NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD EEB23 Mao Tsje-toeng Meubelmakers zijn kunstenaars Plonrier heeft DE schoenen No. 3168 Zaterdag 23 oktober 1965 69e jaargang Rillerig? Onprettig? Pas dan op voor griep! Neem direct 2 'ASPRO's. 'ASPRO' bevat alles om een opkomende griep snel en doeltreffend te bestrijden. Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs f 3.00 per jaar Franco per post f 7.50 Advertenties 8 cent per mm Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen Het middelpunt van politieke krachtenveld in Azië De gehele Chinese politiek staat onder zijn controle. Niemand die van deze nood zaak meer overtuigd is dan Mao zeil. Bijna altijd voert de verantwoordelijkheid de mens op tot grootheid. Zo is Mao in het gevoel van zijn zending gegroeid, hij voelt de red ding der volksrepubliek als de hèm opge legde levenstaak. Een grote idee leeft in deze man. De con ceptie van een wereldrijk, dat een domine rende rol vervult in de internationale poli tiek. Maar, beter gezegd, deze idee leeft niet in hem, ze is in hem VERSTARD. Daarom beschouwt hij iedere andere mening dan de zijne als verraad. Hij kan slechts mensen verdragen, in zover zij als een spiegel zijn eigen opvattingen te rugkaatsen, zolang zij kritiekloze volgelin gen zijn als Tsjoe-en lai; ieder ander scheidt de grimmige loog van zijn gallig tempera ment onverbiddelijk af. Slechts in de strak heid is zijn sterkte, in de intolerantie zijn kracht. Confuciaanse held. Mao is het prototype van de Confuciaan se held, die niet alleen een geleerde, maar ook een man van de daad is. Hij heeft thans het toppunt van zijn macht bereikt. Hij be vindt zich op gevaarlijke hoogte. Weinig Chinese heersers hebben zich op zulk een top kunnen handhaven. Maar Mao heeft het volk mee. En de poütieke wind ook. China's geslepen leider buit de tragische tegenstellingen, die Azië verscheuren, be hendig uit. Zijn trawant Ho Tsji Minh zorgt er voor, dat in Indo-China de sfeer blijvend wordt vertroebeld en verder verplichtte hij Indonesië en Pakistan aan zich door partij te kiezen in de conflicten tegen Maleisië, resp. India. Zo bepaalt Mao's bij alle demonie mathe matisch nauwkeurig en precies intellect voor een belangrijk deel het politieke krachtenspel in Azië. Deze macht van Mao over zijn ei gen volk en de andere volkeren van Azië heeft echter niets magisch en hypnotisch. Zij is een door vlijt, bekwaamheid, systematisch berekenen en oosters geduld verworven macht, die kwade zaak voor de westerse wereld in geheel Azië geen adekwaat te genwicht heeft. (Nadruk verboden) demonisch en mathematisch in de houtbewerking Er bestaat een soort vlieg, die haar larve op de rug van een spin deponeert en wel zo, dat die zich er op geen enkele manier van bevrijden kan. De larve groeit aan de spin vast en drinkt zijn 'bloed. De rol, die rood-China thans in het door hevige con flicten verscheurde Azië speelt, zou men kunnen vergelijken met die van deze larve. De centrale figuur in dit tragisch krach tenspel is Mao Tsje-toeng. Plij is de onbe twiste meester van communistisch China met een macht die groter is dan ooit enig heer ser heeft bezeten. Nimmer in de historie had één enkel man zo'n grote macht over zoveel mensen. De macht die Mao vertegenwoor digt, is definitief geworden en in toenemen de mate wordt het lot van een immens we relddeel bepaald door de beslissingen die hij neemt en het volk dat hij leidt. Mao gelooft vooral in zichzelf. Wat zijn uiterlijk aangaat is hij plomp, grof gebouwd en heeft hij het lichaam van een boer. Met zijn door sterke rimpels ge ploegd gelaat en zijn stevige, ietwat logge lichaamsbouw doet Mao denken aan een onmatige en barse kroegbaas van een her berg langs de grote weg. Maar hij loopt met lichte tred, behoedzaam, bijna sluipend, als een kelner uit een Chinees restaurant, die onverwacht met een bami-schotel achter u staat. Hij spreekt niet zoals men zou verwach ten met een zware basstem, maar. met een ijle lichte bariton. In tegenstelling tot pre mier Tsjoe-En-lai besteedt hij weinig aan dacht aan zijn uiterlijk. Wanneer hij zich een nieuw costuum heeft aangeschaft, ziet dat er gauw verkreukeld en afgedragen uit. Uit zijn ogen kan men een scherp ver stand aflezen, maar zijn gezichtstrekken spre ken niet van een sterk gevoelsleven. Hierin vergist men zich. Want Mao is niet alleen een keihard diplomaat, maar óók een poë tisch mens, die zijn politieke ideeën uiteen zette in enkele standaardwerken over de communistische dogmatiek maar zijn ge voelens uitte in een 70-tal subtiele gedich ten. De poëzie heeft in het bewogen leven •van deze heerser altijd een grote rol ge speeld. Geheel verborgen op de ontoegan kelijke achtergrond van zijn diplomatieke loopbaan vormde de poëzie een tegenwicht, dat zijn onrustige bestaan verlichtte, hem gelegenheid gaf gevoelens te uiten, die hij als politicus moest verbergen. Overwicht door geduld. Mao is een man, die zich uiterlijk goed kan beheersen. Zelden geraakt hij in zicht bare toorn, nooit trilt een zenuw in zijn ge laat. Nooit bemerkt men onder dit ondoor grondelijk masker een werkelijke spanning Deze onverstoorbaarheid is Mao's eigenlijke kracht. Oudere partijgangers, die hem kennen uit de twintiger jaren toen Mao boerenopstan den organiseerde tegen de heersende Kwo- min-tang, bewonderden hem Teeds als de man, die zijn krachten behendig gebruikte en waakzaam loert op de fouten van ande ren. Als de man, die de anderen eerst hun energie laat opgebruiken om dan beslissend toe te stoten. Dit overwicht van het geduld is een van Mao's sterkste troeven in het po litieke hazardspel. Wie zó kan wachten, wie zich zó kan verbergen, die kan ook de be- drevenste verschalken. China's leider heeft heel wat moeilijke omstandigheden moeten overwinnen voordat hij geroepen werd tot de hoge post, die hij thans bekleedt. De man, die eens de le gendarisch geworden „Grote Mars" door de 12 Chinese provincies organiseerde om het fundament voor de communistische staat te leggen, heeft dikwijls in levensgevaar ver keerd. Zijn levensloop overziende, ziet men hem groeien en strijden. Groeien als een boom met zeer diepe wortels in de oeroude grond van China. Strijden met zijn omgeving en zijn ontelbare vijanden. Mao Tsje-toeng, een intellectueel, een a- vonturier, èen dichter, een terrorist, een staatsman. Een in de strijd geharde typische Oosterse communist. Man met een dichter lijke geest, die echter als politicus de onver zoenlijkheid aan de dag legt die eens de Chi nese keizers kenmerkte. Mao is nooit voor geweld en terreur teruggeschrokken, wan neer deze zijns inziens onvermijdelijk waren ter realisering van zijn idealen. Hij heeft nooit laten blijken hierover gewetensbezwa ren te hebben. Geweld en terreur zijn noodzakelijk, zo redeneert Mao, daar zij mettertijd tot iets consrtuctiefs zullen leiden, zoals de mest o- vergaat in vruchtbare aarde. Er bestaat in deze wereld nu eenmaal niet iets goeds dat in eerste instantie niet uit iets onreins is voortgekomen. Zo ongunstig Mao over zijn tegenstanders denkt, zo gunstig beoordeelt hij zichzelf. Gehele leiding. De 72-jarige boerenzoon heeft in de laat ste jaren weliswaar vele taken, die hij eerst uitvoerde, aan ondergeschikten gedelegeerd maar nog altijd is hij de man, die in China de dienst uit maakt. Mao Tsje-toeng, man die alleen zichzelf kiest. Er schuilt een zekere waarheid in het ge zegde, dat een meubelmaker een soort „ver edelde" timmerman is, omdat hij het be- roepsideaal van de allround houtbewerker het meest nabij komt. Met vrijwel iedere houtsoort, ook zeer zeldzame, behoort hij be kend te zijn en hij weet ook wat hij met deze houtsoorten kan doen. De meubelmaker is een kunstenaar in de houtbewerking. Van veel meubelmakers is het bekend, dat zij als beeldhouwer ook hun mannetje staan, en dat is niet zo verwonder lijk;" want hel komt niet zelden voor, dat 'Hif een opdracht krijgt om een meubelstuk te vervaardigen, waaraan meer of minder hout snijwerk in bepaalde voorstellingen te pas komt. Ook krijgt hij regelmatig te maken met het repareren van antieke meubelen en zelfs soms met de restauratie ervan, 't Behoeft geen betoog, dat dit uiterst secuur en moei lijk werk is, dat niet zomaar kan worden ge leerd, maar waarvoor naast een ervaring van tientallen jaren een grote dosis gevoel voor het vak nodig is. 1 op de 12.000 In de grote tot middelgrote plaatsen treft men ongeveer één meubelmakersbedrijf aan per 12.000 inwoners, welke voor voldoen de opdrachten zorgen voor een behoorlijk bestaan. De meeste van deze bedrijven zijn vrij klein met in het algemeen niet meer dan twee a vijf werknemers. De opdrachten bestaan voor een groot deel uit het maken van min of meer exclu sieve meubelen voor eet-, zit- en slaapka mers, alsmede de inrichting daarvan. Voorts de inrichting van kantoren en vergaderza len, alsook de 'betimmeing daarvan aan de wanden en het plaffond, soms ook van trap pen en gangen en de inrichting van winkels en restaurants. De grotere bedrijven krijgen wel eens opdrachten voor het inrichten van de verblijven op kleinere en grotere schepen. Creatief vermogen. Voor een goede meubelmaker is het van veel belang, dat hij over voldoende crea tief vermogen beschikt, om met inachtne ming van de door de klant geuite wensen, een ontwerp te kunnen maken van een meu belstuk of de inrichting van een vertrek. Daarvoor heeft hij ook nog een ruimtelijk in zicht nodig, alsmede vorm- en materiaalge- voel. Voor de uitoefening van zijn beroep is voorts een grote dosis handvaardigheid vereist. Bij de meubelmakers komt vrij sterk de ambachtelijke geaardheid naar voren van het bij voorkeur maken van werkstukken met een éénmalig en uniek karakter. Hij is in het algemeen geen mens om series te produ ceren, zoals dat in de meubelfabrieken ge beurt, omdat daarmee zijn persoonlijke bin ding met zijn werkstukken, die uit zijn ei gen creativiteit en handvaardigheid zijn voortgekomen, verloren gaat. Karakter. De werkstukken van een geoefende meu belmaker kenmerken zich vaak door een eigen karakter, hetgeen van veel belang is voor zijn liefde voor het vak en zijn vak- trots. Deze weerhoudt hem er echter niet van, om zich door anderen te laten voorlich ten en ook wel te assisteren bij 't ontwerpen, uitvoeren, de werkvoorbereiding, de contro- De veredelt le, inkoop en levering, maar de eigen zeg genschap en het vakbekwaam beleid van de meubelmaker blijven op de voorgrond staan. De verantwoordelijkheden, die hij op zich neemt bij het aannemen van een opdraoht laat hij niet graag los. Voor de wreknemers in dit bedrijf geldt voor een groot deel hetzelfde als voor hun patroons. De ervaren werknemers in het par ticuliere bedrijf zullen ook veelal worden be last met de opleiding van leerlingen, die voornamelijk pas van de l.t.s. komen. De pa troon moet er voor zorgen, dat zij, al naar gelang hun graad van bekwaamheid, geva rieerde opdrachten krijgen uit te voeren, want in het meubelmakersvak is één van de voornaamste eisen, die aan een goed vakman worden gesteld, dat hij allround bekwaam is in het houtbeweiken. Werkplaats of fabriek? Er bestaan nog maar weinig gelegenhe den om de „antiek restauratie" te leren, om dat slechts enkele antiquairs nog een eigen werkplaats hebben. Om het vak goed te be heersen moet men grondig op de hoogte zijn met de oude en moderne stijlen. Voor bekwame meubelmakers kan het ook interessant zijn om bij een meubelfabriek te gaan werken. Naast leidende functies in de productie-afdelingen, waarvoor een bepaalde technische vaardigheid en inzicht vereist is timmerlui" maken nog mooie meubelstukken naast het vermogen om leiding te kunnen geven, bestaan hier mogelijkheden als meu belontwerper of prototypebouwer. Voor deze beide specialisaties is het uiteraard noodza kelijk, dat men zeer goed op de hoogte is van de moderne vormgeving op dit gebied en de mogelijkheden welke het bedrijf biedt. Twee wegen. Voor de opleiding tot meubelmaker be staan twee mogelijkheden. In de eerste plaats is er een afdeling meubelmaken aan de l.t.s., die een cursus geeft van 2 a 3 jaar, met een vervolgcursus volgens het leerlingenstelsel van twee jaar. De tweede mogelijkheid is volgens het leerlingenstelsel meubelmaken en dan duurt de opleiding 3 a 4 jaar. De toelatingsleeftijd hiervoor is gesteld op 14 tot 17 jaar en deze cursus wordt verzorgd door de Stichting tot Bevordering van Nij verheidsonderwijs in het Houtbedrijf (Van Baerlestraat 9, Amsterdam). Aansluitend op deze cursussen bestaan er nog opleidingen voor de diploma's geziel (duur: 2 jaar) en meester (eveneens 2 jaar). Van het vak meubelmaker afgesplitste be roepen zijn aftekenaar, fineerder, houtfre- zer, houtschaver, langgatboorder, meubel monteur, meubelspuiter en politoerder. Van zelfsprekend komen deze specialisaties uit sluitend voor in de meubelfabrieken. (Nadruk verboden) Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1965 | | pagina 1