Hoe klein wordt Nederland? Gaan we ander vlees eten? Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 3 april 1965 no. 3139 Voedingsmiddelen verspeiden ziektekiemen At u al eens lamsvlees? Ja? Dan bent u hier in Nederland een pionier! Want lams vlees tot nu toe niet zo héél erg bekend gaat bier een grote toekomst tegemoet. Hebt u nog nooit lamsvlees gegeten, nog nooit genoten van die heerlijke aparte krui dige smaak, dan moet u 't echt eens aan uw slager vragen! In ieder geval is 't de moeite waard om iets over lamsvlees te vertellen; ervaren en „groene" lams-vleeseters, daar gaan we: Geschiedenis van het lamsvlees. Omdat verreweg het meeste lamsvlees uit Nieuw-Zeeland komt (precies aan de an dere kant van de werld) zullen wij ons tot het Nieuwzeelandse lamsvlees beperken. In 1642 ontdekte onze landgenoot Abel Tasman de twee eilanden die tezamen Nieuw-Zeeland vormen. Al heel gauw kwa men er uit Europa kolonisten, aangetrokken door de grote vruchtbaarheid van het nieu we land. De uitgestrekte groene vlakten bo den ongekende mogelijkheden voor een bloeiende veeteelt. Grote aantallen koeien, /arkens en schapen maakten dan ook spoe dig een halve reis om de wereld. En niet tevergeefs: het vee kon in Nieuw-Zeeland het hele jaar buiten blijven en wie iets van veeteelt weet, begrijpt de voordelen daarvan. Er vormde zich snel een grote en kerngezonde veestapel. Vooral de scha penfokkerij gedijde buitengewoon voorspoe dig. Om de wol en de huiden. Op den duur konden de Nieuw-Zeelan- ders er gewoon niet meer tegenop eten, zo dat het vee eigenlijk nog slechts voor de wol en de huiden gefokt werd. Dat, terwijl er in Europa een schrijnend tekort aan vlees bestond! Maar 't zou verkeren 1881: Perfectionering van de diepvries-installatie Hel was tot nog toe volslagen onmogelijk geweest om vlees zodanig te vervoeren dat net in redelijke staat op de Europese markt arriveerde. Maar nu zagen de veefokkers een lichtje: zou er geen schip gebouwd kunnen worden met een diepvries-installatie? Ze besloten om te gaan experimenteren. Een bark, de „Dunedin" werd tot koelschip om gebouwd. Opwindende reis De „Dunedin" verliet in 1882 Port Chal mers, nagewuifd door talloze Nieuw-Zee- landse schapenfokkers en in Europa met spanning tegemoet gezien. Het werd een Leefklimaat wordt moeilijk NNP Terwijl politiek Den Haag zich zorgelijk door de haren wreef over de kabi netsverwikkelingen gaf onlangs in Deventer de demissionaire minister van volkshuisves ting en bouwnijverheid, drs. Bogaers, heel wat andere stof om bezorgd over te kijken. De handen zullen, zo waarschuwde de mi nister, eens flink uit de mouwen moeten worden gestoken, willen wij ervoor zorgen dat onze kinderen nog in een leefbaar land kunnen verblijven. Zelfs al doen wij onze uiterste best, dan nog zal van de Nederlander in de toekomst méér inschikkelijkheid wor den gevraagd, aldus de bewindsman. Kort tevoren had op een politiek congres in Amsterdam de planologische deskundige, dr. C. de Galan, ook al de noodklok geluid. „Wij staan nu voor de keuze in welk Neder land wij morgen zullen wonen", zei hij, „het wonen, de recreatie, het verkeer, de zuiver heid van onze bodem, lucht en water vragen nu alle aandacht". Twee ontwikkelingen noemden beide des kundigen als hoofdoorzaken van de hoofd pijn, waarmee de diverse overheden nu zit ten: de bevolkingstoename en de stijgende welvaart. Nederland groeit, wat haar bevol king betreft, al sinds het laatste kwart van de vorige eeuw jaarlijks met rond 1,4 pro cent. Vergeleken met het wereldgemiddelde van 1,8 procent valt dit nog wel mee, maar het is toch verreweg het hoogste percentage van de Europese landen. (Het Europees ge middelde is 0,8 procent.) Deze bevolkings aanwas zal maar weinig afnemen door een daling van het geboorteniveau. Deze daling wordt namelijk weer opgeheven