooostenrijk kan men door
de overheid tot zo'n onderzoek worden ge
dwongen. Dat zou in Nederland ook moe
ten gebeuren, zo meent drs. Van der Burgh.
Helaas blijkt er in ons land grote weerstan
den tegen een psychologisch onderzoek te
bestaan. Men beschouwt dit als een inbreuk
op de privacy, maar schermt men niet iets
te gauw met dit argument? Bovendien, al is
dit wel waar, weegt het dan zwaarder dan
de veiligheid op de weg?
Drs. van der Burgh pleit voor maatregelen,
die autorijders die ongelukken hebben ver
oorzaakt verplicht zich aan een psycholo
gisch onderzoek te onderwerpen. Zoals het
nu gaat, is het niet langer verantwoord. De
snelle uitbreiding van ons autopark leidt nu
eenmaal tot dergelijke konsekwenties.
(Nadruk verboden.)
GOOFJE GOOCHEM
Gebruik of misbruik
van tijdelijk toegewezen percelen.
In ruilverkavelingsverband zijn er op Nrd.-
Beveland de laatste jaren verschillende per
celen grond vrijgekomen, die ter beschikking
staan van de ruilverkaveling. De plaatselijke
commissie gaat deze percelen ieder jaar op
nieuw voor een gebruiksduur van één jaar
toedelen aan grondgebruikers, die b.v. door
uitvoering van ruilverkavelingswerken be
paalde percelen in hun eigen bedrijf niet
kunnen beboeren of aan grondgebruikers,
die mogelijk in de toekomst hun bedrijf in
ruilverkavelingsverband zouden kunnen ver
groten.
Dit voorjaar hebben al deze betrokken
grondgebruikers een schrijven gehad, waar
in gesteld werd dat deze percelen grond be
handeld dienen te worden alsof ze tot het
eigen bedrijf behoren.
Dit houdt in dat:
niet meer dan één maal in de vier jaar
suikerbieten op hetzelfde perceel geteeld
mogen worden;
in granen en vlas een groenbemestings-
gewas wordt ingezaaid;
een passende afdoende onkruidbestrij-
diing in het gewas wordt uitgevoerd;
op percelen bezet met wortelonkruiden
na de oogst van het gewas een intensie
ve stoppelbewerking wordt toegepast;
slootkanten tijdig gemaaid en opge
schoond worden;
eindbuizen van de aanwezige drainage
vrij uitmonden in de sloot en ontdaan
zijn van grond of ingroeiende planten
delen;
de grond tijdig en droog, uiterlijk 15 no
vember, op win tervoor is geploegd.
In die gevallen, waar aan de hier genoem
de voorwaarden niet zal worden voldaan,
kan de plaatselijke commissie daar in de ko
mende jaren rekening mee houden in b.v.
een eventuele compensatietoedeling, toeken
ning van eventuele schadevergoeding pf mo
gelijke vergroting van het bedrijf.
Laat iedere grondgebruiker in Noord-Be
veland, die de eerstkomende jaren percelen
grond tijdelijk krijgen toegewezen, deze per
celen goed gebruiken en niet misbruiken.
Toon dat u een perceel grond waard bent!
Dit geldt eveneens voor die percelen die
thans nog tot het eigen bedrijf behoren, maar
die zodanig veraf gelegen zijn, dat men het
vermoeden heeft dat deze bij de definitieve
kaveltoedeling aan een ander bedrijf zullen
worden toegedeeld.
HEFT PERSONEELSTEKORT NIET OP
Van verschillende zijden is de laatste maanden het plan geopperd een sociale
dienstplicht voor meisjes in te voeren. Onder meer heeft prof. Muntendam dit
plan gelanceerd. Deze zogenaamde sociale dienstplicht dient men niet te
verwarren met een dienstplicht, waar men eventueel in tijden van nood (oorlog
bijvoorbeeld) vrouwen aan zou kunnen onderwerpen. Het gaat hierom een dienst
plicht; die men juist in vredestijd wil invoeren.
Maar dienstplicht, zelfs sociale dienstplicht, betekent „onvrijwillige zaak" en
alleen een dwingende noodzaak zou een dergelijke maatregel kunnen rechtvaar
digen. Bestaat die noodzaak momenteel?
Voor studentes zeker niet!
De emancipatie van de vrouw impliceert
dat zij niet alleen gelijke rechten, maar ook
gelijke plichten heeft. In deze redenering
zien sommigen een rechtvaardigingsgrond
voor de invoering van een sociale dienst
plicht voor meisjes. Wordt déze dienstplicht
ingevoerd, dan zou naar hun mening het te
kort in de verplegende en verzorgende be
roepen voor een groot deel kunnen worden
opgeheven.
