V
'Itd—yl/ ti
auna
Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 28 maart 1964 no. 3179
Proefvaart
met nieuw visserschip
van de Fa. Minneboo
en Zn. te Colijnsplaat
Duitsers gokten voor
DM 13,6 miljard
Een
stipje
op de kaart
Donderdagmorgen 19 maart j.l. kwam de
voltallige raad, onder voorzitterschap van
burgemeester Schuit, in openbare vergade
ring bijeen.
In zijn openingswoord deelde de voorzit
ter mede, dat na jarenlange onderhande
lingen, deze middag de overdracht van het
jacnthavengebied aan mr, C. J. G. Becht te
Bunnik een feit zou worden.
De notulen van de vorige vergadering
werden onveranderd vastgesteld en een aan
tal ingekomen stukken voor kennisgeving
aangenomen. Uit de aangeboden rekeningen
over 1963 van de verenigingen Het Groene
Kruis te Kortgene en te Colijnsplaat bleek
dat er voor het Groene Kruis een tekort
was van 5649.S7 en voor de badhuizen
4065.68.
Het bestuur van de Chr. Kleuterschool te
Colijnsplaat kreeg op haar verzoek de be
nodigde gelden toegewezen voor de aan
leg van een gazon op het terrein achter haar
school en voor de aanschaffing van een
handgrasmaaimachine.
Het meerderheidsvoorstel van b. en w.
om de subsidie aan de Stichting Zeeuwse
Muziekschool voor het jaar 1964 te brengen
op 3781.12 en de subsidie aan de ballet
afdeling voor 1963 vast te stellen op 165.23
ontlokte een discussie. Wethouder Breure
zeide uit principe tegen deze subsidie te
zijn. De bedragen konden in zijn ogen geen
genade vinden. De leden Welleman, Van der
Weele, mevr. Janssen en Markusse kwamen
ook op tegen de voor deze gemeente hoge
kosten maar vonden geen andere oplossing.
Deze school was volgens hen onmisbaar ge
worden, zou men het aantal leerlingen wil
len verminderen dan moet men leerlingen
uitschakelen. Mevr. Janssen meende dat nu
reeds elk kind niet kan deelnemen aan de
school omdat voor sommigen de kosten toch
reeds te hoog zijn. Het lid Contant vroeg
of het geheel niet te breed van opzet was
geweest. De voorzitter verdedigde in gloed
volle bewoordingen het standpunt van b. en
w. er o.m. op wijzende da de posten sala
rissen en sociale lasten per 1 januari 1964
beduidend hoger moeten worden geraamd
dan voor het jaar 1963. Met de stem van
wethouder Breure tegen werd hierop het
voorstel aangenomen.
In verband met de financiële gevolgen
die de exploitatie van het dorpshuis te Co
lijnsplaat voor de gemeente kan hebben
werden de heren Geelhoed en Contant als
vertegenwoordigers van de raad in het alge
meen bestuur benoemd.
Het voorschot op de exploitatievergoeding
voor de Chr. Nat. School te Colijnsplaat voor
het jaar 1964 werd bepaald op 63 x 60.52
of 3812.76.
De gemeenterekening 1961 werd voorlopig
vastgesteld op ontvangsten in de gewone
dienst van 1.493.2S7.S3 en uitgaven van
1.491.30S.37. Voor de kapitaaldienst
zijn deze cijfers resp. 3.087.064.49 en
3.281.673.79.
Voor het gem. Vismijnbedrijf waren voor
de gewone dienst de ontvangsten en uitga
ven gelijk 1.042.983.18 en voor wat de
kapitaaldienst betreft evenzo 13.921.70,
met een winstsaldo van 7.S53.05 als sluit
post. De rekening 1961 van de Gem. Instel
ling voor Maatschappelijk Hulpbetoon werd
goedgekeurd op een ontvang en uitgaaf in
de gewone dienst van 52.214.23 en in de
kapitaaldienst 5.818.85.
Z.h.s. werd een nieuwe gemeenschappe
lijke regeling Ambulancedienst Bevelanden
Was het donderdagmorgen 19 maart j.l.
een voltallige gemeenteraadsvergadering
met daarna een werkbezoek schouwing
zou men vroeger zeggen van de gehele
gemeente, des middags was de gehele raad
wederom present in de raadszaal, ditmaal
aangevuld met enige genodigden. Het voor
de gemeente zo druk besproken en gewenste
ogenblik was aangebroken, n.l. de over
dracht van de grote jachthaven.
In zijn welkomswoord noemde burge
meester Schuit dit „een groot ogenblik", nu
de jachthaven zo juist was overgedaan. De
werkzaamheden alsook de onderhandelingen
tot verkoop waren reeds enkele jaren gele
den begonnen. Bij de totstandkoming wilde
hij als eerste vernoemen de reeds overleden
Hoofd-Ingenieur Snip, de man die zijn grote
medewerking aan dit object spontaan ver
leende. De tweede belangrijke man, wiens
medewerking onmisbaar was, de heer Ir.
Bruining, rentmeetser van de ambachtsheer
lijkheid, verkreeg eveneens woorden van
dank en waardering.
Spreker memoreerde van het begin tot
aan dit ogenblik de moeilijke gang van za
ken en vroeg het hem niet euvel te duiden
waarom hij de naam van de koper bij
iedereen bekend nimmer heeft kunnen
noemen.
Volgens hem leven we nu op de grens van
2 werelden, de landbouw en de recreatie.
Begin 1966 zal door de voltooiing van de
70 miljoen gulden kostende Oosterschelde-
brug de keten met het Noorden gesloten
zijn. Het verkeer alsmede de belangstelling
voor Noord-Beveland zal dan geweldig toe
nemen. Hij betreurde het, dat het bunga
lowterrein nog* niet bebouwd kan worden
maar kon begrip opbrengen voor het feit dat
eerst zoveel mogelijk de woningzoekenden
geholpen dienden te worden. De oevers van
vastgesteld, met als voornaamste uitbreiding
1 ambulancewagen meer. De kosten voor
de gemeente komen nu op 27 cent per in
woner.
Een nieuwe gemeenschappelijke regeling
„Het Veerse Meer" werd vastgesteld. De
provincie Zeeland en de gemeenten Arne-
muiden, 's-Heer-Arendskerke, Kaltendijke,
Kortgene, Veere, Vrouwenpolder, Wissenker-
ke en Wolphaarsdijk vormen nu een rechts
persoonlijkheid bezittend lichaam. Kosten
voor deze gemeente van 15 op 27 cent per
inwoner gebracht.
Aan de N.V. „P.Z.E.M." te Middelburg
werd verkocht het eeuwigdurend erfpachts-
recht op een perceeltje grond in het bun
galowpark. Het stukje grond is ongeveer
30 ms groot en zal worden gebruikt voor
plaatsing van een transformatorhuisje.
Aan de N.V. Waterleiding Mij. Zuid-Be
veland werd gegarandeerd het waterverbruik
van de percelen, die in het bungalowpark
op het waterleidingnet worden aangesloten.
Op het ogenblik staat er nog maar 1 wo
ning, binnen enkele weken zullen dit er 5
of 6 zijn.
Bij de rondvraag informeerde het lid Van
der Weele naar een voorlichtingsblad voor
de gemeente, wat nader door b. en w. zal
worden bekeken.
Het lid Welleman vroeg of het bezwaar
lijk is de officiële huwelijksdag te bepalen
op de vrijdag, dit in verband met de vrije
zaterdag en ter voorkoming van extra kosten.
B. en w. zullen deze vraag nader bekijken.
Op de vraag van Welleman of er nog niet
begonnen kan worden met de uitvoering
van het plan tot verbetering van straten en
wegen antwoordde de voorzitter dat dit zal
geschieden zodra de geschikte tijd daar
voor is aangebroken. De ergste plaatsen nu
provisorisch verbeteren werd geldweg-
gooien genoemd. Bij dit onderwerp wees hel
lid Van der Weele op een tegelpad vanaf de
Voorstraat te Colijnsplaat naar de daaraan-
liggende woningen.
Ook informeerde Welleman nog naar het
bouwen zonder vergunning, z.g.n. kleine ver.
bouwinkjes, en hoe het komt dat de ene
aanvrager zoveel langer op een verbouwings
vergunning moet wachten dan een andere
aanvrager. In zijn nadere uiteenzetting zei
de voorzitter o.m. dat bij te lange duur de
aanvragers zich tot b. en w. kunnen wenden.
Ten slotte vroeg Welleman naar de reden
waarom firma Hollestelle een gedeelte van
de oude haven te Kortgene niet ingebruik
kon krijgen voor een reparatiebedrijf voor
schepen. Op het antwoord van de voorzitter
dat de gemeente dit terrein niet kan mis
sen en dat daarover in een volgende raad
nader gesproken zal worden, klonken op
merkingen dat er geen alleenrecht voor de
heer Becht mag zijn en dat serieuze gega
digden uit eigen gemeente voorrang moeten
krijgen.
Het lid Kramer vroeg voor dit voorjaar
een degelijke verflaag voor de voormalige
gemeentekamer, alsmede voor de onderwij
zerswoning te Kats. Het lid Verburg infor
meerde naar de mogelijkheid van aan 1 zij
de parkeren in de straal, het lid Wol-
se naar bouwgrond in het uitbreidingsplan
en het lid Contant naar de plannen in de
Westkerkstraat te Colijnsplaat.
Op al deze vragen zou door de voorzitter
een antwoord worden gegeven in de rond
gang door de gehele gemeente die direct
na afloop van deze vergadering zou worden
gehouden.
de Zandkreek, nu nog weinig bekoorlijkhe
den biedend, zullen volgend voorjaar be
bost zijn. Al met al zeer grote investeringen
die voor onze keine gemeente ontzettend
veel moeilijkheden zouden hebben opgele
verd en zeer veel tijd hadden gevergd. Spre
ker besloot zijn woorden met de overdracht
aan mr. Becht, hem daar bij Gods onmisbare
zegen toewensende en de hoop uitsprekend
dat van Delta-Marina iets groots gemaakt
mag worden.
Hierop dankte de heer Becht de burge
meester voor diens vriendelijke woorden en
vertelde vervolgens zijn terecht komen op
Kortgene in de eerste helft van juli 1961. Op
aandringen van zijn zoon zocht hij een
recreatiehuisje in Zeeland, het Veerhuis te
Kortgene trok hem dadelijk als zodanig aan.
Na een aantal zakelijke herinneringen te heb
ben opgehaald vertelde hij verder over een
bezoek aan Amerika waar hij in de moge
lijkheid kwam de watersport in haar geheel
te bestuderen, zodoende werd stap voor stap
de idee geboren van een waarlijk groot en
aan alle eisen des tijds voldoend watersport
centrum aan de steigerdam te Kortgene.
Ontspanning na inspanning zweefde steeds
door zijn gedachten en voor de jachthaven te
Kortgene zag hij steeds meer fascinerende
mogelijkheden. De realisatie daarvan diende,
evenals in Amerika, stap voor stap te ge
schieden. De opzet en accomodatie moet up
to date zijn waarbij deze jachthaven in ver
gelijking met die aan de Friese meren als
een garage tot een stalpaard zal zijn. Spreker
zei niet blind te zijn voor de vele moeilijk
heden die nog overwonnen moeten worden,
maar zag ook de mogelijkheden van de on
dernemer die op die manier een steentje kan
bijdragen tot de ontwikkeling van de streek.
Wat er tot op heden gebeurd is? Niets an
ders dan de training-voorgeschiedenis. Nu
pas gaat men in de startblokken. We hopen
er iets goeds van te maken en hopen dat de
ondertekening van dit contract een blijde
herinnering zal blijven.
De naam „Delta-Marina" in onder de ster
renhemel De Tweeling geboren. Delta is de
verzamelnaam voor het Zeeuwse stromen-
gebied. Marina is de verzamelnaam voor de
grote jachthavens en recreatiegebieden in
Amerika.
Tot slot deelde spreker mede dat W.
Anthonisse als jachthavenmeester de scepter
over dat gebied zal zwaaien.
Van de gelegenheid tot vragenstellen werd
een dankbaar gebruik gemaakt. Allereerst
kwam de vraag naar voren of de Kortgeense
middenstand in dat alles zou kunnen mee
profiteren en of er ook Kortgeense winkels
op dat terrein gebouwd kunnen worden.
Hierop kon burgemeester Schuit nog geen
definitief antwoord geven, wel was hij de
mening toegedaan dat hier een kans lag
voor de eigen winkeliers. Wat de winterber-
ging voor de boten betreft, na verkrijging
van de Rijksgoedkeuring zal daarvoor ten
spoedigste gezorgd worden. Wat de vraag
naar mogelijke verboden toegangsbordjes
betrof, het bungalowterrein is een openbaar
gebied, voor iedereen toegankelijk dus. Het
jachthaventerrein is een gesloten gebied en
alleen toegankelijk voor hen die er hun boot
jes e.d. hebben. Het gemeentelijk zwembad
en de daar te poten bebossing is ook voor
iedereen toegankelijk, tenzij door het publiek
de jeugd vandalisme gepleegd zou
worden.
Op de vraag of het gebruiken van die
jachthaven exclusief duur zal worden, werd
geantwoord dat een klein menselijk geluk
niet duur behoeft te zijn. Ook de jachtha
ven behoeft niet exclusief duur te zijn. Vol
gens de heer Becht is een sigaar van 25 a
30 cent tegenwoordig niet duur maar een
echte Havanna van 1.50 behoort bij de
exclusieve prijzen.
Of de haven voor een gedeelte aan bui
tenlanders verhuurd zal worden is nog
niet te zeggen, wel dat het niet de opzet is.
Wat de mogelijke prijzen in de jachtha
ven zullen zijn is nog niet te voorzeggen
daar nergens nog kosten van bekend zijn.
Goedkoper dan aan de andere jachthavens
aan het Veerse Meer, dat zeer zeker niet. De
investeringskosten etc. daarvan zijn niet met
de onze te vergelijken en alle waar is nog
altijd naar zijn geld. Spreker noemde als
technische voorzieningen aan die haven o.m.
telefoon en elektr. aansluitingen voor sche
ren e.d. t
Wat de verwachtingen zijn, hierover valt
nog niets met zekerheid te zeggen, de helft
is nog niet ingericht, nog maar 400 scheep
jes kunnen een ligplaats krijgen. Met geringe
moeite is er vlug een ligplaats te creëren
voor minstens 800 schepen. Het wachten is
nu op de mensen.
Dat we vertrouwen in deze zaak hebben
daarvan is onze aanwezigheid de beste ge
tuigenis. De heer Becht dankte allen voor
de prettige manier van zakendoen en bood,
als blijvend aandenken, de speeltuinvereni
ging een compleet klauterrek aan.
Uit de gegevens van Delta-Marina halen
wij het volgende:
Vanaf 1 april a.s. zijn in deze haven reeds
onmiddellijk beschikbaar 400 ligplaatsen
in boxen voor schepen tot 16 meter lengte.
Het haven-complex is goed verlicht, bij elke
steiger bevindt zich een standkraan voor
watervoorziening. Het oude Veerhuis wordt
momenteel verbouwd en uitgebreid tot een
café-restaurant met moderne outillage, doch
met behoud van de oude sfeer. Het café
restaurant zal voorlopig plaats bieden aan
200 gasten, waarbij niet inbegrepen de
ruime terrassen. Vanuit café-restaurant en
terrassen heeft men een prachtig uitzicht op
de levendige activiteiten in de haven en tot
ver over het Veerse Meer. In het café-res
taurantcomplex worden kleedkamers, dou
ches, toiletten, alsmede een was- en droog
ruimte gebouwd, die nog vóór de zomer ter
beschikking zullen staan van de jachthaven-
gasten.
Aan de oostzijde van het jachthavencom
plex ligt een caravanning, die eveneens
prachtig uitzicht biedt op de haven en het
Veerse Meer en waar ook nog vóór dit zo
merseizoen een modern toiietgebouw zal
worden opgetrokken. Aan de zuidzijde van
de jachthaven bevindt zich een 120 meter
lange tuigsteiger die tevens de in de haven
liggende jachten beschermt tegen golfslag.
Aan de noordzijde van de haven is een 60
meter lange trailersteiger gebouwd waar ge
makkelijk per auto aangevoerde lichte boten
te water gelaten kunnen worden. Een instal
latie voor het in en uit het water brengen
van zwaardere schepen is in voorbereiding.
Ruime pakeerterreinen waar bootbezitters
hun auto kunnen parkeren binnen de om
heining van het jachthavencomplex zijn
aanwezig.
Op korte termijn zullen zo daarvoor de
vereiste Rijksgoedkeuringen kunnen worden
verkregen faciliteiten voor winterberging,
alsmede voor reparatie en onderhoud van
schepen worden gesticht.
