NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
53
800
HAAST U!
Plouvier heeft DE sehoenen
Economische samenwerking
Phiidar collectie
SUPERSONISCH VLIEGEN GEEN PRETJE
No. 3172
Zaterdag 7 december 1963
67e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622
Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post f 5.25 Advertenties 6 cent per mm
Wil het midden- en kleinbedrijf zich in de
toekomst kunnen handhaven, dan zal het
zijn kracht, meer dan tot nu toe is gebeurd,
moeten zoeken in samenwerking. Samenwer
king op economisch terrein is mogelijk in
velerlei vorm en op verschillend terrein.
Economische samenwerking moet dan ook
niet beperkt blijven tot de klassieke vormen
van samenwerking, zoals inkoopcombinaties
e.d., doch men zal ook moeten streven naar
meer moderne uitingen van samengaan, zelfs
over de branche-grenzen heen. Gelukkig zijn
er al enige initiatieven genomen en zelfs ge
realiseerd. Hierbij attenderen we op het
winkelcentrum „De Crabbehof" te Dor
drecht, een belangrijk initiatief van een aan
tal Dordtse middenstanders en op de Maat
schappij tot exploitatie van het Zeebad Bres-
kens. Breskens, dat industrie-arm is gewor
den, wil door het aantrekken van toeristen
men is daarin al voor een goed deel ge
slaagd een nieuwe bron van inkomsten
opbouwen.
Niettegenstaande deze resultaten, menen
wij er goed aan te doen, aan economische
samenwerking in het midden- en kleinbedrijf
enige aandacht te besteden. Wellicht ter o-
vertuiging van een aantal twijfelaars.
Wij stellen hierbij uitdrukkelijk voorop,
dat wij geen enkele vorm van samenwerking
in hel bijzonder aanbevelen. Iedere geïnte
resseerde ondernemer zal er goed aan doen,
nauwgezet na te gaan, met inschakeling van
deskundigen, die hij bij zijn organisatie en/of
bij de rijksmiddenstandsvoorlichtingsdienst
kan vinden, wat in zijn geval de beste oplos
sing zou kunnen zijn. Uiteraard blijft nadien
de verantwoordelijke beslissing altijd aan de
ondernemer voorbehouden. Overwegingen
met betrekking tot het geheel of gedeeltelijk
E rijs geven van zijn zelfstandigheid, zullen
ij het nemen van een beslissing zeker een
belangrijke rol moeten spelen.
Wij menen, dat voor zover economische
samenwerking leidt tot handhaving en ver
betering van de positie van de middenstand
in het algemeen, en van de betrokken onder
nemer in het bijzonder, men positief kan
staan tegenover economische samenwerking.
Wij hebben eens gelezen, dat economische
samenwerking is begonnen in de crisistijd
van de dertiger jaren. Het is dus ook hier,
zoals bij zovele andere zaken, dat bijzondere
(nood)omstandigheden dwingen tot presta
ties, die voordien voor onmogelijk werden
gehouden. Er is nu weliswaar geen sprake
van een crisis-tijd, doch wél moet erop wor
den gewezen, dat de tijd van sleur en af
wachten voorbij is. De middenstand zal,
door velen is daarop al gewezen, alle zeilen
moeten bijzetten, om geen terrein te ver
liezen. Op de ontwikkelingen in de laatste ja
ren behoeven we hierbij niet in te gaan.
Die zijn aan iedere ondernemer, ook in het
midden- en kleinbedrijf, bekend.
Doel.
Het doel van economische samenwerking
is, het verkrijgen van economische voordelen
voor de samenwerkende ondernemers. Oor
spronkelijk ging het erom de concurrentie
van de middenstands-ondernemers ten op
zichte van de andere bedrijfsvormen te be
houden en/of te versterken. Nadien werd
economische samenwerking ook aangegaan,
tot verbetering van de bedrijfsresultaten van
de individuele ondernemer. Al samenwer
kende, kan men grotere projecten onder han
den nemen zonder dat men zijn zelfstandig
heid geheel prijsgeeft.
Hoe samenwerken?
Zoals hiervoor reeds vermeld, kan er op ver
schillend gebied en in velerlei vorm worden
samengewerkt. Bijvoorbeeld op het terrein
van de inkoop, de verkoop, de produktie, de
reclame, de financiering enz. Het zou ons te
ver voeren op ieder van deze vormen uitvoe
rig in te gaan. Bovendien zijn er voor be
langstellende ondernemers mogelijkheden
genoeg om de gewenste voorlichting te ver
krijgen. In het algemeen stellen wij, dat het
voor iedere ondernemer, zowel in de detail
handel als het ambacht en de dienstverlenen
de sector, zonder meer duidelijk moet zijn,
dat samenbundeling van krachten „macht"
betekent.
Bij gezamenlijke massale inkoop,
kunnen lagere inkoopsprijzen worden bedon
gen. Gezamenlijke reclame-acties kunnen
veel grootser worden opgezet dan individu
eel en daardoor meer effect sorteren. Geza
menlijk opereren maakt het mogelijk specia
listen aan te trekken, waardoor meer kans
op succes ontstaat.
Samenwerkende producenten, het is hier
voor reeds gezegd, kunnen grotere projecten
onder handen nemen dan ieder van de deel
nemers afzonderlijk.
Een zeer belangrijke vorm van samenwer
ken willen wij niet onvermeld laten, n.l. „be-
drijfsvergelijking". Hierbij gaat het erom,
dat een aantal branchegenoten in clubver
band op geregelde tijden bijeenkomt, en
dan bedrijfseconomische ervaringen en cij
fers uitwisselt. Zo'n discussie is voor ieder
van de deelnemers zeer leerzaam.
'n Conclusie mag dus zijn, dat economi
sche samenwerking het de middenstands
ondernemers mogelijk maakt de voordelen
van het grootbedrijf binnen hun bereik te
brengen, zonder verlies van de voordelen
aan hun eigen bedrijfsvorm verbonden.
KWALITEITEN
EN MEER DAN
vindt u in de
alsmede een mooie sortering sokken
0 Gratis breipatronen
Gratis breiservice
Zilverzegels
KLEUREN WOL
U kunt ook een model uit komen
zoeken en wij breien voor U.
Uitsluitend de beste kwaliteiten
LANGE KERKSTRAAT 12
Telefoon (01100) 57 50
GOES
Samenwerkingscrediet.
De rijksoverheid vindt samenwerking be
langrijk. Daarom is door haar een „crediet
voor economische samenwerking" in het le
ven geroepen. De garantie die de overheid
voor dit crediet geeft, maakt het mogelijk,
dat samenwerkende ondernemers een ratio
nelere bedrijfsopzet kunnen financieren.
Dit samenwerkingscrediet kan zowel dienen
voor financiering van investeringen (b.v. aan
schaffing van machines, uitbreiding van be
drijfsruimte enz.) als voor het verstrekken
van bedrijfskapitaal (b.v. ter financiering van
voorraden en vorderingen). De credietver-
strekking moet in een redelijke verhouding
staan tot het door de aanvragers reeds in
hun ondernemingen geïnvesteerde eigen of
op lange termijn aangetrokken vreemd geld.
Enig kapitaal moet dus reeds ter beschik
king staan, hetgeen dan kan dienen tot deel
name in de financiering, of tot het stellen
van zekerheid. Aan het „economisch samen
werkingscrediet" is geen limiet gesteld. De
looptijd bedraagt maximaal 10 jaar. De ge
bruikelijke debetrente en omzetprovisie wor
den aan de credietnemers in rekening ge
bracht. Het crediet kan bij een van de kan
toren van de Nederlandse Middenstandsbank
N.V. worden aangevraagd. De gekozen vorm
van samenwerking moet tevoren door de Mi
nister van Economische Zaken zijn goedge
keurd.
Dit overzicht is niet volledig. Plet bevat
echter voldoende gegevens voor een eerste
gedachtenbepaling.
Een harde strijd
onder de zeespiegel
Het gaat om het naakte leven
Wie van de natuur houdt en haar obser
veert, bemerkt al heel SDoedig. dat wij men
sen eigenlijk maar in een luilekkerland le
ven, vergeleken bij de meeste dieren in de
natuur, die dag in dag uit een keiharde
strijd om het leven en het bestaan moeten le
veren. Er is geen dier of het heeft natuur
lijke vijanden en die vijanden loeren uur na
uur op hem. Het gevolg hiervan is dat de
meeste dieren in het wild niet oud worden,
en veelal nauwelijks na het geslachtrijp wor
den de dood vinden. Veel van deze strijd
kunnen we op onze tochten zien, maar er
zijn ook drama's waarvan wij niets merken
en wel die zich onder de zeespiegel afspelen.