Het is juist dit tekort, dat de voorstanders
van een dienstplicht voor meisjes enig recht
tot spreken schijnt te geven. Men zit in vele
ziekenhuizen, inrichtingen e.d. immers te
springen om verpleegsters, verpleeghulpen,
kinderverzorgsters e.d.
Toch is deze argumentatie zwakker dan ze
op het eerste gezicht lijkt. Want nog nie
mand is er in geslaagd de werkelijke omvang
van dit tekort aan verplegend en verzorgend
personeel precies aan te geven. Niemand
kan aantonen of dit tekort beslist een .ingrij
pende maatregel als een sociale dienstplicht
rechtvaardigt en of er niet heel andere mo
gelijkheden zijn om het tekort aan te vullen.
Bedenkingen.
Er zijn trouwens veel bedenkingen van
praktische aard tegen de invoering van een
dienstplicht voor meisjes aan te voeren. Wel
ke normen moeten bijvoorbeeld bij de keu
ring worden aangelegd? Veel meisjes zullen
lichamelijk wel opgewassen zijn tegen de
zware taken die hen in een ziekenhuis of
een inrichting wachten, maar kunnen zij er
mentaal tegen op? Wij hebben zo het idee
dat heel wat jonge meisjes, die aahter de
toonbank of tikmachine zich verdienstelijk
zouden kunnen maken, maar beter niet tot
verplegend werk kunnen worden gedwon
gen, want dat zal in vele gevallen zelfs het
beste voor de patiënten zijn
Een andere vraag is waar de dienstplich
tige precies haar taak zou moeten vervullen.
En hoe de huisvesting dan wel geregeld zou
moeten worden. En wie is verantwoordelijk
voor wat deze (minderjarige) meisjes in hun
vrije tijd zullen gaan doen?
Het staat al vast dat er meer leidingge
vend personeel zou moeten worden aange
trokken om zich bezig te houden met de op
leiding van de dienstplichtigen. Maar wat
voor zin zou zo'n (kostbare) opleiding heb
ben? De meisjes weten toch al dat zij na een
aantal maanden weer zullen afzwaaien en
dus zullen zij voor een dergelijke opleiding
weinig interesse aan de dag leggen.
Studerenden?
Prof. Muntendam heeft destijds voorge
steld alleen bepaalde groepen meisjes, bij
voorbeeld studentes in de medicijnen, deze
dienstplicht op te leggen.
Dat lijkt ons van alle voorstellen nog de
minst redelijke. De studie moet dan worden
onderbroken en dat leidt tot een extra-ver-
lenging van de studieduur, hetgeen linea
recta indruist tegen het streven de studie
tijd juist te verkorten.
Bovendien openbaart het personeelstekort
zich momenteel niet alleen in de verzorgen
de beroepen, maar in alle sectoren van het
maatschappelijk leven. Het is beslist niet
waar, dat de belangstelling voor verzorgen
de beroepen is afgenomen. Zo trekken thans
relatief meer vrouwen de verpleegstersschort
aan dan een twintig jaar geleden. Alleen is
de vraag naar verplegend personeel nóg
sneller gestegen dan aanvankelijk viel te ver
wachten.
Bovendien ondervonden vooral de verzor
gende beroepen de gevolgen van de afne
ming van het vrouwenoverschot, waardoor
de huwelijkskansen zijn gestegen en in een
verlaging van de huwelijksleeftijd resulteer
den.
Bijverdienste!
Hoe het ook zij, voor een voorziening op
langere termijn kan een dienstplicht voor
meisjes geen oplossing bieden. Men zou be
ter op een andere manier meer personeel
voor de verzorgende beroepen kunnen aan
trekken.
Zo zou voor meisjes en vrouwen de mo
gelijkheid gecreëerd kunnen worden om tij
dens de week-ends of enkele dagen van de
week als verpleeghulp werkzaam te zijn.
Maar zo'n baantje zou uiteraard financieel
aantrekkelijk gemaakt moeten worden. Op
die wijze kan een verlichting van de taak
van de gediplomeerde verpleegsters worden
verkregen. Voorts zouden gehuwde vrou
wen, die vroeger in een verzorgend beroep
werkzaam zijn geweest, kunnen worden in
geschakeld.
Dit alles zal natuurlijk geld kosten, maar
de kosten zullen toch zeer zeker lager lig
gen dan het geval zou zijn bij de invoering
van een sociale dienstplicht voor meisjes.
Tenslotte kost de militaire dienstplicht de
staat al geld genoeg.
Mr. M. van Oudwijck.
(Nadruk verboden).
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES
Steeds dichter rijen zich de auto's aaneen terwijl een derde van het aantal bestuurders kan worden afgekeurd en slechts een kwart
voorwaardelijk geschikt is