Zoeker
van onvindbaren
PERSONEEL
VOOR ONZE
BINNENTANKSCHEPEN
in verband met
verdere ontwikkeling van
CONTINUVAART
zoeken wij
Onze verschillende con-
tinuvaart-systemen bie
den de gelegenheid re
gelmatig vrije tijd thuis
te genieten.
goed inkomen
premievrij pensioen
PHs. VAN OMMEREN N.V.
z.g.a.n. SOLEX
Bekendmaking
te
Wissenkerke
met verloting
OFFICIËLE VERLEGGING
VAN DE AFVAARTPLAATS
VAN DE
PROVINCIALE VEERDIENST
OP ZIERIKZEE,
VAN KATSEVEER NAAR KATS
Vrijdag 19 mei j.l. verzamelden
zich een groot aantal genodigden
op het nieuwe veerhaventerrein te
Kats, teneinde de eerste aankomst
van de „Zierikzeese boot", de
„Koningin Emma" te kunnen aan
schouwen alsook de eerste vaart
naar de veerhaven „De Val" bij
Zierikzee te kunnen meemaken.
Voor deze eenvoudige plechtig
heid was ook van de zijde van de
Noordbevelandse bevolking be
hoorlijke belangstelling.
Precies op de vastgesteldetijd,
half vier, liep de veerboot de
nieuwe haven binnen, met aan
boord, buiten de gewone passa
giers en voertuigen om, de com
missaris der koningin jhr. mr. A.
F. C. de Casembroot, het lid van
Ged. Staten, de heer M. J. van
Poelje en de directeur van de Pro
vinciale Stoombootdiensten, mr.
J. L. van Nieuwenhuis.
Nadat de passagiers gelost wa
ren begaven de genodigden zich,
na een persoonlijke begroeting
door de Commissaris, aan boord
van de „Koningin Emma" om te
4 uur de eerste vaart naar „De
Val" aan te vangen.
Even van wal zijnde stelde ir.
H. D. J. Swaters, hoofdingenieur
directeur van de provinciale wa
terstaat, de sirene in werking,
waarna de Commissaris een korte
rede tot de aanwezigen hield. Uit
zijn rijke zeeuwse ervaring vertel
de hij in het kort de steeds voort
schrijdende verbetering van deze
veerdienst en wees speciaal op de
steeds korter wordende verbindin
gen, waardoor een vluggere over
tocht mogelijk werd. Woorden
van dank wijdde spreker aan al
len die op enigerlei wijze hebben
medegewerkt aan de totstandko
ming van dit nieuwe en royale ha
venterrein, daarbij een speciaal
dankwoord richtende tot de heer
B. G. C. Kegge, een van de vele
waterstaatsambtenaren, voor diens
werk op het gebied van het kleur-
geven aan o.a. het restaurant van
de heer Blok op de Katse Veerha
ven. Spreker noemde hem een
kleurexpert op dat gebied. De
Commissaris sprak verder de hoop
uit dat binnen enkele weken de
toevoerwegen, het havenplateau
en de nieuwe weg naar de rijks
weg Goes-Middelburg in hun ge
heel klaar zullen zijn. Bij de inge
bruikneming van al deze werken
hoopte spreker dat de piketpaal
tjes voor de brugverbinding Kats-
Zierikzee reeds op hun plaats zul
len staan.
Wat de tarieven betreft, deelde
de Commissaris mede, dat deze
voor het gehele traject Goes-Zie-
rikzee en omgekeerd mogelijk de
zelfde zullen worden als bij de
oude dienst. Door de kortere vaar-
tijd zullen de boottarieven enigs
zins naar beneden kunnen, het
langere bustraject vergt een ietsje
hoger tarief. De „Noord-Beve
land", die vroeger het verkeer on
derhield tussen Kortgene en Wol-
faartsdijk, zal gedurende de zo
mermaanden als tweede boot wor
den ingeschakeld. Verder onthul
de spreker nog, dat, indien de
bouw van een brug onverhoopt
geen doorgang zou kunnen vin
den, de Katse Veerhaven inge
richt zal worden voor boten met
een z.g. koplading.
Na aankomst te Zierikzee, te
16.35 uur, werd een verversing in
het restaurant „De Val" gebruikt,
waarna te 17 uur de terugtocht
per „Koningin Emma" werd aan
vaard. 17.35 uur was het gezel
schap weer op Noord-Beveland.
In het restaurant op de nieuwe
Veerhaven werd, door de goede
zorgen van de familie Blok, nog
enige tijd gezellig nagebabbeld.
Noord-Beveland, door de eeu
wen heen een afgelegen en daar
door moeilijk te bereiken eiland,
kan in deze dynamische tijd trots
zijn op haar moderne verbindin
gen. 1960 het jaar van de open
stelling van de verbindingsdam
Noord- en Zuid-Bevëjand, 1961
het jaar van een kortere verbin
ding Noord-Beveland-Schouwen
Duiveland en hopenlijk de open
stelling van de verbindingsdam
Noord-B eveland-W alcheren.
„Het vergeten eiland", zoals het
vroeger wei door de eigen inwo
ners werd genoemd en ook door
de reeds overleden burgemeester
van Vlissingen, de heer Van Woel-
deren, in zijn geschreven herinne
ringen over de onderduik- en be
zettingstijd zo werd genoemd, is
thans hard bezig haar „vergeten-
zijn" in te halen. De overal op
gang zijnde Deltawerken zorgen
door middel van televisie, radio
en pers voor meer dan gewone be
langstelling. Gelijke tred met de
ze verlossing uit haar isolement
houdt de ontsluiting, of beter ge
zegd, de ontdekking van dit voor
malige eiland. De vroegere rust
is voorgoed verdwenen, laten we
nu allen trachten er zeker niets
minders van te maken.
P.T.T. opent nieuwe oproepdienst
De P.T.T. is deze week uitge
breid met een nieuwe tak van
dienst. De simofoondienst. Welis
waar voorlopig bij wijze van proef
en om ervaring op te doen met 50
„proefkonijnen", doch met cle
grondig voorbereide en uitgewerk
te technische onderbouw voor de
stichting van een „net" van 50.000
abonnees, waartoe in 1963 waar
schijnlijk vele Nederlanders gaar
ne zullen behoren.
Ir. G. Uitermark, hoofd van de
afdeling draadomroep en van de
mobilofoondienst, heeft daar op
boeiende en geestige wijze over
verteld, in een gemeenschappelij
ke vergadering van het Konink
lijk Instituut voor Ingenieurs en
het „Nederlands Radio Genoot
schap".
Wat is de simofoon?
Simofoon betekent zoveel als:
signaal voor een mobiele geadres
seerde.
Gekscherend zou men de simo
foon de „armelui's mobilofoon"
kunnen noemen, omdat zij een
deel van de taak van de mobilo
foon vervult en daarom straks
aanzienlijk goedkoper in het a-
bonnement zal worden, maar dan
doet men het apparaat niet volle
dig recht, want het heeft stellig
geheel eigen mogelijkheden.
Wat een mobilofoon is, weet ie
dereen. Een middel om van een
voer- of vaartuig uit met ge
bruikmaking van radiogolven voor
het overbruggen van een gedeelte
van de weg tussen oproeper en ge
adresseerde gesprekken over te
brengen, al of niet met gebruik
making van het telefoonnet.
De simofoon beperkt zich tot
éénrichtingverkeer. Van een cen
traal punt uit, dat via het tele
foonnet bereikt kan worden, geeft
zij tekens door naar één bepaald
adres of naar groepen van adres
sen, die men tot het ontvangen
van het signaal bevoegd maakt.
50.000 oproepen.
Het hoofdkenmerk van de si
mofoon is, dat de boodschap al
leen het uitgekozen adres acti
veert. Daarin zit natuurlijk ook
de hoofdmoeilijkheid, want het
vinden van 50.000 onderschei
dingsmogelijkheden kost wel enig
hoofdbreken. De moderne tele
foontechniek staat echter voor
weinig!
Binnen het mobilofoon-verband
zijn er straks drie mogelijkheden:
a. men heeft een mobilofoon plus
simofoon; b. men heeft een mobi
lofoon alleen; c. men heeft alleen
een simofoon.
De automobilist van de naaste
toekomst krijgt zijn simofoonappa-
raat in een kastje, dat tegen een
stootje kan, ingeschoven in zijn
dashbord, dat, van buiten gezien,
alleen drie lampjes vertoont. De
antenne van zijn auto-radio kan
hij tevens gebruiken voor de si-
mofoonsignalen.
En hoe werkt het dan?
Voor hij met de auto op reis
gaat, moet de gebruiker met zijn
kantoor, met zijn vrouw, of met
wie of wat ook, een aantal af
spraken maken over de betekenis
die hij wil geven aan het oplich
ten van een of meer lampjes op
zijn dashbord.