Een deskundige havenmeester houdt toe
zicht op de veiligheid van de schepen. In
het café-restaurant zal getracht worden een
sfeer te scheppen die aansluit bij hetgeen
de gasten voor hun ontspanning en recre
atie op prijs stellen. Een beperkte logies-
accomodatie is aanwezig en zal zo spoedig
mogelijk worden uitgebreid. Er wordt veel
aandacht besteed aan een attractieve beplan
ting van het jachthavencomplex en de direc
te omgeving.
De heer mr. Becht uit Bunnik is in Neder
land geen onbekende, hij is directeur van de
Vrumonafabrieken in Bunnik en president-
commissaris van het bekende „Motoresco".
Er is derhalve alle reden aan te nemen dat
dit gigantische project bij hem veilig is.
Dc te Colijnsplaat aanwezige vissersvloot
is sedert vrijdag 20 maart 1964 uitgebreid
met een nieuwe viskotter.
Op die dag is door hel nieuwe schip een
geslaagde proefvaart gemaakt vanuit Bres-
kens.
Om half elf voer het op de werf van de
fa. Gebr. van de Sande gebouwde schip uit
voor een tochtje langs de kust van West-
Zeeuwsch-Vlaanderen.
De talrijke familieleden en genodigden
hebben van dit reisje genoten, mede doordat
het weer zeer mooi was.
Ter hoogte van Cadzand werd de motor
stilgezet en vond de overdracht plaats door
de bouwers aan de fa. Minneboo en Zn.
Het woord werd gevoerd door de heer
Van de Sande jr. namens de bouwers, die
de heren J. L. F. en H. Minneboo dankte
voor het genoten vertrouwen en het vaar
tuig, genaamd „Barracuda" en genummerd
K.G. 1 na de geslaagde proefvaart over
droeg.
Namens het gemeentebestuur van Kort
gene sprak de burgemeester, de heer A. A.
Schuit.
Hij feliciteerde betrokkenen met dit mooie
nieuwe schip. De gemeente had met plezier
en spontaan de gevraagde medewerking ver
leend nadat de gemeente Veere de zaak aan
Kortgene had overgedragen, dit in verband
met het verhuizen van de vissers naar Co
lijnsplaat.
Als men ziet dat de beschikking van het
Ministerie tot toekenning van een renteloos
voorschot in november 1962 binnen kwam,
Gedeputeerde Staten van Zeeand het raads
besluit tot garantie van de geldlening in
februari 1963 goedkeurden en de proefvaart
nu plaats vindt, moet men tot de conclusie
komen dat de bouw vlot is verlopen.
Hij sprak de hoop uit dat betrokkenen nog
lang plezier van dit mooie schip zouden
hebben en wenste hen een behouden vaart
en een goede vangst toe.
De heer Minneboo jr. dankte de familie
en genodigden voor hun komst, de fa. Gebrs.
van de Sande voor de vlotte afwerking van
het schip en het gemeentebestuur voor de zo
spontaan verleende medewerking.
De proefvaart werd besloten met een
„dronk" op de nieuwe viskotter.
Na aankomst te Breskens werd de thuis
reis naar Colijnsplaat aanvaard via het Ka
naal door Walcheren en het Veerse Meer.
De K.G. I is na de komst van de vissers
te Colijnsplaat het eerste nieuwe vaartuig
dat is gebouwd met garantieverlening door
de gemeente Kortgene.
De West-Duitsers hebben in diverse Toto
en Lotto-ondernemingen in de periode van
1949 tot en met 1962 in totaal 13,6 miljard
mark gespendeerd. Het gokje heeft bij onze
buren zijn aantrekkelijkheid blijkbaar nog
niet verloren. Ook niet bij ons overigens.
(DIA)
Andorra, een werkelijk vrij Jand
Wie de kaart van Europa bekijkt, vindt in
de barre ruige Pyreneeën, juist op de grens
van Frankrijk en Spanje een klein rondje,
aangeduid als Andorra. Het is een klein
republiekje, dat met San Marino, Monaco
en Lichtenstein tot de Europese dwergstaat
jes behoort. De gehele staat is niet groter
dan ongeveer vijfhonderd vierkante kilome
ter en heeft een bevolking van omstreeks
zesduizend personen, verdeeld over zes ge
meenten.
