veilig! 10 DUPHAR specialité's W. E. VAN DER HEIJDE gesloten (Dn ze tand, een wonder van bouwkunót Kan men tandbederf voorkomen? Tijdig voorsorteren: Animert V101 Wepsyn 155 Delan spuitpoeder Karathane Tedion V18 Tediolate spuitpoeder Duter spuitpoeder Dithanez 78 Dithane M 22 Myfusan rookkaarsen Adreswijziging J. KODDE Julianastraat 14, Wissenkerke Telef. (01107) 249 een werkster RIAL EURO MODE voor modeschoenen n van e fietser ok en het en ligt een clereen reageert meestal wordt men men der jaren wat tra reactie en men heeft and van proeven op een aantal personen kunnen sts tellen, dat de tijd, die ver strijkt tussen het zien en het rem men op gemiddeld 0,6 seconde kan worden gesteld. Bij de een was er sprake van 0,5 of soms zelfs 0,4 seconde, terwijl er anderen wa ren die trager reageerden en bij voorbeeld 0,7 of 0,8 seconde no dig haddén voordat de rem werd ingetrapt. Men noemt de tijd die tussen het zien en het handelen ligt de schrikseconde. Nu lijkt een tijds bestek van 0,6 seconde zeer ge ring en dat is het ook, maar men mag niet vergeten dat er in die lijd in volle vaart nog een be hoorlijke afstand wordt afgelegd. Rijdt iemand met een snelheid van 36 km per uur, dan legt de wagen elke 0,1 seconde precies 1 meter af. Dat betekent dat men sen met een gemiddelde reactie vermogen en rijdend met deze snelheid 6 m hebben afgelegd, voordat werkelijk wordt geremd. En36 km per uur is geen snelheid van betekenis meer. Wordt er echter met een snelheid van 72 km per uur gereden, dan wordt tijdens de schrikseconde al 12 meter afgelegd. Dat wil zeg gen, dat men na het waarnemen van een obstakel waarvoor moet worden geremd 12 m met onver minderde snélheid doorrijdt, recht op het obstakel af en dat pas daar na de rem begint te werken. Geef hem de ruimte! Eigenlijk moet men de tijd die verloren gaat, nog iets ruimer stel len, want ook het verplaatsen van de voet van het gas naar het rem pedaal kost tijd en bovendien gaat er nog een fraktie van een secon de verloren, voordat de remmen werkelijk met hun taak beginnen. Al met al vergt de schrikseconde werkelijk wel een seconde. Samenvattend kan dus worden vastgesteld, dat de remafstand ge lijk is aan de remweg plus de af gelegde weg tijdens de schrikse conde en wie het zo uitrekent zal tot de conclusie komen, dat de wagen nu veel meer ruimte nodig heeft om tot stilstand te komen. Blijven wij nog even bij het voor beeld van 72 km per uur dan kan gemakkelijk worden uitgerekend, dat iemand 7 x 7 49 m nodig heeft als remweg en dan nog eens 12 meter voor de „schrikseconde", dat is samen 61 meter. Hierbij staan de wagens dan bumper aan bumper en de remmen, zowel als de schrikseconde moeten kloppen. Iets later remmen, iets minder krachtig remmen betekenen me ters verschil. Dat geldt ook voor de aard van het wegdek, de weers omstandigheden, de belasting van de wagen enzovoort. Wie veilig wil rijden moet echt wel meer af stand houden dan dit eenvoudige rekensommetje als uitkomst geeft. Wie eenmaal bij ervaring krachtig moest remmen voor een obstakel, heeft ongetwijfeld tot zijn grote schrik bemerkt, dat de afstand die hij bewaarde op geen stukken na voldoende bleek te zijn. Daarom bewaar een naar uw mening veel te grote afstand met uw voorgan ger, dan rijdt u veilig en realiseert u vooral door het maken van een eenvoudig rekensommetje hoeveel ruimte u wel nodig hebt om te remmen bij.110 km per uur. Een mooie sortering LUXE POST vindt u bij BOEKHAND. MARKUSSE Wissenkerke Wanneer wij een tand zeer sterk vergroten, bijvoorbeeld onder een van de -moderne supermicrosco pen, dan staan We versteld over wat we te zien krijgen. Hij die dit mag aanschouwen krijgt de in druk of hij het beeld van een woest berglandschap voor zich ziet met zeer steile hellingen en diepe dalen, vol scherpe rotspun ten en diepe kloven. Het is een beeld dat men niet zou verwachten van het zo glad lijkende oppervlak van onze tan den. Wat is hiervan de oorzaak? Onderzoekingen wezen uit, dat het tandglazuur te beschouwen is als een metselwerk dat bestaat uit miljoenen nietige bouwsteentjes. Het zijn heel kleine kristallen. Elk van die kristallen is slechts één tienduizendste millimeter lang, rechthoekig, met ongeveer de vorm van een langwerpige bak steen. Het tandglazuur nu is sa mengesteld uit schuine opstaande rijen van deze bouwstenen, zeer dicht op elkaar gepakt en samen gevoegd tot obelisken. Door het uitsteken van de bouwstenen ont staat een zeer ruw oppervlak. Tussen deze uitsteeksels passen weer andere groepen van bouw steentjes, waardoor een zeer elas tisch geheel ontstaat. Hierdoor is het tandglazuur ook in staat de enorme druk van onze kauwbe wegingen op te vangen zonder dat het glazuur onder deze druk barst. In de samenhang van het glazuur is dus de mogelijkheid van beweging, schokbrekende vering. De kans op barsten en breken is daarom niet zo erg groot. Meer en minder zuur. Reeds lang zocht men naar de oorzaak van tandbederf. Goed, we weten, dat er voedselresten e.d. aan en in de kleine oneffenheden van het tandglazuur blijven ham gen, welke voedselresten tot rot ting overgaan en op die manier het tandglazuur aantasten. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk en wat is er tegen te doen? Onderzoekingen wezen uit, dat tandglazuur en tandbeen uit de zelfde stof bestaan; beenderensub- stantie, apatiet genaamd. Toch is er een wezenlijk verschil tussen beide. Het een is veel harder dan het ander en de oorzaak hiervan is, dat bij de wording van deze stoffen het lichaam voor het ont staan van het een meer zuur gaf dan bij het andere. De kristallen van de ene stof zijn dan zo klein, dat er een soort keihard beton ontstaat, terwijl bij het ander de kristallen groter zijn. Zo ontstaan tandglazuur en tandbeen uit de zelfde stof, apatiet, doch onder verschillende chemische omstan digheden. De kristallen worden groter. Verscherpen zich nu de mondzu- ren door een overmatig gebruik van zoete lekkernijen, dan ont staat er een nieuw chemisch mil- jeu, waartegen het apatiet van het tandglazuur niet bestand is. Er ontstaan afwijkende chemische verbindingen, die zich uiten in zogenaamde reuzenkristallen. Verschillende van de kleine kris tallen, waar het tandglazuur uit is opgebouwd smelten als het wa re samen en er ontstaan dan van die reuzenkristallen. Dat zijn dan in het boven beschreven bouwsel, rare, grote bouwstenen, die de prettige en noodzakelijke vering missen en als een harde brok in het bouwsel zitten. Er ontstaan onder druk van" kauwen e.d. bar sten, spleten enzovoort, waarin bacteriën kunnen doordringen en dan heeft het tandbederf vrij spel. Natuurlijk kunnen we het be derf zoveel mogelijk tegengaan door het reinigen en schoonhou den van de mond en het gebit, maar hier is het kwaad toch niet geheel mee te voorkomen. Het zou mogelijk moeten zijn het tandglazuur gesloten te houden, zodat de bacteriën niet kunnen binnendringen. Fluor. In de V.S. deed men enige ja ren geleden een merkwaardige ontdekking. In bepaalde streken had de bevolking minder last van tandbederf dan elders. De oorzaak bleek te zijn, dat zich in het