Duitsland vervolgt oorlogsmisdadigers Gaat Nederland aan de pijp? U BENT ZO VR!J ALS EEN SPAARVOGELTJE IN DE LUCHT Auto' s voor i edereen Burgerlijke Stand Predikbeurten Afscheid van dokter Bruynzeel van zijn fiatiënten uit de gemeente Wissenkerke Vrijdag 31 januari 1964 zal voor dokter Bruynzeel en zijn gezin voor altijd wél een blijde en ook weemoedige datum blijven. Die dag werd officieel afscheid van hem ge nomen in de raadszaal te Wissenkerke, waar bij aanwezig waren het college van b. en w., afgevaardigden van verscheidene verenigin gen, een comité uit de bevolking en col lega's uit aanliggende gemeenten. Burgemeester Wisse, sprekende namens het college van b. en w„ memoreerde met hartelijke woorden de tijd van ruim 33 jaar die de scheidende dokter in deze gemeente heeft gewerkt en geleefd. Het werken van de dokter was in de juiste betekenis van het woord een dienen van de medemens. Dit zijn geen geijkte woorden, maar de zui vere waarheid. Als enige kritiek noemde spreker het feit, dat de dokter het zijn pa tiënten veelal te gemakkelijk heeft gemaakt. Geen uur was te vroeg, geen uur was te laat en geen patiënt woonde te ver af, te on bereikbaar. 30 jaar was de dokter gemeente geneesheer. Spreker noemde ook het aandeel van de dokter in het verzet en zijn verdien ste in de rampzalige dagen van de water snood. Het afscheid van deze bekende ver schijning stemt weemoedig, maar is tevens vervuld met dankbaarheid en erkentelijkheid. Namens alle inwoners van Wissenkerke, Kamperland en Gecrsdijk verkreeg de heer J. van Halst, lid van het comité, het woord. 3 september 1929 was volgens hem de datum waarop de dokter zijn werk in deze ge meente begon, waarbij hij de zieke niet al leen als patiënt zag, maar ook als lijdend mens. Verschillende mijlpalen markeren het leven van de dokter in deze gemeente, de economisch moeilijke tijd in de dertiger ja ren, de oorlogstijd en de rampdagen. Met grote liefde, ja uit roeping heeft hij steeds zijn dienende taak verricht, waarvoor spre ker hem namens alle inwoners hartelijk dank zegt. Hij wenst de dokter een rustige tijd toe in diens nieuwe woonplaats en bovenal Gods zegen voor de toekomst. Dokter Polderman uit Ierseke, sprekende namens de afdeling Zeeland van de Maat schappij voor Geneeskunde roemde de pret tige samenwerking met dokter Bruynzeel, terwijl de heer P. G. A. de Lange, namens het Groene Kruis, het werk van de dokter roemde voor de opbouw en uitbreiding van dat Groene Kruis. Ook namens het bestuur van de Christelijke School en de Christelijk Historische Unie wenste hij hem Gods zegen toe. Dokter 't Hart, ook mede namens zijn vrouw, sprak enige hartelijke woorden ten afscheid, daarbij zeggende, dat er nimmer een collegiale wanklank tussen hen is ge weest. Namens het Roode Kruis sprak dokter Janssen. Ook hij roemde de goede nabuur schap en prettige collegialiteit. Alle sprekers lieten hun woorden verge zeld gaan van fraaie en meestal kostbare ge schenken, terwijl mevrouw Bruynzeel door hen in de bloemetjes werd gezet. Zichtbaar bewogen dankte dokter Bruyn zeel allen voor hun lovende woorden. Was hem dit tevoren zo bekend geweest, hij had hier niet durven komen. Hij noemde het een fantastisch moment en was daar zeer dank baar voor. Burgemeester Wisse dankte allen voor hun belangstelling. Ere wie ere toekomt, het was ditmaal niet moeilijk om spontaan te zijn. De receptie des avonds werd door vele honderden bezocht en vormde een waardig slot van deze voor de familie Bruynzeel zo gedenkwaardige dag. „Gerechtigheid heeft tijd nodig". NNP De Duitse justitie heeft - vooral uit eigen land nogal wat critiek te ver duren gekregen over de manier, waarop zij de oorlogsmisdadigers uit het Derde Rijk aanpakt. De protesten zijn er vooral op gericht, dat de West-Duitse justitie zo laat is begonnen met processen legen aangehou den oorlogsmisdadigers. Pas eind vorig jaar bijvoorbeeld begon het zogenaamde „Auschwitz-proces" in Frankfurt. De rege ring van de Bondsrepubliek heeft zich nu verdedigd in het officiële „Bulletin" van het „Presse- und Informalionsamt der Bun- desregierung". Volgens het bulletin is het bepaald niet waar. dat West-Duitsland nu pas begint op grote schaal de misdaden van de Tweede Wereldoorlog uit te zoeken en te berechten. Tussen 8 mei 1945, hel einde van de oor log, en 31 december 1961 zijn in West-Duits land meer dan dertigduizend mensen ver volgd wegens oorlogsmisdaden. In bijna dertienduizend gevallen volgde een aan klacht, ruim vierduizend aangeklaagden werden vrijgesproken. Bij 155 beklaagden werd moord, bij 248 doodslag als bewezen geacht. Tegenover deze cijfers staan slechts honderd veroordelingen in 1961 en 1962. Strafvervolging in verband met oorlogsmis daden was en is volgens de bondsregering een zeer moeilijke taak. Zeker vóór 1954. De' meeste papieren en oorkonden, welke voor de vervolging van een verdachte nodig zijn, waren in het bezit van andere landen en konden door de Duitsers niet worden ge raadpleegd. Talrijke getuigen en beschul digden bevonden zich destijds nog in krijgs gevangenschap, vooral in Rusland. Anderen leefden verspreid over de gehele wereld en waren vooralsnog niet te achterhalen. Som mige verdachten leefden onder valse naam. Richard Baer bijvoorbeeld, de laatste com mandant van het concentratiekamp Ausch witz, leefde onder de naam Neumann. De voor euthanasiemisdaden verantwoordelijke SA-führer Blankenburg dook onder met de naam Bielecke. De voormalige SS-Obergrup- penführer Koppe verdween onder de naam Lohmann. Hij wordt vervolgd wegens het neerschieten van Joden. Vele oorlogsmisdadigers zijn naar het bui tenland gevlucht, waar zij door de Duitse autoriteiten niet kunnen worden bereikt. Voorbeelden zijn de Eichmannmedewerker Alois Brunner, de artsen Mengele en Schu mann, die in concentratiekampen proeven op levende mensen namen en de voormalige „SS-Standartenführer" Rauf, die verantwoor delijk is voor het gebruik van de gaswagens, waarin talrijke Joden om het leven kwamen. De Duitse justitie kan sinds 1958 gebruik maken van de Centrale voor het oplossen van nationaal-socialistische misdaden, die een hoofdbureau heeft in Ludwigsburg. Deze Centrale een overheidsinstelling heeft sinds de oprichting heel wat bewijzen verzameld tegen Duitse Oorlogsmisdadigers. Het Auschwitz-proces, dat op het ogenblik nog steeds in Frankfurt wordt gevoerd, is gebaseerd op feiten, welke door deze Cen trale zijn verzameld. Hierbij tekent de Duit se regering aan, dat „gerechtigheid tijd nodig heeft". Voor dit proces moesten alleen al 250 getuigen worden verzameld. De ver zamelde acten tellen gezamenlijk 16.000 bladzijden. (Nadruk verboden) De reacties op de onrustbarende rapporten met hat verhand tussen sigarettenroken en longkanker blijven niet uit. De verkoop van sigaretten daalt en anderzijds ziet men een toenemende belangstelling ontwaken voor: de pijp'! De goede pijproker rookt niet op zijn lon gen. Hij rookt geen papier mee. Het in ie dere pijp aanwezige „systeem" vangt veel nicotine, op. Daarom proberen velen, die liet sigaret tenroken te riskant gaan vinden en toch niets voelen voor geheelonthouding op dit gebied, het met de pijp. Zo'n overgang is niet zo gemakkelijk als velen denken. Het gevolg is dan ook vaak: teleurstelling. Men meent te kunnen vol staan met het kopen van een pijp en een pakje tabak en als men' liet dan gaat pro beren beleeft men van die proefneming niet altijd plezier. Velen beweren dan ook: Ik heb het (meer dan eens) geprobeerd, maar ik kan nu eenmaal geen pijp roken! Men rookt een pijp nu eenmaal anders dan een sigaret. Een sigaret rookt zichzelf op, een pijp moet (evenals een sigaar) wor den gerookt; en met zelfbeheersing. Trekt men te hard dan smaakt de tabak niet lek ker, vergeet men te trekken dan gaat de pijp uit. Terwijl de sigarettenroker de indruk geeft van nervositeit, lijkt het bij de pijp roker alles gemoedrust wat de klok slaat. Maar het roken van een pijp dwingt dan ook tot rust. Pijpen in soorten. Men moet om te beginnen niet zomaar „een" pijp kopen. Bij voorkeur doet men dat in een zaak, die een zeer behoorlijk pijpen- assortiment blijkt te hebben, dus daarin ge specialiseerd is. In zo'n geval kan de hande laar deskundig advies geven. Men heeft grote en kleine, rechte en kromme, houten en meerschuimen en stenen pijpen. Er zijn ook „fancy" pijpen met glimmend metaal of met leer bekleed. De echte pijproker schuwt deze uitwassen, zo als de meeste automobilisten afkerig zijn van auto's met al te veel chroom. Het kiezen van een pijp wordt mede be paald door de soort tabak, welke men wil gaan roken. Voor shag gebruikt men een andere pijp dan voor bijvoorbeeld mixture. Wat de prijs betreft: die varieert van één gulden tot vijftig gulden of nog meer. De kwaliteit van de pijp spreekt een geduch- tig woordje mee. Het aroma waarvan de ro ker geniet, is het gezamelijk product van pijp en tabak. Het mopje: „Smaakt de pijp? Dan kun je de tabak wel weggooien" is dan ook beslist van een niet-pijproker afkomstig. Men behoeft geen tientallen guldens uit te geven voor een goede pijp. Beneden de tien gulden komt men ook klaar. Dc echte pijproker heeft altijd meer dan een pijp. Want men steekt nooit een verse pijp op wanneer de kop nog warm is. De echte doorroker heeft er dan ook altijd meer dan één op zak. Maar mensen, die het roken willen beperken, worden dus gedwongen om wanneer zij één pijp meenemen te wach ten tot die weer voldoende is afgekoeld. Het is vooral zaak de pijp regelmatig schoon te maken, anders gaat zij stinken. Met behulp van de zogenaamde pijpragers gaat dit heel gemakkelijk. Een nieuwe pijp moet altijd aan de bin nenkant worden bevochtigd. Soms doet men dit met olie, maar doodgewoon met een nat te vinger is voldoende. En dan niet meteen de pijp helemaal stoppen en ook niet te ste vig, want dan trekt ze niet. en tabak in soorten. Pijptabak is er eveneens in alle soorten en prijzen. Men kan zowel shag als gewone rooktabak (b.v. baai) en mixture roken. Vooral de laatste kan duur worden wanneer men een voorkeur gaat ontwikkelen voor de dure Amerikaanse en Engelse import soorten, maar het Hollandse produkt is goed genoeg en, in vergelijking met het buiten land zeer billijk. Vooral bij het roken van de (altijd voch tige) mixture moet men zorgen de pijp in de brand te houden. Men zal wel bemerken, dat pijproken meer lucifers kost. Het kan wel even duren voor de pijproker zijn fa vorite merk te pakken heeft. Brandt de tabak op de tong, dan moet men een ander merk gaan proberen. Met een pijp moet je leren omgaan. Klopt men de pijp te hardhandig uit dan loopt men een grote kans, dat de steel af breekt, vooral wanneer zij niet van een me talen tap is voorzien. Men klopt de pijp voorzichtig tikkend en liefst op de hand uit. De binnenkant van de pijp vertoont de neiging „aan te groeien" en dit heeft niet alleen een nadelige invloed op de smaak, maar men kan er ook minder tabak in stop pen. En de juiste hoeveelheid tabak (be paald door de grootte van de kop) heeft ook weer grote invloed op het rookgenot. Niet op goed geluk Uit dit alles blijkt wel, dat wie op goed geluk probeert een pijp te gaan roken, veel kans loopt een slechte pijp te roken en het misschien maar opgeeft. Wie een pijp gaat roken, gaat tot een andere staat des levens over. Hij zal dezelf de ondervindingen opdoen als welke hij had toen hij zijn eerste sigaar rookte. Dat is ook niet meteen lekker, men weet zijn keuze niet te maken, rookt deze te zwaar of te licht, trekt te hard of te langzaam, en het begin is zelden of nooit een onverdeeld genoegen. Maar al doende leert men. En de echte pijproker houdt zich geheel zijn leven bij de pijp. Meestal kan men hem er mee „uittekenen". Dat men de pijp tussen de landen moet houden levert moeilijkheden op bij mensen met een prothese. Maar er zijn speciale pij pen in de handel, in de steel van uitsparin gen voorzien, waardoor deze categorie toch kan pijproken. Koopt om te beginnen geen te dure pijp. Laat u adviseren door een vakman. Laat u niet ontmoedigen door de moei lijkheden van de beginner. Tenslotte heeft pijproken nog een be paald voordcel: de meeste vrouwen vinden het zo gezellig staan (Nadruk verboden) Voel u vrij: spaar! Want uw spaargeld is goed voor alles. Ga naar de spaarbank waar men u óók gaarne van dienst is met andere bankzaken, zoals rekening courant, deviezen voor uw reizen, kredieten, hypo theken en bemiddeling in effectenzaken. Meer dan 1000 banken en bijkantoren. De spaarbanken met volledige bankservice. AANGESLOTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT Wie de historie van de automobiel van de beginperiode af tot heden volgt, zal opmer ken, dat zich op het gebied van de prak tische toepassing van deze voertuigen een merkwaardige evolutie heeft voltrokken. Aanvankelijk dacht men er slechts aan au tomobielen voor het vervoer van personen te bouwen, doch al spoedig verschenen ook de eerste vrachtwagens op de weg. Lange tijd onderscheidde men slechts deze beide catagorieën, benevens enkele bussen voor meer massaal personenvervoer. Na de Eerste Wereldoorlog echter begon een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de automobiel. Niet alleen kreeg de auto in deze jaren eigenlijk eerst werkelijk bete kenis als praktisch vervoermiddel, maar daar naast ook begonnen zich verscheidene andere interessante aspecten af te tekenen. De mas- sa-produktie had een gunstige invloed op de prijzen, de dieselmotor deed zijn intrede, de carrosserieën werden doelmatiger en zo zijn er tal van voorbeelden aan te voeren waar uit blijkt, dat de auto eigenlijk pas tussen 1920 en 1930 belangrijk begon te worden. De afwijkende jeep. Uit deze jaren stammen ook de eerste stationcars, waarbij men dus getracht heeft mogelijkheden voor personen- en goederen vervoer in één auto te combineren. Vooral na de Tweede Wereldoorlog bleek er over al ter wereld een enorme belangstelling voor dit soort vervoermiddelen te bestaan. Ligt bij de meeste stationcars het zwaar tepunt op het personenvervoer; bij de jeeps om dit type wagen maar even met deze verzamelnaam aan te duiden is dit juist andersom. Dit soort wagens is in de eerste plaats gebouwd als mechanisch werkpaard, dat in staat moet zijn tot alle denkbare werkzaamheden waaronder dan toevallig ook het vervoer van personen. Reeds voor de Tweede Wereldoorlog be stond bij de verschillende legers de behoef te aan een voertuig, waarmede het contact tussen diverse afdelingen kon worden onder houden, zonder daarbij direct op de weg verbindingen te zijn aangewezen. Bij de constructie van een dergelijke wagen moest met zeer uiteenlopende eisen rekening wor den gehouden. De wagen moest met een vol doende sterke motor zijn uitgerust om onder de moeilijkste omstandigheden nog over enige reservekracht te beschikken; er moes ten speciale terreinbanden op worden aan gebracht om te voorkomen dat het voer tuig in modder of mul zand bleef steken; de wagen moest passen op de rails van een spoorbaan en dc bodemvrijheid moest zo groot zijn, dat het meest ongelijke terrein kon worden bereden; de carrosserie moest zeer solide van uitvoering zijn, evenals de motor en de aandrijving, kortom men had behoefte aan een voertuig dat op tal van punten sterk afweek van hetgeen de auto mobielindustrie tot dusver had voortge bracht. De universele auto. Voor de oorlog had een dergelijk voer tuig in Amerika al verscheidene jaren het onderwerp van studies en proefnemingen gevormd. In 1938 bracht majoor Ilowie een soort „universele auto" voor het voetlicht, doch deze wagen voldeed niet aan de eisen, die er in een moderne 'oorlog aan zouden worden gesteld. Op 14 juni 1940 een gedenkwaardige dag in de geschiedenis van de jeep gaf kolonel Beasley in enkele schetsen zijn op vatting van de uitvoering van het verlang de voertuig weer aan zijn medewerkers, die daarna deze plannen nader uitwerkten. De wagen die enkele maanden later zijn eerste proefrit maakte, vertoonde weliswaar tal van afwijkingen met de later in de geallieerde legers bij honderdduizenden in gebruik ge nomen jeeps, doch vormde de basis om verder te werken en de nodige verbeteringen aan te brengen. Voor het einde van de oor log werden meer dan een half miljoen jeeps gebouwd en toen na het staken van de vij andelijkheden de balans werd opgemaakt, bleek, dat hel mogelijk was grote hoeveel heden van deze wagens voor particulier ge bruik in te zetten. De wereld had in die tijd meer behoefte dan ooit aan auto's en de rol die de jeep bij de wederopbouw heeft gespeeld, is van onschatbare waarde geweest. Al gauw begon men ook in Europa met de bouw van soortgelijke wagens. Enge land, Duitsland, Frankrijk en Italië hadden al spoedig hun eigen ontwerpen uitgebracht, die dan weliswaar met andere benamingen werden aangeduid, doch die met hetzelfde doel als dc jeep werden ingeschakeld om zowel het militaire als het burgervervoer te helpen vergemakkelijken. (Nadruk verboden) Wissenkerke Geboren: 5 jan. Gerard Jan, z.v. Gerard J. de Moor en Wilhelmina Ileijboer. 9 jan. Maatje Sara, d.v. Willem J. Bosselaar en Ja- comina C. A. Versluijs. 19 jan. Cornelis Tho- nie, z.v. Anthonie C. Versluis en Elisabeth A. Flipse. 21 jan. Jacoba Tannetje, d.v. Adri- aan Poortvliet en Jannetje J. Hoogerland. 2S jan. Cornelis Jacob, z.v. Abraham P. Steendijk en Elisabeth L. H. Luijk. Geboren te Amsterdam: 21 jan. Abraham, z.v. Brugt Diepeveen en Maria S. Buijze. Ondertrouwd: 31 jan. Pieter Jan Ver burg, oud 24 jr., elektricien te Kortgene en Maria Paulina Westerweele, oud 24 jr. zon der beroep te Wissenkerke. Getrouwd: geen. Overleden: 4 jan. Jan van der Moere, oud 69 jr., echtgenoot van Janna Filius. 