Het is een bar land, met een dikwijls guur
klimaat, doch dit neemt niet weg, dat de be
woners een waarlijk vrij leven lijden. De
regering der republiek berust bij een raad
van 24 leden, die voor vier jaar worden ge
kozen. Al sinds vele, vele eeuwen is dit zeer
kleine staatje zelfstandig, eigenlijk iets
merkwaardigs. De grondslag hiervan moet
gezocht worden toen Andorra in 778 vol
ledige vrijheid verkreeg van Karei de Grote
als beloning voor de hulp die de bewoners
de keizer hadden verleend in zijn strijd
tegen de Moren. Later heeft de vrijheid van
Andorra nog wel eens op het spel gestaan,
maar toch heeft deze miniatuurstaat steeds
kans gezien haar vrijheid te behouden,
laatstelijk vastgelegd in 1278 bij een tractaat
tussen de bisschop van Urgel en de graaf
van Foix. Andorra moet als gevolg hiervan
een belasting van ongeveer 10.per jaar
aan Frankrijk betalen en nog geen 50.
per jaar aan de bisschop van Urgel. Is het te
verwonderen, dat in dit land praktisch geen
belasting wordt geheven?
In aardrijkskundige boeken zal men lezen,
dat Andorra leeft van het schapenhouden.
Ongetwijfeld levert dit de Andorrezen een
en ander op, doch mag men toch niet
verwachten, dat als gevolg hiervan Andorra
een groot aantal miljonairs telt. Neen, deze
lieden zij rijk geworden in de „handel".
Tussenstation in dc handel.
De geweldige mogelijkheden die in dit
landje de „handel" biedt, moeten gezocht
worden in het feit, dat tot 1894 noch de
Spaanse, noch de Franse douane in- of uit
voerrechten hieven. Op die mannier was
Andorra een schitterend tussenstation in de
handel tussen Frankrijk en Spanje, want via
Andorra was het mogelijk goederen zonder
rechten van het ene land naar het andere te
zenden. Normaal is dit nu afgelopen maar
de Andorrezen maken gebruik van het „ge
woonterecht" en doen nog steeds hun „han
del" op de oude wijze, hetgeen nu neerkomt
op smokkel. Hoeveel is er niet te verdienen
met de aankoop van een auto in Frankrijk
tegen een redelijke prijs en verkoop van die
zelfde auto in Spanje, waar men grof geld
wil betalen? Zo zouden er vele voorbeelden
zijn te noemen van artikelen en waren, die
gehandeld via Andorra veel winst kunnen
opleveren. Van deze omstandigheid maken
veel bewoners van deze dwergstaat dank
baar gebruik en de staat en haar dienaars
maken het hun niet lastig, trouwens dat zou
ook moeilijk kunnen, omdat Andorra slechts
zes politiemannen telt. Het is onmogelijk
voor deze staatsdienaren de grenzen van het
rijkje te bewaken.
Ook met geld is het erg gemakkelijk in
Andorra. Men erkent er zowel de Franse als
de Spaanse munten en deviezenmoeilijkhe-
den kent men niet. Men kan zoveel geld in
en uit het land voeren als men wil, ongeacht
van welke valuta.
De welvaart van Andorra leest men af van
de prachtige hotels en de rijk voorziene
winkels die men er aantreft, alsmede van het
voor zon klein land betrekkelijk groot aan
tal rijkaards.
Andorra is een land waar men zich wei
nig bekommert om al die beslommeringen
waarmede andere landen tobben. Het leven
is er gemakkelijk en ongecompliceerd, een
kleine plek op aarde, wensdroom van velen.
(Nadruk verboden).
de nieuwe jachthaven van Kortgene overgedragen
aan mr. C. J. G. Becht uit Bunnik, directeur van
bovengenoemd watersportcentrum
WIE SPAART BOUWT BURCHTEN
Luchtkastelen kunnen reële burchten worden, solide
en hecht. Door te sparen. Want uw spaargeld is goed
voor alles. Ga naar de spaarbank waar men u óók
gaarne van dienst is met andere bankzaken, zoals
rekening-courant, deviezen voor uw reizen, kredieten,
hypotheken en bemiddeling in effectenzaken. Meer dan
1000 banken en bijkantoren.
De spaarbanken met volledige bankservice.
AANGESLOTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT