NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Plow vier heeft DE schoenea
ZOEKT RUSLAND
RUGDEKKING?
De toekomst
van de vermogensbelasting'
Wijziging
premieberekening
No. 2920
Zaterdag 24 januari 1959
62e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622
Abonnementsprijs 2.50 per jaar Franco per post 5.25 Advertenties 6 cent per mm
Sinds de Russische regering op
27 november de westelijke gealli
eerden het ultimatum stelde om
te onderhandelen over de status
van Berlijn, blijft zij in dit op
zicht een grote activiteit ontplooi
en. Toen het westen te kennen
gaf, dat eventuele onderhandelin
gen over de status van Berlijn ge
paard zouden moeten gaan met
bespreking van de gehele Duitse
kwestie, in casu de hereniging
van Duitsland, kwam Moskou
prompt met een ontwerp van een
vredesverdrag voor den dag. Dit
verdrag zou dan besproken moe
ten worden op een in Warschau
of Praag te houden conferentie,
waaraan alle voormalige tegen
standers van Duitsland konden
deelnemen, inclusief communis
tisch China, al heeft dit land met
de oorlog tegen Duitsland eigen
lijk niets te maken gehad.
In dit ontwerp vredesverdrag
stelt Rusland voor om oost- en
west-Duitsland een confederatief
verband te laten vormen. Dat
houdt dus in: wel in stand hou
den van de beide verschillend ge
regeerde delen, die dan tezamen
nog een speciale raad zouden vor
men van honderd leden, vijftig
uit het oosten en vijftig uit het
westen, welke raad dan de geza
menlijke belangen zou behartigen
en de samenwerking tussen beide
gescheiden blijvende delen.
Rusland weet natuurlijk heel
goed, dat het westen daar nooit
in zal toestemmen, temeer niet
daar dit confederate Duitsland
dan bovendien zich strikt neutraal
zou moeten houden, geen krijgs
macht van belang zou mogen heb
ben en er ook geen vreemde troe
pen gelegerd zouden mogen zijn.
Een soort niemandsland dus,
waarin de communisten vrijwel
ongehinderd zouden kunnen
wroeten en zich verder naar het
westen zouden kunnen boren. Het
westen echter wil een volledige
hereniging van de beide Duitse
delen, in één nationaal verband
dus, onder één door vrije verkie
zingen vastgestelde regering.
In het kader van alle nieuwe
activiteit over Berlijn en de Duit
se kwestie valt ook het bezoek
van Rusland's vice-premier Miko-
jan aan de Verenigde Staten. Het
bezoek is te zien als een poging
het Amerikaanse volk en daarmee
zijn politici milder te stemmen
ten aanzien van de Russische be
doelingen. Om te doen uitkomen,
dat deze geen bedreiging inhou
den van Amerika's eigen belangen
en het dus met Rusland in vrede
en vriendschap zou kunnen leven,
als Duitsland en liefst geheel Eu
ropa nu maar geneutraliseerd zou
den worden. Argumenten waar de
illationalisten in de Verenigde
Staten niet geheel ongevoelig voor
zijn.
De vraag dringt zich op waar
óm Rusland thans weer zo'n di
plomatiek offensief over Duits
land ontketent. Zou het werkelijk
zijn omdat het zich door de op
komende kracht van Duitsland
bedreigd zou voelen? Of door die
van west-Europa? Dat is nauwe
lijks aan te nemen. Bovendien
zouden er dan andere mogelijkhe
den liggen om dit gevaar zo goed
mogelijk te ondervangen.
Wij geloven, dat de oorzaak
van Rusland's activiteit in deze
meer naar de andere kant moet
worden gezocht, niet in het wes
ten, dus in het oosten. Rusland
ontwikkelt thans een tot het wes
ten gericht vredesoffensief om bij
tijds in de rug gedekt te zijn aleer
er werkelijk gevaar gaat dreigen
uit het oosten. De ontwikkeling
van het onmetelijke China, door
Rusland zelf uit ideologische o-
verwegingen geholpen, zij het wat
zuinigjes, zal te zijner tijd een
zekere bedreiging voor Rusland's
wereldpositie gaan betekenen, in
de eerste plaats economisch, in de
tweede plaats ook politiek en
zelfs militair. Meer nog dan het
westen zal Rusland rekening moe
ten houden met de groeiende
kracht van China.
Regeren is vooruitzien en daar
in hebben de Russen zich altijd tot
een van de besten kunnen reke
nen. In de bondgenootschappelij
ke verhouding, die thans tussen
Rusland en China bestaat, zal
laatstgenoemde binnen enkele ja
ren een steeds belangrijker stem
verkrijgen. En hoe meer Rusland
met de Chinese verlangens reke
ning moet gaan houden, hoe be-
dreigder het zich in zijn positie
zal gaan voelen. Ook tussen deze
beide landen liggen nog omstre
den gebieden!
Daarom dient ook het westen
verder te zien dan alleen tot Ber
lijn of tot de Duits-Poolse grens.
China is ook voor het westen een
uiterst belangrijke factor in de
komende politieke verhoudingen.
Plet is de langzaam ontwakende
wereldmacht van de nabije toe
komst. En tenslotte zullen niet de
ideologische, maar de economi
sche belangen bepalen aan welke
kant het komt te staan.
PI. van Wermeskerken.
(Nadruk verboden).
Waardering bezit
en vermogenswinstbelasting
(Van onze belastingmedewerker)
Tot medio maart wordt Neder
land geregeerd door een over
gangskabinet, waarvan geen
"grootse daden te verwachten zijn,
zeker niet op fiscaal gebied. De
toestand van 's lands financiën
duldt geen belastingvermindering
en over belastingverzwaring
spreekt niemand, zo lang er ver
kiezingen in zicht zijn. Men moet
tenslotte als partij en politicus ook
aan zijn positie denken.
Intussen kan er geen twijfel o-
ver bestaan, dat de Tweede Ka
mer na de verkiezingen op be
lasting-gebied veel werk krijgt te
verzetten. Daar zijn de noodza
kelijke aanpassing in het kader
van het verenigd Klein Europa en
daar liggen de voorgestelde wets
wijzigingen voor de inkomsten
en vermogensbelasting, nog inge
diend door de heer Hofstra, op
een antwoord te wachten. Zullen
deze ontwerpen ongewijzigd wor
den behandeld of worden terug
genomen door een nieuwe rege-
ring?
Ongeacht de uitslag van de
verkiezingen moet men er op re
kenen, dat de eenmaal gedane
voorstellen toch vroeg of laat aan
de orde zullen worden gesteld,
want wetsontwerpen ontspruiten
niet zo maar aan het brein van
een bepaalde minister, maar zij
zijn in belangrijke mate ook een
produkt van een maatschappelij
ke ontwikkeling.
f 100.000.000.—.
Naast het nieuwe belangrijke
ontwerp inkomstenbelasting 1958
ligt er een aangepast ontwerp ver
mogensbelasting gereed. Nu
neemt de vermogensbelasting niet
zo'n belangrijke plaats meer in
tussen de uitgebreide heffingen
van de staat, maar zij kan toch
niet geheel genegeerd worden.
Elk jaar brengt zij aan het rijk
nog ca 100 miljoen inkomsten,
die de overheid niet missen kan,
ook al maakt die 100 miljoen nog
maar ca lVa °/o van de totale be
lastingopbrengst uit.
Voor de oorlog 1940-1945 ver
tegenwoordigde de vermogensbe
lasting nog meer dan 5 °/o van
het rijksinkomen uit belastingen.
Voor een deel is de daling te wij
ten aan het uiteenvallen van gro
te particuliere vermogens. Voor
een ander deel is de nieuwe ver
mogensvorming door de zware
belastingheffing afgeremd. Deze
cijfers zouden dan een aanwijzing
kunnen zijn dat de regering nieu
we vermogensvorming wel tijdig
mag gaan stimuleren. Men spreekt
echter wel eens over bezitsvor
ming, d.w.z. over de vorming van
een zogenaamd „appeltje voor de
dorst". Verder komt men ook bij
na niet meer bij de bestaande be
lastingtarieven. Aan vermogens
vorming zit voorts een kapitalis
tische reuk en wie een dergelijk
geurtje nog bij zich draagt, be
hoort politiek tot de museumfi
guren.
Het zijn echter vooral de ge
stegen belastingtarieven in de
sfeer van inkomsten, die de bij
drage van de vermogensbelasting
aan 's rijks schatkist procentueel
aanzienlijk hebben doen dalen.
Waarom deze heffing?
Is het bij de sterke progressie
van de inkomstenbelasting nu nog
nodig om vermogensbelasting te
heffen? De regering ziet deze
heffing als noodzakelijk. Zij spie
gelt zich ter versterking van haar
argumenten onder meer aan an
deren. Zwitserland, België, Scan
dinavië, Oostenrijk en west-Duits
land hebben ook een vermogens
belasting als wij.
In Engeland en de V.S. bestaat
eveneens een heffing op vermo
gen, maar deze geschiedt in één
maal bij het overlijden van de
vermogensbezitter. Ongeacht of
er kinderen zijn of niet wordt een
deel van het vermogen, dat op
klimt naarmate het vermogen gro
ter is, overgeheveld naar de schat
kist. Bij ons geschiedt dat óók in
de vorm van successie, maar daar
spreekt de regering (wijselijk) niet
over als zij de vermogensbelasting
verdedigt
De Nederlandse overheid is
van mening dat de inkomsten, die
uit vermogen worden verkregen,
een afzonderlijke plaats innemen
onder de samenstellende delen
van hèt inkomen. De opbrengst
van vermogen is niet afhankelijk
van werkkracht, zo stelt zij. E-
venmin is die opbrengst aan ie
mands leven gebonden. Men zit
bij wijze van spreken met een
vermogen wat rechter en vaster
op het kussen der maatschappij
dan zonder een kapitaal als re
serve. Dat is juist, al geeft zelfs
minister Hofstra toe dat het ver
schil in stabiliteit en duurzaam
heid tussen inkomen uit arbeid en
uit vermogen in de hedendaagse
maatschappij veel geringer is dan
vroeger. Bij de voortdurende in
flatie en alle andere gevaren die
het vermogen tegewoordig bedrei
gen is de stelling, dat het inko
men uit vermogen als het ware
uit de hemel valt, ernstig ver
zwakt. Men heeft heel wat zor
gen zonder vermogen, men heeft
evenzeer veel zorgen als men een
vermogen in stand wil houden
bij alle trucs, die een modern be
wind gebruikt om een bezitsni-
vellering te effectueren.
Onmisbaar.
Er zou het een en ander voor
te zeggen zijn om de 100 mil
joen opbrengst aan vermogensbe
lasting maar op te offeren aan de
gedachte van vermogens- en ka
pitaalsvorming, die zo dringend
nodig zijn, maar de toenemende
meerderheid van niet-bezitters zou
over een dergelijke maatregel niet
gunstig oordelen. Zo lang de o-
verheid echter voor een ongehuw
de de eerste 22.500 en voor een
gehuwde de eerste 30.000 nog
vrijstelt van vermogensbelasting,
zal men haar als inkomsten-ver
sterker voor de schatkist niet wil
len missen. Met kinderen bene
den 16 jaar mag men bovendien
nog 7.500. extra belastingvrij be
zitten en zo is de vermogensbelas
ting meest van belang voor hen
die wel een stootje kunnen ver
dragen.
De bezitters van vermogen moe
ten dit elk jaar opgeven aan de
inspecteur van belastingen. Daar
bij komt de waardering van acti
va in het geding, die tot heden
moet geschieden naar verkoop
waarde of naar geldswaarde. Bei
de soorten waardering geven
moeilijkheden, omdat er altijd
sterk persoonlijke elementen in
zitten, bijvoorbeeld bij aandelen,
die niet aan de beurs genoteerd
staan en waarvan dus geen alge
mene prijs bekend is. Om van al
die kibbelpartijen tussen inspec
teur en belastingplichtigen ver
lost te raken wil de heer Hofstra
deze waardering door een andere
vervangen.
Bij de waardebepaling zal de
belasting na de revisie van de wet
gaan letten op de waarde, welke
men in het economisch verkeer
aan de vermogensdelen toekent.
Men zal dus in de toekomst er
meer op gaan letten wat de be
trokken vermogensdelen voor der
den waard zijn. Men heeft een
objectief uitgangspunt gezocht
en, alhoewel alle geschillen over
waardering nog lang niet uit de
wereld zullen zijn, een verbetering
kan men deze nieuwe omschrij
ving van de waarderingsmaatstaf
stellig noemen.
Vrijstelling en een
nieuwe belasting.
Er zijn meer wijzigingen voor
de vermogensbelasting in de re
geringskoker. Zo wii men de
meeste voorzieningen, die getrof
fen worden om in geval van het
wegvallen van een arbeidskracht
aan nagelaten betrekkingen een
inkomen te verzekeren, vrijstellen
van vermogensbelasting. Ook de
vermogensvorming, die een gevolg
is van sparen voor de oude dag,
zal in ruimere mate dan thans
van vermogensbelasting worden
vrijgesteld.
Dit artikel wil niet volledig zijn
in de opsomming van wijzigingen
die in het nieuwe ontwerp vermo
gensbelasting zijn opgenomen,
omdat de meesten van onderge
schikt belang zijn. Meer is het de
bedoeling geweest om de geest te
benaderen, waarin het vermogens-
bezit fiscaal wordt bezien en be
last. En dan mag men spreken
van een vrij soepele geest.
Men wil de vorming van ver
mogen niet meer schaden dan uil
een oogpunt van heffing nodig is.
In de praktijk toont de inspectie
zich ook wel soepel bij de waar
debepaling. Men zij als vermo
gensbezitter echter zeer voorzich
tig met een lage waardering van
vermogensdelen. Wij weten, dat
er in de hoofden van regerings- en
belastingautoriteiten plannen
rondspoken, die de invoering van
vermogenswinstbelasting tot ge
volg kunnen hebben.
Mochten deze gedachten wer
kelijkheid worden, dan zal men
bij de bepaling van gemaakte ver
mogenswinst uit moeten gaan van
twee data. De ene is ongetwijfeld
de eventuele datum van verkoop
van het vermogensdeel en de an
dere zal vermoedelijk de waarde
zijn, waarvoor het vermogensdeel
bij de aangifte vermogensbelasting
is opgegeven. Is die aangifte aan
de lage kant geweest dan kan men
in de toekomst enkele tientjes
„bespaarde" vermogensbelasting
wel eens veelvoudig verhoogd in
de schatkist moeten deponeren
als gevolg van een ingevoerde
vermogenswinstbelasting! In dit
licht bezien is de opgave voor de
vermogensbelasting een zware
taak, die bij al het zoet gefluit van
de voorgenomen herziene wetge
ving wel eens een bittere nasmaak
zou kunnen hebben.
Drs. Hermes.
(Nadruk verboden).
Ziekenfondsverzekerden
Er zijn weer enkele veranderin
gen aangebracht in de premiebe
rekening voor de ziekenfondsen en
eveneens in de weistandsgrens.
In de eerste plaats noemen we
de bejaardenverzekering.
Bij de bejaardenverzekering
maakt men onderscheid tussen be
jaarden met een inkomen tot
2520 per jaar en bejaarden met
een inkomen van 2520 tot
3530 per jaar.
Voor de eerste groep bedraagt
de premie voor het ziekenfonds
ingaande 4 januari j.l. 0.82 (ge
zinspremie) per week en 1.64
per week (eveneens gezinspremie)
voor de tweede groep. Deze pre
mies bedroegen voordien resp.
0.67 en 1.34 per week. Waar
schijnlijk zullen de genoemde be
dragen van 2520 en 3530 bin
nenkort verhoogd worden. Wij
komen er dan op terug.
Bejaarden met een inkomen bo
ven 3530 kunnen worden opge
nomen in de normale ziekenfonds
regeling voor vrijwillig verzeker
den, mits hun inkomen blijft be
neden de vastgestelde welstands-
grens.
De vrijwillige
ziekenfondsverzekering.
Tot dusverre bedroeg de wei-
standsgrens voor de vrijwillig ver
zekerden 6000.per jaar, plus
een bedrag van 175 per jaar
voor een kind, dat hierbij in reke
ning kon worden gebracht.
Deze weistandsgrens is nu ge
wijzigd en gesteld op 6900 per
jaar, plus het genoemde bedrag
van 175 per kind. Hierbij wordt
uitgegaan van de aanslag in de
inkomstenbelasting.
Wie een inkomen geniet dat ligt
boven genoemd bedrag, is ten on
rechte vrijwillig verzekerd en kan
ondanks het feit dat hij premie
betaalt, geen aanspraken maken
op medische hulp voor rekening
van het ziekenfonds. Men zij dus
gewaarschuwd! Verkeert u in een
dergelijke situatie, overleg dan
eens met uw ziekenfonds over
een aansluitende ziektekostenver
zekering.
Onvollediger! en invaliden.
De premies voor vrijwillig ver
zekerden liggen niet overal gelijk,
het ene ziekenfonds is iets goed
koper (of duurder) dan het ande
re, maar het draait zo ongeveer
om een bedrag van 2.10 tot
2.30 per week voor een enkel
lid; tot het dubbele bedrag voor
gezinnen.
Andere categorieën kunnen
goedkoper terecht, zoals onvolle
dige gezinnen, die doorgaans ƒ1.-
per week minder betalen dan het
genoemde bedrag voor gewone
gezinnen, met of zonder kinderen
beneden 16 jaar.
Enkele ziekenfondsen hebben
voorts een goedkopere regeling
getroffen voor invaliden tussen 27
jaar en 65 jaar; voor gezinnen met
Speciale en
homeopatische
geneesmiddelen
in originele verpakking
tegen allerlei
aandoeningen
haalt u 'tbest bij
A. C. van der Rest
Lange Kerkstraat 42
Goes
5 of meer kinderen of voor per
sonen met een inkomen van 35.-
per week voor gehuwden en 25.-
voor alleenstaanden. Deze bedra
gen kunnen eventueel verhoogd
worden met een bedrag van ƒ3.-
per week per kind, doch alleen
voor deze groep. Omdat deze re
geling niet overal gelijk is, ver
dient het aanbeveling inlichtingen
te vragen bij uw ziekenfonds.
Bij de verplicht verzekerden is
alles gelijk gebleven, ook de wei
standsgrens, welke nog steeds ligt
op 6900.per jaar, berekend
naar het loonbedrag. De premie
die hiervoor betaald moest wor
den, lag echter op 2,2 °/o voor de
werknemer en ook voor de werk
gever. Deze premie is thans ge
bracht op 2,25 °/o, en is dus met
een klein percentage gestegen.
De aanvullende verzekering.
Het sluiten van een aanvullende
verzekering is van groot belang.
Immers voor ziekenhuisverpleging
bedraagt de vrije behandeling
slechts 70 dagen.
Gedurende deze 70 dagen wor
den de kosten dus gedragen door
de grondverzekering, maar komt
u voor het noodlottige feit te
staan dat u langer verpleegd zal
moeten worden, dan moeten die
kosten zelf worden gedragen en
dat dit voor velen een onoverko
melijk bezwaar oplevert, behoe
ven wij u niet te vertellen.
Het is om deze reden, dat wij
met klem aandringen op het slui
ten van een aanvullende verzeke
ring, die dan begint te lopen na
de 70ste dag. De premie behoeft
geen bezwaar te zijn, zij bedraagt
ongeveer 3 cent per week tot 6
cent per week, afhankelijk van
het ziekenfonds waarbij u bent
aangesloten.
Sommige ziekenfondsen gaan
zelfs zover, dal voor een gezin met
kinderen nooit meer dan 12 cent
per week betaald moet worden
voor deze aanvullende (noodzake
lijke) verzekering.
Sanatoriumverzekering.
Aangezien bij opneming in een
sanatorium de grondverzekering
een bedrag betaalt tot 75 °/o van
de kosten van opneming, komt
derhalve 25 °/o voor deze opname
nog altijd voor rekening van de
verzekerde en dat dit kan oplo
pen, behoeven wij u evenmin te
vertellen. Een sanatoriumverple-
ging duurt immers in zeer vele
gevallen geruime tijd en is het
niet uitgesloten dat hiervoor 's
maandelijks een bedag moet wor
den bijgepast uit eigen zak van
ruim 100.
Dit risico kunt u in vele geval
len (bij vele ziekenfondsen) dek
ken door een (andere) aanvullen
de verzekering. Ook de premie
hiervoor ligt jammer genoeg weer
niet bij alle ziekenfondsen gelijk,
dus ook hier moeten wij weer ver
wijzen naar het ziekenfonds waar
bij u bent aangesloten. Nog maar
ongeveer 40 a 45 °/o van het to
taal aangesloten verzekerden heeft
deze aanvullende verzekering af
gesloten en dat is, gezien het ri
sico, vrij gering.
Wacht niet tot het te laat is,
want u begrijpt dat opneming in
een dergelijk aanvullend fonds
niet kan plaats hebben als u voor
het feit zelf staat; u moet natuur
lijk een verklaring tekenen om
trent de gezondheidstoestand.
(Nadruk verboden).
Ganzepoortstraat 21, Tel. 2048 - GOES