NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Pionvier heeft DE schoenen Vele rijbewijshouders ZIJN ONGESCHIKT RUILVERK AVELINGS- NIEUWS DIENSTPLICHT VOOR MEISJES No. 3207 Zaterdag 30 juli 1966 69e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs f 2.00 per half jaar Franco per post 15.00 per half jaar Advertenties 10 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen Psychologisch verkeerslaboratorium geeft onthullende cijfers (Van onze verslaggever) Alleen in de jaren 1964 en 1965 werden in ons land ruim 570.000 rijbe wijzen afgegeven. Deze vloedgolf van tienduizenden newcomers op het Neder landse wegennet verscherpte meteen de eisen, die aan een autobestuurder moeten worden gesteld. Steeds dichter rijgen zich op de wegen de auto's aaneen en de ze toenemende autodichtheid vergt niet alleen steeds meer behendigheid, maar ook meer psychisch evenwicht van de automobilisten. Zijn al die rijbewijsbezitters echter wel zo geschikt om aan het moderne ver keer deel te nemen? Drs. A. van der Burgh, directeur van het Psychologisch Ver keerslaboratorium te Utrecht, betwijfelt dit ten zeerste. In zijn thans 17 jaar be staande instituut zijn in de afgelopen jaren ruim een derde deel van de onder zochten afgekeurd, terwijl bijna een kwart slechts voorwaardelijk geschikt kon worden «verklaard. Psychologisch onderzoek verplicht Het Psychologisch Verkeerslaboratorium, dat sinds 1949 ruim 20.000 mensen heeft ge keurd, zal het vermoedelijk in de naaste toekomst steeds drukker krijgen. Het leeu wendeel van de onderzochten bestaat uit mensen, die beroepshalve aan het verkeer deelnemen en op wie een grote verantwoor ding rust. Drs. Van der Burgh denkt hier aan buschauffeurs, vrachtrijders en derge lijke. „De werkgevers sturen sollicitanten voor dergelijke functies eerst naar ons toe. Wij krijgen steeds meer onderzoeken te doen, want veel bedrijven willen geen enkel risi co meer nemen en vragen ons daarom eerst om advies. Het stijgend aantal verkeers ongelukken werkt een en ander natuurlijk in de hand". Waar letten de psychologen, die deze mensen moeten gadeslaan, in het bijzonder op? Drs. Van der Burgh: „In de eerste plaats trachten wij aan de weet te komen hoe het verkeersinzicht van de betrokkene is. In een donkere kamer projecteren wij in één secon de «vier verschillende verkeerssituaties op het scherm. De cliënt moet dan onmiddellijk kunnen zeggen wat hij in zo'n situatie als automobilist zou doen. Voorts worden onze cliënten onderworpen aan een test, die hun vermogen tot concentratie moet vaststellen. Voorts stellen wij vast, of de betrokkene niet te snel overbelast is, hetgeen uiteraard van groot belang is, aangezien vooral beroeps chauffeurs op de verschillende wegen met allerlei verkeerssituaties worden geconfron teerd die veel energie vergen. Wanneer zij die mentaal niet aankunnen, zou het onver antwoord zijn hen als beroepschauffeurs dienst te laten doen. Daarnaast nemen wij nog tal van andere proeven, die ons inzicht verschaffen in de rijbekwaamheid van de onderzochte". 36 °/o ongeschikt Beschikt deze man over voldoende aan passingsvermogen, mentale weerstand en ka rakter? Ziehier enkele vragen, die de psy- ohologen van het Psychologisch Verkeers laboratorium bij elk onderzoek trachten te beantwoorden. Dikwijls luidt dit antwoord negatief. Zo werden in 1965 36% van de onderzochte beroepschauffeurs ongeschikt verklaard, terwijl 34 slechts voorwaarde lijk geschikt werd bevonden. Wat verstaat u onder voorwaardelijk ge schikt? Drs. van der Burgh: „Die kwalificatie ge ven wij aan chauffeurs, die over het alge meen wel goed rijden, maar die toch enkele zwakke punten hebben die onder bepaalde omstandigheden moeilijkheden zouden kun nen geven. Voor hen kunnen in het verkeer enkele beperkende bepalingen worden opge steld, die uiteraard zijn aangepast aan de persoonlijkheid van de betrokkene. Een be perkende bepaling kan bijvoorbeeld zijn: veel rustpauzes nemen onder het rijden, niet rijden bij avond of het voorsohrijven van een bepaalde bril. Anderen moeten eerst nog eens grondig worden geschoold". Ook particulieren Niet alléén beroepschauffeurs worden op dit onderzoekcentrum getest. Zo kan ook een verzekeringsmaatschappij een automobilist verzoeken zich eerst te laten testen alvorens de verzekering bereid blijkt risico's voor hem te dragen. Het is ook al eens gebeurd dat een recht bank een verdachte, tegen wie intrekking van het rijbews was gerequireerd, liet on derzoeken en haar vonnis afhankelijk stelde van de uitkomst van dit onderzoek. Natuur lijk kunnen particulieren ook verzoeken om een onderzoek, wanneer zij ondanks het be zit van een rijbewijs twijfelen aan hun rij vaardigheid. Verplichten Drs. van der Burgh is van mening, dat met het oog op de verkeersveiligheid veel meer automobilisten getest zou moeten wor den. Voor sommige mensen, namelijk zij -die al eens een ernstig ongeluk hebben veroor zaakt, zou een dergelijk onderzoek naar zijn mening zelfs verplicht moeten worden ge steld. In Duitsland en Ooostenrijk kan men door de overheid tot zo'n onderzoek worden ge dwongen. Dat zou in Nederland ook moe ten gebeuren, zo meent drs. Van der Burgh. Helaas blijkt er in ons land grote weerstan den tegen een psychologisch onderzoek te bestaan. Men beschouwt dit als een inbreuk op de privacy, maar schermt men niet iets te gauw met dit argument? Bovendien, al is dit wel waar, weegt het dan zwaarder dan de veiligheid op de weg? Drs. van der Burgh pleit voor maatregelen, die autorijders die ongelukken hebben ver oorzaakt verplicht zich aan een psycholo gisch onderzoek te onderwerpen. Zoals het nu gaat, is het niet langer verantwoord. De snelle uitbreiding van ons autopark leidt nu eenmaal tot dergelijke konsekwenties. (Nadruk verboden.) GOOFJE GOOCHEM Gebruik of misbruik van tijdelijk toegewezen percelen. In ruilverkavelingsverband zijn er op Nrd.- Beveland de laatste jaren verschillende per celen grond vrijgekomen, die ter beschikking staan van de ruilverkaveling. De plaatselijke commissie gaat deze percelen ieder jaar op nieuw voor een gebruiksduur van één jaar toedelen aan grondgebruikers, die b.v. door uitvoering van ruilverkavelingswerken be paalde percelen in hun eigen bedrijf niet kunnen beboeren of aan grondgebruikers, die mogelijk in de toekomst hun bedrijf in ruilverkavelingsverband zouden kunnen ver groten. Dit voorjaar hebben al deze betrokken grondgebruikers een schrijven gehad, waar in gesteld werd dat deze percelen grond be handeld dienen te worden alsof ze tot het eigen bedrijf behoren. Dit houdt in dat: niet meer dan één maal in de vier jaar suikerbieten op hetzelfde perceel geteeld mogen worden; in granen en vlas een groenbemestings- gewas wordt ingezaaid; een passende afdoende onkruidbestrij- diing in het gewas wordt uitgevoerd; op percelen bezet met wortelonkruiden na de oogst van het gewas een intensie ve stoppelbewerking wordt toegepast; slootkanten tijdig gemaaid en opge schoond worden; eindbuizen van de aanwezige drainage vrij uitmonden in de sloot en ontdaan zijn van grond of ingroeiende planten delen; de grond tijdig en droog, uiterlijk 15 no vember, op win tervoor is geploegd. In die gevallen, waar aan de hier genoem de voorwaarden niet zal worden voldaan, kan de plaatselijke commissie daar in de ko mende jaren rekening mee houden in b.v. een eventuele compensatietoedeling, toeken ning van eventuele schadevergoeding pf mo gelijke vergroting van het bedrijf. Laat iedere grondgebruiker in Noord-Be veland, die de eerstkomende jaren percelen grond tijdelijk krijgen toegewezen, deze per celen goed gebruiken en niet misbruiken. Toon dat u een perceel grond waard bent! Dit geldt eveneens voor die percelen die thans nog tot het eigen bedrijf behoren, maar die zodanig veraf gelegen zijn, dat men het vermoeden heeft dat deze bij de definitieve kaveltoedeling aan een ander bedrijf zullen worden toegedeeld. HEFT PERSONEELSTEKORT NIET OP Van verschillende zijden is de laatste maanden het plan geopperd een sociale dienstplicht voor meisjes in te voeren. Onder meer heeft prof. Muntendam dit plan gelanceerd. Deze zogenaamde sociale dienstplicht dient men niet te verwarren met een dienstplicht, waar men eventueel in tijden van nood (oorlog bijvoorbeeld) vrouwen aan zou kunnen onderwerpen. Het gaat hierom een dienst plicht; die men juist in vredestijd wil invoeren. Maar dienstplicht, zelfs sociale dienstplicht, betekent „onvrijwillige zaak" en alleen een dwingende noodzaak zou een dergelijke maatregel kunnen rechtvaar digen. Bestaat die noodzaak momenteel? Voor studentes zeker niet! De emancipatie van de vrouw impliceert dat zij niet alleen gelijke rechten, maar ook gelijke plichten heeft. In deze redenering zien sommigen een rechtvaardigingsgrond voor de invoering van een