NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD DE YÜRÜKEN 1 Pion vier heeft DE schoenen OP BEZOEK BIJ IN TURKIJE RUILVERK AVELINGS- NIEUWS Mooiste bruin Pigmaderm.Tube f 2,95 ZOEKT U EEN BANKSTEL? f I DAN:RACRO MODEL BEETHOVEN II 1 i P.J.VERBURG - Kortgene No. 3197 Zaterdag 21 mei 1966 69e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs 2.00 per half jaar Franco per post 5.00 per half jaar Advertenties 10 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen Turkije is een land, waar nog veel nomaden verblijven. Hun aantal aldaar wordt geschat op drie tot vier miljoen. Behoudens de talrijke zigeuners wor den er zes hoofdgroepen van nomaden onderscheiden, te weten de Koerden, de Farzak, de Afsar, de Turkmenen, de Kagar en de Yürüken. De altijd opstan dige Koerden, oorspronkelijk nomadiserende in het oosten van Turkije, zijn door de Turkse regering uit politieke overwegingen voor een groot deel getransmi- geerd naar centraal- en west-Turkije, waar zij in speoiaal voor hen gebouwde nederzettingen verplicht zijn een sedentair leven te leiden. De andere nomaden in Turkije kunnen zich, onder voorbehoud van zekere restricties, vrij bewegen. Een uit volkenkundig en folkloristisch opzicht zeer interessante groep onder hen zijn de Yürüken. Byzantijnse bergturken De Yürüken verblijven in Turkije daar, waar de muilezels en de kamelen slechts met moeite 'hun weg kunnen banen. Het zijn rasechte nomaden, die zich uitsluitend in de bergen en op de hoogvlakten ophou den, alwaar zij hun vee hoeden. Deze par ticuliere nomadengroep, die vermoedelijk ongeveer een miljoen zielen telh stamt van de Ogoezen, een volksstam uit centraal- Azië. Ver verwijderd van de civilisatie le ven zij eenzaam in de bergen van het Kleinaziatische schiereiland. Scholen en ge neeskundige verzorging zijn hen onbekend en het drinkwater 'bekomen zij uit beken en rotsholten. De kinderen van de Yürüken groeien als analfabeten op en spreken ondanks dat toch een zuiver Turks. Een Turks, dat in wezen sedert meer dan duizend jaren onveranderd is gebleven en waarvan de meeste woorden slechts één lettergreep hebben. Indien het gewenst is, dat de Yürük zich duidelijk uitdrukt, richt hij zich op en laat hij zijn handen spreken. Hierin is hij zó bedreven, dat hij zelfs uitvoerig van gedachten kan wisselen met Arabisch sprekende nomaden- groepen. Fanatiek De Yürüken behoren tot de groep van de Alevi-moslims, wijl de Turken zelf voor het overgrote deel de Sunni-islam belijden. Bei de religieuze groeperingen geloven aan de enige God Allah en diens profeet Mo hammed. De Alevi-moslims evenwel, die ook in Arahië en andere oosterse landen hun geloofsgenoten hebben, beweren dat hun kalief (stadhouder, welke tevens het ambt van hogepriester vervult), een afstammeling is van Ali, de schoonzoon van Mohammed. Dit schisma heeft reeds veel bloedvergie ten in het nabije oosten veroorzaakt en zal het ook in de toekomst nog geven. De Alevi-moslims zijn zeer fanatiek en vijandig gezind tegenover de andere mo hammedanen, die volgens hun opvattingen heidenen zijn. Een en ander bewerkstelligt, dat de Yürüken met de Turken in het algemeen niet op goede voet leven. Ook met de „no maden van de vlakte", de zigeuners, hebben zij geen vriendschapsbanden, want de Yürük is geen schacheraar of bedelaar noch is hij een lanterfanter. Hij vindt zijn bestaan in het weiden van vee: schapen, geiten, runderen, paarden (heel vurige) en kamelen. Deze dieren verschaffen hem spijs en drank, alsmede kleding en schoeisel. De Yürüken, die ook wel bergturken wor den genoemd, gelijken op de Seldsjukken, een Mongoolse volksstam, die uit het gebied van de Aralzee stamt en in het midden van de elfde eeuw naar Klein-Azië trok. Zowel de Seldsjukken als de Yürüken zijn van de Byzantijnse invloed, welke later de oor spronkelijk zo oorlogzuchtige Osmanen da nig verwekelijkt heeft, vrij gébleven. Prachtige tapijten Architectuur kennen de Yürüken niet. De gronding van het Osmaanse rijk, zijn bloei en ondergang, alsmede de oprichting van het nieuwe Turkije door Atatürk, zijn hen zonder enige beroering voorbijgegaan. Mu ziek en dans zijn erfdeel van hun Mongool se voorvaderen, die eeuwen terug ver weg in het hart van Azië hun woonplaats had den. De zitplaatsen van man, vrouw en kinde ren in hun tenten, blijven van wieg tot het graif onveranderd. Elke Yiirükenfamilie be zit tapijten, die alleen worden uitgelegd als er gasten komen. Wordt er bij het ko- HET SPREIDEN VAN GROND In het stemmingsplan voor de ruilverka veling Noord-Beveland is opgenomen, dat die grond, waarvoor in dempingen en op hogingen, welke voor het welslagen van de ruilverkaveling van belang zijn, geen be stemming is, gespreid en ondergeploegd zal worden. en beschermt tegen zonnebrand Het is de Plaatselijke Commissie békend, dat menige grondgebruiker, indien daartoe de gelegenheid bestaat, graag over een hoe veelheid van deze zgn. spreidingsgrond de vrije beschikking wil hebben. De plaatselijke Commissie is in principe bereid aan het beschikbaar stellen van deze grond mede te werken. Zij meent eohter dat het voor de goede gang van zaken en om mogelijke onvoorziene moeilijkheden zo veel mogelijk te ontgaan noodzakelijk is dat aan een en ander enkele voorwaarden wor den verbenden. Te uwer oriëntatie volgen hier deze voor waarden: le. De hoeveelheid grond wordt van te voren vastgesteld en op het terrein aangegeven. 2e. De grond blijft gedurende één jaar ter beschikking van belanghebbende. 3e. De grond waarover men de beschik king wenst te verkrijgen, moet liggen op terrein in eigendom of gebruik bij de belanghebbende. 4e. Vanaf het moment, dat het technisch mogelijk is om de beschikbaar gestel de grond te spreiden, ligt deze voor rekening en risico van belanghebben de. Onder moment, waarop spreiden technisch mogelijk is, wordt verstaan de tijd die ligt tussen het roven van de oogst en de zaaitijd van het volgende gewas. 5e. Slaagt belanghebbende er niet in om de grond tijdig geruimd te hebben, dan wordt deze namens de Plaatselijke Commissie gespreid en ondergeploegd. 6e. Voor het zelf verwerken van de grond ontvangt de belanghebbende een ver goeding per m3, welke gelijk is aan de kosten van spreiden en onderploegen. Deze prijs is nog niet bepaald. Het ligt in de bedoeling dat de beschik baarstelling van de grond plaatsvindt door middel van eenvoudige tussen belangheb bende en de Plaatselijke Commissie te slui ten overeenkomst. Gegadigden die van de geboden gelegen heid gebruik wensen te maken, kunnen zich in verbinding stellen met de lieer L. Osté, opziohter bij de Cultuurtechnische Dienst. Deze is naar de Plaatselijke commissie ver wacht binnen afzienbare tijd bereikbaar op nader vast te stellen tijden in de te plaatsen kantoorbarak te Kortgene. Hierover hopen we in een volgend bericht onder ruilverkavelingsnieuws nader terug te komen. men van een gast geen tapijt uitgelegd, dan weet deze, dat hij niet welkom is. Zo zijn eenmaal de onverbiddelijke, eeuwenoude wetten vam de Yürüken. Hun tapijten hebben elk hun symbolische betekenis. Weefstijl en kleur zijn sedert eeuwen het zelfde gebleven, maar de mo tieven wisselen; zij drukken begeren, illusie, liefde, hoop, kommer, vreugde, besnijding en vriendschap uit. De tapijten van de Yürü ken hebben welklinkende namen, maar geen van hen bezigt ze echter in gesprek ken. Alleen het tapijt zelf spreekt zijn eigen taal. Zo kan een tapijt van hen heten: „gou den pantoffel", „de tortelduiven zijn boos", „bij het vuur is het warm"; en dergelijke bloemrijke benamingen meer. De tapijten van de Yürüken zijn bijzonder sterk en mun ten uit door hun fraaie kleuren. Trots volk Strenge taboes omgeven de Yürüken. Ze zijn vrij en niet vrij, want de stam-etikette bindt hen op velerlei .gebied als ware kete nen. Zo mogen de vrouwen niet met een man van een andere nomadenstam trou wen. Anderzijds mogen de mannen dat wel. Daar de vrouwen van de andere nomaden een huwelijksaanzoek van een Yürükenman meestal weigeren, ontvoert deze eenvoudig weg de begeerde bruid. Ook bevallige Turk se boerinnetjes worden soms door verliefde Yürükenjongelingen ontvoerd. Met als ge volg: vendetta in de Turkse bergen! Hoe verder de Yürüken uit het bereik van van de regering in Ankara zijn, des te ge lukkiger voelen zij zich. Democratie is hen een onbekend iets. Vrees kennen zij niet, of het zou voor de gendarmerie moeten zijn, die hun wilde vrijheid wil beperken en hun zonen voor de militaire dienst weghaalt. De Turkse gendarmen wagen zich echter zelden onder hen. Doodslagen en veten be rechten de Yürüken zelf, geboorteaangifte is hen onbekend. Niet eenmaal in de meest kurkdroge zo mer, op het gevaar af letterlijk te verhon geren, is een Yürük naar de laagvlakte getrokken om bij de boeren veldarbeid te verrichten. Daar zijn ze te trots voor. In de bergen, in hun eigen geweven tenten, daar voelen zij zich thuis, daar zijn ze ko ningen. Gezond bestaan De kindersterfte is hoog, waardoor, gelijk zoals bij de meeste natuurvolken het geval is, alleen de sterksten overblijven. Die Y'ü- rüken zeggen, dat velen van hen zeer oud worden. „Wij hebben mannen en vrouwen die over de 120 jaar zijn," zo beweren zij. Dit is uiteraard best mogelijk, maar hun be weringen dienen met een korreltje zout te worden genomen, want vrijwel geen enkele Yürük weet zijn eigen leeftijd en, zoa'ls reeds vermeld, geboorteregisters ontbreken. Hoe het ook zij, de Yürüken leiden een ge zond leven. Het klimaat in de Turkse 'ber gen is veel gezonder dan dat van aan de voahtig-warme zuidkust en in de laagvlak ten, waar tot voor enige decennia terug nog vrij veel malaria heerste en momenteel zelfs nog op keine schaal lepra voorkomt. Zenuwpatiënten zijn er onder de Yürüken niet. Hun leven is ongecompliceerd en vrij van de zorgen en de gejaagdheid van de moderne en sedentair levende bevolkings groepen, welke te kampen hebben met wo ningnood, verkeersdrukte en overspannen heid. Voor de Yürüken, daar hoog in dé prachtige bergenwereld van Turkije zijn dat allemaal onbekende begrippen. Onverstoor baar gaat hij zijns weegs. Koude, regen en wind kunnen hem niet deren. Het leven in de vrije natuur heeft hem sterk gemaakt. En met dat alleen, ontdaan van alle luxe en franje, voelt hij zich gelukkig. (Nadruk verboden.) J. G. Stolte Alleen de sterksten blijven in leven Beter Anders Comfortabeler Royaler Ons en uw voordeel A-y Exclusief te betrekken bij onze modeldetaillist(en) v Gestoffeerd met een stof waar u lang plezier van heeft I Opbouw wordt voor Ieder Bacro-meube! gegarandeerd X Moderne vormgeving - Bijzonder goed zitcomfort Woninginrichting GOOFJE GOOCHEM y Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1966 | | pagina 1