Ook al hebt u deze zomer uw vakantie aan
het strand doorgebracht, dan zult u waar
schijnlijk weinig hebben bemerkt van die
keiharde strijd om het naakte bestaan die
zich afspeelt op de bodem en in de gigan
tische watermassa's, waarin wij voor ontspan
ning wat rondspartelen.
Hoe de zeester oesters eet.
Zie, daar ligt een grote zeester, zo'n merk
waardig vlezig stervormig dier! U zult er
tijdens uw vakantie ongetwijfeld wel enkele
ontmoet hebben aan het strand. Het dier
ligt rustig op de zanderige bodem. Maar wat
gebeurt er nu? Van binnenuit pompt de
zeester water in de holle buizen in zijn ar
men en die verstijven. Nu kan het dier ze
gebruiken als poten en wandelt rustig weg
over het zand. Waar gaat hij heen?
De zeester heeft zijn doel al op het oog:
het is een grote stevige oester, die bij de
eerste aanraking dadelijk met een klap zijn
schelpen sluit. Nu we weten maar al te
goed, hoe enorm moeilijk het is, die schel
pen van elkaar te krijgen. Wij mensen ge
bruiken daarvoor een speciaal oestermes,
want de sluitspier, die de schelpen bijeen
houdt, is ongelooflijk sterk. De zeester trekt
er zich weinig van aan; hij gaat de strijd met
de oester aan, zeker wetend de overwinning
te zullen behalen. De oester vecht voor zijn
leven.
De zeester kruipt boven op de gesloten
oester, die hij geheel met zijn lichaam be
dekt. Dan zuigt hij zich met de zuignappen
van twee armen aan de ene schelp vast en
met de zuignappen van de andere armen
aan de tweede schelp. Dan begint hij zijn
armen langzaam te strekken. De oester houdt
met alle macht zijn schelpen gesloten en zo
wordt er een stille maar meedogenloze strijd
gestreden op de bodem van de zee.
Binnenste buiten
De oester is sterk, maar de zeester heeft
geduld en een groter uithoudingsvermogen.
Tenslotte moet de oester langzaam toegeven
en stukje voor stukje gaan de schelpen open
Dan gebeurt er iets heel merkwaardigs. De
zeester keert zijn maag binnenste buiten, zo
als wij onze broekzakken kunnen doen. Die
maag duwt hij tussen de schelpen en om
wikkelt er de oester mee. Even later ver
dwijnt maag met oester weer in het lichaam
van de zeester. Hij heeft zijn maal binnen.
Een heel merkwaardige signeur van de
zee is ook de lamprei of prik, een vis die
nog wel eens gegeten wordt. Of liever ge
zegd eigenlijk is het een dier, dat nog geen
vis is. Zo'n lamprei kan heel flink worden,
zo ongeveer een meter lang en zo'n pond
of vijf zwaar. Hij lijkt het meest op een gro
te paling, maar hij heeft inplaats van ka
ken een grote zuignap rond de mondopening
Vreemde tafelmanieren.
Zo'n prik heeft het wel gemakkelijk, want
zijn diner zwemt om hem heen. Heeft hij
honger, dan zuigt hij zich aan een vis vast
en die raakt hem nooit meer kwijt, want de
zuigkracht is zo groot, dat het dier hem niet
kan afschudden.
Met zijn scherpe met tanden bezette tong
boort de lamprei een gat in de vis, zuigt het
bloed uit en eet het dier langzaam op.
Elke lamprei zoekt eenmaal in zijn leven
zoet water op. Hij zwemt een rivier op, om
met zijn vrouwtje eitjes te leggen. Die kle
verige eitjes worden goed onder het zand
verstopt en komen na verloop van tijd van
zelf uit. En dat is maar goed ook, want va
der en moeder lamprei kunnen er verder
niet voor zorgen. Zij sterven namelijk kort
daarop en zien hun kroost niet, dat als we
zen ter wereld komt.
Zo spelen zich dag in dag uit allerlei
drama's af in de wereld om ons heen, zon
der dat wij er iets van bemerken, laat staan
er bij nadenken. (Nadmk verboden)i
Wat brengt 1970?
Londen (NNP) Wat zal het komende tien
tal jaren de luchtvaartwereld brengen? De
piloten, die uiteindelijk de toestellen moe
ten bemannen, zijn er niet zo gerust op In
het hart van Londen, in het grote Piccadilly
Hotel, hebben zij onlangs gezamenlijk hun
hart uitgestort. Hun grootste zorg wordt ge
vormd door de plannen, welke nu worden
gemaakt voor vliegtuigen, die maar liefst
driemaal zo snel als het geluid, dus tussen
de drieduizend en vierduizend kilometer
per uur kunnen vliegen. Frankrijk en Enge
land werken op het ogenblik aan zo'n pro
ject, de Concorde. Amerika werkt aan een
nog sneller vliegtuig. Verscheidene lucht
vaartmaatschappijen hebben al bestellingen
geplaatst. Zelfs de K.L.M. heeft zich in A-
merika met alles op de hoogte laten bren
gen. Rond 1970 moeten deze supersonische
vliegtuigen in gebruik worden genomen.
Zo wil de industrie het, zo willen de maat
schappijen het.
En de piloten? Zoals gezegd, zijn zij on
gerust. Er zijn in Londen, tijdens de ver
gadering van hun vakbond, de IFALPA,
oftewel Internationala Federatie van Vlie
gers Verenigingen, hartige woorden over ge
sproken. Uit ruim dertig landen waren 450
piloten naar Londen gekomen om, zachtjes
gezegd, te protesteren tegen de nieuwe ont
wikkelingen. De supersonische vliegtui
gen blijken namelijk voor heel wat verras
singen te zorgen. Technici kwamen hiero
ver in Londen interessante dingen zeggen.
Het vliegtuig zal bijvoorbeeld tijdens de
vlucht dertig centimeter langer worden door
de enorme wrijvingshitte, die de alluminium
romp doet „groeien". Dat vereist extra voor
zieningen voor de besturing. Bij de hoge
snelheden zal ook het zwaartepunt veran
deren. Het vliegtuig zal de neiging krijgen
om naar de aarde te duiken. Om dit te on
dervangen, worden de nieuwe supervlieg
tuigen uitgerust met beweegbare vleugels
en staarten.
Verrassingen zullen er ook zijn na de start.
Twintig minuten moet de klim duren naar
de kruishoogte van achtien kilometer. Tussen
cockpit en staart zal dan een hoogteverschil
bestaan van 15 meter. Gevolg: geen mens
zal zich in de romp kunnen bewegen. Ook
bochten moeten zeer behoedzaam worden
genomen om te voorkomen, dat de passa
giers door de middelpuntvliedende kracht
door het toestel worden geslingerd. En hoe
zal het op die verschrikkelijke hoge vlieg
hoogte staan met de kosmische straling? Dr.
Bennett, hoofd van de medische dienst van
de Britse luchtvaartmaatschappij BOAC,
vertelde de verzamelde vliegers wat hun èn
de passagiers te wachten kan staan. Een pi
loot, die vijftig vlieguren per maand zal ma
ken, maakt een goede kans, volgens Bennett,
om jaarlijks 1,5 röntgen aan straling te ver
zamelen. Dat is genoeg om hem onder de
voorschriften te doen vallen, welke gelden
voor mensen die met radio-actieve stoffen
werken.
Het zou overdreven zijn te beweren, dat
de piloten de invoering van de razendsnelle
vlegtuigen nu al afkeuren. Hun bezwaren
gelden vooral de onzekerheden. De onbe
kende moeilijkheden, welke zich kunnen
voordoen bij het vliegen met deze onge
hoorde snelheden. Zo zullen de verkeers
reglementen in de lucht moeten worden
aangepast. Want één ding is zeker: de nieu
we vliegtuigen zullen een volkomen vrije
lucht vóór zich moeten hebben. Met dergelij
ke snelheden is iedere uitwijkpoging te ver
geefs. Een onbekende factor vormt ook het
weer. Nog weinig is bekend over de kli
matologische omstandigheden op hoogten
tussen dertien en twintig kilometer. Alle
problemen zijn nog niets vergeleken met de
allergrootste moeilijkheid, merkte een van
de vliegers in Londen op, hoe krijg je ooit
in zo'n toestel een passagier?
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES