ra. Itw rijwielhersteller is goedkoper c/an L he{ ziekenhuis De mooiste herinnering van uw/ vakantie houdt u met foto's Elke minuut waakt een toren over de vliegende mensheid Verboncl voor veilig verkeer i i De ouderdomswet 1919 A.s. zaterdag 13 augustus STRANDFEESTJE aau de duinen te Kamperland Forten bouw Kinderspelen Zondagdienst artsen Zondag a.s. doen dienst dokter Maas en dokter Bruynzeel. PREDIKBEURTEN voor zondag 7 aug. 1960 Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat 10 uur de heer Louwerse en 2.30 uur ds. Koelman uit Bantega (Fr.). Ned. Herv. Kerk Kats 2 uur ds. Lindeboom en 6 uur ds. Koole. Ned. Herv. Kerk Geersdijk 10 uur ds. Koole, bed. H. Doop en 2.30 uur de heer Kraak. Ned. Herv. Kerk Kortgene 10 en 2.30 uur ds. Van Dam. Ned. Herv. Kerk Wissenkerke 10 uur de heer Kraak en 2.30 uur ds. Koole, bed. H. Doop. Ned. Herv. Kerk Kamperland 9.30 en 2.30 uur ds. Postma. Ger. Kerk Wissenkerke 10 en 2.30 uur ds. A. C. Scherpe- nisse te Barendrecht. Ger. Kerk Kamperland 9.30 en 2.30 uur ds. H. Scholing te Columburg. Ger. Kerk Geersdijk 10 en 2.30 uur ds. Van Aller. Ger. Gem. Kamperland 9.30, 2.30 en 6 uur leesdienst. Ger. Gem. Kortgene 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. BURGERLIJKE STAND Kortgene Geboren: 1 juli. Matthijs Abra ham Leendert, z.v. J. Tazelaar en M. W. Bouwense. 4 juli Pieternel- la Jacomina Jacoba, d.v. J. Breu- re en A. M. Israël. 6 juli Wilhel- mina Jozina, d.v. J. Geelhoed en L. H. Snoep. 8 juli Johanna Her- mina Antoinette, d.v. A. de Lan ge en J. N. Platschorre. 10 juli Bert Onno, z.v. P. de Buck en D. Brouwer. 24 juli Cornelis Pieter, z.v. N. Filius en M. W. Kramer. Ondertrouwd: Marinus Meulen- berg, 24 jr. te Ierseke en Bastiana Clement, 23 jr. Getrouwd: Marinus Meulen- berg, 24 jr. te Ierseke en Bastiana Clement, 23 jr. Overleden: 6 juli Wilhelmina C. van de Linde, 85 jr., vrouw van C. J. van Damme. 15 juli Tona Verburg, 82 jr., weduwe van J. Hoogerheide. Rinus Meulenberg Annie Clement danken namens wederzijdse ouders allen voor de belang stelling voor en bij hun hu welijk ondervonden. Ook de heren autobezit ters voor het belangeloos be schikbaar stellen van hun au to. Kats, augustus 1960. Algemene kennisgeving Heden overleed, nog onverwacht, onze lie ve vrouw en moeder, behuwd- en grootmoe der, mevrouw Susanna Verburg - Verlinde, op de leeftijd van 79 jaar en 6 maanden. Colijnsplaat: Adr. Verburg. Zierikzee: D. Verburg. J. Verburg - Visser. Goes: W. L. Harthoorn. A. Harthoorn - Verburg. Colijnsplaat: J. Verburg. L. Verburg - van der Weele. en kleinkinderen. Colijnsplaat, 2 augustus 1960. De begrafenis heeft plaats gehad j.l. vrij- dag. Alles op fotogebied is verkrijgbaar bij Boekhandel MARKUSSE Wissenkerke Heden overleed, onze zorgzame man, vader, be huwd-, groot- en overgrootvader, de heer Janus Koenraad Krijger, op de leeftijd van 73 jaar. Goes: C. Krijger - Strijd. A. M. Cartledge-Krijger. A. Cartledge. Alan. Den Haag: J. S. v.d. Weert - Krijger. J. C. v.d. Weert. Coby en Janet. Goes: C. W. Hopmans-Borgo. G. F. M. Hopmans. Monica. Goes, 4 augustus 1960. Beestenmarkt 18. De begrafenis zal plaats vinden op maandag 8 aug. a.s., op de Algemene begraafplaats te Goes. Vertrek vanaf het sterfhuis om 14.15 uur. Liever geen toespraken. Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis, ten huize Beestenmarkt 18. Ieder, die medeleven heeft betoond, tijdens de ziekte en na het overlijden van onze geliefde zuster en tante M. C. Flikweert - van der Maas, zeggen wij hartelijk dank. Fam. Van der Maas. Kamperland, augustus 1960. Nieuwstraat 18. Voor de vele blijken van belangstelling en medeleven, ontvangen na het plotseling overlijden van mijn geliefde man en der kinderen zorgza me vader, betuig ik, mede namens mijn kinderen, mijn oprechte dank. Wed. P. Reijnhoudt - De Bruine. Kamperland, augustus 1960. Veerweg 80. 1500 ingewikkelde berekeningen per dag (van onze verslaggever). Schiphol (P P) Een Elec- tra cirkelt boven Schiphol. De landingslichten spelen over de baan. De gezagvoerder heeft zelf de stuurknuppel in handen geno men. Zijn gezicht staat strak. Het vliegtuig moet wachten. Beneden ons wenkt het licht van Schiphol. Dan komt het sein van de ver keerstoren: „All clear". „All clear" zegt ook de piloot. Zijn ogen tas ten langs de instrumenten. Het toestel daalt. De landingsbaan stormt op ons af. De motoren ja gen het toestel voort. Dan een schok, even maar, direkt daarop geven de motoren tegenkracht. Het toestel mindert vaart. Met een sierlijke boog rijdt het naar het platform. De trap wordt aan haakt. Eén voor één komen de passagiers naar buiten. We zijn weer thuis. De onzichtbare loods. Vliegen blijft altijd nog een e- nigszins wonderlijke bezigheid. Een voorwerp van aanzienlijke zwaarte vliegt onverhinderd in de lucht. Hoe gewoon het ook ge worden is, het blijft een enorme prestatie van het menselijke ver nuft dat dit mogelijk is geworden. Met een snelheid van 200 mijl per uur stormden we door de lucht. Voortdurend klonken de signalen van de verkeersleiding op Schiphol door de luidspreker in de cockpit. Telkens werden de gegevens van de vlucht gecorri geerd en doorgegeven. We vliegen op het ogenblik in de luchtweg amber 6, zei de ge zagvoerder, en vervolgde ter ver duidelijking: „Nederland kent vijf luchtwegen waardoor het ver keer plaatsvindt. Ieder toestel wordt op een bepaalde hoogte door deze wegen gedirigeerd. Om botsingen te voorkomen met an dere vliegtuigen moet het zich voortdurend melden. Dreigt er gevaar, dan wordt het door de verkeersleiding hoger of lager ge dirigeerd". Op dat moment klonk weer de stem van de verkeersleider door de radio. De gezagvoerder luister de even en veranderde toen van hoogte. „We moeten uitwijken voor het vliegtuig uit Parijs". Wij keken naar buiten, maar nergens is iets te zien. „U hoeft niet te zwaaien" lachte de piloot. „We zullen het heus niet zien". De onzichtbare draad. Hoe is het mogelijk, dat de ver keersleiders van de vliegvelden bij dit drukke luchtverkeer elk toestel als het ware aan een rag fijne draad vasthouden? Als we na de perfecte landing de ver keerstoren beklimmen, wordt een tipje van deze sluier opgelicht. Het vliegtuig geeft voortdu rend zijn positie op, en aan de hand hiervan worden snel bere keningen gemaakt. Het kan voor komen dat een tegenligger zich in dezelfde baan bevindt, zodat een botsing dreigt. De algemene verkeersleiding, die over de ver schillende vluchtgegevens be schikt, grijpt dan in door het na derende en het vertrekkende vliegtuig op verschillende hoog ten te laten vliegen. Zonder de minste stoornis voor de reizigers passeren de toestellen dan elkaar. Dezer dagen is daarvoor een au tomatisch verkeersregelingssy steem in gebruik genomen, dat steunt op een elektronische re kenmachine, die aan de hand van de positie der vaste bakens en vliegvelden en de klim- en daal snelheid van de verschillende vliegtuigtypen, windrichting en windsnelheid voor bepaalde ver trek- of overvliegtijden, hoogte en koers onmiddellijk de aankomst tijden en hoogten boven ieder der bakens afdrukt. De handen vrij. In opperste verbazing staren wij naar de computer, die in on gelooflijk snel tempo de stroken uitbraakt, waar vroeger het men selijk brein en de snelste mannen hand voortdurend mee bezet wa ren. Als ze al tijd kregen om een berekening uit te voeren, want bij de noodzakelijke afwijkingen van een berekend vliegplan kun nen zoveel mogelijkheden optre den, dat geen mens in staat was tijdig de uitkomsten op te leveren. Een 1500 berekeningen per dag door dit elektronisch brein. De verkeersleiders hebben han den en hersens vrijgekregen voor het observeren, combineren en deduceren van het verkeersbord, waarop het gehele verkeer in alle secties van de luchtwegen van mi nuut tot minuut wordt bijgehou den. Het kan nog sneller. Voor niets gaat (helaas) alleen de zon op. Het is .betalen" geblazen bij alles u>at we doen. Bij de een wat meer, bij de ander wat minder. Kies - als het om het verkeer gaat - de goedkoopste weg. Zorg dat uw trouwe pets in prima conditie is. Want heus, het is waar wat Veilig -Ver keer smannetje Wouter Wegwijs zegt: „Uw rijwielhersteller is goedkoper dan het ziekenhuis". „Een tweede fase van SATGO is thans in ontwikkeling en zal o- ver ongeveer 2 jaar te Schiphol worden geïntroduceerd. Deze fa se omvat het automatiseren van de „flight progress board", zodat wij hier de zo snel berekende vluchtgegevens automatisch ge presenteerd krijgen". Aldus ver telt ons de verkeersleider. „Bovendien is dit apparatuur in staat de bijzonderheden van de verschillende vluchten met elkaar te vergelijken en te signaleren waar en wanneer zich in het ver keer conflictsituaties zouden kun nen ontwikkelen indien door de verkeersleider geen corrigerende instructies zouden worden gege ven. Een derde stap, die langere tijd in beslag zal nemen, is de ontwik keling van een rekenmachine die snel uitrekent welke weg men het vliegtuig dient te laten volgen om een door de machine ontdekt botsingsgevaar te voorkomen". „Dus de radar is daar niet eens meer nodig?" veronderstellen wij. „O, jawel! Veel positiemeldin gen zijn gebaseerd op radar-ob servaties en als toekomstige ont wikkeling staat zelfs het direct invoeren van radargegevens in de computer voor ogen, waarmede zou worden bereikt, dat het beeld niet alleen bij het passeren van bakens wordt ververst, doch bijv. elke 10 seconden aan de hand van de ontvangen radarecho's." De algemene verkeersleiding van de Rijksluchtvaartdienst heeft een wereldprimeur ter beschik king gekregen. (Nadruk verboden). Rijksingezetenen en voorts ook Nederlanders die geen rijksinge zetenen zijn (deze laatste onder bepaalde voorwaarden) kunnen bij de Sociale Verzekeringsbank een vrijwillige ouderdomspen sioenverzekering sluiten. Hiervoor moet betrokkene zich wenden tot de Raad van Arbeid. Voor het sluiten van een zodani ge verzekering gelden geen be perkende bepalingen ten aanzien van financiële welstand e.d. Het rijk is zonder enig voorbehoud aansprakelijk voor alle uitkerin gen. Hierop weid ons onlangs ge wezen door een onzer abonnees, die er aan toevoegde, dat hij ge hoord had, dat ook ten aanzien Van deze „v.o.v." de bepaling gold; dat bij het tegelijkertijd ge nieten van deze uitkering en een algemeen ouderdomspensioen (a.o.w.) van het vrijwillig pensioen een zeker deel zou worden ge kort, zoals dit ook het geval is met de (overige) overheidspen- sioenen, waarop tot 80 voor dit doel gekort kan worden. Wij begrijpen de gedachtegang van deze abonnee wel, maar kon den hem er op wijzen, dat het hier niet gaat om een „overheids- pensioen" en dat de beperkende bepalingen zoals deze bestaan in de a.o.w. buiten beschouwing blijven. De mogelijkheden. Zoals vermoedelijk bekend is, kan men zich bij de v.o.v. verze keren voor een pensioen van f 15.- tot f 90.per maand, ingaande op een der leeftijden van het 55ste tot het 65ste jaar, met de bepaling dat bij overlijden vóór de pensioenleeftijd een restitutie van premie zal plaats vinden; of van een pensioen van f 15.tot f 90.per maand, ingaande even eens op een der hierboven ge noemde leeftijden, zonder resti tutie van premie bij overlijden vóór de pensioenleeftijd. Deze beiden genoemde verze keringen geven, bij volledige pre miebetaling, bovendien recht op een uitkering van f 100.bij o- verlijden, mits dit overlijden niet plaats heeft binnen 3 jaar na de dag, waarop de verzekering is in gegaan. Het recht op deze uitkering duurt voort tijdens het genot van het verzekerde pensioen. Kinde ren van elke leeftijd kunnen even eens verzekerd worden. Weduwen en weduwnaars. Ook kan men zich verzekeren van een weduwen- of weduw naarspensioen van f 1.tot f 10.- per week. Deze verzekering kan worden gesloten door één der echtgenoten vóór het 60ste jaar ten gunste van de andere, uit te keren na het overlijden van de verzekerde. Hierbij geldt echter een wachttijd van 3 jaar, waar binnen geen recht op pensioen kan ontstaan, behalve wanneer het overlijden het gevolg is van een ongeval, dat de verzekerde na het aangaan der verzekering is overkomen. Deze verzekering kan echter alleen door rijksinge zetenen worden afgesloten. Het pensioen gaat in op de eer ste dag van de maand, waarin het recht op pensioen ontstaat en wordt uitbetaald in maandelijkse termijnen door een postkantoor of door overschrijving op een gi rorekening, spaarbank of bankre kening, al naar gelang men ver zoekt. De premie hangt af van het verzekerde bedrag, leeftijd en ge slacht. Bij betaling der premie o- ver langere termijn dan een maand bestaat recht op premie reductie die niet onbelangrijk is. Extra voordelen. De premie voor de lijfrentever zekering mag bij berekeningen van het belastbaar inkomen ge heel of gedeeltelijk op het z.g. onzuivere inkomen in mindering worden gebracht. Dit geldt even eens voor de loonbelastingplich- tigen. Premiebetaling geschiedt aan de Raad van Arbeid. Onder bepaalde voorwaarden kan de premiebetaling worden beëindigd waarbij het pensioen- bedrag of de som ineens wordt vastgesteld naar rato men recht heeft bij het bereiken van de pen sioenleeftijd. Eveneens kan onder bepaalde voorwaarden een be ëindigde verzekering worden her steld, als dit geschiedt binnen een jaar na het tijdvak waarover voor het laatst premie is betaald. Dit is in het kort de gang van zaken bij deze verzekering waar bij wij er nog eens uitdrukkelijk op wijzen, dat onder geen beding j korting op de verzekeringssom zal plaats hebben als men gelijk tijdig algemeen ouderdomspen sioen geniet. (Nadruk verbodei voor volwassenen en kinderen aanvang 10 uur Keuring 2 uur aanvang 3 nur Nadere inlichtingen bij de V.V.V. - heren G. P. Leendertse, Jac. Mol en Joh. Remijnse

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1960 | | pagina 2