Duitsland vervolgt
oorlogsmisdadigers
Gaat Nederland aan
de pijp?
U BENT ZO VR!J ALS EEN
SPAARVOGELTJE IN DE LUCHT
Auto'
s voor i
edereen
Burgerlijke Stand
Predikbeurten
Afscheid van dokter Bruynzeel
van zijn fiatiënten
uit de gemeente Wissenkerke
Vrijdag 31 januari 1964 zal voor dokter
Bruynzeel en zijn gezin voor altijd wél een
blijde en ook weemoedige datum blijven.
Die dag werd officieel afscheid van hem ge
nomen in de raadszaal te Wissenkerke, waar
bij aanwezig waren het college van b. en w.,
afgevaardigden van verscheidene verenigin
gen, een comité uit de bevolking en col
lega's uit aanliggende gemeenten.
Burgemeester Wisse, sprekende namens
het college van b. en w„ memoreerde met
hartelijke woorden de tijd van ruim 33 jaar
die de scheidende dokter in deze gemeente
heeft gewerkt en geleefd. Het werken van
de dokter was in de juiste betekenis van
het woord een dienen van de medemens.
Dit zijn geen geijkte woorden, maar de zui
vere waarheid. Als enige kritiek noemde
spreker het feit, dat de dokter het zijn pa
tiënten veelal te gemakkelijk heeft gemaakt.
Geen uur was te vroeg, geen uur was te
laat en geen patiënt woonde te ver af, te on
bereikbaar. 30 jaar was de dokter gemeente
geneesheer. Spreker noemde ook het aandeel
van de dokter in het verzet en zijn verdien
ste in de rampzalige dagen van de water
snood. Het afscheid van deze bekende ver
schijning stemt weemoedig, maar is tevens
vervuld met dankbaarheid en erkentelijkheid.
Namens alle inwoners van Wissenkerke,
Kamperland en Gecrsdijk verkreeg de heer
J. van Halst, lid van het comité, het woord.
3 september 1929 was volgens hem de datum
waarop de dokter zijn werk in deze ge
meente begon, waarbij hij de zieke niet al
leen als patiënt zag, maar ook als lijdend
mens. Verschillende mijlpalen markeren het
leven van de dokter in deze gemeente, de
economisch moeilijke tijd in de dertiger ja
ren, de oorlogstijd en de rampdagen. Met
grote liefde, ja uit roeping heeft hij steeds
zijn dienende taak verricht, waarvoor spre
ker hem namens alle inwoners hartelijk dank
zegt. Hij wenst de dokter een rustige tijd toe
in diens nieuwe woonplaats en bovenal Gods
zegen voor de toekomst.
Dokter Polderman uit Ierseke, sprekende
namens de afdeling Zeeland van de Maat
schappij voor Geneeskunde roemde de pret
tige samenwerking met dokter Bruynzeel,
terwijl de heer P. G. A. de Lange, namens
het Groene Kruis, het werk van de dokter
roemde voor de opbouw en uitbreiding van
dat Groene Kruis. Ook namens het bestuur
van de Christelijke School en de Christelijk
Historische Unie wenste hij hem Gods zegen
toe.
Dokter 't Hart, ook mede namens zijn
vrouw, sprak enige hartelijke woorden ten
afscheid, daarbij zeggende, dat er nimmer
een collegiale wanklank tussen hen is ge
weest.
Namens het Roode Kruis sprak dokter
Janssen. Ook hij roemde de goede nabuur
schap en prettige collegialiteit.
Alle sprekers lieten hun woorden verge
zeld gaan van fraaie en meestal kostbare ge
schenken, terwijl mevrouw Bruynzeel door
hen in de bloemetjes werd gezet.
Zichtbaar bewogen dankte dokter Bruyn
zeel allen voor hun lovende woorden. Was
hem dit tevoren zo bekend geweest, hij had
hier niet durven komen. Hij noemde het een
fantastisch moment en was daar zeer dank
baar voor.
Burgemeester Wisse dankte allen voor hun
belangstelling. Ere wie ere toekomt, het
was ditmaal niet moeilijk om spontaan te
zijn.
De receptie des avonds werd door vele
honderden bezocht en vormde een waardig
slot van deze voor de familie Bruynzeel
zo gedenkwaardige dag.
„Gerechtigheid heeft tijd nodig".
NNP De Duitse justitie heeft - vooral
uit eigen land nogal wat critiek te ver
duren gekregen over de manier, waarop zij
de oorlogsmisdadigers uit het Derde Rijk
aanpakt. De protesten zijn er vooral op
gericht, dat de West-Duitse justitie zo laat
is begonnen met processen legen aangehou
den oorlogsmisdadigers. Pas eind vorig
jaar bijvoorbeeld begon het zogenaamde
„Auschwitz-proces" in Frankfurt. De rege
ring van de Bondsrepubliek heeft zich nu
verdedigd in het officiële „Bulletin" van
het „Presse- und Informalionsamt der Bun-
desregierung". Volgens het bulletin is het
bepaald niet waar. dat West-Duitsland nu
pas begint op grote schaal de misdaden van
de Tweede Wereldoorlog uit te zoeken en
te berechten.
Tussen 8 mei 1945, hel einde van de oor
log, en 31 december 1961 zijn in West-Duits
land meer dan dertigduizend mensen ver
volgd wegens oorlogsmisdaden. In bijna
dertienduizend gevallen volgde een aan
klacht, ruim vierduizend aangeklaagden
werden vrijgesproken. Bij 155 beklaagden
werd moord, bij 248 doodslag als bewezen
geacht. Tegenover deze cijfers staan slechts
honderd veroordelingen in 1961 en 1962.
Strafvervolging in verband met oorlogsmis
daden was en is volgens de bondsregering
een zeer moeilijke taak. Zeker vóór 1954.
De' meeste papieren en oorkonden, welke
voor de vervolging van een verdachte nodig
zijn, waren in het bezit van andere landen
en konden door de Duitsers niet worden ge
raadpleegd. Talrijke getuigen en beschul
digden bevonden zich destijds nog in krijgs
gevangenschap, vooral in Rusland. Anderen
leefden verspreid over de gehele wereld en
waren vooralsnog niet te achterhalen. Som
mige verdachten leefden onder valse naam.
Richard Baer bijvoorbeeld, de laatste com
mandant van het concentratiekamp Ausch
witz, leefde onder de naam Neumann. De
voor euthanasiemisdaden verantwoordelijke
SA-führer Blankenburg dook onder met de
naam Bielecke. De voormalige SS-Obergrup-
penführer Koppe verdween onder de naam
Lohmann. Hij wordt vervolgd wegens het
neerschieten van Joden.
Vele oorlogsmisdadigers zijn naar het bui
tenland gevlucht, waar zij door de Duitse
autoriteiten niet kunnen worden bereikt.
Voorbeelden zijn de Eichmannmedewerker
Alois Brunner, de artsen Mengele en Schu
mann, die in concentratiekampen proeven
op levende mensen namen en de voormalige
„SS-Standartenführer" Rauf, die verantwoor
delijk is voor het gebruik van de gaswagens,
waarin talrijke Joden om het leven kwamen.
De Duitse justitie kan sinds 1958 gebruik
maken van de Centrale voor het oplossen
van nationaal-socialistische misdaden, die
een hoofdbureau heeft in Ludwigsburg.
Deze Centrale een overheidsinstelling
heeft sinds de oprichting heel wat bewijzen
verzameld tegen Duitse Oorlogsmisdadigers.
Het Auschwitz-proces, dat op het ogenblik
nog steeds in Frankfurt wordt gevoerd, is
gebaseerd op feiten, welke door deze Cen
trale zijn verzameld. Hierbij tekent de Duit
se regering aan, dat „gerechtigheid tijd
nodig heeft". Voor dit proces moesten alleen
al 250 getuigen worden verzameld. De ver
zamelde acten tellen gezamenlijk 16.000
bladzijden.
(Nadruk verboden)
De reacties op de onrustbarende rapporten
met hat verhand tussen sigarettenroken en
longkanker blijven niet uit. De verkoop van
sigaretten daalt en anderzijds ziet men een
toenemende belangstelling ontwaken voor:
de pijp'!
De goede pijproker rookt niet op zijn lon
gen. Hij rookt geen papier mee. Het in ie
dere pijp aanwezige „systeem" vangt veel
nicotine, op.
Daarom proberen velen, die liet sigaret
tenroken te riskant gaan vinden en toch
niets voelen voor geheelonthouding op dit
gebied, het met de pijp.
Zo'n overgang is niet zo gemakkelijk als
velen denken. Het gevolg is dan ook vaak:
teleurstelling. Men meent te kunnen vol
staan met het kopen van een pijp en een
pakje tabak en als men' liet dan gaat pro
beren beleeft men van die proefneming niet
altijd plezier. Velen beweren dan ook: Ik
heb het (meer dan eens) geprobeerd, maar
ik kan nu eenmaal geen pijp roken!
Men rookt een pijp nu eenmaal anders
dan een sigaret. Een sigaret rookt zichzelf
op, een pijp moet (evenals een sigaar) wor
den gerookt; en met zelfbeheersing. Trekt
men te hard dan smaakt de tabak niet lek
ker, vergeet men te trekken dan gaat de
pijp uit. Terwijl de sigarettenroker de indruk
geeft van nervositeit, lijkt het bij de pijp
roker alles gemoedrust wat de klok slaat.
Maar het roken van een pijp dwingt dan
ook tot rust.
Pijpen in soorten.
Men moet om te beginnen niet zomaar
„een" pijp kopen. Bij voorkeur doet men dat
in een zaak, die een zeer behoorlijk pijpen-
assortiment blijkt te hebben, dus daarin ge
specialiseerd is. In zo'n geval kan de hande
laar deskundig advies geven.
Men heeft grote en kleine, rechte en
kromme, houten en meerschuimen en stenen
pijpen. Er zijn ook „fancy" pijpen met
glimmend metaal of met leer bekleed. De
echte pijproker schuwt deze uitwassen, zo
als de meeste automobilisten afkerig zijn
van auto's met al te veel chroom.
Het kiezen van een pijp wordt mede be
paald door de soort tabak, welke men wil
gaan roken. Voor shag gebruikt men een
andere pijp dan voor bijvoorbeeld mixture.
Wat de prijs betreft: die varieert van
één gulden tot vijftig gulden of nog meer.
De kwaliteit van de pijp spreekt een geduch-
tig woordje mee. Het aroma waarvan de ro
ker geniet, is het gezamelijk product van pijp
en tabak. Het mopje: „Smaakt de pijp? Dan
kun je de tabak wel weggooien" is dan ook
beslist van een niet-pijproker afkomstig.
Men behoeft geen tientallen guldens uit
te geven voor een goede pijp. Beneden de
tien gulden komt men ook klaar.
Dc echte pijproker heeft altijd meer dan
een pijp. Want men steekt nooit een verse
pijp op wanneer de kop nog warm is. De
echte doorroker heeft er dan ook altijd meer
dan één op zak. Maar mensen, die het roken
willen beperken, worden dus gedwongen
om wanneer zij één pijp meenemen te wach
ten tot die weer voldoende is afgekoeld.
Het is vooral zaak de pijp regelmatig
schoon te maken, anders gaat zij stinken.
Met behulp van de zogenaamde pijpragers
gaat dit heel gemakkelijk.
Een nieuwe pijp moet altijd aan de bin
nenkant worden bevochtigd. Soms doet men
dit met olie, maar doodgewoon met een nat
te vinger is voldoende. En dan niet meteen
de pijp helemaal stoppen en ook niet te ste
vig, want dan trekt ze niet.
en tabak in soorten.
Pijptabak is er eveneens in alle soorten en
prijzen. Men kan zowel shag als gewone
rooktabak (b.v. baai) en mixture roken.
Vooral de laatste kan duur worden wanneer
men een voorkeur gaat ontwikkelen voor
de dure Amerikaanse en Engelse import
soorten, maar het Hollandse produkt is goed
genoeg en, in vergelijking met het buiten
land zeer billijk.
Vooral bij het roken van de (altijd voch
tige) mixture moet men zorgen de pijp in
de brand te houden. Men zal wel bemerken,
dat pijproken meer lucifers kost. Het kan
wel even duren voor de pijproker zijn fa
vorite merk te pakken heeft.
Brandt de tabak op de tong, dan moet
men een ander merk gaan proberen.
Met een pijp moet je leren omgaan.
Klopt men de pijp te hardhandig uit dan
loopt men een grote kans, dat de steel af
breekt, vooral wanneer zij niet van een me
talen tap is voorzien. Men klopt de pijp
voorzichtig tikkend en liefst op de hand uit.
De binnenkant van de pijp vertoont de
neiging „aan te groeien" en dit heeft niet
alleen een nadelige invloed op de smaak,
maar men kan er ook minder tabak in stop
pen. En de juiste hoeveelheid tabak (be
paald door de grootte van de kop) heeft
ook weer grote invloed op het rookgenot.
Niet op goed geluk
Uit dit alles blijkt wel, dat wie op goed
geluk probeert een pijp te gaan roken, veel
kans loopt een slechte pijp te roken en het
misschien maar opgeeft.
Wie een pijp gaat roken, gaat tot een
andere staat des levens over. Hij zal dezelf
de ondervindingen opdoen als welke hij
had toen hij zijn eerste sigaar rookte. Dat
is ook niet meteen lekker, men weet zijn
keuze niet te maken, rookt deze te zwaar of
te licht, trekt te hard of te langzaam, en
het begin is zelden of nooit een onverdeeld
genoegen. Maar al doende leert men.
En de echte pijproker houdt zich geheel
zijn leven bij de pijp. Meestal kan men hem
er mee „uittekenen".
Dat men de pijp tussen de landen moet
houden levert moeilijkheden op bij mensen
met een prothese. Maar er zijn speciale pij
pen in de handel, in de steel van uitsparin
gen voorzien, waardoor deze categorie toch
kan pijproken. Koopt om te beginnen geen
te dure pijp.
Laat u adviseren door een vakman.
Laat u niet ontmoedigen door de moei
lijkheden van de beginner.
Tenslotte heeft pijproken nog een be
paald voordcel: de meeste vrouwen vinden
het zo gezellig staan
(Nadruk verboden)
Voel u vrij: spaar! Want uw spaargeld is goed voor
alles. Ga naar de spaarbank waar men u óók gaarne
van dienst is met andere bankzaken, zoals rekening
courant, deviezen voor uw reizen, kredieten, hypo
theken en bemiddeling in effectenzaken. Meer dan
1000 banken en bijkantoren.
De spaarbanken met volledige bankservice.
AANGESLOTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT
Wie de historie van de automobiel van de
beginperiode af tot heden volgt, zal opmer
ken, dat zich op het gebied van de prak
tische toepassing van deze voertuigen een
merkwaardige evolutie heeft voltrokken.
Aanvankelijk dacht men er slechts aan au
tomobielen voor het vervoer van personen
te bouwen, doch al spoedig verschenen ook
de eerste vrachtwagens op de weg. Lange
tijd onderscheidde men slechts deze beide
catagorieën, benevens enkele bussen voor
meer massaal personenvervoer.
Na de Eerste Wereldoorlog echter begon
een nieuw tijdperk in de geschiedenis van
de automobiel. Niet alleen kreeg de auto in
deze jaren eigenlijk eerst werkelijk bete
kenis als praktisch vervoermiddel, maar daar
naast ook begonnen zich verscheidene andere
interessante aspecten af te tekenen. De mas-
sa-produktie had een gunstige invloed op de
prijzen, de dieselmotor deed zijn intrede, de
carrosserieën werden doelmatiger en zo zijn
er tal van voorbeelden aan te voeren waar
uit blijkt, dat de auto eigenlijk pas tussen
1920 en 1930 belangrijk begon te worden.
De afwijkende jeep.
Uit deze jaren stammen ook de eerste
stationcars, waarbij men dus getracht heeft
mogelijkheden voor personen- en goederen
vervoer in één auto te combineren. Vooral
na de Tweede Wereldoorlog bleek er over
al ter wereld een enorme belangstelling voor
dit soort vervoermiddelen te bestaan.
Ligt bij de meeste stationcars het zwaar
tepunt op het personenvervoer; bij de jeeps
om dit type wagen maar even met deze
verzamelnaam aan te duiden is dit juist
andersom. Dit soort wagens is in de eerste
plaats gebouwd als mechanisch werkpaard,
dat in staat moet zijn tot alle denkbare
werkzaamheden waaronder dan toevallig
ook het vervoer van personen.
Reeds voor de Tweede Wereldoorlog be
stond bij de verschillende legers de behoef
te aan een voertuig, waarmede het contact
tussen diverse afdelingen kon worden onder
houden, zonder daarbij direct op de weg
verbindingen te zijn aangewezen. Bij de
constructie van een dergelijke wagen moest
met zeer uiteenlopende eisen rekening wor
den gehouden. De wagen moest met een vol
doende sterke motor zijn uitgerust om onder
de moeilijkste omstandigheden nog over
enige reservekracht te beschikken; er moes
ten speciale terreinbanden op worden aan
gebracht om te voorkomen dat het voer
tuig in modder of mul zand bleef steken;
de wagen moest passen op de rails van een
spoorbaan en dc bodemvrijheid moest zo
groot zijn, dat het meest ongelijke terrein
kon worden bereden; de carrosserie moest
zeer solide van uitvoering zijn, evenals de
motor en de aandrijving, kortom men had
behoefte aan een voertuig dat op tal van
punten sterk afweek van hetgeen de auto
mobielindustrie tot dusver had voortge
bracht.
De universele auto.
Voor de oorlog had een dergelijk voer
tuig in Amerika al verscheidene jaren het
onderwerp van studies en proefnemingen
gevormd. In 1938 bracht majoor Ilowie een
soort „universele auto" voor het voetlicht,
doch deze wagen voldeed niet aan de eisen,
die er in een moderne 'oorlog aan zouden
worden gesteld.
Op 14 juni 1940 een gedenkwaardige
dag in de geschiedenis van de jeep gaf
kolonel Beasley in enkele schetsen zijn op
vatting van de uitvoering van het verlang
de voertuig weer aan zijn medewerkers, die
daarna deze plannen nader uitwerkten. De
wagen die enkele maanden later zijn eerste
proefrit maakte, vertoonde weliswaar tal van
afwijkingen met de later in de geallieerde
legers bij honderdduizenden in gebruik ge
nomen jeeps, doch vormde de basis om
verder te werken en de nodige verbeteringen
aan te brengen. Voor het einde van de oor
log werden meer dan een half miljoen jeeps
gebouwd en toen na het staken van de vij
andelijkheden de balans werd opgemaakt,
bleek, dat hel mogelijk was grote hoeveel
heden van deze wagens voor particulier ge
bruik in te zetten. De wereld had in die
tijd meer behoefte dan ooit aan auto's en
de rol die de jeep bij de wederopbouw
heeft gespeeld, is van onschatbare waarde
geweest.
Al gauw begon men ook in Europa met
de bouw van soortgelijke wagens. Enge
land, Duitsland, Frankrijk en Italië hadden
al spoedig hun eigen ontwerpen uitgebracht,
die dan weliswaar met andere benamingen
werden aangeduid, doch die met hetzelfde
doel als dc jeep werden ingeschakeld om
zowel het militaire als het burgervervoer te
helpen vergemakkelijken.
(Nadruk verboden)
Wissenkerke
Geboren: 5 jan. Gerard Jan, z.v. Gerard J.
de Moor en Wilhelmina Ileijboer. 9 jan.
Maatje Sara, d.v. Willem J. Bosselaar en Ja-
comina C. A. Versluijs. 19 jan. Cornelis Tho-
nie, z.v. Anthonie C. Versluis en Elisabeth A.
Flipse. 21 jan. Jacoba Tannetje, d.v. Adri-
aan Poortvliet en Jannetje J. Hoogerland.
2S jan. Cornelis Jacob, z.v. Abraham P.
Steendijk en Elisabeth L. H. Luijk.
Geboren te Amsterdam: 21 jan. Abraham,
z.v. Brugt Diepeveen en Maria S. Buijze.
Ondertrouwd: 31 jan. Pieter Jan Ver
burg, oud 24 jr., elektricien te Kortgene en
Maria Paulina Westerweele, oud 24 jr. zon
der beroep te Wissenkerke.
Getrouwd: geen.
Overleden: 4 jan. Jan van der Moere, oud
69 jr., echtgenoot van Janna Filius. 7 jan.
Jan Pieter de Ridder, oud SO jr., echtgenoot
van Jacoba Hoogerheide.
Kortgene
Geboren: 11 jan. Tannetje, d.v. Izaak
Boot en Tannetje J. Poortvliet. 10 jan. Louis
Abraham, z.v. Louis M. de Vos en Pielernel-
la A. Blok. 13 jan. Adriana Pietemella, d.v.
Jan P. Verburg en Jasperina M. Alebregtse.
19 jan. David Adriaan, z.v. Gerard van Gilst
en Pielernella W. van de Kreeke. 31 jan.
Anna Johanna, d.v. Cornelis J. Janse en Jo-
zina P. Groenleer.
Ondertrouwd: 3 jan. Abraham J. Korte-
knie, 26 jr. en Doortje Huige, 21 jr.
Gehuwd: 15 jan. Cornelis de Kam, 25 jr.
te Wissenkerke en Maatje A. Kramer, 22 jr.
17 jan. Joost P. Korshuize, 25 jr. en Corne
lia J. de Looff, 22 jr. 24 jan. Abraham J.
Korteknie, 26 jr. en Doortje Huige, 21 jr.
Overleden: 7 jan. Wilhelmina van Sluijs,
66 jr., echtgenote van Iman Ileijstek. 17 jan.
Adriana Bouwense, 73 jr. weduwe van Dirk
Jacobus de Koster. 21 jan. Cornelia Meu-
lenberg, 89 jr., weduwe van Jan Dijke. 23
jan. Lijdia Breure, 72 jr., echtgenote van
Pieter de Regt.
voor zondag 9 februari 1964
Ned. Herv. Kerk Wissenkerke
10 uur ds. Van Boven en 2.30 uur ds. Van
den Ban.
Ncd. Hcrv. Kerk Kamperland
10 uur ds. Van den Ban en 2.30 uur ds. J.
F. van Woerdeh uit Middelburg.
Ned. Hcrv. Kerk Gecrsdijk
10 en 2.30 uur de heer Kraak.
Ned. Herv. Kerk Kats
10 uur ds. Visbeek en 2.30 uur bediening van
de H. Doop.
Ned. Hcrv. Kerk Kortgene
10 uur ds. Willekes en 2.30 uur ds. Rijenga.
Ncd. Herv. Kerk Colijnsplaat
10 en 2.30 uur ds. Dijkmeijer (n.m. bed. H.
Doop).
Gcrcf. Kerk Wissenkerke
10 en 2.30 uur ds. Van der Heiden.
Geref. Kerk Geersdijk
10 en 2.30 uur ds. Moolhuizen van Leiden.
Geref. Kerk Kamperland
9.30 en 2.30 uur ds. Radder.
Geref. Kerk Coüjnsplaat
10 en 2.30 uur ds. van Rheenen.
Geref. Gem. Kamperland
10, 2.30 en 6.30 uur student G. J. van der
Noort van Capelle aan de IJssel.
Geref. Gem. Kortgene
10, 2.30 en 6 uur leesdienst.
Oud Geref. 'Kerk Colijnsplaat
Woensdag 6.30 uur ds. Hennephof.
R.K. Kerk Banjaard
H. Missen (op zondag) S uur in Duinlust
en 9.30 uur in De Banjaard, Fazantenlaan 11
Examen
Geslaagd voor het ingenieursexamen: Ak
ker- en weidebouw: de heer M. J. J. Sinke
te Kats.
Gevonden voorwerpen
De commandant der Rijkspolitie te Geers
dijk, maakt bekend dat een paar z.g.a.n.
zwarte glacé dameshandschoenen zijn ge
vonden. Adres: Goudswaard, Oostkruisstraat,
Geersdijk.
In verband niet het beëindi
gen van onze meubel- en tex
tielzaak, zeggen wij alle in
woners van Colijnsplaat en
omgeving, hartelijk dank voor
het zo vele jaren genoten ver
trouwen.
J. A. Schuit.
Colijnsplaat.
Apparaatje levert in de auto
aangestoken sigaretten
Het gemak dient de mens. Nadat op het
instrumentenbord van de auto de elektrische
sigarettenaansteker was verschenen was het
ongemak van het aansteken van een lucifer
terwijl men het stuur in de handen moest
houden opgeheven. Maar nu heeft een Ja
panse fabrikant ook 'n instrumentje uitge
vonden, dat u zelfs de moeite bespaart de
elektrische aansteker te gebruiken. Door het
overhalen van een hefboompje op het dash
board komt een brandende sigaret te voor
schijn. Men zal echter de moeite moeten
nemen, die dan zelf in de mond te steken,
want zover gaat de techniek nog niet. Ove
rigens is hel psychologisch natuurlijk niet het
meest geslaagde moment, om met dit appa
raatje de autorijdende wereld te veroveren.
(DIA)