NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Gebr. Thien Plouvier heeft DE schoenen Bruidsjaponnen 't Modehnis W. J. Dominicus •mMnm De weg Noord-Beveland - Walcheren officiëel geopend „Colijosplaat" „Wissenkerke" ic& elCuió Lange Delft 32 No. 3064 Zaterdag 4 november 1961 65e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs 2.50 per jaar Franco per post 5.25 Advertenties 6 cent per mm Vrijdag 27 oktober 1961 was de weg over de beyeiligingsdijk Noord - Beveland - Walcheren „klaar" en werd deze weg door Ir. A. G. Maris officiëel geopend. In enkele woorden is hiermede een historisch feit gememoreerd, maar zo eenvoudig als dit is neer gepend was en is deze zaak toch niet geweest. Jaren van strijd en besprekingen zijn er aan vooraf gegaan. Van een door de Noord- Bevelandse bevolking gewenste brug als vaste oeververbinding werden het tenslotte twee dam men die de vaste verbinding ge ven met Walcheren en Zuid-Be veland en vanzelfsprekend met overig Nederland. Gaf de Katse dam ons eiland een goede ver binding, de dam bij Kamperland geeft de zo hoogst nodige bevei liging aan de bevolking die langs de boorden van de Zandkreek wonen. Dat daarover ook een goe de verbinding met Walcheren ge legd kon worden is voor de ont sluiting van ons eiland van zeer grote betekenis, maar voorop dient altijd te staan, dat deze dam ons kan behoeden voor een ramp die ons op 1 februari 1953 dood en vernietiging gaf. 27 oktober was de dag waarop deze mooie verkeersweg officiëel geopend kon worden. De Com missaris der koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot vertelde in zijn welkomswoord, dat het bij na geen haar had gescheeld of deze weg had geopend moeten worden als de directeur-generaal van Rijkswaterstaat, ir. A; G. Ma- ris, reeds exdirecteur-generaal zou zijn geweest. Vele genodigden en belangstellenden, alsmede honder den schoolkinderen uit omliggen de Walcherse gemeenten volgden met grote aandacht hetgeen op dit ogenblik bij de directiekeet bij Vrouwenpolder geschiedde en gesproken werd, terwijl dit alles een feestelijk tintje verkreeg door de fier in de wind wapperende nationale en Zeeuwse vlag en de maatschappij-vlaggen. De Commissaris zeide verheugd te zijn dat ook mevrouw Maris bij deze laatste plechtigheid aanwe zig wilde zijn. Nog een Water- staatsfiguur is hierbij tegenwoor dig, n.l. ir. H. D. W. Swaters, hoofdingenieur-directeur van de Provinciale Waterstaat. 1 januari 1962 gaat deze bekende figuur de dienst verlaten om van een welverdiende rust te kunnen ge nieten, reden waarom de Commis saris hem nu verzocht aan me vrouw Maris een boeket rode ro zen te willen overhandigen. Spre ker vertelde op de hem eigen, geestige wijze, hoe hij een paar dagen tevoren een bezoek aan de ze nieuwe weg had gebracht en zich toen bezorgd had afgevraagd of die weg een weg of kanaal zou worden. Hij bracht daarom dank aan alle autoriteiten en aan alle werkers, van hoog tot laag, die het gepresteerd hadden in een be trekkelijk te korte tijd deze weg zo ver klaar te hebben dat zij voor het verkeer opengesteld kon wor den. Deze weg noemde hij voor Zeeland een bijzondere weg. Hierop verkreeg ir. Maris het woord. Deze zeide het bijzonder op prijs te stellen, dat hij, nog in functie zijnde, deze weg kon ope nen. Hij memoreerde in het kort wat er de laatste 10 jaar zoal in de provincie Zeeland aan grote werken is geschied, n.l. de afslui ting van de Braakman, de ramp van 1953 dwong tot uitvoering van miljoenen werken, b.v. 350 miljoen voor het dichten van dij ken, waarvan 200 miljoen alleen al voor Zeeland bestemd waren. Verder zijn er grote wegenpro jecten gereedgekomen of nog in uitvoering. De veren over de Wes- terschelde werden verbeterd, ter wijl aan het kanaal Gent-Terneu- zen alsmede aan het Sloeplan ge werkt wordt. Een brug over de Westerschelde en een vaste oever verbinding over de Oosterschelde behoren nog tot de wensen die er algemeen in de provincie leven. Spreker noemde Zeeland een bij zondere provincie, een parel in de kroon van Nederland. Nu het Deltaplan verwezenlijkt is, zal naar zijn idee dit gebied een re creatieoord worden van uitzon derlijke betekenis, een vakantie centrum overstroomd door vreem delingen. Dit alles stemt tot vreugde maar houdt ook een be dreiging in voor wat door de eeu wen heen is gegroeid. Langs lij nen van geleidelijkheid zal men hier tot een oplossing dienen te komen. Spreker sprak een geluk wens uit tot de omringende ge meentebesturen en noemde deze dag voor hen een grote dag. Mejuffrouw Van de Vreede, schrijfster bij de Provinciale Wa terstaat kwam hierop naar voren en bood hem de schaar aan waar mede de officiële openingsdaad zou geschieden, n.l. het doorknip pen van het dwars over de weg gespannen wit-blauwe lint. Met een forse beweging kweet ir. Maris zich van deze taak, het lint werd verbroken, de weg lag open, een grootse stoet van auto's zette zich in beweging, de invasie op Noord-Beveland nam een aan vang. Het was voor allen een ont roerend gebeuren. Voorop 2 mo torrijders van de Rijkspolitie, die een slangegangetje als tempo aangaven, juist vlug genoeg om onder de indruk te komen van het gigantische werk dat zich voor ieders ogen uitstrekte. Op de meesten van de aanwezigen zal het een onvergetelijke indruk ge maakt hebben, voor ons, die ja ren van de zee en het onafzien bare strand genoten hebben was het moeilijk te realiseren dat dit alles nu dijk en weg geworden was. Over enkele jaren weer on voorstelbaar veranderd, de eerste tekenen waren in het zonlicht reeds duidelijk waarneembaar aan het zachte groen van de op het strand ontluikende ingezaaide rogge. Hotel „Kamperduin" was het einddoel van de zeer lange stoet. Nauwelijks had het gezelschap plaats genomen of men kon het verkeer reeds bezit zien nemen van de nieuwe verbindingsweg. Van de Walcherse zijde waren het o.m. 28 bussen van de A.M.Z., die ongeveer 900 schoolkinderen via de Katse dam en de nieuwe dam weer naar ons eiland brach ten. Voor die jeugd een tocht om nooit te vergeten. Van de Noord- Bevelandse kant namen enige tientallen luxe wagens bezit van de nieuwe weg, voorop de wagen van Maris Leendertse Sr. met als passagiers de heren H. de Bruine Sr., J. Huiszoon Sr. en D. Leen dertse. Burgemeester Van Halst ver kreeg als eerste spreker in de gro te zaal van „Kamperduin" het woord. Spreker zeide: Het is mij een bijzonder genoegen bij de o- pening van de weg door het Veer- segat namens onze gemeenten (Vrouwenpolder en Wissenkerke) hierover onze vreugde te mogen uitspreken. Ik zou dit in de eerste plaats willen doen voor het gevoel van meerdere veiligheid en in de twe- de plaats voor deze nu pas geo pende weg, welke voor ons ge wezen eiland een tweede vaste verbinding betekent. Het zou me niet verwonderen wanneer er onder u zouden zijn, welke het bevreemdt dat de door mij genoemde beveiliging op de eerste en de verbinding op de tweede plaats komt. Hoe dankbaar ook voor deze tweede verbinding, wil ik vandaag toch de nadruk leggen op de meerdere veiligheid, die deze dam ons biedt. Deze verbinding „Veersegatdam" zegt ons wel iets meer dan enkel een snellere ver binding. Als vanzelf gaan onze gedachten uit naar de 1 februari- ramp 1953 en wanneer we deze gigantische dijk zien liggen, dan voelen we ons (menselijkerwijs ge sproken) wat meer beveiligd. We horen tegenwoordig veel spreken over verschillende moge lijkheden, die deze afsluiting ons biedt, vooral op het gebied van recreatie en ik geloof dat we hier voor dankbaar kunnen zijn, doch ik wil vandaag nogmaals onder strepen ons, en hiermede bedoel ik alle gemeenten, die aan Veer- segat en Zandkreek gelegen zijn, gevoel van meerdere veiligheid. Heren van Rijkswaterstaat, aan nemers en allen, die bij deze wer ken betrokken waren, van hoog tot laag, namens onze gemeente besturen, onze welgemeende dank. Velen uwer heb ik in de loop der jaren van zeer nabij leren kennen en om niemand te vergeten, noem ik liever geen namen. U presteerde het deze zeearm af te sluiten in een zo korte tijd en een dijk te bouwen, waar een groot gedeelte van de wereld naar kijkt. Wat ons betreft zouden we niets liever zien dan dat u maar direct doorging om de Ooster schelde af te sluiten, zodat (en dit geldt wel in het bijzonder voor Noord-Beveland) de achterliggen de dijken ook spoedig tweede wa terkeringen zouden zijn en dit is heus nodig. Mijnheer de Commissaris dat in deze zojuist geopende Provinciale- weg twee viaducten konden wor den aangebracht, is zeer verheu gend. Hierdoor is oversteken van een drukke verkeersweg niet meer nodig. Dat door goede samenwer king dit, in de toekomst dreigen de, verkeersprobleem kon worden opgelost, is mede te danken aan u, heren van Provinciale Water staat en zelfs niet in geringe mate aan het Ministerie van Economi sche Zaken. Voor deze medewerking zeg gen wij, namens betrokken ge meenten, hartelijk dank. Dankbaar zijn we ook voor de zojuist geopende weg, doch, en het spijt me dat ik dit moet zeg gen, niet voldaan. Wij zijn n.l. niet gerust op de aansluitende wegen. Het duurt wel heel lang eer de be slissing valt, waar de verkeersweg komt. Hoe moeten wij, als ge meente de komende verkeers stroom verwerken over onze kron kelende, te smalle, wegen en vooral door onze dorpskernen. Hopelijk komt er spoedig een voor allen aanvaardbare oplossing, doch het is hoog tijd. Mijnheer de Commissaris, mijne heren, de weg door, of liever ge zegd, over de Veersegatdam is ge opend en ik spreek de hoop uit, dat deze voor onze gemeenten zo geweldige verandering, zal mogen medewerken onze dorpen tot meerdere bloei en welvaart te brengen. De heer Nobel, voorzitter van de Raad van Bestuur van de N.V. Dijkbouw zeide hierop dat hij omstreeks 4 jaar aan dit object had gewerkt. Hij noemde Noord- Beveland een mooi land, met mooie luchten en aangename mensen waar hij zich bijzonder had thuisgevoeld. Met een kort woord dankte hij ir. Maris voor de aangename contacten tijdens dit grote werk en hoopte dat deze nog een zeer prettige tijd in „rust" zal mogen beleven. De heer Commissaris beloofde hij, als aandenken aan dit werk een album met foto's, ook van de ze dag. Tot slot dankte de Commissaris nogmaals allen voor het door hen gepresteerde. Ook dankte hij burgemeester Van Halst voor diens opmerking over de veilig heid. Veel wordt er over de weg gesproken waarbij de veiligheid nogal eens op de tweede plaats komt te liggen. Wie had 10 jaar geleden dit alles durven dromen zc vervolgde spreker, daarom noemde hij deze dag een grote dag, een ontroerend groots mo ment en een historisch moment. Het officiële gebeuren was hier mede afgelopen, het onofficiële, het gemoedelijke nam een aan vang. Over en weer werd van ge dachten gewisseld en gebeurte nissen opgehaald, waarbij de heer P. J. van Maldegem, technisch ambtenaar le klasse bij de Rijks waterstaat, én als Noord-Bevelan der én als ambtenaar veel woor den van waardering in ontvangst mocht nemen. Hij toch was de man die ten allen tijde op het werk was en het beantwoorden van vragen nooit teveel vond. Dat de nu geschapen gemak kelijke verbinding van en naar Noord-Beveland veelal een onder werp van het gesprek was, laat zich gemakkelijk raden. De pri ma busverbinding naar en van Goes en de (nog) povere busver- verbinding naar en van Middel burg kwamen vanzelfsprekend ter sprake. Al met al was het voor Noord- Beveland en haar bewoners een gewichtige dag. De daarop volgende dag liet reeds een stroom van motorisch verkeer zien over die nieuwe weg maar de dag daarop - zondag - was het vooral in de namiddag verbijsterend en zullen de woor den van burgemeester Van Halst ten volle tot haar recht gekomen zijn. De wegen op Noord-Beve land zijn te smal, dit ondervonden fietsers en voetgangers. Een rusti ge wandeling was ten enemale uitgesloten, de voetgangers be wogen zich dan ook in ganzepas. Een eerste vereiste voor de wegen zal dus zijn een voetpad en een rijwielpad ernaast. Wat de straten en bochten in de dorpen betreft, deze zijn navenant aan de hoofd wegen: te bekrompen. 'tls te hopen dat er, vóór dat er slachtoffers vallen, hierin verbe tering komt. Altijd 't nieuwste Apart en chic Naar maat gemaakt Maar één adres Óp de Grote Markt GOES Tel. (01100) 60 15 Wat kost een deken van zuiver wol? 150/200 vanaf 39.75 175/225 vanaf 52.25 190/230 vanaf 58.00 Zierikzee - Telefoon 2604 Coöperatieve Boerenleenbanken met afzonderltfke Stichting; Spaarbank te Colijnsplaat te Kamperland Telefoon 01199-228 Telefoon 01107-325 Postrek. 316389 Postrek. 365567 Ook uw bedrijf«inkomsten via uw bankrekening Speciaalzaak voor Trix Telefoon 01180-4034 en Marklin elektrische treinen Middelburg Uw adres voort Dinky Toys - Meccano Wildebraspoppen - Jumbo-spelen ^TOuJde, ^Cortcfsne voor uw gasfornuizen, gascomforen en gasgeijsers Gratis inlichtingen en demonstratie door heel Zeeland Telef. (01108) 2 21 Ook uw adres voor loodgieterswerkü IIilll ^im—HIMIi ■IMB1MH—llllll III lllllllil HMIIIII ll—l— Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1961 | | pagina 1