VIETNAM DE DCLFSJHI K/kJU TELEF€I\IÏDF!\I vliegtuigen voor 500 passagiers DE „NASLEEP" VAN DE OORLOG Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 21 mei 1966 no. 3197 De toekomst is aan de luchtreus! STRAKS VOOR 1000 PASSAGIERS... Gevarieerde fluittonen geven een volledig gesprek weer. Het lijdt geen enkele twijfel meer: de toekomst in de verkeersluchtvaart en in de militaire transportvliegerij is aan de lucht reus. Terwijl we nauwelijks zijn bekomen van de „verbazing" dat de K.L.M. twee exemplaren besteld heeft van de „uitgerek te" Douglas D.C.-8-63 die 234 passagiers elk kunnen meenemen, komt het opzien barende bericht dat Pan American World Aiüwais niet minder dan 25 exemplaren heeft besteld van de Boeing 747, een lucht reus die maar liefst 490 passagiers per vlucht de lucht zal kunnen invoeren. We zien allerwegen een tendens de ver keersvliegtuigen groter te maken. Straks zul len we in Europa de „luchtbus" op korte route zien verschijnen, die zo'n 250 passa giers of méér zal kunnen vervoeren. Voor dit doel ontwierp Sud Aviation b.v. als op volger van haar Caravelle de nieuwe Gu lion, die aan 241-269 pasagiers plaats zal bieden in drie rijen van drie, met twee gang paden in het midden.Een constructie die ook in de Boeing 747 zal worden toege past. We mogen de order van Panam op de Boeing 747 zien als een startschot, want on getwijfeld zullen de meeste grote internatio nal! e maatschappijen nu van die „jumbo's" gaan kopen. De B O.A.C. volgde Panam op de voet en bestelde al zes exemplaren. Pan am gaf destijds het startschot met de straal- yerkeersvliegtuigen, en later met de super sonische machines die sneller dan het ge luid zullen vliegen. Verwacht mag worden dat de Lufthansa ook spoedig de Boeing 747 zal bestellen, temeer daar deze maat schappij reeds een gehele Boeing-vloot be zit. Twee dekken De K.L.M. is altijd meer op Douglas ge specialiseerd en we mogen verwachten dat onze nationale luchtvaartmaatschappij haar keus zal laten vallen op de Douglas D.C.- 10, een luchtreus in de klasse van de 747 maar mogelijk met twee dekken boven el kaar. Overigens had ook Boeing oorspron kelijk haar 747 van twee dekken boven el kaar willen voorzien, maar men is hier weer van teruggekomen, o.a. omdat een enkel dek voor vrachtvervoer diverse voordelen heeft. En een machine als de 747 wordt ook voor de luchtvaart van enorme betekenis. Niet minder dan 100 ton vracht zal door één en kele 747 per vlucht kunnen worden ver voerd. De Boeing 747 wordt zonder meer een fas cinerende machine. Met vier straalmotoren van 18.600 kg stuwkracht elk zal hij krui sen op 1000 km per uur. De praktische hoogtegrens bedraagd 13.700 meter en het vliegbereik bij maximale belading en nor male brands tof reserve 9600 km. De ma chine krijgt een vleugelspanwijdte van 59.66 meter en een romplengte van 69.65 meter. Bij de Boeing 707 zoals die thans in gebruik is, bedragen spanwijdte en lengte 'respectievelijk 44.43 en 46.61 meter. De 747 zal 19.7 meter hoog worden en een startgewicht hebben van 308.500 kg, ruim 300 toni In september 1969 zal Panam de eerste „Hallo Dash, met Doris. Hoe gaat het er mee? Mooi weer vandaag hé? Ja, weinig vis in de 'buurt, ook wel een beetje nauw in dit basin.Zo zal het eerste telefoongesprek dat twee dolfijnen onlangs hielden verlopen zijn, als we de jongste ontdekkingen uit de wereld der waterwetenschap mogen geloven. In een wetenschappelijk onderzoekcen- rum in Pasadene in Californië heeft men twee dolfijnen in watertanks gezet en deze met elkaar verbonden door middel van hy- drofonen, die geluid uit het water opne men en doorzenden. De vrouwtjesdolfijn Doris en de mannetjesdolfijn Dash voerden een levendig gesprek dat vastgelegd werd op een geluidsband en nauwkeurig geanali- seerd. Dat was een eerste praktische intelli gentietest voor deze waterzoogdieren, die naast enkele mensapen als de geestelijk hoogst ontwikkelde dieren gelden. Het ge wicht van de hersenen is in vergelijking met het lichaamsgewicht zeer hoog, veel hoger bijvoorbeeld dan dat van de voor schrander doorgaande olifanten. Het, zij het op de achtergrond staande, doel van deze onderzoekingen is de mo gelijkheid een verstanhouding op te bouwen tussen mens en dolfijnen door middel van het leren kennen van de spraak der dol fijnen. Dit lijkt op het ogenblik bijna een utopisch streven, doch de ervaring die men tot nu toe heeft opgedaan, geven de moge lijkheid tot een gesprek van mens tot dolfijn een redelijke kans. Sprekende dolfijnen Talrijke, zowel wetenschappelijke als cir cusachtige dresuurpogingen tonen duidelijk aan dat dolfijnen bijzonder snel leren. In Amerikaanse zeeaquaria hoorde men daar bij vaak allerlei geluiden. Biologen bewe zen reeds enige jaren geleden het nut van deze klankvormingen. Zij leerden een dol fijn allerlei woorden na te zeggen en het door Hugo Hooftman Boeing 747 in dienst nemen, In mei 1970 moet de 25ste door Boeing zijn afgeleverd. De 25 machines kosten Panam 575 miljoen dollar. Het is de grootste bestelling die ooit in de geschiedenis van de burgerluchtvaart werd geplaatst. Kostenbesparing De Boeing 747 krijgt vier ingangen, twee aan iedere zijde vóór de vleugels. Als vrachtvliegtuig krijgt de 747 een naar bo ven scharnierende rompneus, zodat de vracht direct over rolbanen naar binnen kan worden gebracht. Als vrachtvliegtuig zul len 26 containers van 3 meter legte en 2'/-j meter hoogte worden meegenomen. Boe ing maakte al bekend dat zij 200 van deze luchtreuzen wil gaan bouwen vóór decem ber 1972 en 400 totaal vóór december 1975. Waarom deze luchtreuzen? het grote .voor deel van deze jumbo's is dat zij de directe operationele exploitatiekosten met 30 tot 40% zullen verlagen. Met andere woorden het vliegen zal bijna de helft goedkoper gaan worden! Voor de vrachtversie geldt een zelfde verlaging zodat ook de luchtvracht goedkoper gaat worden. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan deze luchtreuzen verbonden. Het lijkt ons zeker geen pretje om ergens midden in een romp 'te worden neergepoot, met links b.v. drie en rechts vijf personen, zonder raampje, zon der uitziolrt naar buiten. Het zal lang duren voordat bij het instappen iedereen zijn plaatsje heeft gevonden. Aan de capaciteit van de luchthavens zullen hoge eisen wot- den gesteld. Men denkt er al over om de douane in deze luchtreuzen te laten mee vliegen, zoals de douane ook meerijdt in de internationale treinen. Maar hoe men in de lucht bij de bagage kan komen, lijkt ons een nieuw probleem. Bij een eventueel on geluk met zo'n reus zal het leed niet zijn te overzien. Gebrek aan verkeersvliegers De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen voeren ook nog aan als argument voor deze luchtreuzen het grote gebrek aan verkeers vliegers in de komende jaren. Er zullen niet voldoende verkeersvliegers beschikbaar zijn om al die „kleine" straalvliegtuigen als de huidige D.C.-achten en Boeing 707's te be mannen. Door grote luchtreuzen in te zetten, zal men met minder vliegers kunnen vol staan. We zijn er wel aan gewend dat de ont wikkeling van de luchtvaart bijzonder snel gaat. Vonden we kort na de oorlog een Sky- master en een Constellation al een lucht reus en kijken we op Schophol nu onze ogen uit naar de D.C. 8 en de Boeing 707, bin nenkort zullen we gewoon raken aan nog veel grotere machines. In april en med van het volgend jaar ver wacht de K.L.M. haar beide uitgerekte su per D.C. achten, waarvan zij er in de toe komst nóg twee wil bestellen. Al op 14 maart j.l. ging het prototype van de uitge rekte D.C.-8-61, in Amerika de lucht in. In mei volgt een tweede toestel en de eerste bleek dat hij dat betrekkelijk snel kon en de woorden herhaalde met meer dan 90 nauwkeurigheid, en dat terwijl het geluid tijdens zijn weg door het water tamelijk mis vormd wordt. Papegaaien bereiken dat lang niet. Andere experimenten deden vermoeden dat dolfijnen hun mogelijkheden lot het verwekken van geluiden gebruiken om met elkaar in contact te komen. Heel vaak wor den zulke „gesprekken" gehoord bij dol- fijnenscholen, die zoals in een echte school klas vrolijk met elkaar babbelen. Twee geleerden, dr. T. G. Lang en dr. H. A. P. Smith van een Amerikaans marine- onderzoekingsstation hebben nu twee dol fijnen met elkaar laten „telefoneren". Men gaf de dieren, die elk in een tank ongeveer duizend meter van elkaar af zwommen, een half uur lang de tijd om met elkaar te spre ken. Dit half uur werd telkens onderbroken door twee minuten pauze. Fluittonen De geluidsopnamen van dit „gesprek" gaan misschien eenmaal als klassiek de ge schiedenis in als mens en dier door middel van een wederzijds contact met elkaar heb ben opgenomen. In het tijdschrift „Science" wordt er ook over gesproken en men laat voorzichtig deze conclusie toe: de beide dolfijnen maken gebruik van zeer eenvou dige fluittonen die steeds herhaald worden en bedoeld zijn om elkanders aandacht te trekken (zoals wij hallo zeggen). Een andere fluittoon dient om de namen te noemen. Andere, zeer uiteenlopende fluittonen ge ven het gesprek weer. Talrijke feiten tonen de hoge intelligen tie van dolfijnen aan. Nadat de beide dieren elkaar gehoord hadden via de hydrofoon, sprong het mannetje Dash een paar keer hoog boven het water van zijn tank uit om Doris te kunen zien. Hij gaf echter spoe- Ter vergelijking van de afmetingen: He Boeing 747 voor +500 passagiers in grijs ge projecteerd over de Boeing 707 (wit), die wij thans boven Ne derland zien. zal aan de United Air Lines worden afgele verd. Tal van luchtvaartmaatschappijen hebben al van die uitgerekte D.C.-8 toestellen be steld. Maar zij zullen in 1969 door de nog veel grotere Boeing 747 en Douglas D.C.- 10 worden gevolgd. Het zou wel eens kun nen zijn dat deze jumbo's voorlopig de su personische verkeersvliegtuigen nog van het toneel zullen verdringen, al blijft dit met 2.000 a 3.000 km per uur vliegende ver keersvliegtuig een prestigezaak tussen oost en west en komen er berichten uit Rusland die melden dat daar enkele Tupolew Tu- 144's nü al proefvliegenMaar de B.O.A.C. maakte bekend dat zij, nu zij de Boeing 747 besteld heeft, géén geld meer heeft om de Concorde te kopen en dat zou weieens een teken aan de wand kunnen zijn. Ook de K.L.M. is er nog niet van over tuigd of die supersnelle machines die het vliegen veel duurder zullen maken wel zo gewenst zijn en het zou best eens kun nen zijn dat ook de K.L.M. de voorkeur geeft aan b.v. de D.C.-10 bóven het super sonische verkeersvliegtuig. Donakl Douglas heeft nooit veel gezien in de S.S.T. (Super Sonic Transport) en vandaar dan ook dat Douglas geen supersonische verkeersmachi- ne bouwt, maar zich geheel toelegt op de bouw van de D.C.-10. dig op toen hij merkte dat het tervergeefs was. Tijdens de uitschakeling van de ver binding in de twee minuten durende pauzes hielden ze allebei op met het voortbrengen van geluiden, wat er op wijst dat ze de on derbreking blijkbaar bemerkten. Het ge sprek ging echter gelijk weer door als de hydrofoon werd ingeschakeld, hetgeen door middel van een signaal in de tanks duide lijk werd gemaakt. Een voorzichtig proberen Enige maanden na deze proef liet men de opname van het gesprek van het vrouwtje Doris aan haar eenzame vriendje Dash ho ren. Dash antwoorde blij op het „Hallo" en „met Doris". Maar toen het tot het eigenlijke gesprek kwam, hield hij plotse ling op en sprak geen woord, of liever ge zegd: floot geen toon meer. Blijkbaar had hij gemerkt dat hij voor de gek gehouden werd. Dit eerste experiment is natuurlijk nog maar een voorzichtig proberen en het hel dert maar een heel 'klein 'beetje het merk waardige fluitende spreken van dolfijnen op. Maar de experimenten zijn al opwin dend genoeg en bewijzen dat deze dieren met elkaar spréken en beslist niet ten on rechte ongewoon intelligent zijn. Nu we dit weten lijkt ons een gesprek tus sen mensen en dolfijnen niet helemaal on mogelijk meer. Toch komt er nog heel wat bij kijken, maar met systematische onder zoekingen kan veel opgelost worden. Trou wens de mens heeft al meer spreekcontact met dieren, bijvoorbeeld de hond (hoewel dit eenzijdig is), die door middel vam beve len en fluiten aan allerlei opdrachten ge hoorzaamt. Daarom zou het niet eens zo heel bijzonder zijn als het lukte met dolfij nen een wederzijdse spreekverbinding tot stand te brengen. (Nadruk verboden.) 1000 pasagiers Of met de Boeing 747 en de Douglas D.C.-10 de grens bereikt is? Geloof er maar niets van. Lockheed bouwt voor de Ameri kaanse luchtmacht reeds 58 exemplaren van de C-5A (Lockheed G.L.-500-13-7) die in staat zal zijn 113 ton over 5200 km te ver voeren en die in zijn enorme romp rond 1000 man, dan wel 80 a 100 auto's zal kun nen vervoeren! Panam maakte al bekend dat zij vooral voor transatlantische luchtver voer al belangstelling heeft voor een ci viele uitvoering van deze C-5A, die 72 meter lang wordt en een spanwijdte krijgt van 68Va meter en een hoogte van 19.25 meter. De C-5A zal 'kruisen op 800 km per uur en de kist zal binnen 2500 meter kunnen star ten. Een van de neven-aspecten van de oor logvoering is, dat jonge mannen lange tijd, onder zeer zware condities en voortdurend in levensgevaar, van het contact met vrou wen verstoken zijn. Wat gedaan wordt om hieraan enigermate tegemoet te komen, wordt maar met de mantel der (illegale) liefde bedekt. De Amerikaanse soldaat is de best ver zorgde ter wereld, zo heet het. Ook de Amerikaanse soldaten in Vietnam krijgen de best mogelijke verzorging en dat houdt in, dat allerlei huiselijke klusjes voor hen wor den gedaan door inheems personeel. Vele duizenden Vietnamese vrouwen en meisjes hebben het er druk mee „G.I. Joe" te be dienen. Dat bijft niet altijd bij thee zetten, bed opmaken en de was doen. Riskant Er zit nog een groot veiligheids-risico aan deze situatie vast doordat men op die ma nier in ieder kampement, in iedere leger plaats, op ieder militair vliegveld tal van in heemsen herbergt, aan wier neus men niet kan zien of ze al of niet met de Vietcong sympathiseren. De kans is veeleer groot, dat deze lieden, om eventueel aan de wraak van de Viet cong te ontkomen, ,twee heren dienen en zich veilig stellen door aan de mannen van Ho-tsji-min inlichtingen te verschaffen. Men kan geen grenslijn trekken tussen de Vietcong enerzijds en haar tegenstanders, want iedere Vietnamees kan tot de Viet cong behoren en de talrijke aktiviteiten in en rond Saigon, de hoofdstad, wijzen er wel op, dat een zeer uitgebreide „vijfde colonne" daar constant werkzaam is. Het betrachten van geheimhouding is dus vrijwel onmogelijk en dit belemmert een doeltreffend optreden ten zeerste. Maar de Amerikanen kunnen het nu eenmaal niet stellen zonder de inheemse hulp en dat risico moeten ze dus op de koop toe ne men. Dorp der liefde Maar er zijn nog andere gevaren, die de Amerikaanse soldaat bedreigen. De omgang met inheemse vrouwen en meisjes in een situatie, waarin hygiëne bepaald niet het laatste woord heeft, is oorzaak van tal van ziekten. Het Amerikaanse weekblad „Ti me" geeft het voorbeeld van het kleine stad je An Khe, ergens in de barre verlatenheid van het centrale bergmassief. Bij dat stadje sloegen 21.000 Amerikaanse soldaten hun tenten op. In hun spoor volgden tal van .service" verlenende elementen. Dysenterie en ingewandziekten namen hand over hand toe en bijna een/derde van de 'hele divisie had weldra te kampen met venerische ziekten. Er is toen buiten An Khe een zonde-dorp opgezet van betonnen „bungalows", waar- zomer al de «nieuwe Russische Antonow vrachtmachine, bewonderen, tijdens de'Sa lon de l'Aéronautique. Toen al vertelde de Russen dat zij. .werken aan. een .uitvoering voor 720 passagiers. We vonden dat gewel dig. Maar de Amerikanen zeggen dat die Antonow met zij'it schroefturbiries maar een langzame, „ouderwetse" machin^ is en wel licht hebben zij gelijk.' De snelle, anet straalmotoren uitgeruste luchtreuzen van Amerika hebben de toe komst in de militaire en in de civiele lucht vaart, voor passagiers- en vrachtvervoer. Lang zal het niet meer duren of ook op Schiphol zullen'we de luchtreuzen zien af en aan Vliegen waar 500 of meer passagiers zullen in- of uitstappen. Maar óf het vliegen er' met dit alles wel in de soldaten, aan de lopende- band wor den bediend en die de meest paradijselijke namen '-dragen. De vrouwen en meisjes, dié daar .„werken", worden wekelijks onder zocht door een Amerikaanse legerarts. De duivel met de duivel Er zijn, vooral in Amerika, dat zó lang geen oorlog hëeft gekend, nog altijd mil-' joenen mensen, die nooit hun gedachten hebben laten gaan over deze kant van de- oorlogvoering.-Zij beseffen, dat hun jon gens gevaar dopen, maar het is niet tot hen: doorgedrongen, dat dit gevaar niet alleen dreigt van de sluipschutters en mortieristen van de Viet Cong. De legér autoriteiten zijn ook allesbehal ve gelukkig met déze situatie en beseffen heel goed, dat'ze „de duivel met de duivel uitwerpen", ij© vechtsbereidheid der troe pen slonk eohïer zienderogen met een zo hoog percentage zieken en anderzijds door de eentonigheid van het' gevaarvolle vrij-, gezellenbestaan, waartoe deze soldaten, ge dwongen waren. Vooral de Amerikaanse, machtige vrou wenorganisaties, die nogal uitmunten in pa triotisme, komen tussen de wal en het schip terecht, want ze willen tegelijkertijd graag de morele standaard hooghouden en wor den geconfronteerd met krantenberichten/ die spreken van gereglementeerde prosti tutie en hoge percentages geslachtsziekten.. Damesschoen. Dit alles maakt de positie van de rege-' ring-Johnson er niet makkelijker op. Ener zijds wordt .steeds sterker de „vaderlands lievende" groep, dié Vierkant achter de rer gering staat en'van iedere soldaat een vrij heidsheld maakt en van ieder, die tegen de-, ze oorlóg gekant is, 'een landverrader. Er is al gewaarschuwd, dat op deze. wijze een" nieuw „McCarthy-isme" de kop kan op/, steken. Anderzijds- biedt het verloop van de. strijd nog niet-het minste, uitzicht op een: eervol' einde. Laat staan een' overwinning* Het is. geen herpïsahe oorlog., Geruchten over wreedheden van, beide zijden 'dragen tot het. gevoel van onbehagen bij. De ver- warde^toestand in Saigon geeft ook al wei nig vertrouwen. Voor wie vecht men? Amerika's bondgenoten zijn niet enthou siast. Korea en Australië nemen daadwerken lijk aan de strijd deel, maar ook in-Austra lië is de bevolking weinig ingenomen met het zenden van troepen naar Vietnam.- On langs gooide een vrouw haa,r schoen in het ezioht- van een Australische minister. „Ik on dat lachende gezicht niet uitstaan", gaf ze als verklaring. Maarde Amerikaanse móéders vragen zich af: als mijn zoon ooit heelhuids terug keert, hpó krijg ik hem dan terug? (Nadruk verboden.) Ouders van Amerikaanse soldaten, die in Viètnam vechten, «hebben niet alleen de zorg, of hun zoon wel ooit terug zal komen. De oorlog draagt over het algemeen niet bij tot de morele verheffing van de mens en de strijd in Vietnam maakt daarop g§en uitzondering. Wat zo af en toe daarover in de openbaarheid doordruppelt zal «de verontruste gemoederen niet kalmeren.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1966 | | pagina 3