blijf fit... monteur leerling monteur FIRMA E. TILROE ZOON blijf jong.. de opgaande lijn Paasfeest? P. Pieterse P. C. Flikweert M. J. Jeremiasse DE COöP. te Colijnsplaat en te Kamperland DC-8 record in KLM-vloot Als eerste 10.000 vlieguren volge- maakt Hoog boven de Atlantische O- ceaan snelt de K.L.M. DC-8 PH- DCB „Daniël Bernouilli" voort, op weg naar de Nieuwe Wereld. Ver boven het weer en de sterk ste luchtstromingen schiet het straalvliegtuig met een snelheid van bijna 1000 km per uur in de richting New York. In de passa gierscabine is slechts een gezoem te horen en voorin, bij de stuur hutbemanning, is het geluid van de motoren vervaagd tot een zacht gebrom als van een stofzuiger. In de cockpit zijn de beman ningsleden rustig en geconcen treerd aan het werk. Toch is er iets van opwinding merkbaar, want nog enkele minuten en dan zal het vliegtuig 10.000 uren ge vlogen hebben; 10.000 vlieguren over de wereldbol, van Lima naar Sydney, van Tokio naar New York, van Amsterdam naar Rome. Dan steekt gezagvoerder P. J. Krouwel zijn duim omhoog: het tijdstip is bereikt: handen worden geschud en felicitaties klinken. Dan gaat men weer door met het checken van windsnelheden, met het controleren van de boördin- strumenten, met al die werkzaam heden, die nodig zijn om een mo dern straalvliegtuig zijn taak te laten vervullen. De DC-8 „Daniël Bernouilli" is dus als eerste K.L.M. straalma- chine de grens van de volwassen heid gepasseerd. De kinderjaren zijn voorbij, eigenlijk reeds lang voorbij. Maar 10.000 vlieguren vormen toch een mijlpaal op de lange vliegweg van de PH-DCB. Over de boordomroep richt de gezagvoerder zich tot de passa giers om hen dit heugelijke nieuws mee te delen. Sommige passagiers realiseren zich nauwelijks wat dit record betekent. Anderen kijken echter in gepeins voor zich uit en denken na: 10.000 vlieguren.wat wil dat zeggen? Boeken en tijd schriften worden even weggelegd, de stewardess rent af en aan met papier en potloden. Want er wordt koortsachtig gerekend, om die 10.000 uren in een begrijpelijk beeld te vertalen. Over de schou der van een van de passagiers rekenen we mee: hoeveel kilome ters heeft deze DC-8 dan afge legd?, hoelang is hij achter elkaar in de lucht geweest?, hoelang heeft hij gemiddeld per dag ge vlogen?. De „Daniël Bernouilli" bij de vakmensen beter bekend als „Charlie Bravo" werd op 20 april 1960 aan de K.L.M.-vloot toegevoegd. De eerste straalvlieg tuigen van het type DC-8-33 von den in Nederland hun eerste „werkgevers"; was ook Schiphol niet de officiële startplaats van de eerste wereldproefvlucht van de Douglas fabrieken, op 4 sep tember 1959? De „Daniël Bernouilli" was de tweede DC-8, die bij de K.L.M. in operatieve dienst werd geno men. Op 25 maart 1960 was hij door de PH-DCA „Albert Ples- man" voorafgegaan. Niettemin is hij als nummer één over de 10.000 vliegurengrens gekomen, met een kleine voorsprong op de „Plesman". Vooral ook het grote aantal lesuren (ruim 540) maakte Charlie Bravo tot een der meest intensief gebruikte DC-8 vlieg tuigen van de K.L.M. jet-vloot. Ruim 2.000 leslandingen werden met de „Bernouilli" gemaakt. De „Daniël Bernouilli" kon na aankomst op Schiphol op 20 april 1960 niet direct op het lijnennet worden „losgelaten". Vele modi ficaties waren nog nodig om deze „af-fabriek-uitvoering" aan te pas sen aan de K.L.M.-eisen. Tot ver leden jaar toe werd de „Bernouil li" ter doorlopende verhoging van de veiligheid op meer dan 3000 punten gemodificeert: onge veer 100 wijzigingen aan het elek trische systeem, 33 variaties op vliegtuigconstructief gebied, 124 wijzigingen aan het mechanisch systeem en tot slot meer dan 80 veranderingen in stuurhut, passa gierscabine cn keuken, maakten ook de PH-DCB tot een hoog waardig verkeersvliegtuig, voor zien van de laatste snufjes. De mensen van het Technisch Bedrijf van de K.L.M. hebben deze „Da niël Bernouilli" door en door le ren kennen: het aantal manuren, dat voor onderhoud en inspectie is uitgetrokken, kwam tot ver bo ven de 9.000. In de loop van zijn K.L.M.-carrière onderging de PH- DCB drie grote onderhoudsbeur ten en talloze tussen inspecties. Maar de passagiers van deze New York-vlucht op 20 februari 1963 heljben andere cijfers verza meld. En vooral de purser heeft het even moeilijk om al de vra gen juist te beantwoorden. Natuur lijk is de allereerste belangstelling voor de man Daniel Bernouilli zélf. Wie was hij? Wat waren zijn prestaties? Waar en wanneer werd hij geboren? Hoewel zijn naam doet vermoeden, dat er Frans bloed door zijn aderen stroomde, was hij een Nederlander, geboren in Groningen op 29 januari 1700 en overleden te Basel op 17 maart 1782. Als hoogleraar in de medi cijnen gaf hij college in het oude St. Petersburg, en als hoogleraar in de rekenkunde, anatomie en botanie, werd hij later verbonden aan de Universiteit van Basel, waar hij ook zijn verdere leven gewoond heeft. Zijn grootste pres tatie onder de vele, die zijn naam wereldberoemd hebben gemaakt, betrof het onderzoekingsgebied van de luchtstromingen. Zijn wets- formulering over het verband tus sen snelheid en luchtdruk, waaruit later het principe van de opwaart se kracht werd getrokken, bracht zijn naam ook in de annalen van de luchtvaart. Ook andere vragen houden de passagiers bezig. Waarheen vloog de „Bernouilli", welke afstand? De Charlie Bravo vloog 290 maal naar New York en 64 keer naar het Verre Oosten. Ook vluchten naar Montreal, Mexico, Santiago en Curasao behoorden tot het vliegschema. In totaal heeft „Da niël Bernouilli" ongeveer 8.000.000 kilometer in deze periode afge legd, wat een afstand betekent van 200 keer rond de aarde of 20 keer op en neer naar de maan. Om dat te presteren bleef hij in totaal één jaar en 52 dagen in de lucht. Gemiddeld heeft de „Bernouilli" negen uur en 9 minuten per dag zijn diensten verleend aan de dui zenden, die de K.L.M. tot nu toe in deze recordhouder mocht ver voeren De DC-8 vloog verder. Naar New York en terug. De gezag voerder en zijn bemanning den ken weer alleen aan hun werk. Alleen de passagiers, die de spe ciaal voor deze gelegenheid ge drukte menukaart als herinnering bewaard hebben, denken nog wel eens terug aan de vlucht KL 641 van 20 februari 1963. De vlucht, die de PH-DCB „Daniël Bernouil li" als eerste DC-8 van de K.L.M. vloot en als tweede DC-8 ter we reld over de 10.000 vliegurengrens bracht. oe ZIT DAT MET HET Pasen is reeds een zeer oud feest en stamt nog uit de tijd, dat de nomadenvolken over de aarde zwierven en op gezette tijden een feest organiseer den. Zo was er onder meer het voor jaarsfeest, waar zij de eerste lingen van hun kudden aan hun heidense goden offerden en het oogstfeest, waarbij zij volgens overlevering verplicht waren het zogenaamde maz- zot (ongezuurde koeken van de nieuwe oogst) te eten. In Israël zijn deze feesten na ver loop van tijd vereenzelvigd met de uittocht van de J.o- den uit Egypte van onder het juk van de Pharao's. De herdenking van deze uittocht ging gepaard met diverse ou de gebruiken. Wij noemden reeds het eten van de maz- zot, wat als een teken van haast beschouwd werd en het smeren van het bloed van een lam aan de deurpost, opdat de engel des doods aan deze deur voorbij zou gaan. Toen echter in de Middeleeuwen Europa meer en meer tot het Christendom overging, heeft de kerk deze Joodse, van oor sprong heidense, feesten om gezet in Christelijke feesten en zich zoveel mogelijk aan de oude gebruiken aange past. Zover ging men zelfs, dat men op dezelfde datum van het feest van het Joodse „pascha" op de 14de nisan ook het Chris telijk paasfeest vaststelde. Later heeft de kerk bij het con cilie van Nicea in 325 echter het paasfeest vastgesteld op de eerste zondag na de volle maan, volgend op de avond van het begin van de lente met dien verstande, dat het paasfeest een week wordt uit gesteld als na deze eerste len teavond de eerste volle maan precies op zondag valt. Dit jaar valt Pasen dus op 14 a- pril, omdat op 9 april pas de eerste volle maan na het be gin van de lente valt. Evenals het paasfeest stammen ook de paasgebruiken, zoals palmpasen en de paasvuren van de nomadenstammen af. Het kleuren en verstoppen van paaseieren zijn pas veel later „mode" geworden. (Nadruk verboden). OVER HENGELSPORT/ GESPROKEN.. hséh Hkiêiiket .estqpsodeecd ui/top da qpóimi Sport- en rijwielhuis GOES - Keizerstraat 7 Telefoon (01100) 26 69. Alleen bij de vakman, de erkende fietsenhandelaar h.ebt u keus uiteen ruime sortering goede fietsen. Bij ons bent u altijd verze kerd van een vakkundig advies. Koop uw nieuwe 'fiets tussen 30 maart enl juni, u heeft dan kans op,.. EEN FIETS VOOR NIETS Wij vertellen u graag meer hierover, Noordstraat 40 Kamperland Gevraagd voor onze afdeling bromfietsen: en een Goed loon Oostwal 21 - GOES Tel. (01100) 60 63 SLAGERIJ VERBURG biedt u a.s. dinsdag 500 gram worst en 500 gram varkenslappen samen 4.25 Iedere donderdag gehaktdag 1.25 per 500 gram Zaterdag 100 gram ham 100 gram gebr. gehakt voor slechts 1. A. A. VERBURG Kaaistraat 19 - Kortgene Telefoon (01108) 3 04 DOET U OOK MEE AAN ONZE RODENSTOCK ETALAGEWEDSTRIJD? Welk brilmontuur uit deze RODENSTOCK-collectie zou bij u de voorkeur genieten? Zie onze etalage met deze Rodenstock-merkartikelen en maak één van de vakjes zwart op het deelnemersformulier van het door u gekozen brilmontuur en u dingt mee naar een van de waardevolle prijzen, welke wij hiervoor beschikbaar stellen: le prijs: Dames- of herenzonnebril RODEN- STOCK ter waarde van f 45. 2e prijs: Dames- of herenzonnebril RODEN- STOCK ter waarde van f 45. Verder nog verschillende prijzen, zoals: moderne brilétui's, leesglazen en thermometers. Uit de inzendingen van de door u het meest aangewezen montuur zullen de gelukkigen worden bekend gemaakt. Deelname aan deze Rodenstock-prijsvraag staat voor ieder open en is geheel gratis. Maakt uw keuze dus uit onderstaande monturen: MAYA de bril voor teenagers in sportieve vorm en kleuren H TANJA nieuw model van Rodenstock, eenvoudige uitvoering RODELLA een bril vaii klasse moderne vormgeving RODURA een fijnere uitvoering dan de Rodella met sierlijk uitgevoerde doublé bewerkte veer. GRAZÏLLA sterke damesbril met speciaal scharnier LORD forse herenbril strak van lijn ROCCO sportieve jongens- en herenbril. TOLEDO sterke herenbril met doublé voorstuk en celluloid kappen en veren. Knip onderstaand deelnemers-formulier uit of zend briefkaart met uw keuze van bril aan FA. E. TILROE ZN. - Lange Delft 8a - Middelburg, óf FA. E. TILROE ZN. - Walstraat 81 - Vlissingen. LAATSTE INLEVERINGSDATUM 14 APRIL 1963. Mijn keuze gaat uit naar model: MAYA TANJA RODELLA RODIIRA GRAZILLA LORD ROCCO TOLEDO Naam Adres Plaats ELKE BRIL, VOOR GROOT EN KLEIN, ZAL NATUURLIJK EEN RODENSTOCK ZIJN De uitslag van deze wedstrijd wordt bekend gemaakt in onze advertentie. Alle brillen zijn bij ons gratis verzekerd. DE BRILLENSPECIALISTEN MIDDELBURG LANGE DELFT 8a—8b VLISSINGEN WALSTRAAT 81 Uw vermogenspositie stijgt en uw inkomen neemt toe met een goed financieel advies. Vandaar, dat wij de opgaande lijn als symbool voor onze bank namen. Een symbool van vooruitgang voor spaarde'r, rekening courant houder en gebruiker van bankkrediet. zal u graag nader inlichten AANGESLOTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFElSfefJ-BANK TE UTRECHT

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1963 | | pagina 5