NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Plow vier heeft DE schoenea ZOEKT RUSLAND RUGDEKKING? De toekomst van de vermogensbelasting' Wijziging premieberekening No. 2920 Zaterdag 24 januari 1959 62e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs 2.50 per jaar Franco per post 5.25 Advertenties 6 cent per mm Sinds de Russische regering op 27 november de westelijke gealli eerden het ultimatum stelde om te onderhandelen over de status van Berlijn, blijft zij in dit op zicht een grote activiteit ontplooi en. Toen het westen te kennen gaf, dat eventuele onderhandelin gen over de status van Berlijn ge paard zouden moeten gaan met bespreking van de gehele Duitse kwestie, in casu de hereniging van Duitsland, kwam Moskou prompt met een ontwerp van een vredesverdrag voor den dag. Dit verdrag zou dan besproken moe ten worden op een in Warschau of Praag te houden conferentie, waaraan alle voormalige tegen standers van Duitsland konden deelnemen, inclusief communis tisch China, al heeft dit land met de oorlog tegen Duitsland eigen lijk niets te maken gehad. In dit ontwerp vredesverdrag stelt Rusland voor om oost- en west-Duitsland een confederatief verband te laten vormen. Dat houdt dus in: wel in stand hou den van de beide verschillend ge regeerde delen, die dan tezamen nog een speciale raad zouden vor men van honderd leden, vijftig uit het oosten en vijftig uit het westen, welke raad dan de geza menlijke belangen zou behartigen en de samenwerking tussen beide gescheiden blijvende delen. Rusland weet natuurlijk heel goed, dat het westen daar nooit in zal toestemmen, temeer niet daar dit confederate Duitsland dan bovendien zich strikt neutraal zou moeten houden, geen krijgs macht van belang zou mogen heb ben en er ook geen vreemde troe pen gelegerd zouden mogen zijn. Een soort niemandsland dus, waarin de communisten vrijwel ongehinderd zouden kunnen wroeten en zich verder naar het westen zouden kunnen boren. Het westen echter wil een volledige hereniging van de beide Duitse delen, in één nationaal verband dus, onder één door vrije verkie zingen vastgestelde regering. In het kader van alle nieuwe activiteit over Berlijn en de Duit se kwestie valt ook het bezoek van Rusland's vice-premier Miko- jan aan de Verenigde Staten. Het bezoek is te zien als een poging het Amerikaanse volk en daarmee zijn politici milder te stemmen ten aanzien van de Russische be doelingen. Om te doen uitkomen, dat deze geen bedreiging inhou den van Amerika's eigen belangen en het dus met Rusland in vrede en vriendschap zou kunnen leven, als Duitsland en liefst geheel Eu ropa nu maar geneutraliseerd zou den worden. Argumenten waar de illationalisten in de Verenigde Staten niet geheel ongevoelig voor zijn. De vraag dringt zich op waar óm Rusland thans weer zo'n di plomatiek offensief over Duits land ontketent. Zou het werkelijk zijn omdat het zich door de op komende kracht van Duitsland bedreigd zou voelen? Of door die van west-Europa? Dat is nauwe lijks aan te nemen. Bovendien zouden er dan andere mogelijkhe den liggen om dit gevaar zo goed mogelijk te ondervangen. Wij geloven, dat de oorzaak van Rusland's activiteit in deze meer naar de andere kant moet worden gezocht, niet in het wes ten, dus in het oosten. Rusland ontwikkelt thans een tot het wes ten gericht vredesoffensief om bij tijds in de rug gedekt te zijn aleer er werkelijk gevaar gaat dreigen uit het oosten. De ontwikkeling van het onmetelijke China, door Rusland zelf uit ideologische o- verwegingen geholpen, zij het wat zuinigjes, zal te zijner tijd een zekere bedreiging voor Rusland's wereldpositie gaan betekenen, in de eerste plaats economisch, in de tweede plaats ook politiek en zelfs militair. Meer nog dan het westen zal Rusland rekening moe ten houden met de groeiende kracht van China. Regeren is vooruitzien en daar in hebben de Russen zich altijd tot een van de besten kunnen reke nen. In de bondgenootschappelij ke verhouding, die thans tussen Rusland en China bestaat, zal laatstgenoemde binnen enkele ja ren een steeds belangrijker stem verkrijgen. En hoe meer Rusland met de Chinese verlangens reke ning moet gaan houden, hoe be- dreigder het zich in zijn positie zal gaan voelen. Ook tussen deze beide landen liggen nog omstre den gebieden! Daarom dient ook het westen verder te zien dan alleen tot Ber lijn of tot de Duits-Poolse grens. China is ook voor het westen een uiterst belangrijke factor in de komende politieke verhoudingen. Plet is de langzaam ontwakende wereldmacht van de nabije toe komst. En tenslotte zullen niet de ideologische, maar de economi sche belangen bepalen aan welke kant het komt te staan. PI. van Wermeskerken. (Nadruk verboden). Waardering bezit en vermogenswinstbelasting (Van onze belastingmedewerker) Tot medio maart wordt Neder land geregeerd door een over gangskabinet, waarvan geen "grootse daden te verwachten zijn, zeker niet op fiscaal gebied. De toestand van 's lands financiën duldt geen belastingvermindering en over belastingverzwaring spreekt niemand, zo lang er ver kiezingen in zicht zijn. Men moet tenslotte als partij en politicus ook aan zijn positie denken. Intussen kan er geen twijfel o- ver bestaan, dat de Tweede Ka mer na de verkiezingen op be lasting-gebied veel werk krijgt te verzetten. Daar zijn de noodza kelijke aanpassing in het kader van het verenigd Klein Europa en daar liggen de voorgestelde wets wijzigingen voor de inkomsten en vermogensbelasting, nog inge diend door de heer Hofstra, op een antwoord te wachten. Zullen deze ontwerpen ongewijzigd wor den behandeld of worden terug genomen door een nieuwe rege- ring? Ongeacht de uitslag van de verkiezingen moet men er op re kenen, dat de eenmaal gedane voorstellen toch vroeg of laat aan de orde zullen worden gesteld, want wetsontwerpen ontspruiten niet zo maar aan het brein van een bepaalde minister, maar zij zijn in belangrijke mate ook een produkt van een maatschappelij ke ontwikkeling. f 100.000.000.—. Naast het nieuwe belangrijke ontwerp inkomstenbelasting 1958 ligt er een aangepast ontwerp ver mogensbelasting gereed. Nu neemt de vermogensbelasting niet zo'n belangrijke plaats meer in tussen de uitgebreide heffingen van de staat, maar zij kan toch niet geheel genegeerd worden. Elk jaar brengt zij aan het rijk nog ca 100 miljoen inkomsten, die de overheid niet missen kan, ook al maakt die 100 miljoen nog maar ca lVa °/o van de totale be lastingopbrengst uit. Voor de oorlog 1940-1945 ver tegenwoordigde de vermogensbe lasting nog meer dan 5 °/o van het rijksinkomen uit belastingen. Voor een deel is de daling te wij ten aan het uiteenvallen van gro te particuliere vermogens. Voor een ander deel is de nieuwe ver mogensvorming door de zware belastingheffing afgeremd. Deze cijfers zouden dan een aanwijzing kunnen zijn dat de regering nieu we vermogensvorming wel tijdig mag gaan stimuleren. Men spreekt echter wel eens over bezitsvor ming, d.w.z. over de vorming van een zogenaamd „appeltje voor de dorst". Verder komt men ook bij na niet meer bij de bestaande be lastingtarieven. Aan vermogens vorming zit voorts een kapitalis tische reuk en wie een dergelijk geurtje nog bij zich draagt, be hoort politiek tot de museumfi guren. Het zijn echter vooral de ge stegen belastingtarieven in de sfeer van inkomsten, die de bij drage van de vermogensbelasting aan 's rijks schatkist procentueel aanzienlijk hebben doen dalen. Waarom deze heffing? Is het bij de sterke progressie van de inkomstenbelasting nu nog nodig om vermogensbelasting te heffen? De regering ziet deze heffing als noodzakelijk. Zij spie gelt zich ter versterking van haar argumenten onder meer aan an deren. Zwitserland, België, Scan dinavië, Oostenrijk en west-Duits land hebben ook een vermogens belasting als wij. In Engeland en de V.S. bestaat eveneens een heffing op vermo gen, maar deze geschiedt in één maal bij het overlijden van de vermogensbezitter. Ongeacht of er kinderen zijn of niet wordt een deel van het vermogen, dat op klimt naarmate het vermogen gro ter is, overgeheveld naar de schat kist. Bij ons geschiedt dat óók in de vorm van successie, maar daar spreekt de regering (wijselijk) niet over als zij de vermogensbelasting verdedigt De Nederlandse overheid is van mening dat de inkomsten, die uit vermogen worden verkregen, een afzonderlijke plaats innemen onder de samenstellende delen van hèt inkomen. De opbrengst van vermogen is niet afhankelijk van werkkracht, zo stelt zij. E- venmin is die opbrengst aan ie mands leven gebonden. Men zit bij wijze van spreken met een vermogen wat rechter en vaster op het kussen der maatschappij dan zonder een kapitaal als re serve. Dat is juist, al geeft zelfs minister Hofstra toe dat het ver schil in stabiliteit en duurzaam heid tussen inkomen uit arbeid en uit vermogen in de hedendaagse maatschappij veel geringer is dan vroeger. Bij de voortdurende in flatie en alle andere gevaren die het vermogen tegewoordig bedrei gen is de stelling, dat het inko men uit vermogen als het ware uit de hemel valt, ernstig ver zwakt. Men heeft heel wat zor gen zonder vermogen, men heeft evenzeer veel zorgen als men een vermogen in stand wil houden bij alle trucs, die een modern be wind gebruikt om een bezitsni- vellering te effectueren. Onmisbaar. Er zou het een en ander voor te zeggen zijn om de 100 mil joen opbrengst aan vermogensbe lasting maar op te offeren aan de gedachte van vermogens- en ka pitaalsvorming, die zo dringend nodig zijn, maar de toenemende meerderheid van niet-bezitters zou over een dergelijke maatregel niet gunstig oordelen. Zo lang de o- verheid echter voor een ongehuw de de eerste 22.500 en voor een gehuwde de eerste 30.000 nog vrijstelt van vermogensbelasting, zal men haar als inkomsten-ver sterker voor de schatkist niet wil len missen. Met kinderen bene den 16 jaar mag men bovendien nog 7.500. extra belastingvrij be zitten en zo is de vermogensbelas ting meest van belang voor hen die wel een stootje kunnen ver dragen. De bezitters van vermogen moe ten dit elk jaar opgeven aan de inspecteur van belastingen. Daar bij komt de waardering van acti va in het geding, die tot heden moet geschieden naar verkoop waarde of naar geldswaarde. Bei de soorten waardering geven moeilijkheden, omdat er altijd sterk persoonlijke elementen in zitten, bijvoorbeeld bij aandelen, die niet aan de beurs genoteerd staan en waarvan dus geen alge mene prijs bekend is. Om van al die kibbelpartijen tussen inspec teur en belastingplichtigen ver lost te raken wil de heer Hofstra deze waardering door een andere vervangen. Bij de waardebepaling zal de belasting na de revisie van de wet gaan letten op de waarde, welke men in het economisch verkeer aan de vermogensdelen toekent. Men zal dus in de toekomst er meer op gaan letten wat de be trokken vermogensdelen voor der den waard zijn. Men heeft een objectief uitgangspunt gezocht en, alhoewel alle geschillen over waardering nog lang niet uit de wereld zullen zijn, een verbetering kan men deze nieuwe omschrij ving van de waarderingsmaatstaf stellig noemen. Vrijstelling en een nieuwe belasting. Er zijn meer wijzigingen voor de vermogensbelasting in de re geringskoker. Zo wii men de meeste voorzieningen, die getrof fen worden om in geval van het wegvallen van een arbeidskracht aan nagelaten betrekkingen een inkomen te verzekeren, vrijstellen van vermogensbelasting. Ook de vermogensvorming, die een gevolg is van sparen voor de oude dag, zal in ruimere mate dan thans van vermogensbelasting worden vrijgesteld. Dit artikel wil niet volledig zijn in de opsomming van wijzigingen die in het nieuwe ontwerp vermo gensbelasting zijn opgenomen, omdat de meesten van onderge schikt belang zijn. Meer is het de bedoeling geweest om de geest te benaderen, waarin het vermogens- bezit fiscaal wordt bezien en be last. En dan mag men spreken van een vrij soepele geest. Men wil de vorming van ver mogen niet meer schaden dan uil een oogpunt van heffing nodig is. In de praktijk toont de inspectie zich ook wel soepel bij de waar debepaling. Men zij als vermo gensbezitter echter zeer voorzich tig met een lage waardering van vermogensdelen. Wij weten, dat er in de hoofden van regerings- en belastingautoriteiten plannen rondspoken, die de invoering van vermogenswinstbelasting tot ge volg kunnen hebben. Mochten deze gedachten wer kelijkheid worden, dan zal men bij de bepaling van gemaakte ver mogenswinst uit moeten gaan van twee data. De ene is ongetwijfeld de eventuele datum van verkoop van het vermogensdeel en de an dere zal vermoedelijk de waarde zijn, waarvoor het vermogensdeel bij de aangifte vermogensbelasting is opgegeven. Is die aangifte aan de lage kant geweest dan kan men in de toekomst enkele tientjes „bespaarde" vermogensbelasting wel eens veelvoudig verhoogd in de schatkist moeten deponeren als gevolg van een ingevoerde vermogenswinstbelasting! In dit licht bezien is de opgave voor de vermogensbelasting een zware taak, die bij al het zoet gefluit van de voorgenomen herziene wetge ving wel eens een bittere nasmaak zou kunnen hebben. Drs. Hermes. (Nadruk verboden). Ziekenfondsverzekerden Er zijn weer enkele veranderin gen aangebracht in de premiebe rekening voor de ziekenfondsen en eveneens in de weistandsgrens. In de eerste plaats noemen we de bejaardenverzekering. Bij de bejaardenverzekering maakt men onderscheid tussen be jaarden met een inkomen tot 2520 per jaar en bejaarden met een inkomen van 2520 tot 3530 per jaar. Voor de eerste groep bedraagt de premie voor het ziekenfonds ingaande 4 januari j.l. 0.82 (ge zinspremie) per week en 1.64 per week (eveneens gezinspremie) voor de tweede groep. Deze pre mies bedroegen voordien resp. 0.67 en 1.34 per week. Waar schijnlijk zullen de genoemde be dragen van 2520 en 3530 bin nenkort verhoogd worden. Wij komen er dan op terug. Bejaarden met een inkomen bo ven 3530 kunnen worden opge nomen in de normale ziekenfonds regeling voor vrijwillig verzeker den, mits hun inkomen blijft be neden de vastgestelde welstands- grens. De vrijwillige ziekenfondsverzekering. Tot dusverre bedroeg de wei- standsgrens voor de vrijwillig ver zekerden 6000.per jaar, plus een bedrag van 175 per jaar voor een kind, dat hierbij in reke ning kon worden gebracht. Deze weistandsgrens is nu ge wijzigd en gesteld op 6900 per jaar, plus het genoemde bedrag van 175 per kind. Hierbij wordt uitgegaan van de aanslag in de inkomstenbelasting. Wie een inkomen geniet dat ligt boven genoemd bedrag, is ten on rechte vrijwillig verzekerd en kan ondanks het feit dat hij premie betaalt, geen aanspraken maken op medische hulp voor rekening van het ziekenfonds. Men zij dus gewaarschuwd! Verkeert u in een dergelijke situatie, overleg dan eens met uw ziekenfonds over een aansluitende ziektekostenver zekering. Onvollediger! en invaliden. De premies voor vrijwillig ver zekerden liggen niet overal gelijk, het ene ziekenfonds is iets goed koper (of duurder) dan het ande re, maar het draait zo ongeveer om een bedrag van 2.10 tot 2.30 per week voor een enkel lid; tot het dubbele bedrag voor gezinnen. Andere categorieën kunnen goedkoper terecht, zoals onvolle dige gezinnen, die doorgaans ƒ1.- per week minder betalen dan het genoemde bedrag voor gewone gezinnen, met of zonder kinderen beneden 16 jaar. Enkele ziekenfondsen hebben voorts een goedkopere regeling getroffen voor invaliden tussen 27 jaar en 65 jaar; voor gezinnen met Speciale en homeopatische geneesmiddelen in originele verpakking tegen allerlei aandoeningen haalt u 'tbest bij A. C. van der Rest Lange Kerkstraat 42 Goes 5 of meer kinderen of voor per sonen met een inkomen van 35.- per week voor gehuwden en 25.- voor alleenstaanden. Deze bedra gen kunnen eventueel verhoogd worden met een bedrag van ƒ3.- per week per kind, doch alleen voor deze groep. Omdat deze re geling niet overal gelijk is, ver dient het aanbeveling inlichtingen te vragen bij uw ziekenfonds. Bij de verplicht verzekerden is alles gelijk gebleven, ook de wei standsgrens, welke nog steeds ligt op 6900.per jaar, berekend naar het loonbedrag. De premie die hiervoor betaald moest wor den, lag echter op 2,2 °/o voor de werknemer en ook voor de werk gever. Deze premie is thans ge bracht op 2,25 °/o, en is dus met een klein percentage gestegen. De aanvullende verzekering. Het sluiten van een aanvullende verzekering is van groot belang. Immers voor ziekenhuisverpleging bedraagt de vrije behandeling slechts 70 dagen. Gedurende deze 70 dagen wor den de kosten dus gedragen door de grondverzekering, maar komt u voor het noodlottige feit te staan dat u langer verpleegd zal moeten worden, dan moeten die kosten zelf worden gedragen en dat dit voor velen een onoverko melijk bezwaar oplevert, behoe ven wij u niet te vertellen. Het is om deze reden, dat wij met klem aandringen op het slui ten van een aanvullende verzeke ring, die dan begint te lopen na de 70ste dag. De premie behoeft geen bezwaar te zijn, zij bedraagt ongeveer 3 cent per week tot 6 cent per week, afhankelijk van het ziekenfonds waarbij u bent aangesloten. Sommige ziekenfondsen gaan zelfs zover, dal voor een gezin met kinderen nooit meer dan 12 cent per week betaald moet worden voor deze aanvullende (noodzake lijke) verzekering. Sanatoriumverzekering. Aangezien bij opneming in een sanatorium de grondverzekering een bedrag betaalt tot 75 °/o van de kosten van opneming, komt derhalve 25 °/o voor deze opname nog altijd voor rekening van de verzekerde en dat dit kan oplo pen, behoeven wij u evenmin te vertellen. Een sanatoriumverple- ging duurt immers in zeer vele gevallen geruime tijd en is het niet uitgesloten dat hiervoor 's maandelijks een bedag moet wor den bijgepast uit eigen zak van ruim 100. Dit risico kunt u in vele geval len (bij vele ziekenfondsen) dek ken door een (andere) aanvullen de verzekering. Ook de premie hiervoor ligt jammer genoeg weer niet bij alle ziekenfondsen gelijk, dus ook hier moeten wij weer ver wijzen naar het ziekenfonds waar bij u bent aangesloten. Nog maar ongeveer 40 a 45 °/o van het to taal aangesloten verzekerden heeft deze aanvullende verzekering af gesloten en dat is, gezien het ri sico, vrij gering. Wacht niet tot het te laat is, want u begrijpt dat opneming in een dergelijk aanvullend fonds niet kan plaats hebben als u voor het feit zelf staat; u moet natuur lijk een verklaring tekenen om trent de gezondheidstoestand. (Nadruk verboden). Ganzepoortstraat 21, Tel. 2048 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1959 | | pagina 1