door de ver lenging van de gemiddelde levensduur wij worden van daag de dag zo'n 10 jaar ou der dan een halve eeuw geleden - en het jon ger trouwen. Gevolg is, dat over vijftien jaren in 1980 - Nederland veertien tot vijftien miljoen inwoners heeft, een aantal dat nog snel zal toenemen tot twintig mil joen bij de eeuwwisseling. Het Nederland van onze kinderen en kleinkinderen zal dan viermaal zoveel mensen tellen als het Ne derland van onze ouders, zoals minister Bo gaers vertelde. Daar zitten wij dan gezellig met z'n al len op een brokje Nederland, dat zich niet kan uitbreiden. De nieuwe polders geven wat ruimtelijke opluchting, maar veel kun nen zij ook niet helpen. Wij mógen ons nu al wat benauwd voelen met onze 2800 vierkante meter grond, die iedere Neder lander ter beschikking heeft, in 2000 zal het nog veel benauwder zijn. Tegen die tijd zal de Nederlander het moeten doen met 1750 opwindende reis. Verschillende malen vlo gen de zeilen in brand door vonken uit de stoommachine van de koelinstallatie, 't Koel systeem werkte echter voortreffelijk. De ka pitein kon dat volmondig beamen, want bij een inspectie in het ruim werd hij door de koude bevangen. De bemanningsleden die hem na enige tijd misten troffen hem daar aan, stijfbevroren! Gelukkig over leefde de man het avontuur en was hij in staat het schip verder naar Londen te doen koersen. In de Londense haven ontstond er zo'n run op het vlees, dat de lossers het haast niet konden bijhouden! Nieuwe industrie. Toen kregen de scheepswerven hun han den vol met het bouwen van koelschepen en al spoedig voer er een grote vloot af en aan van Europa naar Nieuw-Zeeland. In 1921 richtte men de organisatie van Nieuwzeelandse vleesproducenten op en een commissie regelde voortaan de vleesexport. Bovendien droeg zij zorg voor een constante en steeds betere kwaliteit. Door teeltkeus en wetenschappelijke voedingsmethoden slaagde men er in een ras te fokken dat wereldberoemd is om het hoge eiwitper centage van het vlees. Nieuw-Zeeland is tegenwoordig de grootste vleesexporteur ter wereld. Met 32 fabrieken, waarvan er vele meer dan 10.000 stuks vee per dag ver werken! Alleen in Engeland importeert men jaar lijks meer dan 19 miljoen diepvries-lamme ren. En, zoals in het begin van dit artikel reeds vermeld, ook in Nederland neemt de belangstelling voor het malse Nieuwzeeland se lamsvlees sterk toe. Een goede gelegenheid om eens kennis te maken met dat heerlijke lamsvlees, is de aanstaande Internationale Huishoudbeurs (van 2 tot en met 11 april) in de RAI te Am sterdam. Op een speciale stand (no. 717- 724) laat men u zélf proeven! vierkante metertjes. Op een strookje van 35 bij 50 meter zal hij dan moeten wonen en werken, aan sport doen, zich ontspannen. „Het probleem is bekend", zei dr. De Galan, „onze bevolking groeit snel en grond is nauwelijks bij te maken". Er kómt hierbij nog een andere zaak om de hoek kijken. De technische ontwikkeling zorgt over heel de wereld voor een verschui ving van bevolking uit de landbouw naar niet-agrarische beroepen. Bij het begin van de eeuw werkte nog bijna een derde van de beroepsbevolking in de landbouw, nu is het percentage al teruggelopen tot tien. Tegen het einde van deze eeuw zullen nog slechts drie of vier op de honderd werkende Neder landers in de agrarische sector hun boter ham verdienen. Nederland krijgt dus wel ruimschoots zijn deel van deze ontwikkeling. Wij behoren nu al tot de sterk verstedelijkte landen, zo vertelde minister Bogaers. Zestig van de 100 Nederlanders wonen in der gelijke stadjes en steden met meer dan tien duizend inwoners. Nog even en slechts vijf op de honderd wonen nog in kleinere ge meenschappen met minder inwoners. De steden zullen steeds meer ruimte in Nederland opslokken. Negen procent van on ze bodem is nu bebouwd (met huizen, fa brieken, wegen, enzovoort). Vergeleken met het deel, dat wij voor agrarische zaken ge bruiken 77 procent is dat niet zo veel. Maar niemand twijfelt er aan of het bebouw de oppervlak zal door de stijgende bevolking en toenemende welvaart vóór het jaar 2000 méér dan verdubbelen. Bijna een kwart van ons land zal dan zijn volgebouwd. Goed, daar is dan nog wel een oplossing voor te vinden, zou je zo zeggen. Een zorg vuldige planning kan veel goed maken. Maar aan een huis alleen heeft niemand voldoen de. Er moet ook wat bos zijn, wat hei, wat water om zich vredig en ontspannen recre atief bezig te houden. Wil de toekomstge veel grotere bevolking per hoofd op het zelfde, toch al geringe, oppervlak recreatie- grond kunnen rekenen, dan zal zeker een kwart van de Nederlandse grond hiervoor moeten worden bestemd. Geen wonder, dat de planologen hoofdpijn krijgen. Leefklimaat wordt moeilijk. De bevolkingsproblemen van Nederland zouden nog wel te overwinnen zijn als het er alleen om ging een bepaald aantal men sen op een beperkt aantal vierkante kilo meters te laten wonen. Er komt dan nog een fikse reeks problemen bij, zoals de omscha keling van een landbouwgemeenschap op een sterk geïndustrialiseerde samenleving en de toenemende verstedelijking. Maar ook daarvoor zijn nog wel oplossingen te vinden. Neen, de zorgen worden nog oneindig ver groot door de grote gevaren, welke ons leef klimaat bedreigen. Het is een heel mooi woord, maar tegelijk bedriegelijk. Er gaat na melijk een wereld van begrippen achter schuil, die zeer uit elkaar lopen, maar één ding gemeen hebben: zij hebben allen be trekking op de voor het leven van de mens essentiële zaken. Vreemd genoeg worden deze voor de mens onmisbare levensvoor waarden meer bedreigd, naarmate onze wel vaart toeneemt. Tot deze conclusie kwam onlangs de demissionaire minister van volks huisvesting, drs. Bogaers. De meest elemen taire goederen worden steeds schaarser: lucht, water, rust en stilte, lichamelijk en geestelijk evenwicht, contact met de natuur. De eerste levensvoorwaarde is, dat de mens kan ademen. Maar in sommige dichtbe woonde en sterk geïndustrialiseerde gebie den begint zuivere lucht al een schaars ar tikel te worden, vertelde de bewindsman. Ons vlakke land verkeert nog in een vrij gunstige positie, maar toch zijn er ook hier al plaatsen waar de lucht vertroebeld is. De luchtverontreiniging is voor Vs toe te schrij ven aan industriële afvalproducten, voor Vs aan de kolen en de olie, welke wij voor onze verwarming verstoken, en voor Vs aan het verkeer (uitlaatgassen). Terwijl door onze welvaart het aantal auto's almaar toeneemt, zet ook de vervuiling van onze lucht zich almaar verder door. Vrijwel hetzelfde geldt voor ons water. De behoefte aan zuiver water neemt toe door stijging van het waterverbruik per persoon en door toenemende Vraag van de industrie. Maar zuiver water zelf wordt een heel schaars artikel. In Roterdam kan men daar over meepraten. Ons land vangt door zijn ligging het afvalwater op van vrijwel alle grote fabrieken in West-Europa, daar komt dan nog het afvalwater van onze eigen in dustrie bij. De drinkwatervoorziening, voor al voor de Randstad, zal in de toekomst gro te moeilijkheden geven. De regering heeft al becijferd, dat voorlopige maatregelen om het water te zuiveren op zo'n miljard gul den komen. Ook ons privéleven zal steeds meer in 'het gedrang komen. De mens moet niet alleen, maar ook zichzelf kunnen zijn. Ergens moet hij een plekje kunen vinden, waar hij vrij is, vooral vrij van de storende blikken van an deren, zei minister Bogaers. Maar waar moe ten wij dat in de toekomst zoeken als wij in plaats van met 360 met 600 landgenoten op één vierkante kilometer zijn samengeperst Waar zal de stilte blijven? Het straatru moer, hinder van vliegtuigen, transistorra dio's, zij zorgen voor een voortdurende ge- luidsstorm, welke steeds meer tot een ob- cessie wordt. Hoe zal het met onze gezond heid gaan? Terwiil de medische wetenschap voortdurend overwinningen boekt, blijven wij onszelf in hetzelfde tempo met nieuwe gevaren bedreigen. Alleen het verkeer vraagt jaarlijks tweeduizend slachtoffers. Een nog veel ernstiger bedreiging vormt de stroom-' versnelling, waarin onze samenleving is ge raakt. „In korte tijd is 'het aanschijn van de aarde en is ons leven meer veranderd - dan vroeger in generaties het geval was", zo schetste minister Bogaers het probleem. Het vraagt een geestelijke en lichamelijke aan passing, welke door velen niet kan worden opgebracht. Dit totale complex van problemen vraagt een regelmatige begeleiding door de over heid. De overheid (of het nu het rijk is, de provincie of de gemeente) moet immers voor gemeenschappelijke voorzieningen zor gen. Dergelijke begeleidende maatregelen zijn vanzelfsprekend, gezien de ingewikkel de problematiek, niet gemakkelijk. Het is al een winstpunt, dat de demissionaire rege ring in ieder geval de noodzaak ervan heeft ingezien. Een volgende nieuwe regering zal daar ongetwijfeld op moeten voortgaan, ge zien de eisen, welke de grote politieke par tijen wat dit betreft hebben laten horen. Gemakkelijk zal het in ieder geval niet zijn, of, zoals minister Bogaers het uitdrukte: „El ke Nederlander zal offers moeten brengen en inschikkelijk moeten zijn", (Nadruk verboden) RHEUMA-FONDS De opbrengst van de collecte ten bate van bovengenoemd fonds bedroeg te Kort- gene 334.45. 100 NNP Onze goede, oude trein, die nog niet zo lang geleden zijn honderdste verjaar dag vierde, lijkt te bejaard geworden om in onze jachtige tijd nog te kunnen meekomen. In de technisch meest ontwikkelde landen Amerika en Japan wordt al naarstig gespeurd naar nieuwe, aan vaste banen ge kluisterde vervoermiddelen, die honderden passagiers kunnen vervoeren met veel ho gere snelheden dan wij nu voor mogelijk houden. Vooral in deze twee uitgestrekte landen waar de afstanden naar Neder landse begrippen ongekend groot zijn ver liest de trein steeds meer reizende klanten aan de luchtvaartmaatschappijen, die met snelle straalvliegtuigen tegen redelijke ta rieven de verbindingen tussen de grote ste den onderhouden. Ook de moderne comfor tabele bussen, die langs brede autowegen snel van stad tot stad zoemen, trekken steeds meer reizigers aan. Hoewel de verhoudingen in ons kleine land heel anders zijn, begint ook in de dichtbevolkte landen om ons heen de vraag naar snelle treinen toe te nemen. Nederland zit er overigens nog wel warmpjes bij. De Nederlandse Spoorwegen werken met mo dern materiaal. Juist op dit moment werkt men aan de geleidelijke invoering van mo derne, snelle en comfortabele treinstellen. Toch blijft het hier een topprestatie wanneer een snelheid van iets meer dan 100 kilo meter kan worden bereikt. Duitsland is er minder goed aan toe. Daar kan men nog zich moeizaam puffende en voortslepende stoom locomotieven tegenkomen, een wijze van railvervoer, welke al helemaal niet meer thuishoort in onze technische wonderjaren. Bliksemtrein. Het meest gevorderd op het gebied van railvervoer zijn op dit moment nog de voor uitstrevende Japanners. In oktober zullen de Japanse spoorwegen op het traject Tokio/O- saka - een lijn, waarover wekelijks vele hon derdduizenden passagiers worden vervoerd de „Bliksem" inzetten. Deze gestroom lijnde trein moet de afstand van bijna vijf honderd kilometer afleggen in drie uren, zo nu en dan zelfs voortrazend met snel heden, die de 200 kilometer per uur nabij komen. Dit betekent een absoluut nieuw we reldrecord. En de Japanners zouden geen Japanners zijn als zij daarop niet bijzonder trots zouden zijn. De Amerikaanse spoorwegen willen het hierbij overigens niet laten zitten. Zij gol den tot nu toe als de meest moderne ter we reld. De ingenieurs van Uncle Sam werken hard aan de plannen voor een trein, die nog veel sneller dan de „Bliksem" over de rails moet denderen. Zij willen de grens van maar liefst 300 kilometer per uur doorbre ken. De technische moeilijkheden bij derge- NNP Nederland kijkt, evenals een aan tal andere Europese landen, op tegen een langzaam, maar gestaag groeiende bedrei ging voor de volksgezondheid. Via tal van voedingsmiddelen geraken steeds meer Ne derlanders besmet met Salmonella. Dit is de verzamelnaam voor een aantal bacterie soorten, die zo klein zijn. dat zij zelfs onder een microscoop niet zichtbaar worden. Hun aanwezigheid kan alleen maar met een be paald serum worden aangetoond. Maar hoe klein ook, en al zal nooit een menselijk oog hen aanschouwen, de Salmonellabacteriën zijn niet te onderschatten. De gevaarlijkste tot nu toe bekende soorten kunnen typhus, paratyphus en enteritis veroorzaken. Vooral in de warme maanden geraken tienduizen den onder de ban van Salmonella. Jaar lijks sterven zelfs honderd Nederlanders aan een ziekte, veroorzaakt door de Salmonella bacteriën. Nog onlangs heeft de regering bij monde van de minister van landbouw, Barend Bies heuvel, in het parlement gezegd, dat de Sal monella inderdaad een bedreiging voor de volksgezondheid is, maar dat het heel moei lijk is afdoende maatregelen te treffen. Ei genlijk moet men zich op dit moment be perken tot een goede persoonlijke hygiëne. Vooral als de zomer nadert, wordt het zaak in elk geval voor ieder maaltijd de handen te wassen. Niemand heeft ooit de illusie gehad de miljarden Salmonellabacteriën te kunnen doen verdwijnen. Zij komen werkelijk over al voor. Maar gevaarlijk worden zij pas als zij in grote aantallen zijn verzameld. De gunstigste omstandigheden daarvoor bieden voedingsmiddelen, die veel eiwitten bevat ten, zoals rauw vlees en eieren. Ook vis kan in geduchte mate zijn besmet. Rauw gehakt is de meest ideale voedingsbodem voor Salmonella en daardoor het gevaarlijkst voor de mens. Het Tweede-Kamerlid, de Rotterdamse huisarts dr. Lamberts, waar schuwde kort geleden, dat er in heel Neder land geen slager is te vinden die geen be smette gehaktmolen gebruikt. Als eerste maatregel heeft de regering zichzelf de bevoegdheid gegeven om im porteurs van vismeel dat-wordt gebruikt als veevoeder te verplichten het meel na Parkeergarage in Den Haag De burgemeester van 's Gravenhage, mr. H. A. M. T. Kolfschoten, heeft op de hoek van de Jan Hendrikstraat en de Laan een parkeergarage voor 400 auto's in bedrijf ge steld. In Den Haag was reeds een torenga rage in de Torenstraat. Het vorig jaar heeft V D een dakgarage in gebruik genomen voor honderd auto's op het warenhuis aan de Grote Marktstraat. Er bestaan plannen nog meer parkeergarages te stichten in de Residentie. Hoewel deze voorzieningen geen afdoende oplossing vormen dragen ze toch in aanzienlijke mate bij tot verlichting van de parkeemood in de binnenstad. km per uur niet snel genoeg lijke ontzagwekkende snelheden zijn ver schrikkelijk - gecompliceerd. De Japanse „Bliksem" moet al gebruik maken van spe ciaal geconstrueerde rails, welke rusten op rubber blokken en volgens een bijzonder pro cédé vervaardigde betonnen dwarsliggers. Zou dit niet het geval zijn dan zouden de passagiers op een vreselijke manier door el kaar worden gerammeld door de hevige tril lingen. De nieuwe spoorweg tussen Tokio en Osaka kent bovendien alleen nog maar zeer flauwe bochten en ongelijkvloerse krui singen om een zo hoog mogelijke veiligheid te waarborgen. Blaaspijp. De Amerikaanse regering is nauw betrok ken bij de pogingen de Amerikaanse treinen sneller te laten voortrazen, welbewust van het grote economische belang van goede en snelle spoorwegverbindingen. President Johnson wil vijftig miljoen gulden