NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD 53 800 HAAST U! Plouvier heeft DE sehoenen Economische samenwerking Phiidar collectie SUPERSONISCH VLIEGEN GEEN PRETJE No. 3172 Zaterdag 7 december 1963 67e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post f 5.25 Advertenties 6 cent per mm Wil het midden- en kleinbedrijf zich in de toekomst kunnen handhaven, dan zal het zijn kracht, meer dan tot nu toe is gebeurd, moeten zoeken in samenwerking. Samenwer king op economisch terrein is mogelijk in velerlei vorm en op verschillend terrein. Economische samenwerking moet dan ook niet beperkt blijven tot de klassieke vormen van samenwerking, zoals inkoopcombinaties e.d., doch men zal ook moeten streven naar meer moderne uitingen van samengaan, zelfs over de branche-grenzen heen. Gelukkig zijn er al enige initiatieven genomen en zelfs ge realiseerd. Hierbij attenderen we op het winkelcentrum „De Crabbehof" te Dor drecht, een belangrijk initiatief van een aan tal Dordtse middenstanders en op de Maat schappij tot exploitatie van het Zeebad Bres- kens. Breskens, dat industrie-arm is gewor den, wil door het aantrekken van toeristen men is daarin al voor een goed deel ge slaagd een nieuwe bron van inkomsten opbouwen. Niettegenstaande deze resultaten, menen wij er goed aan te doen, aan economische samenwerking in het midden- en kleinbedrijf enige aandacht te besteden. Wellicht ter o- vertuiging van een aantal twijfelaars. Wij stellen hierbij uitdrukkelijk voorop, dat wij geen enkele vorm van samenwerking in hel bijzonder aanbevelen. Iedere geïnte resseerde ondernemer zal er goed aan doen, nauwgezet na te gaan, met inschakeling van deskundigen, die hij bij zijn organisatie en/of bij de rijksmiddenstandsvoorlichtingsdienst kan vinden, wat in zijn geval de beste oplos sing zou kunnen zijn. Uiteraard blijft nadien de verantwoordelijke beslissing altijd aan de ondernemer voorbehouden. Overwegingen met betrekking tot het geheel of gedeeltelijk E rijs geven van zijn zelfstandigheid, zullen ij het nemen van een beslissing zeker een belangrijke rol moeten spelen. Wij menen, dat voor zover economische samenwerking leidt tot handhaving en ver betering van de positie van de middenstand in het algemeen, en van de betrokken onder nemer in het bijzonder, men positief kan staan tegenover economische samenwerking. Wij hebben eens gelezen, dat economische samenwerking is begonnen in de crisistijd van de dertiger jaren. Het is dus ook hier, zoals bij zovele andere zaken, dat bijzondere (nood)omstandigheden dwingen tot presta ties, die voordien voor onmogelijk werden gehouden. Er is nu weliswaar geen sprake van een crisis-tijd, doch wél moet erop wor den gewezen, dat de tijd van sleur en af wachten voorbij is. De middenstand zal, door velen is daarop al gewezen, alle zeilen moeten bijzetten, om geen terrein te ver liezen. Op de ontwikkelingen in de laatste ja ren behoeven we hierbij niet in te gaan. Die zijn aan iedere ondernemer, ook in het midden- en kleinbedrijf, bekend. Doel. Het doel van economische samenwerking is, het verkrijgen van economische voordelen voor de samenwerkende ondernemers. Oor spronkelijk ging het erom de concurrentie van de middenstands-ondernemers ten op zichte van de andere bedrijfsvormen te be houden en/of te versterken. Nadien werd economische samenwerking ook aangegaan, tot verbetering van de bedrijfsresultaten van de individuele ondernemer. Al samenwer kende, kan men grotere projecten onder han den nemen zonder dat men zijn zelfstandig heid geheel prijsgeeft. Hoe samenwerken? Zoals hiervoor reeds vermeld, kan er op ver schillend gebied en in velerlei vorm worden samengewerkt. Bijvoorbeeld op het terrein van de inkoop, de verkoop, de produktie, de reclame, de financiering enz. Het zou ons te ver voeren op ieder van deze vormen uitvoe rig in te gaan. Bovendien zijn er voor be langstellende ondernemers mogelijkheden genoeg om de gewenste voorlichting te ver krijgen. In het algemeen stellen wij, dat het voor iedere ondernemer, zowel in de detail handel als het ambacht en de dienstverlenen de sector, zonder meer duidelijk moet zijn, dat samenbundeling van krachten „macht" betekent. Bij gezamenlijke massale inkoop, kunnen lagere inkoopsprijzen worden bedon gen. Gezamenlijke reclame-acties kunnen veel grootser worden opgezet dan individu eel en daardoor meer effect sorteren. Geza menlijk opereren maakt het mogelijk specia listen aan te trekken, waardoor meer kans op succes ontstaat. Samenwerkende producenten, het is hier voor reeds gezegd, kunnen grotere projecten onder handen nemen dan ieder van de deel nemers afzonderlijk. Een zeer belangrijke vorm van samenwer ken willen wij niet onvermeld laten, n.l. „be- drijfsvergelijking". Hierbij gaat het erom, dat een aantal branchegenoten in clubver band op geregelde tijden bijeenkomt, en dan bedrijfseconomische ervaringen en cij fers uitwisselt. Zo'n discussie is voor ieder van de deelnemers zeer leerzaam. 'n Conclusie mag dus zijn, dat economi sche samenwerking het de middenstands ondernemers mogelijk maakt de voordelen van het grootbedrijf binnen hun bereik te brengen, zonder verlies van de voordelen aan hun eigen bedrijfsvorm verbonden. KWALITEITEN EN MEER DAN vindt u in de alsmede een mooie sortering sokken 0 Gratis breipatronen Gratis breiservice Zilverzegels KLEUREN WOL U kunt ook een model uit komen zoeken en wij breien voor U. Uitsluitend de beste kwaliteiten LANGE KERKSTRAAT 12 Telefoon (01100) 57 50 GOES Samenwerkingscrediet. De rijksoverheid vindt samenwerking be langrijk. Daarom is door haar een „crediet voor economische samenwerking" in het le ven geroepen. De garantie die de overheid voor dit crediet geeft, maakt het mogelijk, dat samenwerkende ondernemers een ratio nelere bedrijfsopzet kunnen financieren. Dit samenwerkingscrediet kan zowel dienen voor financiering van investeringen (b.v. aan schaffing van machines, uitbreiding van be drijfsruimte enz.) als voor het verstrekken van bedrijfskapitaal (b.v. ter financiering van voorraden en vorderingen). De credietver- strekking moet in een redelijke verhouding staan tot het door de aanvragers reeds in hun ondernemingen geïnvesteerde eigen of op lange termijn aangetrokken vreemd geld. Enig kapitaal moet dus reeds ter beschik king staan, hetgeen dan kan dienen tot deel name in de financiering, of tot het stellen van zekerheid. Aan het „economisch samen werkingscrediet" is geen limiet gesteld. De looptijd bedraagt maximaal 10 jaar. De ge bruikelijke debetrente en omzetprovisie wor den aan de credietnemers in rekening ge bracht. Het crediet kan bij een van de kan toren van de Nederlandse Middenstandsbank N.V. worden aangevraagd. De gekozen vorm van samenwerking moet tevoren door de Mi nister van Economische Zaken zijn goedge keurd. Dit overzicht is niet volledig. Plet bevat echter voldoende gegevens voor een eerste gedachtenbepaling. Een harde strijd onder de zeespiegel Het gaat om het naakte leven Wie van de natuur houdt en haar obser veert, bemerkt al heel SDoedig. dat wij men sen eigenlijk maar in een luilekkerland le ven, vergeleken bij de meeste dieren in de natuur, die dag in dag uit een keiharde strijd om het leven en het bestaan moeten le veren. Er is geen dier of het heeft natuur lijke vijanden en die vijanden loeren uur na uur op hem. Het gevolg hiervan is dat de meeste dieren in het wild niet oud worden, en veelal nauwelijks na het geslachtrijp wor den de dood vinden. Veel van deze strijd kunnen we op onze tochten zien, maar er zijn ook drama's waarvan wij niets merken en wel die zich onder de zeespiegel afspelen. Ook al hebt u deze zomer uw vakantie aan het strand doorgebracht, dan zult u waar schijnlijk weinig hebben bemerkt van die keiharde strijd om het naakte bestaan die zich afspeelt op de bodem en in de gigan tische watermassa's, waarin wij voor ontspan ning wat rondspartelen. Hoe de zeester oesters eet. Zie, daar ligt een grote zeester, zo'n merk waardig vlezig stervormig dier! U zult er tijdens uw vakantie ongetwijfeld wel enkele ontmoet hebben aan het strand. Het dier ligt rustig op de zanderige bodem. Maar wat gebeurt er nu? Van binnenuit pompt de zeester water in de holle buizen in zijn ar men en die verstijven. Nu kan het dier ze gebruiken als poten en wandelt rustig weg over het zand. Waar gaat hij heen? De zeester heeft zijn doel al op het oog: het is een grote stevige oester, die bij de eerste aanraking dadelijk met een klap zijn schelpen sluit. Nu we weten maar al te goed, hoe enorm moeilijk het is, die schel pen van elkaar te krijgen. Wij mensen ge bruiken daarvoor een speciaal oestermes, want de sluitspier, die de schelpen bijeen houdt, is ongelooflijk sterk. De zeester trekt er zich weinig van aan; hij gaat de strijd met de oester aan, zeker wetend de overwinning te zullen behalen. De oester vecht voor zijn leven. De zeester kruipt boven op de gesloten oester, die hij geheel met zijn lichaam be dekt. Dan zuigt hij zich met de zuignappen van twee armen aan de ene schelp vast en met de zuignappen van de andere armen aan de tweede schelp. Dan begint hij zijn armen langzaam te strekken. De oester houdt met alle macht zijn schelpen gesloten en zo wordt er een stille maar meedogenloze strijd gestreden op de bodem van de zee. Binnenste buiten De oester is sterk, maar de zeester heeft geduld en een groter uithoudingsvermogen. Tenslotte moet de oester langzaam toegeven en stukje voor stukje gaan de schelpen open Dan gebeurt er iets heel merkwaardigs. De zeester keert zijn maag binnenste buiten, zo als wij onze broekzakken kunnen doen. Die maag duwt hij tussen de schelpen en om wikkelt er de oester mee. Even later ver dwijnt maag met oester weer in het lichaam van de zeester. Hij heeft zijn maal binnen. Een heel merkwaardige signeur van de zee is ook de lamprei of prik, een vis die nog wel eens gegeten wordt. Of liever ge zegd eigenlijk is het een dier, dat nog geen vis is. Zo'n lamprei kan heel flink worden, zo ongeveer een meter lang en zo'n pond of vijf zwaar. Hij lijkt het meest op een gro te paling, maar hij heeft inplaats van ka ken een grote zuignap rond de mondopening Vreemde tafelmanieren. Zo'n prik heeft het wel gemakkelijk, want zijn diner zwemt om hem heen. Heeft hij honger, dan zuigt hij zich aan een vis vast en die raakt hem nooit meer kwijt, want de zuigkracht is zo groot, dat het dier hem niet kan afschudden. Met zijn scherpe met tanden bezette tong boort de lamprei een gat in de vis, zuigt het bloed uit en eet het dier langzaam op. Elke lamprei zoekt eenmaal in zijn leven zoet water op. Hij zwemt een rivier op, om met zijn vrouwtje eitjes te leggen. Die kle verige eitjes worden goed onder het zand verstopt en komen na verloop van tijd van zelf uit. En dat is maar goed ook, want va der en moeder lamprei kunnen er verder niet voor zorgen. Zij sterven namelijk kort daarop en zien hun kroost niet, dat als we zen ter wereld komt. Zo spelen zich dag in dag uit allerlei drama's af in de wereld om ons heen, zon der dat wij er iets van bemerken, laat staan er bij nadenken. (Nadmk verboden)i Wat brengt 1970? Londen (NNP) Wat zal het komende tien tal jaren de luchtvaartwereld brengen? De piloten, die uiteindelijk de toestellen moe ten bemannen, zijn er niet zo gerust op In het hart van Londen, in het grote Piccadilly Hotel, hebben zij onlangs gezamenlijk hun hart uitgestort. Hun grootste zorg wordt ge vormd door de plannen, welke nu worden gemaakt voor vliegtuigen, die maar liefst driemaal zo snel als het geluid, dus tussen de drieduizend en vierduizend kilometer per uur kunnen vliegen. Frankrijk en Enge land werken op het ogenblik aan zo'n pro ject, de Concorde. Amerika werkt aan een nog sneller vliegtuig. Verscheidene lucht vaartmaatschappijen hebben al bestellingen geplaatst. Zelfs de K.L.M. heeft zich in A- merika met alles op de hoogte laten bren gen. Rond 1970 moeten deze supersonische vliegtuigen in gebruik worden genomen. Zo wil de industrie het, zo willen de maat schappijen het. En de piloten? Zoals gezegd, zijn zij on gerust. Er zijn in Londen, tijdens de ver gadering van hun vakbond, de IFALPA, oftewel Internationala Federatie van Vlie gers Verenigingen, hartige woorden over ge sproken. Uit ruim dertig landen waren 450 piloten naar Londen gekomen om, zachtjes gezegd, te protesteren tegen de nieuwe ont wikkelingen. De supersonische vliegtui gen blijken namelijk voor heel wat verras singen te zorgen. Technici kwamen hiero ver in Londen interessante dingen zeggen. Het vliegtuig zal bijvoorbeeld tijdens de vlucht dertig centimeter langer worden door de enorme wrijvingshitte, die de alluminium romp doet „groeien". Dat vereist extra voor zieningen voor de besturing. Bij de hoge snelheden zal ook het zwaartepunt veran deren. Het vliegtuig zal de neiging krijgen om naar de aarde te duiken. Om dit te on dervangen, worden de nieuwe supervlieg tuigen uitgerust met beweegbare vleugels en staarten. Verrassingen zullen er ook zijn na de start. Twintig minuten moet de klim duren naar de kruishoogte van achtien kilometer. Tussen cockpit en staart zal dan een hoogteverschil bestaan van 15 meter. Gevolg: geen mens zal zich in de romp kunnen bewegen. Ook bochten moeten zeer behoedzaam worden genomen om te voorkomen, dat de passa giers door de middelpuntvliedende kracht door het toestel worden geslingerd. En hoe zal het op die verschrikkelijke hoge vlieg hoogte staan met de kosmische straling? Dr. Bennett, hoofd van de medische dienst van de Britse luchtvaartmaatschappij BOAC, vertelde de verzamelde vliegers wat hun èn de passagiers te wachten kan staan. Een pi loot, die vijftig vlieguren per maand zal ma ken, maakt een goede kans, volgens Bennett, om jaarlijks 1,5 röntgen aan straling te ver zamelen. Dat is genoeg om hem onder de voorschriften te doen vallen, welke gelden voor mensen die met radio-actieve stoffen werken. Het zou overdreven zijn te beweren, dat de piloten de invoering van de razendsnelle vlegtuigen nu al afkeuren. Hun bezwaren gelden vooral de onzekerheden. De onbe kende moeilijkheden, welke zich kunnen voordoen bij het vliegen met deze onge hoorde snelheden. Zo zullen de verkeers reglementen in de lucht moeten worden aangepast. Want één ding is zeker: de nieu we vliegtuigen zullen een volkomen vrije lucht vóór zich moeten hebben. Met dergelij ke snelheden is iedere uitwijkpoging te ver geefs. Een onbekende factor vormt ook het weer. Nog weinig is bekend over de kli matologische omstandigheden op hoogten tussen dertien en twintig kilometer. Alle problemen zijn nog niets vergeleken met de allergrootste moeilijkheid, merkte een van de vliegers in Londen op, hoe krijg je ooit in zo'n toestel een passagier? Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1963 | | pagina 1