NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD BEAT als PROTEST Ploovier heeft DE schoenen Psycho-somatische klachten nemen sterk toe No. 3169 Zaterdag 30 oktober 1965 69e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs f 3.00 per jaar Franco per post f 7.50 Advertenties 8 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen Wanneer tieners en twintigers een avond je uit dansen gaan, zouden zij niet graag willen dat hun ouders zich onder de toe schouwers bevonden. Want tien tegen één dat de volgende dag het dansen van zoon of dochter in de boezem van het gezin tot een pedagogisch vraagstuk zou uitgroeien. „Dat heeft niets met dansen te maken" zegt de vorige generatie, wanneer zij haar kinderen de dolste sprongen ziet maken op de primitieve klanken van de opzwepende beat-muziek. „Schilder de gezichten van die jongens en meisjes zwart, trek ze nog meer kleren uit, en je waant je midden in het A- frikaanse oerwoud, waar primitieve neger stammen op het exotische ritme van de tam tam hun rituele dansen uitvoeren", kan een verbolgen vader beweren. Maar is het nu wel nodig dat men zo'n punt maakt van het moderne dansen? Ook in andere tijdvakken in de geschiedenis heeft Terpsichore, de muze van de dans, vaak boze blikken van de oudere generatie te verduren gehad, maar door de eeuwen heen heeft zij met souvereine ironie deze kritiek doorstaan en zich ontwikkeld al naar gelang de behoeften van een tijdperk haar daarom hebben verzocht. Van uitbeelding naar uitleving Men zou over de geschiedenis van de dans bladzijden vol kunnen schrijven. Hoe versohillend er in de loop der eeuwen ech ter ook is gedanst, -twee elementen zijn in de dans steeds op de voorgrond getreden, het musische en het plastische element. Of men wilde door het dansen iets uitbeelden, of men wilde de natuurlijke vaardigheid van het menselijk lichaam tot een hoge graad van virtuoziteit opvoeren. In vroegere tijden wilde men met de dans vooral iets uitbeelden. Onze verre voor vaderen gingen bijvoorbeeld vruchtbaar- heidsdansen uitvoeren voor het land, het dier of de mens. Als er iemand was gestorven, danste men de lijkdansen voor de zielerust van de dode. Ook waren er zonnedansen die de goden gunstig moesten stemmen zo dat de oogst niet door slecht weer verwoest kon worden. (Als men dit gebruik over zou brengen naar onze tijd, zouden tieners dus een cha-cha-cha kunnen gaan dansen om het K.N.M.I. te bewegen voor een zonnige vakantie zorg te dragen Volgens voorschrift. Het repertoire van de oude dans is on metelijk rijk. Kenmerkend voor de meeste oude dansen was, dat men bijzonder hechtte aan de vorm. Dat wil zeggen, de bewegin gen, die de dansenden moesten uitvoeren, bleven sterk gebonden aan een voorgeschre ven patroon. Men kan in de dans zijn vreugde wel ui ten, maar deze vrijheid van gemoedsuiting bleef een vrijheid in gebondenheid, gelijk de meesters uit het klassieke tijdperk der muziek hun emoties uitten in een uitgeba lanceerd vormschema. De hofdansen, zoals die ten tijde van Lo- dewijk XIV werden uitgevoerd, het menuet uit de rococo-tijdperk, en zelfs de oude wals, zoals die in fin-de-siècle periode in de Ween- se balzalen werd gedanst, zijn de beste voor beelden, die men hier kan noemen. Het mu sische element domineerde weliswaar in de ze dansen, maar deze dansvormen waren erg gebonden aan tijd en millieu en verstarde aldra tot een curiositeit. Verval. Omstreeks de laatste eeuwwisseling heers te er in de wereld van de dans een alge meen dieptepunt. De gezelschapsdans leek vulgair te worden met de hoogtij vierende can-can. Het was Isora Duncan die de eerste mo derne danspassen maakte. Even later wer den de Zuid- en Noordamerikaanse dansen ingevoerd. De cakewalk, de twostep, tango, charleston en vele andere ritmische dansen doken op. Alleen de wals, op hofbals van keizer Wilhelm II wegens onzedelijkheid verboden, handhaafde zich aanvankelijk nog krachtig, maar is nu nog voomameijk een zaak van de operette en de concertzaal (Strauss). Na de eerste wereldoorlog moest de drie kwartsmaat plaatsmaken voor de vierkwarts maat. De foxtrott veroverde de wereld, en de oorzaak van deze snelle triomf ligt in de revolutionaire veranderingen, welke het maatschappelijk leven kenmerkten. Zo zette de emancipatie van de vrouw zich in de moderne dans krachtig voort. Dat man en vrouw gelijkwaardige partners zijn, werd in de moderne dans aanvaard. De man mag nog de leiding hebben, maar zijn partner moet een gelijkwaardige prestatie opbrengen bij het volgen. Tegenover de techniek van de figuren voor de man staat een even rijke, afzonderlijke techniek in de damespassen. Vroeger was dat anders, toen een vrouw een stuntelige rol had in het me nuet, waardoor haar cavalier des te meer kon schitteren. Jong zijn. De moderne dans had dus allereerst een sociale betekenis het beklemde de gelijk heid tussen man en vrouw. Maar ze drukte daarnaast nog een ander cultureel veschijn- sel uit. In onze eeuw wordt de jeugd verafgood. Zelfs oudere mannen kleden zich gaarne jong, oudere vrouwen werken ook kwistig met verjongingsmiddelen, lippenstift en na gellak. De moderne dans appelleerde aan die behoefte om voor alles jong te zijn. Kon bij wijze van spreken een rheumapatiënt nog wel een menuet dansen, voor de moderne dans is liohaamsconditie, lenigheid en veer kracht vereist. Zo zien we, dat de moderne dans niet voor niets in deze eeuw is opgekomen. Zij is een weerspiegeling van ons tijdperk. Compensatie. Maar wat dan te denken van de caprio len, die onze tieners thans op de dansvloer uitvoeren? U wilt toch niet zeggen dat deze springerige jongelui een weerspiegeling ge ven van de gereglementeerde maatschappij, waarin wij leven? Toch is dat in zekere zin wel zo. De beat- muziek met haar strakke ritme en overheer sende slagwerk illustreert wel degelijk iets, het is een verschijnsel met een diepere ach tergrond dan men zou veronderstellen. Wel licht is deze beat met zijn primitieve rit miek een protest tegen onze overgeorgani- seerde maatschappij. Hierin vinden de jonge lui een compensatie voor een sterk geregle- Lichamelijke functies hangen nauw samen met het gevoelsleven Elke huisarts kan het u verzekeren: een groot aantal lichamelijke klachten, waarmee zijn patiënten bij hem komen, hebben een psychische oorzaak. De invloed van emo ties op de fysiologie van de darmen, de luchtwegen, het hart en de bloedvaten, de zweetafscheiding en de elektrische huidweer stand is zeer groot en aangezien talrijke mensen tegenwoordig onder grote psychische druk leven, vertonen verschillende lichame lijke kwalen een sterke toeneming. Hier ligt een enorm terrein van onder zoek braak voor de psycho-somatologie. Daaronder verstaat men een werkrichting in de geneeskunde die er van uitgaat, dat ziel (psycho) en lichaam (soma) onafscheide lijk met elkaar zijn verbonden en voortdu rend en intensief invloed op elkaar uitoe fenen. Verband tussen cultuur en ziekte. Een 60-jarige weduwe leed, kort na de dood van haar man, aan evenwichtsstoornis- sen. Daardoor kon zijn haar huishoudelijk werk niet doen, noch dorst zij de straat op om boodschappen te halen, zodat familie, buren, etc. voor haar moesten inspringen. De huisarts verwees haar naar een specia list, die geen liohamelijke afwijking consta teerde. Een onderzoek in het ziekenhuis leverde evenmin iets op. Het viel de dok- menteerd levenspatroon, dat hun door de samenleving wordt opgedrongen. Zij willen zich uitleven, om weer beter tegen de eisen van deze verzakelijkte, gereguleerde maatschappij bestand te zijn. Compensatie voor de plichten van hun dagelijks beroep, voor hun door weinig recreatieruimte ge remde bewegingsdrift. Ouders, die zich verzetten tegen deze op het oog zo primitieve vorm van ontspannnig zouden zich kunnen afvragen wat hun kin deren zouden gaan doen, wanneer zij zich niet op deze helemaal niet zo ongezonde wijze zouden kunnen uitleven. Want de tieners van vandaag raken hun agressie, hun angsten, hun opgekropte gevoelens niet meer kwijt bij het dansen van quadrille of een menuet. Dat feit moeten wij aanvaarden. (Nadruk verboden) door dr. J. Holthausen toren wel op, dat de vrouw zeer nerveus was en dat zij bijna gebelgd was over het feit, dat men beweerde dat zij lichamelijk volkomen in orde was. Men verwees haar naar een zenuwarts. De weduwe verzette zich hier heftig tegen. Na veel vijven en zessen ging zij toch. Uit de gesprekken met de vrouw bleek, dat de dood van haar man haar zeer had aangegrepen en dat zij een hevige angst koesterde dat iedereen haar nu zou verge ten. Haar ziekte, en al de gesprekken er over, plaatsten haar echter in het middelpunt al ler zorg en belangstelling. Zij had die kwaal nodig om mensen aan zich te binden! Dit alles gebeurde natuurlijk onbewust. Toen zij zich hiervan tenslotte bewust werd, verdwenen die evenwichtsstoornissen. Daarmee was de kous niet af, want de vrouw verviel nu in een toestand van geestelijke depressie. Medisch bezien bleek dit echter een voordeel. De arts kon zich samen met de vrouw verdiepen in haar wérkelijke pro blemen. Er werd, na inschakeling van een dienst van maatschappelijk werk een oplos sing gevonden, doordat de vrouw introk bij een andere weduwe, aan wie zij veel steun had zodat zij niet meer de angst voelde door iedereen vergeten te worden. Klachten over evenwichtsstoornissen deden zich niet meer voor. Nauwe samenhang. Deze ziektegeschiedenis, opgetekend in de analen van een geneesheer van een neu- ropsychiatrische universiteitskliniek, maakt duidelijk dat ongunstige emoties de functies van het lichaam kunnen verstoren. En niet altijd is de therapie even gemakkelijk als in bovenstaand geval. Door sterke emoties kan de structuur van inwendige organen zodanig worden ver stoord, dat men niet meer met een verwij zing naar een zenuwarts kan volstaan. In de interne klinieken zijn de laatste 20 jaar onderzoekingen gedaan over de bete kenis van emoties voor het ontstaan en be loop van sommige inwendige ziekten. De belangrijkste ontdekking was, dat emoties dikwijls een oorzaak vormen voor tot dan toe als zuiver lichamelijk beschouwde ziek ten. Wij noemen als voorbeelden ulcus ven- triculi et duodemi (zweer van de maag en twaalfvingerige darm) en astma bronohiale. Voorts verkregen de medische onderzoekers aanwijzingen dat althans het beloop van ziekten als diabetes, reuma, hypertensie (ver- hoogdde bloeddruk) en tuberculose in aan zienlijke mate door de emotionele toestand van de patiënt wordt beïnvloed. Een verklaring hiervoor is het feit, dat on ze emoties en ons gevoelsleven nauw met de lichamelijke functies samenhangen. Ieder weet, dat angst de bloeddruk kan doen op lopen en vele mensen bleek maakt, of doet zweten. Beklemdheid op de borst, misse lijkheid en hoofdpijn zijn voldoende bekend als mogelijk nerveuze verschijnselen. De schakel tussen het gevoelsleven en al deze verschijnselen is het vegotatieve zenuw stelsel, dat zo onverbreekbaar met zowel psychische als lichamelijke functies is ver bonden. Sociale omstandigheden. Nu zou men veronderstellen, dat psycho somatische klachten zich het meest voordoen bij nerveuze psychotische personen, wier ze nuwgestel duidelijk van streek is. Dit is nu juist niet het geval. Zo verwonderlijk is dat overigens niet. Geestelijk gestoorde mensen plegen hun angst en agressie door gaans wel af te reageren. Het zijn juist de geestelijk gezonde figuren die hun angsten onderdrukken en hun agressie opkroppen. Bij hen treft men de „psycho-somatoses" het meest aan. Ongedachte perspectieven openen zich hier voor de sociale geneeskunde. Bij vele lichamelijke ziekten als astma, maagzweer, sommige hart- en vaatziekten e.a. spelen psychische factoren een rol. Maar deze fac toren liggen weer vaak in sociale omstan digheden verankerd. Zo hebben mensen met ernstige huwelijksmoeilijkheden vaak meer lichamelijke klachten dan degenen die zich verheugen in een harmonische echtverbin tenis. Minder ontlading. De sociale omstandigheden die tot inner lijke conflicten leiden, hopen zich in onze samenleving op. Onze cultuur met haar toenemende reglementering, inperking van ontplooiingsmogelijkheden voor de onafhan kelijke mens, haar toenemend beroep op zelfbeheersing, enerzijds en minder gelegen heid voor primitieve driftbevrediging ander zijds, vergt een steeds grotere aanpassing van de westerse mens. Men moet, om niet in conflict te geraken met de gemeenschap, steeds meer verdragen en opkroppen. Psycho-somatische ziekten komen onder primitieve volkeren vrijwel niet voor, omdat men daar zijn driften gemakkelijker kan ontladen. Terwijl men bij de Afrikaanse ne gers geen hypertensie aantreft, hebben vele Amerikaanse negers wél klachten over ver hoogde bloeddruk. Tijdens de laatste jaren der tweede wereldoorlog, toen onze maat schappij in een min of meer primitieve fase verviel, kwamen maag- en darmklachten in ons land vrijwel niet voor. Syndroom-verschuiving. Pas in deze eeuw hebben de psycho-so matoses hun intrede in de westerse landen gedaan. De maagzweer en darmaandoenin gen, noch de astma kwamen vroeger veel voor. Uit sociaal geneeskundig oogpunt is dit wel te verklaren. Veel grotere groepen der bevolking gedragen zich nu gediscipli neerd. Er is sprake van een toenemende rem ming der driftontlading, die bepaald wel een voordeel is bij de bestrijding van de criminaliteit, alcoholisme e.d., maar die an derzijds de innerlijke spanning bij veel men sen zó kan doen verhogen, dat andere ziek ten kunnen ontstaan. De on-maatschappelijk- heid neemt af, maar aandoeningen van an dere aard bedreigen nu de gezondheid. Men noemt dit in de geneeskunde „syn droom-verschuiving", het verschijnsel dat een ziekte verdwijnt om voor een ander plaats te maken. Deze verschuiving ontmoe digt de artsen echter niet. Huisartsen en in ternisten beseffen, dat zij de patiënt in zijn totaliteit moeten benaderen, d.w.z. hem niet alleen van zijn lichamelijke kwaal af te hel pen, maar ook aandacht te schenken aan de innerlijke omstandigheden, die de kwaal veroorzaken of beïnvloeden. Op het terrein der geestelijke volksgezondheid vinden de „organische" arts en zenuwarts elkaar steeds meer. (Nadruk verboden) Iff <#e donker Zondagavond j.l. werd bijna het gehele eiland Noord-Beveland in donker gewikkeld. Alleen de Prinsendijk, de sluis te Kats en de helft van Kortgene hadden nog stroom. Oor zaak van dit ongemak brengende euvel was het breken van de hoofdvoedingskabel van Noord-Beveland, lopend van de Prinsendijk naar Kortgene. Deze kabel is in het verse dijklichaam gelegd en door het zetten van de grond, wat tevens een inkrimping in houdt, is deze kabel op een las stukgetrok ken. Door een ploeg van vier man P.Z.E.M.- personeel is de gehele nacht door tot maan dagavond 6.30 uur gewerkt, voordat de ge hele storing was opgeheven. Dat men zondagavond toch al tegen elf uur weer stroom had, was te danken aan een hele serie ingewikkelde schakelingen, die nodig waren om de stroom over een ou de voedingskabel te leiden, die daarvoor ei genlijk niet meer geschikt was. Dat dit uit eindelijk toch nog lukte, is te danken aan het vakmanschap van het P.Z.E.M.-perso- neel. Naar ons zondagavond is gebleken, wordt de districtsmonteur, de heer Hamelink, door particulieren veel te vaak opgebeld hoe ver het met de reparatie staat en of hij wel weet dat er geen stroom is. Wij kunnen onze lezers mededelen dat door een zeer eenvoudig doch feilloos sy steempje de heer Hamelink ogenblikkelijk weet dat er een storing van behoorlijke om vang plaats heeft. Daarom willen wij u met klem adviseren hem zo min mogelijk tele fonisch lastig te vallen. Dit bevordert ten zeerste de werkzaamheden en de telefoon lijn wordt niet "geblokkeerd voor dringende technische gesprekken. Toch kan men moeilijk zeggen dat onze dansen onzedelijk zijn. Ganzepoorlstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1965 | | pagina 1