ALEXANDRE
DUMAS
Uettleu
vet
Vuile koplampen
Bronchi letten
P. M. van der Werf
D. Rietveld van Ëysden
DE ALCOHOL BEDREIGT UW LEVEN
De grote romanticus
Belastingzaken
Boekhoudingen
Loonadministraties
Hypotheken
V erzekeringen
een baggermolen reeds onderweg
was, het werk was nog niet ge
gund, maar werd op eigen risico
aangevangen.
Ket lid Bustraan vroeg hoe of
het nu eigenlijk met de ingebruik
neming van de nieuwe Pasveer-
sloot te Kamperland staat. In ver
band met het niet goed werken
van sommige w.c.'s en potten
hoopte hij op een spoedige inge
bruikstelling, temeer waar die
reeds tegen half december be
loofd was. De voorzitter noemde
deze geschiedenis een ellende, de
ingebruikname is nu bijna een
half jaar over de tijd. B. en w.
weten er ook geen raad meer mee.
Er kunnen door de aannemer
fouten gemaakt zijn, maar de ge
weldige regenval van de laatste
maanden en het hoge buitenwa
ter zijn remmende factoren, waar
aan men niets kan doen. Het lid
De Lange kon zich niet indenken
dat het onvoldoende werken van
de riolering wat met de zuive
ringsinstallatie te maken heeft. De
voorzitter zeide hierop, dat men
over de werking van de Pasveer-
sloot nog niets kan zeggen, omdat
deze nog niet heeft gedraaid.
Wanneer b. en w. zelf hadden
kunnen beslissen hadden ze nim
mer deze overdekte Pasveersloot
gekozen. Dit overdekt systeem is
de eerste in Nederland, gegevens
zijn er dus nog niet over bekend,
dat is dan ook de reden dat men
voor de kom Wissenkerke nog
geen besluit hierop heeft durven
nemen. Hadden b. en w. een open
Pasveersloot kunnen laten maken
dan was de gemeente veel goed
koper uitgeweest en had die in
stallatie al lang gedraaid. Wethou
der Leendertse gaf als mogelijke
tijdelijke oplossing: het leegpom
pen van de rioleringen. Het lid
Bustraan drong aan op volle aan
dacht in b. en w. wat de voorzit
ter dan ook grif toezeide.
Bustraan vestigde de aandacht
op de slechte toestand van de pas
seerplaatsen langs de weg naar de
Veerdam, speciaal bij het pavil
joen. Ook dit verkreeg de aan
dacht van b. en w.
Het lid Bakker vroeg nogmaals
naar een nachtbrander bij de bus
halte aan de Dorpsweg. Dit ob
ject is reeds in onderzoek volgens
de voorzitter.
Het lid De Lange wees op de
slechte toestand van de weg on
der de dijk (naar Tuindorp). Vol
gens hem is de weg voor Tuin
dorp en de z.g.n. Fransepad wel
in orde, maar juist het gedeelte
van de dijk naar Tuindorp niet.
De voorzitter zal nader informe
ren maar hij geloofde niet dat dit
weggedeelte in onderhoud bij de
gemeente is.
Het lid Filius vroeg tenslotte
-"Ta.—~r3 afwatering van de wo
ningen aan de te dempen Spui-
kom te Kamperland. De voorzit
ter zeide hem dat die woningen
een afwatering moeten krijgen,
het hoe moet nog nader bekeken
worden.
Met dank voor de vlotte behan
deling van deze belangrijke agen
da en met het gebruikelijke ge
bed besloot de voorzitter deze
vergadering.
BURGERLIJKE STAND
Kortgene
Geboren: 2 jan. Abraham, z.v.
M. de Smit en J. T. Buijze. 4 jan.
Anthonie Marinus, z.v. P. de Waal
en L. R. Bustraan. 12 jan. Corne
lls Johannis, z.v. C. de Kraker en
N. J. P. Welleman. 22 jan. Pieter
Janus, z.v. J. A. de Haze en G. T.
Westerweele.
Ondertrouwd: geen.
Gehuwd: 11 jan. Johannes van
den Dikkenberg, 29 jr. te Duive-
land en Lena Corbijn, 25 jr. 11
jan. Abraham van der Weele, 29
jr. en Levina A. Kallewaard, 18
ir-
Overleden: 10 jan. Adriana
Boot, 57 jr., vrouw van M. van
der Maas. 11 jan. Leendert Voge
laar, 68 jr., man van S. van Dam
me. 11 jan. Hendrika van Sluijs,
76 jr., wed van J. van Boven. 17
jan. Dingenis de Vos, 85 jr., we
duwnaar van J. Hoogerheide.
Wissenkerke
Geboren: 14 jan. Pieternella
Jacoba, d.v. A. G. Geelhoed en
A. M. de Wild. 17 jan. Pieternel
la Elizabeth, d.v. A. P. Koole en
J. E. Huige. 22 jan. Peter Aart
Anthonie, z.v. G. J. Kramer en
W. Maassen. 23 jan. Ebrina, d.v.
I. W. v.d. Moere en E. K. de
Regt. 24 jan. Hendricus, z.v. A.
Riemers en M. van Dijk. 10 jan.
Pieternella Janna, d.v. C. J. Cle
ment en T. A. van Goudswaard.
Ondertrouwd: 23 jan. J. D.
Bouterse, 26 jr. te Woensdrecht
en J. E. Filius, 25 jr.
Gehuwd: geen.
Overleden: 11 jan. Hendrik E-
duard van Lieren, 87 jr., ongeh.
16 jan. Lientje Leendertse, 82 jr.,
wed. van J. Geelhoed. 18 jan. te
Goes, Adriaan Jacob Luijk, 40 jr.,
echtgenoot van J. Louisse. 19 jan.
Karei Jacobus Kramer, 64 jr.,
echtgenoot van J. W. Dieleman.
DEEP SHAMPOO
tegen vet haar
Kapper
Lange Kerkstraat 40, Goes
Telefoon 6666
REEDS BIJ GEBRUIK WN EEN WEINIG ALCOHOL HEEFT MEN
T|ÖNDERAjX0H0y^-iM^^raH^
Hoe vaak zal dit gevleugelde
woord weer klinken tijdens feest
dagen: „Op uw gezondheid"! Dat
is de gezondheid van de gast
vrouw, van de gastheer aan de
borreltafel.
Proost! Op uw gezondheid. Bij
het uitspreken van deze woorden
plegen wij het glas te heffen en
goede wensen uit te spreken aan
het adres van onze medemens
Het glas heffen op andermans ge
zondheid is een teken dat het per
soonlijk welzijn van onze naasten
ons ter harte gaat.
Maar die goede bedoeling krij
gen hoezeer de inhoud van het
glas onze tong ook vermag te
strelen wel een wrange bij
smaak, wanneer men ziet hoe ve
len na een gezellige borrelpartij
dat persoonlijk welzijn van ande
ren aan hun laars lappen. Door
met een gezicht van „wie-doet-
me-wat" achter het stuur, op de
scooter, motor of bromfiets te
stappen in een stemming die plots
van de wereld één festijn schijnt
te maken. Schijnt. Want alles lijkt
zo mooi, zo vol kansen en zo zon
der gevaren omdat zelfs een klei
ne hoeveelheid alcohol onder be
paalde omstandigheden onze rem
mingen losmaakt, ons geheugen
doet vervagen, ons gezichtsver
mogen aantast en ons dat heerlijk
gevoel geeft van als-een-veertje-
zo-licht en tot-alles-in-staat te
zijn.
„Oh, één glas doet mij niets"
is het stereotype antwoord van
hen die zich (nog) schamen om
openlijk kleur te bekennen voor
de veiligheid op de weg. Daarbij
vergetend, dat een ongeluk maar
al te dikwijls in één klein glaasje
zit
Neen, geef óns dan de vent die
alle charmante gastvrouwen en
gewichtige receptie-doenerij ten
spijt spontaan om een onschuldig
drankje vraagt, als hij rijden moet.
Met hém gaan wij na de rit
gezellig wat drinken. Want zijn
„op uw gezondheid" is éérlijk ge
meend.
Publikatie van het
Verbond voor Veilig Verkeer.
Een schrijver, die de behoefte van zijn lezers aanvoelde!
Wie kent niet de wereldberoem
de verhalen van „De drie muske
tiers" en „De graaf van Monte
Christo"? Natuurlijk hebben we
er allen van gehoord of hebben
we deze boeken in één ruk uitge
lezen. Het zijn werken, die zon
der slag of stoot de wereld ver
overden en tot op de huidige dag
aantrekkingskracht op de lezers
uitoefenen.
Het zijn niet alleen deze wer
ken die Alexandre Dumas, de
schrijver, een grote naam bezorg
den, neen, er zijn er nog vele, te
veel om op te noemen, want Du
mas behoorde tot de zogenaamde
veelschrijvers en heeft in een pe
riode van ongeveer vierenveertig
jaren niet minder dan tweehon
derd en vijftig boeken, toneel
stukken, romans, reisbeschrijvin
gen, geschiedkundige verhalen
enz. geplubliceerd. Dit betekent
bijna zes werken per jaar, een bo
venmenselijke prestatie, die haast
niet te geloven is. De feiten doen
het ons aanvaarden.
Wat is de oorzaak
van zijn triomf
Hoe is het mogelijk, dat Dumas
tot een dergelijk wereldsucces is
gekomen? Zijn stijl van schrijven
is goed, doch stak niet met hoofd
en schouders boven die van zijn
tijdgenoten uit. Hier moeten wij
de oorzaak dus niet zoeken. Even
min was zijn werk van een geheel
nieuw genre, zodat dit het succes
zou kunnen verklaren. Neen, we
moeten de reden van zijn triomf
ergens anders zoeken en wel in
het feit, dat hij verhalen schreef
die precies pasten in de behoefte
van het publiek.
Hij bracht romantiek, avontuur
en spanning in een geniale com
binatie van historie en verzinsel,
doch zodanig dat een ieder haar
kon aanvaarden en als echt be
leefde. Hiertoe greep hij terug
naar een periode die nog vrij kort
achter hem lag, doch in wezen
hemelsbreed verschilde met zijn
tijd.
Juist omstreeks het midden van
de negentiende eeuw begon het
mensdom aan een geheel nieuw
tijdperk. De techniek begon zich
te ontwikkelen, de maatschappe
lijke sfeer werd koeler, reëler,
zakelijker en nuchterder dan voor
heen en diep in de mensenhar
ten wroette heimwee naar het
verleden, dat sfeervoller en ro
mantischer was. Misschien onbe
wust heeft Dumas met zijn ro
mantische en avontuurlijke ver
halen de juiste snaren weten te la
ten trillen en hiermede was zijn
succes geboren. Hij kreeg een
wereldnaam en verdiende schat
ten, die.hij weer even snel
verloor, zoals dat meestal gaat.
Wie was Dumas?
De geestelijke vader van „De
drie musketiers", was de zoon van
generaal Alexandre Dumas en
werd in 1803 geboren in het Fran
se dorpje Villers-Cotterets. Reeds
op jeugdige leeftijd verloor hij
zijn vader, en moeder Dumas
stond voor de moeilijke taak om
zichzelf en haar twee kinderen
in het leven te houden. Dat was
geen eenvoudige opgave in die
dagen. Maar het lukte de wedu
we Dumas en Alexandre werd zo
spoedig mogelijk als bediende op
een advocatenkantoor geplaatst,
opdat hij geld zou verdienen.
Dit werk was de jonge Dumas
echter in het geheel niet naar de
zin en thuis in zijn vrije tijd
schreef hij toneelstukken. Een
vriend van hem zou trachten zijn
werken in Parijs te plaatsen, doch
de jonge man keerde zoder geld
en zonder toneelstukken terug, hij
had ze verloren.
Dumas besloot zijn lot in eigen
hand te nemen en met nieuwe
werken toog hij in gezelschap van
een vriend naar Parijs. Praktisch
zonder geld en te voet kwamen
zij in Parijs aan. Daar zocht hij
een betrekking en wijdde zich
verder aan het schrijven van to
neelstukken.
Aanvankelijk had hij niet veel
succes, totdat hij op een goede
dag zijn toneelstuk „Henri III"
geplaatst kreeg. Met angst in zijn
hart zagen hij en zijn moeder, die
hij inmiddels naar Parijs had la
ten komen, de premiere tege
moet. Met dit stuk zou Dumas
vallen of staan. Hij kon gerust
zijn, het werd een daverend suc
ces en de naam Alexandre Dumas
was op aller lippen.
Ook romans.
Van dat moment af werkte Du
mas geheel voor zich zelf. Hij
deed niets anders dan schijven en
werkte soms zestien uren per dag
of meer. Voorlopig bleef het bij
toneelstukken, doch later ging hij
zich op romans toeleggen. Het
schijven van romans heeft hem
eigenlijk zijn grote wereldnaam
bezorgd. Het ging Dumas alles
vrij gemakkelijk af en dit moeten
we waarschijnlijk zoeken in het-
feit, dat zijn geestelijke instelling
ongeveer die van de gemiddelde
mens van zijn tijd was. Hij voel
de de behoeften gemakkelijk aan,
omdat hij dit te schrijven zelf als
een behoefte gevoelde. In 1844
verscheen zijn grootste successen,
de reeds genoemde „Drie muske
tiers" en „De graaf van Monte
Christo".
Dumas verdiende grote som
men geld en liet volgens eigen
ontwerp een groot buiten bou
wen, dat hij landhuis Monte
Christo noemde. Maar de auteur
kon niet met geld omgaan en dit
werd hem noodlottig. Als sneeuw
voor de zon verdween zijn vermo
gen en op zijn oude dag raakte
hij aan lager wal. Zijn zoon, ook
Alexandre geheten, liet zijn va
der niet in de steek en zorgde
voor hem tot zijn dood op 9 de
cember 1870. Deze zoon van Du
mas is trouwens ook een bekend
schrijver geworden. Hij was de
auteur van „La Dame Aux Camé-
lias", de opera „Traviata", „Demi
Monde" enz.
Toen de grote Alexandre stierf,
was het enige geld dat hij nog van
zichzelf bezat het twintig franc
stuk, dat hij bij zich droeg, toen
hij op twintigjarige leeftijd be
rooid met zijn vriend Parijs bin
nen kwam.
(Nadruk verboden).
Vrijwel iedereen die bij avond
met een gemotoriseerd voertuig
over de weg rijdt, wordt gecon
fronteerd met het verlichtings
probleem. Ofwel we hebben te
weinig zicht om met grote snel
heid te rijden, ofwel we hinderen
de tegemoetkomende weggebrui
kers, kortom onze verlichting is
verre van ideaal.
Weinig onderdelen van onze
motoren, scooters en automobie
len hebben gedurende hun ont
wikkeling zoveel problemen ge
kend als de verlichting. Zelfs op
't ogenblik, nu we echt wel mogen
vaststellen dat onze motorvoertui
gen een hoge graad van perfectie
hebben bereikt, is de verlichting
in sommige gevallen beslist nog
niet ideaal, al is er ook in dit op
zicht veel verbetering te bespeu-
Het verlichtingssysteem van ons
gemotoriseerde vervoer heeft een
dubbele functie. Enerzijds moe
ten de koplampen ons in staat
stellen in het donker te zien,
daarnaast hebben de voor- en ach
terverlichting nog de taak de wa
gen voor de overige weggebrui
kers zichtbaar te maken. Het gaat
hier dus om zien en gezien te
worden.
Vroeger, in de beginperiode van
de auto, vormde de verlichting
nog geen probleem, maar langza
merhand is dat wel het geval ge
worden. Eigenlijk is het begon
nen met het gebruiken van elek
trische verlichting, want toen trad
het probleem der verblinding op.
Twee maal twee.
Merkwaardig is, dat men bij
het oplossen van het verblindings-
vraagstuk oorspronkelijk gebruik
maakte van twee hoofdlampen
met twee zij-schijnwerpers, dus
een soortgelijk systeem als dat,
wat op de Amerikaanse en op en
kele Europese wagens in geper
fectioneerde vorm wordt toege
past.
De twee-draadsgloeilamp, die
in Duitsland ontwikkeld werd,
deed een stap in de goede rich
ting. Het vraagstuk van de ver
blinding kwam daarmee echter
pas goed naar voren. De oorzaak
daarvan moet echter niet in de
eerste plaats bij het systeem van
verlichting gezocht worden, doch
veeleer bij de instelling van de
koplampen. Bovendien waren de
uit Amerika afkomstige wagens
met een verlichtingssysteem uit
gerust, dat ook weer nadelen had
en, wat de verblinding van tegen
liggers betreft, verre van ideaal
bleek.
Hoewel er dus zowel van Eu
ropese als van Amerikaanse zijde
ernstig werd gestreefd naar het
vinden van een werkelijke oplos
sing, zou het nog vele jaren du
ren voordat wederom een stap in
de goede richting werd gezet.
A-symmetrische bundels.
Een verrassende oplossing werd
bereikt met het z.g. a-symmetri
sche dimlicht, waarbij in gedimde
toestand de rechter weghelft over
een grotere afstand verlicht is dan
de linker en waarbij verblinding
vrijwel uitgesloten is. Wellicht
nog slechts een tussen-fase tot
een volgende opnieuw verbeterd
systeem, maar ongetwijfeld de
belangrijkste ontwikkeling sinds
de elektrische automobielverlich
ting werd ingevoerd.
Toch blijken er ondanks perfec
te dimlichten nog addertjes onder
het gras te kunnen schuilen. Het
zal menig automobilist wel eens
overkomen zijn, dat hij ondanks
het feit, dat hij keurig met dim
licht reed, toch een boze tegen
ligger ontmoette die hevig met
zijn licht knipperde om ons dui
delijk te maken, dat wij hem ver
blindden. Natuurlijk waren wij
verwonderd en lieten de zaak zo
als hij was, want wij reden toch
met dimlicht, wat wilde die man
dan van ons?
Vuil doet verblinden.
In veel gevallen bleek echter,
dat we een tegenligger toch kun
nen verblinden, zelfs met schit
terend gedimde lichten. Wat blijkt
het geval te zijn? Als wij enige
tijd in slecht weer rijden, vormt
zich over de glazen van onze kop
lampen een grijs laagje vuil. Dat
vieze laagje houdt natuurlijk ten
eerste veel licht tegen, waardoor
we zelf minder goed zien, maar
het allerergste is wel, dat het on
ze prachtig gerichte dimbundel
breekt en ons licht maakt een ge
mene verblindende lawine licht.
De enige oplossing is, steeds
voordat u 's avonds gaat rijden,
even een lap over de glazen van
de koplampen te halen, zodat we
in ieder geval geen last kunnen
hebben van het vuil. Hierdoor
voorkomen we dat een (misschien
alle) tegenligger(s) verblind kun
nen worden.
We weten allemaal waarschijn
lijk uit eigen ervaring wat dit be
tekent. De automobilist ziet niets
meer en het is in veel gevallen
voorgekomen, dat dit heeft geleid
tot de grootste ongelukken, die ve
le mensen het leven kostten. Het
kan uw eigen leven zijn, of dat
van iemand die u lief is, of dat
van andere onschuldige wegge
bruikers. Neem uw maatregelen:
zorg voor de beste verlichting die
momenteel mogelijk is, en denkt
om het grijze laagje! Er staan
mensenlevens op het spel!
(Nadruk verboden).
Hoestdrank in tab let vorm. 95ct
Administratiekantoor
Voorstraat 7, Colijnsplaat
Telefoon 01199-268
dat het gipsverband uitgevonden
is door de Nederlander Ma-
thijsen in 1851?
dat Pieter Both de eerste gouver
neur-generaal is geweest van
ons voormalig Nederlands
Oost-Indië en jhr. mr. A. W.
L. Tjarda van Starkenborgh
Stachouwer de laatste?
dat een haring 10.000 tot 30.000
eieren legt?
dat de beroemde componist F.
Joseph Haydn eerst koorzan
ger is geweest?
dat de latijnse naam voor Zwit
serland Helvetia is, genoemd
naar de bewoners in de, oud
heid, de Helvetiërs?
dat de postzegel uitgevonden is
door Sir Rowland Hill?
dat runderen, paarden, varkens,
schapen en geiten ook tot de
huisdieren gerekend worden,
terwijl in andere landen zelfs
de kamelen, ezels en rendie
ren daartoe behoren?
dat het woord „humor" oorspron
kelijk „vecht" betekende en
pas later de betekenis kreeg
van geestigheid?
dat het slingeruurwerk werd uit
gevonden door de Neder
landse wis- en natuurkundige
Chr. Huygens?
dat de luchtband voor het eerst
werd gefabriceerd door J. B.
Dunlop in 1867?
dat het Ghördal langs de Jordaan
van het Meer van Genezareth
tot aan de Rode Zee het diep
ste dal van de aarde is? Het
ligt n.l. 394 m beneden de
zeespiegel.
dat Hongarije in de oudheid Pan-
nonië heette?
dat een werkbij slechts zeven we
ken oud wordt?
dat Robert Hooke, een Engels na
tuurkundige, het eerst ont
dekt heeft dat planten uit cel
len bestaan?
dat het Hebreeuwse woord Ho
sanna „Helpt toch!" bete
kent?
dat .de oppervlakte van Honkong
83 km2 bedraagt?
dat handlijnkunde de oudste van
waarzeggerij is en dat daar
in de bijbel Jesaja 49 16 al
sprake van is?
dat de grondslag voor de televi
sie reeds is gelegd door Paul
Nipkow in 1884, dat de eer
ste praktische resultaten zijn
verwezenlijkt door John Lo-
gie Baird in 1926 en dat de
B.B.C. in Engeland reeds in
1936 met een geregeld pro
gramma startte?
dat het Merwedekanaal van Am
sterdam naar de Rijn vroeger
de Keulse Vaart genoemd
werd?
dat de bekende generaal Van
Heutsz geboren werd in de
Drentse gemeente Coevor-
den?
dat de Koh-I-Noor een van de be
roemdste diamanten ter we
reld is en een van de stenen
is in de kroon van de Engelse
koningin?
dat de kolibri de kleinste vogelfa
milie ter wereld is? Men on
derscheidt 500 soorten,
waarvan de kleinste 5V2 cm
lang is.
dat de afstand van de aarde tot de
maan 384.403 km bedraagt en
de afstand aarde-zon onge
veer 149.480.000 km?
dat de Mount Everest, waarvan
men onlangs de top bereikte,
8882 m hoog is?
dat de schrijfmachine is uitgevon
den door de Amerikaan Ch.
L. Sholes in 1868?
dat de eerste krant in Peking ver
scheen omstreeks het jaar 400
en dat in Europa pas om
streeks 1605 een krant het
licht zag?
dat de totale oppervlakte van het
menselijk lichaam ongeveer
2 m2 bedraagt?