NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Gebr. Thien
Plouvier heeft DE schoenen
Bruidsjaponnen
't Modehnis
W. J. Dominicus
•mMnm
De weg
Noord-Beveland - Walcheren
officiëel geopend
„Colijosplaat"
„Wissenkerke"
ic& elCuió Lange Delft 32
No. 3064
Zaterdag 4 november 1961
65e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622
Abonnementsprijs 2.50 per jaar Franco per post 5.25 Advertenties 6 cent per mm
Vrijdag 27 oktober 1961 was de
weg over de beyeiligingsdijk
Noord - Beveland - Walcheren
„klaar" en werd deze weg door
Ir. A. G. Maris officiëel geopend.
In enkele woorden is hiermede
een historisch feit gememoreerd,
maar zo eenvoudig als dit is neer
gepend was en is deze zaak toch
niet geweest. Jaren van strijd en
besprekingen zijn er aan vooraf
gegaan. Van een door de Noord-
Bevelandse bevolking gewenste
brug als vaste oeververbinding
werden het tenslotte twee dam
men die de vaste verbinding ge
ven met Walcheren en Zuid-Be
veland en vanzelfsprekend met
overig Nederland. Gaf de Katse
dam ons eiland een goede ver
binding, de dam bij Kamperland
geeft de zo hoogst nodige bevei
liging aan de bevolking die langs
de boorden van de Zandkreek
wonen. Dat daarover ook een goe
de verbinding met Walcheren ge
legd kon worden is voor de ont
sluiting van ons eiland van zeer
grote betekenis, maar voorop
dient altijd te staan, dat deze dam
ons kan behoeden voor een ramp
die ons op 1 februari 1953 dood
en vernietiging gaf.
27 oktober was de dag waarop
deze mooie verkeersweg officiëel
geopend kon worden. De Com
missaris der koningin, jhr. mr.
A. F. C. de Casembroot vertelde
in zijn welkomswoord, dat het bij
na geen haar had gescheeld of
deze weg had geopend moeten
worden als de directeur-generaal
van Rijkswaterstaat, ir. A; G. Ma-
ris, reeds exdirecteur-generaal zou
zijn geweest. Vele genodigden en
belangstellenden, alsmede honder
den schoolkinderen uit omliggen
de Walcherse gemeenten volgden
met grote aandacht hetgeen op
dit ogenblik bij de directiekeet
bij Vrouwenpolder geschiedde en
gesproken werd, terwijl dit alles
een feestelijk tintje verkreeg door
de fier in de wind wapperende
nationale en Zeeuwse vlag en de
maatschappij-vlaggen.
De Commissaris zeide verheugd
te zijn dat ook mevrouw Maris bij
deze laatste plechtigheid aanwe
zig wilde zijn. Nog een Water-
staatsfiguur is hierbij tegenwoor
dig, n.l. ir. H. D. W. Swaters,
hoofdingenieur-directeur van de
Provinciale Waterstaat. 1 januari
1962 gaat deze bekende figuur
de dienst verlaten om van een
welverdiende rust te kunnen ge
nieten, reden waarom de Commis
saris hem nu verzocht aan me
vrouw Maris een boeket rode ro
zen te willen overhandigen. Spre
ker vertelde op de hem eigen,
geestige wijze, hoe hij een paar
dagen tevoren een bezoek aan de
ze nieuwe weg had gebracht en
zich toen bezorgd had afgevraagd
of die weg een weg of kanaal zou
worden. Hij bracht daarom dank
aan alle autoriteiten en aan alle
werkers, van hoog tot laag, die
het gepresteerd hadden in een be
trekkelijk te korte tijd deze weg
zo ver klaar te hebben dat zij voor
het verkeer opengesteld kon wor
den. Deze weg noemde hij voor
Zeeland een bijzondere weg.