drink water een zeer kleine hoeveelheid fluor, een zeer giftig chemisch e- lement, bevond. Fluor moest de oorzaak zijn, doch aanvankelijk wist men niet welke invloed deze stof had. Ten slotte werd ook dat ontdekt. Het blijkt, dat wanneer aan stoffen een kleine hoeveelheid fluor wordt toegevoegd, deze stoffen beter be stand zijn tegen chemische in vloeden. Wanneer door het nut tigen van het bewuste drinkwater, waarin zich fluor bevindt, deze stof via het lichaam aan het tand glazuur wordt toegevoegd krijgt dit een grotere weerstand tegen chemische invloeden. De strijd te gen het tandbederf is hiermede nog niet gewonnen, doch wel is er een stap in de goede richting gedaan. Er zijn namelijk ook be denkingen tegen fluor. BIJNA 1,4 MILJOEN AANGEGEVEN TELEVISIETOESTELLEN Op 1 april j.l. waren bij de Dienst Luister- en Kijkgelden 1.369.148 televisietoestellen aan gegeven tegen 1.338.982 per 1 maart j.l. (tot en met 18 april 1.392.632). In het eerste kwartaal van 1963 zijn 93.989 televisietoestellen aan gegeven, hetgeen hoger is, dan ooit in enig eerste kwartaal. In het eerste kwartaal van 1962 werden 82.453 t.v.-toestellen aan gegeven. Er waren op 1 april 2.616.110 geregistreerde radio-ontvangtoe stellen tegen 2.611.626 op 1 maart j.l. Het aantal aansluitingen op de Draadomroep bedroeg per 1 april 466.488 tegen 466.999 op 1 maart j.l. FRANSE, DUITSE, ENGELSE EN AMERIKAANSE POCKETS zijn steeds in voorraad bij BOEKHAND. MARKUSSE Wissenkerke MINDER ROKEN MET NIEUWE SIGARETTENKOKER. Met als toelichting: „een aan gename wijze om zich te leren matigen", heeft een Engelse fa brikant een van het gewone soort afwijkende sigarettenkoker in de handel gebracht. Het is een ingenieus voorwerp, genaamd „Memo-Smoke", dat voor kettingrokers een goed „ge neesmiddel" kan zijn. De sigarettenkoker heeft inwen dig een tijdklokje. Het klokje kan op verschillende tijden worden in gesteld, met een maximum van twee uur, waarna de koker wordt gesloten. Het is dan onmogelijk om de koker weer te openen voor dat de gekozen tijdsduur voorbij is. Kettingrokers zouden kunnen beginnen met tussenpozen van tien minuten. De afmetingen van de Memo-Smoke zijn 7,5 bij 11 centimeter en de dikte is slechts één centimeter. De prijs van de koker bedraagt ongeveer 35 gulden. DIA WILD - WEST POCKETS 1.50 Keus uit ruim 40 titels. BOEKHAND. MARKUSSE Wissenkerke Onder de titel „uw plaats op de weg" is het Verbond voor Veilig Verkeer begonnen met zijn twee de kwartaalactie. In het kader van deze kernthema-actie wordt op grote schaal het in de kleuren rood, geel en zwart gehouden affiche met de-tekst „tijdig voor sorteren - veilig!" verspreid. Men zal dit affiche kunnen zien han gen langs een aantal wegen, in vrijwel alle postkantoren en op tal van andere plaatsen. Steeds weer komt deze „slogan" onder ieders ogen. Waarom? Omdat is gebleken dat ruim 40 °/o van de aanrijdin gen plaatsvindt op of nabij krui singen of splitsingen van wegen, en dat is gebleken dat daarvan weer het grootste deel te wijten was aan het niet, of niet juist voorsorteren. Dat betekent, dat globaal geschat zo'n 40.000 tot 50.000 ongelukken gebeuren om dat het begrip voorsorteren óf niet werd begrepen, óf niet of onjuist in praktijk werd gebracht. Veertig tot vijftigduizend ongelukken: dat betekent statistisch vier- tot vijf honderd doden en zeventig- tot tachtigduizend ernstig gewonden. Alleen omdat niet goed werd voorgesorteerd. Daarom bepleit het Verbond voor Veilig Verkeer in dit kwar taal goed voorsorteren. Dus: tij dig aangeven dat men wil afslaan; voordien zich overtuigen of af slaan geen gevaar voor achterop komend verkeer oplevert; dan voorsorteren, en wachten tot de „vrije oversteek" mogelijk is ge maakt. Maar wat is nu dat voorsorte ren? Dat is: als u links af wilt, tevoren naar de uiterste linkerkant van uw weghelft gaan (dus tegen de wegas gaan rijden), zodat al het achteropkomende verkeer u aan de rechterkant kan passeren; rijdt u dus niet uiterst links, dan bestaat de kans dat achteropko mend verkeer u links gaat inhalen, met alle gevolgen van dien. Als u rechts wil afslaan, moet u uiterst rechts gaan rijden, dus haast te gen de stoeprand aan. En daarbij moet u niet op uw spiegel ver trouwen, maar vooral eerst even over uw schouder kijken om te zien of er geen fietsers naast uw wagen rijden. Bestuurders van motorrijtuigen moeten voorsorteren, bestuurders van overige voortuigen mogen dat, en moeten dus niet. Het hangt sterk van de situatie ter plaatse af, of voorsorteren door fietsers of bromfietsers gewenst is en vei lig kan plaatsvinden; zij moeten echter voorsorteren, als er vakken met pijlen op het wegdek zijn ge schilderd. „Tijdig voorsorteren - veilig!" Jawel, maar dan éérst goed rond kijken en vooral richting aange ven, en dan pas goed voorsorte ren. Dan werkt u mee aan een vei liger verkeer. SPUITPOEDER Tegen fruitspint in het voorjaar. Werkingsduur: 12 tot 16 weken. SPUITPOEDER Het produkt tegen appelmeeldauw tijdens de gevoelige periode, geen vruchtverruwing en een betere vruchtzetting. Sterke preventieve en curatieve schurftbestrijding en gave gekleur de vruchten. stuifpoeder - spuitpoeder VLOEIBAAR Voor middenzomer het geschiktste meeldauwmiddel. VLOEIBAAR SPUITPOEDER ROOKKAARSEN Langdurig werkend middel tegen spint in de nazomer. Een bliksemprodukt, tegen spint in de zomer, met langdurige nawer king. Een produkt op basis van Tinhy- droxide, een sterke werking tegen aardappelziekte, geen groeirem- ming waardoor hogere opbrengst. spuitpoeder Het middel bij uitstek tegen schurft met goede nevenwerking tegen aardappelziekte, schimmels in gla diolen, meeldauw in uien. spuitpoeder Mangaancarbamaat voor de bestrij ding van aardappelziekte, wat te vens mangaangebrek oplost. Het beste middel tegen smeul in sla en ziekte in tomaten. WAARBORG VOOR EEN BETERE PLANTEN ZIE KTENBE STRIJDING A. van Heestraat 2 KAMPERLAND Telefoon (01107) 3 95 12 mei moederdag Op al uw Moederdagcadeaus in de week van 6 tot en met 12 mei krijgt u DUBBEL ZILVERZEGELS Komt daarom naar Wisse Kortgene voor uw inkopen! Beleefd aanbevelend, Kortgene slagerij Verburg biedt u a.s. dinsdag 750 gram karbonades 500 gram worst voor slechts f 4.75 Iedere donderdag gehaktdag 1.25 per 500 gram Zaterdag 100 gram ham 100 gram gebraden gehakt samen 1. a. a. verburg Kaaistraat 19 - Kortgene Telefoon (01108) 3 04 Middenstanders Dezer dagen •kon men lezen van een felle brand in een middenstandszaak. Zorg tijdig voor een goede bedrijfspolis Vraagt inlichtingen bij M. J. VAN HEE Assuranties Kortgene Vanaf heden C.j.V.-BIBLIOTHEEK Kamperland Uitgeleende boeken kun nen vanmiddag van 4 - 5 uur worden ingeleverd. Het adres van de heer landbouwkundige bij de Ver eniging voor Bedrijfsvoor lichting „Noord-Beveland" is thans: Gevraagd: voor 1 a 2 dagen per week. MEVR. A. J. LIGTHART SCHENK, Veerweg 39, Kam perland. van teeners' en twennies! Nieuwste ANITA tiener met halfrond neusje en 3 cm onverslijtbaar ANITA-hakje in wit, rood en zwartlak 19.90 Lange Vorst 85 GOES Telefoon (01100) 5150

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1963 | | pagina 5