sociale dienst plicht voor meisjes. Wordt déze dienstplicht ingevoerd, dan zou naar hun mening het te kort in de verplegende en verzorgende be roepen voor een groot deel kunnen worden opgeheven. Het is juist dit tekort, dat de voorstanders van een dienstplicht voor meisjes enig recht tot spreken schijnt te geven. Men zit in vele ziekenhuizen, inrichtingen e.d. immers te springen om verpleegsters, verpleeghulpen, kinderverzorgsters e.d. Toch is deze argumentatie zwakker dan ze op het eerste gezicht lijkt. Want nog nie mand is er in geslaagd de werkelijke omvang van dit tekort aan verplegend en verzorgend personeel precies aan te geven. Niemand kan aantonen of dit tekort beslist een .ingrij pende maatregel als een sociale dienstplicht rechtvaardigt en of er niet heel andere mo gelijkheden zijn om het tekort aan te vullen. Bedenkingen. Er zijn trouwens veel bedenkingen van praktische aard tegen de invoering van een dienstplicht voor meisjes aan te voeren. Wel ke normen moeten bijvoorbeeld bij de keu ring worden aangelegd? Veel meisjes zullen lichamelijk wel opgewassen zijn tegen de zware taken die hen in een ziekenhuis of een inrichting wachten, maar kunnen zij er mentaal tegen op? Wij hebben zo het idee dat heel wat jonge meisjes, die aahter de toonbank of tikmachine zich verdienstelijk zouden kunnen maken, maar beter niet tot verplegend werk kunnen worden gedwon gen, want dat zal in vele gevallen zelfs het beste voor de patiënten zijn Een andere vraag is waar de dienstplich tige precies haar taak zou moeten vervullen. En hoe de huisvesting dan wel geregeld zou moeten worden. En wie is verantwoordelijk voor wat deze (minderjarige) meisjes in hun vrije tijd zullen gaan doen? Het staat al vast dat er meer leidingge vend personeel zou moeten worden aange trokken om zich bezig te houden met de op leiding van de dienstplichtigen. Maar wat voor zin zou zo'n (kostbare) opleiding heb ben? De meisjes weten toch al dat zij na een aantal maanden weer zullen afzwaaien en dus zullen zij voor een dergelijke opleiding weinig interesse aan de dag leggen. Studerenden? Prof. Muntendam heeft destijds voorge steld alleen bepaalde groepen meisjes, bij voorbeeld studentes in de medicijnen, deze dienstplicht op te leggen. Dat lijkt ons van alle voorstellen nog de minst redelijke. De studie moet dan worden onderbroken en dat leidt tot een extra-ver- lenging van de studieduur, hetgeen linea recta indruist tegen het streven de studie tijd juist te verkorten. Bovendien openbaart het personeelstekort zich momenteel niet alleen in de verzorgen de beroepen, maar in alle sectoren van het maatschappelijk leven. Het is beslist niet waar, dat de belangstelling voor verzorgen de beroepen is afgenomen. Zo trekken thans relatief meer vrouwen de verpleegstersschort aan dan een twintig jaar geleden. Alleen is de vraag naar verplegend personeel nóg sneller gestegen dan aanvankelijk viel te ver wachten. Bovendien ondervonden vooral de verzor gende beroepen de gevolgen van de afne ming van het vrouwenoverschot, waardoor de huwelijkskansen zijn gestegen en in een verlaging van de huwelijksleeftijd resulteer den. Bijverdienste! Hoe het ook zij, voor een voorziening op langere termijn kan een dienstplicht voor meisjes geen oplossing bieden. Men zou be ter op een andere manier meer personeel voor de verzorgende beroepen kunnen aan trekken. Zo zou voor meisjes en vrouwen de mo gelijkheid gecreëerd kunnen worden om tij dens de week-ends of enkele dagen van de week als verpleeghulp werkzaam te zijn. Maar zo'n baantje zou uiteraard financieel aantrekkelijk gemaakt moeten worden. Op die wijze kan een verlichting van de taak van de gediplomeerde verpleegsters worden verkregen. Voorts zouden gehuwde vrou wen, die vroeger in een verzorgend beroep werkzaam zijn geweest, kunnen worden in geschakeld. Dit alles zal natuurlijk geld kosten, maar de kosten zullen toch zeer zeker lager lig gen dan het geval zou zijn bij de invoering van een sociale dienstplicht voor meisjes. Tenslotte kost de militaire dienstplicht de staat al geld genoeg. Mr. M. van Oudwijck. (Nadruk verboden). Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES Steeds dichter rijen zich de auto's aaneen terwijl een derde van het aantal bestuurders kan worden afgekeurd en slechts een kwart voorwaardelijk geschikt is

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1966 | | pagina 1