NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Gewone burgers E/VNK JE MIEE ven op luchtbanden PI oiivier heeft DE schoenen VA laar het DELFTS BLAUW geboren w/ordt Verdrinken in zee met en zonder zon No. 2998 Zaterdag 30 juli 1960 63e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post I 5.25 Advertenties 6 cent per mm Vrijdag 5 augustus hoopt prinses Irene haar 21 ste verjaardag te vieren. Dit is wel een zeer belangrijke dag voor hare koninklijke hoogheid, want over het algemeen wordt deze leeftijd als de overgang naar de volwassenheid beschouwd. Zij is onze tweede prinses die nu volwassen is. Ou deren onder ons zullen zich ongetwijfeld nog haar geboorte herinneren, die een eenentwintig jaar gele den plaats vond onder nogal dreigende omstandighe den. Helaas hielden wij onze kleine prinses slechts kort in ons midden en toen zij na de oorlog weer in ons land terugkeerde, was ze inmiddels bijna zes jaar geworden. Wij hopen echter, dat zoiets zich niet meer zal her halen en dat onze prinses nog vele jaren in gezond heid en voorspoed beschoren mogen zijn. Reeds drie eeuwen lang handhaaft zich een fraai handwerk (Van onze verslaggever) DELFT (P P) In het schil dersatelier van „De Porceleyne Fles", Delfts oudste aardewerk fabriek, heerst een doodse stilte. Met recht zou men kunnen zeg gen, dat het vallen van een speld een luidruchtig lawaai betekent, een lawaai, dat de schilders zou kunnen afleiden van hun artistie ke arbeid, waarop zij zich volko men concentreren. Een aantal jongelui werkt hier uiterst nauwgezet aan hun werk stukken en zelfs door ons binnen komen laten zij zich niet afleiden. Nauwkeurig kijkend naar het model of de foto, of hun fantasie de vrije loop latend, brengen zij op de borden en vazen de zwart uitvloeiende penseelstreken aan, die straks gedurende het bakken tot het decor zullen worden van wat voor buitenstaanders het „delfts blauw" is. Voor de buitenstaanders, want in de fabriek van de „Porceleyne Fles" wordt nooit over „delfts blauw" gesproken, maar geldt al leen de uitdrukking „blauw delfts", dit in .tegenstelling tot het wit delfts aardewerk en ande re kleuren. Terwijl wij onze ogen de kost geven, vertelt onze leidsman ons het een en ander over „De Porce leyne Fles" en naarmate wij daar meer over horen, groeit onze be langstelling en blijven wij soms verbaasd staan kijken naar al de pracht en praal om ons heen. „De Porceleyne Fles" heeft een zeer rijke historie, want in 1953 vierde zij haar driehonderdjarig bestaan. Zij werd ten tijde van de grote keramische bloei in Delft gesticht door David van de Pyet in 1653. Delft telde in deze dagen onge veer 30 pottebakkerijen, maar en dit is zeker de grootste ver dienste van de diverse eigenaars „De Porceleyne Fles" is de eni ge fabriek, die zich tot heden heeft kunnen handhaven, ondanks de grote en dikwijls zeer zware moeilijkheden in de loop van de ze drie eeuwen en de concurren tie, o.a. van het Engelse aarde werk en het Franse en Duitse por- celein, die de Delftse aardewerk industrie zoveel schade toebracht. Door zich aan te passen aan de moderne techniek heeft men zich echter een vaste afzet verworven en neemt men thans een monopo lie-positie in. Chinese inspiratie. Het was het prachtige Chinese porcelein, dat de Delftse potte- bakkers in de 17de eeuw inspi reerde tot een verfijning van de techniek, die ook met aardewerk goede resultaten gaf. Joost Thooft, een jong Delfts ingenieur, blies de traditie van de Delftse Plateel bakkers nieuw leven in. Onder zijn leiding hervatte „De Porce leyne Fles" op een nieuwe basis de vervaardiging van het met de hand geschilderde blauw delfts aardewerk, waarbij de oude Cor- nelis Tulk de leermeester van een nieuw corps jonge schilders werd. Als artistiek adviseur werd de medewerking verkregen van A. Ie Comte, die aan de polytechni sche school (de huidige Techni sche Hogeschool) decoratieve kunst doceerde. Spoedig asso- cieërde Tooft zich met A. La- bouchere, die door ziekte van Tooft reeds na enkele jaren de lei ding alleen op zich moest nemen en de fabriek tot grote bloei wist te brengen. In de prachtige showroom be zichtigen wij de produkten, die door „De Porceleyne Fles" wor den vervaardigd, want het is niet alleen het „blauwe delfts", dat de fabriek verlaat. Ook herinne ringstegels, wand- en vloertegels, alsmede bouwkeramiek en vuur vaste stenen voor de ovenbouw. Afzonderlijk van dit alles staat het „oude" aardewerk. Oud delfts en Willem III. Een antieke kast trekt onze aan dacht en wanneer wij daarin kij ken, vertelt onze gastheer ons hoe koning Willem III in 1887 deze collectie oud delfts aan „De Por celeyne Fles" schonk, als blijk van zijn waardering en belangstel ling voor de herleving van het ou de handwerk. Deze collectie bleek voor schilders ook een gloedvolle bron van inspiratie en menig kun stenaar want dat zijn zij onge twijfeld heeft inspiratie gevon den in een van de geschonken stukken en schitterende resulta ten bereikt. In de andere toonzaal vinden wij collecties wit delfts, het Py- nacker-aardewerk, terwijl ook de invloed van „moderne" kunst in produkten van jonge medewer kers merkbaar is. Grillige schilde ringen op borden en vazen in pa relmoerachtige tint geven de pro dukten een prachtige weerschijn en zijn een lust voor het oog. Het Picasso-achtige doet een leek niet vreemd aan, want ook dit aarde werk heeft een eigen bijzondere attractie. In de bakkerij. Met een laatste blik op de prachtige kruiswegstatie, de inge legde vloer en de magnifieke re liëfwerken betreden wij de bak kerij en bemerken nu direct de verandering van sfeer. Hier geen doodse stilte, hier geen pracht en praal, maar de noeste arbeid van de arbeiders, die in gipsvormen de grijze, brei-achtige massa gie ten of op de draaischijven met klonten witachtige, uit Engeland afkomstige klei de vormen ma ken, waarop straks de schilders de decors aanbrengen. Behalve over vakkennis moeten de draaiers zeer zeker over een kunstzinnige aanleg beschikken, want onder hun handen groeit de klei uit tot een pul, schaal of vaas, die straks, wie weet waar, op ta fel zal tronen als een bewijs van gestage arbeid. Na het gieten of het draaien worden de verkregen vormen ge bakken, waarna ze door de schil ders met de hand worden be schilderd. Hiervoor wordt een spe ciale verf gebruikt, die op het aar dewerk een zwarte kleur achter laat, maar, nadat het voorwerp in het glazuurbad is gedoopt en ten tweede male in ovens van een straatlengte lang is gebakken, blauw wordt. Na afkoeling is het blauw delfts aardewerk dan ge reed. Opleiding en praktijk. Nog verhit van het staan bij de ovens, waarin dag en nacht de wagens met het aardewerk, dat in vuurvaste dozen (z.g. cassettes) is verpakt, worden binnengereden, vernemen wij iets over de vorming van de jonge schilders. Een vijfjarige opleiding op de tekenacademie waarborgt, dat de fabriek de beschikking krijgt over uitstekende krachten, terwijl daar naast een langdurige opleiding op de schildersateliers de jonge lui hiertoe behoort ook een aantal meisjes tot volwaardige krachten voor het bedrijf maakt. Gemiddeld genomen kan men zeggen, dat zij na 5-10 jaar hun Het zijn geen nieuwe autoban den waar men in drijft, het zijn geen nieuwe fietsbanden die op vernuftige wijze om het lichaam worden gedraaid! Welnee, het zijn doorgaans waardeloze on dingen, die door weggebruikers als ondeugdelijk zijn verklaard, maar dat schijnt er allemaal niets toe te doen. In do Loaioto .ja.rA.n ai/ij kennis mogen maken met de nieu we modegril die men het beste kan aanduiden met de benaming, drijven op luchtbanden. Speciaal voor mensen die de zwemkunst niet machtig zijn, schijnt dit gedoe buitengewoon boeiend te wezen. Over de geva ren er van wordt blijkbaar niet nagedacht. Moeizaam opgelapt. En daar drijven we dan: dames en heren, meisjes en jongens in kanalen, grachten, plassen en ri vieren op een oude, wat opgeka lefaterde band. Is het een won der dat het water nog meer slacht offers eist dan het wegverkeer, wanneer het eens een paar dagen achtereen mooi weer is? Bij een spiksplinternieuwe band kan er al plotseling lucht ontwij ken doordat er een gaatje in ge komen is of omdat het ventiel los is gegaan. Toch gaat men met oude, moeizaam opgelapte, ban den ver van de wallekant liggen drijven met gezichten van: „heb- j e-mi j-wel-gezien Wat er met de geplakte lekken gebeurt door de aanraking met het water, daarover maken de drij vers zich blijkbaar helemaal niet druk. Of de kleefstof van de op geplakte stukken in de brandende zon niet zacht wordt met alle ge volgen van dien, schijnt helemaal vak tot in de puntjes verstaan en prachtige werkstukken afleveren. Pronkstukken, die door de glan zende fluweelachtige glazuur van elke imitatie zijn te onderschei den, ook voor de leek. Maar de leek zal, wanneer hij met de diverse produkten van deze bloeiende industrie gecon fronteerd wordt, niet gemakkelijk een keuze kunnen maken uit al het prachtige aardewerk, dat „De Porceleyne Fles", de enige fa briek, die het echte blauw delfts aardewerk vervaardigd, biedt. (Nadruk verboden). niet interessant te zijn. Zo komen wê aan een toenemend aantal dodelijke ongelukken, want in ons land zijn er nog steeds heel wat volwassenen en nog heel wat kinderen die niet kunnen zwem men. Een beetje lek. Een ander treurig verschijnsel Daar ziet men personen die ont dekt of van anderen afgekeken hebben dat er op luchtbedden zo mooi gedreven kan worden. Deze luchtbeddenrage is zeker even gevaarlijk als het spelen met zwembanden. Zelfs als men een geoefend zwemmer is, kan men met zo'n ding ongemerkt te ver in zee geraken. Door de vele onbekende stro mingen is iemand afgedreven voor hij 't weet. Hoe moet een mens dan op eigen kracht het strand weer bereiken? In vele ge vallen is dat niet meer mogelijk en dan moet er gewacht worden tot er een boot in zee is gebracht om de luchtbedvaarder te hulp te komen. Maar afgezien van dit afdrij ven: ook luchtbedden hebben een ventiel (dat niet op de aanraking met zeewater is berekend) met al le gevaren van dien. Luchtbedden kunnen bovendien „een beetje lek" zijn en langzaam leeglopen: dat is geen plezierige gewaarwording als je veel te ver in zee bent. Doe dat dus niet met die lucht bedden. Vind dat geen „reuze goeie mop". Er kan aan het strand immers toch wel plezier gemaakt worden. Dr. H. M. Scalongne. (Nadruk verboden). Bent u ook maar „gewone burgers", Zoals in de politie-taal? Dan maakt u niet als persmuskieten Over een mug een groot kabaal. Dan laat u zich gerust aftuigen En doet u niet als de chauffeur, Die met zijn zere duim nog knokte, Kersvers gekneusd tussen zijn deur. Dan zal geen televisie-venster Uw aangelaat ook laten zien; Dan wordt u niet met een blauw oogje Geïnterviewd nog bovendien. Nee, nou niet generaliseren, Blijf even nuchter als het kan: Het aanzien van ons korps politie Wordt niet bepaald door éne man. Ook zelfs niet door een commissaris Die zich eens even kennen laat, En over u, gewone burgers, Als over makke schapen praat. Politie kun je niet ontberen, Maar ga in Mokkum flink opzij En waag het niet te protesteren rlnr». 01- ollü/j Kij" Na een dag cel in onze hoofdstad Komt op uw klacht een stoer rapport, Waarin de waarheid hoogstwaarschijnlijk Autoritair verdoezeld wordt. Het onrecht kan niet blijven doorgaan, Al steekt het in een uniform, Al vallen er dan harde woorden En loopt de Hermandad weer storm. Het hoeft beslist niet zo te wezen Dat waarheid nergens herberg vindt, Omdat de kleine schrijfmachine Het toch van gummistokken wint! Jaap Mijnderwijk. (Nadruk verboden). Aan de Landbouwhuishoudschool werden bevorderd van de le naar de 2e klas primaire cursus de vol gende leerlingen: Lenie Bouwense, Colijnsplaat; Marie Bouwense, Kats; Ineke Din- gemanse, Colijnsplaat; Ina Dour- leijn, Wissenkerke; Marietje Hak- kert, Wissenkerke; Nelleke PIoo- gerheide, Wissenkerke; Mineke Karreman, Colijnsplaat; Willie van Maldegem, Kortgene; Wilma Meulenberg, Kortgene; Ankie van der Moere, Kortgene; Ineke Ne- lisse, Kamperland; Jacomien Priester, Kamperland; Basje Schip pers, Colijnsplaat; Ineke Verhuist, Geersdijk; Sanke Verlinde, "Vvisse- kerke; Rietje Vermeule, Kamper land; Lenie Verwev, Colijnsplaat; Trudie Vink, Colijnsplaat; Greet van der Weele, Colijnsplaat. CHR. ULO. WISSENKERKE Op de examens voor het Mulo diploma slaagden voor: B en middenstand Jan Sinke en Johan Geelhoed te Colijnsplaat. Diploma B Sannie Slotema en Kees Versluijs te Wissenkerke. Diploma A met middenstand Betty de Visser, Iman de Visser, Jan Luyk, Piet Geelhoed en W. de Kam allen Kamperland en He- leen de Schipper te Wissenkerke. Diploma A Mien de Kam en Marie de Smit te Kamperland, Jaap Leendertse, Geersdijk, Corrie de Moor en Leyda Flipse te Wis senkerke. In Breda slaagde op 25 juli j.l. de heer J. W. P. Cornelissen voor hoofdakte B. Hoeveel malen gebeurt het niet, dat we bij een verjaardag of hu welijk of een schriftelijke geluk wens sturen en dat de ontvangen de partij niet de moeite neemt om de ontvangst daarvan te bevesti gen, laat staan ons te bedanken! Het is een vervelende nonchalan ce, waarbij niet eens sprake is van opzet, die ons noodzaakt de bloe menhandelaar of de post of ie mand anders te wantrouwen. Is het bloemstuk dan werkelijk wel bezorgd? Is het cadeau afgele verd of misschien door de bood schappenjongen verduisterd? Is de brief of is dat gelukstelegram niet aangekomen? Maar dan moe ten we alsnog een felicitatie stu ren met een verklaring, dat we heus wel op tijd voor onze geluk wensen zorgdroegen Bedanken is er tegenwoordig haast niet meer bij. Fatsoenlijke mensen sturen ieder tenminste nog een gedrukt kaartje onder het motto van „de overstelpende be langstelling, die ons belet ieder persoonlijk te schrijven" Tje, dat persoonlijke woord willen we dan nog afschrijven als onmoge lijk in deze jachtende tijd. Maar op een bericht van ontvangst heb ben we recht! En hoe eenvoudig is het eigenlijk even de telefoon te grijpen en op hartelijke toon een persoonlijk dankwoord uit te spreken. Dan praten we nog niet over de werkgevers, die vrijwel nooit een bedankje krijgen voor een dag verlof of een loonsverhoging. „Dat spreekt toch vanzelf" en „daar heb ik recht op" zeggen de mees ten. Maar o wee als je hen niet bedankt voor geleende snoei- schaar! Pé P. PIGMA-DER^ Ganzepoortstraat 21, Tel. 2048 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1960 | | pagina 1