Zoeker van onvindbaren PERSONEEL VOOR ONZE BINNENTANKSCHEPEN in verband met verdere ontwikkeling van CONTINUVAART zoeken wij Onze verschillende con- tinuvaart-systemen bie den de gelegenheid re gelmatig vrije tijd thuis te genieten. goed inkomen premievrij pensioen PHs. VAN OMMEREN N.V. z.g.a.n. SOLEX Bekendmaking te Wissenkerke met verloting OFFICIËLE VERLEGGING VAN DE AFVAARTPLAATS VAN DE PROVINCIALE VEERDIENST OP ZIERIKZEE, VAN KATSEVEER NAAR KATS Vrijdag 19 mei j.l. verzamelden zich een groot aantal genodigden op het nieuwe veerhaventerrein te Kats, teneinde de eerste aankomst van de „Zierikzeese boot", de „Koningin Emma" te kunnen aan schouwen alsook de eerste vaart naar de veerhaven „De Val" bij Zierikzee te kunnen meemaken. Voor deze eenvoudige plechtig heid was ook van de zijde van de Noordbevelandse bevolking be hoorlijke belangstelling. Precies op de vastgesteldetijd, half vier, liep de veerboot de nieuwe haven binnen, met aan boord, buiten de gewone passa giers en voertuigen om, de com missaris der koningin jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, het lid van Ged. Staten, de heer M. J. van Poelje en de directeur van de Pro vinciale Stoombootdiensten, mr. J. L. van Nieuwenhuis. Nadat de passagiers gelost wa ren begaven de genodigden zich, na een persoonlijke begroeting door de Commissaris, aan boord van de „Koningin Emma" om te 4 uur de eerste vaart naar „De Val" aan te vangen. Even van wal zijnde stelde ir. H. D. J. Swaters, hoofdingenieur directeur van de provinciale wa terstaat, de sirene in werking, waarna de Commissaris een korte rede tot de aanwezigen hield. Uit zijn rijke zeeuwse ervaring vertel de hij in het kort de steeds voort schrijdende verbetering van deze veerdienst en wees speciaal op de steeds korter wordende verbindin gen, waardoor een vluggere over tocht mogelijk werd. Woorden van dank wijdde spreker aan al len die op enigerlei wijze hebben medegewerkt aan de totstandko ming van dit nieuwe en royale ha venterrein, daarbij een speciaal dankwoord richtende tot de heer B. G. C. Kegge, een van de vele waterstaatsambtenaren, voor diens werk op het gebied van het kleur- geven aan o.a. het restaurant van de heer Blok op de Katse Veerha ven. Spreker noemde hem een kleurexpert op dat gebied. De Commissaris sprak verder de hoop uit dat binnen enkele weken de toevoerwegen, het havenplateau en de nieuwe weg naar de rijks weg Goes-Middelburg in hun ge heel klaar zullen zijn. Bij de inge bruikneming van al deze werken hoopte spreker dat de piketpaal tjes voor de brugverbinding Kats- Zierikzee reeds op hun plaats zul len staan. Wat de tarieven betreft, deelde de Commissaris mede, dat deze voor het gehele traject Goes-Zie- rikzee en omgekeerd mogelijk de zelfde zullen worden als bij de oude dienst. Door de kortere vaar- tijd zullen de boottarieven enigs zins naar beneden kunnen, het langere bustraject vergt een ietsje hoger tarief. De „Noord-Beve land", die vroeger het verkeer on derhield tussen Kortgene en Wol- faartsdijk, zal gedurende de zo mermaanden als tweede boot wor den ingeschakeld. Verder onthul de spreker nog, dat, indien de bouw van een brug onverhoopt geen doorgang zou kunnen vin den, de Katse Veerhaven inge richt zal worden voor boten met een z.g. koplading. Na aankomst te Zierikzee, te 16.35 uur, werd een verversing in het restaurant „De Val" gebruikt, waarna te 17 uur de terugtocht per „Koningin Emma" werd aan vaard. 17.35 uur was het gezel schap weer op Noord-Beveland. In het restaurant op de nieuwe Veerhaven werd, door de goede zorgen van de familie Blok, nog enige tijd gezellig nagebabbeld. Noord-Beveland, door de eeu wen heen een afgelegen en daar door moeilijk te bereiken eiland, kan in deze dynamische tijd trots zijn op haar moderne verbindin gen. 1960 het jaar van de open stelling van de verbindingsdam Noord- en Zuid-Bevëjand, 1961 het jaar van een kortere verbin ding Noord-Beveland-Schouwen Duiveland en hopenlijk de open stelling van de verbindingsdam Noord-B eveland-W alcheren. „Het vergeten eiland", zoals het vroeger wei door de eigen inwo ners werd genoemd en ook door de reeds overleden burgemeester van Vlissingen, de heer Van Woel- deren, in zijn geschreven herinne ringen over de onderduik- en be zettingstijd zo werd genoemd, is thans hard bezig haar „vergeten- zijn" in te halen. De overal op gang zijnde Deltawerken zorgen door middel van televisie, radio en pers voor meer dan gewone be langstelling. Gelijke tred met de ze verlossing uit haar isolement houdt de ontsluiting, of beter ge zegd, de ontdekking van dit voor malige eiland. De vroegere rust is voorgoed verdwenen, laten we nu allen trachten er zeker niets minders van te maken. P.T.T. opent nieuwe oproepdienst De P.T.T. is deze week uitge breid met een nieuwe tak van dienst. De simofoondienst. Welis waar voorlopig bij wijze van proef en om ervaring op te doen met 50 „proefkonijnen", doch met cle grondig voorbereide en uitgewerk te technische onderbouw voor de stichting van een „net" van 50.000 abonnees, waartoe in 1963 waar schijnlijk vele Nederlanders gaar ne zullen behoren. Ir. G. Uitermark, hoofd van de afdeling draadomroep en van de mobilofoondienst, heeft daar op boeiende en geestige wijze over verteld, in een gemeenschappelij ke vergadering van het Konink lijk Instituut voor Ingenieurs en het „Nederlands Radio Genoot schap". Wat is de simofoon? Simofoon betekent zoveel als: signaal voor een mobiele geadres seerde. Gekscherend zou men de simo foon de „armelui's mobilofoon" kunnen noemen, omdat zij een deel van de taak van de mobilo foon vervult en daarom straks aanzienlijk goedkoper in het a- bonnement zal worden, maar dan doet men het apparaat niet volle dig recht, want het heeft stellig geheel eigen mogelijkheden. Wat een mobilofoon is, weet ie dereen. Een middel om van een voer- of vaartuig uit met ge bruikmaking van radiogolven voor het overbruggen van een gedeelte van de weg tussen oproeper en ge adresseerde gesprekken over te brengen, al of niet met gebruik making van het telefoonnet. De simofoon beperkt zich tot éénrichtingverkeer. Van een cen traal punt uit, dat via het tele foonnet bereikt kan worden, geeft zij tekens door naar één bepaald adres of naar groepen van adres sen, die men tot het ontvangen van het signaal bevoegd maakt. 50.000 oproepen. Het hoofdkenmerk van de si mofoon is, dat de boodschap al leen het uitgekozen adres acti veert. Daarin zit natuurlijk ook de hoofdmoeilijkheid, want het vinden van 50.000 onderschei dingsmogelijkheden kost wel enig hoofdbreken. De moderne tele foontechniek staat echter voor weinig! Binnen het mobilofoon-verband zijn er straks drie mogelijkheden: a. men heeft een mobilofoon plus simofoon; b. men heeft een mobi lofoon alleen; c. men heeft alleen een simofoon. De automobilist van de naaste toekomst krijgt zijn simofoonappa- raat in een kastje, dat tegen een stootje kan, ingeschoven in zijn dashbord, dat, van buiten gezien, alleen drie lampjes vertoont. De antenne van zijn auto-radio kan hij tevens gebruiken voor de si- mofoonsignalen. En hoe werkt het dan? Voor hij met de auto op reis gaat, moet de gebruiker met zijn kantoor, met zijn vrouw, of met wie of wat ook, een aantal af spraken maken over de betekenis die hij wil geven aan het oplich ten van een of meer lampjes op zijn dashbord. Hij kan zes verschillende soor ten afspraken maken, die door combinaties van de oplichtende lampjes worden gevormd. Als lampje 1 gaat gloeien betekent dit bijvoorbeeld: „U moet uw kan toor, werkplaats, rederijop bellen". Heeft de automobilist een mo bilofoon aan boord, dan weet hij wat hem te doen staat. Heeft hij alleen een simofoon, dan stopt hij de auto bij de eerste de beste te lefoon, die onder zijn bereik komt en belt het betrokken nummer op. De afspraken kan men natuur lijk tot in het oneindige variëren. Stel voor: een in spanning verke rende vader, die er 's morgens per auto op uit trekt met onbekende bestemming, wil zo gauw moge lijk weten of zijn zoon of dochter voor zijn of haar examen is ge- Zondagdienst artsen Zondag a.s. doen dienst dokter Maas en dokter 't Hart. PREDIKBEURTEN voor zondag 28 mei 1961 Ned. Herv. Kerk Wissenkerke 10 uur ds. Koole en 2.30 uur ds. Postma. Ned. Herv. Kerk Kamperland 9.30 uur ds. Strating en 2.30 uur ds. Koole. Ned. Herv. Kerk Geersdijk 10 en 2.30 uur de heer Kraak. Ned. Herv. Kerk Kortgene 10 uur ds. Lindeboom en 2.30 uur ds. Willekes. Ned. Herv. Kerk Kats 10 en 2 uur vicaris Van Melle. Ned. Herv. Kerk Golijnsplaat 10 uur ds. Nauta uit Middelburg, jeugddienst en 2.30 uur ds. Nauta. Geref. Kerk Geersdijk 10 en 2.30 uur ds. Van der Stoel uit Bergen op Zoom. Geref. Kerk Kamperland 9.30 en 2.30 uur ds. D. Bouwknegt uit Den Haag. Geref. Kerk Wissenkerke 10 en 2.30 uur ds. J. G. Adema uit Rotterdam. Geref. Gem. Kortgene 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. Geref. Gem. Kamperland 9.30, 2.30 en 6 uur leesdienst. Enige en algemene kennisgeving Heden overleed, nog onverwacht, onze ge liefde, zorgzame man en vader Marinus Joost de Bakker, in de ouderdom van ruim 68 jaar. P. de Bakker - van Goudswaard. G. J. de Bakker. Wissenkerke, 20 mei 1961. De begrafenis heeft plaats gehad op woens dag 24 mei j.l., om 2 uur te Wissenkerke. Enige en algemene kennisgeving Pleden overleed, na een geduldig gedragen lijden, onze innig ge liefde vrouw en moe der Wilhelmina Hoogerheide (geboren Munter), op de leeftijd van ruim 59 jaar. J. Hoogerheide. P. Hoogerheide. G. Hoogerheide - Verweij. Colijnsplaat, 23 mei 1961. De begrafenis heeft plaats gehad vrijdag 26 mei j.l., des nam. om 2 uur te Colijnsplaat. slaagd. Hij spreekt met z'n vrouw af: „lampje 1 betekent „geslaagd", lampje twee betekent „gezakt", lampje 3 „cum laude", lamp 2 en 3 „herexamen". Een zoemertoon klinkt in de wagen om zijn aandacht naar het dashbord te trekken en daar leest hij de aangename of teleurstellen de mededeling. Tot over de grenzen. Onverschillig waar hij zich op 's heren wegen bevindt, want het gebied dat de simofoon-zender bestrijkt, veroorlooft hem tot zelfs in grote gedeelten van Duitsland en België in contact te blijven. Twijfelt hij er aan of hij nog wel onder contact-bereik is, dan drukt hij even op een knopje. Zo dra deze daad beantwoord wordt met het oplichten van een vierde controle-lampje, weet hij dat hij nog binnen de werkzame radius is. Door de afschermende werking van huizenmassa's zal hij er goed aan doen, even die proef te ne men als hij zijn wagen in nauwe stadssteegjes parkeert. Komt er geen licht, dan is het zaak de wa gen even te verzetten, zó ver als nodig is om weer licht te krijgen. Drukbeklante artsen en dieren- geneeskundigen, die kleine stukjes rijden en de meeste tijd bij pa tiënt of boer in huis doorbrengen, lichten de simofoon eenvoudig uit zijn behuizing en nemen hem mee naar binnen. Komt er dan een op roep, dan doet het apparaat bin nenshuis zijn werk! S.O.S.-berichten in de trant van „Wil eigenaar van autonummer zoveel, vermoedelijk rijdende. zijn met de simofoon overbodig. Veel doeltreffender heeft men zulke „verlorenen" met het nieu we apparaat aan het „sim". Geen abuizen. Alarm- en brandweersystemen zijn met behulp van de simofoon te activeren, waarbij vernuftig ge vonden beveiligingen zijn uitge vonden tegen misbruik of vergis sing. Wie bij het draaien van een nummer een vergissing maakt, a - larmeert nooit de verkeerde man, omdat men drie of vier fouten moet maken achter elkaar, om verkeerd uit te komen. Ieder goe de voorgaande handeling opent pas de weg naar een volgende. Wie vergeetachtig is, of even de auto heeft verlaten, behoeft niet bevreesd te zijn dat hij de boodschap misloopt. Want het op roepingssignaal blijft staan, totdat de opgeroepene het zelf weer uit schakelt. Ir. Uitermark illustreerde de snelle werking van de simofoon, door het voorbeeld aan te halen van een dierenarts, die dringend bij een ziek renpaard geroepen was; en die eerder bij het zieke dier arriveerde, dan de paarden knecht die hem in het naastbij- zijnde kroegje was wezen opbel len. Steunzenders in noord en zuid. De signalen zullen straks van de televisie-toren in IJsselstein worden uitgezonden. Zij bedek ken het hele land, met uitzonde ring van het noorden boven Zwol le en het zuiden bij Maastricht. Daarom komen er hulpzenders bij Maastricht en op de toren van Smilde. Het verlaten van de wer kingssfeer van de ene zender en het binnenrijden van de andere levert voor de abonnee geen moeilijkheden op. Voor de schepen van de binnen vaart is de simofoon een even gro te uitkomst als voor de auto-rij ders langs de weg. De vinding rijkheid van het mensdom zal trouwens voor de simofoon nog veel meer toepassingen vinden, dan iemand in zijn stoutste ver beelding kan bedenken. Het is een apparaat met ongekende mo gelijkheden. We kunnen ons niet voorstellen het er zo lang zonder gesteld te hebben; en dat maakt dat we nau welijks tot 1963 kunnen wachten, alvorens zo'n handig apparaatje te kunnen huren. (Nadruk verboden). Inlichtingen Technische Dienst Binnenvaart WESTERLAAN 10 ROTTERDAM - TEL. 11.48.80 Te koop: N. W. DINGEMANSE, Wil- helminastraat 47, Kortgene. Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland Met ingang van 28 mei 1961 wordt op de provinciale ve ren de zomerdienstregeling ingevoerd. Exemplaren van deze dienstregeling zijn tegen be taling van 5 cent per stuk verkrijgbaar op het directie kantoor, Prins Hendrikweg 10 te Vlissingen en bij de agenten op de plaatsen van afvaart. Het dagelijks bestuur van het waterschap NOORD-BE- VELAND te Kortgene maakt bekend, dat in verband met de uitvoering van werkzaamheden aan het wegdek: de Molenweg in de Thoornpolder, voorkomende onder nr. 63 van de wegenlegger der gemeente Wissenkerke; de Molenweg in de Camperland- polder, voorkomende onder nr. 61 van die we genlegger, alsmede het gedeelte van de Groene- weg in de Camperlandpolder, vanaf genoemde Molenweg in de Camperlandpolder tot aan de dijk, gelegen tussen de Camperland- en de Heer- Janszpolder, voorkomende onder nr. 60 ged. van genoemde wegenlegger VANAF HEDEN TIJ DELIJK ZIJN AFGESLOTEN VOOR HET DOORGAAND VERKEER IN BEIDE RICH TINGEN. Kortgene, 20 mei 1961. Het dagelijks bestuur voornoemd, M. W. van Arenthals, dijkgraaf. J. J. de Looff, ontvanger-griffier. 1 JULI

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1961 | | pagina 2