TL apparaten J. ïerbnrg Zn. concert van „Ons Genoegen" Veertigjarige K.L.M. over de drempel van het straaltijdperk Een administratieve fout 1 I I f I i X M. J. Bustraan Hedenmiddag Cortgene veteranen - Cortgene kinderbox f 1065.— Eigen service-dienst MAISON AUBERT kinderwagen motorfiets Het nieuwe schoolseizoen staat voor de deur Schaf reeds nu nw schoolbenodigdheden aan BOEKHANDEL MARKUSSE WISSENKERKE 4 clubs en een 2-persoons drie delig verenbed kinderwagen Bij gunstig weer ZATERDAG 22 AUGUSTUS A.S. des avonds 7 uur van Kamperland in de Kamperlandse duinen bij „Duinlust" van de heer F. Leendertse Na afloop groot kampvuur Een en ander wordt de Noord-Bevelandse bevolking en haar vakantiegangers aangeboden door V.V.V. „Noord-Beveland" Burgerluchtvaart krijgt ander aanzicht Veertig jaar bestaat 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij de KLM. Veertig jaar heeft de KLM gevlogen metvliegtuigen, uitge rust met zuigermotoren van het fragiele open vliegtuigje in 1920 tot de DC-7C, die in 30 uur van Europa over de Noordpool naar Tokio vliegt in 1959. De zuiger motor, die sinds zijn rammelende en hortende intrede in de eerste automobielen, 's mensens grootste steun en toeverlaat is geweest, gaat plaats maken voor motoren van andere principes. Principes, die de grote verliespost van de zui germotor, de krukas, uitschake len, andere brandstofsoorten mo gelijk maken en lichtere motor constructies bij grotere vermogens toestaan. Het fraaist vindt men deze prin cipes uitgewerkt in de zuivere straalmotor, de jet, waarmedë o- ver een half jaar de enorme DC-8 zal zijn uitgerust, die de reisduur van Amsterdam naar New York voor KLM-passagiers van 15 op 8 uur zal brengen Dit straalvliegtuig zal een ware omwenteling teweeg brengen in de structuur van de burgerluchtvaart: een omwente ling, die het vliegen nog sneller en comfortabeler zal maken. Straalvliegtuigen als de DC-8 zijn typisch gebouwd voor lange afstandvluchten, non-stop over de oceanen heen, van het ene we relddeel naar het andere. Het con tinentale verkeer tussen steden en landen onderling is echter een even belangrijk onderdeel van de burgerluchtvaart, een onderdeel, dat evengoed als het interconti nentale verkeer zou moeten kun nen profiteren van voordelen van het straaltijdperk. De grote vliegtuigfabrieken in Amerika en Engeland hebben dat begrepen. Zij construeren toestel len, die wel met een straalmotor zijn uitgerust, maar dan met een straalmotor, die een propeller aan drijft. Dergelijke toestellen, zgn. turboprops, zijn veel sneller dan de met zuigermotoren uitgeruste toestellen, die de KLM op het o- genblik in gebruik heeft. Zij heb ben dit voordeel boven de zuivere „jets" dat zij uitstekend geschikt zijn voor kortere trajecten en dat zij op dit punt volwaardige rem- placanten zijn van de Convairs en DC-6B's, waarmee het luchtnet in Europa en de lijnen naar het nabije Oosten grotendeels wordt bevlogen. De KLM, met een open oog voor het nieuwe tijdperk, het straaltijdperk, op de drempel waarvan de burgerluchtvaart zich bevindt, heeft daarom niet alleen een bestelling geplaatst op 12 DC-8's, waarmede zij in 1960 en 1961 haar grote intercontinentale routes zal gaan vliegen, maar ook op 12 schroef-turbine-vliegtuigen van het type Lockheed Electra, die, zoals hierboven gezegd, spe ciaal ontworpen zijn voor korte en middellange trajecten. Sinds enkele jaren vliegen op tal van kortere Europese lijnen reeds 9 Vickers Viscounts 800, zodat de KLM dus reeds een flinke dosis ervaring in het vliegen met turbo props heeft. Met deze vloot van turbine vliegtuigen hoopt de maatschappij een waardige entree te maken in het tijdperk, dat een geleidelijke vervanging van de oude, trouwe zuigermotor door een lichtere, krachtiger straalmotor te zien zal geven. De Electra zal worden uit gerust met vier Allison 501 schroefturbine-motoren, die vol gens hetzelfde principe werken als de Dart-motor van de Viscount en dus dezelfde voordelen bieden. Tot deze voordelen moet aller eerst gerekend worden het grotere motorvermogen bij een lichtere constructie. De kruissnelheid van de Viscount op 6000 meter hoogte is 500 km per uur; die van de Con- vair 400 km per uur, waar bij komt, dat de Dart-motoren, waar mede de Viscount is uitgerust, heel wat lichter en ongecompli ceerder zijn dan de Pratt Wit ney zuigermotoren, die de Con- vair voortstuwen. De Rolls Royce Dart motoren leveren 1780 pk ie der. De Allison 501 waannee de Electra wordt uitgerust, levert 3750 pk. Dit betekent, in verhou ding tot het gewicht van de mo tor een vermogen, dat 2,3 maal zo groot is als die, welke de meest moderne zuigermotoren in verhou ding tot hun gewicht leveren. De kruissnelheid van de Electra zal dan ook ongeveer 650 km per uur zijn, dat is alweer 150 km sneller dan de Viscount en 100 km snel ler dan de Super Constellations en DC-7's, die thans de paradepaard- jes van de burgerluchtvaart zijn. De Lockheed Electra heeft dus met zijn vier Allison 50Ts de krachtigste motoren van de twee types vliegtuigen met schroeftur bine-motoren, waarmee de KLM gaat vliegen: logisch, want zij is tevens de grootste van de twee. Haar cabine, die ongeveer dezelf de middellijn heeft als die van de Super Constellation, zal plaats bieden aan 56 eerste klasse- of 81 toeristenklasse passagiers. Maxi maal kan zij ongeveer 8000 kg be talende lading vervoeren. De Viscount met zijn vier Rolls Royce Dart motoren kan een be talende lading van 5300 kg ver voeren over een afstand van 850 km. Het vliegbereik van de Elec tra is bijna 4000 km, waaruit blijkt dat de Electra, anders dan de Vis count, ook uitstekend middellange trajecten kan afleggen. De DC-8 uitgerust met vier zui vere straalmotoren zal de reistij den op de intercontinentale routes van de KLM aanzienlijk, soms met 40 °/o bekorten. De KLM krijgt 12 van deze gigantische toe stellen, die in verschillende con figuraties 113 tot 149 passagiers zullen gaan vervoeren op een kruishoogte van 11 tot 12 km, ver boven het weer dus meestal. De motoren leveren elk een stuw kracht van 8000 kg en zullen het toestel in staat stellen een beta lende lading van meer dan 15000 kg met een snelheid van 880 km per uur over de grote oceanen en continentale trajecten zonder tus senlanding te vervoeren. De groot te van de DC-8 komt goed tot ui ting in een vergelijking van de maximum startgewichten van de DC-7C en de DC-8; deze zijn resp. 64.922 en 141.000 kg. Aan brandstof kan de DC-8 83000 liter meenemen, die binnen 20 minu ten in de tanks gepompt kunnen worden. De DC-7C heeft een tankinhoud van maximaal 29.750 liter. De ontwikkeling van de tech niek gaat immer verder. Zo heb ben de motorenfabrieken inmid dels een nieuw type straalmotor, de zgn. turbofan ontwikkeld. De KLM heeft als eerste luchtvaart maatschappij voor de vijf, als laat ste af te leveren DC-8's deze mo toren besteld. De turbofan, die niet voor 1961 beschikbaar is, heeft een aanzienlijk lager brand stofverbruik dan de huidige straal motoren. Schroefturbine- en straalmoto ren stellen deze drie types vlieg tuigen in staat, bijna eens zo snel te stijgen als met zuigermotoren uitgeruste vliegtuigen. Het voor deel is, dat de kruishoogte ook bijna eens zo snel wordt bereikt, wat de reisduur ten goede komt. De kruishoogte der schroefturbi- ne-vliegtuigen ligt op ongeveer 6000 meter, die van de straalmo toren op 11 tot 12 km, practisch altijd boven de slechte-weersge- bieden. Mede, doordat de toestel len zo snel stijgen, is de passagier dus van een rustige reis verzekerd De rust van de reis wordt nog bevorderd door een andere factor; door de motor, die slechts rote rende onderdelen heeft, zodat tril lingsoverbrenging van heen en weer bewegende zuigers op de ca bine tot het verleden behoort. Met deze nieuwe snufjes op luchtvaartgebied heeft de KLM reeds gedeeltelijk het luchtruim gekozen, daarmee de drempel van het straaltijdperk definitief over schrijdend. Deze belangrijke stap is reeds duchtig voorbereid en deze voorbereidingen, gevoegd bij de grote verwachtingen, die des kundigen van de bestelde machi nes (in het najaar van 1959 komen de eerste Electra's, in het begin van 1960 de eerste DC-8's) koes teren, geven de garantie, dat het een stap dichter zal zijn in de richting van het ideaal van de KLM: „een zo snel en comforta bel mogelijk vervoer door een maatschappij die in de luchtvaart wereld weliswaar oud is, doch op zijn 40ste jaar met recht een nieuw leven begint". Voor oud en jong Elke maand komen er aanvra gen binnen voor inschrijving als verzekerde krachtens de bejaar denziekenfondsverzekering, omdat de leeftijd van 65 jaar is bereikt en men dus in het genot wordt gesteld van uitkering krachtens de algemene ouderdomswet. De bejaarden verzekering telt twee premies, n.l. een gezinspre mie van f 0.82 voor hen wier in komen niet meer bedraagt dan f 2580.en het dubbele bedrag, dus van f 1.64 indien het inkomen ligt tussen f 2580.en f 3590.-r- per jaar. Men zal het kunnen billijken, dat er controle moet plaats heb ben op deze inkomens, maar ook dat er tussentijdse controles plaats vinden. Het inkomen immers kan stijgen of dalen en hiermee moe ten de ziekenfondsen rekening houden. Voordeel voor verzekerden. Indien men een inkomen heeft, dat ligt boven de f 3590.per jaar of dat tussentijds stijgt tot boven dit bedrag, moet er een o- verschrijving plaats hebben naar de vrijwillige verzekering, waar voor de inkomensgrens ligt op f 6900.per jaar. Men moet hier bij aan bepaalde voorwaarden vol doen. Om nu een 65-jarige, die tot de bejaardenverzekering toetreedt, direct van dienst te kunnen zijn, worden de inschrevenen veelal di rect ingedeeld in de hoogste klasse (f 1.64). Een nader onderzoek zal dan uitwijzen of de ingeschrevene voor half tarief kan worden inge schreven. Restitutie van het teveel betaalde vindt dan natuurlijk plaats. De gemeentelijke diensten van sociale zaken stellen een on derzoek in naar het inkomen, want niet alleen de uitkering in gevolge de A.O.W. telt hierbij, maar ook inkomen uit rente, vrij wonen, vrije kost en/of inwoning. Vrij