Goud uit de oceaan
Predikbeurten
Hoe sterk is China?
Nieuwe verkeersregels
met ingang van volgend jaar
Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 11 juni 1966 no. 3200
Burgerlijke stand
2.7 miljoen man onder de wapenen
Materiaal dikwijls verouderd
Militair niet indrukwekkend
In China's heimelijke bemoeienissen ten
aanzien van Vietnam ligt de onverschillig
heid besloten, waarmee de rode leiders van
het Hemelse Rijk de verontwaardiging en
de ontstemming van andere staten trotse
ren. Het feit dat de Chinezen zich deze on
verschilligheid ongestraft kunnen permi-
teren, is het bewijs van China's groeiende
macht en internationale prestige. Hoe kan
een land', dat in velerlei opzicht als onder
ontwikkeld moet worden beschouwd, dit op
brengen? Spreekt China's enorme mensen
reservoir hier het laatste woord? Of zijn er
andere factoren die China's politieke macht
hebben versterkt?
Mao Tsje-Toeng en de zijnen hebben
nieuwe trekken getekend in het eeuwig ge
laat van China. In het westen is men ge
neigd de kracht van China te onderschat
ten, waarbij gewezen wordt op de nog altijd
gebrekkige economie van het land. Men
hoede zich er voor China's potenties te ba
gatelliseren. Ieder die de situatie in rood-
China objectief beoordeelt zal moeten er
kennen, dat China in de afgelopen jaren
geweldige prestaties heeft geleverd, ondanks
de enorme vergissingen die dit onmenselijk
humanisme begaan heeft en nog begaat.
Welvaart en honger
In de grote steden van China heerst be
paald een zekere welvaart, die men vroeger
niet zag. Zelfverzekerde mannen en vrou
wen wandelen door de straten van Peking
en Sjang-hai. Gewone fabrieksarbeiders le
zen de krant, het assortiment van de groente
winkels is groter dan bij ons, de fietsen ge
tuigen van een toenemende welvaart. Niet
alleen gespannen aandacht, onaar ook rustig
vertrouwen, goedgeluimdheid en hoopvolle
verwachting kan men van de gezichten af
lezen.
Maar op het platteland wordt vaak hon
ger geleden. Overstromingsrampen teisteren
dikwijls grote delen van het land. De Gele
Rivier, majesteitelijke reus onder de riviren
(5500 km lang) wordt aan China's smart ge
noemd. Maar aan de oevers van deze ri
vier zijn de Chinezen bezig met vijf veel
omvattende irrigatieprojecten. De moderni
sering van de landbouw vordert volgens
westerse begrippen langzaam, doch gezien
vanuit Azië is zij indrukwekkend.
Zo groeit de produktie van tractoren aan
zienlijk en de Chinezen zijn thans in staat
de produktie van landbouwmachines aan
zienlijk te vergroten.
2.7 miljoen
Welke militaire kracht kan rood-China
thans ontwikkelen? In de westerse wereld
doen hierover nogal, fantastische verhalen
de ronde, die de tendens vertonen China's
defensieve en offensieve mogelijkheden te
overschatten. Deze verhalen worden kenne
lijk geïnspireerd door de gedachte, dat een
land met 725 miljoen inwoners ongetwijfeld
zal beschikken over een troepenmacht, die
althans in aantal die van andere landen ver
re overtreft. Toch is dat niet zo.
De gecombineerde land-, zee- en lucht
macht der Cinese volksrepubliek is momen
teel 2.7 miljoen man sterk. Die van de
sowjet-unie 3.2 miljoen, en van de Ver. Sta
ten 2,9 miljoen. De Cinese soldaten zijn
over het gehele land verspreid. Ongeveer 1
miljoen militairen zijn oonstant gelegerd in
het zuid-oosten van het land, om eventuele
agressie van van Nationalistisch China af te
kunnen wenden.
Ongeveer 350.000 man zijn gestationeerd
in de contreien grenzende aan Vietnam,
Laos en Burma. Plm. 75.000 collega's contro
leren het gebied grenzende aan India,
450.000 zijn gelegerd aan de Russische
grens. Tenslotte zijn er in en rondom de
hoofdstad Peking nog een half miljoen man
gelegerd. Ondanks de stop van Russische hulp
in 1960 is het Chinese leger uitstekend voor
zien van infanteriewapens. Maar de tanks,
die het leger in gebruik heeft, zijn een ver
sie van de sowjet T-34 tank, een pendant
van het model dat de Ver. Staten in de
tweede wereldoorlog gebruikten en dat on
geschikt is voor het vervoer van zware artil
leriestukken.
Gebrekkig
China's militaire leiders zien zich ook in
andere opzichten voor enorme problemen
geplaatst. Het wegennet in China is zeer ge
brekkig. Zo laat de verbinding met de in
dustriële gebieden in oost-Cina veel te wen
sen over. Dat zelfde gelclt voor 'het trans
portapparaat.
„Men denkt in China het transport nog
voor een groot deel met slechtbetaalde koe
lies te kunnen afdoen," zo vertelde een
waarnemer ons. „Zo'n methode is wellicht
effectief over korte afstanden, maar tot ont
plooiing van China's militaire macht zal het
zeker niet kunnen bijdragen."
De Chinese zeemacht is allerminst indruk
wekkend. Ze is nog geen 150.000 man sterk
en beschikt over materiaal, dat grotendeels
uit de dertiger jaren dateert. De rood-Ohi-
nese luchtmacht is met zijn 1600 gevechts
vliegtuigen, waaronder 300 bommenwerpers,
de derde „vliegmacht" in de wereld, maar
het materieel, waaronder veel M.I.G.-15's
uit de koreaanse oorlog, is van een ver
ouderde kwaliteit.
Politiek bewust
De Chinese soldaat is de politiek meest
bewuste militair ter wereld. Hij is grondig
onderwezen in de Marxistische leer en gelooft
in de wereldrevolutie. De Chinese sodaten
hebben een lage soldij, maar worden uitste
kend verzorgd. Nergens in China wordt zo
goed gegeten als in de kazernes en militaire
kampen.
Ofschoon het Hemelse Rijk momenteel 2,7
miljoen onder de wapenen heeft, kan dit le-
Den Haag (NNP) De Nederlandse weg
gebruiker zal met ingang van januari 1967
rekening moeten houden met een aantal
nieuwe verkeersregels. Dan zal namelijk het
nieuwe „verkeersreglement" van prof. mr.
A. D. Belinfante in werking treden.
Het werkstuk is het resultaat van acht jaar
hard studeren en veel confereren. De op
zet van prof. Belinfante was iniet alleen nieu
we regels te maken, die het verkeer veiliger
zouden maken, maar ook om in heel West-
Europa een wetgeving te krijgen, die voor
wat het verkeer betreft, overal hetzelfde is.
Vooral dit totstandbrengen van een Europe
se wegcode heeft veel tijd gekost. Het ziet
er nu echter naar uit, dat prof. Belinfante
zal slagen. Andere landen zullen er voor
zorgen hun eigen regels aan te passen aan
het nieuwe Europese schema.
Veel nieuws kon het nieuwe reglement
overigens niet brengen. In de acht jaren, dat
prof. Belinfante aan het werk is geweest, is
regelmatig iets uitgelekt van wat er stond
te gebeuren. Voor wie het allemaal niet zo
heeft gevolgd, hier toch even de belang
rijkste veranderingen:
ger bij calamiteiten in korte tijd tot 10 mil
joen worden uitgebreid door reserves op te
ïoepen. Mao's doctrine, dat een oorlog van
het gehele volk is, ziet men hier bevestigd.
De enorme bedragen, die China investeert
in de „nucleaire industrie", wijzen er echter
op dat rood-China in de toekomst niet al
léén afhankelijk wil zijn van zijn enorme
mensenreservoirs,
(Nadruk verboden.)
bij het inhalen is men verplicht de rich
tingaanwijzer te gebruiken;
de witte lijnen op het wegdek krijgen
rechtsgeldigheid;
rechts afslaand verkeer moet voetgangers
voorrang geven, ook als er geen zebra is;
men mag niet dichter dan vijf meter bij
een straathoek parkeren (was tien meter);
trams moeten voorrang geven aan ver
keer op een voorrangsweg;
op alle voorrangswegen buiten de be
bouwde kom geldt een parkeerverbod;
rechts inhalen is toegestaan wanneer men
in een fille rijdt;
stoppen bij bushaltes is toegestaan voor
in- en uitladen;
bromfietsers mogen niet meer naast el
kaar rijden;
slordig parkeren (buiten witte lijnen) kan
worden bekeurd. Ook het achterlaten van
het contactsleuteltje is strafbaar;
invaliden hebben altijd voorrang;
brandweer-, politie- en ambulance-wa
gens hebben alleen voorrang als zij zo
wel zwaailicht als sirene gebruiken.
In het reglement zijn ook een aantal nieu
we verkeersborden opgenomen. Zo komen
er borden met de romeinse cijfers I en II om
aan te geven aan welke zijde van de straat
men op even of oneven dagen mag, parkeren
Nieuw is ook het bord met de aanwijzing
dat vrachtwagens en autobussen motorvoer
tuigen op meer dan twee wielen niet in mo
gen halen. Een pijl in de vorm van een om
gekeerde U met een streep er door duidt
aan, dat men niet om mag keren. Een blauw
bord met drie witte strepen van de linker
benedenhoek naar de rechterbovenhoek
geeft het einde van de bebouwde kom aan.
In het kader van de pogingen om het ver
keer vlotter te laten verlopen is ook de be
paling opgenomen, dat men niet onnodig
langzaam op de autosnelwegen mag rijden.
Voertuigen, die niet boven de veertig kilo
meter mogen of kunnen rijden, hebben geen
toegang meer tot de autowegen (was 20 km).
Een echte minimumsnelheid voor de auto
weg wordt met het nieuwe reglement nog
niet ingevoerd, maar het is wel verboden
om, zoals het reglement zegt, „het verkeer
te stremmen door onnodig langzaam rijden".
Dit geldt ook voor wegen binnen de be
bouwde kom. Een voot automobilisten wel
kome bepaling is, dat op plaatsen waar par
keren is verboden, de trottoirbanden geel
zullen worden geschilderd. Op het ogenblik
is het vaak een ware puzzel om uit de vele
parkeerborden wegwijs te worden.
Het nieuwe verkeersreglement is strak
ker en moderner dan het vorige. Zo wordt
er niet meer plechtstatig van rijwielen, maar
gewoon van fietsen gesproken. De auto's op
de borden hebben ook een moderner uiter
lijk gekregen en lijken niet meer op de his
torische T-Fordjes. Modernisering was ook
wel hard nodig als men weet, dat het ver
keersreglement, waar we het lot 1 januari
mee moeten doen, uit1935 dateert.
De voorvechters voor links voorrang heb
ben in dit nieuwe reglement nog geen er
kenning gekregen. De algemene regel rechts
gaat voor blijft gehandhaafd. Tooh heeft
minister Suurhoff (verkeer), die het regle
ment heeft ondertekend in het staatsblad,
twee regels ingevoerd, die de doorstroming
op kruispunten moeten bevorderen. Inhalen
op kruispunten is in het nieuwe reglement
verboden. Inhalen is volgens de minister
een van de gevaarlijkste handelingen die de
weggebruiker kan uitvoeren (een derde van
de ongelukken gebeurt bij dergelijke pogin
gen). Het verbod wordt nu ingevoerd om de
situaties niet nog gevaarlijker te maken. Op
kruispunten mag, bij het verlenen van voor
rang aan rechts, niet meer tot op de helft
van het km:,punt worden „opgereden". De
kruisin - lakken moeten geheel worden vrij
gelaten. ermt zich een fille, dan mag deze
het verkeci ;t van links komt, niet blokke
ren. Bij kru .inb -eldt ook, dat men een
voorsorteen met mag verlaten. Tot nu
toe stond <1 geen enkele sanklie op.
Voortaan is i. t gevaarlijke baantje ver
wisselen dus van de baan.
De bepalingen ever het voeren van licht
zijn duidelijker geworden. Binnen de be
bouwde kom kan men kiezen tussen dim- en
stadslichten. Wie mistlampen aan heeft mag
niet tegelijk zijn grote licht gebruiken. Wie
vlak achter een voorganger rijdt mag geen
groot licht voeren. In het vorige reglement
stond dit omschreven als „onbehoorlijk", nu
is het strafbaar.
(Nadruk verboden).
Kortgene
Geboren: 7 mei. Robert Hendrik, z.v. B.
Lentink en D. Galenkamp. 30 mei. Monique
Jozina, d.v. J. M. Verwei en B. van der Moe-
re. 31 mei. Adriaan Marinus, z.v. I. Corbijn
en P. Kramer.
Ondertrouwd: 12 mei. J. M. Stokx, 28 jr.
te 's-Iieerenhoek en M. de Looff, 19 jr. 13
mei. M. van der Maas, 62 jr. en J. C. Cle
ment, 51 jr. 27 mei. G. C. Versluis, 22 jr. te
Wissenkerke en P. S. van Gilst, 18 jr.
Getrouwd: 27 mei. M. van der Maas, 62
jr. en J. C. Clement, 5J jr.
Overleden: geen.
Ncd. Herv. Kerk Wissenkerke
10 uur ds. B. C. de Gelder en 2.30 uur ds.
R. P. IJtsma uit Colijnsplaat.
Ned. Herv. Kerk Geersdijk
10 uur de heer Kraak en 2.30 uur ds. Alb.
van den Ban uit Kamperland.
Ned. Herv. Kerk Kamperland
10 uur ds. Alb. van den Ban, bediening H,
Doop en 2.30 uur ds. B. C. de Gelder.
Ned. Herv. Kerk Kortgene
10 uur ds Willckes en 2.30 uur de heer
Kraak.
Ned. Herv. Kerk Kats
9.30 uur Onderwegkerk en 10.30 uur ds.
L. J. C. Visbeek uit Vorden.
Ncd. Herv. Kerk Colijnsplaat
10 uur ds. R. P. IJtsma en 2.30 uur ds. F. C.
Willekes.
Geref. Kerk Wissenkerke
10 uur ds. M. C. Kersten uit Zwolle en 2.30
uur ds. W. van Rheenen uit Colijnsplaat.
Geref. Kerk Geersdijk
10 en 2.30 uur ds. Van der Veen uit Drie
wegen.
Geref. Kerk Colijnsplaat
10.30 uur ds. W. van Rheenen en 2.30 uur
ds. Kersten uit Zwolle.
Geref. Kerk Kamperland
10 en 2.30 uur ds. Radder.
Geref. Gem. Kamperland
10, 2.30 en 6 uur leesdienst.
Geref. Gem. Colijnsplaat
10, 2 en 6 uur leesdienst.
Geref. Gem. Kortgene
10, 2.30 en 6 uur leesdienst.
R.K. Kerk
Bij Camping „De Molenhoek" II. Mis 10 uur
Goes: II. Missen 7.30, 9.00, 10.30 en 12.00
uur.
(Van onze correspondent.)
Singapore Overal in China bevinden zich stenen leeuwen, die een stenen
bal in hun muil hebben. Heel kunstig is hij met de leeuw uit één stuk ge
maakt, en hij kan in de leeuwenmuil, waarvan de tanden zijn onbloot, heen en
weer worden gerold, maar er niet uitgenomen worden. Deze stenen bal is het
symbool van de wereld
Deze leeuwen zijn er al duizenden jaren, maar nog nooit was hun symboliek
zo angstwekkend actueel als thans. Steeds groter en dreigender wordt de scha
duw van Mao Tsje-toeng en de miljoenen van rood-China. De gehele beschaaf
de wereld slaat tegenover de dreiging van een potentieel geweld, zó sterk, dat
men het zich nauwelijks voor kan stellen. Hoe groot is op het ogenblik de troe
penmacht van 's werelds grootste staat en hoe is zij bewapend?
Volgens de berekeningen van vooraanstaande geleerden zullen binnen hon
derd jaar de meeste mijnen, waaruit wij onze grondstoffen voor de industrie
putten, volledig uitgeput zijn.
Weliswaar is de aardkost dan nog lang niet beroofd van al zijn elementen,
maar ze zullen te diep liggen om er met de normale methoden bij te kunnen.
Toch behoeven we niet bang te zijn voor gebrek aan grondstoffen, want in
vier kubieke kilometer zeewater bijvoorbeeld bevindt zich maar liefst 20 ton
goud! Nog afgezien van andere minder kostbare mineralen. Dat lijkt veel, maar
tooh zult u in uw achtertuin waarschijnlijk meer erts vinden dan in een
daaraan gelijke hoeveelheid zeewater.
De mijnen
Reeds nu, in onze 20ste eeuw, begint
men in diverse steenkoolhoudende gebie
den mijnen te sluiten, niet alleen omdat olie
en aardgas de steenkool verdringen, maar
ook omdat de resterende steenkool zó diep
uit de grond moet komen, dat de exploitatie
niet meer rendabel is.
Deze situatie zal ook optreden in de
goud-, lood-, ijzer- en nog meer mijnen, al
zal dat op een later tijdstip vallen. Een re
kensom leert, dat de in de loop van mil
jarden jaren opgeslagen voorraden wel in
enkele eeuwen zijn verbruikt, maar dat men
■niet kan wachten tot ze weer zijn aange
vuld.
Met liet oog op de tekorten, die op deze
manier zouden gaan ontstaan, is men naar
andere hulpbronnen gaan zoeken. Men be
gon onder meer te onderzoeken wat de zee
zou kunnen herbergen. Het resultaat bleek
verbluffend.
30.000.000 ton
In vier kubieke kilometer zeewater waren
150 miljoen ton vaste stoffen opgelost. Wel
iswaar is het meeste daarvan gewoon zout,
ongeveer 120 miljoen ton, maar er blijft 30
miljoen ton over, en daarin komen vrij
wel alle benodigde grondstoffen voor Alleen
ijzer is tamelijk slecht vertegenwoordigd.
Het grootste probleem bij het winnen van
die vaste stoffen is dat ze verdeeld zijn over
geweldige hoeveelheden zeewater. In die
resterende 30 miljoen ton zweeft b.v. 18
miljoen ton magnesium, maar het is verdeeld
over 4 miljard ton water!
Wanneer we echter goedkope energie
kunnen opwekken met 'kernreactors, zal de
ontginning van de zee pas goed op gang
komen. Men kan dan rekenen op zout, mag
nesium, goud, broom, koper, zuiver (zoet)
water en nog veel meer.
Plankton als voedsel
Ook als voedseheservoir heeft de zee mo
gelijkheden. De visvangst buiten beschou
wing gelaten, kan men ook het plankton
gaan winnen. Plankton is een menigte van
ongelooflijk kleine diertjes d.ie in onvoor
stelbare hoeveelheden in de oceaan voor
komen. Grote dieren als walvissen voeden
zich er mee.
Na speciale bereidingsmethoden is hel
zeer voedzaam en smakelijk, al staat ook dit
project nog in de kinderschoenen.
Men hoeft beslist niet bang te zijn, dal
de voorraden in de zee uitgeput raken, want
zij dekt de behoefte van die mensheid gedu
rende veel meer eeuwen, dan de mijnen
ooit gedaan hebben. Overigens is het idee
om de zee te gaan exploiteren niet zo on
waarschijnlijk als men beseft, dat we al 50
jaar de dampkring ontginnen.
In de 19e eeuw zag men aankomen dat er
een tekort aan kunstmeststoffen dreigde te
ontstaan, omdat ook hier de natuurlijke
bronnen om stikstof te winnen leegraakten.
Tegenwoordig onttrekt men stikstof direct
uit de lucht met de inhoud van de bekende
kuns tmes tzakken
De mogelijkheden van steen
Niet alleeen de zee is een mogelijkheid
om grondstoffen te verkrijgen, want hon
derd ton graniet is niet alleen graniet. Er
bevinden zich onder meer 5 ton ijzer, 30
kg chroom, 20 kg nikkel en liefst 8 ton alu
minium in. Ook treft men er lood, koper en
mangaan in aan. Het grote probleem blijft:
hoe halen we het er uit?
Nog afgezien van de benodigde scheikun
dige techniek, die men nog niet helemaal
onder de knie heeft, zijn er geweldige hoe
veelheden energie voor nodig. Het graniet
moet worden verpletterd, en diverse be
werkingen als hitte en elektrolyse onder
gaan. Toch bevat dat graniet genoeg ura
nium en thorium om die energie te leveren,
gelijk aan die van 50 ton steenkool. Dus de
energie die we nodig hebben om de grond
stoffen vrij te maken, is al in d'at graniet ge
borgen.
Ontginning van het heelal
Toch vallen deze mogelijkheden nog in
het niet als we zien wat voor hoeveelhe
den materiaal er in het heelal rondzweven.
Bedoeld zijn de planeetjes en manen van
ons zonnestelsel. We weten niet precies wat
onze maan aan mineralen bezit, maar het
moet enorm veel zijn, en waarschijnlijk zal
de mens nog ooit materiaal vanaf de maan
in een baan om de aarde brengen, en het
daarna laten op een geschikte plaats op de
aarde, waarna het verder bewerkt kan wor
den.
Om het naar de aarde te brengen is een
lanceerbasis nodig, maar die kan vele ma
len worden gebruikt, en het beetje energie
voor de reis meegeven. Zo duur zou dat
niet zijn,, gerekend naar de op deze wijze
verwoiven materialen. Ook meteorieten en
asteroïden rotsblokken van enige hon
derden meters middellijn kunnen mis
schien eens uit hun baan geduwd worden
en daarna landen op de maan. Waarna het
„gewone" proces kan worden afgewerkt, na
dat ze in kleinere stukken verdeeld zijn.
De kemprocessen
Zoals wij nu een tiental jaren synthetische
geneesmiddelen en plastics maken, stoffen
diie op aarde niet meer in die vorm
voorkomeen, zo zullen we eens alle nodige
grondstoffen kunstmatig verkrijgen. We
staan nog aan het begin van kernfusie, het
tegengestelde van kernsplitsing, maar als we
die wetenschap voldoende beheersen, zullen
we heel eenvoudige elementen als waterstof
en deuterium gaan verbinden met andere
elementen, zo dat we steeds zwaardere ele
menten verkrijgen.
Tenslotte bestaan alle genoemde grond
stoffen uit die zwaardere elementen. Het is
buitengewoon moeilijk dergelijke processen
op gang te brengen en aan de gang te hou
den, maar het zal mogelijk blijken te zijn.
U ziet, er zijn legio mogelijkheden om
grondstoffen te bemachtigen. Het sluiten
van de mijnen komt juist goed uit. Zeker
als men bedenkt dat de mensen die er in
werken hun halve leven in die duisternis
doorbrengen, verstoken van werkelijk verse
lucht en zon, en zonder uitzicht op men
sen en de aarde.
(Nadruk verboden.)
A. C. J. Flantua.
Aanpassing aan Europese regels