blijf fit...
monteur
leerling
monteur
FIRMA E. TILROE ZOON
blijf jong..
de opgaande lijn
Paasfeest?
P. Pieterse
P. C. Flikweert
M. J. Jeremiasse
DE COöP.
te Colijnsplaat en te Kamperland
DC-8 record
in KLM-vloot
Als eerste 10.000 vlieguren volge-
maakt
Hoog boven de Atlantische O-
ceaan snelt de K.L.M. DC-8 PH-
DCB „Daniël Bernouilli" voort,
op weg naar de Nieuwe Wereld.
Ver boven het weer en de sterk
ste luchtstromingen schiet het
straalvliegtuig met een snelheid
van bijna 1000 km per uur in de
richting New York. In de passa
gierscabine is slechts een gezoem
te horen en voorin, bij de stuur
hutbemanning, is het geluid van
de motoren vervaagd tot een zacht
gebrom als van een stofzuiger.
In de cockpit zijn de beman
ningsleden rustig en geconcen
treerd aan het werk. Toch is er
iets van opwinding merkbaar,
want nog enkele minuten en dan
zal het vliegtuig 10.000 uren ge
vlogen hebben; 10.000 vlieguren
over de wereldbol, van Lima naar
Sydney, van Tokio naar New York,
van Amsterdam naar Rome.
Dan steekt gezagvoerder P. J.
Krouwel zijn duim omhoog: het
tijdstip is bereikt: handen worden
geschud en felicitaties klinken.
Dan gaat men weer door met het
checken van windsnelheden, met
het controleren van de boördin-
strumenten, met al die werkzaam
heden, die nodig zijn om een mo
dern straalvliegtuig zijn taak te
laten vervullen.
De DC-8 „Daniël Bernouilli"
is dus als eerste K.L.M. straalma-
chine de grens van de volwassen
heid gepasseerd. De kinderjaren
zijn voorbij, eigenlijk reeds lang
voorbij. Maar 10.000 vlieguren
vormen toch een mijlpaal op de
lange vliegweg van de PH-DCB.
Over de boordomroep richt de
gezagvoerder zich tot de passa
giers om hen dit heugelijke nieuws
mee te delen. Sommige passagiers
realiseren zich nauwelijks wat dit
record betekent. Anderen kijken
echter in gepeins voor zich uit en
denken na: 10.000 vlieguren.wat
wil dat zeggen? Boeken en tijd
schriften worden even weggelegd,
de stewardess rent af en aan met
papier en potloden. Want er wordt
koortsachtig gerekend, om die
10.000 uren in een begrijpelijk
beeld te vertalen. Over de schou
der van een van de passagiers
rekenen we mee: hoeveel kilome
ters heeft deze DC-8 dan afge
legd?, hoelang is hij achter elkaar
in de lucht geweest?, hoelang
heeft hij gemiddeld per dag ge
vlogen?.
De „Daniël Bernouilli" bij
de vakmensen beter bekend als
„Charlie Bravo" werd op 20
april 1960 aan de K.L.M.-vloot
toegevoegd. De eerste straalvlieg
tuigen van het type DC-8-33 von
den in Nederland hun eerste
„werkgevers"; was ook Schiphol
niet de officiële startplaats van
de eerste wereldproefvlucht van
de Douglas fabrieken, op 4 sep
tember 1959?
De „Daniël Bernouilli" was de
tweede DC-8, die bij de K.L.M.
in operatieve dienst werd geno
men. Op 25 maart 1960 was hij
door de PH-DCA „Albert Ples-
man" voorafgegaan. Niettemin is
hij als nummer één over de
10.000 vliegurengrens gekomen,
met een kleine voorsprong op de
„Plesman". Vooral ook het grote
aantal lesuren (ruim 540) maakte
Charlie Bravo tot een der meest
intensief gebruikte DC-8 vlieg
tuigen van de K.L.M. jet-vloot.
Ruim 2.000 leslandingen werden
met de „Bernouilli" gemaakt.
De „Daniël Bernouilli" kon na
aankomst op Schiphol op 20 april
1960 niet direct op het lijnennet
worden „losgelaten". Vele modi
ficaties waren nog nodig om deze
„af-fabriek-uitvoering" aan te pas
sen aan de K.L.M.-eisen. Tot ver
leden jaar toe werd de „Bernouil
li" ter doorlopende verhoging
van de veiligheid op meer dan
3000 punten gemodificeert: onge
veer 100 wijzigingen aan het elek
trische systeem, 33 variaties op
vliegtuigconstructief gebied, 124
wijzigingen aan het mechanisch
systeem en tot slot meer dan 80
veranderingen in stuurhut, passa
gierscabine cn keuken, maakten
ook de PH-DCB tot een hoog
waardig verkeersvliegtuig, voor
zien van de laatste snufjes. De
mensen van het Technisch Bedrijf
van de K.L.M. hebben deze „Da
niël Bernouilli" door en door le
ren kennen: het aantal manuren,
dat voor onderhoud en inspectie
is uitgetrokken, kwam tot ver bo
ven de 9.000. In de loop van zijn
K.L.M.-carrière onderging de PH-
DCB drie grote onderhoudsbeur
ten en talloze tussen inspecties.
Maar de passagiers van deze
New York-vlucht op 20 februari
1963 heljben andere cijfers verza
meld. En vooral de purser heeft
het even moeilijk om al de vra
gen juist te beantwoorden. Natuur
lijk is de allereerste belangstelling
voor de man Daniel Bernouilli
zélf. Wie was hij? Wat waren zijn
prestaties? Waar en wanneer werd
hij geboren? Hoewel zijn naam
doet vermoeden, dat er Frans
bloed door zijn aderen stroomde,
was hij een Nederlander, geboren
in Groningen op 29 januari 1700
en overleden te Basel op 17 maart
1782. Als hoogleraar in de medi
cijnen gaf hij college in het oude
St. Petersburg, en als hoogleraar
in de rekenkunde, anatomie en
botanie, werd hij later verbonden
aan de Universiteit van Basel,
waar hij ook zijn verdere leven
gewoond heeft. Zijn grootste pres
tatie onder de vele, die zijn naam
wereldberoemd hebben gemaakt,
betrof het onderzoekingsgebied
van de luchtstromingen. Zijn wets-
formulering over het verband tus
sen snelheid en luchtdruk, waaruit
later het principe van de opwaart
se kracht werd getrokken, bracht
zijn naam ook in de annalen van
de luchtvaart.
Ook andere vragen houden de
passagiers bezig. Waarheen vloog
de „Bernouilli", welke afstand?
De Charlie Bravo vloog 290 maal
naar New York en 64 keer naar
het Verre Oosten. Ook vluchten
naar Montreal, Mexico, Santiago
en Curasao behoorden tot het
vliegschema. In totaal heeft „Da
niël Bernouilli" ongeveer 8.000.000
kilometer in deze periode afge
legd, wat een afstand betekent
van 200 keer rond de aarde of 20
keer op en neer naar de maan. Om
dat te presteren bleef hij in totaal
één jaar en 52 dagen in de lucht.
Gemiddeld heeft de „Bernouilli"
negen uur en 9 minuten per dag
zijn diensten verleend aan de dui
zenden, die de K.L.M. tot nu toe
in deze recordhouder mocht ver
voeren
De DC-8 vloog verder. Naar
New York en terug. De gezag
voerder en zijn bemanning den
ken weer alleen aan hun werk.
Alleen de passagiers, die de spe
ciaal voor deze gelegenheid ge
drukte menukaart als herinnering
bewaard hebben, denken nog wel
eens terug aan de vlucht KL 641
van 20 februari 1963. De vlucht,
die de PH-DCB „Daniël Bernouil
li" als eerste DC-8 van de K.L.M.
vloot en als tweede DC-8 ter we
reld over de 10.000 vliegurengrens
bracht.
oe ZIT DAT
MET HET
Pasen is reeds een zeer oud feest
en stamt nog uit de tijd, dat
de nomadenvolken over de
aarde zwierven en op gezette
tijden een feest organiseer
den.
Zo was er onder meer het voor
jaarsfeest, waar zij de eerste
lingen van hun kudden aan
hun heidense goden offerden
en het oogstfeest, waarbij zij
volgens overlevering verplicht
waren het zogenaamde maz-
zot (ongezuurde koeken van
de nieuwe oogst) te eten.
In Israël zijn deze feesten na ver
loop van tijd vereenzelvigd
met de uittocht van de J.o-
den uit Egypte van onder het
juk van de Pharao's.
De herdenking van deze uittocht
ging gepaard met diverse ou
de gebruiken. Wij noemden
reeds het eten van de maz-
zot, wat als een teken van
haast beschouwd werd en het
smeren van het bloed van een
lam aan de deurpost, opdat
de engel des doods aan deze
deur voorbij zou gaan.
Toen echter in de Middeleeuwen
Europa meer en meer tot het
Christendom overging, heeft
de kerk deze Joodse, van oor
sprong heidense, feesten om
gezet in Christelijke feesten
en zich zoveel mogelijk aan
de oude gebruiken aange
past.
Zover ging men zelfs, dat men op
dezelfde datum van het feest
van het Joodse „pascha" op
de 14de nisan ook het Chris
telijk paasfeest vaststelde.
Later heeft de kerk bij het con
cilie van Nicea in 325 echter
het paasfeest vastgesteld op
de eerste zondag na de volle
maan, volgend op de avond
van het begin van de lente
met dien verstande, dat het
paasfeest een week wordt uit
gesteld als na deze eerste len
teavond de eerste volle maan
precies op zondag valt. Dit
jaar valt Pasen dus op 14 a-
pril, omdat op 9 april pas de
eerste volle maan na het be
gin van de lente valt.
Evenals het paasfeest stammen
ook de paasgebruiken, zoals
palmpasen en de paasvuren
van de nomadenstammen af.
Het kleuren en verstoppen
van paaseieren zijn pas veel
later „mode" geworden.
(Nadruk verboden).
OVER HENGELSPORT/
GESPROKEN..
hséh Hkiêiiket
.estqpsodeecd
ui/top da qpóimi
Sport- en rijwielhuis
GOES - Keizerstraat 7
Telefoon (01100) 26 69.
Alleen bij de vakman, de
erkende fietsenhandelaar
h.ebt u keus uiteen ruime
sortering goede fietsen.
Bij ons bent u altijd verze
kerd van een vakkundig
advies.
Koop uw nieuwe 'fiets
tussen 30 maart enl juni,
u heeft dan kans op,..
EEN FIETS VOOR NIETS
Wij vertellen u graag meer hierover,
Noordstraat 40
Kamperland
Gevraagd voor onze afdeling
bromfietsen:
en een
Goed loon
Oostwal 21 - GOES
Tel. (01100) 60 63
SLAGERIJ VERBURG
biedt u a.s. dinsdag
500 gram worst
en 500 gram varkenslappen
samen 4.25
Iedere donderdag gehaktdag
1.25 per 500 gram
Zaterdag
100 gram ham
100 gram gebr. gehakt
voor slechts 1.
A. A. VERBURG
Kaaistraat 19 - Kortgene
Telefoon (01108) 3 04
DOET U OOK MEE AAN ONZE
RODENSTOCK ETALAGEWEDSTRIJD?
Welk brilmontuur uit deze RODENSTOCK-collectie zou bij u de voorkeur
genieten?
Zie onze etalage met deze Rodenstock-merkartikelen en maak één van de vakjes
zwart op het deelnemersformulier van het door u gekozen brilmontuur en u
dingt mee naar een van de waardevolle prijzen, welke wij hiervoor beschikbaar
stellen:
le prijs: Dames- of herenzonnebril RODEN-
STOCK ter waarde van f 45.
2e prijs: Dames- of herenzonnebril RODEN-
STOCK ter waarde van f 45.
Verder nog verschillende prijzen, zoals:
moderne brilétui's, leesglazen en thermometers.
Uit de inzendingen van de door u het meest aangewezen montuur zullen de
gelukkigen worden bekend gemaakt.
Deelname aan deze Rodenstock-prijsvraag staat voor ieder open en is geheel
gratis.
Maakt uw keuze dus uit onderstaande monturen:
MAYA de bril voor teenagers in sportieve vorm en kleuren
H TANJA nieuw model van Rodenstock, eenvoudige uitvoering
RODELLA een bril vaii klasse moderne vormgeving
RODURA een fijnere uitvoering dan de Rodella met sierlijk
uitgevoerde doublé bewerkte veer.
GRAZÏLLA sterke damesbril met speciaal scharnier
LORD forse herenbril strak van lijn
ROCCO sportieve jongens- en herenbril.
TOLEDO sterke herenbril met doublé voorstuk en celluloid
kappen en veren.
Knip onderstaand deelnemers-formulier uit of zend briefkaart met uw keuze
van bril aan
FA. E. TILROE ZN. - Lange Delft 8a - Middelburg, óf
FA. E. TILROE ZN. - Walstraat 81 - Vlissingen.
LAATSTE INLEVERINGSDATUM 14 APRIL 1963.
Mijn keuze gaat uit naar model:
MAYA
TANJA
RODELLA
RODIIRA
GRAZILLA
LORD
ROCCO
TOLEDO
Naam
Adres
Plaats
ELKE BRIL, VOOR GROOT EN KLEIN,
ZAL NATUURLIJK EEN RODENSTOCK ZIJN
De uitslag van deze wedstrijd wordt bekend gemaakt in onze advertentie.
Alle brillen zijn bij ons gratis verzekerd.
DE BRILLENSPECIALISTEN
MIDDELBURG
LANGE DELFT 8a—8b
VLISSINGEN
WALSTRAAT 81
Uw vermogenspositie stijgt en uw inkomen
neemt toe met een goed financieel advies.
Vandaar, dat wij de opgaande lijn als
symbool voor onze bank namen. Een symbool
van vooruitgang voor spaarde'r, rekening
courant houder en gebruiker van bankkrediet.
zal u graag nader inlichten
AANGESLOTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFElSfefJ-BANK TE UTRECHT