NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Maar de stembus Huisvuil naar Limburg Plonrier heeft DE schoenen Rennies; RUILVERK VELINGS- NIEUWS Eindhovense econoom stelt voor Waar laten we onze afvalstoffen? No. 3187 Zaterdag 12 maart 1966 69e jaargang Pas sinds 1922 kiesrecht voor alle volwassen mannen en vrouwen Drie en twintig maart zullen in ons land de verkiezingen voor de Prov. Sta ten worden gehouden, enkele maanden later gevolgd door de gemeenteraads verkiezingen. De uitslag van deze stemmingen wordt dit jaar met grote be langstelling tegemoetgezien. Door de verlaging van de kiesgerechtigde leeftijd van 23 naar 21 jaar zal het kiezersgilde worden uitgebreid met honderdduizenden jongeren, die voor het eerst hun stem zullen uitbrengen. Weinigen van hen zullen beseffen, hoe lang hun voorouders hebben gestreden voor de verwezenlijking van het algemeen kiesrecht voor mannen en vrouwen, dat nu als een vanzelfsprekende zaak wordt aanvaard. Stand en welvaart vroeger norm. Tijdens de republiek der Zeven Verenig de Nederlanden hadden bepaalde groepen van (gezeten) burgers het recht bepaalde colleges te kiezen. Maar een echte ontwikke ling van het kiesrecht moest nog komen. Pas na de Franse tijd, toen ons recht de invloed van de Code Civil en de Code Pénal onder ging, begon ook deze ontwikkeling gestal te te krijgen. Van een algemeen kiesrecht was geen Brandehd maagzuur? helpen direkt! sprake. Aanvankelijk kenden wij in Neder land getrapt kiesrecht door de „stan den". De Tweede Kamer werd gekozen door leden van de (Provinciale) Staten en die werden op hun beurt gekozen door drie standen: edelen of ridderschappen, steden en landelijke stand. Stemgerechtigde bur gers waren er heel weinig. Slechts zij die een zeer grote belasting betaalden, kwamen in aanmerking voor dit privilege van vader tje staat. Voor de Eerste Kamer werden he lemaal geen verkiezingen gehouden. De he ren senatoren werden door de koning voor het leven benoemd. Slechts zij kwamen voor een senaatszetel in aanmerking, „die door hun geboorte of gegoedheid onder dè aan zienlijksten van den lande behoren". De Eerste Kamer had politiek ook geen enkele betekenis. Koning Willem I had gro te invloed op de stemming. Daarom sprak men over de Eerste Kamer als „de dieren tuin van de Koning". Ridicuul. Stand en welstand, op deze aanvechtbare basis berustte in de negentiende eeuw het kiesrecht in Nederland. Daar veranderde ook in 1848 weinig aan, toen het getrapte kiesstelsel plaats maakte voor het recht streeks kiesrecht. Kiezers waren na deze grondwetwijziging alleen diegenen die een zeker bedrag aan belasting betaalden (cen- sus-kiesrecht). De verkiezingen vonden dis- trictsgewijze plaats. De Provinciale Staten kregen het recht de Eerste Kamer te kiezen. Pas bij de grondwetherziening van 1887 werd het actief kiesrecht verruimd. Onder het ministerie-Van Houten kwam een kies wet tot stand. Het kiesrecht werd toen toege kend aan belastingkiezers, woningkiezers (bewoners met een zekere minimale huur), loonkiezers (die een minimum loon verdien den) en spaarkiezers (zij die een bepaald be drag op de spaarbank hadden). Het aantal kiezers nam op die manier aan zienlijk toe en bedroeg in 1913 70 procent van de manlijke Nederlanders van 25 jaar en ouder. Maar het stelsel als zodanig was toch maar bijzonder ridicuul. Wie een kwar tje te weinig huur betaalde, kon op een ge geven moment niet voor het kiesrecht in aanmerking komen. Toonde hij echter aan, dat hij een bedragje op de spaarbank had staan, dan mocht hij weer wél stemmen Eindelijk, in september 1913, werd in de Troonrede een grondwetswijziging aange kondigd, die het algemeen kiesrecht voor mannen in uitzicht stelde. Door de inter nationale verwikkelingen (eerste wereldoor log) werd de parlementaire behandeling enkele jaren uitgesteld. Op 12 december 1917 kreeg Nederland zijn algemeen kies recht voor mannen. De vrouwen hadden ondertussen niet stil gezeten. Ook Nederland kende in die jaren zijn „suffragettes". In 1922 werd het alge meen kiesrecht voor vrouwen van kracht. Een der uitvloeisels van de grondwetswij ziging van 1917 was de invoering van het stelsel der evenredige vertegenwoordiging, dat het zogenaamde districtenstelsel verving. Hel systeem van de evenredige vertegen woordiging wordt beschouwd als de meest rechtvaardige vorm van verkiezing, omdat aan de stem van iedere kiezer volkomen ge lijkheid wordt gegeven. Anderzijds was de spanning bij de verkiezingen groter bij het districtenstelsel, omdat iedere kiezer uit het district de vertegenwoordigers der partijen van nabij kende. Daarom heeft de Partij van de Arbeid kortgeleden voorgesteld, om weer gedeeltelijk naar dit systeem terug te keren door een deel van de kamerleden volgens het districtenstelsel te kiezen. Betekenis. Het systeem van de evenredige vertegen woordiging brengt met zich mee, dat men eerder stemt op een partij, dan op een be paalde kandidaat. Toch hoeft dat niet. Het is altijd mogelijk een voorkeurstem uit te brengen. Er zijn ooit wel eens kandidaten gekozen door voorkeurstemmen, bijvoor beeld het katholieke kamerlid mr. Van Rij- ckevorsel. Hoewel de verkiezingen voor de Provin ciale Staten minder tot de verbeelding spre ken dan de gemeenteraads- en kamerverkie zingen, zijn zij voor het landelijk bestuur toch niet zonder betekenis. Nog steeds sinds 1848 is dat al zo worden de leden der Eerste Kamer gekozen door de leden der Provinciale Staten. Des te beter een partij bij deze verkiezingen uit de bus komt, des te sterker wordt dus haar vertegen woordiging in de Eerste Kamer. Mr. M. van Oudwijck. (Nadruk verboden). De laatste maanden bereiken ons regel matig vragen over: „Wat gaat de aanleg van elektriciteit in ruilverkavelingsverband ons kosten?" Er is inmiddels een begin gemaakt met de aanleg van kabels en de aansluiting van percelen en het is dan ook niet verwonder lijk dat deze vraag opkomt. In het rapport ex art. 34 voor de ruilver kaveling Noord-Beveland is opgenomen dat de N.V. Provinciale Zeeuwe Elektriciteits- Maatschappij in de ruilverkaveling Noord- Beveland 70 agrarische percelen zal aanslui ten op het elektriciteitsnet. De kosten van deze aanleg zullen gedra gen worden door: - het rijk (maximaal f 2000.per aan sluiting); - de provincie; - de gemeenten - fonds voor onrendabele aansluitingen van de P.Z.E.M.; - belanghebbenden (gemiddeld f 2100. per aansluiting). Om nu de gemiddelde kosten van belang hebbenden naar evenredigheid van het nut dat zij hiervan zullen hebben te berekenen, wordt een verdeelsleutel toegepast. Hierbij geldt dat een agrarisch perceel wordt aange sloten op basis van een kostenverdeling van f 600.per perceel en f 60.per ha van de bij het bedrijf behorende gronden. Een bedrijf van 30 ha zal dus moeten gaan betalen f 600.plus (30 maal f 60.is f 2400.—. De jaarlijkse kosten voor deze aansluiting zullen bedragen de vaste annuïteit van 5 van f 2400.is f 120.Deze vaste annu- Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs f 2.00 per half jaar Franco per post f 5.00 per half jaar Advertenties 10 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen iteit bestaat, evenals de normale ruilverka- velingslasten voor cultuurtechnische verbete ringen, uit 27/a rente en een aflossing van 2Vb met een verschuldigde termijn van 30 jaar. Naast de kosten voor deze aansluiting moet normaal betaald worden voor het aantal af genomen KW's volgens de geldende tarie ven, waarin opgenomen kan zijn een be paalde garantie voor het aantal af te nemen KW's per bedrijf of perceel. Begrijpelijk komen de kosten van aanleg van elektriciteit in de woning en bedrijfsge bouwen geheel voor rekening van de eige naar-gebruiker en/of de eigenaar en gebrui ker. De vraag komt nu op: „Wat moet nu een aansluiting na uitvoering van deze werken gaan kosten?" Bijvoorbeeld een landbouwer of bewoner van een andere woning, gelegen in het blok, zullen na de realisering van de in het plan opgenomen 70 aansluitingen alsnog aanslui ting wensen op het elektriciteitsnet. We nemen aan dat inmiddels een elektri citeitskabel gelegd is in de belendende weg. De aansluiting zal hier waarschijnlijk maar enkele meters kabel kosten vanaf de weg naar de woning. Toch zal ook in dit geval een bedrag van aansluitingskosten in reke ning gebracht worden van minimaal f 600. per perceel plus f 60.per ha van de bij het bedrijf behorende gronden. Drs. A. N. J. Vriens, een Eindhovense bedrijfseconoom, is de afgelopen maan den uit het kleine kringetje van vakgenoten getreden, waar men zijn naam reeds geruime tijd kende. Een artikel in het vaktijdschrift „Economisch Statistische Be richten" leverde hem een stroom van reacties op. De heer Vriens had zich ver diept in het onderwerp, dat wellicht in ons land altijd wat stiefmoederlijk be handeld wordt, maar dat niettemin een probleem raakt, waar de meeste Neder landse gemeenten mee zitten. Waar laten wij ons straat- en huisvuil ad. 3 mil joen ton per jaar? Zijn aanbeveling luidt: „Aangezien er in Zuid-Nederland veel meer goederen worden geladen dan gelost, kunnen we die onbenutte transport capaciteit gebruiken voor de afvoer van het vuil naar Zuid-Nederland". Drie miljoen ton vuil per jaar. Momenteel moet in ons land 0,2 ton huis vuil per inwoner per jaar worden verwerkt. De stijgende welvaart en de toenemende in dustrialisatie hebben tot gevolg dat de hoe veelheden afvalstoffen gestadig toenemen. De belangrijkste soorten afvalstoffen zijn: huisvuil, straatvuil, drijf- en baggervuil uit havens, kanalen enz. en de industriële afval stoffen. Voor vele Nederlandse gemeenten neemt het probleem, waarheen en hoe het afval te vervoeren, een steeds grotere om vang aan. De belangrijkste methoden van vuilverwerking die nu worden toegepast zijn: vuilverbranding, compos tverwerking en stor ting. Drs. Vriens: „Storting is ongetwijfeld de minst kostbare methode. De investeringskos ten van een stortplaats liggen aanzienlijk beneden die van bijvoorbeeld een vuilver brandingsinstallatie. Zouden wij het vuilver werkingsprobleem willen oplossen op de minst kostbare wijze, dan komt het vuilstor- ten het eerst in aanmerking. Ongeveer 50 van het Nederlandse huisvuil wordt thans op deze manier verwerkt. Te weinig stortruim- te, hoge transportkosten en bezwaren van hygiënische aard hebben tot andere metho den als verbranding en compostering geleid. Indien men echter over ruime stortgelegen- heid zou beschikken, zou storting zeker zijn aan te bevelen". Ruime stortingscapaciteit. Maar zijn er, ook in de verre toekomst, nog ruime stortplaatsen in ons land te vin den?'' „Ja", meent drs. Vriens, „die zijn er zeker. Namelijk in de provincie Limburg. Hier zijn tenminste twee potentiële stortplaatsen aan wezig, te weten de kolenmijnen en de zand en grindwinnings terreinen". Maar waarom juist daar? „In beide exploitatiegebieden wordt een jaarlijkse hoeveelheid grondstoffen gedolven, die qua volume de Nederlandse produktie verre overtreft. De zand- en grindwinnings- gebieden vormen zelfs een direct aanwend bare mogelijkheid. Jaarlijks wordt in Lim burg circa 8,5 miljoen ton zand en grind ge dolven en naar overig Nederland getrans porteerd. Daardoor komt een stortingscapa citeit vrij, die onze vuilnisproduktie verre overtreft. Ook wat betreft de transportmo- 3 miljoen ton vuil per jaar moet in ons land verwijderd worden gelijkheden naar dit gebied zijn de perspec tieven gunstig te noemen. Ik heb het bin nenlandse goederenvervoer vanuit Zuid-Ne derland bestudeerd en gekeken, of een groot deel van de spoorwegwagons en binnen schepen leeg of met een retourvracht in Lim burg aankomen. Op grond van dit onder zoek kwam ik tot de conclusie dat vele mil- j enen ton laadcapiciteit ledig het goede rendistrict Zuid-Nederland binnenkomen". Hygiënisch. Maar in welke vorm moet het huisvuil worden vervoerd? Het los storten van huis vuil in wagons of binnenschepen zou moei lijkheden oproepen in verband met de stank- verspreiding. Trouwens, welke vervoerders zullen er happig op zijn een dergelijke „vui le" lading te transporteren? Maar de Eindhovense econoom weet ook voor dit probleem een oplossing. „Daar het huisvuil een laag soortelijk gewicht heeft zou men het door in blokken samen te per sen en te verpakken, de onbenutte transport capaciteit zo doelmatig mogelijk kunnen ge bruiken. Het meest geschikte verpakkings materiaal zou polytheen zijn. Een dergelijke verpakking is sterk, elastisch en laat geen vuil, stank of vocht door. De totaalkosten voor deze manier van vuilverwijdering schat ik op 28 miljoen gulden, dat is enkele mil joenen minder dan er voor de vuilverwijde ring wordt uitgegeven". En zijn er nog meer voordelen aan deze methode verbonden? Drs. Vriens: „Die kan ik u zo opnoemen. Als we inderdaad de zand- en grindwinnings- febieden in Limburg voor dit doel gaan ge- ruiken, is een nationale aanpak van de vuil verwijdering mogelijk. Een belangrijk deel van de thans ongebruikte transportcapaciteit in ons land kan worden ingezet, met als re sultaat een gunstige beïnvloeding van de rentabiliteit van de betrokken transporton dernemingen. En last but not least kan het transport en de uiteindelijke storting geschie den op zeer hygiënische wijze. Geen stank-, stof- of vuilverspreiding, waarmee vooral de volksgezondheid wordt gediend. GOOFJE GOOCHEM Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1966 | | pagina 1