V 'Itd—yl/ ti auna Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 28 maart 1964 no. 3179 Proefvaart met nieuw visserschip van de Fa. Minneboo en Zn. te Colijnsplaat Duitsers gokten voor DM 13,6 miljard Een stipje op de kaart Donderdagmorgen 19 maart j.l. kwam de voltallige raad, onder voorzitterschap van burgemeester Schuit, in openbare vergade ring bijeen. In zijn openingswoord deelde de voorzit ter mede, dat na jarenlange onderhande lingen, deze middag de overdracht van het jacnthavengebied aan mr, C. J. G. Becht te Bunnik een feit zou worden. De notulen van de vorige vergadering werden onveranderd vastgesteld en een aan tal ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen. Uit de aangeboden rekeningen over 1963 van de verenigingen Het Groene Kruis te Kortgene en te Colijnsplaat bleek dat er voor het Groene Kruis een tekort was van 5649.S7 en voor de badhuizen 4065.68. Het bestuur van de Chr. Kleuterschool te Colijnsplaat kreeg op haar verzoek de be nodigde gelden toegewezen voor de aan leg van een gazon op het terrein achter haar school en voor de aanschaffing van een handgrasmaaimachine. Het meerderheidsvoorstel van b. en w. om de subsidie aan de Stichting Zeeuwse Muziekschool voor het jaar 1964 te brengen op 3781.12 en de subsidie aan de ballet afdeling voor 1963 vast te stellen op 165.23 ontlokte een discussie. Wethouder Breure zeide uit principe tegen deze subsidie te zijn. De bedragen konden in zijn ogen geen genade vinden. De leden Welleman, Van der Weele, mevr. Janssen en Markusse kwamen ook op tegen de voor deze gemeente hoge kosten maar vonden geen andere oplossing. Deze school was volgens hen onmisbaar ge worden, zou men het aantal leerlingen wil len verminderen dan moet men leerlingen uitschakelen. Mevr. Janssen meende dat nu reeds elk kind niet kan deelnemen aan de school omdat voor sommigen de kosten toch reeds te hoog zijn. Het lid Contant vroeg of het geheel niet te breed van opzet was geweest. De voorzitter verdedigde in gloed volle bewoordingen het standpunt van b. en w. er o.m. op wijzende da de posten sala rissen en sociale lasten per 1 januari 1964 beduidend hoger moeten worden geraamd dan voor het jaar 1963. Met de stem van wethouder Breure tegen werd hierop het voorstel aangenomen. In verband met de financiële gevolgen die de exploitatie van het dorpshuis te Co lijnsplaat voor de gemeente kan hebben werden de heren Geelhoed en Contant als vertegenwoordigers van de raad in het alge meen bestuur benoemd. Het voorschot op de exploitatievergoeding voor de Chr. Nat. School te Colijnsplaat voor het jaar 1964 werd bepaald op 63 x 60.52 of 3812.76. De gemeenterekening 1961 werd voorlopig vastgesteld op ontvangsten in de gewone dienst van 1.493.2S7.S3 en uitgaven van 1.491.30S.37. Voor de kapitaaldienst zijn deze cijfers resp. 3.087.064.49 en 3.281.673.79. Voor het gem. Vismijnbedrijf waren voor de gewone dienst de ontvangsten en uitga ven gelijk 1.042.983.18 en voor wat de kapitaaldienst betreft evenzo 13.921.70, met een winstsaldo van 7.S53.05 als sluit post. De rekening 1961 van de Gem. Instel ling voor Maatschappelijk Hulpbetoon werd goedgekeurd op een ontvang en uitgaaf in de gewone dienst van 52.214.23 en in de kapitaaldienst 5.818.85. Z.h.s. werd een nieuwe gemeenschappe lijke regeling Ambulancedienst Bevelanden Was het donderdagmorgen 19 maart j.l. een voltallige gemeenteraadsvergadering met daarna een werkbezoek schouwing zou men vroeger zeggen van de gehele gemeente, des middags was de gehele raad wederom present in de raadszaal, ditmaal aangevuld met enige genodigden. Het voor de gemeente zo druk besproken en gewenste ogenblik was aangebroken, n.l. de over dracht van de grote jachthaven. In zijn welkomswoord noemde burge meester Schuit dit „een groot ogenblik", nu de jachthaven zo juist was overgedaan. De werkzaamheden alsook de onderhandelingen tot verkoop waren reeds enkele jaren gele den begonnen. Bij de totstandkoming wilde hij als eerste vernoemen de reeds overleden Hoofd-Ingenieur Snip, de man die zijn grote medewerking aan dit object spontaan ver leende. De tweede belangrijke man, wiens medewerking onmisbaar was, de heer Ir. Bruining, rentmeetser van de ambachtsheer lijkheid, verkreeg eveneens woorden van dank en waardering. Spreker memoreerde van het begin tot aan dit ogenblik de moeilijke gang van za ken en vroeg het hem niet euvel te duiden waarom hij de naam van de koper bij iedereen bekend nimmer heeft kunnen noemen. Volgens hem leven we nu op de grens van 2 werelden, de landbouw en de recreatie. Begin 1966 zal door de voltooiing van de 70 miljoen gulden kostende Oosterschelde- brug de keten met het Noorden gesloten zijn. Het verkeer alsmede de belangstelling voor Noord-Beveland zal dan geweldig toe nemen. Hij betreurde het, dat het bunga lowterrein nog* niet bebouwd kan worden maar kon begrip opbrengen voor het feit dat eerst zoveel mogelijk de woningzoekenden geholpen dienden te worden. De oevers van vastgesteld, met als voornaamste uitbreiding 1 ambulancewagen meer. De kosten voor de gemeente komen nu op 27 cent per in woner. Een nieuwe gemeenschappelijke regeling „Het Veerse Meer" werd vastgesteld. De provincie Zeeland en de gemeenten Arne- muiden, 's-Heer-Arendskerke, Kaltendijke, Kortgene, Veere, Vrouwenpolder, Wissenker- ke en Wolphaarsdijk vormen nu een rechts persoonlijkheid bezittend lichaam. Kosten voor deze gemeente van 15 op 27 cent per inwoner gebracht. Aan de N.V. „P.Z.E.M." te Middelburg werd verkocht het eeuwigdurend erfpachts- recht op een perceeltje grond in het bun galowpark. Het stukje grond is ongeveer 30 ms groot en zal worden gebruikt voor plaatsing van een transformatorhuisje. Aan de N.V. Waterleiding Mij. Zuid-Be veland werd gegarandeerd het waterverbruik van de percelen, die in het bungalowpark op het waterleidingnet worden aangesloten. Op het ogenblik staat er nog maar 1 wo ning, binnen enkele weken zullen dit er 5 of 6 zijn. Bij de rondvraag informeerde het lid Van der Weele naar een voorlichtingsblad voor de gemeente, wat nader door b. en w. zal worden bekeken. Het lid Welleman vroeg of het bezwaar lijk is de officiële huwelijksdag te bepalen op de vrijdag, dit in verband met de vrije zaterdag en ter voorkoming van extra kosten. B. en w. zullen deze vraag nader bekijken. Op de vraag van Welleman of er nog niet begonnen kan worden met de uitvoering van het plan tot verbetering van straten en wegen antwoordde de voorzitter dat dit zal geschieden zodra de geschikte tijd daar voor is aangebroken. De ergste plaatsen nu provisorisch verbeteren werd geldweg- gooien genoemd. Bij dit onderwerp wees hel lid Van der Weele op een tegelpad vanaf de Voorstraat te Colijnsplaat naar de daaraan- liggende woningen. Ook informeerde Welleman nog naar het bouwen zonder vergunning, z.g.n. kleine ver. bouwinkjes, en hoe het komt dat de ene aanvrager zoveel langer op een verbouwings vergunning moet wachten dan een andere aanvrager. In zijn nadere uiteenzetting zei de voorzitter o.m. dat bij te lange duur de aanvragers zich tot b. en w. kunnen wenden. Ten slotte vroeg Welleman naar de reden waarom firma Hollestelle een gedeelte van de oude haven te Kortgene niet ingebruik kon krijgen voor een reparatiebedrijf voor schepen. Op het antwoord van de voorzitter dat de gemeente dit terrein niet kan mis sen en dat daarover in een volgende raad nader gesproken zal worden, klonken op merkingen dat er geen alleenrecht voor de heer Becht mag zijn en dat serieuze gega digden uit eigen gemeente voorrang moeten krijgen. Het lid Kramer vroeg voor dit voorjaar een degelijke verflaag voor de voormalige gemeentekamer, alsmede voor de onderwij zerswoning te Kats. Het lid Verburg infor meerde naar de mogelijkheid van aan 1 zij de parkeren in de straal, het lid Wol- se naar bouwgrond in het uitbreidingsplan en het lid Contant naar de plannen in de Westkerkstraat te Colijnsplaat. Op al deze vragen zou door de voorzitter een antwoord worden gegeven in de rond gang door de gehele gemeente die direct na afloop van deze vergadering zou worden gehouden. de Zandkreek, nu nog weinig bekoorlijkhe den biedend, zullen volgend voorjaar be bost zijn. Al met al zeer grote investeringen die voor onze keine gemeente ontzettend veel moeilijkheden zouden hebben opgele verd en zeer veel tijd hadden gevergd. Spre ker besloot zijn woorden met de overdracht aan mr. Becht, hem daar bij Gods onmisbare zegen toewensende en de hoop uitsprekend dat van Delta-Marina iets groots gemaakt mag worden. Hierop dankte de heer Becht de burge meester voor diens vriendelijke woorden en vertelde vervolgens zijn terecht komen op Kortgene in de eerste helft van juli 1961. Op aandringen van zijn zoon zocht hij een recreatiehuisje in Zeeland, het Veerhuis te Kortgene trok hem dadelijk als zodanig aan. Na een aantal zakelijke herinneringen te heb ben opgehaald vertelde hij verder over een bezoek aan Amerika waar hij in de moge lijkheid kwam de watersport in haar geheel te bestuderen, zodoende werd stap voor stap de idee geboren van een waarlijk groot en aan alle eisen des tijds voldoend watersport centrum aan de steigerdam te Kortgene. Ontspanning na inspanning zweefde steeds door zijn gedachten en voor de jachthaven te Kortgene zag hij steeds meer fascinerende mogelijkheden. De realisatie daarvan diende, evenals in Amerika, stap voor stap te ge schieden. De opzet en accomodatie moet up to date zijn waarbij deze jachthaven in ver gelijking met die aan de Friese meren als een garage tot een stalpaard zal zijn. Spreker zei niet blind te zijn voor de vele moeilijk heden die nog overwonnen moeten worden, maar zag ook de mogelijkheden van de on dernemer die op die manier een steentje kan bijdragen tot de ontwikkeling van de streek. Wat er tot op heden gebeurd is? Niets an ders dan de training-voorgeschiedenis. Nu pas gaat men in de startblokken. We hopen er iets goeds van te maken en hopen dat de ondertekening van dit contract een blijde herinnering zal blijven. De naam „Delta-Marina" in onder de ster renhemel De Tweeling geboren. Delta is de verzamelnaam voor het Zeeuwse stromen- gebied. Marina is de verzamelnaam voor de grote jachthavens en recreatiegebieden in Amerika. Tot slot deelde spreker mede dat W. Anthonisse als jachthavenmeester de scepter over dat gebied zal zwaaien. Van de gelegenheid tot vragenstellen werd een dankbaar gebruik gemaakt. Allereerst kwam de vraag naar voren of de Kortgeense middenstand in dat alles zou kunnen mee profiteren en of er ook Kortgeense winkels op dat terrein gebouwd kunnen worden. Hierop kon burgemeester Schuit nog geen definitief antwoord geven, wel was hij de mening toegedaan dat hier een kans lag voor de eigen winkeliers. Wat de winterber- ging voor de boten betreft, na verkrijging van de Rijksgoedkeuring zal daarvoor ten spoedigste gezorgd worden. Wat de vraag naar mogelijke verboden toegangsbordjes betrof, het bungalowterrein is een openbaar gebied, voor iedereen toegankelijk dus. Het jachthaventerrein is een gesloten gebied en alleen toegankelijk voor hen die er hun boot jes e.d. hebben. Het gemeentelijk zwembad en de daar te poten bebossing is ook voor iedereen toegankelijk, tenzij door het publiek de jeugd vandalisme gepleegd zou worden. Op de vraag of het gebruiken van die jachthaven exclusief duur zal worden, werd geantwoord dat een klein menselijk geluk niet duur behoeft te zijn. Ook de jachtha ven behoeft niet exclusief duur te zijn. Vol gens de heer Becht is een sigaar van 25 a 30 cent tegenwoordig niet duur maar een echte Havanna van 1.50 behoort bij de exclusieve prijzen. Of de haven voor een gedeelte aan bui tenlanders verhuurd zal worden is nog niet te zeggen, wel dat het niet de opzet is. Wat de mogelijke prijzen in de jachtha ven zullen zijn is nog niet te voorzeggen daar nergens nog kosten van bekend zijn. Goedkoper dan aan de andere jachthavens aan het Veerse Meer, dat zeer zeker niet. De investeringskosten etc. daarvan zijn niet met de onze te vergelijken en alle waar is nog altijd naar zijn geld. Spreker noemde als technische voorzieningen aan die haven o.m. telefoon en elektr. aansluitingen voor sche ren e.d. t Wat de verwachtingen zijn, hierover valt nog niets met zekerheid te zeggen, de helft is nog niet ingericht, nog maar 400 scheep jes kunnen een ligplaats krijgen. Met geringe moeite is er vlug een ligplaats te creëren voor minstens 800 schepen. Het wachten is nu op de mensen. Dat we vertrouwen in deze zaak hebben daarvan is onze aanwezigheid de beste ge tuigenis. De heer Becht dankte allen voor de prettige manier van zakendoen en bood, als blijvend aandenken, de speeltuinvereni ging een compleet klauterrek aan. Uit de gegevens van Delta-Marina halen wij het volgende: Vanaf 1 april a.s. zijn in deze haven reeds onmiddellijk beschikbaar 400 ligplaatsen in boxen voor schepen tot 16 meter lengte. Het haven-complex is goed verlicht, bij elke steiger bevindt zich een standkraan voor watervoorziening. Het oude Veerhuis wordt momenteel verbouwd en uitgebreid tot een café-restaurant met moderne outillage, doch met behoud van de oude sfeer. Het café restaurant zal voorlopig plaats bieden aan 200 gasten, waarbij niet inbegrepen de ruime terrassen. Vanuit café-restaurant en terrassen heeft men een prachtig uitzicht op de levendige activiteiten in de haven en tot ver over het Veerse Meer. In het café-res taurantcomplex worden kleedkamers, dou ches, toiletten, alsmede een was- en droog ruimte gebouwd, die nog vóór de zomer ter beschikking zullen staan van de jachthaven- gasten. Aan de oostzijde van het jachthavencom plex ligt een caravanning, die eveneens prachtig uitzicht biedt op de haven en het Veerse Meer en waar ook nog vóór dit zo merseizoen een modern toiietgebouw zal worden opgetrokken. Aan de zuidzijde van de jachthaven bevindt zich een 120 meter lange tuigsteiger die tevens de in de haven liggende jachten beschermt tegen golfslag. Aan de noordzijde van de haven is een 60 meter lange trailersteiger gebouwd waar ge makkelijk per auto aangevoerde lichte boten te water gelaten kunnen worden. Een instal latie voor het in en uit het water brengen van zwaardere schepen is in voorbereiding. Ruime pakeerterreinen waar bootbezitters hun auto kunnen parkeren binnen de om heining van het jachthavencomplex zijn aanwezig. Op korte termijn zullen zo daarvoor de vereiste Rijksgoedkeuringen kunnen worden verkregen faciliteiten voor winterberging, alsmede voor reparatie en onderhoud van schepen worden gesticht. Een deskundige havenmeester houdt toe zicht op de veiligheid van de schepen. In het café-restaurant zal getracht worden een sfeer te scheppen die aansluit bij hetgeen de gasten voor hun ontspanning en recre atie op prijs stellen. Een beperkte logies- accomodatie is aanwezig en zal zo spoedig mogelijk worden uitgebreid. Er wordt veel aandacht besteed aan een attractieve beplan ting van het jachthavencomplex en de direc te omgeving. De heer mr. Becht uit Bunnik is in Neder land geen onbekende, hij is directeur van de Vrumonafabrieken in Bunnik en president- commissaris van het bekende „Motoresco". Er is derhalve alle reden aan te nemen dat dit gigantische project bij hem veilig is. Dc te Colijnsplaat aanwezige vissersvloot is sedert vrijdag 20 maart 1964 uitgebreid met een nieuwe viskotter. Op die dag is door hel nieuwe schip een geslaagde proefvaart gemaakt vanuit Bres- kens. Om half elf voer het op de werf van de fa. Gebr. van de Sande gebouwde schip uit voor een tochtje langs de kust van West- Zeeuwsch-Vlaanderen. De talrijke familieleden en genodigden hebben van dit reisje genoten, mede doordat het weer zeer mooi was. Ter hoogte van Cadzand werd de motor stilgezet en vond de overdracht plaats door de bouwers aan de fa. Minneboo en Zn. Het woord werd gevoerd door de heer Van de Sande jr. namens de bouwers, die de heren J. L. F. en H. Minneboo dankte voor het genoten vertrouwen en het vaar tuig, genaamd „Barracuda" en genummerd K.G. 1 na de geslaagde proefvaart over droeg. Namens het gemeentebestuur van Kort gene sprak de burgemeester, de heer A. A. Schuit. Hij feliciteerde betrokkenen met dit mooie nieuwe schip. De gemeente had met plezier en spontaan de gevraagde medewerking ver leend nadat de gemeente Veere de zaak aan Kortgene had overgedragen, dit in verband met het verhuizen van de vissers naar Co lijnsplaat. Als men ziet dat de beschikking van het Ministerie tot toekenning van een renteloos voorschot in november 1962 binnen kwam, Gedeputeerde Staten van Zeeand het raads besluit tot garantie van de geldlening in februari 1963 goedkeurden en de proefvaart nu plaats vindt, moet men tot de conclusie komen dat de bouw vlot is verlopen. Hij sprak de hoop uit dat betrokkenen nog lang plezier van dit mooie schip zouden hebben en wenste hen een behouden vaart en een goede vangst toe. De heer Minneboo jr. dankte de familie en genodigden voor hun komst, de fa. Gebrs. van de Sande voor de vlotte afwerking van het schip en het gemeentebestuur voor de zo spontaan verleende medewerking. De proefvaart werd besloten met een „dronk" op de nieuwe viskotter. Na aankomst te Breskens werd de thuis reis naar Colijnsplaat aanvaard via het Ka naal door Walcheren en het Veerse Meer. De K.G. I is na de komst van de vissers te Colijnsplaat het eerste nieuwe vaartuig dat is gebouwd met garantieverlening door de gemeente Kortgene. De West-Duitsers hebben in diverse Toto en Lotto-ondernemingen in de periode van 1949 tot en met 1962 in totaal 13,6 miljard mark gespendeerd. Het gokje heeft bij onze buren zijn aantrekkelijkheid blijkbaar nog niet verloren. Ook niet bij ons overigens. (DIA) Andorra, een werkelijk vrij Jand Wie de kaart van Europa bekijkt, vindt in de barre ruige Pyreneeën, juist op de grens van Frankrijk en Spanje een klein rondje, aangeduid als Andorra. Het is een klein republiekje, dat met San Marino, Monaco en Lichtenstein tot de Europese dwergstaat jes behoort. De gehele staat is niet groter dan ongeveer vijfhonderd vierkante kilome ter en heeft een bevolking van omstreeks zesduizend personen, verdeeld over zes ge meenten. Het is een bar land, met een dikwijls guur klimaat, doch dit neemt niet weg, dat de be woners een waarlijk vrij leven lijden. De regering der republiek berust bij een raad van 24 leden, die voor vier jaar worden ge kozen. Al sinds vele, vele eeuwen is dit zeer kleine staatje zelfstandig, eigenlijk iets merkwaardigs. De grondslag hiervan moet gezocht worden toen Andorra in 778 vol ledige vrijheid verkreeg van Karei de Grote als beloning voor de hulp die de bewoners de keizer hadden verleend in zijn strijd tegen de Moren. Later heeft de vrijheid van Andorra nog wel eens op het spel gestaan, maar toch heeft deze miniatuurstaat steeds kans gezien haar vrijheid te behouden, laatstelijk vastgelegd in 1278 bij een tractaat tussen de bisschop van Urgel en de graaf van Foix. Andorra moet als gevolg hiervan een belasting van ongeveer 10.per jaar aan Frankrijk betalen en nog geen 50. per jaar aan de bisschop van Urgel. Is het te verwonderen, dat in dit land praktisch geen belasting wordt geheven? In aardrijkskundige boeken zal men lezen, dat Andorra leeft van het schapenhouden. Ongetwijfeld levert dit de Andorrezen een en ander op, doch mag men toch niet verwachten, dat als gevolg hiervan Andorra een groot aantal miljonairs telt. Neen, deze lieden zij rijk geworden in de „handel". Tussenstation in dc handel. De geweldige mogelijkheden die in dit landje de „handel" biedt, moeten gezocht worden in het feit, dat tot 1894 noch de Spaanse, noch de Franse douane in- of uit voerrechten hieven. Op die mannier was Andorra een schitterend tussenstation in de handel tussen Frankrijk en Spanje, want via Andorra was het mogelijk goederen zonder rechten van het ene land naar het andere te zenden. Normaal is dit nu afgelopen maar de Andorrezen maken gebruik van het „ge woonterecht" en doen nog steeds hun „han del" op de oude wijze, hetgeen nu neerkomt op smokkel. Hoeveel is er niet te verdienen met de aankoop van een auto in Frankrijk tegen een redelijke prijs en verkoop van die zelfde auto in Spanje, waar men grof geld wil betalen? Zo zouden er vele voorbeelden zijn te noemen van artikelen en waren, die gehandeld via Andorra veel winst kunnen opleveren. Van deze omstandigheid maken veel bewoners van deze dwergstaat dank baar gebruik en de staat en haar dienaars maken het hun niet lastig, trouwens dat zou ook moeilijk kunnen, omdat Andorra slechts zes politiemannen telt. Het is onmogelijk voor deze staatsdienaren de grenzen van het rijkje te bewaken. Ook met geld is het erg gemakkelijk in Andorra. Men erkent er zowel de Franse als de Spaanse munten en deviezenmoeilijkhe- den kent men niet. Men kan zoveel geld in en uit het land voeren als men wil, ongeacht van welke valuta. De welvaart van Andorra leest men af van de prachtige hotels en de rijk voorziene winkels die men er aantreft, alsmede van het voor zon klein land betrekkelijk groot aan tal rijkaards. Andorra is een land waar men zich wei nig bekommert om al die beslommeringen waarmede andere landen tobben. Het leven is er gemakkelijk en ongecompliceerd, een kleine plek op aarde, wensdroom van velen. (Nadruk verboden). de nieuwe jachthaven van Kortgene overgedragen aan mr. C. J. G. Becht uit Bunnik, directeur van bovengenoemd watersportcentrum WIE SPAART BOUWT BURCHTEN Luchtkastelen kunnen reële burchten worden, solide en hecht. Door te sparen. Want uw spaargeld is goed voor alles. Ga naar de spaarbank waar men u óók gaarne van dienst is met andere bankzaken, zoals rekening-courant, deviezen voor uw reizen, kredieten, hypotheken en bemiddeling in effectenzaken. Meer dan 1000 banken en bijkantoren. De spaarbanken met volledige bankservice. AANGESLOTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1964 | | pagina 3