NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Plouvier heeft DE schoenen
1!$ 't om
moderne stoffen pat
loto-albuMé
De Soomer
jmWmÊÈÈÈÈÊËÊm
jimm
m
De dreigende
verkeerschaos
H00GTEZ0Ï
A. C. van der Rest
Bezoekt
de filmvoorstelling
der dierenbescherming
bij «te tijd
SCHRIJVER'S
STOFFENHUIS - GOES
Voor de jongens
MMI -
9v HI
P. J. Verbni'g
picup met platen
meisje gevraagd
No. 2908
Zaterdag 25^oktober 1958
62e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wêssenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622
Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post f 5.25 Advertenties 6 cent per mm
In twintig jaar tijd verdriedubbelde het verkeer
(Van onze verslaggever)
AMSTERDAM (P P) Wie in
de grote steden zijn ogen wel eens
de kost heeft gegeven en dit niet
slechts nu doet, maar dit ook deed
een twintigtal jaren geleden, komt
tot ontstellende ontdekkingen.
Wat is er allemaal veranderd en
waf is daarvan de oorzaak?
De veranderingen in het stads
beeld vinden heus niet alleen hun
oorzaak in modernisering, doch
voor een groot deel ook in het in
twintig jaar zo sterk toegenomen
verkeer. Er zijn inmiddels ingrij
pende wijzigingen aangebracht,
die het beeld der steden grondig
hebben veranderd omdat de ver-
keersmoloch dit eiste. In de oude
binnensteden, werden voorheen
regelmatig gebruikte straten ge
heel voor verkeer gesloten, andere
wegen, die twintig jaar geleden
nog royaal het verkeer konden
verwerken, kregen éénrichtings
verkeer en inmiddels zijn we op
vele punten al weer zo ver, dat
ook deze maatregelen niet meer
voldoende zijn. Wat moet er dan
gebeuren?
De verkeersdeskundigen staan
voor een ongelooflijk probleem en
nog steeds is er geen oplossing ge
vonden. De overheden der steden
treffen maatregelen, die eigenlijk
lapmiddelen zijn. Zij doen dit om
dat het moet, de chaos moet in
ieder geval iets beteugeld wor
den, maar het wachten is nog al
tijd op een afdoende oplossing.
Beperking van de maximum snel
heid, verkeerslichten die op hon
derden punten als paddestoelen
uit de grond verrijzen, knipper-
bollen, zebrapaden, voorsorteer-
stroken en wat al niet meer moe
ten helpen de zaak een beetje in
bedwang te houden. Goed, het
gaat vrij redelijk, maar hoe staan
de zaken over twintig jaar in
1978?
Wij hebben ons licht eens op
gestoken bij mensen die het we
ten kunnen en we bezochten poli
tieautoriteiten en stads-architec-
ten. Bij allen hoorden wij bijna
hetzelfde verhaal, waaruit wij een
kort resumé laten volgen.
De grootste verkeersproblemen
doen zich voor omstreeks de spits
uren, de tijd dat fabrieken, kan
toren en scholen aan of uitgaan en
duizenden en duizenden mensen
zich door de straten der grote ste
den bewegen, eigenlijk stuk voor
stuk gehaast.
Driemaal zoveel.
Wanneer we de ontwikkeling
van het personenvervoer in Neder
land sedert 1938 nagaan, dan
blijkt uit de statistieken niet al
leen, dat sedertdien de omvang
van dit vervoer per spoor, tram,
autobus en personenauto geza
menlijk is verdrievoudigd, doch
ook dat zich in de verhoudingen
belangrijke verschuivingen heb
ben voorgedaan.
De totale omvang van het per
sonenvervoer bedroeg namelijk in
1938 rond 10,5 miljard reizigers
kilometers, welk aantal in 1957
was gestegen tot ruim 32,5 miljard
Van de 10,5 miljard reizigers-
km in 1938 werden er 64 °/o afge
legd per openbaar vervoermiddel
en 36 °/o per personenauto.
Van de 32,5 miljard reizigers-
km in 1957 werden er 54 °/o afge
legd per openbaar vervoermiddel
en 46 °/o per personenauto. Eén
Warme keperflanellen Tref
fer dames- en herenpyjama's
in de nieuwste dessins, in al
le maten, voor de zeer lage
prijs van 8.95 in de speci
aalzaak
't INTERLOCKHUIS
Lange Vorststraat 45, Goes
persoon in een personenauto
neemt meer ruimte in dan zes
personen in een openbaar ver
voermiddel, waaruit blijkt, dat
door de sterke aanwas van per
sonenauto's in het verkeer deze
relatief meer plaats innemen, dan
nodig zou zijn, wanneer deze
mensen van een openbaar ver
voermiddel gebruik zouden ma
ken.
