NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Pion vie r heeft DE sehoenen
c4.e. van der
Soepeler toepassing ongevallenwet
Nieuwe lasten
voor het wegverkeer
UIT
TELEVISIETORENS
STRALEN
STRAKS ONZE STEMMEN
ZEER BELANGRIJK BERICHT VOOR
SLECHTHORENDEN I
„Siemens" hoorapparaten
Ho. 2937
Zaterdag 23 mei 1959
62e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622
Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post 5.25 Advertenties 6 cent per mm
Er moet eindelijk iets aan gedaan worden
Onze wegen, pleinen, straten,
rivieren en kanalen voldoen niet
meer aan de eisen des tijds. Men
hoeft geen deskundige te zijn om
dit te constateren. Drukke Paas
dagen, eep Hemelvaartsdag met
een top-verkeersdrukte, Pinkster
dagen met een wegbeeld van on
afzienbare rijen auto's, zij stem
men ons tot nadenken over de
toekomst wanneer een dergelijke
drukte een alledaags beeld zal zijn
De grote gelijkvloerse verkeers-
kruisingen kunnen de stroom ver
voermiddelen niet meer verwer
ken. Vele wegen zijn te smal om
het parkeren van auto's te kunnen
toestaan. Niet alleen in de grote
steden maar ook in vele middel
grote en kleine plaatsen worstelt
men met het gebrek aan parkeer
ruimte. Deskundigen wijzen er op
dat reeds nu 40 °/o van het per
sonenvervoer over de weg gaat en
dat dit percentage zal toenemen.
Het verkeersprobleem dreigt in
het westen reeds nu onoplosbaar
te worden. Amsterdam tracht het
moeilijk verteerbare tunnelpro
bleem te klaren, de Rotterdamse
gemeenteraad besloot tot aanleg
van een métro, Twente eist een
nieuwe snelverkeersweg met het
westen. Het noorden kan voor de
industrie alleen ontsloten worden
wanneer er snelle verbindingen
komen. De Zuiderzeestraatweg is
te smal. De Noordoostpolder
wacht op aanleg van een spoor
lijn. Vele kanalen en rivieren vol
doen niet méér aan de eisen die
het scheepvaartverkeer stelt noch
wat betreft de diepgang, noch
wanneer men let op de bruggen,
sluizen en breedte van die water
wegen. Het Amsterdam-Rijnka
naal eist verbetering. De IJ-mond
vraagt om revisie.
Zelfstandig fonds gevraagd.
De reeds genoemde commissie
Verkeer en Welvaart wenst het
probleem groots aan te pakken
door instelling van een wegen-
bouwraad, die het gehele ver
keersprobleem onder de loep moet
nemen. Voor de financiering acht
zij de geboorte van een autonoom
wegenfonds noodzakelijk dat de
dringendheid der investeringen
naar rangorde zal bepalen. Dit
fonds moet miljarden aantrekken
op de kapitaalmarkt onder een
staatsgarantie voor rentebetaling
en aflossing.
Vanzelfsprekend zal de nieuwe
regering dit probleem moeten
aanpakken. Het is ook duidelijk
dat hier sprake is van een staats
zaak en dat de middelen uit be
staande belastingopbrengst moe
ten komen. Er wordt reeds een
flinke wegenbelasting geheven en
dat er toch ook een zware heffing
op benzine bestaat. Ook verkrijgt
de staat inkomsten uit de invoer
van auto's en ander transportma
teriaal.
In het verleden zijn de staats
inkomsten uit deze bronnen he
laas niet aan de verbetering van
ons wegennet besteed en nu
spreekt de minister in de Eerste
Kamer over een financieringspro
bleem. Geen wonder, als Den
Haag eerst het verkeer gaat uit
melken voor andere landsbelan
gen, dan behoeven wij ons over
het ontstaan van een probleem
niet te verbazen. De gordiaanse
verkeersknoop in Nederland heeft
men doelbewust laten groeien
door niet tijdig te zorgen voor de
dag van morgen.
Meer maanden in 't jaar.
De instelling van een wegen-
bouwraad met daarnaast een we
genfonds lijkt ons nuttig. De ver
keersproblemen worden dan uit
een centraal punt bezien.
Van hier uit kan men tevens
plannen beramen om de wegen
bouw over een zo groot mogelijk
aantal maanden van het jaar te
verdelen. Het is immers nu zo
dat de wegenbouwers volop werk
hebben in het zomerseizoen, wan
neer ook in de overige bouwnij
verheid volop werk wordt gevon
den. Ook is het een nadeel juist
in die maanden drukke verkeers
wegen opgebroken te vinden,
wanneer het toeristenseizoen vol
op draait en de intensiteit van het
verkeer het sterkst is.
Slaagt men er in bouwmetho
den te vinden, waarbij vroeg in
het voorjaar met de wegenver
nieuwing en -aanleg kan worden
begonnen terwijl men tot laat in
de herfst kan doorwerken, dan
wordt daarmede een bijdrage ge
leverd tot gedeeltelijke oplossing
van het werkgelegenheidspro
bleem voor de wegarbeiders ter
wijl door gewijzigde afschrijvings-
duur en langere gebruiksduur van
machines voor de wegenbouw een
aanzienlijke besparing op de
bouwkosten kan worden verkre
gen.
Toch weer tollen?
De financiering van de wegen
bouw uit een speciaal fonds is
aan te bevelen, maar het gevaar
dreigt dat er weer naar aanvullen
de middelen wordt gezocht om
daarmee de aflossing en rente te
voldoen. In de Eerste Kamer is
er reeds over gesproken voor brug
gen en tunnels de tollen te doen
herleven.
Minister Aartsen, die voor het
laatst daarbij het verkeers- en wa-
terstaatsbeleid verdedigde, merkte
op dat de tollen zo impopulair zijn
geworden, dat hij tegenstander is
van een zodanige heffing. Inder
daad moet dit middel worden ver
worpen o.a. ook omdat het con
troleren van tolkaartjes en de aan
koop daarvan een snelle voort
gang van het verkeer remt. Daar
om dreigt er een verhoging van
de verkeerslasten voor het gemo
toriseerd verkeer via de wegenbe
lasting en de benzineprijs.
Reeds wordt in het rapport van
de commissie uit de nijverheid en
handel er op gewezen dat de dis
cussie over de wegen- en benzine
belasting nimmer tot een defini
tief einde is gevoerd. Is dit een
eerste voorzichtige aanduiding om
de wegenbelasting te doen verval
len en de benzineprijs te verho
gen, zodat de wegenbelasting
wordt geheven naar gelang het
gebruik dat het gemotoriseerd ver
keer van de wegen maakt? Omdat
op deze wijze ook de buitenlandse
toeristen meebetalen aan de kos
ten van ons wegennet, lijkt dit
plan niet onaantrekkelijk. In ieder
geval zou men waarborgen moe
ten scheppen dat de gehele op
brengst van deze belasting in het
wegenfonds vloeit.
Blijft Den Haag bij de wegen
belasting, dan zal de opbrengst
daarvan eveneens naar het wegen
fonds moeten worden geleid. Juist
omdat tot op heden de verkeers-
opbrengst niet aan de verkeers-
voorzieningen wordt besteed, zit
ten wij in de knoei. Het is dus
niet onbillijk wanneer nu eerst
eens uit de algemene middelen
wordt geput om het verkeer aan
zijn trekken te doen komen. En
moet voorts de gehele verkeers
last alleen drukken op het gemo
toriseerd verkeer?
Waar is de grond?
Voor het wegverkeer moeten
wij, zonder met het bovenstaande
rekening te houden, toch al met
een lastenverzwaring rekenen. Het
parkeervraagstuk zal immers met
parkeermeters en parkeerschijven
worden bestreden? Parkeermeters
zullen een bijdrage vragen van
de automobilisten; voor de con
trole op parkeerschijven is uitbrei
ding van het politiecorps noodza
kelijk, hetgeen eveneens meer
middelen vraagt.
De aanleg van nieuwe brede
wegen in verschillende delen van
ons land zal met voortvarendheid
ter hand moeten worden geno
men. De nieuwe minister van ver
keer en waterstaat en zijnstaf
wachten een drukke en moeilijke
taak. Zij zullen onder meer de
grond moeten vinden waarover
die nieuwe wegen moeten worden
aangelegd.
Wij zijn zo vrij daarbij de vraag
op tafel te leggen of het in meer
dan één geval niet wenselijk zou
zijn om bestaande verouderde
waterwegen aan het moderne ver
keer te land op te offeren. Heeft
het zin de in onbruik rakende ka
nalen te onderhouden ten gerieve
van de enkele binnenschepen, die
daar nog varen en kan men bij
het afwegen van kosten en op
brengsten niet besluiten een aan
tal verouderde waterwegen te
dempen? Dan wordt daarmee
ruimte gewonnen om de snelheid
en de veiligheid van het moderne
personen- en goederenvervoer aan
de eisen des tijds aan te passen.
Het wordt de hoogste tijd om de
verkeerskoe bij de horens te pak
ken.
Drs. Mierlo.
(Nadruk verboden).
door
W. Yogt
600 gesprekken in één fruitschaal
Merkwaardige nieuwe mogelijkheden
in de telefoontechniek
Zij zijn nu al vertrouwd in het
landschapsbeeld, die hoge beton
nen torens in Goes, in Loon op
Zand, in Markelo, in Smilde, in
Roermond, in Lopik en elders.
Televisie-torens heten zij in de
wandeling; en deze aanduiding is
in de meeste gevallen juist, want
deze betonnen cilinders met hun
spitse stalen naalden vervullen een
taak in het televisie zendernet in
ons land.
Maar het is niet hun enige be
stemming. Enkele torens vervul
len bovendien een rol bij de stich
ting of verruiming van het FM-
net dat over enkele jaren voltooid
zal zijn en waarmee Nederland zal
beschikken over een luistermoge
lijkheid naar de radio-program
ma's naast die welke geboden
wordt door de middengolf-zenders
van Hilversum I en II.
Derde taak.
Hoe belangrijk dit alles ook is
en hoe begrijpelijktoch zal
straks het zwaartepunt van het
nut van deze torens misschien
heel ergens anders komen te lig
gen en wel op het gebied waar
wij het niet verwacht hebben. Na
melijk op dat van de telefoon.
Wij worden hoe langer hoe
meer een telefonerend volk en on
ze telefoondichtheid begint dat
van een top-telefoonland als b.v.
Zweden op zij te streven.
De uitbreiding van de telefoon
netten en de aansluiting daarvan
op buitenlandse netten (de P.T.T.
werkt immers al aan de automati
sche bereikbaarheid van vele bui
tenlandse steden!) brengt vele pro
blemen te voorschijn, waarvan
één voornaam is: dat van het leg
gen of uitbreiden van de kabel
verbindingen, die deze netten on
derling moeten verbinden.
Harde soliede koperdradenbun-
dels die over een lengte van vele
kilometers moeten worden inge
graven.
Draadloze telefoon.
„Kunnen wij van de noodzaak
van dat graafwerk verlost wor
den?" heeft P.T.T. zich afge
vraagd; en men is geneigd dit op
het eerste gezicht een vrij dwaze
vraag te vinden, want hoe kan er
sprake blijven van het voeren van
individuele gesprekken per tele
foon, als de gesprekspartners niet
door draden met elkaar verbon
den zijn?
Toch kan dat, bij de moderne
stand van de techniek.
De draden die er zijn blijven
hun rol spelen, maar voor de nieu
we draden die nodig zijn over
weegt men iets heel anders: men
laat het koper er van als 'tware
verdampen en gebruikt de lege
ruimte als verbindingsweg.
Na een aanloopweg langs de
conventionele draad leidt men de
telefoongesprekken, die daarvoor
geëigend zijn, naar een radio-zen
der die een golf van ongeveer 7
cm uitstraalt en die is opgesteld
in een van de „televisie-torens".
600 gesprekken tegelijk.
Met behulp van een reflector
een soort grote fruitschaal op
z'n kant bundelt men de ra
dio-energie, gelijk de stralen van
een zoeklicht, in de richting van
een andere televisie-toren en ont
vangt die daar in een soortgelijke
reflector.
Daar wordt die radio-energie
ontleed en via het gewone draad-
net en de centrale, geleid naar de
plaats van de bestemming, n.l. u
of ik, die telefoon hebben.
De technisch georiënteerde
mens van vandaag zal misschien
zeggen: „Ik vind het knap en 't
is misschien het ei van Colombus,
maar alles wat hier gebeurt is niet
anders dan dat men draadloos
doet, wat men tot dusver langs
een kabel deed". En dat is nu niet
zo erg bijzonder.
Het bijzondere is echter niet
dat men een stukje weg draadloos
overbrugt, maar dat men kans ziel
om langs zo'n draadloze verbin
ding 600 telefoongesprekken ge
lijktijdig over te brengen in die
enkele radio-zoeklichtbundel, zon
der dat de gesprekvoerders iets
anders bespeuren dan de woorden
van hun eigen privé gesprek en
zonder dat de intimiteit van hun
woorden ook maar in het gering
ste wordt aangetast.
Het wonder is dat die 600 ge
sprekken in het elektrische ener
giebeeld van die zender als een
ogenschijnlijk onontwarbaar pa
troon worden verzonden, maar op
het eindpunt weer netjes en feil
loos hun individualiteit terugkrij
gen.
Rampgebied vooraan.
De eerste gedachte om deze
mogelijkheid toe te passen is ge
rijpt na de overstromingsramp in
Zeeland in 1953. Toen lagen daar
immers alle telefoonverbindingen
„plat" op een ogenblik dat men
er de dringendste behoefte aan
had.
Men wilde dit voor de toekomst
onmogelijk trachten te maken,
door de vitale verbindingskanalen
los te maken van de gebonden
heid aan de kwetsbare aardbodem
Daarom is het eerst gedacht aan
gebruikmaking van de televisie
toren van Goes voor de toepas
sing van dit nieuwe systeem dat
de naam van draaggolf-telefonie
draagt.
De mogelijkheden van dit sy
steem zijn intussen zo veelbelo
vend geworden, dat het in de toe
komst stellig in ruime mate zal
worden toegepast, ook in gebie
den waar deze veiligheidsoverwe
gingen niet in de eerste plaats
gelden.
En zo moet men de televisie-to
rens nog voor „voller" aanzien
dan men misschien tot dusver al
deed.
(Nadruk verboden).
Ook de nieuwste
in verschillende modellen, vanaf f 270.
zijn verkrijgbaar bij
GOES
Lange Kerkstraat 42, telefoon 01100-2468
DE zaak in Zeeland voor middelen en artikelen
voor lichaams- en gezondheidszorg l
Ook de beste
Elastieken spataderkousen,
buikbanden, herniacorsetten, breukbanden,
steunzolen en andere medische bandage s
Leverancier Ziekenfonds I
Lid ..Orthobanda"
(Vereniging van vakkundigen in Nederland
Uitgebreide sortering zonnebrillen
Het doel van de ongevallenwet
is: arbeiders te verzekeren tegen
geldelijke gevolgen van ongeval
len, hun in verband met hun
dienstbetrekking overkomen. Hoe
is het nu met ongevallen voorge
komen op weg van en naar het
werk, op een portiektrap of op de
stoep van het eigen huis?
Om niet in overtreding te zijn
of te komen dient de arbeider zich
niet aan meer dan normaal gevaar
bloot te stellen, of roekeloos te
handelen. Nu is het voorgeko
men, dat een ongeval plaats had
op de stoep van het huis van de
weknemer, welke toegang gaf tot
de woning.
Voorheen was het altijd zo, dat
indien het ongeval op de stoep
plaats had, nimmer een schade
loosstelling werd toegekend, het
geen moge blijken uit het volgen
de voorbeeld.
Behoort stoep tot het huis?
Een dame begaf zich op weg
naar haar kantoor, toen zij op de
hardstenen stoep voor het huis
gelegen, welke stoep „kennelijk"
behoorde tot het perceel waarin
haar woning was gelegen, over
vuil was uitgegleden. Zij viel daar
door op de openbare weg en be
zeerde haar pols.
Een aanvraag om uitkering
werd terzijde gelegd, omdat werd
aangenomen, dat de stoep moest
worden beschouwd als een on
derdeel van de woning waarin de
dame woonde.
Zij- protesteerde, doch de Raad
van Beroep besliste toen, dat de
stoep ongeveer 15 cm boven het
trottoir gelegen was in een por
tiek, welke binnen de rooilijn was
gelegen. Men achtte het toen niet
van belang dat deze stoep van de
openbare weg af voor een ieder,
dus ook voor dieren, toegankelijk
was. Op grond van deze overwe
ging werd de aanvraag afgewezen.
Hij zocht het hogerop.
De sociale wetgeving gaat ech
ter steeds vooruit en er worden
andere normen aangenomen, zoals
moge blijken uit het volgende ge
val, dat veel overeenkomst ver
toont met het zojuist aangehaalde.
Spelende kinderen hadden op
de portiektrap, behorende tot het
huis van een werknemer, vuil ach
ter gelaten. Een werknemer nu
gleed daarover uit, kwam te val
len en liep letsel op. Ook hier
werd aanvankelijk een verzoek
om schadeloosstelling afgewezen
en wel op grond van voorafgaan
de gevallen.
Deze werknemer ging met de
beslissing niet accoord en al stel
de de Raad van Beroep de werk
nemer niet in het gelijk, de Cen
trale Raad van Beroep dacht er
anders over.
Toch openbare weg!
Deze werknemer voerde in zijn
beroepsschrift aan, dat de portiek
trap waarop hij gevallen was, als
toegang tot en uitgang van ver
schillende woningen diende en
bovendien zonder meer open
stond voor het publiek, dat zich
op de openbare weg bevindt zo
dat degene die van de trap ge
bruik moet maken, zich gesteld
kan zien voor gevaren, die over
eenkomen met die welke hem ook
kunnen treffen op de openbare
weg.
Dit volhouden van onze door
tastende werknemer had niet al
leen voor hem een gunstig slot.
Hij werd in hoogste instantie in
het gelijk gesteld en kwam dien
tengevolge voor schadeloosstelling
in aanmerking. Maar ook had dit
alles tot gevolg, dat de Sociale
Verzekeringsbank haar vroeger in
genomen standpunt herzag.
Op grond van deze beslissing
raden wij onze lezers met klem
aan, in voorkomende gevallen
zich niet direct bij een afwijzing
neer te leggen, doch het hoger op
te zoeken. Al mag een beslissing
(de behandeling duurt steeds vrij
lang) in eerste instantie door de
Sociale Verzekeringsbank en door
de Raad van Beroep worden afge
wezen, er is ook nog een Centrale
Raad van Beroep aan wie om be
slissing kan worden verzocht.
(Nadruk verboden);
Ganzepoortstraat 21, Tel. 2048 - GOES