Winkelactie
Wissenkerke en Geersdijk
Engeland wil ander geld
.vUL,
Giro 6200-Rotterdam
Europa's grootste
vuilverbrandingsinstallatie
P. J. Bom 25 jaar voorzitter van Nobeco
Veel belangstelling, veel waardering
't Was vorige week vrijdag een grote
drukte in „De Stadswijnkelder" in Kortgene.
Er werd een receptie gehouden ter gelegen
heid van het feit, dat de heer P. J. Bom uit
Colijnsplaat 25 jaar voorzitter was van de
Coöperatieve Landbouvvvereniging „Noord-
Beveland", Nobeco.
Vele leden met hun dames en talloze
andere belangstellenden gaven van hun
waardering voor de heer Bom blijk. Met
veel bloemen, cadeaus en toespraken werd
die waardering nog eens onderstreept.
De bijeenkomst stond onder leiding van
de lieer C. E. de Jonge uit Wissenkerke,
vice-voorzitter van Nobeco. De heer De
Jonge herinnerde er aan, dat de heer Bom
aanvankelijk als zaakvoerder in dienst van de
coöperatie was. Hij werd al spoedig voor
zitter en ontplooide zich als een persoon
lijkheid vol energie en plannen. In dit ver
band memoreerde hij enkele mijlpalen uit
de geschiedenis van Nobeco. De heer De
Jonge besloot zijn toespraak met de volgen
de woorden: „U denkt misschien wel eens
ver vooruit en dan lukt het niet altijd di
rect. U hebt echter geweldig veel gedaan".
Namens de coöperatie bood hij de jubilaris
een gouden horloge aan.
Na hem spraken burgemeester A. A.
Schuit, ir Y. de Boer, directeur van Cebecu
Rotterdam, waarvan de heer Bom vice-voor
zitter is, dr ir De Waal, landbouw-attaché
in Brussel, ir J. Dorst, provinciaal voedsel-
commissaris, ir Hoefnagels, directeur van
n.v. Luxan (bestrijdingsmiddelen) in Eist,
waarvan de jubilaris president-commissaris
is. Voorts de heren J. P. Lindenbergh uit
's Heer Arendskerke namens de ring Goes
van Cebeco, S. J. Dees uit Wissenkerke,
kringvoorzitter van de Z.L.M., namens de
helpen direct
tegen brandend
maagzuur
WETENSCHAPPELIJK VERANTWOORD
Collecten
De opbrengst van de Klaprooscollecte in
de gemeente Kortgene bracht 112.30 op.
Tav. Colijnsplaat 49.03, Kats 20.01 en
Kortgene 43.26.
De opbrengst van de collecte voor de
Anti-hongeractie gehouden in Wissenkerke
bracht op: Wissenkerke 611.60, Kamper-
lan 767.en Cecrsdiik 163.50. Samen
vormt dit een mooi bedrag van 1542.10.
landbouworganisaties, de heer Brandes, die
zich in dichtvorm tot de heer Bom richtte,
J. M. Mullié, directeur van Nobeco en de
heer B. Meijers, directeur van het boekhoud-
bureau en de accoutantsdienst van de
Z.L.M. in Goes. Hiervan is de heer Bom
vice-voorzitter.
In zijn dankwoord getuigde de jubile
rende voorzitter van zijn grote liefde voor
het werk in de coöperatie. Hij hoopte, dat
in de toekomst nog meer Noord-Bevelan
ders achter Nobeco zouden gaan staan. Dat
is het grootste cadeau, dat u me kunt ge
ven, aldus de heer Bom.
Na het officiële gedeelte bleef men nog
enige tijd gezellig bijeen. En zo werd op
passende wijze dit jubileum herdacht.
J.D.
Een luchtfilter
verdient meer aandacht
Van grote invloed op de
levensduur van uw auto.
Er zijn maar weinig automobilisten die
het luchtfilter van hun moter die aandacht
geven die het verdient. Men is vaak ge
neigd om alles wat „heel" blijft ongemoeid
te laten, maar vergeet daarbij dat er heel
wat onderdelen zijn, die dan uiterlijk na
verloop van tijd nog wel in prima conditie
schijnen, doch die dat in werkelijkheid al
lang. niet meer zijn. Een goed voorbeeld
daarvan is de luchtfilter, dat een veel om
vangrijker en vooral veel verantwoordelijker
taak heeft dan menigeen veronderstelt.
De eerste automobielmotoren waren niet
van een luchtfilter voorzien. De construc
teurs hadden al hun handen vol met het
ontwerpen van motoren die een redelijke
mate van betrouwbaarheid vertoonden en
eerst toen deze problemen voldoende wa
ren overwonnen, werd een begin gemaakt
met het ontwikkelingswerk in een nieuwe
fase, n.l. die waarin gezocht werd naar mo
gelijkheden om de levensduur van de mo
toren te verlengen.
Een motor die 150 a 200 ma lucht per
uur aanzuigt behoort in de automobielwe
reld allang niet meer tot de uitzonderingen
en als men in aanmerking neemt, dat die
lucht zeer veel verontreinigingen bevat, zal
het geen verwondering wekken dat dit vuil
in de motor terecht komt en daar een snelle
slijtage bevordert.
Eerste luchtfilters.
Omstreeks een jaar of veertig geleden
kwamen de eerste luchtfilters op automo
bielmotoren in gebruik. Eenvoudige onder
delen weliswaar, maar de toepassing bete
kende in die tijd reeds een hele verbetering.
Sinsdien zijn de luchtfilters belangrijk ver
beterd maar - ook de onreinheid van de
lucht nam toe. Men heeft verschillende proe
Huidig stelsel te ingewikkeld
N.N.P. Het ingewikkelde Engelse stel
sel voor het doen van betalingen 1 pond
is 20 shilling is 240 penny staat op de
helling. Tot grote vreugde van de vele bui
tenlanders, die een decimaal stelsel (één
standaardmunt verdeeld in honderd kleine)
gewend zijn en het financiële spoor in En
geland steeds bijster geraken. Het zal een
nog groter genoegen zijn voor de vele leer
lingen op het Europese vasteland, die al
maar ingewikkelde sommen krijgen voorge
schoteld over de werking van het Britse
geldsysteem.
De Engelsen zelf vinden het langzamer
hand ook welletjes. Vooral d? zakenwereld,
die de contacten met de Euromarkt niet wil
verliezen, klaagt steen en been over de
klachten, die zij op haar beurt uit Europa
krijgt over de ingewikkelde berekeningen
die nodig zijn om een transactie financieel
af te wikkelen. De Engelse regering is be
zig met het doorhakken van de knoop. In
principe is al de beslissing genomen ook in
Engeland over te stappen op een decimaal
stelsel. De voorwaarde is alleen gesteld, dat
het allemaal niet te duur mag worden.
Wat er allemaal aan vast zit, als een natie
van geldsysteem verandert, is nu in Enge
land precies nagegaan door een speciale re
geringscommissie. De conclusie van de com-
nationale, televisie aktie
f 150.000.-
AAN PRIJZEN
in twee TV-bekendmakingen
Prijs per lot f 1.25
missie is overigens, dat, als Engeland wil
overstappen, dit niet voor 1967 kan. Veel
later mag het echter ook niet worden. Want
in 1967 zullen de overgangskosten 1.090 mil
joen gulden zijn, maar een jaar later al
1.140 miljoen en in 1980 1,28 miljard. De
kosten omvatten een uitgebreide voorlich
ting, de aanmaak van nieuw geld en de ver
vanging of aanpassing van duizenden kas
registers, rekenmachines, geldautomaten en
muntmeters.
De meerderheid van de commissie is in
ieder geval vóór handhaving van het tra
ditionele Engelse pond. De meerderheid
voelt verder voor een verdeling in honderd
centen, met dan als kleinste munt de halve
cent. Het voordeel is dat de bankbiljetten
van 1 en 5 pond gehandhaafd kunnen blij
ven. Wel zou het bankbiljet van 10 shil
ling veranderd moeten worden, eventueel
in een van 50 cent. (In Nederlandse waarde
nog altijd een bedrag van rond vijf gulden).
Het grootste probleem zijn de munten, die
nieuw moeten worden geslagen. De commis
sie adviseert een reeks van waarden volgens
het systeem: Vu, 1, 2, 3, 4, 5, 10, 20. Brons
zijn het halfje, de cent en de twee cent; de
andere munten moeten uit nikkel worden
gemaakt. Toen de maten bekend werden
gemaakt, protesteerde al half Engeland. De
grootste munt, het 20 cents stuk, zou nog
groter en zwaarder moeten zijn dan onze
Nederlandse rijksdaalder, met zijn 15Va gr
toch al een reus in de Europese muntgele-
deren. De munten zijn niet ontworpen voor
het publiek, dat toch al zo lang met zware
geldstukken heeft moeten slepen, maar voor
het gemak van bankbedienden en geldauto
maten, klaagde de „Economist", een voor
aanstaand Brits zakenblad.
Belangrijk is hoe de prijzen in Engeland
op de nieuwe munten zullen reageren. Ge
waakt moet worden voor het misbruik ma
ken van mogelijke misverstanden, bijvoor
beeld het berekenen van zeven cent
voor een artikel dat nu zeven pence kost.
Een actieve voorlichtingscampagne zal hier
echter veel kunnen voorkomen, meent de
Met de hervorming van het geldsysteem
loopt Engeland nog aardig achterop, ge
zien de activiteiten in landen, die vroeger
het Britse pondensysteem kenden. Plannen
om een decimaal stelsel in te voeren hebben
bijvoorbeeld: Australië (waar de nieuwe
munten al worden geslagen). Aden, Cyprus,
India, Pakistan, Nieuw Zeeland en Zuid-
Afrika.
In ieder geval toont Engeland nu de be
reidheid het uit de middeleeuwen stam
mende pondensysteem te laten vallen. De
commissie had niet tot taak na te gaan of
overschakeling nodig was, maar om uit te
kijken hoe het het beste kon. En dat is
al vast een flinke stap vooruit.
(Nadruk verboden)
ven genomen om de hoeveelheid stof en
vuil in de lucht die ons omringt te kunnen
vaststellen, waarbij men tot verbluffende
resultaten kwam. Zo werd b.v. in Mexico
vastgesteld dat daar wekelijks per vierkan
te kilometer 5000 kg stof en andere onge
rechtigheden neerdwarrelen. Een andere
proef leerde, dat in de Engelse stad Bir
mingham elke dag 200.000 kg vuil wordt
verspreid en ook in Nederland is de lucht
lang niet zo zuiver als het lijkt. Natuurlijk
spelen de plaatselijke omstandigheden een
grote rol. Zo zal het over het algemeen in
een bosrijke streek minder „vuil" zijn als
in een industriegebied, maar men mag niet
vergeten, dat het bij droog en winderig
weer in het bos ook stuift en dat de lucht
daar vol zit met zand en stofdie de
automotor aanzuigt en als er geen goed
luchtfilter zou zijn een zeer schadelijke
invloed zouden hebben.
Op motoren van automobielen die vaak
onder ongunstige omstandigheden worden
gebruikt, vindt men dan ook steeds zeer
grote luchtfilters gemonteerd. Men herin
nert zich wellicht nog de grote filters die
de Sahara-auto's uit de 2e wereldoorlog
kenmerkten.
Strijd tegen vuil.
Zand, stof en vuil hebben een slijpende
en schurende werking en zijn in staat een
motor waar het op duizendste delen van
millimeters aankomt -binnen de kortst
mogelijke tijd grondig te vernielen. Het is
dan ook niet voor niets, dat de automobiel
fabrikanten nauwkeurige voorschriften ge
ven met betrekking tot het onderhoud van
het luchtfilter. Naleving van deze voorschrif
ten kan alleen maar voordelen voor de ge
bruikers opleveren. Is een filter verzadigd
van vuil, dan neemt het niet alleen geen
vuil-deeltjes meer op, doch het vormt te
vens een grote belemmering voor de lucht-
doorlaat, hetgeen een drieste aanslag bete
kent op de portemonnee van de eigenaar,
in de vorm van een te hoog benzinegebruik
en een achteruitgang in vermogen. Bedenkt
men daarbij dan nog dat het filter tevens
een belangrijke rol speelt in de demping
van het aanzuiggeruis, dan wordt het dui
delijk dat het alleszins aanbeveling verdient
eens wat meer aandacht aan dit onderdeel
te schenken. Het kost slechts weinig en u
haalt die kosten er dubbel en dwars uit.
(Nadruk verboden).
2200 ton afval verhuizen dagelijks naar de oven.
Nog dit jaar zal in de Westduitse indu
striestad Essen, Europa's grootste vuilver
brandingsinstallatie in bedrijf worden geno
men. 2200 ton vuil zullen dan dagelijks in
de reusachtige oven van de elektrische cen
trale in Essen-Karnap verdwijnen. Dat bete
kent, dat niet alleen al het vuil van de in-
dustriebedrijven en particulieren in Essen,
maar ook het vuil uit de naburige steden
Mülheim en Gelsenkirchen tot steriele as
kan worden verbrand.
Reeds in april van dit jaar had de kracht
centrale van Essen de ketels voor een deel
op vuilverbranding overgeschakeld. Sedert
dien slikt de installatie dagelijks 1300 ton
afval. Het daarbij vrijkomende stof wordt
voor 98 procent door reusachtige elektro-fil-
ters gebonden. Elk van deze filters, die als
de modernste in hun soort gelden, is onge
veer zo groot als een doorsnee huis voor
twee gezinnen. De tot begin van dit jaar in
Karnap in bedrijf zijnde filters, konden het
verbrandingsstof slechts voor 90 procent uit
de weg ruimen. Om hun werking met 8 pro
cent te verbeteren, moesten zij dubbel zo
groot worden gemaakt. Twee van deze oude
filters worden derhalve nog omgebouwd.
Maar de Karnaper centrale stoot nu al min
der stof uit dan maximaal door de autoritei
ten is toegestaan.
Redding uit de „vuilnood".
Voor het stedentrio Essen, Mülheim en
Gelsenkirchen betekent de nieuwe vuilver
brandingsinstallatie een redding uit de „vuil
nood". De drie steden in het centrum van
het Duitse kolenbekken dreigden langzamer
hand in hun afval te verstikken. De ruimte
voor de dagelijks aangroeiende afvalbergen
kon in dit overbevolkte industriegebied met
de beste wil niet meer worden vergroot. Een
probleem, dat de vroede vaderen van de
meeste grote Duitse steden, maar vooral de
gemeentebesturen in het kerngebied van de
Westduitse zware industrie tussen Rijn en
Ruhr hoofdbrekens kost.
Met de uitbreiding van de verbrandingsin
stallatie in Essen-Karnap op een dagcapaci
teit van 2200 ton, wordt tegelijkertijd een
verbrandingsinstallatie voor afval, dat niet
zonder meer kan worden weggeworpen, ge
bouwd. Oude tafels, kasten en matrassen
kunnen dan door de krachtcentrale gestookt
worden, evenals papieren emballage en aard
appelschillen. De vuilverbranding draagt
hoe vreemd het ook mag klinken bij tot
het schoonhouden van de lucht. Een deel
van de rook, die door de verbranding ont
staat, is namelijk alkalisch en bindt zo het
zich bij de verbranding van steenkool vor
mende zwaveldioxyde. De directeur van de
centrale meent, dat voor verbetering van de
lucht niets bevordelijker zou zijn, dan alle
bedrijven te dwingen, hun ketels op vuil
verbranding over te schakelen. De verwe
zenlijking van dit voorstel zou waarschijnlijk
met hoge kosten gepaard gaan, maar zou
misschien op zekere dag ook van dienst kun
nen zijn bij de oplossing van het afvalpro
bleem, dat met de voortschrijdende civilisa
tie steeds verder zal groeien. In Essen is
men nu al enige tientallen jaren op het sche
ma vooruit: Europa's grootste vuilverbran
dingsinstallatie kan, indien nodig, op een
dagcapaciteit van 4000 ton worden uitge
breid.
(Nadruk verboden).
Afschaffing
Rentekaarten
In aansluiting op reeds eerder hieromtrent
verschenen berichten verzoekt de Raad van
Arbeid te Middelburg ons nog het volgende
mede te delen.
Indien de wet tot beëindiging van de pre
miebetaling krachtens de Invaliditeitswet tot
stand komt, behoeven nog slechts rentezegels
te worden geplakt tot en met de week waar
in 31 december 1964 valt. Direct na 1 janu
ari a.s. dienen dus alle rentekaarten bij
de Raden van Arbeid te worden ingeleverd.
Voor de in omloop zijnde rentekaarten,
welke overeenkomstig de daarop aangegeven
geldigheidsduur in november of december
van dit jaar moeten worden ingeleverd, zou
den dan voor een periode van slechts enkele
weken weer nieuwe rentekaarten moeten
worden uitgereikt. Dit kan vermeden worden
door de in november en december 1964 ver
vallen rentekaarten niet op de vervaldag
in te leveren, maar deze kaarten ook te ge
bruiken voor het plakken van de over de
maanden november en/of december nog ver
schuldigde zegels, hetgeen voor alle daarbij
betrokken partijen een belangrijke werkbe-
sparing zal betekenen.
Werkgevers en verzekerden, die in het be
zit zijn van rentekaarten, welke in novem
ber en december 1964 vervallen, wordt daar
om verzocht deze kaarten vooralsnog in hun
bezit te houden en daarop door te plakken
tot en met de week waarin 31 december
1964 valt, waarna deze rentekaarten begin
januari 1965 bij de Raad van Arbeid dienen
te worden ingeleverd.
Voor Het bijplakken van deze zegels, dus
ten hoogste 9 stuks, kan de benodigde ruimte
gevonden worden aan de binnenzijde van de
rentekaart, te weten door 8 zegels naast vakje
52 en nog 1 zegel gedeeltelijk over en op een
ander zegel te plakken. Met het oog op de
machinale verwerking van de rentekaarten
wordt dringend verzocht geen zegels op de
achterzijde van de kaart te plakken.
Indien de in de aanvang bedoelde wet on
verhoopt niet tot stand komt, zullen vanzelf
sprekend maatregelen worden getroffen ten
einde continuering van de premiebetaling te
verzekeren.
A.s. maandag start de winkelactie van de Wissenkerkse en Geersdijkse mid
denstand, die eindigt op zaterdagavond 5 december. De deelnemende winkeliers
zijn kenbaar aan de raamstrook. Gedurende deze actie zijn de winkels geopend
elke dag tot des avonds 9 uur, ook des dinsdags. De levensmiddelenbedrijven en
de bakkers zijn echter de eerste week van de winkelactie des avonds om 6 uur
gesloten en ook dinsdagmiddag na 1 uur.
Evenals voorgaande jaren geven ook nu de deelnemende winkeliers bij contante
aankopen bonnetjes, waarvan de trekking zal plaats vinden op zaterdag 12 de
cember a.s., des avonds 8 uur, in hotel „De Kroon".
De hoofdprijzen van deze verloting zijn:
SCHRIJFBUREAUTJE, ELEKTRISCHE DEKEN, KEUKENUITZET
Verdere prijzen zijn: een haardroger, een 2-pcrsoons deken, een fototoestel, een
ldok, enz. In totaal zijn voor deze grote loterij een 40-tal prijzen aangekocht,
zodat een groot aantal personen de kans hebben één of meerdere fraaie prijzen
te winnen. Onnodig dus te zeggen, dat u deze bonnetjes goed moet bewaren.
Traditiegetrouw komt ook dit jaar Sinterklaas weer in hoogst eigen persoon naar
Wissenkerke en Geersdijk, vergezeld van zijn trouwe knecht Piet. Wij geven u
hier alvast het programma van a.s. zaterdag, 28 november:
2.00 uur Ontvangst van Sint Nicolaas in het Drenthehuis te Geersdijk, met trac-
tatie van de kinderen.
3.00 uur Aankomst Sint Nicolaas te Wissenkerke aan de Dorpsweg. De goed
heilig man wordt bier afgehaald door Nicoleen.
3.15 uur Ontvangst van St. Nicolaas op het gemeentehuis door de burgemeester.
3.30 uur Rondgang van Sint Nicolaas met Nicoleen.
4.15 uur Bezoek van St. Nicolaas aan „Vredestein" met tractatie van de inwoners
6.30 uur Prijsuitreiking van de kinderloterij op de muziektent, met medewerking
van „Apollo".
Evenals vorig jaar zullen de bonnetjes van de kinderloterij op de scholen ver
strekt worden. Op deze bonnetjes kunnen fraaie prijsjes gewonnen worden. Te
Geersdijk zal Sint Nicolaas deze bonnetjes uitreiken bij zijn bezoek aan het
Drenthehuis.
HET IS EN BLIJFT GEZELLIG WINKELEN IN DE
MIDDENSTANDSZAKEN VAN WISSENKERKE EN GEERSDIJK
DE PRIJZEN VAN DE GROTE LOTERIJ ZIJN TE BEZICHTIGEN
IN DE ETALAGE VAN DE FIRMA KLEPPE IN DE KERKSTRAAT