TL
apparaten
J. ïerbnrg Zn.
concert van „Ons Genoegen"
Veertigjarige K.L.M.
over de drempel van het straaltijdperk
Een
administratieve
fout
1
I
I
f
I
i
X M. J. Bustraan
Hedenmiddag
Cortgene veteranen -
Cortgene
kinderbox
f 1065.—
Eigen
service-dienst
MAISON AUBERT
kinderwagen
motorfiets
Het nieuwe
schoolseizoen
staat voor de deur
Schaf reeds nu nw
schoolbenodigdheden aan
BOEKHANDEL
MARKUSSE
WISSENKERKE
4 clubs en een
2-persoons drie
delig verenbed
kinderwagen
Bij gunstig weer
ZATERDAG 22 AUGUSTUS A.S.
des avonds 7 uur
van Kamperland
in de Kamperlandse duinen bij „Duinlust"
van de heer F. Leendertse
Na afloop groot kampvuur
Een en ander wordt de Noord-Bevelandse bevolking en haar
vakantiegangers aangeboden door V.V.V. „Noord-Beveland"
Burgerluchtvaart krijgt ander aanzicht
Veertig jaar bestaat 's werelds
oudste luchtvaartmaatschappij de
KLM. Veertig jaar heeft de KLM
gevlogen metvliegtuigen, uitge
rust met zuigermotoren van het
fragiele open vliegtuigje in 1920
tot de DC-7C, die in 30 uur van
Europa over de Noordpool naar
Tokio vliegt in 1959. De zuiger
motor, die sinds zijn rammelende
en hortende intrede in de eerste
automobielen, 's mensens grootste
steun en toeverlaat is geweest,
gaat plaats maken voor motoren
van andere principes. Principes,
die de grote verliespost van de zui
germotor, de krukas, uitschake
len, andere brandstofsoorten mo
gelijk maken en lichtere motor
constructies bij grotere vermogens
toestaan.
Het fraaist vindt men deze prin
cipes uitgewerkt in de zuivere
straalmotor, de jet, waarmedë o-
ver een half jaar de enorme DC-8
zal zijn uitgerust, die de reisduur
van Amsterdam naar New York
voor KLM-passagiers van 15 op 8
uur zal brengen Dit straalvliegtuig
zal een ware omwenteling teweeg
brengen in de structuur van de
burgerluchtvaart: een omwente
ling, die het vliegen nog sneller
en comfortabeler zal maken.
Straalvliegtuigen als de DC-8
zijn typisch gebouwd voor lange
afstandvluchten, non-stop over de
oceanen heen, van het ene we
relddeel naar het andere. Het con
tinentale verkeer tussen steden en
landen onderling is echter een
even belangrijk onderdeel van de
burgerluchtvaart, een onderdeel,
dat evengoed als het interconti
nentale verkeer zou moeten kun
nen profiteren van voordelen van
het straaltijdperk.
De grote vliegtuigfabrieken in
Amerika en Engeland hebben dat
begrepen. Zij construeren toestel
len, die wel met een straalmotor
zijn uitgerust, maar dan met een
straalmotor, die een propeller aan
drijft. Dergelijke toestellen, zgn.
turboprops, zijn veel sneller dan
de met zuigermotoren uitgeruste
toestellen, die de KLM op het o-
genblik in gebruik heeft. Zij heb
ben dit voordeel boven de zuivere
„jets" dat zij uitstekend geschikt
zijn voor kortere trajecten en dat
zij op dit punt volwaardige rem-
placanten zijn van de Convairs en
DC-6B's, waarmee het luchtnet
in Europa en de lijnen naar het
nabije Oosten grotendeels wordt
bevlogen.
De KLM, met een open oog
voor het nieuwe tijdperk, het
straaltijdperk, op de drempel
waarvan de burgerluchtvaart zich
bevindt, heeft daarom niet alleen
een bestelling geplaatst op 12
DC-8's, waarmede zij in 1960 en
1961 haar grote intercontinentale
routes zal gaan vliegen, maar ook
op 12 schroef-turbine-vliegtuigen
van het type Lockheed Electra,
die, zoals hierboven gezegd, spe
ciaal ontworpen zijn voor korte
en middellange trajecten. Sinds
enkele jaren vliegen op tal van
kortere Europese lijnen reeds 9
Vickers Viscounts 800, zodat de
KLM dus reeds een flinke dosis
ervaring in het vliegen met turbo
props heeft.
Met deze vloot van turbine
vliegtuigen hoopt de maatschappij
een waardige entree te maken in
het tijdperk, dat een geleidelijke
vervanging van de oude, trouwe
zuigermotor door een lichtere,
krachtiger straalmotor te zien zal
geven. De Electra zal worden uit
gerust met vier Allison 501
schroefturbine-motoren, die vol
gens hetzelfde principe werken als
de Dart-motor van de Viscount en
dus dezelfde voordelen bieden.
Tot deze voordelen moet aller
eerst gerekend worden het grotere
motorvermogen bij een lichtere
constructie. De kruissnelheid van
de Viscount op 6000 meter hoogte
is 500 km per uur; die van de Con-
vair 400 km per uur, waar bij
komt, dat de Dart-motoren, waar
mede de Viscount is uitgerust,
heel wat lichter en ongecompli
ceerder zijn dan de Pratt Wit
ney zuigermotoren, die de Con-
vair voortstuwen. De Rolls Royce
Dart motoren leveren 1780 pk ie
der. De Allison 501 waannee de
Electra wordt uitgerust, levert
3750 pk. Dit betekent, in verhou
ding tot het gewicht van de mo
tor een vermogen, dat 2,3 maal zo
groot is als die, welke de meest
moderne zuigermotoren in verhou
ding tot hun gewicht leveren. De
kruissnelheid van de Electra zal
dan ook ongeveer 650 km per uur
zijn, dat is alweer 150 km sneller
dan de Viscount en 100 km snel
ler dan de Super Constellations en
DC-7's, die thans de paradepaard-
jes van de burgerluchtvaart zijn.
De Lockheed Electra heeft dus
met zijn vier Allison 50Ts de
krachtigste motoren van de twee
types vliegtuigen met schroeftur
bine-motoren, waarmee de KLM
gaat vliegen: logisch, want zij is
tevens de grootste van de twee.
Haar cabine, die ongeveer dezelf
de middellijn heeft als die van de
Super Constellation, zal plaats
bieden aan 56 eerste klasse- of 81
toeristenklasse passagiers. Maxi
maal kan zij ongeveer 8000 kg be
talende lading vervoeren.
De Viscount met zijn vier Rolls
Royce Dart motoren kan een be
talende lading van 5300 kg ver
voeren over een afstand van 850
km. Het vliegbereik van de Elec
tra is bijna 4000 km, waaruit blijkt
dat de Electra, anders dan de Vis
count, ook uitstekend middellange
trajecten kan afleggen.
De DC-8 uitgerust met vier zui
vere straalmotoren zal de reistij
den op de intercontinentale routes
van de KLM aanzienlijk, soms
met 40 °/o bekorten. De KLM
krijgt 12 van deze gigantische toe
stellen, die in verschillende con
figuraties 113 tot 149 passagiers
zullen gaan vervoeren op een
kruishoogte van 11 tot 12 km, ver
boven het weer dus meestal. De
motoren leveren elk een stuw
kracht van 8000 kg en zullen het
toestel in staat stellen een beta
lende lading van meer dan 15000
kg met een snelheid van 880 km
per uur over de grote oceanen en
continentale trajecten zonder tus
senlanding te vervoeren. De groot
te van de DC-8 komt goed tot ui
ting in een vergelijking van de
maximum startgewichten van de
DC-7C en de DC-8; deze zijn
resp. 64.922 en 141.000 kg. Aan
brandstof kan de DC-8 83000 liter
meenemen, die binnen 20 minu
ten in de tanks gepompt kunnen
worden. De DC-7C heeft een
tankinhoud van maximaal 29.750
liter.
De ontwikkeling van de tech
niek gaat immer verder. Zo heb
ben de motorenfabrieken inmid
dels een nieuw type straalmotor,
de zgn. turbofan ontwikkeld. De
KLM heeft als eerste luchtvaart
maatschappij voor de vijf, als laat
ste af te leveren DC-8's deze mo
toren besteld. De turbofan, die
niet voor 1961 beschikbaar is,
heeft een aanzienlijk lager brand
stofverbruik dan de huidige straal
motoren.
Schroefturbine- en straalmoto
ren stellen deze drie types vlieg
tuigen in staat, bijna eens zo snel
te stijgen als met zuigermotoren
uitgeruste vliegtuigen. Het voor
deel is, dat de kruishoogte ook
bijna eens zo snel wordt bereikt,
wat de reisduur ten goede komt.
De kruishoogte der schroefturbi-
ne-vliegtuigen ligt op ongeveer
6000 meter, die van de straalmo
toren op 11 tot 12 km, practisch
altijd boven de slechte-weersge-
bieden. Mede, doordat de toestel
len zo snel stijgen, is de passagier
dus van een rustige reis verzekerd
De rust van de reis wordt nog
bevorderd door een andere factor;
door de motor, die slechts rote
rende onderdelen heeft, zodat tril
lingsoverbrenging van heen en
weer bewegende zuigers op de ca
bine tot het verleden behoort.
Met deze nieuwe snufjes op
luchtvaartgebied heeft de KLM
reeds gedeeltelijk het luchtruim
gekozen, daarmee de drempel van
het straaltijdperk definitief over
schrijdend. Deze belangrijke stap
is reeds duchtig voorbereid en
deze voorbereidingen, gevoegd bij
de grote verwachtingen, die des
kundigen van de bestelde machi
nes (in het najaar van 1959 komen
de eerste Electra's, in het begin
van 1960 de eerste DC-8's) koes
teren, geven de garantie, dat het
een stap dichter zal zijn in de
richting van het ideaal van de
KLM: „een zo snel en comforta
bel mogelijk vervoer door een
maatschappij die in de luchtvaart
wereld weliswaar oud is, doch op
zijn 40ste jaar met recht een nieuw
leven begint".
Voor oud en jong
Elke maand komen er aanvra
gen binnen voor inschrijving als
verzekerde krachtens de bejaar
denziekenfondsverzekering, omdat
de leeftijd van 65 jaar is bereikt
en men dus in het genot wordt
gesteld van uitkering krachtens de
algemene ouderdomswet.
De bejaarden verzekering telt
twee premies, n.l. een gezinspre
mie van f 0.82 voor hen wier in
komen niet meer bedraagt dan
f 2580.en het dubbele bedrag,
dus van f 1.64 indien het inkomen
ligt tussen f 2580.en f 3590.-r-
per jaar.
Men zal het kunnen billijken,
dat er controle moet plaats heb
ben op deze inkomens, maar ook
dat er tussentijdse controles plaats
vinden. Het inkomen immers kan
stijgen of dalen en hiermee moe
ten de ziekenfondsen rekening
houden.
Voordeel voor verzekerden.
Indien men een inkomen heeft,
dat ligt boven de f 3590.per
jaar of dat tussentijds stijgt tot
boven dit bedrag, moet er een o-
verschrijving plaats hebben naar
de vrijwillige verzekering, waar
voor de inkomensgrens ligt op
f 6900.per jaar. Men moet hier
bij aan bepaalde voorwaarden vol
doen.
Om nu een 65-jarige, die tot de
bejaardenverzekering toetreedt,
direct van dienst te kunnen zijn,
worden de inschrevenen veelal di
rect ingedeeld in de hoogste klasse
(f 1.64). Een nader onderzoek zal
dan uitwijzen of de ingeschrevene
voor half tarief kan worden inge
schreven. Restitutie van het teveel
betaalde vindt dan natuurlijk
plaats. De gemeentelijke diensten
van sociale zaken stellen een on
derzoek in naar het inkomen,
want niet alleen de uitkering in
gevolge de A.O.W. telt hierbij,
maar ook inkomen uit rente, vrij
wonen, vrije kost en/of inwoning.
Vrij vuur, licht, alles wordt om
geslagen naar financieel voordeel.
Studerende jeugd.
Wij willen voorts nog even wij
zen op de formaliteiten die ver
vuld moeten worden indien ver
plicht verzekerden ingevolge het
ziekenfondsenbesluit kinderen op
school hebben in de leeftijd van
16 tot en met 26 jaar, om alge
meen vormend of vakonderwijs te
volgen. Deze verzekerden doen er
goed aan zo spoedig mogelijk een
formulier bij het ziekenfonds aan
te vragen, ter invulling door het
hoofd van de onderwijsinstelling,
om voor „indirect verplichte ver
zekering" in aanmerking te komen
Al geeft dit papieren rompslomp
er is niet aan te ontkomen, want
het moet vaststaan dat het kind
studerende is.
Kinderen boven 16 jaar, die hun
studie aan het einde van het cur
susjaar 1958/1959 niet meer voort
zetten, kunnen geen aanspraak
meer maken op indirecte verplich
te verzekering en moeten, indien
men prijs stelt op aansluitende
verzekering, als vrijwillig verze
kerden worden ingeschreven, met
ingang van het einde van het
schooljaar 1958/1959, dus per 1
september 1959, OF zodra het
kind VOOR genoemde datum zelf
in loondienst treedt.
(Nadruk verboden).
Ede is opgeschrikt door een
ernstig besmettingsgeval van t.b.c.
bij een soldaat van de B-compag
nie, gelegerd in de Simon Stevin-
kazerne. Achttien andere soldaten
van deze compagnie blijken in
meerdefe of mindere mate besmet
te zijn.
De desbetreffende dienstplich
tige soldaat was op 16 februari
1958 voor zijn nummer opgeko
men in de legerplaats Ossendrecht
Omdat hij op de reactie-proef van
Mantoux (een kruisje op de arm)
sterk positief reageerde, moest hij
om de drie maanden worden door
gelicht. Tot nog was er bij het on
derzoek niets bijzonders gebleken.
Bij zijn overplaatsing naar Ede
heeft men deze melding dat hij
om de drie maanden moest wor
den doorgelicht niet doorgege
ven. Waarom niet is nog onbe
kend en er wordt een onderzoek
naar deze „administratieve fout"
ingesteld. De jongeman voelde
zich nooit ziek, totdat hij pleuritis
kreeg en zijn huisarts een ernstige
t.b.c.-aandoening constateerde.
Toen dit balletje eenmaal aan
het rollen ging, heeft men op gro
te schaal een onderzoek bij de
compagnie ingesteld, waarbij nog
achttien gevallen werden ontdekt.
Alle patiënten werden in het
militair sanatorium „de Lichten
berg" bij Amersfoort opgenomen.
De betreffende „administratie
ve fout" te Ossendrecht heeft wel
zeer nare gevolgen gehad. De o-
vergeplaatste dienstplichtige, die
zichzelf nooit ziek voelde, heeft
vermoedelijk geen flauw idee ge
had van het gevaar dat hij zou
kunnen opleveren voor zijn kame
raden. Hij heeft althans zelf geen
mededeling gedaan van het regel
matig doorlichten in Ossendrecht,
zodat men in Ede niet op de
hoogte was.
Dit geval is weer eens een dui
delijk voorbeeld, hoe voorzichtig
men moet zijn met eigen en an-
derer gezondheid en vooral met
het maken van „administratieve
fouten". Een kleine nalatigheid
kan desatreuze gevolgen hebben!
I.
GEVONDEN VOORWERPEN
De postcommandant der rijks
politie te Kamperland maakt be
kend, dat omtrent onderstaande
gevonden voorwerpen inlichtingen
zijn te bekomen aan de daarach
ter vermelde adressen: een zonne
bril bij Versluis, Noordstraat 21,
een zonnebril bij Riemens, West-
havendijk 3, een zonnebril bij J.
Bouterse, Campensnieuwland 4,
grijs vestje bij P. Geelhoed,
Noordstraat 22, Nikkelen fiets
pomp bij J. de Kam, Veerweg 61,
rode portemonnee bij M. Kempe,
Jacobaweg 8, een armband bij
Zandee, Noordstraat 42, 2 sleutels
en een hamer bij Wilderom, Mo
lenweg 53, een zonnebril bij H.
Markusse, Rippolder 5, een stel
snelbinders bij L. Westerweele,
Kerkstraat 22 te Wissenkerke, een
zwempak bij C. de Kam, West-
havendijk 16, >een bal bij J. Cle
ment, Nieuwstraat 2.
Verloren: een groen vestje door
De Haze, Stroodorp 22 en een
lichtblauw vestje door C. de Kam,
Westhavendijk 16.
VAKOPLEIDINGSCURSUS
BOUWBEDRIJF
TE WISSENKERKE
Op het examen, afgenomen door
de Stichting Vakopleiding slaag
den aan de technische school te
Middelburg: de heren H. J. Taze-
laar en A. A. Bouwense te Co-
li jnsplaat, J. Verburg en A. de Ha-
ze te Wissenkerke, J. M. Kempe
te Kamperland en A. P. van de
Plasse te Kortgene.
Zondagdienst artsen
Zondag a.s. doen dienst dokter
Maas en dokter 't Hart.
PREDIKBEURTEN
voor zondag 16 augustus 1959
Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat
10 en 2.30 uur vicaris H. Faber
uit Leiden.
Ned. Herv. Kerk Kortgene
10 en 14.30 uur vicaris Hengst-
mangers van Haarlem.
Ned. Herv. Kerk Wissenkerke
10 uur ds. Koole en 2.30 uur ds.
Koole, bediening H. Doop.
Ned. Herv. Kerk Geersdijk
10 en 2.30 uur de heer Kraak.
Ned. Herv. Kerk Kats
2 uur ds. Conraad en 7 uur ds.
Kloosterman.
Ned. Herv. Kerk Kamperland
9.30 uur ds. Morreau en 6.00 uur
ds. Koole.
Geref. Kerk Wissenkerke
10 uur leesdienst en 5 uur ds.
Bouwknegt.
Geref. Kerk Kamperland
9.30 en 2.30 uur ds. Radder.
Geref. Kerk Geersdijk
10 en 2.30 uur ds. Van Aller.
Geref. Gem. Kortgene
10, 2.30 en 6 uur leesdienst.
Geref. Gem. Kamperland
9.30, 2.30 en 6 uur leesdienst.
t
I
V
X
X
t
t
ijl Op D.V. 16 augustus
X hopen onze geliefde
X ouders
en
P. A. L. Bustraan-
V
5; Bouwense
Y
f hun
X 25-jarige
X echtvereniging
X te herdenken.
T
X Dat zij nog lang ge-
is de wens van hun
kinderen.
Adri.
Leuntje en Piet.
Rijntje en Wim.
Anthon.
Freek.
Maatje.
Kees.
Piet.
Corrie.
Nettie.
Naantje.
Ko.
Wilma.
Nellie.
Dineke.
Joke.
Kamperland,
augustus 1959.
Veerweg 101.
Receptie op dinsdag
18 augustus van 7 tot
8.30 uur in „Renata".
Voorde vele bewijzen van
deelneming, ontvangen bij
het overlijden van onze ge
liefde vrouw, moeder, be
huwd- en grootmoeder
Rachelina Hendrika
Leendertse
(geboren De Loofif),
betuigen wij onze hartelijke
dank.
Fam. J. M. Leendertse.
Kamperland, augustus 1959.
Molenweg 45.
Aanvang 4 uur
TE KOOP:
zo goed als nieuwe
met vloer en bijbehorend
vioerdek
Te bevragen bij de agent
van dit blad te Kortgene.
De
nieuwe
uit voorraad
leverbaar
53 cm beeldbuis
nu voor
Uw adres voor T.V.
FIRMA
Voorstraat 22,
Colijnsplaat
Dirksmitsstr. 26b (bovenhuis)
Rotterdam, tel. 01800-130235
40 jaar gevestigd
Patent-Geneesmiddelen
Gummiwaron
Vr. gratis inl.toez. onder
blanco couvert. Gratis
spreekuur dag. van 10—8
TE KOOP:
een Riemersma
en een
Sparta, 26000 km gelopen
W. VAN SLUIJS, Oost
straat 30, Kortgene, tel. 410
Wij hebben daarvoor:
Passers
Driehoeken
Gradenbogen
Vulpennen
(reeds vanaf t 4.90)
Linialen
Woordenboeken
Schriften
Agenda's
Kladblocs
Inktlappen
met puntenslijper
Moderne etiketten
Vlakgom
Tekenpotloden
Ballpoints
enz., enz.
TE KOOP, wegens over
compleet
Alles nieuw
Ooststraat 3, Geersdijk.
TE KOOP: i.pr.st.z.
Colijnsplaatseweg 36, Co
lijnsplaat