NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD n Pion vier heeft DE schoenen VERGADERING OPGELET van het algemeen bestuur van het „Veerse Meer" 0PREI5 Noord-Bevelandse automobilisten Wederom een nieuwe zaak op Noord-Beveland SLAPELOOSHEID A.C VAN DER>»REST No. 3199 Zaterdag 4 juni 1966 69e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs I 2.00 per hall jaar Franco per post 15.00 per half jaar Advertenties 10 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen Vrijdagmorgen 27 mei j.l. kwam in een der zalen van „Delta Marina" het algemeen bestuur van het „Veerse Meer" in vergade ring 'bijeen onder leiding van mr, dr. A. J. J. M. Mes. Op de hem eigen vlotte wijze opende de voorzitter deze vergadering met enige vrien- dèlijke welkomstwoorden, waarna de ingeko men stukken voor kennisgeving werden aan genomen. Hierop deelde de voorzitter mede dat de bebakening in het Veerse Meer enige tijd gestagneerd is geweest doordat in het werk- schip een nieuwe motor moest worden ge plaatst. Met spoed zullen de werkzaamhe den thans worden voortgezet. Met algemeen goedvinden werd besloten om bij Ged. Staten aan te dringen om de Zeeuwse verordening voor snelle motorbo ten van toepassing te verklaren op het Veer se Meer, met dien verstande, dat ontheffing van het verbod, sneller te varen dan 16 'km per uur, kan worden verleend voor de vol gende plaatsen en met de volgende oog merken. Het wedstrijd-waterskiën. Voor het met dit doel snel-varen komen twee plaatsen in het Veerse Meer in aan merking: een gebied in het meest westelijke deel van het voormalige Veerse Gat, gelegen onge veer ten westen van een denkbeeldige lijn tussen het noordelijk havenhoofd van de werkhaven te Vrouwenpolder en de grens tussen het bosgebied op de Schotsman en het kampeergebied op de Roiterplaat; een gebied in het uiterst oostelijk deel van de voormalige Zandikreek, gelegen buiten de vaargeul, ongeveer ter hoogte van het toe komstige Kwistenburg. Bij het westelijk gebied achten wij het noodzakelijk dat ten opzichte van de Veerse Dam een afstand van tenminste 300 meter in acht wordt genomen en van de andere oevers en vaste weiken bij voorkeur 150 meter, doch in ieder geval tenminste 50 meter. j CARBQVIT tegen maag- en darmstoornissen. MUGOLIN (reukloos) ter voorkoming van muggebeten. Wat het oostelijk deel betreft zij nog opge merkt dat een zomerhuisterrein ontworpen is op het buitendijks gebied van Wolfaarts- dijk (Kwistenburg). Zodra dit terrein be woond zal zijn is het niet uitgesloten dat de bewoners zodanige hinder zullen ondervin den van het wedstrijd-waterskiën dat deze gelegenheid dan zal moeten komen te ver vallen. Dit laatste dient ons ènsziens van meet af aan duidelijk te worden gesteld. Het tourvaren. Teiwille van het sneller dan 16 km/uur varen met een motorboot, al dan niet een skiër slepend, kan, om aan de wens tot „touren" tegemoet te komen, naar ons oor deel voor dat deel van het Veerse Gat dat ligt tussen een denkbeeldige lijn tussen het noordelijk havenhoofd van de Werkhaven te Vrouwenpolder en de grens tussen het bos gebied op de Schotsman en het kampeer gebied op de Rui terplaat, en een denkbeel dige lijn tussen de zuidpunt van de Goud plaat en de oostelijke Schenge-geul in de Oranjeplaat, ontheffing worden verleend evenwel met uitzondering van het water ten oosten van het eiland de Haringvreter (zulks met het oog op de mogelijkheid tot manoe- vreren voor de zeilsport en terwille van de rust in dit smalle vaarwater), en voorts uit gezonderd het water op een afstand van 50 meter uit alle oeverlijnen en vaste werken. De minimum leeftijd van een bestuurder van een snelvarende motorboot moet ten minste 18 jaar zijn; indien door een snelle motorboot één of meer waterskiërs worden voortbewogen, moet de bestuurder zich doen bijstaan door een mede-opvarende van tenminste 15 jaren oud als uitkijk; aan boord van elke snelvarende motorboot dient een bewijs van verzekering tegen Wet telijke Aansprakelijkheid aanwezig te zijn, die bij materiële schade voorziet in een be drag van tenminste 20.000.en bij licha melijk letsel in een bedrag van ten minste 200.000.—. Ten slotte deelde de voorzitter nog mede, dat bij het laatste bezoek van de minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, mr. Vrolijk en staatssecretaris Egas aan Zeeland zij bijzondere interesse hadden in het Veerse Meer. Voor de vele recreatie plannen komen hierdoor misschien hogere rijkssubsidies uit de bus. Met alg. stemmen werd hierna tot pen ningmeester benoemd de heer L. J. L. Hen- drikse te Middelburg, dit met ingang van 1 januari 1966. Bij de rondvraag attendeerde de burge meester van Wolf aartsdijk op de verontrus ting die er in watersportkringen heerst over mogelijke lucht- en waterverontreiniging en vroeg om opneming uit watersportkringen, van een lid bij een in te stellen commissie. De voorzitter kon zich met deze gedachte gang verenigen en vond het belangrijk dat belanghebbenden geregeld op de hoogte werden gehouden. De heer Van Poelje, lid van Ged. Staten en namens dat college lid van het algemeen bestuur, richtte hierna enige hartelijke af scheidswoorden tot de scheidende voorzitter. Hij noemde het snel veranderende aanzien van de in april 1959 opgerichte vereniging het voornaamste werk van de voorzitter. De vele activiteiten door u ontwikkeld culmi neren in de eenheid en samenwerking van de aangesloten gemeenten. Namens de aan wezigen sprak hij zijn spijt uit over het vertrek van de voorzitter en wenste hem nog vele en vruchtbare jaren toe. Voorzitter Mes memoreerde, dat hij 41 jaar in de provincie Zeeland op de meest prettige wijze werkzaam is geweest. Met de grootste belangstelling, 't zij direct of indirect, zal hij de werkzaamheden van het „Veerse Meer" blijven volgen. Een gezellige lunch en een rondvaart over het Veerse Meer besloot deze ver gadering. Van politie-zijde wordt ons verzocht het volgende mede te delen. Gezien de pogingen tot diefstal van een auto in de nacht van 30 op 31 mei j.l. en de daaruit voortgevloeide vernielingen, wor den de Noord-Bevelandse autobezitters aan gespoord hun wagen gedurende het parke ren zowel overdag als 's nachts steeds af te sluiten. Nu wij geen geïsoleerd eiland meer zijn kunnen ongure elementen ook hier hun slag slaan. Een gewaarschuwd man sluit dus in het vervolg zijn wagen af. Opende enkele weken geleden „De Eeuwige Lente" als bloemenhuis te Kort- gene haar deuren, afgelopen zaterdag kreeg Colijnsplaat een nieuwe vestiging. Met het omdraaien van een sleutel en het doorknippen van een lint werd door waar nemend burgemeester P. J. Bom een zaak in antiek en oosterse kunst geopend. In zijn korte toespraak memoreerde de heer Bom het feit, dat op de plattelands dorpen veel zaken en zaakjes verdwijnen, dooh niet alleen daar. Het deed hem daarom bijzonder veel deugd, dat er nu een nieuwe zaak bijkwam, en wel in een branche, die voor Noord-Beveland geheel vreemd is. Hij hoopte en verwachte dat na een zekere aan looptijd zulk een nieuwe zaak tot bloei en uitbouw zou komen. Met de beste wensen voor de toekomst verklaarde hij daarmee de zaak voor geopend. PLAAG VAN EEN GENERATIE Ofschoon slapen een even natuurlijke bezigheid is als eten en drinken, is het pas de laatste jaren een conversatie onderwerp bij uitstek gworden. In toene mende mate gaat de mens zich interesseren voor zijn nachtrust, vermoedelijk omdat die in onze luidruchtige tijd meer bedreigd wordt dan vroeger ooit het geval is geweest. Het stijgende verbruik van slaapmiddelen is ook een indicatie dat de mensen zich ongerust maken over hun nacht rust. En tenstlotte is het voor velen een interessant spel geworden om zijn nachte lijke dromen te analyseren, soms zichzelf beter te leren kennen, soms om het spel zelf Grootmoeders warme melk helpt niet Miljoenen mensen klagen over een slechte nachtrust. Sommigen kunnen moeilijk in slaap ikomen, anderen klagen dat zij wel een paar keer per nacht wakker schieten, weer anderen ontwaken heel vroeg en kunnen dan de slaap niet meer vatten. Oudere mensen schudden het hoofd en vertellen dat het sla pen vroeger een simpele zaak was. Sommige oudjes houden zelfs door dik en dun vol dat je vroeger