Waarheen na school? Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 5 maart 1966 no. 3185 ZOVEEL BRUIDEN ZOVEEL ZINNEN Zitdag pedicure Gemeente Kortgene SCHOONMAAKSTER Tuingrond te huur de u/inkel gesloten SLAPEN !S GOED GOED SLAPEN IS BETER het woonhuis Per jaar 50 miljoen gulden voor de uitzet Steeds minder huwende dochters in Ne derland blijken het voorbeeld van him moe der te volgen, tenminste voor wat betreft de linnenuitzet, al is die dan praktisch ge heel van katoen. Jaarlijks stappen zo'n 100.000 meisjes in de huwelijksboot, maar die kast met van alles zesendertig stuks, die is er niet meer bij. Dat neemt niet weg, dat de industrie zich het hooft blijft pijnigen over de vraag, hoe zij het die honderdduizend jongedochters in die nestel-periode het meest naar de zin kan maken. Het gaat tenslotte om zo'n vijf tig miljoen gulden en dat is zelfs voor onze vaderlandse huishoudtextiel-industrie nog altijd een bedrag om het hoofd over te wil len breken. De bruid van nu laat niet meer, zoals haar moeder, zo'n stapel servetten met blauwe strikjes in de kast liggen. In tegenstelling tot haar moeder, vroeger, heeft ze het te druk om zelf haar lakens en slopen te ajou- reren en ze weet, dat al die kleine gaatjes op een rijtje op den duur als een perforatie van een blocknotevelletje gaan werken, dus vlug stuk gaan. Ze aanvaardt het vleugje romantiek in het kleurig machinaal geborduurde laken en sloop en geeft hiervoor graag een paar kwart jes meer uit omdat ze weet, dat ze ondanks haar mooie volautomatische naaimachine het zelf niet mooier en beter kan. En of ze nu met een korte of een lange man gaat trouwen, haar lakens zijn in ieder geval twee en een halve meter lang. Verzamelen of sparen. Er zijn twee typen uitzetvormsters: de ver- zamelaarsters en de spaarsters. De grootste groep is die van de verzamelaarsters. Elke week of elke maand kopen ze wat om het alvast te hebben. Aan de uitzet uitgegeven geld is goed besteed, vinden ze. En dat is ook zo. In deze tijd van geldontwaarding zijn stoffelijke zaken nuttige investeringen en geven in tijden van loonronden en drei gende inflatiespiralen veelal een hogere ren te dan de Rijkspostspaarbank. Verzamelaarsters maken echter vaak één of meer van de volgende drie fouten: Alleen maar leuk en gezellig 1. Het periodiek te besteden bedrag willen ze graag uitgeven aan leuke, gezellige dingen. En dan is het helemaal fijn, als ze met een groot pak naar huis kunnen gaan. Zoals elke vrouw, kopen ze dan te impulsief en vinden de kleurtjes van de ene badhanddoek zo enig, dat ze er maar vast drie van kopen. Maar dat deden ze vorige maand ook al, en die maand daar voor ook. De volgende keer zullen ze dan iets an ders voor de uitzet kopen: een wit da mast tafellaken of een molton onderleg ger, zo nemen ze zich voor. Maar de vol gende keer is het weer een gezellige keu kenhanddoek, waar ze eenvoudig ver liefd op is en die ze dus niet kan laten liggen. De duurdere posten zoals lakens en slo pen komen later wel. Tenslotte moeten ze met „hem" nog het onderwerp twee persoonsbed of lits-jumeaux aanroeren en toen ze er laatst over wilde praten begon hij echt vervelend te worden. Het gevolg van aankopen zonder vooraf een lijstje te hebben gemaakt is, dat er al zo'n zestig badhanddoeken voor handen zijn en dat de voor de uitzet nog beschikbare gelden voor lakens en slo pen tenslotte in concurrentie komen met die dure luie stoel voor manlief. Dat is dan een kwalijke zaak. Geen serie, 2. Een tweede, veel gemaakte fout is, dat een verzamelaarster zelden een behoor lijk in kwaliteit en kleur op elkaar afge stemde serie koopt. Gelukkig hebben merkartikelenfabrikanten hiermee reke ning gehouden en brengen ze een deel van hun collectie als standaard. Maar om de impulsaankoopdrang van de „onder trouwde" vrouw te bevredigen, wordt elk jaar een groot deel van de collectie ver nieuwd en aangepast aan de laatste mo dekleuren. 3. Tenslotte is er tegen de verzameltech- niek nog in te brengen dat de bruid vlak voor de huwelijksdatum toch weer mooiere en modieuzere textiel-artikelen in de etalages ziet liggen, dan ze ruim een jaar geleden gekocht heeft. Alles in eens. Dat is dan wel jammer, maar tot die ont dekking komt ook de spaarster wanneer ze een paar jaar getrouwd is. De spaarster koopt alles ineens. Zij gaat van het stand punt uit: „eerst sparen dan vergaren". Een oude zegswijze die nog altijd opgeld doet en een indruk van degelijkheid heeft. Veelal is die degelijkheid in de uitzet vor ming niet meer aanwezig als de begroting wordt opgemaakt. Dan moet de post „uitzet" besnoeid worden terwille van andere zaken en „dat was jammer" zegt ze wanneer ze zo'n jaar of vijf getrouwd is. Bescheidenheid in hoeveelheid Hoevéél koopt het aanstaande bruidje? Dat ligt er aan waar ze woont. De meisjes uit de dichtbevolkte randstad Holland vin den de grootte van de uitzet van minder be lang dan haar zusters in de rest van het land. In het westen komen de meeste spaarsters voor: de verzamelaarsters zijn in het oosten sterker in getal en daar vindt men ook hu welijken met de grotere textiel-uitzetten. Voor een huwelijksuitzet die er mee door kan, moet toch echt zo'n 500.uitgelegd worden. Wat er dan allemaal voor dit be drag gekocht moet worden, daarover wil de winkelier wel adviseren. Of hij overhan digt een voorlichtingsboekje van een huis- houdtextielmerk of van de vereniging voor gezinsvoorlichting. Onze raad aan aanstaande bruidjes moet zijn: maak eerst een lijstje. Of ze tot de groep verzamelaarsters of tot de spaarsters behoort, ze moet weten wat ze wil. De chef-verkoopster van de afdeling huishoudtextiel van een grote zaak in een der grote steden vertelde ons onlangs over een groepje typistes, dat iedere maand, direkt na het incasseren van het salaris, één en soms twee baddoeken komt kopen. Ze kunnen het gewoon niet laten, zei de verkoopster, zo verzot zijn ze op al die mooie dessins en kleuren. Die typistes zijn niet de enigen, want ook onder de huisvrouwen zijn de tegen woordig zo modieuze baddoeken en -lakens zeer begeerde artikelen. Behalve luxueus en modieus zijn deze katoen-artikelen bovendien sterk, kleurecht en perfect drogend. De hier getoonde voorbeelden zijn uit de colIectie-Elias. Psychologie van de personeelswervingscampagnes De advertenties komen weer los HOE GRIJPT MEN DE WERKENDE JEUGD De vervroegde examentijd nadert met rasse schreden. Advertentiekolommen hoopvol wervend naar versgediplomeerde jeugd illustreren dat we verkeren in de hoogtijmaanden van beroepskeuze voor tienduizenden. Meer dan 10.000 middelbare scholieren zullen over enkele maanden opgelucht de deur van gymnasium, lyceum of h.b.s. dichtslaan. Ongeveer 25.000 mulo-gediplo meerden worden er in juni op de (krappe) Nederlandse arbeidsmarkt losgelaten. Dui zenden Nederlandertjes verlaten de lagere school en plusminus 12 pet. van hen zal niet op de schoolbanken terugkeren. Zij weten wat zij willen (detective, mannequin, straal jagerpiloot), maar weten niet wat hun te wachten staat (metselaar, vuilophaler, ate liermeisje). Tienduizenden lagere scholiertjes gaan door en zullen in september de banken van de ulo, v.h.m.o. of technische- en nijver heidsscholen bevolken. Velen van hen zul len afvallen, omzwaaien of met veel ups en downs een hoger geschoolde staat bereiken maar ook zij tasten meestal in een duistere toekomst. Concrete wensen vormen zich na de puberteit en dan komen ook factoren als status, inkomen, vuil of schoon werk, arbeidsvreugde binnen de adolescenten horizon. Omdat de meeste jongelui nog een ondui delijk beeld van de toekomst hebben, trach ten de bedrijven, die jongeren willen aan trekken, via met veel gevoel voor psycho logie opgestelde advertenties de adspirant- sollicitantjes een sterk gevoel van zekerheid te geven. Status „Ken je goed Nederlands? Doe dan liever hoofdwerk, omdat een baan op kan toor nu eenmaal meer aanzien geeft en meer vooruitzichten biedt." Met dergelijke annonces tracht men de jongelui te pakken. Een dergelijke advertentie onthult nog eens duidelijk, hoe groot de macht is van statussymbolen in onze moderne maatschap pij- „Een kantoorbaan geeft meer aanzien Met dergelijke slogans wordt de witte- boorden-mentaliteit in leven gehouden. Van daar dat zelfs jongelui, die op de middel bare school beslist niet mee kunnen komen er toch op moeten blijven van hun ouders. Als ze later maar met een witte boord kun nen lopen, is de status-droom verwezen- I lijkt. Dan kunnen deze in onberispelijk kostuum gestoken „sjorsklanten" zich toch verheven voelen boven de „vetkuiven", die aan de schaafbank of op de tractor soms een aanmerkelijk dikker belegde boterham verdienen. De statusdrang kan overigens op den duur problemen opwerpen op de arbeidsmarkt, want de meeste arbeidsbureaus constateer den ook dit jaar een sterk adolescenten verlangen naar „schoon" en eventueel zit tend werk. Het aantal kantoorbedienden en werkers in de dienstensector neemt aanmerkelijk sneller toe dan het aantal werknemers in de industrie en deze ontwik keling kan men niet zonder zorg gadeslaan. Zorgvuldig Vele bedrijven geven in hun personeel annonces blijk van een zorgvuldige studie van sociaalpsychologische handboeken. Men geeft er blijk van te weten hoe men de jeugd moet „grijpen". Ziekenhuizen, psychi atrische inrichtingen en soortgelijke instel lingen leggen in hun personeelsadvertenties de nadruk op „zorg voor de medemens", daarmee appellerend aan het moederinstinct, dat in ieder meisje leeft. Kantoorwerk wordt vaak identiek geacht met saaiheid, vandaar dat vele bedrijven, bankinstellingen en overheidsdiensten hun toekomstige typistes „afwisselend werk" in het vooruitzicht stellen. Sociologen, o.a. dr. G. M. Ydo in zijn standaardwerk „Plezier in het werk", heb ben gewezen op de grote betekenis van de sfeer in het moderne bedrijf. Onder sfeer kan men rekenen een prettige collegiale omgang, uitstekende hygiënische toestanden en vele andere zeer uiteenlopende factoren die tesamen het bedrijfsklimaat bepalen. In de personeelannonces wordt daarom veelvuldig gesproken van „prettige sfeer", „gezellig kantoor", gratis vakopleiding en kantines. Wikken en wegen Bij grote bedrijven en overheidsinstellin gen wordt veel zorg aan de personeelswer- ving besteed. Met name bij de P.T.T. en de Nederlandse Spoorwegen, waar het personeelstekort al jaren voelbaar is, worden de advertentieslogans met zorg gekozen. Grondige marktverkenning en soms een uit gebreide enquête gaan er aan vooraf. De tijd, dat de personeelschef wel eventjes een advertentie in elkaar drukte, is allang voor bij. Dikwijls wordt een advertentiebureau om advies gevraagd. Uitvoerig wikt en weegt men, voor welke aspecten de jonge mens extra gevoelig is. Zo zijn dit voorjaar al duizenden jonge mensen het middelpunt van zorgvuldig ge timede wervingscampagnes, en kunnen zij te kust en te keur gaan bij talrijke, om jonge krachten springende werkgevers, die met royaal gebaar promotiemogelijkheden, pri ma sociale voorzieningen en een uitsteken de pensioenregeling in het vooruitzicht stel len, nog voor de aankomende krachten het einddiploma en hun cijferlijstje in de zak hebben (Nadruk verboden.) Zondagdienst artsen Dit weekend doen dienst dok ter 'tHart, tel. (01107) 338 en dokter Janssen, tel. (01108) 319 WATERSTANDEN geldig voor de noordkust van Noord-Beveland FEBRUARI - MAART 1966 hoogwater 053 13.30 1.48 14.19 2.37 15.16 3.21 15.44 4.00 16.24 4.36 17.02 5.16 17.39 5 Zaterdag 6 Zondag 7 Maandag 8 Dinsdag 9 Woensdag 10 Donderdag 11 Vrijdag Opbrengst inzameling Huwelijksgeschenk gemeente Kortgene De opbrengst van de in de ge meente Kortgene gehouden inzameling voor het huwelijks geschenk voor prinses Beatrix en de heer Claus von Ams- berg is als volgt: Colijnsplaat 442.84 Kats /150.48 Kortgene 397.39 Totaal 990.71 Maandag 7 maart te Wissenkerke donderdag 17 maart te Colijnsplaat in het Groene Kruisge- bouw aldaar. voor zondag 6 maart 1966 Ned. Herv. Kerk Wissenkerke 10 uur de heer A. P. Cornet en 2.30 uur ds. De Gelder. Ned. Hrev. Kerk Kamperland 10 en 2.30 uur ds. Alb. van den Ban. Ned. Herv. Kerk Geersdijk 10 uur ds. C. M. Metselaar uit Goes en 2.30 uur de heer Kraak. Ned. Herv. Kerk Kats 10 uur ds. L. J. C. Visbeek en 2 uur ds. J. Visbeek. Ned. Herv. Kerk Kortgene 10 uur ds. Willekes en 2.30 uur ds. Reijenga. Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat 10 uur ds. B. C. de Gelder en 2.30 uur ds. Visbeek Sr. Geref. Kerk Wissenkerke 10 en 2.30 uur ds. Radder van Kamperland. Geref. Kerk Geersdijk 10 en 2.30 uur ds. Meijer uit Souburg. 9 maart (biddag) 10 uur ds. Den Boer uit Zaamslag en 2.30 uur ds. van Rheenen uit Co lijnsplaat. Geref. Kerk Colijnsplaat 10 en 2.30 uur ds. J. Schippers van Amsterdam. 9 maart (biddag) 2.30 uur ds. Den Boer van Zaamslag en 7.30 uur ds. Van Rheenen. Geref. Kerk Kamperland 10 en 2.30 uur ds. J. G. Feen- stra van Den Haag. Geref. Gem. Kamperland 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. Woensdag 9 maart (biddag) 10, 2.30 en 6 uur ds. F. Harinck van Benthuizen. Geref. Gem. Colijnsplaat 10, 2 en 6 uur leesdienst. Woensdag 9 maart (biddag) 10, 2 en 6 uur de heer Van Vliet. Geref. Gem. Kortgene 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. Woensdag 9 maart (biddag) 10, 2.30 en 6 uur ds. Huisman uit Vlaardingen. NIEUWE STAATSLOTEN af te halen tussen 7 en 13 maart MEVR. DOBBELAAR telefoon (01199) 272 Heden overleed onze lieve vader, schoonvader, grootvader en overgrootvader LAURENS CORNELIS MAAS (weduwnaar van Maria Pieternella Maas), op de leeftijd van 82 jaar. Den Haag: L. M. L. Lachowitsky-Maas. M. Lachowitsky. C. W. A. Bloemendaal. Amsterdam: M. Könemann-Lachowitsky. H. H. Könemann. Peter. Judith. Den Haag, 1 maart 1966. Louise de Colignystraat 19. De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer Bach ten Steene 1 te Middelburg. De begrafenis heeft plaats op heden, zaterdag 5 maart, om 12.00 uur op de algemene be graafplaats. Vertrek van de stoet om 11.30 uur van hotel De Burg. Geen bezoek, geen bloemen, geen toespraken. Burgemeester en wethouders roepen sollicitanten op naar de betrekking van voor de U.L.O.-school Inlichtingen te verkrijgen ter secretarie. BIJ A. BOOT HOOFDSTRAAT 60 KORTGENE TE KOOP: woon- en winkelhuis MET GROOT ERF Voor alle doeleinden geschikt Kerkstraat 13 Wissenkerke Programma ORANJEFEEST WISSENKERKE DONDERDAG 10 MAART, ter gelegenheid van het huwelijk van H.K.H. prinses Beatrix met de Heer Claus von Ams- berg. 8.30 uur. Afhalen der schoolkinderen door Apollo met rondgang door het dorp. 9.00 uur. Kinderspelen in de Kerkstraat. 11.00 uur. Pauze. 2.00 uur. Voetbalwedstrijd. 3.15 uur. Uitreiking prijzen Kinderspelen met tractatie op de muziektent. 3.30 uur. Volksspelen in de Kerkstraat. O.a. hindernisrijden met brommers, kussen gevecht en touwtrekken. 5.30 uur. Pauze. 7.00 uur. Optreden WIK in het verenigings gebouw. 8.00 uur. Concert door Apollo op de muziek tent. Carnavalsprogramma. 9.30 uur. Fakkeloptocht. Doe mee aan de gevel of etalageversiering, waarvoor prijzen beschikbaar zijn. Wegens jaarbeursbezoek is dinsdag L. Tange Kleine Bazar Wissenkerke P Moderne mensen slapen zacht en toch stevig op een kapokmatras met het Stica Keurmerk. Notaris J. J. W. Klop te Kort gene zal op donderdag 17 maart 1966 om 19.30 uur in café „De Schelde" te Colijns plaat, voor de erven van mevr. P. Alebregtse-Hollestelle publiek verkopen met stenen varkenshok, houten schuur en erf aan de Ringweg 76 te Colijnsplaat, groot 2.22 are. Ontruimd te aanvaarden bij de betaling voor of op 18 april a.s. Voor bezichtiging zich te ver voegen Ringweg 1 te Colijns plaat.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1966 | | pagina 3