NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD I/Vilt H, Pion vlei* heeft DE sehoenen i Belastingverlaging op termijn Ons tweede beroep Dan** I I J I I I I I I I i I handen No. 3006 Zaterdag 24 september 1960 64e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs 2.50 per jaar Franco per post f 5.25 Advertenties 6 cent per mm (Van onze financiële medew.) Voor 'n zuiver wollen deken i JAAP DE JONGE - GOES 5! De veel besproken en lang ver beide belastingverlaging ligt voor ons. Zij zal een bedrag van f 500 miljoen bedragen. Voor het groot ste deel van ons volk zal zij aan zienlijk zijn en voor de belang rijkste belastingbetalers is zij ook nog altijd de moeite waard wan neer wij zien naar de absolute cijfers. Wij kunnen niet verwachten dat de regering met één slag te rug gaat van een volslagen over dreven tarief naar een redelijke heffing. Om de laatste te berei ken zullen wij nog enig geduld moeten oefenen.Voor de mees te inkomsten genieters zal zij meer dan 10 bedragen. Wij geven enkele voorbeelden van de te ver wachten vermindering. Eerst uitstel, dan afstel? Voortaan zullen ongehuwden belasting moeten betalen als zij f 1950.per jaar verdienen. Ge huwden zonder kinderen begin nen met een afdracht aan het rijk bij een inkomen van f 2700. echtparen met één kind beginnen te betalen bij f 3300.inkomen en met twee kinderen mag men tot f 3990.verdienen voordat het rijk zijn hand gaat ophouden. Stellen wij het gemiddelde gezin in Nederland f op een echtpaar met twee kinderen, dan zal bij het nieuwe tarief het inkomen hoger dan plm. f 10.000.moe ten zijn voordat er 10 °/o voor de staat behoeft te worden gereser veerd. Vergeleken hij hetgeen wij nu moeten betalen is de vermin dering zeer behoorlijk. Op dit punt behoeft de kritiek niet ge richt te worden. De teleurstelling is een gevolg van de lange wachttijd, die het kabinet aan de verlaging ver bindt. De invoering eerst per 1 juli 1961 betekent een uitstel, dat misschien zelfs weer tot afstel kan leiden! De reden daarvoor geeft de overheid duidelijk aan. Bestedingsbeperking. Op dit moment is er sprake van een zeer gunstig conjunctuur, waarbij het volk de neiging ver toont de consumptie op te voe ren boven een aanvaardbaar peil, terwijl zich nu reeds een schaars te aan arbeidskracht openbaart. De klok zou dan spoedig moe ten worden teruggezet, zo meent de regering. Daarom moet de mi nister van financiën nog een jaar de tijd hebben om de kat uit de boom te kijken en dan zal de beslissing vallen of de lastenver mindering door kan gaan? Alleen als de conjunctuur gaat afzwak ken zullen wij er van profiteren. Dan nemen echter de zorgen weer toe om andere redenen, zodat in feite van welvaartsvermeerdering door rechtstreekse overheidsmaat regelen geen sprake kan zijn. Naar onze mening is het voe ren van een anti-cyclische con- junctuurpolitiek om de uiteenge zette reden niet aanvaardbaar. Daarvoor kan de inkomsten- en loonbelasting, zoals zij thans be staat, niet worden gehanteerd. Eerst heeft minister Zijlstra voor en na betoogd dat naar zijn me ning de huidige belastingheffing voor ons land te hoog is. Zij schaadt de economische activiteit en nu draagt zij plotseling weer bij tot het handhaven van een economisch evenwicht. Teveel voogdij. Het is principiëel onjuist het verbruik te reguleren met de in komsten- en loonbelasting. De re gering kan zeggen dat er een on redelijke inkomstenverdeling is, zij kan van mening zijn dat de staatsinkomsten hoger moeten zijn en dat wij daarom belast moeten worden, maar zij gaat o.i. te ver als zij ons een deel inkomen ont houdt omdat zij bang is dat wij dat inkomen gaan besteden i.p.v. besparen. Laat zij ons dan een gedwon gen spaarplan presenteren waar bij de burgers althans in de toe komst de beschikkingsmacht over de vruchten van hun prestaties behouden. Wanneer de regering zou be sluiten de belastingverlaging per 1 januari a.s. te doen ingaan, dan zou zij daarmee politieke winst boeken. Het zou de staatskas ten hoogste f 250 miljoen gaan kos ten, in werkelijkheid minder. Het is nauwelijks te verwachten dat dit gehele bedrag voor verbruik zou worden aangewend. Waar gaat het heen? De hogere inkomensgenieters wenden dit bedrag zonder meer aan voor besparing en dan vloeit er een deel aan belasting terug naar de staat. De lagere inkomenstrekkers gaan ook meer sparen maar voe ren ook het verbruik op. Dit meer-verbruik zal zich niet rich ten op eerste levensbehoeften maar meer op duurzame en luxe goederen, waarvan nu reeds een behoorlijk percentage omzet- en weeldebelasting wordt geheven. Bovendien wendt een deel van de bevolking zich tot de koop op af betaling. Wil de regering vermij den dat in deze sectoren de con sumptie omhoog gaat, dan kan zij de omzetbelasting verhogen en de koop op afbetaling beperken. Dan wordt tenminste de consu ment getroffen op het moment dat hij het consumptie-„kwaad" begaat. Nog één jaar boete. De verlaging van de vermo gensbelasting per 1 januari 1962 is eveneens een belofte op ter mijn. Die verlaging zal het rijk f 30 miljoen kosten en het is niet te verwachten dat onze staat bankroet zal gaan wanneer de schatkist een jaar eerder die in komsten ontbeert. Het uitstel daarvan is niet anders dan een politieke zet om de vertegen woordigers der niet bezitters de wind uit de zeilen te nemen. Nog passender zou het geweest zijn als nu de hele vermogensbelasting zou zijn afgeschaft, want de ver mogensvorming behoort niet be straft doch aangemoedigd te wor den (zie de spaaracties). De economische wetenschap, waarin minister Zijlstra geen vreemde is, zou het kabinet kun nen vertellen dat de marginale waarde van f 500 miljoen gulden in handen van de burgers hoger is dan in handen van de staat, i zodat met elk uitstel van de ver laging een economische verspil ling optreedt. Ondanks de gunst der tijden en de tegen de conjunctuur gerichte belastingpolitiek zal er met de ko mende begroting nog een tekort zijn van f 539 miljoen in plaats van een overschot. Dit moge de volksvertegenwoordiging tot de overtuiging brengen, dat naarma te de middelen ruimer vloeien ook de uitgaven hoger worden ge steld. En daarom is er alle reden om de belastingverlaging per 1 ja nuari 1961 te doen ingaan om van de daaraan verbonden admini stratieve voordelen nog maar te zwijgen. drs. HERMES. (Nadruk verboden) Zonder dat wij het misschien zelf weten, hebbéïi wij er alle maal een tweede beroep bij. Wij zijn allemaal op z'n tijd WEGGE BRUIKER. Al zitten we (gelukkig) niet al lemaal en iedere dag in auto's of op motorfietsen en scooters, tot de benenwagen of de (brom)fiets nemen we vrijwel elke dag onze toevlucht. De moderne mens wordt min of meer geboren als weggebruiker tegen wil en dank. Voor zover wij niet in het kleu ter- of A.O.W.-stadium van ons leven verkeren, is die uitoefening van ons tweede beroep een stuk je van onze dagtaak geworden. Op onze dagelijkse weg. Naar kantoor. Naar school. Naar de winkel, de post, het laboratorium, de cliënt, de patiëntPlus alles weer in omgekeerde rich ting: naar huis. De dagelijkse weg is een deel van ons leven. Het is goed zich dit te realiseren, nu de meeste vakanties tot het verle den behoren en voor velen van ons het alledaagse leven weer is begonnen. Dat tweede beroep is overi gens tegenwoordig geen peule schilletje. Een goed weggebrui ker zijn is nog iets anders dan heelhuids door het verkeer weten te laveren. Er zijn nog te velen, die voor hun tweede beroep wei nig of geen interesse hebben, het als een noodzakelijk kwaad be schouwen of zich van de beteke nis van het weggebruikerschap nauwelijks bewust zijn. Die de dagelijkse weg zien als een chro nisch weerkerende hindernis, die je met zo min mogelijk inspan ning en een minimurti aan tijds- verlies in je dagprogramma moet zien in te lassen. Ieder beroep wil geleerd zijn. Ook ons tweede beroep. Wij be ijveren ons voor boekhouddiplo- ma's, middenstandsexamens en doktersbullen. Zij brengen ons ho ger op de maatschappelijke lad der. Maar realiseren wij ons wel dat wij bij de uitoefening van ons tweede beroep door gemis aan „vakkennis", tact en zelfbeheer sing van diezelfde maatschappe lijke ladder kunnen tuimelen en daarbij onszelf, ons gezin èn an deren in het ongeluk kunnen stor ten? Ook in ons tweede beroep heb ben wij dag in dag uit gelegen heid te tonen wat wij waard zijn. Dat wij ons ook beheersen. Niet wanneer wij op een dreun alle voorrangsregels kunnen opzeg gen, maar ze in de praktijk nooit of alleen als het ons schikt toe passen. Maar wèl wanneer wij op onze dagelijkse weg in het verkeer begrip tonen voor ander mans rechten en andermans te kortkomingen en de daarbij ont stane situaties met verstand en kennis van de spelregels weten op te lossen. Laten wij ons daar om iedere dag weer, voordat wij ons op (dagelijkse) weg begeven voornemen, ons tweede beroep bewust en serieus uit te oefenen, als hing ons leven er van af. Dat hangt het trouwens ook! Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. datverscheidene zeeroversben den in de Chinese Zee ge leid worden door vrouwen? De knappe Chun Lo You voert zelfs het bevel over een vloot van 22 schepen. dat..de ontlading in een elektri sche vonk ongeveer één mil joenste seconde duurt? dater in de Himalaya de mees te neerslag valt? Er zijn be paalde omstandigheden, waardoor de neerslag hier veel hoger is dan in andere gebieden op aarde. Zij be draagt meer dan 400 cm per jaar. dat..een jachtluipaard, zoals ze veel bij de jacht in India worden gebruikt, een snel heid kan halen van bijna 100 kilometer per uur en hierbij sprongen maakt van 5 tot 6 meter? datde naam Argentinië, afge leid is van argentum (zilver) dat men er dacht te vinden en dat de ontdekker van het land, de Spanjaard Juan Diaz de Solis, door de in boorlingen aldaar werd op gegeten? dat..er in de Verenigde Staten van Amerika een enorm gro te magneet is vervaardigd, die zo sterk is, dat men hem nauwelijks kan passeren vanwege de aantrekking van de spijkers in de schoenzolen dat. .het bekende stoolwapen de bajonet, die men voorop het geweer plaatst, in het jaar 1640 te Bayonne werd uit gevonden? Hiervan is ook de naam afgeleid. dat., de lommerd, de bekende bank van lening, aan zijn naam komt doordat dit be drijf in de middeleeuwen voor een groot deel uitge oefend werd door Lombar den, een bekende volks groep? dat..de hoofdstad van Hongarije Boedapest, ontstaan is uit de samenvoeging van het dat. .de cobra- en de brilslang dezelfde zijn? Zij kan de huid achter de kop uitzet ten en hierop is dan deze bekende zogenaamde bril te zien. dat. .de langste tunnel in Europa niet een van de grote Zwit serse of Italiaanse spoor wegtunnels is, maar de tun nel van de Londense on dergrondse spoorweg name lijk die van het traject Mor- den-East Finchley, welke een lengte heeft van ruim 27 kilometer? dat. .de piano uitgevonden werd in het jaar 1711 en wel door een zekere Christofori? datuw voorvaderen in de mid deleeuwen alleen schild knaap konden worden als zij vrij geboren waren en de leeftijd van 14 jaar hadden bereikt? Ridder konden zij pas worden, wanneer de leeftijd van 21 jaar was be reikt. datde sabel van oosterse oor sprong is en pas in de 14de eeuw in het westen in ge bruik kwam? Voodien ge bruikte men hier het zwaard, dat aan twee kan ten scherp was. dat. .Babyion omringd was door muren, die 50 meter hoog waren en waarin zich 100 poorten bevonden? dat. .men vroeger in de oude tijd de purperen verfkleur ver kreeg uit slakken, een soort die ook wel in ons land voorkomt? Aangezien de kleur niet lichtecht was en de verf bovendien nog een onaangename lucht ver spreidde, vervaardigt men deze kleur tegenwoordig uit andere sloffen. (Nadruk verboden). Hongaarse plaatsje Boeda, op de rechteroever van de Donau en het Duitse plaats je Pest op de linkeroever? MAMPA.r ruw of schraal HAMEA-GELEIIT"be,ic|l I Van het totaal aantal schoolkinderen.die in 1955-1957 door verkeersongevallen om het leven kwamen.was.,.. f i t 1 t <s» t X f Ca. 50% van de 1_ 14jarige verkeersslachtoffers wordt aangereden dooreen vrachtauto V <«X'C~X"X~X"X-**x-x»x-xk-C"Xk-**-x«x»x»x«x~x«x «x-t-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x- De scholen zijn weer begonnen. Duizenden kinderen leggen weer de dage lijkse weg af van huis naar school en van school naar huis. Het Verbond voor Veilig Verkeer doet een dringend beroep op alle weggebruikers in Nederland, de jonge levens te beschermen door extra voorzichtigheid te betrachten overal en altijd waar kinderen op of bij de rijweg zijn. I X X 9 Y I I i i i I f I I Ganzepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1960 | | pagina 1