gewoon ging liggen en dat de rest „vanzelf" .ging, hetgeen voor tiendui zenden mensen van een 'latere generatie nau welijks meer voorstelbaar is. Vooral voor één categorie, degene die lang wakker liggen, zijn er tegenwoordig vele verleidingen waaraan men zich bij het uit blijven van de slaap al heel gemakkelijk overgeeft. Onze grootouders trachtten in zo'n gval honderd keer achtereen „bruine bonen" te zeggen en vielen dan meestal uit verveling in slaap. De moderne laatslaper beschikt over eleotrisch licht en tracht bij het schijnsel van de lamp een boek te lezen. Volgens een Amerikaans onderzoek worden op het late uur vooral detectivestories gele zen in bed. Ook zetten de laatslapers vaak de radio aan en dat geldt voor alle slechte slapers het roken in bed schijnt steeds meer toe te nemen. Vijanden van de slaap Maar degenen, die niet hun toevlucht nemen tot deze afleidende bezigheden be merken zodra zij de ogen sluiten, dat de vijanden van de slaap met krijsende toeters en gillende luidsprekers om hun woning krioelen. Het geluid van de moderne ver keersmiddelen dringt oök op het late uur lot in het slaapvertrek door. En ook de ove rige natuurlijke geluiden van de stad kan men moeilijk uit de slaapkamer weren. Dit alles zou 'kunnen pleiten voor de wederin voering van de historische bedstee, waar in men zich achter de gesloten houten deu ren althans tot op zekere hoogte tegen het rumoer van de straat kan beschermen. In de V.S. kunnen slechte slapers het pro bleem anders oplossen, tegen betaling van 70 dollar kan men beschikken over een ap paraat, dat allerlei geluiden produceert. Het apparaat heeft de grootte van een radio en kan een mengsel van allerlei soorten geluid weergeven, waardoor men de herrie die van buiten komt niet meer 'horen kan. Het ge luid van dit apparaat zou minder hinderlijk zijn dan het rumoer van de straat en de ra dio van de buren. Vele Amerikanen zoeken de oplossing in de aanschaf van grotere bedden. De verkoop van grote modellen is de laatste jaren zeer sterk toegenomen. De omvang van degenen die er in moeten lig gen dikwijls ook. Emotionele factoren Het staat wel vast dat onze grootouders beter sliepen dan wij. En hoe vol van gelui den onze moderne samenleving (ook 's nachts) is, het is niét ondenkbaar dat vroegere generaties rustig door dit lawaai heen geslapen zouden hebben. Onze groot ouders raakten fysiek veel gauwer vermoeid. Vijftig jaar geleden verrichtte een groot deel van de bevolking lichamelijk werk. Er werd veel meer gelopen en gewandeld. Te genwoordig zijn er duizenden mensen, wier enige lichaamsbeweging bestaat uit het lo pen van en naar hun auto. Een ander aspect van de slapeloosheid be treft de psychische conditie van de betrok kene. Emotionele faktoren spelen een grote rol bij de nachtrust. Doorgaans zal iemand goed slapen wanneer zijn spieren zo ver moeid zijn, dat zij ontspanning behoeven, maar emotionele faktoren (angst, zorgen, enz.) 'kunnen een complicatie vormen. Hoe wel de slaap een grotere rust garandeert, kan men ook na een minder goede nacht 's morgens uitgerust zijn. Iemand die met de ogen gesloten geheel ontspannen op zijn bed gaat liggen rust ook uit. De meeste slechte slapers liggen echter niet ontspan nen in hun bed. Zij ergeren zich over hun slapeloosheid, wentelen zich van de ene op de andere zij. Het ontspannen liggen is overigens een relatief begrip, vooral waneer men eenmaal slaapt. Onderzoekers van de Chicago-Uni- versitedt hebben vastgesteld dat de meeste slapers zich gedurende de slaap gemiddeld veertig keer bewegen. Verwenning Hoe kan ik een goede nachtrust bevor deren? Een vraag die miljoenen mensen stellen. Grootmoeders advies om 's avonds voor het slapen gaan een glas warme melk te drinken wordt zelden meer opgevolgd, maar nog even hardnekkig als vroeger wordt er ook nu nog verband gelegd tussen slapen en eten en drinken. Het is moeilijk hier ad viezen te geven. Zo slapen vele mensen slecht op koffie, terwijl anderen hiervan geen last hebben. Vele slapers bekommeren zich trouwens niet om de culinaire aspecten van hun slapeloosheid. Zij gaan naar de dokter en vragen om een slaapmiddel. Slaaptabletten en -capsules circuleren in enorme hoeveelheden. In de U.S.A. wordt per jaar ongeveer 80 miljoen dollar gespen deerd aan slaapmiddelen! Ook in West- Europa beleeft de slaapmiddelenindustrie een gouden tijd. Sommige artsen zijn niet zo gul in het voorschrijven van dergelijke medicamenten. Veel slapeloosheid wordt veroorzaakt door psychische spanningen. Vaak gaan de be trokkenen gebukt onder problemen, die zij maar het liefst uit de weg gaan. Zij „vluch ten" dan in de slaapmiddelen en andere medicijnen. De problematiek blijft bestaan, de oorzaak van het kwaad wordt niet te lijf gegaan, maar de slaap- en opwekkingsmid delen verzoenen hen met een anders on dragelijke situatie. Men laat zich in zekere zin verwennen door medicijnen. Psychotherapeute spelen Het is niet bekend of de mens van nu vaker droomt dan zijn voorouders. Het staat wel vast dat hij een grotere belangstelling voor zijn dromen heeft gekregen. Sinds Sigmund Freud (18561939) behoort de techniek van het analiseren en het interpre teren van de droom tot de belangrijkste mid delen waarvan de psychologische diagnos tiek zich bedient. Freud concludeerde dat iemand droomt over problemen, die zo pijn lijk voor hem zijn, dat hij ze naar het onder bewustzijn verdrongen had. De droom con fronteert hem met deze benauwende pro blematiek. Tijdens een psychoterapeutische behandeling zal de psychiater de patiënt vragen zijn dromen te vertellen, teneinde te speuren naar de verborgen betekenis ervan. Het is wel zeker dat tegenwoordig niet alleen neurotici zich voor hun dromen in teresseren. Nu dank zij de verbreiding van wetenschappelijke pockets de psychologie meer en meer gemeengoed is geworden, gaan veel mensen zelf voor Psycho-thera- peutje spelen. Volgens een Amerikaans onderzoek zou bijna ieder mens 4 a 5 keer per nacht dro men. De gemiddelde duur van een droom zou twintig minuten bedragen. Voor de liefhebbers is er dus voldoende stof tot zelf onderzoek, al zal menigeen wel zo schrikken van de plotseling opduikende problematiek, dat hij die 'haastig weer naar zijn onderbe wustzijn verdringt. Maar dat komt de vol gende nacht wel weer boven. (Nadruk verboden.) GENEESMIDDELEN BANDAGES PARFUMERIE LANGE KERKSTR.4) K5TR.42Ïi I '±mJÜC0M Kinderen meenemen op de fiets. Kinderen die nog niet zelf kunnen fietsen vinden het heerlijk om op de fiets te wor den meegenomen. Men moet daarvoor wel wat voorzorg nemen. Voor kinderen die achterop zitten zijn voetsteunen onmisbaar. Er is nu ook plastic voetbescherming in de handel, die met rubberband en ringen aan het wiel bevestigd kan worden. Heel simpel maar sterk. Kinderzitjes zijn er in de handel te kust en te keur te krijgen. Zij kunnen zo wel voor- als achterop de fiets iworden be vestigd. Voor de kleintjes die voorop zitten is een plastic windscherm heel praktisch, vooral voor de kille of winderige dagen. De wet spreekt bij het vervoer van per sonen op de fiets ook nog een woordje mee. Wie nog geen achttien jaar oud is, mag nooit meer dan één persoon vervoeren en die passagier mag niet ouder zijn dan de be rijder zelf. Wie ouder is dan achttien jaar, mag op de fiets wél twee kinderen vervoe ren, maar daar wordt weinig op gelet die kinderen mogen elk niet de leeftijd van tien jaar hebben bereikt: men mag dus b.v. niet twee kinderen samen op één fiets ver voeren, waarvan de ene zes en de andere elf jaar is. Wie een kind beneden dé tien jaar op de fiets meeneemt, moet zorgen voor een doelmatige en veilige zitplaats met vol- M/s BESCHERMT ÏVÏsjSr BRUINT SNÉL doende steun voor handen, rug en voeten. Speciaal zal men, als oudere, moeten op letten, dat de benen van het mee te nemen 'kind nooit „in de knel" kunnen komen. Wie achttien jaar of ouder is, mag wél iemand meenemen die ouder is; daar is dus geen leeftijdsgrens voor de passagier 'ge steld. Dat: gezellig samen op één fiets, kan natuurlijk veel aantrekkelijks hebben, maar allebei op een eigen fiets is meestal vei- liger. GOOFJE GOOCHEM Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1966 | | pagina 1