uittrek ken om de komende drie jaren de zaken eens nauwgezet te bestuderen. Als eerste stap zal binnenkort op het traject New York-Was- hington een trein worden ingezet, die het lieve vaartje van 160 kilometer per uur haalt. Hoe indrukwekkend ook, de trein blijft nog altijd een boemeltje vergeleken met de Ja panse „Bliksem". De Amerikaanse ingenieurs weten, dat zij, als zij de droomgrens van 300 kilometer wil len doorbreken, letterlijk nieuwe wegen moe ten vinden. De gewone spoorstaven zullen bij dergelijke snelheden niet in staat zijn een trein in bedwang te houden, bovendien zouden de elektrische leidingen smelten door de wrijvingshitte van de beugel. Maar wat dan als de bekende zaken niet voldoen? Geen zorg, de Amerikanen hebben heel in genieuze plannen op de tekentafels gebracht, die de stoutste dromen overtreffen. De meest sensationele toekomsttrein is wel de „lucht- eter". In plaats van over rails moet dit voer tuig zich voortbewegen door een gigantische buis. Een krachtige motor zorgt er voor, dat aan de voorkant lucht wordt aangezo gen, die aan de achterkant met grote kracht wordt uitgespoten. Als in een blaaspijpje beweegt de trein zich dan voort met, naar de ontwerpers veronderstellen, mogelijke snelheden van liefst 800 kilometer per uur. Net zo snel dus als de jachtvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Speciale „blazers" die de lucht ook naar de kanten uitstoten, zorgen er voor, dat de trein de wanden van de buis niet raakt. Of deze torpedotrein het rail-, pardon buisvoertuig, van de toekomst wordt? Men durft het in Amerika nog niet te zeggen. Het zal allemaal afhangen van de kosten. Want, zo zeggen de ingenieurs, een spoorkaartje moet tenslotte altijd betaalbaar blijven. (Nadruk verboden) invoer nog eens te steriliseren. Wanneer dit de besmetting niet binnen redelijke grenzen houdt, zullen meer en kostbaarder maatregelen moeten worden genomen. Het offer van honderd doden per jaar kon mi nister Biesheuvel in de Tweede Kamer nog gering noemen, men mag het ook niet ver waarlozen. Ook niet het economische ver lies en het persoonlijke leed, dat wordt be rokkend, wanneer iedere zomer tienduizen den Nederlanders ziek worden doordat zij met Salmonella besmette voedingsmiddelen hebben gebruikt. Het ziektebeeld van de Salmonella is vrijwel steeds gelijk: flinke koorts, misselijk heid, darmstoornissen. De gevolgen kunnen kwalijk zijn: hartaandoeningen, beschadi gingen van nieren, milt of darmkanalen. De medische wereld is er nog niet in geslaagd een afdoend middel tegen Salmonellakwalen te vinden. Het is ook vreselijk moeilijk door dat het merendeel van de duizend tot nu toe gevonden soorten elk zijn bestrijdings middelen bij een ziekte vraagt. Bovendien schijnen steeds weer nieuwe soorten te ont staan. De moeilijkheid van de Salmonellabestrij- ding is, dat de bacteriën zich langzamerhand overal gevestigd hebben. Zij zijn diep door gedrongen in de kringloop weide-water dier-mens. Volgens dr. Lamberts is in Ne derland elke vaart, elke sloot, elke rivier o- vervloedig besmet. Onze Oosterburen, de Duitsers, zijn zich ook van het Salmonellagevaar bewust ge worden. Twee sensationele gevallen in Ham burg gaven hier de doorslag: duizend werk nemers van een fabriek in Hamburg kregen buikloop: Er moesten noodtoiletten worden ingericht. De oorzaak: Salmonella. Kwaad aardiger was de besmetting in een kinder ziekenhuis in dezelfde stad: driehonderd kinderen kregen bijzondere ziekteverschijn selen, vijftien stierven. De bacteriologen zijn er van overtuigd, dat de Salmonellabesmetting niet in een klein aantal jaren afdoend kan worden te ruggebracht, maar zij kan wel worden be perkt, zodat het gevaar langzamerhand kleiner wordt. (Nadruk verboden) Overheid zint op maatregelen

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1965 | | pagina 3