strenger optreden T RLV. DE VIXDIXE IAIII1 I Machinebedieners enige stukjes oud boerengoud MAISON AÜ11ERT PETTO uit voorraad MMISSE Zeeuwse politie-inspecteur pleit voor tegen gevaarlijke verkeersdeelnemers Zondagdienst artsen Dit weekend doen dienst dok ter 'tHart, tel. (01107) 3 38 en dokter Klein Wassink, tel. (01199) 304, b.g.g. 008 bood schappendienst. WATERSTANDEN geldig voor de noordkust van Noord-Beveland JUNI hoogwater 11 Zaterdag 8.22 20.41 12 Zondag 9.22 21.24 13 Maandag 10.23 22.45 14 Dinsdag 11.19 23.43 15 Woensdag 12.12 0.32 16 Donderdag 12.57 17 Vrijdag L13 13.36 Heden nam de Here tot Zich onze lieve vader, grootvader en overgrootvader Anthonij Verburg, in de gezegende ouderdom van 91 jaar. Uit aller naam, J. J. Souverijn- Verburg. Bolsward, 6 juni 1966. Verpleeghuis „Bloemkamp". De begrafenis heeft plaats gevonden op 9 juni 1966 op de algemene begraaf plaats te Bolsward, nadat tevoren een rouwdienst werd ge houden in de Kapel van „Bloemkamp". Last van likdoorns? Curity is afdoende 1.20. Drogisterij Krediet, Hoofdstraat Kortgene. Door particulier te koop gevraagd: Aanbiedingen onder no. 24-26 bur. van dit blad. J. K. Radder en M. E. G. Radder- van Kesselen danken u voor de belang stelling bij hun huwelijk ondervonden. Amsterdam, Koninginneweg 60 boven. Van Galenstraat 14a (zijstraat, v.d. Goudse Rijweg) Rotterdam, tel. (010) 13 02 35 50 jaar gevestigd Palenl-Ct-neesiiijddelen Gummi wen Vr. gratis inl.: toez. on der blanco couvert. Gratis spreekuur dag. van 10 8 uur. Huis van eigenaar te koop gevraagd Brieven onder no. 7 bureau van dit blad. W. VERBURG Sport - Camping - Textiel Kortgene Tel. (01108) 4 18 Strandballen Werp ringen Zwemringen Linnen vliegers Vliegerpakketten Haspels Vliegertouw Schoppen Schepjes Emmertjes Boten Hoeden Opblaasdieren WISSENKERKE Wij verkopen en verhuren: TENTEN WINDSCHERMEN LUCHTBEDDEN SLAAPZAKKEN CAMPING-GAZ Sport - Camping - Textiel W. VERBÜRG KORTGENE - Telefoon (01108) 418 Het verkeer op de weg heeft langzamerhand veel weg van een fabriekshal vol potentiële gevaren. Jaarlijks vinden in ons land meer dan 2.000 mensen de dood door het verkeer, bedraagt het aantal gewonden oirca 50.000 en wordt de ma teriële schade op 500 miljoen gulden geschat. De bestraffing van verkeersdelicten kan de toets der kritiek niet doorstaan. Bijna 95% van alle verkeersdelicten wordt afgedaan met een geldboete. Decze •geldboeten voldoen geenszins aan het criterium dat voor de doelstelling van de straf geldt: gevaarlijke verkeersdeelnemers weer geschikt maken voor de samen leving. De heer D. van Ooyen, inspecteur-korpschef van de gemeentepolitie te Ter- neuzen, schreef in het Algemeen politieblad enkele beschouwingen over dit vraagstuk, waarin hij o.a. suggesties doet om de straffen een meer opvoedende waarde te geven. Voorts pleit 'hij voor ruimere toepassing van art. 18 der We genverkeerswet, waardoor het mogelijk zal zijn ongeschikte bestuurders van de weg te weren. Grote keuze van straffen „A man drives as he lives" (een mens rijdt, zoals hij leeft) luidt het welhaast ge vleugelde woord van de Amerikaanse ver- keerspsycholoog Mac Farland. Maar velen hebben de indruk dat dit woord niet hele maal juist is, want veel weggebruikers rij den niet zoals zij leven, maar zoals zij zou den willen leven en dat is veel erger! In het normale leven in het maatschap pelijk verkeer zijn er bepaalde remmen, die hen binnen het gareel houden, maar in hun auto vallen die dikwijls weg en rijden ze zoals ze ook zouden willen leven. Er zijn criminologen, die vinden dat wan gedrag in het verkeer gelijk staat met doodgewoon crimineel gedrag. In de regel zijn verkeersongevallen niet te wijten aan technische onvolkomenheden van het voer tuig, aan de gladheid van de weg e.d. kort om aan omstandigheden, die buiten controle van de bestuurder liggen. Vaak is wange drag de pure oorzaak. Met name wat betreft die vormen van wangedrag, waarbij een in tolerabele achteloosheid voor het menselijk leven tot uiting komt. Brokkenmakers. Ook op de weg geldt dat een groot aan tal ongelukken niet behoeft te gebeuren. De schatting van het aantal ongevallen, waarbij menselijk falen, de zogenaamde „biuman factor" het hoofdmoment is, liggen in de buurt van 80 Men behoeft natuurlijk niet al die mensen als criminele gevallen te be stempelen. Een beruchte groep is die van de brok kenmakers, mensen die psychologisch eigen lijk ongeschikt zijn om te rijden. Ook ziekte en leeftijd zijn vaak belangrijke factoren. Er is een tendens om de ziekte als factor tot on geschikt tot rijden te onderschatten. Weten schappelijke naspeuringen wijzen echter an ders uit. Een Duits onderzoek stelde o.m vast dat bijvoorbeeld in Noordrijnland Westfalen van de 6.000 onderzochte be stuurders 60 °/u organisch ziek was. Te Keu len bleek dat van de 2500 onderzochte ver keersdeelnemrs 35% ongeschikt werd be vonden, terwijl in Sturttgart van de 750 on derzochten er 305 voorwaardelijk geschil; en 184 geheel ongeschikt waren om aan he verkeer deel te nemen. Vermoedelijk zou een onderzoek in Ne derland de zelfde uitkomsten laten zien. De ze verojlrustende feiten zijn voor de heer D. van Ooyen, inspecteur-korpschef van de gemeentepolitie te Terneuzen een aanlei ding om in het Algemeen Politieblad de vraag op te werpen of in ons land artikel 18 der Wegenverkeerswet niet meer zou moe ten worden toegepast. Wat houdt dit artikel Art. 18 Art. 18 van de Wegenverkeerswet, dat in 1935 in de wet werd opgenomen, opent de mogelijkheid om personen met een geldig rijbewijs te verplichten zich aan een nauw gezet onderzoek naar hun geschiktheid tot of bekwaamheid in het besturen van een motorrijtuig te onderwerpen. Het heeft de bedoeling om gevaarlijke rijbewijsbezitters uit het verkeer te weren. Het betrof hier geen strafrechterlijke, maar een administra- tief-rechterlijke maatregel. Volgens art. 115 van het wegenverkeersreglement mogen hoofdcommissarissen, commissarissen, hoofd inspecteurs, inspecteurs en adjudanten van gemeentepolitie een vordering op grond van art. 18 instellen. De Zeeuwse politieinspecteur betreurt het dat dit artikel tot voor kort een dode letter in de wet was. Als het artikel werd toege past, geschiedde zulks hoofdzakelijk tegen oudere rijbewijsbezitters (indien zij bijvoor beeld hun auto niet konden keren). De laatste jaren is er bij de politie meer belangstelling voor art. 18 ontstaan. Helaas wordt dit artikel zeer verschillend toege past. Zo zijn er politiechefs die na het twee de proces-verbaal reeds een vordering op vermoedelijke ongeschiktheid instellen. In andere korpsen doet men dit na het derde proces-verbaal, elders doet met het zelfs he lemaal niet. Volgens de heer Van Ooyen ontstaat hierdoor een zeer ongelijke rech'ts- toepassing. In stad A krijgt men een vorde ring na 2 overtredingen, in stad B kan men bij legio aanrijdingen betrokken ra ken zonder ooit een vordering te ontvangen. Een zeer ongewenste situatie! Een uniform systeem zou aanbeveling verdienen. Ontheffing Terneuzens korpschef pleit tenslotte voor een beter bestraffingsbeleid. Dit is volgens hem alleen mogelijk als de veroordelingen ter zake verkeersgevaarlijke delicten worden geregistreerd. Dat gebeurt in Nederland on voldoende, n.l. alleen boeten van 40.— of meer, alsook o.a. overschrijdingen van de maximumsnelheid. Iemand, die bijvoorbeeld geen voorrang verleent en een boete van 25.krijgt, wordt niet in de documen tatie opgenomen. Hij kan rustig doorgaan met zijn verkeersgevaarlijk gedrag zonder kans te lopen te worden geregistreerd. Inspecteur Van Ooyen meent dat met geldboeten weinig wordt bereikt. De rech ter zou moeten ldezen uit straffen en/of maatregelen, die het best bij de persoon van de dader passen. Naast handhaving van de bestaande straffen pleit deze politie-func- tionaris voor enkele nieuwe straffen. Hij denkt aan het (verplicht) volgen van een verkeerscursus of een mentaliteitscursus. De ze straf zou o.m. tegemoetkomen aan het euvel, dat vele werkgevers wel de boeten betalen voor het bij hun in dienst zijnde personeel. Voorts zou het mogelijk moeten zijn iemand van de rijbevoegdheid te ontheffen. Bij rijbewijsbezitters kunnen zich in de loop van de tijd ziekelijke storingen in de geest vermogens voordoen, zodanig, dat zij bij herhaling verkeersongevallen veroorzaken. In vele landen moeten rijbewijsbezitters, die in een psychiatrische inrichting hebben vertoeft, opnieuw worden onderzocht. In Nederland is dit niet het geval. Daarom zou volgens de heer Van Ooyen gevaarlijke verkeersdeelnemers door de rechter verplicht moeten kunnen worden tot het ondergaan van een medisch-psycholo- gisch onderzoek. (Nadruk verboden.) Mr. M. van Oudwijck Lampvoeten voor elektrische gloei- en gasontladingslampen Metaalwaren Middelburg Maisbaai 6 Postbus 1 Telefoon 01180-31 43 Wegens voortdurende uitbreiding van de PRODUCTIE hebben wij vacatures voor voor onze Productieafdelingen Voor woningzoekenden wordt bemiddeling verleend 0 Ervaring in de Metaalindustrie is niet vereist 0 Het bedrijf draagt zorg voor de op leiding 0 Prettige, moderne werkomgeving 0 Werkkleding gratis 0 Gunstige extra voorzieningen, zoals: Winstdeling Winstdelingsspaarregeling Reiskostenvergoeding en dergelijke meer Komt u eens informeren naar de loon- en arbeidsvoorwaarden of schrijft u eens aan Afdeling Personeelszaken N.V. DE VITRITE FABRIEK Postbus 1, Middelburg 0 Prima kwaliteit Huish.-, Verplegingsart.- en Gummiwaren Prijscourant en gratis proefmonster worden op aanvraag franko toegezon den I Verk. kantoor FATA Postbus 93, Middelburg TE KOOP Hard- en zachtboard, te gelboard, lim'baplaten. Alles tegen lage prijs. F. Hoornick en Zoon, Middelburg, tel. 3904. Vanaf heden Wissenkerke magazijn Noordeindstraat. Geopend dinsdags en don derdags van 2 tot 7 uur. Zaterdags van 9 tot 2 uur. TE KOOP Vlakke hardboard deuren, voorgelakt, zeer mooi. F. Hoornick en Zoon, Middelburg, tel. 3904. Magazijn Noordeindstraat Wissenkerke. Geopend dinsdags en don derdags van 2 tot 7 uur. Zaterdags van 9 tot 2 uur. Voor een onzer bekende Brood- en Banketwinkels met dienstwoning te Den Haag zoeken wij een BEHEERSTER Leeftijd tussen 25 en 45 jr. Niet gehuwd of verloofd. Geen diiploma's, geen huis huur. Brieven Hus N.V., 1006, Den Haag. postbus

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1966 | | pagina 4