Hij kan zes verschillende soor
ten afspraken maken, die door
combinaties van de oplichtende
lampjes worden gevormd. Als
lampje 1 gaat gloeien betekent dit
bijvoorbeeld: „U moet uw kan
toor, werkplaats, rederijop
bellen".
Heeft de automobilist een mo
bilofoon aan boord, dan weet hij
wat hem te doen staat. Heeft hij
alleen een simofoon, dan stopt hij
de auto bij de eerste de beste te
lefoon, die onder zijn bereik komt
en belt het betrokken nummer op.
De afspraken kan men natuur
lijk tot in het oneindige variëren.
Stel voor: een in spanning verke
rende vader, die er 's morgens per
auto op uit trekt met onbekende
bestemming, wil zo gauw moge
lijk weten of zijn zoon of dochter
voor zijn of haar examen is ge-
Zondagdienst artsen
Zondag a.s. doen dienst dokter
Maas en dokter 't Hart.
PREDIKBEURTEN
voor zondag 28 mei 1961
Ned. Herv. Kerk Wissenkerke
10 uur ds. Koole en 2.30 uur ds.
Postma.
Ned. Herv. Kerk Kamperland
9.30 uur ds. Strating en 2.30 uur
ds. Koole.
Ned. Herv. Kerk Geersdijk
10 en 2.30 uur de heer Kraak.
Ned. Herv. Kerk Kortgene
10 uur ds. Lindeboom en 2.30 uur
ds. Willekes.
Ned. Herv. Kerk Kats
10 en 2 uur vicaris Van Melle.
Ned. Herv. Kerk Golijnsplaat
10 uur ds. Nauta uit Middelburg,
jeugddienst en 2.30 uur ds. Nauta.
Geref. Kerk Geersdijk
10 en 2.30 uur ds. Van der Stoel
uit Bergen op Zoom.
Geref. Kerk Kamperland
9.30 en 2.30 uur ds. D. Bouwknegt
uit Den Haag.
Geref. Kerk Wissenkerke
10 en 2.30 uur ds. J. G. Adema
uit Rotterdam.
Geref. Gem. Kortgene
10, 2.30 en 6 uur leesdienst.
Geref. Gem. Kamperland
9.30, 2.30 en 6 uur leesdienst.
Enige en
algemene kennisgeving
Heden overleed, nog
onverwacht, onze ge
liefde, zorgzame man
en vader
Marinus Joost
de Bakker,
in de ouderdom van
ruim 68 jaar.
P. de Bakker -
van Goudswaard.
G. J. de Bakker.
Wissenkerke,
20 mei 1961.
De begrafenis heeft
plaats gehad op woens
dag 24 mei j.l., om 2
uur te Wissenkerke.
Enige en
algemene kennisgeving
Pleden overleed, na
een geduldig gedragen
lijden, onze innig ge
liefde vrouw en moe
der
Wilhelmina
Hoogerheide
(geboren Munter),
op de leeftijd van ruim
59 jaar.
J. Hoogerheide.
P. Hoogerheide.
G. Hoogerheide -
Verweij.
Colijnsplaat,
23 mei 1961.
De begrafenis heeft
plaats gehad vrijdag 26
mei j.l., des nam. om
2 uur te Colijnsplaat.
slaagd. Hij spreekt met z'n vrouw
af: „lampje 1 betekent „geslaagd",
lampje twee betekent „gezakt",
lampje 3 „cum laude", lamp 2 en
3 „herexamen".
Een zoemertoon klinkt in de
wagen om zijn aandacht naar het
dashbord te trekken en daar leest
hij de aangename of teleurstellen
de mededeling.
Tot over de grenzen.
Onverschillig waar hij zich op
's heren wegen bevindt, want het
gebied dat de simofoon-zender
bestrijkt, veroorlooft hem tot zelfs
in grote gedeelten van Duitsland
en België in contact te blijven.
Twijfelt hij er aan of hij nog
wel onder contact-bereik is, dan
drukt hij even op een knopje. Zo
dra deze daad beantwoord wordt
met het oplichten van een vierde
controle-lampje, weet hij dat hij
nog binnen de werkzame radius
is. Door de afschermende werking
van huizenmassa's zal hij er goed
aan doen, even die proef te ne
men als hij zijn wagen in nauwe
stadssteegjes parkeert. Komt er
geen licht, dan is het zaak de wa
gen even te verzetten, zó ver als
nodig is om weer licht te krijgen.
Drukbeklante artsen en dieren-
geneeskundigen, die kleine stukjes
rijden en de meeste tijd bij pa
tiënt of boer in huis doorbrengen,
lichten de simofoon eenvoudig uit
zijn behuizing en nemen hem mee
naar binnen. Komt er dan een op
roep, dan doet het apparaat bin
nenshuis zijn werk!
S.O.S.-berichten in de trant van
„Wil eigenaar van autonummer
zoveel, vermoedelijk rijdende.
zijn met de simofoon overbodig.
Veel doeltreffender heeft men
zulke „verlorenen" met het nieu
we apparaat aan het „sim".
Geen abuizen.
Alarm- en brandweersystemen
zijn met behulp van de simofoon
te activeren, waarbij vernuftig ge
vonden beveiligingen zijn uitge
vonden tegen misbruik of vergis
sing. Wie bij het draaien van een
nummer een vergissing maakt, a -
larmeert nooit de verkeerde man,
omdat men drie of vier fouten
moet maken achter elkaar, om
verkeerd uit te komen. Ieder goe
de voorgaande handeling opent
pas de weg naar een volgende.
Wie vergeetachtig is, of even
de auto heeft verlaten, behoeft
niet bevreesd te zijn dat hij de
boodschap misloopt. Want het op
roepingssignaal blijft staan, totdat
de opgeroepene het zelf weer uit
schakelt.
Ir. Uitermark illustreerde de
snelle werking van de simofoon,
door het voorbeeld aan te halen
van een dierenarts, die dringend
bij een ziek renpaard geroepen
was; en die eerder bij het zieke
dier arriveerde, dan de paarden
knecht die hem in het naastbij-
zijnde kroegje was wezen opbel
len.
Steunzenders in noord en zuid.
De signalen zullen straks van
de televisie-toren in IJsselstein
worden uitgezonden. Zij bedek
ken het hele land, met uitzonde
ring van het noorden boven Zwol
le en het zuiden bij Maastricht.
Daarom komen er hulpzenders bij
Maastricht en op de toren van
Smilde. Het verlaten van de wer
kingssfeer van de ene zender en
het binnenrijden van de andere
levert voor de abonnee geen
moeilijkheden op.
Voor de schepen van de binnen
vaart is de simofoon een even gro
te uitkomst als voor de auto-rij
ders langs de weg. De vinding
rijkheid van het mensdom zal
trouwens voor de simofoon nog
veel meer toepassingen vinden,
dan iemand in zijn stoutste ver
beelding kan bedenken. Het is
een apparaat met ongekende mo
gelijkheden.
We kunnen ons niet voorstellen
het er zo lang zonder gesteld te
hebben; en dat maakt dat we nau
welijks tot 1963 kunnen wachten,
alvorens zo'n handig apparaatje
te kunnen huren.
(Nadruk verboden).
Inlichtingen Technische
Dienst Binnenvaart
WESTERLAAN 10
ROTTERDAM - TEL. 11.48.80
Te koop:
N. W. DINGEMANSE, Wil-
helminastraat 47, Kortgene.
Provinciale
Stoombootdiensten
in Zeeland
Met ingang van 28 mei 1961
wordt op de provinciale ve
ren de zomerdienstregeling
ingevoerd.
Exemplaren van deze
dienstregeling zijn tegen be
taling van 5 cent per stuk
verkrijgbaar op het directie
kantoor, Prins Hendrikweg
10 te Vlissingen en bij de
agenten op de plaatsen van
afvaart.
Het dagelijks bestuur van het waterschap NOORD-BE-
VELAND te Kortgene maakt bekend, dat in verband met de
uitvoering van werkzaamheden aan het wegdek:
de Molenweg in de Thoornpolder, voorkomende
onder nr. 63 van de wegenlegger der gemeente
Wissenkerke; de Molenweg in de Camperland-
polder, voorkomende onder nr. 61 van die we
genlegger, alsmede het gedeelte van de Groene-
weg in de Camperlandpolder, vanaf genoemde
Molenweg in de Camperlandpolder tot aan de
dijk, gelegen tussen de Camperland- en de Heer-
Janszpolder, voorkomende onder nr. 60 ged. van
genoemde wegenlegger VANAF HEDEN TIJ
DELIJK ZIJN AFGESLOTEN VOOR HET
DOORGAAND VERKEER IN BEIDE RICH
TINGEN.
Kortgene, 20 mei 1961.
Het dagelijks bestuur voornoemd,
M. W. van Arenthals, dijkgraaf.
J. J. de Looff, ontvanger-griffier.
1 JULI