NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
EEB23
Mao Tsje-toeng
Meubelmakers zijn kunstenaars
Plonrier heeft DE schoenen
No. 3168
Zaterdag 23 oktober 1965
69e jaargang
Rillerig? Onprettig?
Pas dan op voor griep!
Neem direct 2 'ASPRO's.
'ASPRO' bevat alles om
een opkomende griep
snel en doeltreffend te
bestrijden.
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs f 3.00 per jaar Franco per post f 7.50 Advertenties 8 cent per mm
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
Het middelpunt van politieke krachtenveld in Azië
De gehele Chinese politiek staat onder
zijn controle. Niemand die van deze nood
zaak meer overtuigd is dan Mao zeil. Bijna
altijd voert de verantwoordelijkheid de mens
op tot grootheid. Zo is Mao in het gevoel
van zijn zending gegroeid, hij voelt de red
ding der volksrepubliek als de hèm opge
legde levenstaak.
Een grote idee leeft in deze man. De con
ceptie van een wereldrijk, dat een domine
rende rol vervult in de internationale poli
tiek. Maar, beter gezegd, deze idee leeft niet
in hem, ze is in hem VERSTARD. Daarom
beschouwt hij iedere andere mening dan de
zijne als verraad.
Hij kan slechts mensen verdragen, in zover
zij als een spiegel zijn eigen opvattingen te
rugkaatsen, zolang zij kritiekloze volgelin
gen zijn als Tsjoe-en lai; ieder ander scheidt
de grimmige loog van zijn gallig tempera
ment onverbiddelijk af. Slechts in de strak
heid is zijn sterkte, in de intolerantie zijn
kracht.
Confuciaanse held.
Mao is het prototype van de Confuciaan
se held, die niet alleen een geleerde, maar
ook een man van de daad is. Hij heeft thans
het toppunt van zijn macht bereikt. Hij be
vindt zich op gevaarlijke hoogte. Weinig
Chinese heersers hebben zich op zulk een
top kunnen handhaven. Maar Mao heeft het
volk mee. En de poütieke wind ook.
China's geslepen leider buit de tragische
tegenstellingen, die Azië verscheuren, be
hendig uit. Zijn trawant Ho Tsji Minh zorgt
er voor, dat in Indo-China de sfeer blijvend
wordt vertroebeld en verder verplichtte hij
Indonesië en Pakistan aan zich door partij
te kiezen in de conflicten tegen Maleisië,
resp. India.
Zo bepaalt Mao's bij alle demonie mathe
matisch nauwkeurig en precies intellect voor
een belangrijk deel het politieke krachtenspel
in Azië. Deze macht van Mao over zijn ei
gen volk en de andere volkeren van Azië
heeft echter niets magisch en hypnotisch. Zij
is een door vlijt, bekwaamheid, systematisch
berekenen en oosters geduld verworven
macht, die kwade zaak voor de westerse
wereld in geheel Azië geen adekwaat te
genwicht heeft.
(Nadruk verboden)
demonisch en mathematisch
in de houtbewerking
Er bestaat een soort vlieg, die haar larve
op de rug van een spin deponeert en wel
zo, dat die zich er op geen enkele manier
van bevrijden kan. De larve groeit aan de
spin vast en drinkt zijn 'bloed. De rol, die
rood-China thans in het door hevige con
flicten verscheurde Azië speelt, zou men
kunnen vergelijken met die van deze larve.
De centrale figuur in dit tragisch krach
tenspel is Mao Tsje-toeng. Plij is de onbe
twiste meester van communistisch China met
een macht die groter is dan ooit enig heer
ser heeft bezeten. Nimmer in de historie had
één enkel man zo'n grote macht over zoveel
mensen. De macht die Mao vertegenwoor
digt, is definitief geworden en in toenemen
de mate wordt het lot van een immens we
relddeel bepaald door de beslissingen die hij
neemt en het volk dat hij leidt.
Mao gelooft vooral in zichzelf.
Wat zijn uiterlijk aangaat is hij plomp,
grof gebouwd en heeft hij het lichaam van
een boer. Met zijn door sterke rimpels ge
ploegd gelaat en zijn stevige, ietwat logge
lichaamsbouw doet Mao denken aan een
onmatige en barse kroegbaas van een her
berg langs de grote weg. Maar hij loopt met
lichte tred, behoedzaam, bijna sluipend, als
een kelner uit een Chinees restaurant, die
onverwacht met een bami-schotel achter u
staat.
Hij spreekt niet zoals men zou verwach
ten met een zware basstem, maar. met een
ijle lichte bariton. In tegenstelling tot pre
mier Tsjoe-En-lai besteedt hij weinig aan
dacht aan zijn uiterlijk. Wanneer hij zich
een nieuw costuum heeft aangeschaft, ziet
dat er gauw verkreukeld en afgedragen uit.
Uit zijn ogen kan men een scherp ver
stand aflezen, maar zijn gezichtstrekken spre
ken niet van een sterk gevoelsleven. Hierin
vergist men zich. Want Mao is niet alleen
een keihard diplomaat, maar óók een poë
tisch mens, die zijn politieke ideeën uiteen
zette in enkele standaardwerken over de
communistische dogmatiek maar zijn ge
voelens uitte in een 70-tal subtiele gedich
ten. De poëzie heeft in het bewogen leven
•van deze heerser altijd een grote rol ge
speeld. Geheel verborgen op de ontoegan
kelijke achtergrond van zijn diplomatieke
loopbaan vormde de poëzie een tegenwicht,
dat zijn onrustige bestaan verlichtte, hem
gelegenheid gaf gevoelens te uiten, die hij
als politicus moest verbergen.
Overwicht door geduld.
Mao is een man, die zich uiterlijk goed
kan beheersen. Zelden geraakt hij in zicht
bare toorn, nooit trilt een zenuw in zijn ge
laat. Nooit bemerkt men onder dit ondoor
grondelijk masker een werkelijke spanning
Deze onverstoorbaarheid is Mao's eigenlijke
kracht.
Oudere partijgangers, die hem kennen uit
de twintiger jaren toen Mao boerenopstan
den organiseerde tegen de heersende Kwo-
min-tang, bewonderden hem Teeds als de
man, die zijn krachten behendig gebruikte
en waakzaam loert op de fouten van ande
ren. Als de man, die de anderen eerst hun
energie laat opgebruiken om dan beslissend
toe te stoten. Dit overwicht van het geduld
is een van Mao's sterkste troeven in het po
litieke hazardspel. Wie zó kan wachten, wie
zich zó kan verbergen, die kan ook de be-
drevenste verschalken.
China's leider heeft heel wat moeilijke
omstandigheden moeten overwinnen voordat
hij geroepen werd tot de hoge post, die hij
thans bekleedt. De man, die eens de le
gendarisch geworden „Grote Mars" door de
12 Chinese provincies organiseerde om het
fundament voor de communistische staat te
leggen, heeft dikwijls in levensgevaar ver
keerd.
Zijn levensloop overziende, ziet men hem
groeien en strijden. Groeien als een boom
met zeer diepe wortels in de oeroude grond
van China. Strijden met zijn omgeving en
zijn ontelbare vijanden.
Mao Tsje-toeng, een intellectueel, een a-
vonturier, èen dichter, een terrorist, een
staatsman. Een in de strijd geharde typische
Oosterse communist. Man met een dichter
lijke geest, die echter als politicus de onver
zoenlijkheid aan de dag legt die eens de Chi
nese keizers kenmerkte. Mao is nooit voor
geweld en terreur teruggeschrokken, wan
neer deze zijns inziens onvermijdelijk waren
ter realisering van zijn idealen. Hij heeft
nooit laten blijken hierover gewetensbezwa
ren te hebben.
Geweld en terreur zijn noodzakelijk, zo
redeneert Mao, daar zij mettertijd tot iets
consrtuctiefs zullen leiden, zoals de mest o-
vergaat in vruchtbare aarde. Er bestaat in
deze wereld nu eenmaal niet iets goeds dat
in eerste instantie niet uit iets onreins is
voortgekomen.
Zo ongunstig Mao over zijn tegenstanders
denkt, zo gunstig beoordeelt hij zichzelf.
Gehele leiding.
De 72-jarige boerenzoon heeft in de laat
ste jaren weliswaar vele taken, die hij eerst
uitvoerde, aan ondergeschikten gedelegeerd
maar nog altijd is hij de man, die in China
de dienst uit maakt.
Mao Tsje-toeng,
man die
alleen zichzelf
kiest.
Er schuilt een zekere waarheid in het ge
zegde, dat een meubelmaker een soort „ver
edelde" timmerman is, omdat hij het be-
roepsideaal van de allround houtbewerker
het meest nabij komt. Met vrijwel iedere
houtsoort, ook zeer zeldzame, behoort hij be
kend te zijn en hij weet ook wat hij met deze
houtsoorten kan doen.
De meubelmaker is een kunstenaar in de
houtbewerking. Van veel meubelmakers is
het bekend, dat zij als beeldhouwer ook hun
mannetje staan, en dat is niet zo verwonder
lijk;" want hel komt niet zelden voor, dat 'Hif
een opdracht krijgt om een meubelstuk te
vervaardigen, waaraan meer of minder hout
snijwerk in bepaalde voorstellingen te pas
komt. Ook krijgt hij regelmatig te maken met
het repareren van antieke meubelen en zelfs
soms met de restauratie ervan, 't Behoeft
geen betoog, dat dit uiterst secuur en moei
lijk werk is, dat niet zomaar kan worden ge
leerd, maar waarvoor naast een ervaring van
tientallen jaren een grote dosis gevoel voor
het vak nodig is.
1 op de 12.000
In de grote tot middelgrote plaatsen treft
men ongeveer één meubelmakersbedrijf aan
per 12.000 inwoners, welke voor voldoen
de opdrachten zorgen voor een behoorlijk
bestaan. De meeste van deze bedrijven zijn
vrij klein met in het algemeen niet meer dan
twee a vijf werknemers.
De opdrachten bestaan voor een groot
deel uit het maken van min of meer exclu
sieve meubelen voor eet-, zit- en slaapka
mers, alsmede de inrichting daarvan. Voorts
de inrichting van kantoren en vergaderza
len, alsook de 'betimmeing daarvan aan de
wanden en het plaffond, soms ook van trap
pen en gangen en de inrichting van winkels
en restaurants. De grotere bedrijven krijgen
wel eens opdrachten voor het inrichten van
de verblijven op kleinere en grotere schepen.
Creatief vermogen.
Voor een goede meubelmaker is het van
veel belang, dat hij over voldoende crea
tief vermogen beschikt, om met inachtne
ming van de door de klant geuite wensen,
een ontwerp te kunnen maken van een meu
belstuk of de inrichting van een vertrek.
Daarvoor heeft hij ook nog een ruimtelijk in
zicht nodig, alsmede vorm- en materiaalge-
voel. Voor de uitoefening van zijn beroep
is voorts een grote dosis handvaardigheid
vereist.
Bij de meubelmakers komt vrij sterk de
ambachtelijke geaardheid naar voren van het
bij voorkeur maken van werkstukken met
een éénmalig en uniek karakter. Hij is in
het algemeen geen mens om series te produ
ceren, zoals dat in de meubelfabrieken ge
beurt, omdat daarmee zijn persoonlijke bin
ding met zijn werkstukken, die uit zijn ei
gen creativiteit en handvaardigheid zijn
voortgekomen, verloren gaat.
Karakter.
De werkstukken van een geoefende meu
belmaker kenmerken zich vaak door een
eigen karakter, hetgeen van veel belang is
voor zijn liefde voor het vak en zijn vak-
trots. Deze weerhoudt hem er echter niet
van, om zich door anderen te laten voorlich
ten en ook wel te assisteren bij 't ontwerpen,
uitvoeren, de werkvoorbereiding, de contro-
De veredelt
le, inkoop en levering, maar de eigen zeg
genschap en het vakbekwaam beleid van de
meubelmaker blijven op de voorgrond staan.
De verantwoordelijkheden, die hij op zich
neemt bij het aannemen van een opdraoht
laat hij niet graag los.
Voor de wreknemers in dit bedrijf geldt
voor een groot deel hetzelfde als voor hun
patroons. De ervaren werknemers in het par
ticuliere bedrijf zullen ook veelal worden be
last met de opleiding van leerlingen, die
voornamelijk pas van de l.t.s. komen. De pa
troon moet er voor zorgen, dat zij, al naar
gelang hun graad van bekwaamheid, geva
rieerde opdrachten krijgen uit te voeren,
want in het meubelmakersvak is één van de
voornaamste eisen, die aan een goed vakman
worden gesteld, dat hij allround bekwaam
is in het houtbeweiken.
Werkplaats of fabriek?
Er bestaan nog maar weinig gelegenhe
den om de „antiek restauratie" te leren, om
dat slechts enkele antiquairs nog een eigen
werkplaats hebben. Om het vak goed te be
heersen moet men grondig op de hoogte zijn
met de oude en moderne stijlen.
Voor bekwame meubelmakers kan het ook
interessant zijn om bij een meubelfabriek te
gaan werken. Naast leidende functies in de
productie-afdelingen, waarvoor een bepaalde
technische vaardigheid en inzicht vereist is
timmerlui" maken nog mooie meubelstukken
naast het vermogen om leiding te kunnen
geven, bestaan hier mogelijkheden als meu
belontwerper of prototypebouwer. Voor deze
beide specialisaties is het uiteraard noodza
kelijk, dat men zeer goed op de hoogte is van
de moderne vormgeving op dit gebied en de
mogelijkheden welke het bedrijf biedt.
Twee wegen.
Voor de opleiding tot meubelmaker be
staan twee mogelijkheden. In de eerste plaats
is er een afdeling meubelmaken aan de l.t.s.,
die een cursus geeft van 2 a 3 jaar, met een
vervolgcursus volgens het leerlingenstelsel
van twee jaar. De tweede mogelijkheid is
volgens het leerlingenstelsel meubelmaken
en dan duurt de opleiding 3 a 4 jaar. De
toelatingsleeftijd hiervoor is gesteld op 14
tot 17 jaar en deze cursus wordt verzorgd
door de Stichting tot Bevordering van Nij
verheidsonderwijs in het Houtbedrijf (Van
Baerlestraat 9, Amsterdam).
Aansluitend op deze cursussen bestaan er
nog opleidingen voor de diploma's geziel
(duur: 2 jaar) en meester (eveneens 2 jaar).
Van het vak meubelmaker afgesplitste be
roepen zijn aftekenaar, fineerder, houtfre-
zer, houtschaver, langgatboorder, meubel
monteur, meubelspuiter en politoerder. Van
zelfsprekend komen deze specialisaties uit
sluitend voor in de meubelfabrieken.
(Nadruk verboden)
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES