NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Pion vie r heeft DE sehoenen c4.e. van der Soepeler toepassing ongevallenwet Nieuwe lasten voor het wegverkeer UIT TELEVISIETORENS STRALEN STRAKS ONZE STEMMEN ZEER BELANGRIJK BERICHT VOOR SLECHTHORENDEN I „Siemens" hoorapparaten Ho. 2937 Zaterdag 23 mei 1959 62e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post 5.25 Advertenties 6 cent per mm Er moet eindelijk iets aan gedaan worden Onze wegen, pleinen, straten, rivieren en kanalen voldoen niet meer aan de eisen des tijds. Men hoeft geen deskundige te zijn om dit te constateren. Drukke Paas dagen, eep Hemelvaartsdag met een top-verkeersdrukte, Pinkster dagen met een wegbeeld van on afzienbare rijen auto's, zij stem men ons tot nadenken over de toekomst wanneer een dergelijke drukte een alledaags beeld zal zijn De grote gelijkvloerse verkeers- kruisingen kunnen de stroom ver voermiddelen niet meer verwer ken. Vele wegen zijn te smal om het parkeren van auto's te kunnen toestaan. Niet alleen in de grote steden maar ook in vele middel grote en kleine plaatsen worstelt men met het gebrek aan parkeer ruimte. Deskundigen wijzen er op dat reeds nu 40 °/o van het per sonenvervoer over de weg gaat en dat dit percentage zal toenemen. Het verkeersprobleem dreigt in het westen reeds nu onoplosbaar te worden. Amsterdam tracht het moeilijk verteerbare tunnelpro bleem te klaren, de Rotterdamse gemeenteraad besloot tot aanleg van een métro, Twente eist een nieuwe snelverkeersweg met het westen. Het noorden kan voor de industrie alleen ontsloten worden wanneer er snelle verbindingen komen. De Zuiderzeestraatweg is te smal. De Noordoostpolder wacht op aanleg van een spoor lijn. Vele kanalen en rivieren vol doen niet méér aan de eisen die het scheepvaartverkeer stelt noch wat betreft de diepgang, noch wanneer men let op de bruggen, sluizen en breedte van die water wegen. Het Amsterdam-Rijnka naal eist verbetering. De IJ-mond vraagt om revisie. Zelfstandig fonds gevraagd. De reeds genoemde commissie Verkeer en Welvaart wenst het probleem groots aan te pakken door instelling van een wegen- bouwraad, die het gehele ver keersprobleem onder de loep moet nemen. Voor de financiering acht zij de geboorte van een autonoom wegenfonds noodzakelijk dat de dringendheid der investeringen naar rangorde zal bepalen. Dit fonds moet miljarden aantrekken op de kapitaalmarkt onder een staatsgarantie voor rentebetaling en aflossing. Vanzelfsprekend zal de nieuwe regering dit probleem moeten aanpakken. Het is ook duidelijk dat hier sprake is van een staats zaak en dat de middelen uit be staande belastingopbrengst moe ten komen. Er wordt reeds een flinke wegenbelasting geheven en dat er toch ook een zware heffing op benzine bestaat. Ook verkrijgt de staat inkomsten uit de invoer van auto's en ander transportma teriaal. In het verleden zijn de staats inkomsten uit deze bronnen he laas niet aan de verbetering van ons wegennet besteed en nu spreekt de minister in de Eerste Kamer over een financieringspro bleem. Geen wonder, als Den Haag eerst het verkeer gaat uit melken voor andere landsbelan gen, dan behoeven wij ons over het ontstaan van een probleem niet te verbazen. De gordiaanse verkeersknoop in Nederland heeft men doelbewust laten groeien door niet tijdig te zorgen voor de dag van morgen. Meer maanden in 't jaar. De instelling van een wegen- bouwraad met daarnaast een we genfonds lijkt ons nuttig. De ver keersproblemen worden dan uit een centraal punt bezien. Van hier uit kan men tevens plannen beramen om de wegen bouw over een zo groot mogelijk aantal maanden van het jaar te verdelen. Het is immers nu zo dat de wegenbouwers volop werk hebben in het zomerseizoen, wan neer ook in de overige bouwnij verheid volop werk wordt gevon den. Ook is het een nadeel juist in die maanden drukke verkeers wegen opgebroken te vinden, wanneer het toeristenseizoen vol op draait en de intensiteit van het verkeer het sterkst is. Slaagt men er in bouwmetho den te vinden, waarbij vroeg in het voorjaar met de wegenver nieuwing en -aanleg kan worden begonnen terwijl men tot laat in de herfst kan doorwerken, dan wordt daarmede een bijdrage ge leverd tot gedeeltelijke oplossing van het werkgelegenheidspro bleem voor de wegarbeiders ter wijl door gewijzigde afschrijvings- duur en langere gebruiksduur van machines voor de wegenbouw een aanzienlijke besparing op de bouwkosten kan worden verkre gen. Toch weer tollen? De financiering van de wegen bouw uit een speciaal fonds is aan te bevelen, maar het gevaar dreigt dat er weer naar aanvullen de middelen wordt gezocht om daarmee de aflossing en rente te voldoen. In de Eerste Kamer is er reeds over gesproken voor brug gen en tunnels de tollen te doen herleven. Minister Aartsen, die voor het laatst daarbij het verkeers- en wa- terstaatsbeleid verdedigde, merkte op dat de tollen zo impopulair zijn geworden, dat hij tegenstander is van een zodanige heffing. Inder daad moet dit middel worden ver worpen o.a. ook omdat het con troleren van tolkaartjes en de aan koop daarvan een snelle voort gang van het verkeer remt. Daar om dreigt er een verhoging van de verkeerslasten voor het gemo toriseerd verkeer via de wegenbe lasting en de benzineprijs. Reeds wordt in het rapport van de commissie uit de nijverheid en handel er op gewezen dat de dis cussie over de wegen- en benzine belasting nimmer tot een defini tief einde is gevoerd. Is dit een eerste voorzichtige aanduiding om de wegenbelasting te doen verval len en de benzineprijs te verho gen, zodat de wegenbelasting wordt geheven naar gelang het gebruik dat het gemotoriseerd ver keer van de wegen maakt? Omdat op deze wijze ook de buitenlandse toeristen meebetalen aan de kos ten van ons wegennet, lijkt dit plan niet onaantrekkelijk. In ieder geval zou men waarborgen moe ten scheppen dat de gehele op brengst van deze belasting in het wegenfonds vloeit. Blijft Den Haag bij de wegen belasting, dan zal de opbrengst daarvan eveneens naar het wegen fonds moeten worden geleid. Juist omdat tot op heden de verkeers- opbrengst niet aan de verkeers- voorzieningen wordt besteed, zit ten wij in de knoei. Het is dus niet onbillijk wanneer nu eerst eens uit de algemene middelen wordt geput om het verkeer aan zijn trekken te doen komen. En moet voorts de gehele verkeers last alleen drukken op het gemo toriseerd verkeer? Waar is de grond? Voor het wegverkeer moeten wij, zonder met het bovenstaande rekening te houden, toch al met een lastenverzwaring rekenen. Het parkeervraagstuk zal immers met parkeermeters en parkeerschijven worden bestreden? Parkeermeters zullen een bijdrage vragen van de automobilisten; voor de con trole op parkeerschijven is uitbrei ding van het politiecorps noodza kelijk, hetgeen eveneens meer middelen vraagt. De aanleg van nieuwe brede wegen in verschillende delen van ons land zal met voortvarendheid ter hand moeten worden geno men. De nieuwe minister van ver keer en waterstaat en zijnstaf wachten een drukke en moeilijke taak. Zij zullen onder meer de grond moeten vinden waarover die nieuwe wegen moeten worden aangelegd. Wij zijn zo vrij daarbij de vraag op tafel te leggen of het in meer dan één geval niet wenselijk zou zijn om bestaande verouderde waterwegen aan het moderne ver keer te land op te offeren. Heeft het zin de in onbruik rakende ka nalen te onderhouden ten gerieve van de enkele binnenschepen, die daar nog varen en kan men bij het afwegen van kosten en op brengsten niet besluiten een aan tal verouderde waterwegen te dempen? Dan wordt daarmee ruimte gewonnen om de snelheid en de veiligheid van het moderne personen- en goederenvervoer aan de eisen des tijds aan te passen. Het wordt de hoogste tijd om de verkeerskoe bij de horens te pak ken. Drs. Mierlo. (Nadruk verboden). door W. Yogt 600 gesprekken in één fruitschaal Merkwaardige nieuwe mogelijkheden in de telefoontechniek Zij zijn nu al vertrouwd in het landschapsbeeld, die hoge beton nen torens in Goes, in Loon op Zand, in Markelo, in Smilde, in Roermond, in Lopik en elders. Televisie-torens heten zij in de wandeling; en deze aanduiding is in de meeste gevallen juist, want deze betonnen cilinders met hun spitse stalen naalden vervullen een taak in het televisie zendernet in ons land. Maar het is niet hun enige be stemming. Enkele torens vervul len bovendien een rol bij de stich ting of verruiming van het FM- net dat over enkele jaren voltooid zal zijn en waarmee Nederland zal beschikken over een luistermoge lijkheid naar de radio-program ma's naast die welke geboden wordt door de middengolf-zenders van Hilversum I en II. Derde taak. Hoe belangrijk dit alles ook is en hoe begrijpelijktoch zal straks het zwaartepunt van het nut van deze torens misschien heel ergens anders komen te lig gen en wel op het gebied waar wij het niet verwacht hebben. Na melijk op dat van de telefoon. Wij worden hoe langer hoe meer een telefonerend volk en on ze telefoondichtheid begint dat van een top-telefoonland als b.v. Zweden op zij te streven. De uitbreiding van de telefoon netten en de aansluiting daarvan op buitenlandse netten (de P.T.T. werkt immers al aan de automati sche bereikbaarheid van vele bui tenlandse steden!) brengt vele pro blemen te voorschijn, waarvan één voornaam is: dat van het leg gen of uitbreiden van de kabel verbindingen, die deze netten on derling moeten verbinden. Harde soliede koperdradenbun- dels die over een lengte van vele kilometers moeten worden inge graven. Draadloze telefoon. „Kunnen wij van de noodzaak van dat graafwerk verlost wor den?" heeft P.T.T. zich afge vraagd; en men is geneigd dit op het eerste gezicht een vrij dwaze vraag te vinden, want hoe kan er sprake blijven van het voeren van individuele gesprekken per tele foon, als de gesprekspartners niet door draden met elkaar verbon den zijn? Toch kan dat, bij de moderne stand van de techniek. De draden die er zijn blijven hun rol spelen, maar voor de nieu we draden die nodig zijn over weegt men iets heel anders: men laat het koper er van als 'tware verdampen en gebruikt de lege ruimte als verbindingsweg. Na een aanloopweg langs de conventionele draad leidt men de telefoongesprekken, die daarvoor geëigend zijn, naar een radio-zen der die een golf van ongeveer 7 cm uitstraalt en die is opgesteld in een van de „televisie-torens". 600 gesprekken tegelijk. Met behulp van een reflector een soort grote fruitschaal op z'n kant bundelt men de ra dio-energie, gelijk de stralen van een zoeklicht, in de richting van een andere televisie-toren en ont vangt die daar in een soortgelijke reflector. Daar wordt die radio-energie ontleed en via het gewone draad- net en de centrale, geleid naar de plaats van de bestemming, n.l. u of ik, die telefoon hebben. De technisch georiënteerde mens van vandaag zal misschien zeggen: „Ik vind het knap en 't is misschien het ei van Colombus, maar alles wat hier gebeurt is niet anders dan dat men draadloos doet, wat men tot dusver langs een kabel deed". En dat is nu niet zo erg bijzonder. Het bijzondere is echter niet dat men een stukje weg draadloos overbrugt, maar dat men kans ziel om langs zo'n draadloze verbin ding 600 telefoongesprekken ge lijktijdig over te brengen in die enkele radio-zoeklichtbundel, zon der dat de gesprekvoerders iets anders bespeuren dan de woorden van hun eigen privé gesprek en zonder dat de intimiteit van hun woorden ook maar in het gering ste wordt aangetast. Het wonder is dat die 600 ge sprekken in het elektrische ener giebeeld van die zender als een ogenschijnlijk onontwarbaar pa troon worden verzonden, maar op het eindpunt weer netjes en feil loos hun individualiteit terugkrij gen. Rampgebied vooraan. De eerste gedachte om deze mogelijkheid toe te passen is ge rijpt na de overstromingsramp in Zeeland in 1953. Toen lagen daar immers alle telefoonverbindingen „plat" op een ogenblik dat men er de dringendste behoefte aan had. Men wilde dit voor de toekomst onmogelijk trachten te maken, door de vitale verbindingskanalen los te maken van de gebonden heid aan de kwetsbare aardbodem Daarom is het eerst gedacht aan gebruikmaking van de televisie toren van Goes voor de toepas sing van dit nieuwe systeem dat de naam van draaggolf-telefonie draagt. De mogelijkheden van dit sy steem zijn intussen zo veelbelo vend geworden, dat het in de toe komst stellig in ruime mate zal worden toegepast, ook in gebie den waar deze veiligheidsoverwe gingen niet in de eerste plaats gelden. En zo moet men de televisie-to rens nog voor „voller" aanzien dan men misschien tot dusver al deed. (Nadruk verboden). Ook de nieuwste in verschillende modellen, vanaf f 270. zijn verkrijgbaar bij GOES Lange Kerkstraat 42, telefoon 01100-2468 DE zaak in Zeeland voor middelen en artikelen voor lichaams- en gezondheidszorg l Ook de beste Elastieken spataderkousen, buikbanden, herniacorsetten, breukbanden, steunzolen en andere medische bandage s Leverancier Ziekenfonds I Lid ..Orthobanda" (Vereniging van vakkundigen in Nederland Uitgebreide sortering zonnebrillen Het doel van de ongevallenwet is: arbeiders te verzekeren tegen geldelijke gevolgen van ongeval len, hun in verband met hun dienstbetrekking overkomen. Hoe is het nu met ongevallen voorge komen op weg van en naar het werk, op een portiektrap of op de stoep van het eigen huis? Om niet in overtreding te zijn of te komen dient de arbeider zich niet aan meer dan normaal gevaar bloot te stellen, of roekeloos te handelen. Nu is het voorgeko men, dat een ongeval plaats had op de stoep van het huis van de weknemer, welke toegang gaf tot de woning. Voorheen was het altijd zo, dat indien het ongeval op de stoep plaats had, nimmer een schade loosstelling werd toegekend, het geen moge blijken uit het volgen de voorbeeld. Behoort stoep tot het huis? Een dame begaf zich op weg naar haar kantoor, toen zij op de hardstenen stoep voor het huis gelegen, welke stoep „kennelijk" behoorde tot het perceel waarin haar woning was gelegen, over vuil was uitgegleden. Zij viel daar door op de openbare weg en be zeerde haar pols. Een aanvraag om uitkering werd terzijde gelegd, omdat werd aangenomen, dat de stoep moest worden beschouwd als een on derdeel van de woning waarin de dame woonde. Zij- protesteerde, doch de Raad van Beroep besliste toen, dat de stoep ongeveer 15 cm boven het trottoir gelegen was in een por tiek, welke binnen de rooilijn was gelegen. Men achtte het toen niet van belang dat deze stoep van de openbare weg af voor een ieder, dus ook voor dieren, toegankelijk was. Op grond van deze overwe ging werd de aanvraag afgewezen. Hij zocht het hogerop. De sociale wetgeving gaat ech ter steeds vooruit en er worden andere normen aangenomen, zoals moge blijken uit het volgende ge val, dat veel overeenkomst ver toont met het zojuist aangehaalde. Spelende kinderen hadden op de portiektrap, behorende tot het huis van een werknemer, vuil ach ter gelaten. Een werknemer nu gleed daarover uit, kwam te val len en liep letsel op. Ook hier werd aanvankelijk een verzoek om schadeloosstelling afgewezen en wel op grond van voorafgaan de gevallen. Deze werknemer ging met de beslissing niet accoord en al stel de de Raad van Beroep de werk nemer niet in het gelijk, de Cen trale Raad van Beroep dacht er anders over. Toch openbare weg! Deze werknemer voerde in zijn beroepsschrift aan, dat de portiek trap waarop hij gevallen was, als toegang tot en uitgang van ver schillende woningen diende en bovendien zonder meer open stond voor het publiek, dat zich op de openbare weg bevindt zo dat degene die van de trap ge bruik moet maken, zich gesteld kan zien voor gevaren, die over eenkomen met die welke hem ook kunnen treffen op de openbare weg. Dit volhouden van onze door tastende werknemer had niet al leen voor hem een gunstig slot. Hij werd in hoogste instantie in het gelijk gesteld en kwam dien tengevolge voor schadeloosstelling in aanmerking. Maar ook had dit alles tot gevolg, dat de Sociale Verzekeringsbank haar vroeger in genomen standpunt herzag. Op grond van deze beslissing raden wij onze lezers met klem aan, in voorkomende gevallen zich niet direct bij een afwijzing neer te leggen, doch het hoger op te zoeken. Al mag een beslissing (de behandeling duurt steeds vrij lang) in eerste instantie door de Sociale Verzekeringsbank en door de Raad van Beroep worden afge wezen, er is ook nog een Centrale Raad van Beroep aan wie om be slissing kan worden verzocht. (Nadruk verboden); Ganzepoortstraat 21, Tel. 2048 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1959 | | pagina 1