Hierop verkreeg ir. Maris het
woord. Deze zeide het bijzonder
op prijs te stellen, dat hij, nog in
functie zijnde, deze weg kon ope
nen. Hij memoreerde in het kort
wat er de laatste 10 jaar zoal in
de provincie Zeeland aan grote
werken is geschied, n.l. de afslui
ting van de Braakman, de ramp
van 1953 dwong tot uitvoering
van miljoenen werken, b.v. 350
miljoen voor het dichten van dij
ken, waarvan 200 miljoen alleen
al voor Zeeland bestemd waren.
Verder zijn er grote wegenpro
jecten gereedgekomen of nog in
uitvoering. De veren over de Wes-
terschelde werden verbeterd, ter
wijl aan het kanaal Gent-Terneu-
zen alsmede aan het Sloeplan ge
werkt wordt. Een brug over de
Westerschelde en een vaste oever
verbinding over de Oosterschelde
behoren nog tot de wensen die
er algemeen in de provincie leven.
Spreker noemde Zeeland een bij
zondere provincie, een parel in de
kroon van Nederland. Nu het
Deltaplan verwezenlijkt is, zal
naar zijn idee dit gebied een re
creatieoord worden van uitzon
derlijke betekenis, een vakantie
centrum overstroomd door vreem
delingen. Dit alles stemt tot
vreugde maar houdt ook een be
dreiging in voor wat door de eeu
wen heen is gegroeid. Langs lij
nen van geleidelijkheid zal men
hier tot een oplossing dienen te
komen. Spreker sprak een geluk
wens uit tot de omringende ge
meentebesturen en noemde deze
dag voor hen een grote dag.
Mejuffrouw Van de Vreede,
schrijfster bij de Provinciale Wa
terstaat kwam hierop naar voren
en bood hem de schaar aan waar
mede de officiële openingsdaad
zou geschieden, n.l. het doorknip
pen van het dwars over de weg
gespannen wit-blauwe lint.
Met een forse beweging kweet
ir. Maris zich van deze taak, het
lint werd verbroken, de weg lag
open, een grootse stoet van auto's
zette zich in beweging, de invasie
op Noord-Beveland nam een aan
vang. Het was voor allen een ont
roerend gebeuren. Voorop 2 mo
torrijders van de Rijkspolitie, die
een slangegangetje als tempo
aangaven, juist vlug genoeg om
onder de indruk te komen van het
gigantische werk dat zich voor
ieders ogen uitstrekte. Op de
meesten van de aanwezigen zal
het een onvergetelijke indruk ge
maakt hebben, voor ons, die ja
ren van de zee en het onafzien
bare strand genoten hebben was
het moeilijk te realiseren dat dit
alles nu dijk en weg geworden
was. Over enkele jaren weer on
voorstelbaar veranderd, de eerste
tekenen waren in het zonlicht
reeds duidelijk waarneembaar aan
het zachte groen van de op het
strand ontluikende ingezaaide
rogge.
Hotel „Kamperduin" was het
einddoel van de zeer lange stoet.
Nauwelijks had het gezelschap
plaats genomen of men kon het
verkeer reeds bezit zien nemen
van de nieuwe verbindingsweg.
Van de Walcherse zijde waren
het o.m. 28 bussen van de A.M.Z.,
die ongeveer 900 schoolkinderen
via de Katse dam en de nieuwe
dam weer naar ons eiland brach
ten. Voor die jeugd een tocht om
nooit te vergeten. Van de Noord-
Bevelandse kant namen enige
tientallen luxe wagens bezit van
de nieuwe weg, voorop de wagen
van Maris Leendertse Sr. met als
passagiers de heren H. de Bruine
Sr., J. Huiszoon Sr. en D. Leen
dertse.
Burgemeester Van Halst ver
kreeg als eerste spreker in de gro
te zaal van „Kamperduin" het
woord. Spreker zeide: Het is mij
een bijzonder genoegen bij de o-
pening van de weg door het Veer-
segat namens onze gemeenten
(Vrouwenpolder en Wissenkerke)
hierover onze vreugde te mogen
uitspreken.
Ik zou dit in de eerste plaats
willen doen voor het gevoel van
meerdere veiligheid en in de twe-
de plaats voor deze nu pas geo
pende weg, welke voor ons ge
wezen eiland een tweede vaste
verbinding betekent.
Het zou me niet verwonderen
wanneer er onder u zouden zijn,
welke het bevreemdt dat de door
mij genoemde beveiliging op de
eerste en de verbinding op de
tweede plaats komt.
Hoe dankbaar ook voor deze
tweede verbinding, wil ik vandaag
toch de nadruk leggen op de
meerdere veiligheid, die deze dam
ons biedt. Deze verbinding
„Veersegatdam" zegt ons wel iets
meer dan enkel een snellere ver
binding. Als vanzelf gaan onze
gedachten uit naar de 1 februari-
ramp 1953 en wanneer we deze
gigantische dijk zien liggen, dan
voelen we ons (menselijkerwijs ge
sproken) wat meer beveiligd.
We horen tegenwoordig veel
spreken over verschillende moge
lijkheden, die deze afsluiting ons
biedt, vooral op het gebied van
recreatie en ik geloof dat we hier
voor dankbaar kunnen zijn, doch
ik wil vandaag nogmaals onder
strepen ons, en hiermede bedoel
ik alle gemeenten, die aan Veer-
segat en Zandkreek gelegen zijn,
gevoel van meerdere veiligheid.
Heren van Rijkswaterstaat, aan
nemers en allen, die bij deze wer
ken betrokken waren, van hoog
tot laag, namens onze gemeente
besturen, onze welgemeende dank.
Velen uwer heb ik in de loop der
jaren van zeer nabij leren kennen
en om niemand te vergeten, noem
ik liever geen namen.
U presteerde het deze zeearm
af te sluiten in een zo korte tijd
en een dijk te bouwen, waar een
groot gedeelte van de wereld naar
kijkt. Wat ons betreft zouden we
niets liever zien dan dat u maar
direct doorging om de Ooster
schelde af te sluiten, zodat (en
dit geldt wel in het bijzonder voor
Noord-Beveland) de achterliggen
de dijken ook spoedig tweede wa
terkeringen zouden zijn en dit
is heus nodig.
Mijnheer de Commissaris dat in
deze zojuist geopende Provinciale-
weg twee viaducten konden wor
den aangebracht, is zeer verheu
gend. Hierdoor is oversteken van
een drukke verkeersweg niet meer
nodig. Dat door goede samenwer
king dit, in de toekomst dreigen
de, verkeersprobleem kon worden
opgelost, is mede te danken aan
u, heren van Provinciale Water
staat en zelfs niet in geringe mate
aan het Ministerie van Economi
sche Zaken.
Voor deze medewerking zeg
gen wij, namens betrokken ge
meenten, hartelijk dank.
Dankbaar zijn we ook voor de
zojuist geopende weg, doch, en
het spijt me dat ik dit moet zeg
gen, niet voldaan. Wij zijn n.l. niet
gerust op de aansluitende wegen.
Het duurt wel heel lang eer de be
slissing valt, waar de verkeersweg
komt. Hoe moeten wij, als ge
meente de komende verkeers
stroom verwerken over onze kron
kelende, te smalle, wegen en
vooral door onze dorpskernen.
Hopelijk komt er spoedig een
voor allen aanvaardbare oplossing,
doch het is hoog tijd.
Mijnheer de Commissaris, mijne
heren, de weg door, of liever ge
zegd, over de Veersegatdam is ge
opend en ik spreek de hoop uit,
dat deze voor onze gemeenten zo
geweldige verandering, zal mogen
medewerken onze dorpen tot
meerdere bloei en welvaart te
brengen.
De heer Nobel, voorzitter van
de Raad van Bestuur van de N.V.
Dijkbouw zeide hierop dat hij
omstreeks 4 jaar aan dit object
had gewerkt. Hij noemde Noord-
Beveland een mooi land, met
mooie luchten en aangename
mensen waar hij zich bijzonder
had thuisgevoeld. Met een kort
woord dankte hij ir. Maris voor de
aangename contacten tijdens dit
grote werk en hoopte dat deze
nog een zeer prettige tijd in
„rust" zal mogen beleven.
De heer Commissaris beloofde
hij, als aandenken aan dit werk
een album met foto's, ook van de
ze dag.
Tot slot dankte de Commissaris
nogmaals allen voor het door hen
gepresteerde. Ook dankte hij
burgemeester Van Halst voor
diens opmerking over de veilig
heid. Veel wordt er over de weg
gesproken waarbij de veiligheid
nogal eens op de tweede plaats
komt te liggen. Wie had 10 jaar
geleden dit alles durven dromen
zc vervolgde spreker, daarom
noemde hij deze dag een grote
dag, een ontroerend groots mo
ment en een historisch moment.
Het officiële gebeuren was hier
mede afgelopen, het onofficiële,
het gemoedelijke nam een aan
vang. Over en weer werd van ge
dachten gewisseld en gebeurte
nissen opgehaald, waarbij de heer
P. J. van Maldegem, technisch
ambtenaar le klasse bij de Rijks
waterstaat, én als Noord-Bevelan
der én als ambtenaar veel woor
den van waardering in ontvangst
mocht nemen. Hij toch was de
man die ten allen tijde op het
werk was en het beantwoorden
van vragen nooit teveel vond.
Dat de nu geschapen gemak
kelijke verbinding van en naar
Noord-Beveland veelal een onder
werp van het gesprek was, laat
zich gemakkelijk raden. De pri
ma busverbinding naar en van
Goes en de (nog) povere busver-
verbinding naar en van Middel
burg kwamen vanzelfsprekend ter
sprake.
Al met al was het voor Noord-
Beveland en haar bewoners een
gewichtige dag.
De daarop volgende dag liet
reeds een stroom van motorisch
verkeer zien over die nieuwe weg
maar de dag daarop - zondag -
was het vooral in de namiddag
verbijsterend en zullen de woor
den van burgemeester Van Halst
ten volle tot haar recht gekomen
zijn. De wegen op Noord-Beve
land zijn te smal, dit ondervonden
fietsers en voetgangers. Een rusti
ge wandeling was ten enemale
uitgesloten, de voetgangers be
wogen zich dan ook in ganzepas.
Een eerste vereiste voor de wegen
zal dus zijn een voetpad en een
rijwielpad ernaast. Wat de straten
en bochten in de dorpen betreft,
deze zijn navenant aan de hoofd
wegen: te bekrompen.
'tls te hopen dat er, vóór dat er
slachtoffers vallen, hierin verbe
tering komt.
Altijd 't nieuwste
Apart en chic
Naar maat gemaakt
Maar één adres
Óp de Grote Markt
GOES
Tel. (01100) 60 15
Wat kost een deken
van zuiver wol?
150/200 vanaf 39.75
175/225 vanaf 52.25
190/230 vanaf 58.00
Zierikzee - Telefoon 2604
Coöperatieve Boerenleenbanken
met afzonderltfke Stichting; Spaarbank
te Colijnsplaat
te Kamperland
Telefoon 01199-228
Telefoon 01107-325
Postrek. 316389
Postrek. 365567
Ook uw
bedrijf«inkomsten
via uw bankrekening
Speciaalzaak voor Trix Telefoon 01180-4034
en Marklin elektrische treinen Middelburg
Uw adres voort
Dinky Toys - Meccano
Wildebraspoppen - Jumbo-spelen
^TOuJde, ^Cortcfsne voor uw gasfornuizen,
gascomforen
en gasgeijsers
Gratis inlichtingen
en demonstratie
door heel Zeeland
Telef. (01108) 2 21
Ook uw adres voor loodgieterswerkü
IIilll ^im—HIMIi ■IMB1MH—llllll III lllllllil HMIIIII ll—l—
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES