NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Plouvier heeft DE schoenen 1!$ 't om moderne stoffen pat loto-albuMé De Soomer jmWmÊÈÈÈÈÊËÊm jimm m De dreigende verkeerschaos H00GTEZ0Ï A. C. van der Rest Bezoekt de filmvoorstelling der dierenbescherming bij «te tijd SCHRIJVER'S STOFFENHUIS - GOES Voor de jongens MMI - 9v HI P. J. Verbni'g picup met platen meisje gevraagd No. 2908 Zaterdag 25^oktober 1958 62e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wêssenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post f 5.25 Advertenties 6 cent per mm In twintig jaar tijd verdriedubbelde het verkeer (Van onze verslaggever) AMSTERDAM (P P) Wie in de grote steden zijn ogen wel eens de kost heeft gegeven en dit niet slechts nu doet, maar dit ook deed een twintigtal jaren geleden, komt tot ontstellende ontdekkingen. Wat is er allemaal veranderd en waf is daarvan de oorzaak? De veranderingen in het stads beeld vinden heus niet alleen hun oorzaak in modernisering, doch voor een groot deel ook in het in twintig jaar zo sterk toegenomen verkeer. Er zijn inmiddels ingrij pende wijzigingen aangebracht, die het beeld der steden grondig hebben veranderd omdat de ver- keersmoloch dit eiste. In de oude binnensteden, werden voorheen regelmatig gebruikte straten ge heel voor verkeer gesloten, andere wegen, die twintig jaar geleden nog royaal het verkeer konden verwerken, kregen éénrichtings verkeer en inmiddels zijn we op vele punten al weer zo ver, dat ook deze maatregelen niet meer voldoende zijn. Wat moet er dan gebeuren? De verkeersdeskundigen staan voor een ongelooflijk probleem en nog steeds is er geen oplossing ge vonden. De overheden der steden treffen maatregelen, die eigenlijk lapmiddelen zijn. Zij doen dit om dat het moet, de chaos moet in ieder geval iets beteugeld wor den, maar het wachten is nog al tijd op een afdoende oplossing. Beperking van de maximum snel heid, verkeerslichten die op hon derden punten als paddestoelen uit de grond verrijzen, knipper- bollen, zebrapaden, voorsorteer- stroken en wat al niet meer moe ten helpen de zaak een beetje in bedwang te houden. Goed, het gaat vrij redelijk, maar hoe staan de zaken over twintig jaar in 1978? Wij hebben ons licht eens op gestoken bij mensen die het we ten kunnen en we bezochten poli tieautoriteiten en stads-architec- ten. Bij allen hoorden wij bijna hetzelfde verhaal, waaruit wij een kort resumé laten volgen. De grootste verkeersproblemen doen zich voor omstreeks de spits uren, de tijd dat fabrieken, kan toren en scholen aan of uitgaan en duizenden en duizenden mensen zich door de straten der grote ste den bewegen, eigenlijk stuk voor stuk gehaast. Driemaal zoveel. Wanneer we de ontwikkeling van het personenvervoer in Neder land sedert 1938 nagaan, dan blijkt uit de statistieken niet al leen, dat sedertdien de omvang van dit vervoer per spoor, tram, autobus en personenauto geza menlijk is verdrievoudigd, doch ook dat zich in de verhoudingen belangrijke verschuivingen heb ben voorgedaan. De totale omvang van het per sonenvervoer bedroeg namelijk in 1938 rond 10,5 miljard reizigers kilometers, welk aantal in 1957 was gestegen tot ruim 32,5 miljard Van de 10,5 miljard reizigers- km in 1938 werden er 64 °/o afge legd per openbaar vervoermiddel en 36 °/o per personenauto. Van de 32,5 miljard reizigers- km in 1957 werden er 54 °/o afge legd per openbaar vervoermiddel en 46 °/o per personenauto. Eén Warme keperflanellen Tref fer dames- en herenpyjama's in de nieuwste dessins, in al le maten, voor de zeer lage prijs van 8.95 in de speci aalzaak 't INTERLOCKHUIS Lange Vorststraat 45, Goes persoon in een personenauto neemt meer ruimte in dan zes personen in een openbaar ver voermiddel, waaruit blijkt, dat door de sterke aanwas van per sonenauto's in het verkeer deze relatief meer plaats innemen, dan nodig zou zijn, wanneer deze mensen van een openbaar ver voermiddel gebruik zouden ma ken. De oorzaken zijn aan te wijzen, maar de oplossing niet De oorzaken van een en ander zijn gemakkelijk aan te wijzen. De mensen zijn over het alge meen luier geworden. Wie vroe ger nog ging lopen, maakt nu ge bruik van rijwiel, bromfiets, o- penbaar vervoermiddel of perso nenauto. Ook de huidige woning nood is niet vreemd aan het ver keersprobleem. Door het feit, dat er moeilijk verschuivingen tot stand kunnen worden gebracht door de overheidsbemoeiing blij ven velen wonen op plaatsen die ongunstig ten opzichte van hun werk liggen, met als gevolg, dat zij van vervoermiddelen gebruik gaan maken, waar zij anders ge makkelijk hadden kunnen lopen. Ook de uitbreiding der steden met nieuwe wijken draagt er een deel toe bij, want in tegenstelling tot vroeger moeten de mensen in die wijken grotere afstanden af leggen naar het terrein van hun arbeid enmaken gebruik van vervoermiddelen. De hogere wel stand en de zekere luxe die men zich kan veroorloven werken de toeneming van particuliere ver voermiddelen in de hand en zo zien we dat deze zeker nog niet complete lijst van oorzaken ons reeds een duidelijk beeld geeft van het ontstaan van een verkeers chaos die bijna onafwendbaar na derbij komt. De straten in de binnensteden der grote steden, die dateren van honderden jaren geleden zijn veel al te smal en liggen voor het ver keer ongunstig, daar heeft men vroeger geen rekening mee gehou den en kon dit trouwens ook niet. Nu zitten we er mee. We kunnen moeilijk de binnensteden met hun oude straten gaan slopen, aange zien dit economisch en gezien de woningschaarste zeker niet verant woord zou zijn en zo blijft het probleem doorvreten zonder tot een oplossing te komen. Verschillende tijden. De directeur van de B.B.A. in Breda zag wei iets in spreiding van arbeidstijden, zoals hij dat in Wolverhampton (Engeland) met succes heeft zien toepassen. De werktijden van de grote industrie- en verspringen daar bij toerbeurt, zodat de bussen bij aan- en afvoer twee slagen kunnen maken. De grote pieken van de spitsuren zijn er af en een middelmatige drukte is over een grotere tijdsduur ver deeld. .Bovendien", merkte hij glimlachend op, ,,zou dc drukte reeds aanmerkelijk minder wor den, wanneer meer mensen ge bruik maakten van de openbare en minder van privé vervoermid delen". Gezien het ruimteprobleem is dit zeker een zeer goede oplos sing. Bij nadere bespreking bleek ons echter, dat de vervoermaat schappijen hierop eigenlijk niet eens zo gesteld zijn, aangezien de overbelasting, die momenteel toch reeds zoveel vergt, dan nog langer zou duren, met alle gevolgen van dien. Statistieken toonden ons aan, dat momenteel reeds bijna veertig procent van het wagenpark der vervoermaatschappijen de hele dag op nonactief staat om slechts gedurende de spitsuren ingezet te worden voor versterkingsritten. Toch kan dit materiaal niet ge mist worden, want hoe moet het dan op die spitsuren? Dergelijke wagens kosten natuurlijk geld, in- plaats dat zij het opleveren. Laat staan wanneer er nog meer mate riaal gereserveerd zou moeten worden voor langere piektijden. Zo zien we, dat de dreigende verkeerschaos een complex van problemen is, dat ons boven het hoofd dreigt te groeien en waar aan we met vereende krachten zullen moeten werken, willen we het onder de knie krijgen, daar zijn alle deskundigen het over eens. Aller medewerking is ver eist, wil de mens niet door de verkeersmoloch verpletterd wor den. (Nadruk verboden). Warme flanellen herenhem- den met dubbele borst, een prima Toren produkt, voor de zeer lage prijs van 3.75 in de speciaalzaak 't INTERLOCKHUIS Lange Vorststraat 45, Goes BRIEF VAN EEN KISTKALF Hooggeachte kistkalf „vrienden"! Met mijn gammel kistkalflijf en met mijn rachitispoten, pijnlijk kromgegroeid en stijf, kom ik heftig protesteren tegen wat u doet en deed: U veroorzaakt een ontzettend en onnodig kalverleed. Nucht're kalveren te kisten is een misdaad, dag aan dag; 't is een wrede dierenkwelling met maar één doel: winstbejag. Ieder pasgeboren schepsel, elke bloem en élke vrucht, kan alléén maar goed gedijen in zon en in frisse lucht. Als uw moeder u gekist had, in uw éérste levenstijd, zou u dan die „flinke" man zijn, die gij tegenwoordig zijt? Ik vraag heus geen kalverliefde, maar zie, als het éven kon, zag ik graag, vóór ik ga sterven, eventjes God's mooie zon. Clinge Doorenbos. GEEF U OP ALS LID VAN DE NEDERLANDSE VERENIGING TOT BESCHERMING VAN DIEREN Minimum-contributie 3.50 per jaar (incl. maandblad). GEVONDEN VOORWERPEN De postcommandant der rijks politie te Kamperland maakt be kend, dat omtrent onderstaande gevonden voorwerpen inlichtin gen zijn te bekomen aan de daar achter vermelde adressen: licht blauwe bolero: M. Kempe, Jaco- bapolder 8; vulpen: ds. Becht te Zaamslag; boodschaptas: J. A. Duine, Molenweg 39; rood dames- vest: P. Flipse, Westhavendijk 9; stalen duimstok: wed. Barentsen, Westhavendijk 29; bankbiljet: Joh. Verburg, Veerweg 144; ritten- boekje van de boot: Joh. Koole, Molenweg 32. Winkelweek te Wissenkerke 25 van de 32 leden waren j.l. dinsdagavond ter vergadering van de Wissenkerkse middenstands vereniging aanwezig in hotel „De Kroon" aldaar. Met enige welgekozen woorden opende voorzitter Slotema deze vergadering en memoreerde te vens het onverwacht overlijden van het trouwe lid J. Dourleijn. Waar de secretaris, wegens be ëindiging van zijn winkelbedrijf, geen lid meer was van de vereni ging, meende hij ook geen notu len van de vorige vergadering meer te moeten schrijven, zodat Herensokken, jongenssokken, meisjessokken, damessokken in wol, in crepe mousse, in jaeger, zo goedkoop zijn ze alleen in de speciaalzaak 't INTERLOCKHUIS Lange Vorststraat 45, Goes DAT MOET U WETEN Wij hebben het prachtige In terlock dames- en herenon dergoed van Jansen Tila- nus VERLAAGD met niet minder dan 20 °/o. Speciaalzaak 't INTERLOCKHUIS Lange Vorststraat 45, Goes deze vergadering het zonder die notulen moest doen. Na afhandeling van enige in terne zaken, zoals ingekomen stuk ken en benoemen van twee nieu we bestuursleden, werd het ei genlijke doel van deze vergadering in behandeling genomen, n.l. het houden van een winkelactie rond de Sinterklaasviering. Deze winkelactie is zoetjesaan een traditie voor Wissenkerke ge worden en unaniem ,werd dan ook weer besloten deze actie te hou den. van maandag 24 november tot en met zaterdag 6 december a.s. De bekende lot-bonnetjes zul len bij contante betaling weder om verstrekt worden. Evenals voorgaande acties zal er weer een verloting zijn, waarvoor als hoofd prijs gedacht werd aan een elek trische naaimachine. Zaterdag 29 november concert van „Apcllo" en zaterdag 6 de cember „blijde incomste" van Sin terklaas met officiële ontvangst door de burgemeester op het ge meentehuis. Een bezoek van de grote kindervriend aan huize „Vredestein", muzikale wandeling van „Apollo" en „Nicoleen", ver loting voor de kinderen en een „Apollo"-concert op de muziek tent staan op het voorlopige pro gramma. Al met al belooft het weer een mooie tijd te worden. EEN EXTRA KOOPJE!! in apret-vrije 2-persoons la kens met 10 jaar levensduur, van 7.95 NU 5.50. In 1- persoons van 6.95 NU 4.98 en grote apret-vrije slopen van 2.45 NU 1.59 in de speciaalzaak 't INTERLOCKHUIS Lange Vorststraat 45, Goes COLLECTEN De P.I.T.-collecte heeft te Wis senkerke 84.40 opgebracht. Voor Papegaaistraat 15 Goes Reeds van f 54.— af (Philips) Ook verhuur modellen in 't hartje van de Lange Vorststraat 57 GOES Telefoon 2094 hoognodig bij spataderen en vermoeide benen De betere soorten aan de juiste maten haalt u bij Lange Kerkstraat 42 Goes Telefoon 2468 Lid van Orthobandavereniging van vakkundigen in Nederland op dinsdag 28 oktober 1958 in „De Korenbeurs" te Kortgene Aanvang 7.30 Toegang vrij voor personen boven 16 jaar moet u zeker onze collecties doorzien! Het assortiment is werkelijk Kamgaren structuur wordt zéér goed beoordeeld. Onze etalages geven u een juist beeld van de nieuwste mode op stoffengebied Loop niet verkeerd, let goed op 't juiste adres: Opril Markt - Bij de Kade DE STOFFENSPECIAALZAAK ,/7) rt/Oj half jaar garantie in alle maten bij Schoenltandel Kortgene Te koop: in prima staat zijnde Oostvoorstraat 9, Wissen kerke Tegen 1 januari GEBR. DIELEMAN Wissenkerke Ganzepoortstraat 21, Tel. 2018 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1958 | | pagina 1