Goud uit de oceaan Predikbeurten Hoe sterk is China? Nieuwe verkeersregels met ingang van volgend jaar Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 11 juni 1966 no. 3200 Burgerlijke stand 2.7 miljoen man onder de wapenen Materiaal dikwijls verouderd Militair niet indrukwekkend In China's heimelijke bemoeienissen ten aanzien van Vietnam ligt de onverschillig heid besloten, waarmee de rode leiders van het Hemelse Rijk de verontwaardiging en de ontstemming van andere staten trotse ren. Het feit dat de Chinezen zich deze on verschilligheid ongestraft kunnen permi- teren, is het bewijs van China's groeiende macht en internationale prestige. Hoe kan een land', dat in velerlei opzicht als onder ontwikkeld moet worden beschouwd, dit op brengen? Spreekt China's enorme mensen reservoir hier het laatste woord? Of zijn er andere factoren die China's politieke macht hebben versterkt? Mao Tsje-Toeng en de zijnen hebben nieuwe trekken getekend in het eeuwig ge laat van China. In het westen is men ge neigd de kracht van China te onderschat ten, waarbij gewezen wordt op de nog altijd gebrekkige economie van het land. Men hoede zich er voor China's potenties te ba gatelliseren. Ieder die de situatie in rood- China objectief beoordeelt zal moeten er kennen, dat China in de afgelopen jaren geweldige prestaties heeft geleverd, ondanks de enorme vergissingen die dit onmenselijk humanisme begaan heeft en nog begaat. Welvaart en honger In de grote steden van China heerst be paald een zekere welvaart, die men vroeger niet zag. Zelfverzekerde mannen en vrou wen wandelen door de straten van Peking en Sjang-hai. Gewone fabrieksarbeiders le zen de krant, het assortiment van de groente winkels is groter dan bij ons, de fietsen ge tuigen van een toenemende welvaart. Niet alleen gespannen aandacht, onaar ook rustig vertrouwen, goedgeluimdheid en hoopvolle verwachting kan men van de gezichten af lezen. Maar op het platteland wordt vaak hon ger geleden. Overstromingsrampen teisteren dikwijls grote delen van het land. De Gele Rivier, majesteitelijke reus onder de riviren (5500 km lang) wordt aan China's smart ge noemd. Maar aan de oevers van deze ri vier zijn de Chinezen bezig met vijf veel omvattende irrigatieprojecten. De moderni sering van de landbouw vordert volgens westerse begrippen langzaam, doch gezien vanuit Azië is zij indrukwekkend. Zo groeit de produktie van tractoren aan zienlijk en de Chinezen zijn thans in staat de produktie van landbouwmachines aan zienlijk te vergroten. 2.7 miljoen Welke militaire kracht kan rood-China thans ontwikkelen? In de westerse wereld doen hierover nogal, fantastische verhalen de ronde, die de tendens vertonen China's defensieve en offensieve mogelijkheden te overschatten. Deze verhalen worden kenne lijk geïnspireerd door de gedachte, dat een land met 725 miljoen inwoners ongetwijfeld zal beschikken over een troepenmacht, die althans in aantal die van andere landen ver re overtreft. Toch is dat niet zo. De gecombineerde land-, zee- en lucht macht der Cinese volksrepubliek is momen teel 2.7 miljoen man sterk. Die van de sowjet-unie 3.2 miljoen, en van de Ver. Sta ten 2,9 miljoen. De Cinese soldaten zijn over het gehele land verspreid. Ongeveer 1 miljoen militairen zijn oonstant gelegerd in het zuid-oosten van het land, om eventuele agressie van van Nationalistisch China af te kunnen wenden. Ongeveer 350.000 man zijn gestationeerd in de contreien grenzende aan Vietnam, Laos en Burma. Plm. 75.000 collega's contro leren het gebied grenzende aan India, 450.000 zijn gelegerd aan de Russische grens. Tenslotte zijn er in en rondom de hoofdstad Peking nog een half miljoen man gelegerd. Ondanks de stop van Russische hulp in 1960 is het Chinese leger uitstekend voor zien van infanteriewapens. Maar de tanks, die het leger in gebruik heeft, zijn een ver sie van de sowjet T-34 tank, een pendant van het model dat de Ver. Staten in de tweede wereldoorlog gebruikten en dat on geschikt is voor het vervoer van zware artil leriestukken. Gebrekkig China's militaire leiders zien zich ook in andere opzichten voor enorme problemen geplaatst. Het wegennet in China is zeer ge brekkig. Zo laat de verbinding met de in dustriële gebieden in oost-Cina veel te wen sen over. Dat zelfde gelclt voor 'het trans portapparaat. „Men denkt in China het transport nog voor een groot deel met slechtbetaalde koe lies te kunnen afdoen," zo vertelde een waarnemer ons. „Zo'n methode is wellicht effectief over korte afstanden, maar tot ont plooiing van China's militaire macht zal het zeker niet kunnen bijdragen." De Chinese zeemacht is allerminst indruk wekkend. Ze is nog geen 150.000 man sterk en beschikt over materiaal, dat grotendeels uit de dertiger jaren dateert. De rood-Ohi- nese luchtmacht is met zijn 1600 gevechts vliegtuigen, waaronder 300 bommenwerpers, de derde „vliegmacht" in de wereld, maar het materieel, waaronder veel M.I.G.-15's uit de koreaanse oorlog, is van een ver ouderde kwaliteit. Politiek bewust De Chinese soldaat is de politiek meest bewuste militair ter wereld. Hij is grondig onderwezen in de Marxistische leer en gelooft in de wereldrevolutie. De Chinese sodaten hebben een lage soldij, maar worden uitste kend verzorgd. Nergens in China wordt zo goed gegeten als in de kazernes en militaire kampen. Ofschoon het Hemelse Rijk momenteel 2,7 miljoen onder de wapenen heeft, kan dit le- Den Haag (NNP) De Nederlandse weg gebruiker zal met ingang van januari 1967 rekening moeten houden met een aantal nieuwe verkeersregels. Dan zal namelijk het nieuwe „verkeersreglement" van prof. mr. A. D. Belinfante in werking treden. Het werkstuk is het resultaat van acht jaar hard studeren en veel confereren. De op zet van prof. Belinfante was iniet alleen nieu we regels te maken, die het verkeer veiliger zouden maken, maar ook om in heel West- Europa een wetgeving te krijgen, die voor wat het verkeer betreft, overal hetzelfde is. Vooral dit totstandbrengen van een Europe se wegcode heeft veel tijd gekost. Het ziet er nu echter naar uit, dat prof. Belinfante zal slagen. Andere landen zullen er voor zorgen hun eigen regels aan te passen aan het nieuwe Europese schema. Veel nieuws kon het nieuwe reglement overigens niet brengen. In de acht jaren, dat prof. Belinfante aan het werk is geweest, is regelmatig iets uitgelekt van wat er stond te gebeuren. Voor wie het allemaal niet zo heeft gevolgd, hier toch even de belang rijkste veranderingen: ger bij calamiteiten in korte tijd tot 10 mil joen worden uitgebreid door reserves op te ïoepen. Mao's doctrine, dat een oorlog van het gehele volk is, ziet men hier bevestigd. De enorme bedragen, die China investeert in de „nucleaire industrie", wijzen er echter op dat rood-China in de toekomst niet al léén afhankelijk wil zijn van zijn enorme mensenreservoirs, (Nadruk verboden.) bij het inhalen is men verplicht de rich tingaanwijzer te gebruiken; de witte lijnen op het wegdek krijgen rechtsgeldigheid; rechts afslaand verkeer moet voetgangers voorrang geven, ook als er geen zebra is; men mag niet dichter dan vijf meter bij een straathoek parkeren (was tien meter); trams moeten voorrang geven aan ver keer op een voorrangsweg; op alle voorrangswegen buiten de be bouwde kom geldt een parkeerverbod; rechts inhalen is toegestaan wanneer men in een fille rijdt; stoppen bij bushaltes is toegestaan voor in- en uitladen; bromfietsers mogen niet meer naast el kaar rijden; slordig parkeren (buiten witte lijnen) kan worden bekeurd. Ook het achterlaten van het contactsleuteltje is strafbaar; invaliden hebben altijd voorrang; brandweer-, politie- en ambulance-wa gens hebben alleen voorrang als zij zo wel zwaailicht als sirene gebruiken. In het reglement zijn ook een aantal nieu we verkeersborden opgenomen. Zo komen er borden met de romeinse cijfers I en II om aan te geven aan welke zijde van de straat men op even of oneven dagen mag, parkeren Nieuw is ook het bord met de aanwijzing dat vrachtwagens en autobussen motorvoer tuigen op meer dan twee wielen niet in mo gen halen. Een pijl in de vorm van een om gekeerde U met een streep er door duidt aan, dat men niet om mag keren. Een blauw bord met drie witte strepen van de linker benedenhoek naar de rechterbovenhoek geeft het einde van de bebouwde kom aan. In het kader van de pogingen om het ver keer vlotter te laten verlopen is ook de be paling opgenomen, dat men niet onnodig langzaam op de autosnelwegen mag rijden. Voertuigen, die niet boven de veertig kilo meter mogen of kunnen rijden, hebben geen toegang meer tot de autowegen (was 20 km). Een echte minimumsnelheid voor de auto weg wordt met het nieuwe reglement nog niet ingevoerd, maar het is wel verboden om, zoals het reglement zegt, „het verkeer te stremmen door onnodig langzaam rijden". Dit geldt ook voor wegen binnen de be bouwde kom. Een voot automobilisten wel kome bepaling is, dat op plaatsen waar par keren is verboden, de trottoirbanden geel zullen worden geschilderd. Op het ogenblik is het vaak een ware puzzel om uit de vele parkeerborden wegwijs te worden. Het nieuwe verkeersreglement is strak ker en moderner dan het vorige. Zo wordt er niet meer plechtstatig van rijwielen, maar gewoon van fietsen gesproken. De auto's op de borden hebben ook een moderner uiter lijk gekregen en lijken niet meer op de his torische T-Fordjes. Modernisering was ook wel hard nodig als men weet, dat het ver keersreglement, waar we het lot 1 januari mee moeten doen, uit1935 dateert. De voorvechters voor links voorrang heb ben in dit nieuwe reglement nog geen er kenning gekregen. De algemene regel rechts gaat voor blijft gehandhaafd. Tooh heeft minister Suurhoff (verkeer), die het regle ment heeft ondertekend in het staatsblad, twee regels ingevoerd, die de doorstroming op kruispunten moeten bevorderen. Inhalen op kruispunten is in het nieuwe reglement verboden. Inhalen is volgens de minister een van de gevaarlijkste handelingen die de weggebruiker kan uitvoeren (een derde van de ongelukken gebeurt bij dergelijke pogin gen). Het verbod wordt nu ingevoerd om de situaties niet nog gevaarlijker te maken. Op kruispunten mag, bij het verlenen van voor rang aan rechts, niet meer tot op de helft van het km:,punt worden „opgereden". De kruisin - lakken moeten geheel worden vrij gelaten. ermt zich een fille, dan mag deze het verkeci ;t van links komt, niet blokke ren. Bij kru .inb -eldt ook, dat men een voorsorteen met mag verlaten. Tot nu toe stond <1 geen enkele sanklie op. Voortaan is i. t gevaarlijke baantje ver wisselen dus van de baan. De bepalingen ever het voeren van licht zijn duidelijker geworden. Binnen de be bouwde kom kan men kiezen tussen dim- en stadslichten. Wie mistlampen aan heeft mag niet tegelijk zijn grote licht gebruiken. Wie vlak achter een voorganger rijdt mag geen groot licht voeren. In het vorige reglement stond dit omschreven als „onbehoorlijk", nu is het strafbaar. (Nadruk verboden). Kortgene Geboren: 7 mei. Robert Hendrik, z.v. B. Lentink en D. Galenkamp. 30 mei. Monique Jozina, d.v. J. M. Verwei en B. van der Moe- re. 31 mei. Adriaan Marinus, z.v. I. Corbijn en P. Kramer. Ondertrouwd: 12 mei. J. M. Stokx, 28 jr. te 's-Iieerenhoek en M. de Looff, 19 jr. 13 mei. M. van der Maas, 62 jr. en J. C. Cle ment, 51 jr. 27 mei. G. C. Versluis, 22 jr. te Wissenkerke en P. S. van Gilst, 18 jr. Getrouwd: 27 mei. M. van der Maas, 62 jr. en J. C. Clement, 5J jr. Overleden: geen. Ncd. Herv. Kerk Wissenkerke 10 uur ds. B. C. de Gelder en 2.30 uur ds. R. P. IJtsma uit Colijnsplaat. Ned. Herv. Kerk Geersdijk 10 uur de heer Kraak en 2.30 uur ds. Alb. van den Ban uit Kamperland. Ned. Herv. Kerk Kamperland 10 uur ds. Alb. van den Ban, bediening H, Doop en 2.30 uur ds. B. C. de Gelder. Ned. Herv. Kerk Kortgene 10 uur ds Willckes en 2.30 uur de heer Kraak. Ned. Herv. Kerk Kats 9.30 uur Onderwegkerk en 10.30 uur ds. L. J. C. Visbeek uit Vorden. Ncd. Herv. Kerk Colijnsplaat 10 uur ds. R. P. IJtsma en 2.30 uur ds. F. C. Willekes. Geref. Kerk Wissenkerke 10 uur ds. M. C. Kersten uit Zwolle en 2.30 uur ds. W. van Rheenen uit Colijnsplaat. Geref. Kerk Geersdijk 10 en 2.30 uur ds. Van der Veen uit Drie wegen. Geref. Kerk Colijnsplaat 10.30 uur ds. W. van Rheenen en 2.30 uur ds. Kersten uit Zwolle. Geref. Kerk Kamperland 10 en 2.30 uur ds. Radder. Geref. Gem. Kamperland 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. Geref. Gem. Colijnsplaat 10, 2 en 6 uur leesdienst. Geref. Gem. Kortgene 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. R.K. Kerk Bij Camping „De Molenhoek" II. Mis 10 uur Goes: II. Missen 7.30, 9.00, 10.30 en 12.00 uur. (Van onze correspondent.) Singapore Overal in China bevinden zich stenen leeuwen, die een stenen bal in hun muil hebben. Heel kunstig is hij met de leeuw uit één stuk ge maakt, en hij kan in de leeuwenmuil, waarvan de tanden zijn onbloot, heen en weer worden gerold, maar er niet uitgenomen worden. Deze stenen bal is het symbool van de wereld Deze leeuwen zijn er al duizenden jaren, maar nog nooit was hun symboliek zo angstwekkend actueel als thans. Steeds groter en dreigender wordt de scha duw van Mao Tsje-toeng en de miljoenen van rood-China. De gehele beschaaf de wereld slaat tegenover de dreiging van een potentieel geweld, zó sterk, dat men het zich nauwelijks voor kan stellen. Hoe groot is op het ogenblik de troe penmacht van 's werelds grootste staat en hoe is zij bewapend? Volgens de berekeningen van vooraanstaande geleerden zullen binnen hon derd jaar de meeste mijnen, waaruit wij onze grondstoffen voor de industrie putten, volledig uitgeput zijn. Weliswaar is de aardkost dan nog lang niet beroofd van al zijn elementen, maar ze zullen te diep liggen om er met de normale methoden bij te kunnen. Toch behoeven we niet bang te zijn voor gebrek aan grondstoffen, want in vier kubieke kilometer zeewater bijvoorbeeld bevindt zich maar liefst 20 ton goud! Nog afgezien van andere minder kostbare mineralen. Dat lijkt veel, maar tooh zult u in uw achtertuin waarschijnlijk meer erts vinden dan in een daaraan gelijke hoeveelheid zeewater. De mijnen Reeds nu, in onze 20ste eeuw, begint men in diverse steenkoolhoudende gebie den mijnen te sluiten, niet alleen omdat olie en aardgas de steenkool verdringen, maar ook omdat de resterende steenkool zó diep uit de grond moet komen, dat de exploitatie niet meer rendabel is. Deze situatie zal ook optreden in de goud-, lood-, ijzer- en nog meer mijnen, al zal dat op een later tijdstip vallen. Een re kensom leert, dat de in de loop van mil jarden jaren opgeslagen voorraden wel in enkele eeuwen zijn verbruikt, maar dat men ■niet kan wachten tot ze weer zijn aange vuld. Met liet oog op de tekorten, die op deze manier zouden gaan ontstaan, is men naar andere hulpbronnen gaan zoeken. Men be gon onder meer te onderzoeken wat de zee zou kunnen herbergen. Het resultaat bleek verbluffend. 30.000.000 ton In vier kubieke kilometer zeewater waren 150 miljoen ton vaste stoffen opgelost. Wel iswaar is het meeste daarvan gewoon zout, ongeveer 120 miljoen ton, maar er blijft 30 miljoen ton over, en daarin komen vrij wel alle benodigde grondstoffen voor Alleen ijzer is tamelijk slecht vertegenwoordigd. Het grootste probleem bij het winnen van die vaste stoffen is dat ze verdeeld zijn over geweldige hoeveelheden zeewater. In die resterende 30 miljoen ton zweeft b.v. 18 miljoen ton magnesium, maar het is verdeeld over 4 miljard ton water! Wanneer we echter goedkope energie kunnen opwekken met 'kernreactors, zal de ontginning van de zee pas goed op gang komen. Men kan dan rekenen op zout, mag nesium, goud, broom, koper, zuiver (zoet) water en nog veel meer. Plankton als voedsel Ook als voedseheservoir heeft de zee mo gelijkheden. De visvangst buiten beschou wing gelaten, kan men ook het plankton gaan winnen. Plankton is een menigte van ongelooflijk kleine diertjes d.ie in onvoor stelbare hoeveelheden in de oceaan voor komen. Grote dieren als walvissen voeden zich er mee. Na speciale bereidingsmethoden is hel zeer voedzaam en smakelijk, al staat ook dit project nog in de kinderschoenen. Men hoeft beslist niet bang te zijn, dal de voorraden in de zee uitgeput raken, want zij dekt de behoefte van die mensheid gedu rende veel meer eeuwen, dan de mijnen ooit gedaan hebben. Overigens is het idee om de zee te gaan exploiteren niet zo on waarschijnlijk als men beseft, dat we al 50 jaar de dampkring ontginnen. In de 19e eeuw zag men aankomen dat er een tekort aan kunstmeststoffen dreigde te ontstaan, omdat ook hier de natuurlijke bronnen om stikstof te winnen leegraakten. Tegenwoordig onttrekt men stikstof direct uit de lucht met de inhoud van de bekende kuns tmes tzakken De mogelijkheden van steen Niet alleeen de zee is een mogelijkheid om grondstoffen te verkrijgen, want hon derd ton graniet is niet alleen graniet. Er bevinden zich onder meer 5 ton ijzer, 30 kg chroom, 20 kg nikkel en liefst 8 ton alu minium in. Ook treft men er lood, koper en mangaan in aan. Het grote probleem blijft: hoe halen we het er uit? Nog afgezien van de benodigde scheikun dige techniek, die men nog niet helemaal onder de knie heeft, zijn er geweldige hoe veelheden energie voor nodig. Het graniet moet worden verpletterd, en diverse be werkingen als hitte en elektrolyse onder gaan. Toch bevat dat graniet genoeg ura nium en thorium om die energie te leveren, gelijk aan die van 50 ton steenkool. Dus de energie die we nodig hebben om de grond stoffen vrij te maken, is al in d'at graniet ge borgen. Ontginning van het heelal Toch vallen deze mogelijkheden nog in het niet als we zien wat voor hoeveelhe den materiaal er in het heelal rondzweven. Bedoeld zijn de planeetjes en manen van ons zonnestelsel. We weten niet precies wat onze maan aan mineralen bezit, maar het moet enorm veel zijn, en waarschijnlijk zal de mens nog ooit materiaal vanaf de maan in een baan om de aarde brengen, en het daarna laten op een geschikte plaats op de aarde, waarna het verder bewerkt kan wor den. Om het naar de aarde te brengen is een lanceerbasis nodig, maar die kan vele ma len worden gebruikt, en het beetje energie voor de reis meegeven. Zo duur zou dat niet zijn,, gerekend naar de op deze wijze verwoiven materialen. Ook meteorieten en asteroïden rotsblokken van enige hon derden meters middellijn kunnen mis schien eens uit hun baan geduwd worden en daarna landen op de maan. Waarna het „gewone" proces kan worden afgewerkt, na dat ze in kleinere stukken verdeeld zijn. De kemprocessen Zoals wij nu een tiental jaren synthetische geneesmiddelen en plastics maken, stoffen diie op aarde niet meer in die vorm voorkomeen, zo zullen we eens alle nodige grondstoffen kunstmatig verkrijgen. We staan nog aan het begin van kernfusie, het tegengestelde van kernsplitsing, maar als we die wetenschap voldoende beheersen, zullen we heel eenvoudige elementen als waterstof en deuterium gaan verbinden met andere elementen, zo dat we steeds zwaardere ele menten verkrijgen. Tenslotte bestaan alle genoemde grond stoffen uit die zwaardere elementen. Het is buitengewoon moeilijk dergelijke processen op gang te brengen en aan de gang te hou den, maar het zal mogelijk blijken te zijn. U ziet, er zijn legio mogelijkheden om grondstoffen te bemachtigen. Het sluiten van de mijnen komt juist goed uit. Zeker als men bedenkt dat de mensen die er in werken hun halve leven in die duisternis doorbrengen, verstoken van werkelijk verse lucht en zon, en zonder uitzicht op men sen en de aarde. (Nadruk verboden.) A. C. J. Flantua. Aanpassing aan Europese regels

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1966 | | pagina 3