vuur, licht, alles wordt om geslagen naar financieel voordeel. Studerende jeugd. Wij willen voorts nog even wij zen op de formaliteiten die ver vuld moeten worden indien ver plicht verzekerden ingevolge het ziekenfondsenbesluit kinderen op school hebben in de leeftijd van 16 tot en met 26 jaar, om alge meen vormend of vakonderwijs te volgen. Deze verzekerden doen er goed aan zo spoedig mogelijk een formulier bij het ziekenfonds aan te vragen, ter invulling door het hoofd van de onderwijsinstelling, om voor „indirect verplichte ver zekering" in aanmerking te komen Al geeft dit papieren rompslomp er is niet aan te ontkomen, want het moet vaststaan dat het kind studerende is. Kinderen boven 16 jaar, die hun studie aan het einde van het cur susjaar 1958/1959 niet meer voort zetten, kunnen geen aanspraak meer maken op indirecte verplich te verzekering en moeten, indien men prijs stelt op aansluitende verzekering, als vrijwillig verze kerden worden ingeschreven, met ingang van het einde van het schooljaar 1958/1959, dus per 1 september 1959, OF zodra het kind VOOR genoemde datum zelf in loondienst treedt. (Nadruk verboden). Ede is opgeschrikt door een ernstig besmettingsgeval van t.b.c. bij een soldaat van de B-compag nie, gelegerd in de Simon Stevin- kazerne. Achttien andere soldaten van deze compagnie blijken in meerdefe of mindere mate besmet te zijn. De desbetreffende dienstplich tige soldaat was op 16 februari 1958 voor zijn nummer opgeko men in de legerplaats Ossendrecht Omdat hij op de reactie-proef van Mantoux (een kruisje op de arm) sterk positief reageerde, moest hij om de drie maanden worden door gelicht. Tot nog was er bij het on derzoek niets bijzonders gebleken. Bij zijn overplaatsing naar Ede heeft men deze melding dat hij om de drie maanden moest wor den doorgelicht niet doorgege ven. Waarom niet is nog onbe kend en er wordt een onderzoek naar deze „administratieve fout" ingesteld. De jongeman voelde zich nooit ziek, totdat hij pleuritis kreeg en zijn huisarts een ernstige t.b.c.-aandoening constateerde. Toen dit balletje eenmaal aan het rollen ging, heeft men op gro te schaal een onderzoek bij de compagnie ingesteld, waarbij nog achttien gevallen werden ontdekt. Alle patiënten werden in het militair sanatorium „de Lichten berg" bij Amersfoort opgenomen. De betreffende „administratie ve fout" te Ossendrecht heeft wel zeer nare gevolgen gehad. De o- vergeplaatste dienstplichtige, die zichzelf nooit ziek voelde, heeft vermoedelijk geen flauw idee ge had van het gevaar dat hij zou kunnen opleveren voor zijn kame raden. Hij heeft althans zelf geen mededeling gedaan van het regel matig doorlichten in Ossendrecht, zodat men in Ede niet op de hoogte was. Dit geval is weer eens een dui delijk voorbeeld, hoe voorzichtig men moet zijn met eigen en an- derer gezondheid en vooral met het maken van „administratieve fouten". Een kleine nalatigheid kan desatreuze gevolgen hebben! I. GEVONDEN VOORWERPEN De postcommandant der rijks politie te Kamperland maakt be kend, dat omtrent onderstaande gevonden voorwerpen inlichtingen zijn te bekomen aan de daarach ter vermelde adressen: een zonne bril bij Versluis, Noordstraat 21, een zonnebril bij Riemens, West- havendijk 3, een zonnebril bij J. Bouterse, Campensnieuwland 4, grijs vestje bij P. Geelhoed, Noordstraat 22, Nikkelen fiets pomp bij J. de Kam, Veerweg 61, rode portemonnee bij M. Kempe, Jacobaweg 8, een armband bij Zandee, Noordstraat 42, 2 sleutels en een hamer bij Wilderom, Mo lenweg 53, een zonnebril bij H. Markusse, Rippolder 5, een stel snelbinders bij L. Westerweele, Kerkstraat 22 te Wissenkerke, een zwempak bij C. de Kam, West- havendijk 16, >een bal bij J. Cle ment, Nieuwstraat 2. Verloren: een groen vestje door De Haze, Stroodorp 22 en een lichtblauw vestje door C. de Kam, Westhavendijk 16. VAKOPLEIDINGSCURSUS BOUWBEDRIJF TE WISSENKERKE Op het examen, afgenomen door de Stichting Vakopleiding slaag den aan de technische school te Middelburg: de heren H. J. Taze- laar en A. A. Bouwense te Co- li jnsplaat, J. Verburg en A. de Ha- ze te Wissenkerke, J. M. Kempe te Kamperland en A. P. van de Plasse te Kortgene. Zondagdienst artsen Zondag a.s. doen dienst dokter Maas en dokter 't Hart. PREDIKBEURTEN voor zondag 16 augustus 1959 Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat 10 en 2.30 uur vicaris H. Faber uit Leiden. Ned. Herv. Kerk Kortgene 10 en 14.30 uur vicaris Hengst- mangers van Haarlem. Ned. Herv. Kerk Wissenkerke 10 uur ds. Koole en 2.30 uur ds. Koole, bediening H. Doop. Ned. Herv. Kerk Geersdijk 10 en 2.30 uur de heer Kraak. Ned. Herv. Kerk Kats 2 uur ds. Conraad en 7 uur ds. Kloosterman. Ned. Herv. Kerk Kamperland 9.30 uur ds. Morreau en 6.00 uur ds. Koole. Geref. Kerk Wissenkerke 10 uur leesdienst en 5 uur ds. Bouwknegt. Geref. Kerk Kamperland 9.30 en 2.30 uur ds. Radder. Geref. Kerk Geersdijk 10 en 2.30 uur ds. Van Aller. Geref. Gem. Kortgene 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. Geref. Gem. Kamperland 9.30, 2.30 en 6 uur leesdienst. t I V X X t t ijl Op D.V. 16 augustus X hopen onze geliefde X ouders en P. A. L. Bustraan- V 5; Bouwense Y f hun X 25-jarige X echtvereniging X te herdenken. T X Dat zij nog lang ge- is de wens van hun kinderen. Adri. Leuntje en Piet. Rijntje en Wim. Anthon. Freek. Maatje. Kees. Piet. Corrie. Nettie. Naantje. Ko. Wilma. Nellie. Dineke. Joke. Kamperland, augustus 1959. Veerweg 101. Receptie op dinsdag 18 augustus van 7 tot 8.30 uur in „Renata". Voorde vele bewijzen van deelneming, ontvangen bij het overlijden van onze ge liefde vrouw, moeder, be huwd- en grootmoeder Rachelina Hendrika Leendertse (geboren De Loofif), betuigen wij onze hartelijke dank. Fam. J. M. Leendertse. Kamperland, augustus 1959. Molenweg 45. Aanvang 4 uur TE KOOP: zo goed als nieuwe met vloer en bijbehorend vioerdek Te bevragen bij de agent van dit blad te Kortgene. De nieuwe uit voorraad leverbaar 53 cm beeldbuis nu voor Uw adres voor T.V. FIRMA Voorstraat 22, Colijnsplaat Dirksmitsstr. 26b (bovenhuis) Rotterdam, tel. 01800-130235 40 jaar gevestigd Patent-Geneesmiddelen Gummiwaron Vr. gratis inl.toez. onder blanco couvert. Gratis spreekuur dag. van 10—8 TE KOOP: een Riemersma en een Sparta, 26000 km gelopen W. VAN SLUIJS, Oost straat 30, Kortgene, tel. 410 Wij hebben daarvoor: Passers Driehoeken Gradenbogen Vulpennen (reeds vanaf t 4.90) Linialen Woordenboeken Schriften Agenda's Kladblocs Inktlappen met puntenslijper Moderne etiketten Vlakgom Tekenpotloden Ballpoints enz., enz. TE KOOP, wegens over compleet Alles nieuw Ooststraat 3, Geersdijk. TE KOOP: i.pr.st.z. Colijnsplaatseweg 36, Co lijnsplaat

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1959 | | pagina 2