NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Plonvier heeft DE schoenen DE MENS EN ZIJN STAD Lezers hanteren de pen RECREATIE IN WISSENKERKE MOEDER NATUUR EN RUBBER NIEUWE LANDBOUWMACHINE ELIMINEERT HET PLOEGEN No. 3192 Zaterdag 16 april 1966 69e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs f 2.00 per half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advertenties 10 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen De Wereldgezondheidsorganisatie, één der Gespecialiseerde Organisaties der Ver enigde Naties, heeft tot taak de bevordering van de gezondheidstoestand in de wereld. Op wereldgezondheidsdag (7 april) wordt telkenmale speciale aandacht gegeven aan een bepaald aspect van het werk der WHO. Dit jaar staat de ver stedelijking van de mensheid in het middelpunt van de belangstelling. Het probleem van de verstedelijking van de mens bestaat al heel lang. Reeds in de oudheid bestonden grote steden zoals Cea- sarea en Rome, die op hun hoogtepunt meer dan een miljoen mensen binnen hun poor ten herbergden. Maar in die tijd waren gro te steden meer uitzondering dan regel. Bo vendien kon de stedeling van die tijd bui ten de stadswallen alle ruimte vinden waar aan hij behoefte had. Dit is tegenwoordig wel anders. Gedurende de afgelopen honderd jaar is de mensheid in aantal verdubbeld, maar o- ver dezelfde periode is de bevolking van de steden vijfmaal zo groot geworden. Hier mee is een probleem geschapen, die alar merende afmetingen heeft aangenomen. De urbanisatie is voor een groot deel het gevolg van de moderne industrialisatie. Er kan alleen goedkoop geproduceerd wor den als de industrie beschikt over een vol doende aanbod van arbeid en dat kan al leen gevonden worden in samenlevingen van grote omvang. Het ziet er niet naar uit dat de verstedelijking van de mensheid in de nabije toekomst in omvang zal afnemen. De mechanisatie van de landbouw heeft tot ge volg dat per hectare land steeds minder ar beiders nodig zijn. Vele van deze overtolli ge krachten trekken naar de stad. Geschat wordt dat tegen het einde van deze eeuw 8 tot 12 procent van de wereldbevolking werkzaam zal zijn op het platteland. Dit houdt derhalve in, dat het grootste deel van de mensheid dan in de steden woont. In de periode van 1940 tot 1960 nam de stadsbevolking van Sao Paulo met driehon derd procent toe. Santiago de Chile zag het aantal inwoners verdubbeld en in Caracas werd het aantal inwoners vijfmaal zo groot De stadsbevolking van New Delhi, Peking en Karachi nam met tweehonderd procent toe. De urbanisatie gaat gepaard met een horde van problemen. In welhaast ieder land van de wereld heeft men te worstelen met slechte woningtoestanden, verkeers problemen, lucht- en watervervuiling, ge brek aan 'groen en het ontstaan van krot- tenbuurten. De grote stad herbergt echter nog een ge vaar, namelijk dat van de daling van de geestelijke gezondheid. Zielsziekten wor den veroorzaakt door de spanningen van het moderne, gejaagde stadsleven, het koortsachtige rhytme en de ver eenzaming van de mens. Kinderen die aan hun lot worden overgelaten kunnen aan leiding geven tot het ontstaan van jeugd criminaliteit. Overbevolking en slechte wo ningtoestanden brengen vaak alcoholisme, misbruik van verdovende middelen en pros titutie met zich mede. Vaak wordt door de autoriteiten vergeten dat de stad bestemd is voor de MENS. Krotten Over de gehele wereld ontstonden om en nabij de grote steden uitgebreide krotten- buurten. In bepaalde gevallen woont niet minder dan 50 procent van de totale stads bevolking in deze buurten. Volgens een schatting van de Verenigde Naties zullen in de ontwikkelde landen 30 miljoen wo ningen worden gebouwd teneinde een einde te maken aan de woningcrisis. Maar in de ontwikkelingslanden moeten 150 miljoen mensen opnieuw gehuisvest worden. Luchtvervuiling In de industriegebieden is overal de lucht vervuiling in opmars. Topsterftecijfers in België (1930), Poza Rica in Mexico (1958) en Londen (1952) konden worden toege schreven aan de atmosferische vervuiling van deze hoog geïndustrialiseerde gebieden. De aanwezigheid van rook en damp van schoor stenen van fabrieken en huizen heeft tot gevolg dat de zonnestraling met 30 tot 40 procent wordt gereduceerd en dit feit be- invloedt de gezondheidstoestand op nade lige wijze. Er bestaat verder weinig twijfel dat de luchtvervuiling het ontstaan van ziek ten zoals kanker bevordert. Het is 'bekend dat niet minder dan 50 procent van de luchtvervuiling wordt ver oorzaakt door de huisverwarming. Ook de uitlaatgassen van motorvoertuigen dragen bij tot dit euvel. Niet minder dan 50 pro cent van de autobestuurders in Parijs heb ben een concentratie van 1 ml per 100 ml koolmonoxyde in het bloed en dat bete kent dat deze mensen bijna worden vergif- tigd. Watervervuiling Ook het waterprobleem liegt er niet om. Meer dan 200 miljoen mensen beschikken niet over behoorlijk drinkwater. Op de 4 patiënten in de ziekenhuizen is er een die ziek is geworden als gevolg van het drinken van vuil water. Slecht water en ziekten zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden. In een tropische stad bestaat sedert tien tallen jaren een broedplaats van cholera. Zolang de watervoorziening en de vuilaf voer ontoereikend blijven, bestaat het risico dat de gevaarlijke ziekte zich rond deze stad verspreidt. De toenemende waterconsumptie, zowel door de openbare diensten als door de in dustrie heeft als gevolg grotere hoeveel heden rioolwater en industrieel afvalwater. Dit vuil water zal, indien het niet op be hoorlijke wijze wordt afgevoerd, resulteren in een voortdurende toenemende vervuiling van de bodem en van de rivieren. In de tropen worden muskieten in grote getale door het vuile water aangetrokken, hetgeen weer de oorzaak is van het ont staan van allerlei ziekten. In 1953 leefden in India 25 miljoen mensen in dergelijke ge vaarlijke streken. In 1960 was dit cijfer al 64 miljoen. De kosten voor een behoorlijke afvoer van vuil water is voor de meeste ont wikkelingslanden te hoog. En de landen die de kosten wel kunnen dragen, kunnen er nauwelijks toe gebracht worden voor een hygiënisch afvoersysteem zorg te dragen. Het verkeer Het toegenomen verkeer is de oorzaak van het ontstaan van allerlei zenuwziekten. De urbanisatie en de uitbreiding van de steden heeft meestal tot gevolg dat de mensen ge dwongen zijn over een grotere afstand te reizen teneinde op hun werk te kunnen ko men. In bepaalde steden is men soms vier uur per dag onderweg. Dit heeft weer tot gevolg dat de vader van een huisgezin voor zijn kinderen een vreemde is geworden. Het toegenomen verkeer is ook de oorzaak van de stijging van de verkeersongelukken. In Europa b.v., nam het aantal ongelukken tus sen 1953 en 1960 met 79 procent toe. Een ander gevolg van het verkeer is het lawaai dat door de ontelbare motorvoertui gen wordt geproduceerd. Volgens Sowjet- deskundigen mag het lawaai in de woningen overdag niet meer dan 35 decibels bedragen en 's nachts niet meer dan 30 decibels. Maar zelfs in de rustige buurten bedraagt het ge produceerde geluid in de nacht 50 decibels. Op het eerste gezicht komt dit getal laag voor, maar men moet niet vergeten dat dit lawaai doorgaat terwijl de mensen slapen en dit draagt bij tot het ontstaan van slape loosheid, geprikkeldheid en hartafwijkingen. Vrije tijd Misbruik van vrije tijd kan aanleiding ge ven tot morele achteruitgang. De invloed van films in de ontwikkelingslanden is bui tensporig groot, maar de meeste films ver tonen de jeugd alleen maar geweld, mis daad en sex. De bioscoop bevat ook nog het gevaar dat het de passieve eigenschappen van de jeugd bevordert en een totaal ver keerd beeld geeft van de harde wereld rond om hen. De grote stad heeft niet alleen negatieve kanten Het is echter niet zo, dat de urbanisering aanleiding geeft tot alleen maar negatieve beschouwingen. De verstedelijking in be paalde delen van West-Europa schijnt af te nemen. Steden vormen al eeuwen lang de voedingsbodem voor het ontstaan van cre atieve gedachten. Nieuwe ideeën, kunstvor men en politieke gedachten vonden hun oorsprong in de grote steden. De sterftecij fers in de steden liggen lager dan elders, aangezien medische hulp gemakkelijker is te verkrijgen. Schouwburgen, theaters, uit geverijen, industrie en universiteiten kunnen alleen daar gedijen, waar vele mensen bij een wonen. De toekomst De meeste stedebouwkundigen zijn de me ning toegedaan dat in de toekomstige grote steden de ruimte een belangrijke plaats zal moeten innemen. Op de tekentafels van mo derne architecten ontstaan steden bestaan de uit verscheidene verdiepingen, waardoor stedelijke activiteiten zoals het verkeer en winkelen, van elkaar gescheiden zijn. De stad van de toekomst zal veranderlijk moe ten kunnen zijn teneinde zich te kunnen aan passen bij de steeds veranderende behoef ten om zodoende het gevoel voor de tijde lijkheid van de waarden te weerspiegelen die onvermijdelijk is. Vroeger werd gebouwd met de bedoeling om de eeuwen te trotse ren, men denke slechts aan de pyramidën, het Pathenon en de kerken vanaf de middel eeuwen tot nu. De stabiele sociale structuur van de maatschappij van vroeger vroeg om sterke, liefst onverwoestbare gebouwen. Ge durende de afgelopen honderd jaren hebben de opeenvolgende generaties echter meer veranderingen meegemaakt dan in de afge lopen duizend jaar en de steden en woningen kunnen de invloed daarvan niet ontgaan. Steden met autoverkeer en televisie kunnen niet dezelfde zijn als steden met ruiters en draagkoetsen. Een probleem is dat bij alle modern gebouwde steden van onze gene ratie rekening wordt gehouden met het mo- torverkeer. Maar wie zal zeggen of de toe komst aan het motorvoertuig toebehoort en niet aan het hefschroefvliegtuig of niet aan een andere vorm van bewegen die nog niet eens is uitgevonden? Een vraag waarmede de stedebouwkun digen tevens worstelen is: hoe zal de toe komstige woning er uit zien? Zal deze op pilaren gebouwd worden of zullen er eivor mige woningen zijn die in trossen worden opgehangen? Zullen er hele steden onder de oppervlakte van de zee ontstaan of zul len er woningen worden gebouwd van pa pier, die als zij naar het gevoel van de be woners lang genoeg dienst hebben gedaan, gewoon kunnen worden weggeworpen? Hoe het ook zij, de Wereldgezondheidsorganisatie is van mening dat in ieder land studiecentra voor de architectuur dienen te worden op gericht die subsidies dienen te ontvangen die even groot of zelfs nog groter moeten zijn dan de subsidies voor de ruimtevaart. Want het is nog altijd zo dat het tehuis van de mens op de aarde is te vinden. Gaarne neem ik de gelegenheid waar, enige gedachten neer te schrijven in ver band met de recreatie in de gemeente Wis senkerke. Met belangstelling heb ik de diverse ar tikeltjes in uw blad gelezen, ze hadden natuurlijk mijn volle instemming, maar zou toch gaarne enige opmerkingen willen lan ceren. Allereerst de nog veel te weinig daad werkelijke interesse van de middenstand in haar geheel, de pensionhouders en kamer verhuurders. Ben ik goed ingelicht dan zijn er in onze gemeente in 1965 zo een 180.000 overnachtingen geweest. Uitgaande van een gemiddelde uitgaaf van 10.per dag, geeft dit toch altijd nog een ontvangst te zien van 1.800.000.Een hogere bij drage, dan tot nu toe, aan de V.V.V. zou voor niemand een last kunnen zijn en V.V.V. kon meer voor u en de vreemdelingen doen, waardoor weer meer vakantiegangers aan getrokken zouden worden en de ontvangs ten naar verhouding hoger. V.V.V. zou van die meerdere ontvangst b.v. de stranden sohoon kunnen laten ma ken, flessen en glasscherven e.d. dagelijks zoveel mogelijk op laten ruimen, bij de strandcabines aan de duinen douche-gele genheid kunnen creëren, een openbare te lefooncel in „De Banjaard", een oonsump- tietent met voor ieder toegankelijke w.c.'s en noem maar op, nog zo vele be trekkelijk kleine verbeteringen, die ten dele ook in het vlak van het particulier initiatief liggen. Het verkeersprobleem, en dat is al een probleem tegenwoordig, en zal voor de kommen in de gemeente in de naaste toe komst nog groter worden, ook al zal de nieuwe rondweg 'dan al klaar zijn, kan ten dele iets verlicht worden door b.v. in de meestal te smalle straten een éénzijdig parkeergebod in te stellen, op de meeste kruispunten een stopbord of een waarschu- wingsstreep aan te brengen en door witte lijnen de straten en zeker de bochten in 2 helften te delen. Wat de hotel- en eetaccomodatie aan gaat, gezien naar andere recreatiegebieden, komen wij hier een eind achteraan, behou dens een enkele uitzondering. Vrijwel alle gelegenheden zijn bij het oude gebleven, de gezellige intieme sfeer ontbreekt, de vakan tieganger zoekt zijn maaltijd en gezellig heid in naaslbijgelegen plaatsen. Vooruit zakenmensen, durf eens een spierinkje uit te gooien naar de bekende kabeljouw. De laatste jaren gaven ons geen erg mooie zomers te zien, een opvangcentrum zou geen overbodige luxe zijn. In verscheidene streken van ons land ziet men daartoe ou de boerderijen ingericht, eenvoudig maar gerieflijk. In onze gemeente staan versohei- dene grote boerenschuren leeg, pannekoe ken eten bij kaars- en petroleumlicht wil er altijd in, een schommel en een wip zijn vlug gemaakt, een tafelbiljart, sjoelbak e.d. kosten geen kapitalen, ijs, frites, koffie en frisdranken doen de rest en wonderen. Korenmolens zijn een geliefd aantrekkings- punt. Deze molens, 's avonds feestelijk ver licht, zullen zeer zeker het hunne er toe bijdragen een vreemdeling te trekken. Bovenal, bakkers, kruideniers en allen die in de levensmiddelenbranche zitten, houdt niet star aan de winkelsluiting van 's avonds 6 uur vast, bedenk dat de meeste vakan tiegangers dan meestal op hun plaats van bestemming aankomen en zich willen be voorraden. Kom, mensen van Wissenkerke, Kamper land en Geersdijk, toon uw vindingrijkheid, met gezamenlijke krachten is er veel te be reiken. We gaan tegenwoordig bijna allen met vakantie, let eens op hoe het in andere plaatsen voor mekaar gebracht is, hoe je zelf graag ontvangen en bediend wil wor den, breng deze gedachten in eigen kring naar voren en binnen korte tijd hebben we hier een recreatiecentrum die klinkt als een klok. Kunnen we niet zoals het zou moeten, Dan doen we het zoals wij kunnen. Een lezer uit Wissenkerke. Als de rubberindustrie uitsluitend op Moeder Natuur diende te steunen, dan zou de produktie van rubberartikelen tot meer dan de helft verminderen. Cijfers die door Goodyear Tire Rubber Company (V.S.) zijn gepubliceerd, tonen aan dat het wereldverbruik van natuurrubber gedurende 1965 27a miljoen ton bedroeg tegen een verbruik van 3 miljoen ton synthetische rubber. Twee Britse firma's hebben een nieuwe methode ontwikkeld waardoor ploe gen overbodig wordt en het planten wordt versneld en de cultivering en het zaaien van bepaalde gewassen gelijktijdig kan worden uitgevoerd. Het land en de stoppels worden eerst besproeid met een onkruidverdelger. Dit gebeurt zeven tot veertien dagen voor het zaaien. De onkruidverdelger wordt onschadelijk na met de grond in aanraking te zijn gekomen en het onkruid boven de grond te hebben gedood. Daarna wordt een speciale machine gebruikt om smalle sleuven in de grond te snijden en daar tegelijkertijd zaden in te laten vallen en met aarde fe bedekken. De machine snijdt gelijktijdig vijftien sleuven die, al naar gelang het soort zaad dat wordt gezaaid, in breedte en diepte kunnen variëren. Het effect van deze methode is dat zaden op geringe diepte worden gezaaid, waarbij de grond zo min mogelijk wordt verstoord en de grondbewerking wordt gereduceerd tot een fractie van de arbeid die volgens de conventionele methode moet worden verzet. Een ander voordeel is dat men op de hardste grond kan werken en kan zaaien op land dat anders als ongeschikt wordt beschouwd om te ploegen. Het grondvochtverlies wordt verminderd en erosie tegengegaan terwijl in de winter gezaaide gewassen tegen vorstschade worden beschermd door sneeuw die is vastgehouden in het afval dat is overgebleven nadat het onkruid is uitge roeid. De machine kan gebruikt worden in combinatie met elke trekker van meer dan veertig pk. GOOFJE GOOCHEM Ganzcpoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1966 | | pagina 1