7 jan. Jan Pieter de Ridder, oud SO jr., echtgenoot van Jacoba Hoogerheide. Kortgene Geboren: 11 jan. Tannetje, d.v. Izaak Boot en Tannetje J. Poortvliet. 10 jan. Louis Abraham, z.v. Louis M. de Vos en Pielernel- la A. Blok. 13 jan. Adriana Pietemella, d.v. Jan P. Verburg en Jasperina M. Alebregtse. 19 jan. David Adriaan, z.v. Gerard van Gilst en Pielernella W. van de Kreeke. 31 jan. Anna Johanna, d.v. Cornelis J. Janse en Jo- zina P. Groenleer. Ondertrouwd: 3 jan. Abraham J. Korte- knie, 26 jr. en Doortje Huige, 21 jr. Gehuwd: 15 jan. Cornelis de Kam, 25 jr. te Wissenkerke en Maatje A. Kramer, 22 jr. 17 jan. Joost P. Korshuize, 25 jr. en Corne lia J. de Looff, 22 jr. 24 jan. Abraham J. Korteknie, 26 jr. en Doortje Huige, 21 jr. Overleden: 7 jan. Wilhelmina van Sluijs, 66 jr., echtgenote van Iman Ileijstek. 17 jan. Adriana Bouwense, 73 jr. weduwe van Dirk Jacobus de Koster. 21 jan. Cornelia Meu- lenberg, 89 jr., weduwe van Jan Dijke. 23 jan. Lijdia Breure, 72 jr., echtgenote van Pieter de Regt. voor zondag 9 februari 1964 Ned. Herv. Kerk Wissenkerke 10 uur ds. Van Boven en 2.30 uur ds. Van den Ban. Ncd. Hcrv. Kerk Kamperland 10 uur ds. Van den Ban en 2.30 uur ds. J. F. van Woerdeh uit Middelburg. Ned. Hcrv. Kerk Gecrsdijk 10 en 2.30 uur de heer Kraak. Ned. Herv. Kerk Kats 10 uur ds. Visbeek en 2.30 uur bediening van de H. Doop. Ned. Hcrv. Kerk Kortgene 10 uur ds. Willekes en 2.30 uur ds. Rijenga. Ncd. Herv. Kerk Colijnsplaat 10 en 2.30 uur ds. Dijkmeijer (n.m. bed. H. Doop). Gcrcf. Kerk Wissenkerke 10 en 2.30 uur ds. Van der Heiden. Geref. Kerk Geersdijk 10 en 2.30 uur ds. Moolhuizen van Leiden. Geref. Kerk Kamperland 9.30 en 2.30 uur ds. Radder. Geref. Kerk Coüjnsplaat 10 en 2.30 uur ds. van Rheenen. Geref. Gem. Kamperland 10, 2.30 en 6.30 uur student G. J. van der Noort van Capelle aan de IJssel. Geref. Gem. Kortgene 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. Oud Geref. 'Kerk Colijnsplaat Woensdag 6.30 uur ds. Hennephof. R.K. Kerk Banjaard H. Missen (op zondag) S uur in Duinlust en 9.30 uur in De Banjaard, Fazantenlaan 11 Examen Geslaagd voor het ingenieursexamen: Ak ker- en weidebouw: de heer M. J. J. Sinke te Kats. Gevonden voorwerpen De commandant der Rijkspolitie te Geers dijk, maakt bekend dat een paar z.g.a.n. zwarte glacé dameshandschoenen zijn ge vonden. Adres: Goudswaard, Oostkruisstraat, Geersdijk. In verband niet het beëindi gen van onze meubel- en tex tielzaak, zeggen wij alle in woners van Colijnsplaat en omgeving, hartelijk dank voor het zo vele jaren genoten ver trouwen. J. A. Schuit. Colijnsplaat. Apparaatje levert in de auto aangestoken sigaretten Het gemak dient de mens. Nadat op het instrumentenbord van de auto de elektrische sigarettenaansteker was verschenen was het ongemak van het aansteken van een lucifer terwijl men het stuur in de handen moest houden opgeheven. Maar nu heeft een Ja panse fabrikant ook 'n instrumentje uitge vonden, dat u zelfs de moeite bespaart de elektrische aansteker te gebruiken. Door het overhalen van een hefboompje op het dash board komt een brandende sigaret te voor schijn. Men zal echter de moeite moeten nemen, die dan zelf in de mond te steken, want zover gaat de techniek nog niet. Ove rigens is hel psychologisch natuurlijk niet het meest geslaagde moment, om met dit appa raatje de autorijdende wereld te veroveren. (DIA)

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1964 | | pagina 2