ra.
Itw rijwielhersteller
is goedkoper c/an
L he{ ziekenhuis
De mooiste
herinnering van uw/
vakantie houdt u
met foto's
Elke
minuut
waakt
een toren
over de vliegende mensheid
Verboncl voor veilig verkeer
i
i
De
ouderdomswet
1919
A.s. zaterdag
13 augustus
STRANDFEESTJE
aau de duinen
te Kamperland
Forten bouw
Kinderspelen
Zondagdienst artsen
Zondag a.s. doen dienst dokter
Maas en dokter Bruynzeel.
PREDIKBEURTEN
voor zondag 7 aug. 1960
Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat
10 uur de heer Louwerse en 2.30
uur ds. Koelman uit Bantega (Fr.).
Ned. Herv. Kerk Kats
2 uur ds. Lindeboom en 6 uur ds.
Koole.
Ned. Herv. Kerk Geersdijk
10 uur ds. Koole, bed. H. Doop en
2.30 uur de heer Kraak.
Ned. Herv. Kerk Kortgene
10 en 2.30 uur ds. Van Dam.
Ned. Herv. Kerk Wissenkerke
10 uur de heer Kraak en 2.30 uur
ds. Koole, bed. H. Doop.
Ned. Herv. Kerk Kamperland
9.30 en 2.30 uur ds. Postma.
Ger. Kerk Wissenkerke
10 en 2.30 uur ds. A. C. Scherpe-
nisse te Barendrecht.
Ger. Kerk Kamperland
9.30 en 2.30 uur ds. H. Scholing
te Columburg.
Ger. Kerk Geersdijk
10 en 2.30 uur ds. Van Aller.
Ger. Gem. Kamperland
9.30, 2.30 en 6 uur leesdienst.
Ger. Gem. Kortgene
10, 2.30 en 6 uur leesdienst.
BURGERLIJKE STAND
Kortgene
Geboren: 1 juli. Matthijs Abra
ham Leendert, z.v. J. Tazelaar en
M. W. Bouwense. 4 juli Pieternel-
la Jacomina Jacoba, d.v. J. Breu-
re en A. M. Israël. 6 juli Wilhel-
mina Jozina, d.v. J. Geelhoed en
L. H. Snoep. 8 juli Johanna Her-
mina Antoinette, d.v. A. de Lan
ge en J. N. Platschorre. 10 juli
Bert Onno, z.v. P. de Buck en D.
Brouwer. 24 juli Cornelis Pieter,
z.v. N. Filius en M. W. Kramer.
Ondertrouwd: Marinus Meulen-
berg, 24 jr. te Ierseke en Bastiana
Clement, 23 jr.
Getrouwd: Marinus Meulen-
berg, 24 jr. te Ierseke en Bastiana
Clement, 23 jr.
Overleden: 6 juli Wilhelmina
C. van de Linde, 85 jr., vrouw van
C. J. van Damme. 15 juli Tona
Verburg, 82 jr., weduwe van J.
Hoogerheide.
Rinus Meulenberg
Annie Clement
danken namens wederzijdse
ouders allen voor de belang
stelling voor en bij hun hu
welijk ondervonden.
Ook de heren autobezit
ters voor het belangeloos be
schikbaar stellen van hun au
to.
Kats, augustus 1960.
Algemene
kennisgeving
Heden overleed, nog
onverwacht, onze lie
ve vrouw en moeder,
behuwd- en grootmoe
der, mevrouw
Susanna
Verburg - Verlinde,
op de leeftijd van 79
jaar en 6 maanden.
Colijnsplaat:
Adr. Verburg.
Zierikzee:
D. Verburg.
J. Verburg - Visser.
Goes:
W. L. Harthoorn.
A. Harthoorn -
Verburg.
Colijnsplaat:
J. Verburg.
L. Verburg -
van der Weele.
en kleinkinderen.
Colijnsplaat,
2 augustus 1960.
De begrafenis heeft
plaats gehad j.l. vrij-
dag.
Alles op fotogebied
is verkrijgbaar bij
Boekhandel
MARKUSSE
Wissenkerke
Heden overleed, onze zorgzame man, vader, be
huwd-, groot- en overgrootvader, de heer
Janus Koenraad Krijger,
op de leeftijd van 73 jaar.
Goes:
C. Krijger - Strijd.
A. M. Cartledge-Krijger.
A. Cartledge.
Alan.
Den Haag:
J. S. v.d. Weert - Krijger.
J. C. v.d. Weert.
Coby en Janet.
Goes:
C. W. Hopmans-Borgo.
G. F. M. Hopmans.
Monica.
Goes, 4 augustus 1960.
Beestenmarkt 18.
De begrafenis zal plaats vinden op maandag 8 aug.
a.s., op de Algemene begraafplaats te Goes.
Vertrek vanaf het sterfhuis om 14.15 uur.
Liever geen toespraken.
Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis, ten
huize Beestenmarkt 18.
Ieder, die medeleven heeft
betoond, tijdens de ziekte en
na het overlijden van onze
geliefde zuster en tante
M. C. Flikweert -
van der Maas,
zeggen wij hartelijk dank.
Fam. Van der Maas.
Kamperland, augustus 1960.
Nieuwstraat 18.
Voor de vele blijken van
belangstelling en medeleven,
ontvangen na het plotseling
overlijden van mijn geliefde
man en der kinderen zorgza
me vader, betuig ik, mede
namens mijn kinderen, mijn
oprechte dank.
Wed. P. Reijnhoudt -
De Bruine.
Kamperland, augustus 1960.
Veerweg 80.
1500 ingewikkelde berekeningen per dag
(van onze verslaggever).
Schiphol (P P) Een Elec-
tra cirkelt boven Schiphol. De
landingslichten spelen over de
baan. De gezagvoerder heeft zelf
de stuurknuppel in handen geno
men. Zijn gezicht staat strak. Het
vliegtuig moet wachten. Beneden
ons wenkt het licht van Schiphol.
Dan komt het sein van de ver
keerstoren: „All clear". „All clear"
zegt ook de piloot. Zijn ogen tas
ten langs de instrumenten. Het
toestel daalt. De landingsbaan
stormt op ons af. De motoren ja
gen het toestel voort. Dan een
schok, even maar, direkt daarop
geven de motoren tegenkracht.
Het toestel mindert vaart. Met
een sierlijke boog rijdt het naar
het platform. De trap wordt aan
haakt. Eén voor één komen de
passagiers naar buiten. We zijn
weer thuis.
De onzichtbare loods.
Vliegen blijft altijd nog een e-
nigszins wonderlijke bezigheid.
Een voorwerp van aanzienlijke
zwaarte vliegt onverhinderd in
de lucht. Hoe gewoon het ook ge
worden is, het blijft een enorme
prestatie van het menselijke ver
nuft dat dit mogelijk is geworden.
Met een snelheid van 200 mijl
per uur stormden we door de
lucht. Voortdurend klonken de
signalen van de verkeersleiding
op Schiphol door de luidspreker
in de cockpit. Telkens werden de
gegevens van de vlucht gecorri
geerd en doorgegeven.
We vliegen op het ogenblik in
de luchtweg amber 6, zei de ge
zagvoerder, en vervolgde ter ver
duidelijking: „Nederland kent
vijf luchtwegen waardoor het ver
keer plaatsvindt. Ieder toestel
wordt op een bepaalde hoogte
door deze wegen gedirigeerd. Om
botsingen te voorkomen met an
dere vliegtuigen moet het zich
voortdurend melden. Dreigt er
gevaar, dan wordt het door de
verkeersleiding hoger of lager ge
dirigeerd".
Op dat moment klonk weer de
stem van de verkeersleider door
de radio. De gezagvoerder luister
de even en veranderde toen van
hoogte. „We moeten uitwijken
voor het vliegtuig uit Parijs". Wij
keken naar buiten, maar nergens
is iets te zien. „U hoeft niet te
zwaaien" lachte de piloot. „We
zullen het heus niet zien".
De onzichtbare draad.
Hoe is het mogelijk, dat de ver
keersleiders van de vliegvelden
bij dit drukke luchtverkeer elk
toestel als het ware aan een rag
fijne draad vasthouden? Als we
na de perfecte landing de ver
keerstoren beklimmen, wordt een
tipje van deze sluier opgelicht.
Het vliegtuig geeft voortdu
rend zijn positie op, en aan de
hand hiervan worden snel bere
keningen gemaakt. Het kan voor
komen dat een tegenligger zich
in dezelfde baan bevindt, zodat
een botsing dreigt. De algemene
verkeersleiding, die over de ver
schillende vluchtgegevens be
schikt, grijpt dan in door het na
derende en het vertrekkende
vliegtuig op verschillende hoog
ten te laten vliegen. Zonder de
minste stoornis voor de reizigers
passeren de toestellen dan elkaar.
Dezer dagen is daarvoor een au
tomatisch verkeersregelingssy
steem in gebruik genomen, dat
steunt op een elektronische re
kenmachine, die aan de hand van
de positie der vaste bakens en
vliegvelden en de klim- en daal
snelheid van de verschillende
vliegtuigtypen, windrichting en
windsnelheid voor bepaalde ver
trek- of overvliegtijden, hoogte en
koers onmiddellijk de aankomst
tijden en hoogten boven ieder der
bakens afdrukt.
De handen vrij.
In opperste verbazing staren
wij naar de computer, die in on
gelooflijk snel tempo de stroken
uitbraakt, waar vroeger het men
selijk brein en de snelste mannen
hand voortdurend mee bezet wa
ren. Als ze al tijd kregen om een
berekening uit te voeren, want
bij de noodzakelijke afwijkingen
van een berekend vliegplan kun
nen zoveel mogelijkheden optre
den, dat geen mens in staat was
tijdig de uitkomsten op te leveren.
Een 1500 berekeningen per
dag door dit elektronisch brein.
De verkeersleiders hebben han
den en hersens vrijgekregen voor
het observeren, combineren en
deduceren van het verkeersbord,
waarop het gehele verkeer in alle
secties van de luchtwegen van mi
nuut tot minuut wordt bijgehou
den.
Het kan nog sneller.
Voor niets gaat (helaas) alleen de zon op. Het is .betalen" geblazen
bij alles u>at we doen. Bij de een wat meer, bij de ander wat minder.
Kies - als het om het verkeer gaat - de goedkoopste weg. Zorg dat uw
trouwe pets in prima conditie is. Want heus, het is waar wat Veilig -Ver
keer smannetje Wouter Wegwijs zegt:
„Uw rijwielhersteller is goedkoper dan het ziekenhuis".
„Een tweede fase van SATGO
is thans in ontwikkeling en zal o-
ver ongeveer 2 jaar te Schiphol
worden geïntroduceerd. Deze fa
se omvat het automatiseren van
de „flight progress board", zodat
wij hier de zo snel berekende
vluchtgegevens automatisch ge
presenteerd krijgen". Aldus ver
telt ons de verkeersleider.
„Bovendien is dit apparatuur in
staat de bijzonderheden van de
verschillende vluchten met elkaar
te vergelijken en te signaleren
waar en wanneer zich in het ver
keer conflictsituaties zouden kun
nen ontwikkelen indien door de
verkeersleider geen corrigerende
instructies zouden worden gege
ven.
Een derde stap, die langere tijd
in beslag zal nemen, is de ontwik
keling van een rekenmachine die
snel uitrekent welke weg men het
vliegtuig dient te laten volgen om
een door de machine ontdekt
botsingsgevaar te voorkomen".
„Dus de radar is daar niet eens
meer nodig?" veronderstellen wij.
„O, jawel! Veel positiemeldin
gen zijn gebaseerd op radar-ob
servaties en als toekomstige ont
wikkeling staat zelfs het direct
invoeren van radargegevens in de
computer voor ogen, waarmede
zou worden bereikt, dat het beeld
niet alleen bij het passeren van
bakens wordt ververst, doch bijv.
elke 10 seconden aan de hand
van de ontvangen radarecho's."
De algemene verkeersleiding
van de Rijksluchtvaartdienst heeft
een wereldprimeur ter beschik
king gekregen.
(Nadruk verboden).
Rijksingezetenen en voorts ook
Nederlanders die geen rijksinge
zetenen zijn (deze laatste onder
bepaalde voorwaarden) kunnen
bij de Sociale Verzekeringsbank
een vrijwillige ouderdomspen
sioenverzekering sluiten.
Hiervoor moet betrokkene zich
wenden tot de Raad van Arbeid.
Voor het sluiten van een zodani
ge verzekering gelden geen be
perkende bepalingen ten aanzien
van financiële welstand e.d. Het
rijk is zonder enig voorbehoud
aansprakelijk voor alle uitkerin
gen.
Hierop weid ons onlangs ge
wezen door een onzer abonnees,
die er aan toevoegde, dat hij ge
hoord had, dat ook ten aanzien
Van deze „v.o.v." de bepaling
gold; dat bij het tegelijkertijd ge
nieten van deze uitkering en een
algemeen ouderdomspensioen
(a.o.w.) van het vrijwillig pensioen
een zeker deel zou worden ge
kort, zoals dit ook het geval is
met de (overige) overheidspen-
sioenen, waarop tot 80 voor
dit doel gekort kan worden.
Wij begrijpen de gedachtegang
van deze abonnee wel, maar kon
den hem er op wijzen, dat het
hier niet gaat om een „overheids-
pensioen" en dat de beperkende
bepalingen zoals deze bestaan in
de a.o.w. buiten beschouwing
blijven.
De mogelijkheden.
Zoals vermoedelijk bekend is,
kan men zich bij de v.o.v. verze
keren voor een pensioen van f 15.-
tot f 90.per maand, ingaande
op een der leeftijden van het
55ste tot het 65ste jaar, met de
bepaling dat bij overlijden vóór
de pensioenleeftijd een restitutie
van premie zal plaats vinden; of
van een pensioen van f 15.tot
f 90.per maand, ingaande even
eens op een der hierboven ge
noemde leeftijden, zonder resti
tutie van premie bij overlijden
vóór de pensioenleeftijd.
Deze beiden genoemde verze
keringen geven, bij volledige pre
miebetaling, bovendien recht op
een uitkering van f 100.bij o-
verlijden, mits dit overlijden niet
plaats heeft binnen 3 jaar na de
dag, waarop de verzekering is in
gegaan.
Het recht op deze uitkering
duurt voort tijdens het genot van
het verzekerde pensioen. Kinde
ren van elke leeftijd kunnen even
eens verzekerd worden.
Weduwen en weduwnaars.
Ook kan men zich verzekeren
van een weduwen- of weduw
naarspensioen van f 1.tot f 10.-
per week. Deze verzekering kan
worden gesloten door één der
echtgenoten vóór het 60ste jaar
ten gunste van de andere, uit te
keren na het overlijden van de
verzekerde. Hierbij geldt echter
een wachttijd van 3 jaar, waar
binnen geen recht op pensioen
kan ontstaan, behalve wanneer
het overlijden het gevolg is van
een ongeval, dat de verzekerde
na het aangaan der verzekering
is overkomen. Deze verzekering
kan echter alleen door rijksinge
zetenen worden afgesloten.
Het pensioen gaat in op de eer
ste dag van de maand, waarin
het recht op pensioen ontstaat en
wordt uitbetaald in maandelijkse
termijnen door een postkantoor
of door overschrijving op een gi
rorekening, spaarbank of bankre
kening, al naar gelang men ver
zoekt.
De premie hangt af van het
verzekerde bedrag, leeftijd en ge
slacht. Bij betaling der premie o-
ver langere termijn dan een
maand bestaat recht op premie
reductie die niet onbelangrijk is.
Extra voordelen.
De premie voor de lijfrentever
zekering mag bij berekeningen
van het belastbaar inkomen ge
heel of gedeeltelijk op het z.g.
onzuivere inkomen in mindering
worden gebracht. Dit geldt even
eens voor de loonbelastingplich-
tigen. Premiebetaling geschiedt
aan de Raad van Arbeid.
Onder bepaalde voorwaarden
kan de premiebetaling worden
beëindigd waarbij het pensioen-
bedrag of de som ineens wordt
vastgesteld naar rato men recht
heeft bij het bereiken van de pen
sioenleeftijd. Eveneens kan onder
bepaalde voorwaarden een be
ëindigde verzekering worden her
steld, als dit geschiedt binnen een
jaar na het tijdvak waarover voor
het laatst premie is betaald.
Dit is in het kort de gang van
zaken bij deze verzekering waar
bij wij er nog eens uitdrukkelijk
op wijzen, dat onder geen beding
j korting op de verzekeringssom
zal plaats hebben als men gelijk
tijdig algemeen ouderdomspen
sioen geniet.
(Nadruk verbodei
voor volwassenen en kinderen
aanvang 10 uur
Keuring 2 uur
aanvang 3 nur
Nadere inlichtingen bij de V.V.V. - heren
G. P. Leendertse, Jac. Mol en Joh. Remijnse