ALEXANDRE DUMAS Uettleu vet Vuile koplampen Bronchi letten P. M. van der Werf D. Rietveld van Ëysden DE ALCOHOL BEDREIGT UW LEVEN De grote romanticus Belastingzaken Boekhoudingen Loonadministraties Hypotheken V erzekeringen een baggermolen reeds onderweg was, het werk was nog niet ge gund, maar werd op eigen risico aangevangen. Ket lid Bustraan vroeg hoe of het nu eigenlijk met de ingebruik neming van de nieuwe Pasveer- sloot te Kamperland staat. In ver band met het niet goed werken van sommige w.c.'s en potten hoopte hij op een spoedige inge bruikstelling, temeer waar die reeds tegen half december be loofd was. De voorzitter noemde deze geschiedenis een ellende, de ingebruikname is nu bijna een half jaar over de tijd. B. en w. weten er ook geen raad meer mee. Er kunnen door de aannemer fouten gemaakt zijn, maar de ge weldige regenval van de laatste maanden en het hoge buitenwa ter zijn remmende factoren, waar aan men niets kan doen. Het lid De Lange kon zich niet indenken dat het onvoldoende werken van de riolering wat met de zuive ringsinstallatie te maken heeft. De voorzitter zeide hierop, dat men over de werking van de Pasveer- sloot nog niets kan zeggen, omdat deze nog niet heeft gedraaid. Wanneer b. en w. zelf hadden kunnen beslissen hadden ze nim mer deze overdekte Pasveersloot gekozen. Dit overdekt systeem is de eerste in Nederland, gegevens zijn er dus nog niet over bekend, dat is dan ook de reden dat men voor de kom Wissenkerke nog geen besluit hierop heeft durven nemen. Hadden b. en w. een open Pasveersloot kunnen laten maken dan was de gemeente veel goed koper uitgeweest en had die in stallatie al lang gedraaid. Wethou der Leendertse gaf als mogelijke tijdelijke oplossing: het leegpom pen van de rioleringen. Het lid Bustraan drong aan op volle aan dacht in b. en w. wat de voorzit ter dan ook grif toezeide. Bustraan vestigde de aandacht op de slechte toestand van de pas seerplaatsen langs de weg naar de Veerdam, speciaal bij het pavil joen. Ook dit verkreeg de aan dacht van b. en w. Het lid Bakker vroeg nogmaals naar een nachtbrander bij de bus halte aan de Dorpsweg. Dit ob ject is reeds in onderzoek volgens de voorzitter. Het lid De Lange wees op de slechte toestand van de weg on der de dijk (naar Tuindorp). Vol gens hem is de weg voor Tuin dorp en de z.g.n. Fransepad wel in orde, maar juist het gedeelte van de dijk naar Tuindorp niet. De voorzitter zal nader informe ren maar hij geloofde niet dat dit weggedeelte in onderhoud bij de gemeente is. Het lid Filius vroeg tenslotte -"Ta.—~r3 afwatering van de wo ningen aan de te dempen Spui- kom te Kamperland. De voorzit ter zeide hem dat die woningen een afwatering moeten krijgen, het hoe moet nog nader bekeken worden. Met dank voor de vlotte behan deling van deze belangrijke agen da en met het gebruikelijke ge bed besloot de voorzitter deze vergadering. BURGERLIJKE STAND Kortgene Geboren: 2 jan. Abraham, z.v. M. de Smit en J. T. Buijze. 4 jan. Anthonie Marinus, z.v. P. de Waal en L. R. Bustraan. 12 jan. Corne lls Johannis, z.v. C. de Kraker en N. J. P. Welleman. 22 jan. Pieter Janus, z.v. J. A. de Haze en G. T. Westerweele. Ondertrouwd: geen. Gehuwd: 11 jan. Johannes van den Dikkenberg, 29 jr. te Duive- land en Lena Corbijn, 25 jr. 11 jan. Abraham van der Weele, 29 jr. en Levina A. Kallewaard, 18 ir- Overleden: 10 jan. Adriana Boot, 57 jr., vrouw van M. van der Maas. 11 jan. Leendert Voge laar, 68 jr., man van S. van Dam me. 11 jan. Hendrika van Sluijs, 76 jr., wed van J. van Boven. 17 jan. Dingenis de Vos, 85 jr., we duwnaar van J. Hoogerheide. Wissenkerke Geboren: 14 jan. Pieternella Jacoba, d.v. A. G. Geelhoed en A. M. de Wild. 17 jan. Pieternel la Elizabeth, d.v. A. P. Koole en J. E. Huige. 22 jan. Peter Aart Anthonie, z.v. G. J. Kramer en W. Maassen. 23 jan. Ebrina, d.v. I. W. v.d. Moere en E. K. de Regt. 24 jan. Hendricus, z.v. A. Riemers en M. van Dijk. 10 jan. Pieternella Janna, d.v. C. J. Cle ment en T. A. van Goudswaard. Ondertrouwd: 23 jan. J. D. Bouterse, 26 jr. te Woensdrecht en J. E. Filius, 25 jr. Gehuwd: geen. Overleden: 11 jan. Hendrik E- duard van Lieren, 87 jr., ongeh. 16 jan. Lientje Leendertse, 82 jr., wed. van J. Geelhoed. 18 jan. te Goes, Adriaan Jacob Luijk, 40 jr., echtgenoot van J. Louisse. 19 jan. Karei Jacobus Kramer, 64 jr., echtgenoot van J. W. Dieleman. DEEP SHAMPOO tegen vet haar Kapper Lange Kerkstraat 40, Goes Telefoon 6666 REEDS BIJ GEBRUIK WN EEN WEINIG ALCOHOL HEEFT MEN T|ÖNDERAjX0H0y^-iM^^raH^ Hoe vaak zal dit gevleugelde woord weer klinken tijdens feest dagen: „Op uw gezondheid"! Dat is de gezondheid van de gast vrouw, van de gastheer aan de borreltafel. Proost! Op uw gezondheid. Bij het uitspreken van deze woorden plegen wij het glas te heffen en goede wensen uit te spreken aan het adres van onze medemens Het glas heffen op andermans ge zondheid is een teken dat het per soonlijk welzijn van onze naasten ons ter harte gaat. Maar die goede bedoeling krij gen hoezeer de inhoud van het glas onze tong ook vermag te strelen wel een wrange bij smaak, wanneer men ziet hoe ve len na een gezellige borrelpartij dat persoonlijk welzijn van ande ren aan hun laars lappen. Door met een gezicht van „wie-doet- me-wat" achter het stuur, op de scooter, motor of bromfiets te stappen in een stemming die plots van de wereld één festijn schijnt te maken. Schijnt. Want alles lijkt zo mooi, zo vol kansen en zo zon der gevaren omdat zelfs een klei ne hoeveelheid alcohol onder be paalde omstandigheden onze rem mingen losmaakt, ons geheugen doet vervagen, ons gezichtsver mogen aantast en ons dat heerlijk gevoel geeft van als-een-veertje- zo-licht en tot-alles-in-staat te zijn. „Oh, één glas doet mij niets" is het stereotype antwoord van hen die zich (nog) schamen om openlijk kleur te bekennen voor de veiligheid op de weg. Daarbij vergetend, dat een ongeluk maar al te dikwijls in één klein glaasje zit Neen, geef óns dan de vent die alle charmante gastvrouwen en gewichtige receptie-doenerij ten spijt spontaan om een onschuldig drankje vraagt, als hij rijden moet. Met hém gaan wij na de rit gezellig wat drinken. Want zijn „op uw gezondheid" is éérlijk ge meend. Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. Een schrijver, die de behoefte van zijn lezers aanvoelde! Wie kent niet de wereldberoem de verhalen van „De drie muske tiers" en „De graaf van Monte Christo"? Natuurlijk hebben we er allen van gehoord of hebben we deze boeken in één ruk uitge lezen. Het zijn werken, die zon der slag of stoot de wereld ver overden en tot op de huidige dag aantrekkingskracht op de lezers uitoefenen. Het zijn niet alleen deze wer ken die Alexandre Dumas, de schrijver, een grote naam bezorg den, neen, er zijn er nog vele, te veel om op te noemen, want Du mas behoorde tot de zogenaamde veelschrijvers en heeft in een pe riode van ongeveer vierenveertig jaren niet minder dan tweehon derd en vijftig boeken, toneel stukken, romans, reisbeschrijvin gen, geschiedkundige verhalen enz. geplubliceerd. Dit betekent bijna zes werken per jaar, een bo venmenselijke prestatie, die haast niet te geloven is. De feiten doen het ons aanvaarden. Wat is de oorzaak van zijn triomf Hoe is het mogelijk, dat Dumas tot een dergelijk wereldsucces is gekomen? Zijn stijl van schrijven is goed, doch stak niet met hoofd en schouders boven die van zijn tijdgenoten uit. Hier moeten wij de oorzaak dus niet zoeken. Even min was zijn werk van een geheel nieuw genre, zodat dit het succes zou kunnen verklaren. Neen, we moeten de reden van zijn triomf ergens anders zoeken en wel in het feit, dat hij verhalen schreef die precies pasten in de behoefte van het publiek. Hij bracht romantiek, avontuur en spanning in een geniale com binatie van historie en verzinsel, doch zodanig dat een ieder haar kon aanvaarden en als echt be leefde. Hiertoe greep hij terug naar een periode die nog vrij kort achter hem lag, doch in wezen hemelsbreed verschilde met zijn tijd. Juist omstreeks het midden van de negentiende eeuw begon het mensdom aan een geheel nieuw tijdperk. De techniek begon zich te ontwikkelen, de maatschappe lijke sfeer werd koeler, reëler, zakelijker en nuchterder dan voor heen en diep in de mensenhar ten wroette heimwee naar het verleden, dat sfeervoller en ro mantischer was. Misschien onbe wust heeft Dumas met zijn ro mantische en avontuurlijke ver halen de juiste snaren weten te la ten trillen en hiermede was zijn succes geboren. Hij kreeg een wereldnaam en verdiende schat ten, die.hij weer even snel verloor, zoals dat meestal gaat. Wie was Dumas? De geestelijke vader van „De drie musketiers", was de zoon van generaal Alexandre Dumas en werd in 1803 geboren in het Fran se dorpje Villers-Cotterets. Reeds op jeugdige leeftijd verloor hij zijn vader, en moeder Dumas stond voor de moeilijke taak om zichzelf en haar twee kinderen in het leven te houden. Dat was geen eenvoudige opgave in die dagen. Maar het lukte de wedu we Dumas en Alexandre werd zo spoedig mogelijk als bediende op een advocatenkantoor geplaatst, opdat hij geld zou verdienen. Dit werk was de jonge Dumas echter in het geheel niet naar de zin en thuis in zijn vrije tijd schreef hij toneelstukken. Een vriend van hem zou trachten zijn werken in Parijs te plaatsen, doch de jonge man keerde zoder geld en zonder toneelstukken terug, hij had ze verloren. Dumas besloot zijn lot in eigen hand te nemen en met nieuwe werken toog hij in gezelschap van een vriend naar Parijs. Praktisch zonder geld en te voet kwamen zij in Parijs aan. Daar zocht hij een betrekking en wijdde zich verder aan het schrijven van to neelstukken. Aanvankelijk had hij niet veel succes, totdat hij op een goede dag zijn toneelstuk „Henri III" geplaatst kreeg. Met angst in zijn hart zagen hij en zijn moeder, die hij inmiddels naar Parijs had la ten komen, de premiere tege moet. Met dit stuk zou Dumas vallen of staan. Hij kon gerust zijn, het werd een daverend suc ces en de naam Alexandre Dumas was op aller lippen. Ook romans. Van dat moment af werkte Du mas geheel voor zich zelf. Hij deed niets anders dan schijven en werkte soms zestien uren per dag of meer. Voorlopig bleef het bij toneelstukken, doch later ging hij zich op romans toeleggen. Het schijven van romans heeft hem eigenlijk zijn grote wereldnaam bezorgd. Het ging Dumas alles vrij gemakkelijk af en dit moeten we waarschijnlijk zoeken in het- feit, dat zijn geestelijke instelling ongeveer die van de gemiddelde mens van zijn tijd was. Hij voel de de behoeften gemakkelijk aan, omdat hij dit te schrijven zelf als een behoefte gevoelde. In 1844 verscheen zijn grootste successen, de reeds genoemde „Drie muske tiers" en „De graaf van Monte Christo". Dumas verdiende grote som men geld en liet volgens eigen ontwerp een groot buiten bou wen, dat hij landhuis Monte Christo noemde. Maar de auteur kon niet met geld omgaan en dit werd hem noodlottig. Als sneeuw voor de zon verdween zijn vermo gen en op zijn oude dag raakte hij aan lager wal. Zijn zoon, ook Alexandre geheten, liet zijn va der niet in de steek en zorgde voor hem tot zijn dood op 9 de cember 1870. Deze zoon van Du mas is trouwens ook een bekend schrijver geworden. Hij was de auteur van „La Dame Aux Camé- lias", de opera „Traviata", „Demi Monde" enz. Toen de grote Alexandre stierf, was het enige geld dat hij nog van zichzelf bezat het twintig franc stuk, dat hij bij zich droeg, toen hij op twintigjarige leeftijd be rooid met zijn vriend Parijs bin nen kwam. (Nadruk verboden). Vrijwel iedereen die bij avond met een gemotoriseerd voertuig over de weg rijdt, wordt gecon fronteerd met het verlichtings probleem. Ofwel we hebben te weinig zicht om met grote snel heid te rijden, ofwel we hinderen de tegemoetkomende weggebrui kers, kortom onze verlichting is verre van ideaal. Weinig onderdelen van onze motoren, scooters en automobie len hebben gedurende hun ont wikkeling zoveel problemen ge kend als de verlichting. Zelfs op 't ogenblik, nu we echt wel mogen vaststellen dat onze motorvoertui gen een hoge graad van perfectie hebben bereikt, is de verlichting in sommige gevallen beslist nog niet ideaal, al is er ook in dit op zicht veel verbetering te bespeu- Het verlichtingssysteem van ons gemotoriseerde vervoer heeft een dubbele functie. Enerzijds moe ten de koplampen ons in staat stellen in het donker te zien, daarnaast hebben de voor- en ach terverlichting nog de taak de wa gen voor de overige weggebrui kers zichtbaar te maken. Het gaat hier dus om zien en gezien te worden. Vroeger, in de beginperiode van de auto, vormde de verlichting nog geen probleem, maar langza merhand is dat wel het geval ge worden. Eigenlijk is het begon nen met het gebruiken van elek trische verlichting, want toen trad het probleem der verblinding op. Twee maal twee. Merkwaardig is, dat men bij het oplossen van het verblindings- vraagstuk oorspronkelijk gebruik maakte van twee hoofdlampen met twee zij-schijnwerpers, dus een soortgelijk systeem als dat, wat op de Amerikaanse en op en kele Europese wagens in geper fectioneerde vorm wordt toege past. De twee-draadsgloeilamp, die in Duitsland ontwikkeld werd, deed een stap in de goede rich ting. Het vraagstuk van de ver blinding kwam daarmee echter pas goed naar voren. De oorzaak daarvan moet echter niet in de eerste plaats bij het systeem van verlichting gezocht worden, doch veeleer bij de instelling van de koplampen. Bovendien waren de uit Amerika afkomstige wagens met een verlichtingssysteem uit gerust, dat ook weer nadelen had en, wat de verblinding van tegen liggers betreft, verre van ideaal bleek. Hoewel er dus zowel van Eu ropese als van Amerikaanse zijde ernstig werd gestreefd naar het vinden van een werkelijke oplos sing, zou het nog vele jaren du ren voordat wederom een stap in de goede richting werd gezet. A-symmetrische bundels. Een verrassende oplossing werd bereikt met het z.g. a-symmetri sche dimlicht, waarbij in gedimde toestand de rechter weghelft over een grotere afstand verlicht is dan de linker en waarbij verblinding vrijwel uitgesloten is. Wellicht nog slechts een tussen-fase tot een volgende opnieuw verbeterd systeem, maar ongetwijfeld de belangrijkste ontwikkeling sinds de elektrische automobielverlich ting werd ingevoerd. Toch blijken er ondanks perfec te dimlichten nog addertjes onder het gras te kunnen schuilen. Het zal menig automobilist wel eens overkomen zijn, dat hij ondanks het feit, dat hij keurig met dim licht reed, toch een boze tegen ligger ontmoette die hevig met zijn licht knipperde om ons dui delijk te maken, dat wij hem ver blindden. Natuurlijk waren wij verwonderd en lieten de zaak zo als hij was, want wij reden toch met dimlicht, wat wilde die man dan van ons? Vuil doet verblinden. In veel gevallen bleek echter, dat we een tegenligger toch kun nen verblinden, zelfs met schit terend gedimde lichten. Wat blijkt het geval te zijn? Als wij enige tijd in slecht weer rijden, vormt zich over de glazen van onze kop lampen een grijs laagje vuil. Dat vieze laagje houdt natuurlijk ten eerste veel licht tegen, waardoor we zelf minder goed zien, maar het allerergste is wel, dat het on ze prachtig gerichte dimbundel breekt en ons licht maakt een ge mene verblindende lawine licht. De enige oplossing is, steeds voordat u 's avonds gaat rijden, even een lap over de glazen van de koplampen te halen, zodat we in ieder geval geen last kunnen hebben van het vuil. Hierdoor voorkomen we dat een (misschien alle) tegenligger(s) verblind kun nen worden. We weten allemaal waarschijn lijk uit eigen ervaring wat dit be tekent. De automobilist ziet niets meer en het is in veel gevallen voorgekomen, dat dit heeft geleid tot de grootste ongelukken, die ve le mensen het leven kostten. Het kan uw eigen leven zijn, of dat van iemand die u lief is, of dat van andere onschuldige wegge bruikers. Neem uw maatregelen: zorg voor de beste verlichting die momenteel mogelijk is, en denkt om het grijze laagje! Er staan mensenlevens op het spel! (Nadruk verboden). Hoestdrank in tab let vorm. 95ct Administratiekantoor Voorstraat 7, Colijnsplaat Telefoon 01199-268 dat het gipsverband uitgevonden is door de Nederlander Ma- thijsen in 1851? dat Pieter Both de eerste gouver neur-generaal is geweest van ons voormalig Nederlands Oost-Indië en jhr. mr. A. W. L. Tjarda van Starkenborgh Stachouwer de laatste? dat een haring 10.000 tot 30.000 eieren legt? dat de beroemde componist F. Joseph Haydn eerst koorzan ger is geweest? dat de latijnse naam voor Zwit serland Helvetia is, genoemd naar de bewoners in de, oud heid, de Helvetiërs? dat de postzegel uitgevonden is door Sir Rowland Hill? dat runderen, paarden, varkens, schapen en geiten ook tot de huisdieren gerekend worden, terwijl in andere landen zelfs de kamelen, ezels en rendie ren daartoe behoren? dat het woord „humor" oorspron kelijk „vecht" betekende en pas later de betekenis kreeg van geestigheid? dat het slingeruurwerk werd uit gevonden door de Neder landse wis- en natuurkundige Chr. Huygens? dat de luchtband voor het eerst werd gefabriceerd door J. B. Dunlop in 1867? dat het Ghördal langs de Jordaan van het Meer van Genezareth tot aan de Rode Zee het diep ste dal van de aarde is? Het ligt n.l. 394 m beneden de zeespiegel. dat Hongarije in de oudheid Pan- nonië heette? dat een werkbij slechts zeven we ken oud wordt? dat Robert Hooke, een Engels na tuurkundige, het eerst ont dekt heeft dat planten uit cel len bestaan? dat het Hebreeuwse woord Ho sanna „Helpt toch!" bete kent? dat .de oppervlakte van Honkong 83 km2 bedraagt? dat handlijnkunde de oudste van waarzeggerij is en dat daar in de bijbel Jesaja 49 16 al sprake van is? dat de grondslag voor de televi sie reeds is gelegd door Paul Nipkow in 1884, dat de eer ste praktische resultaten zijn verwezenlijkt door John Lo- gie Baird in 1926 en dat de B.B.C. in Engeland reeds in 1936 met een geregeld pro gramma startte? dat het Merwedekanaal van Am sterdam naar de Rijn vroeger de Keulse Vaart genoemd werd? dat de bekende generaal Van Heutsz geboren werd in de Drentse gemeente Coevor- den? dat de Koh-I-Noor een van de be roemdste diamanten ter we reld is en een van de stenen is in de kroon van de Engelse koningin? dat de kolibri de kleinste vogelfa milie ter wereld is? Men on derscheidt 500 soorten, waarvan de kleinste 5V2 cm lang is. dat de afstand van de aarde tot de maan 384.403 km bedraagt en de afstand aarde-zon onge veer 149.480.000 km? dat de Mount Everest, waarvan men onlangs de top bereikte, 8882 m hoog is? dat de schrijfmachine is uitgevon den door de Amerikaan Ch. L. Sholes in 1868? dat de eerste krant in Peking ver scheen omstreeks het jaar 400 en dat in Europa pas om streeks 1605 een krant het licht zag? dat de totale oppervlakte van het menselijk lichaam ongeveer 2 m2 bedraagt?

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1961 | | pagina 2