NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
I/Vilt H,
Pion vlei* heeft DE sehoenen
i
Belastingverlaging
op termijn
Ons tweede beroep
Dan**
I
I
J
I
I
I
I
I
I
I
i
I
handen
No. 3006
Zaterdag 24 september 1960
64e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622
Abonnementsprijs 2.50 per jaar Franco per post f 5.25 Advertenties 6 cent per mm
(Van onze financiële medew.)
Voor 'n
zuiver
wollen deken
i
JAAP DE JONGE - GOES
5!
De veel besproken en lang ver
beide belastingverlaging ligt voor
ons. Zij zal een bedrag van f 500
miljoen bedragen. Voor het groot
ste deel van ons volk zal zij aan
zienlijk zijn en voor de belang
rijkste belastingbetalers is zij ook
nog altijd de moeite waard wan
neer wij zien naar de absolute
cijfers.
Wij kunnen niet verwachten
dat de regering met één slag te
rug gaat van een volslagen over
dreven tarief naar een redelijke
heffing. Om de laatste te berei
ken zullen wij nog enig geduld
moeten oefenen.Voor de mees
te inkomsten genieters zal zij meer
dan 10 bedragen. Wij geven
enkele voorbeelden van de te ver
wachten vermindering.
Eerst uitstel, dan afstel?
Voortaan zullen ongehuwden
belasting moeten betalen als zij
f 1950.per jaar verdienen. Ge
huwden zonder kinderen begin
nen met een afdracht aan het rijk
bij een inkomen van f 2700.
echtparen met één kind beginnen
te betalen bij f 3300.inkomen
en met twee kinderen mag men
tot f 3990.verdienen voordat
het rijk zijn hand gaat ophouden.
Stellen wij het gemiddelde gezin
in Nederland f op een echtpaar
met twee kinderen, dan zal bij
het nieuwe tarief het inkomen
hoger dan plm. f 10.000.moe
ten zijn voordat er 10 °/o voor de
staat behoeft te worden gereser
veerd. Vergeleken hij hetgeen wij
nu moeten betalen is de vermin
dering zeer behoorlijk. Op dit
punt behoeft de kritiek niet ge
richt te worden.
De teleurstelling is een gevolg
van de lange wachttijd, die het
kabinet aan de verlaging ver
bindt. De invoering eerst per 1
juli 1961 betekent een uitstel, dat
misschien zelfs weer tot afstel
kan leiden! De reden daarvoor
geeft de overheid duidelijk aan.
Bestedingsbeperking.
Op dit moment is er sprake
van een zeer gunstig conjunctuur,
waarbij het volk de neiging ver
toont de consumptie op te voe
ren boven een aanvaardbaar peil,
terwijl zich nu reeds een schaars
te aan arbeidskracht openbaart.
De klok zou dan spoedig moe
ten worden teruggezet, zo meent
de regering. Daarom moet de mi
nister van financiën nog een jaar
de tijd hebben om de kat uit de
boom te kijken en dan zal de
beslissing vallen of de lastenver
mindering door kan gaan? Alleen
als de conjunctuur gaat afzwak
ken zullen wij er van profiteren.
Dan nemen echter de zorgen weer
toe om andere redenen, zodat in
feite van welvaartsvermeerdering
door rechtstreekse overheidsmaat
regelen geen sprake kan zijn.
Naar onze mening is het voe
ren van een anti-cyclische con-
junctuurpolitiek om de uiteenge
zette reden niet aanvaardbaar.
Daarvoor kan de inkomsten- en
loonbelasting, zoals zij thans be
staat, niet worden gehanteerd.
Eerst heeft minister Zijlstra voor
en na betoogd dat naar zijn me
ning de huidige belastingheffing
voor ons land te hoog is. Zij
schaadt de economische activiteit
en nu draagt zij plotseling weer
bij tot het handhaven van een
economisch evenwicht.
Teveel voogdij.
Het is principiëel onjuist het
verbruik te reguleren met de in
komsten- en loonbelasting. De re
gering kan zeggen dat er een on
redelijke inkomstenverdeling is,
zij kan van mening zijn dat de
staatsinkomsten hoger moeten zijn
en dat wij daarom belast moeten
worden, maar zij gaat o.i. te ver
als zij ons een deel inkomen ont
houdt omdat zij bang is dat wij
dat inkomen gaan besteden i.p.v.
besparen.
Laat zij ons dan een gedwon
gen spaarplan presenteren waar
bij de burgers althans in de toe
komst de beschikkingsmacht over
de vruchten van hun prestaties
behouden.
Wanneer de regering zou be
sluiten de belastingverlaging per
1 januari a.s. te doen ingaan, dan
zou zij daarmee politieke winst
boeken. Het zou de staatskas ten
hoogste f 250 miljoen gaan kos
ten, in werkelijkheid minder. Het
is nauwelijks te verwachten dat
dit gehele bedrag voor verbruik
zou worden aangewend.
Waar gaat het heen?
De hogere inkomensgenieters
wenden dit bedrag zonder meer
aan voor besparing en dan vloeit
er een deel aan belasting terug
naar de staat.
De lagere inkomenstrekkers
gaan ook meer sparen maar voe
ren ook het verbruik op. Dit
meer-verbruik zal zich niet rich
ten op eerste levensbehoeften
maar meer op duurzame en luxe
goederen, waarvan nu reeds een
behoorlijk percentage omzet- en
weeldebelasting wordt geheven.
Bovendien wendt een deel van de
bevolking zich tot de koop op af
betaling. Wil de regering vermij
den dat in deze sectoren de con
sumptie omhoog gaat, dan kan zij
de omzetbelasting verhogen en de
koop op afbetaling beperken.
Dan wordt tenminste de consu
ment getroffen op het moment
dat hij het consumptie-„kwaad"
begaat.
Nog één jaar boete.
De verlaging van de vermo
gensbelasting per 1 januari 1962
is eveneens een belofte op ter
mijn. Die verlaging zal het rijk
f 30 miljoen kosten en het is niet
te verwachten dat onze staat
bankroet zal gaan wanneer de
schatkist een jaar eerder die in
komsten ontbeert. Het uitstel
daarvan is niet anders dan een
politieke zet om de vertegen
woordigers der niet bezitters de
wind uit de zeilen te nemen. Nog
passender zou het geweest zijn als
nu de hele vermogensbelasting
zou zijn afgeschaft, want de ver
mogensvorming behoort niet be
straft doch aangemoedigd te wor
den (zie de spaaracties).
De economische wetenschap,
waarin minister Zijlstra geen
vreemde is, zou het kabinet kun
nen vertellen dat de marginale
waarde van f 500 miljoen gulden
in handen van de burgers hoger
is dan in handen van de staat,
i zodat met elk uitstel van de ver
laging een economische verspil
ling optreedt.
Ondanks de gunst der tijden en
de tegen de conjunctuur gerichte
belastingpolitiek zal er met de ko
mende begroting nog een tekort
zijn van f 539 miljoen in plaats
van een overschot. Dit moge de
volksvertegenwoordiging tot de
overtuiging brengen, dat naarma
te de middelen ruimer vloeien
ook de uitgaven hoger worden ge
steld. En daarom is er alle reden
om de belastingverlaging per 1 ja
nuari 1961 te doen ingaan om van
de daaraan verbonden admini
stratieve voordelen nog maar te
zwijgen.
drs. HERMES.
(Nadruk verboden)
Zonder dat wij het misschien
zelf weten, hebbéïi wij er alle
maal een tweede beroep bij. Wij
zijn allemaal op z'n tijd WEGGE
BRUIKER.
Al zitten we (gelukkig) niet al
lemaal en iedere dag in auto's of
op motorfietsen en scooters, tot
de benenwagen of de (brom)fiets
nemen we vrijwel elke dag onze
toevlucht. De moderne mens
wordt min of meer geboren als
weggebruiker tegen wil en dank.
Voor zover wij niet in het kleu
ter- of A.O.W.-stadium van ons
leven verkeren, is die uitoefening
van ons tweede beroep een stuk
je van onze dagtaak geworden.
Op onze dagelijkse weg. Naar
kantoor. Naar school. Naar de
winkel, de post, het laboratorium,
de cliënt, de patiëntPlus
alles weer in omgekeerde rich
ting: naar huis. De dagelijkse weg
is een deel van ons leven. Het is
goed zich dit te realiseren, nu de
meeste vakanties tot het verle
den behoren en voor velen van
ons het alledaagse leven weer is
begonnen.
Dat tweede beroep is overi
gens tegenwoordig geen peule
schilletje. Een goed weggebrui
ker zijn is nog iets anders dan
heelhuids door het verkeer weten
te laveren. Er zijn nog te velen,
die voor hun tweede beroep wei
nig of geen interesse hebben, het
als een noodzakelijk kwaad be
schouwen of zich van de beteke
nis van het weggebruikerschap
nauwelijks bewust zijn. Die de
dagelijkse weg zien als een chro
nisch weerkerende hindernis, die
je met zo min mogelijk inspan
ning en een minimurti aan tijds-
verlies in je dagprogramma moet
zien in te lassen.
Ieder beroep wil geleerd zijn.
Ook ons tweede beroep. Wij be
ijveren ons voor boekhouddiplo-
ma's, middenstandsexamens en
doktersbullen. Zij brengen ons ho
ger op de maatschappelijke lad
der. Maar realiseren wij ons wel
dat wij bij de uitoefening van ons
tweede beroep door gemis aan
„vakkennis", tact en zelfbeheer
sing van diezelfde maatschappe
lijke ladder kunnen tuimelen en
daarbij onszelf, ons gezin èn an
deren in het ongeluk kunnen stor
ten?
Ook in ons tweede beroep heb
ben wij dag in dag uit gelegen
heid te tonen wat wij waard zijn.
Dat wij ons ook beheersen. Niet
wanneer wij op een dreun alle
voorrangsregels kunnen opzeg
gen, maar ze in de praktijk nooit
of alleen als het ons schikt toe
passen. Maar wèl wanneer wij
op onze dagelijkse weg in het
verkeer begrip tonen voor ander
mans rechten en andermans te
kortkomingen en de daarbij ont
stane situaties met verstand en
kennis van de spelregels weten
op te lossen. Laten wij ons daar
om iedere dag weer, voordat wij
ons op (dagelijkse) weg begeven
voornemen, ons tweede beroep
bewust en serieus uit te oefenen,
als hing ons leven er van af. Dat
hangt het trouwens ook!
Publikatie van het
Verbond voor Veilig Verkeer.
datverscheidene zeeroversben
den in de Chinese Zee ge
leid worden door vrouwen?
De knappe Chun Lo You
voert zelfs het bevel over
een vloot van 22 schepen.
dat..de ontlading in een elektri
sche vonk ongeveer één mil
joenste seconde duurt?
dater in de Himalaya de mees
te neerslag valt? Er zijn be
paalde omstandigheden,
waardoor de neerslag hier
veel hoger is dan in andere
gebieden op aarde. Zij be
draagt meer dan 400 cm
per jaar.
dat..een jachtluipaard, zoals ze
veel bij de jacht in India
worden gebruikt, een snel
heid kan halen van bijna
100 kilometer per uur en
hierbij sprongen maakt van
5 tot 6 meter?
datde naam Argentinië, afge
leid is van argentum (zilver)
dat men er dacht te vinden
en dat de ontdekker van het
land, de Spanjaard Juan
Diaz de Solis, door de in
boorlingen aldaar werd op
gegeten?
dat..er in de Verenigde Staten
van Amerika een enorm gro
te magneet is vervaardigd,
die zo sterk is, dat men hem
nauwelijks kan passeren
vanwege de aantrekking
van de spijkers in de
schoenzolen
dat. .het bekende stoolwapen de
bajonet, die men voorop het
geweer plaatst, in het jaar
1640 te Bayonne werd uit
gevonden? Hiervan is ook
de naam afgeleid.
dat., de lommerd, de bekende
bank van lening, aan zijn
naam komt doordat dit be
drijf in de middeleeuwen
voor een groot deel uitge
oefend werd door Lombar
den, een bekende volks
groep?
dat..de hoofdstad van Hongarije
Boedapest, ontstaan is uit
de samenvoeging van het
dat. .de cobra- en de brilslang
dezelfde zijn? Zij kan de
huid achter de kop uitzet
ten en hierop is dan deze
bekende zogenaamde bril te
zien.
dat. .de langste tunnel in Europa
niet een van de grote Zwit
serse of Italiaanse spoor
wegtunnels is, maar de tun
nel van de Londense on
dergrondse spoorweg name
lijk die van het traject Mor-
den-East Finchley, welke
een lengte heeft van ruim
27 kilometer?
dat. .de piano uitgevonden werd
in het jaar 1711 en wel door
een zekere Christofori?
datuw voorvaderen in de mid
deleeuwen alleen schild
knaap konden worden als
zij vrij geboren waren en de
leeftijd van 14 jaar hadden
bereikt? Ridder konden zij
pas worden, wanneer de
leeftijd van 21 jaar was be
reikt.
datde sabel van oosterse oor
sprong is en pas in de 14de
eeuw in het westen in ge
bruik kwam? Voodien ge
bruikte men hier het
zwaard, dat aan twee kan
ten scherp was.
dat. .Babyion omringd was door
muren, die 50 meter hoog
waren en waarin zich 100
poorten bevonden?
dat. .men vroeger in de oude tijd
de purperen verfkleur ver
kreeg uit slakken, een soort
die ook wel in ons land
voorkomt? Aangezien de
kleur niet lichtecht was en
de verf bovendien nog een
onaangename lucht ver
spreidde, vervaardigt men
deze kleur tegenwoordig uit
andere sloffen.
(Nadruk verboden).
Hongaarse plaatsje Boeda,
op de rechteroever van de
Donau en het Duitse plaats
je Pest op de linkeroever?
MAMPA.r
ruw of schraal
HAMEA-GELEIIT"be,ic|l
I
Van het totaal aantal schoolkinderen.die in 1955-1957
door verkeersongevallen om het leven kwamen.was.,..
f
i
t
1
t
<s»
t
X
f
Ca. 50% van de 1_ 14jarige verkeersslachtoffers
wordt aangereden dooreen vrachtauto
V
<«X'C~X"X~X"X-**x-x»x-xk-C"Xk-**-x«x»x»x«x~x«x «x-t-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-
De scholen zijn weer begonnen. Duizenden kinderen leggen weer de dage
lijkse weg af van huis naar school en van school naar huis. Het Verbond
voor Veilig Verkeer doet een dringend beroep op alle weggebruikers in
Nederland, de jonge levens te beschermen door extra voorzichtigheid te
betrachten overal en altijd waar kinderen op of bij de rijweg zijn.
I
X
X
9
Y
I
I
i
i
i
I
f
I
I
Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES