strenger optreden
T
RLV. DE VIXDIXE IAIII1 I
Machinebedieners
enige stukjes
oud boerengoud
MAISON AÜ11ERT
PETTO
uit voorraad
MMISSE
Zeeuwse politie-inspecteur pleit voor
tegen gevaarlijke verkeersdeelnemers
Zondagdienst artsen
Dit weekend doen dienst dok
ter 'tHart, tel. (01107) 3 38
en dokter Klein Wassink, tel.
(01199) 304, b.g.g. 008 bood
schappendienst.
WATERSTANDEN
geldig voor
de noordkust
van
Noord-Beveland
JUNI
hoogwater
11 Zaterdag
8.22
20.41
12 Zondag
9.22
21.24
13 Maandag
10.23
22.45
14 Dinsdag
11.19
23.43
15 Woensdag
12.12
0.32
16 Donderdag
12.57
17 Vrijdag
L13
13.36
Heden nam de Here
tot Zich onze lieve
vader, grootvader en
overgrootvader
Anthonij Verburg,
in de gezegende
ouderdom van 91
jaar.
Uit aller naam,
J. J. Souverijn-
Verburg.
Bolsward,
6 juni 1966.
Verpleeghuis
„Bloemkamp".
De begrafenis heeft
plaats gevonden op
9 juni 1966 op de
algemene begraaf
plaats te Bolsward,
nadat tevoren een
rouwdienst werd ge
houden in de Kapel
van „Bloemkamp".
Last van likdoorns?
Curity is afdoende 1.20.
Drogisterij Krediet,
Hoofdstraat Kortgene.
Door particulier te koop
gevraagd:
Aanbiedingen onder no.
24-26 bur. van dit blad.
J. K. Radder en
M. E. G. Radder-
van Kesselen
danken u voor de belang
stelling bij hun huwelijk
ondervonden.
Amsterdam,
Koninginneweg 60 boven.
Van Galenstraat 14a
(zijstraat, v.d. Goudse
Rijweg) Rotterdam,
tel. (010) 13 02 35
50 jaar gevestigd
Palenl-Ct-neesiiijddelen
Gummi wen
Vr. gratis inl.: toez. on
der blanco couvert. Gratis
spreekuur dag. van 10
8 uur.
Huis van eigenaar
te koop gevraagd
Brieven onder no. 7
bureau van dit blad.
W. VERBURG
Sport - Camping -
Textiel
Kortgene
Tel. (01108) 4 18
Strandballen
Werp ringen
Zwemringen
Linnen vliegers
Vliegerpakketten
Haspels
Vliegertouw
Schoppen
Schepjes
Emmertjes
Boten
Hoeden
Opblaasdieren
WISSENKERKE
Wij verkopen en verhuren:
TENTEN
WINDSCHERMEN
LUCHTBEDDEN
SLAAPZAKKEN
CAMPING-GAZ
Sport - Camping - Textiel
W. VERBÜRG
KORTGENE - Telefoon (01108) 418
Het verkeer op de weg heeft langzamerhand veel weg van een fabriekshal vol
potentiële gevaren. Jaarlijks vinden in ons land meer dan 2.000 mensen de dood
door het verkeer, bedraagt het aantal gewonden oirca 50.000 en wordt de ma
teriële schade op 500 miljoen gulden geschat.
De bestraffing van verkeersdelicten kan de toets der kritiek niet doorstaan.
Bijna 95% van alle verkeersdelicten wordt afgedaan met een geldboete. Decze
•geldboeten voldoen geenszins aan het criterium dat voor de doelstelling van de
straf geldt: gevaarlijke verkeersdeelnemers weer geschikt maken voor de samen
leving.
De heer D. van Ooyen, inspecteur-korpschef van de gemeentepolitie te Ter-
neuzen, schreef in het Algemeen politieblad enkele beschouwingen over dit
vraagstuk, waarin hij o.a. suggesties doet om de straffen een meer opvoedende
waarde te geven. Voorts pleit 'hij voor ruimere toepassing van art. 18 der We
genverkeerswet, waardoor het mogelijk zal zijn ongeschikte bestuurders van de
weg te weren.
Grote keuze van straffen
„A man drives as he lives" (een mens
rijdt, zoals hij leeft) luidt het welhaast ge
vleugelde woord van de Amerikaanse ver-
keerspsycholoog Mac Farland. Maar velen
hebben de indruk dat dit woord niet hele
maal juist is, want veel weggebruikers rij
den niet zoals zij leven, maar zoals zij zou
den willen leven en dat is veel erger!
In het normale leven in het maatschap
pelijk verkeer zijn er bepaalde remmen, die
hen binnen het gareel houden, maar in hun
auto vallen die dikwijls weg en rijden ze
zoals ze ook zouden willen leven.
Er zijn criminologen, die vinden dat wan
gedrag in het verkeer gelijk staat met
doodgewoon crimineel gedrag. In de regel
zijn verkeersongevallen niet te wijten aan
technische onvolkomenheden van het voer
tuig, aan de gladheid van de weg e.d. kort
om aan omstandigheden, die buiten controle
van de bestuurder liggen. Vaak is wange
drag de pure oorzaak. Met name wat betreft
die vormen van wangedrag, waarbij een in
tolerabele achteloosheid voor het menselijk
leven tot uiting komt.
Brokkenmakers.
Ook op de weg geldt dat een groot aan
tal ongelukken niet behoeft te gebeuren. De
schatting van het aantal ongevallen, waarbij
menselijk falen, de zogenaamde „biuman
factor" het hoofdmoment is, liggen in de
buurt van 80 Men behoeft natuurlijk niet
al die mensen als criminele gevallen te be
stempelen.
Een beruchte groep is die van de brok
kenmakers, mensen die psychologisch eigen
lijk ongeschikt zijn om te rijden. Ook ziekte
en leeftijd zijn vaak belangrijke factoren. Er
is een tendens om de ziekte als factor tot on
geschikt tot rijden te onderschatten. Weten
schappelijke naspeuringen wijzen echter an
ders uit. Een Duits onderzoek stelde o.m
vast dat bijvoorbeeld in Noordrijnland
Westfalen van de 6.000 onderzochte be
stuurders 60 °/u organisch ziek was. Te Keu
len bleek dat van de 2500 onderzochte ver
keersdeelnemrs 35% ongeschikt werd be
vonden, terwijl in Sturttgart van de 750 on
derzochten er 305 voorwaardelijk geschil;
en 184 geheel ongeschikt waren om aan he
verkeer deel te nemen.
Vermoedelijk zou een onderzoek in Ne
derland de zelfde uitkomsten laten zien. De
ze verojlrustende feiten zijn voor de heer
D. van Ooyen, inspecteur-korpschef van de
gemeentepolitie te Terneuzen een aanlei
ding om in het Algemeen Politieblad de
vraag op te werpen of in ons land artikel 18
der Wegenverkeerswet niet meer zou moe
ten worden toegepast. Wat houdt dit artikel
Art. 18
Art. 18 van de Wegenverkeerswet, dat in
1935 in de wet werd opgenomen, opent de
mogelijkheid om personen met een geldig
rijbewijs te verplichten zich aan een nauw
gezet onderzoek naar hun geschiktheid tot
of bekwaamheid in het besturen van een
motorrijtuig te onderwerpen. Het heeft de
bedoeling om gevaarlijke rijbewijsbezitters
uit het verkeer te weren. Het betrof hier
geen strafrechterlijke, maar een administra-
tief-rechterlijke maatregel. Volgens art. 115
van het wegenverkeersreglement mogen
hoofdcommissarissen, commissarissen, hoofd
inspecteurs, inspecteurs en adjudanten van
gemeentepolitie een vordering op grond
van art. 18 instellen.
De Zeeuwse politieinspecteur betreurt het
dat dit artikel tot voor kort een dode letter
in de wet was. Als het artikel werd toege
past, geschiedde zulks hoofdzakelijk tegen
oudere rijbewijsbezitters (indien zij bijvoor
beeld hun auto niet konden keren).
De laatste jaren is er bij de politie meer
belangstelling voor art. 18 ontstaan. Helaas
wordt dit artikel zeer verschillend toege
past. Zo zijn er politiechefs die na het twee
de proces-verbaal reeds een vordering op
vermoedelijke ongeschiktheid instellen. In
andere korpsen doet men dit na het derde
proces-verbaal, elders doet met het zelfs he
lemaal niet. Volgens de heer Van Ooyen
ontstaat hierdoor een zeer ongelijke rech'ts-
toepassing. In stad A krijgt men een vorde
ring na 2 overtredingen, in stad B kan men
bij legio aanrijdingen betrokken ra
ken zonder ooit een vordering te ontvangen.
Een zeer ongewenste situatie! Een uniform
systeem zou aanbeveling verdienen.
Ontheffing
Terneuzens korpschef pleit tenslotte voor
een beter bestraffingsbeleid. Dit is volgens
hem alleen mogelijk als de veroordelingen
ter zake verkeersgevaarlijke delicten worden
geregistreerd. Dat gebeurt in Nederland on
voldoende, n.l. alleen boeten van 40.— of
meer, alsook o.a. overschrijdingen van de
maximumsnelheid. Iemand, die bijvoorbeeld
geen voorrang verleent en een boete van
25.krijgt, wordt niet in de documen
tatie opgenomen. Hij kan rustig doorgaan
met zijn verkeersgevaarlijk gedrag zonder
kans te lopen te worden geregistreerd.
Inspecteur Van Ooyen meent dat met
geldboeten weinig wordt bereikt. De rech
ter zou moeten ldezen uit straffen en/of
maatregelen, die het best bij de persoon van
de dader passen. Naast handhaving van de
bestaande straffen pleit deze politie-func-
tionaris voor enkele nieuwe straffen. Hij
denkt aan het (verplicht) volgen van een
verkeerscursus of een mentaliteitscursus. De
ze straf zou o.m. tegemoetkomen aan het
euvel, dat vele werkgevers wel de boeten
betalen voor het bij hun in dienst zijnde
personeel.
Voorts zou het mogelijk moeten zijn
iemand van de rijbevoegdheid te ontheffen.
Bij rijbewijsbezitters kunnen zich in de loop
van de tijd ziekelijke storingen in de geest
vermogens voordoen, zodanig, dat zij bij
herhaling verkeersongevallen veroorzaken.
In vele landen moeten rijbewijsbezitters,
die in een psychiatrische inrichting hebben
vertoeft, opnieuw worden onderzocht. In
Nederland is dit niet het geval.
Daarom zou volgens de heer Van Ooyen
gevaarlijke verkeersdeelnemers door de
rechter verplicht moeten kunnen worden tot
het ondergaan van een medisch-psycholo-
gisch onderzoek.
(Nadruk verboden.)
Mr. M. van Oudwijck
Lampvoeten voor elektrische
gloei- en gasontladingslampen
Metaalwaren
Middelburg
Maisbaai 6 Postbus 1
Telefoon 01180-31 43
Wegens voortdurende uitbreiding
van de PRODUCTIE
hebben wij vacatures voor
voor onze
Productieafdelingen
Voor woningzoekenden wordt
bemiddeling verleend
0 Ervaring in de Metaalindustrie is
niet vereist
0 Het bedrijf draagt zorg voor de op
leiding
0 Prettige, moderne werkomgeving
0 Werkkleding gratis
0 Gunstige extra voorzieningen, zoals:
Winstdeling
Winstdelingsspaarregeling
Reiskostenvergoeding
en dergelijke meer
Komt u eens informeren naar de loon- en arbeidsvoorwaarden of schrijft u eens aan
Afdeling Personeelszaken
N.V. DE VITRITE FABRIEK
Postbus 1, Middelburg
0 Prima kwaliteit
Huish.-, Verplegingsart.-
en Gummiwaren
Prijscourant en gratis
proefmonster worden op
aanvraag franko toegezon
den I
Verk. kantoor FATA
Postbus 93, Middelburg
TE KOOP
Hard- en zachtboard, te
gelboard, lim'baplaten.
Alles tegen lage prijs.
F. Hoornick en Zoon,
Middelburg, tel. 3904.
Vanaf heden Wissenkerke
magazijn Noordeindstraat.
Geopend dinsdags en don
derdags van 2 tot 7 uur.
Zaterdags van 9 tot 2 uur.
TE KOOP
Vlakke hardboard deuren,
voorgelakt, zeer mooi.
F. Hoornick en Zoon,
Middelburg, tel. 3904.
Magazijn Noordeindstraat
Wissenkerke.
Geopend dinsdags en don
derdags van 2 tot 7 uur.
Zaterdags van 9 tot 2 uur.
Voor een onzer bekende
Brood- en Banketwinkels met
dienstwoning te Den Haag
zoeken wij een
BEHEERSTER
Leeftijd tussen 25 en 45 jr.
Niet gehuwd of verloofd.
Geen diiploma's, geen huis
huur.
Brieven Hus N.V.,
1006, Den Haag.
postbus