De oorzaken zijn aan te wijzen,
maar de oplossing niet
De oorzaken van een en ander
zijn gemakkelijk aan te wijzen.
De mensen zijn over het alge
meen luier geworden. Wie vroe
ger nog ging lopen, maakt nu ge
bruik van rijwiel, bromfiets, o-
penbaar vervoermiddel of perso
nenauto. Ook de huidige woning
nood is niet vreemd aan het ver
keersprobleem. Door het feit, dat
er moeilijk verschuivingen tot
stand kunnen worden gebracht
door de overheidsbemoeiing blij
ven velen wonen op plaatsen die
ongunstig ten opzichte van hun
werk liggen, met als gevolg, dat
zij van vervoermiddelen gebruik
gaan maken, waar zij anders ge
makkelijk hadden kunnen lopen.
Ook de uitbreiding der steden
met nieuwe wijken draagt er een
deel toe bij, want in tegenstelling
tot vroeger moeten de mensen in
die wijken grotere afstanden af
leggen naar het terrein van hun
arbeid enmaken gebruik van
vervoermiddelen. De hogere wel
stand en de zekere luxe die men
zich kan veroorloven werken de
toeneming van particuliere ver
voermiddelen in de hand en zo
zien we dat deze zeker nog niet
complete lijst van oorzaken ons
reeds een duidelijk beeld geeft
van het ontstaan van een verkeers
chaos die bijna onafwendbaar na
derbij komt.
De straten in de binnensteden
der grote steden, die dateren van
honderden jaren geleden zijn veel
al te smal en liggen voor het ver
keer ongunstig, daar heeft men
vroeger geen rekening mee gehou
den en kon dit trouwens ook niet.
Nu zitten we er mee. We kunnen
moeilijk de binnensteden met hun
oude straten gaan slopen, aange
zien dit economisch en gezien de
woningschaarste zeker niet verant
woord zou zijn en zo blijft het
probleem doorvreten zonder tot
een oplossing te komen.
Verschillende tijden.
De directeur van de B.B.A. in
Breda zag wei iets in spreiding
van arbeidstijden, zoals hij dat in
Wolverhampton (Engeland) met
succes heeft zien toepassen. De
werktijden van de grote industrie-
en verspringen daar bij toerbeurt,
zodat de bussen bij aan- en afvoer
twee slagen kunnen maken. De
grote pieken van de spitsuren zijn
er af en een middelmatige drukte
is over een grotere tijdsduur ver
deeld. .Bovendien", merkte hij
glimlachend op, ,,zou dc drukte
reeds aanmerkelijk minder wor
den, wanneer meer mensen ge
bruik maakten van de openbare
en minder van privé vervoermid
delen".
Gezien het ruimteprobleem is
dit zeker een zeer goede oplos
sing. Bij nadere bespreking bleek
ons echter, dat de vervoermaat
schappijen hierop eigenlijk niet
eens zo gesteld zijn, aangezien de
overbelasting, die momenteel toch
reeds zoveel vergt, dan nog langer
zou duren, met alle gevolgen van
dien.
Statistieken toonden ons aan,
dat momenteel reeds bijna veertig
procent van het wagenpark der
vervoermaatschappijen de hele
dag op nonactief staat om slechts
gedurende de spitsuren ingezet te
worden voor versterkingsritten.
Toch kan dit materiaal niet ge
mist worden, want hoe moet het
dan op die spitsuren? Dergelijke
wagens kosten natuurlijk geld, in-
plaats dat zij het opleveren. Laat
staan wanneer er nog meer mate
riaal gereserveerd zou moeten
worden voor langere piektijden.
Zo zien we, dat de dreigende
verkeerschaos een complex van
problemen is, dat ons boven het
hoofd dreigt te groeien en waar
aan we met vereende krachten
zullen moeten werken, willen we
het onder de knie krijgen, daar
zijn alle deskundigen het over
eens. Aller medewerking is ver
eist, wil de mens niet door de
verkeersmoloch verpletterd wor
den.
(Nadruk verboden).
Warme flanellen herenhem-
den met dubbele borst, een
prima Toren produkt, voor
de zeer lage prijs van 3.75
in de speciaalzaak
't INTERLOCKHUIS
Lange Vorststraat 45, Goes
BRIEF VAN EEN KISTKALF
Hooggeachte kistkalf „vrienden"!
Met mijn gammel kistkalflijf
en met mijn rachitispoten,
pijnlijk kromgegroeid en stijf,
kom ik heftig protesteren
tegen wat u doet en deed:
U veroorzaakt een ontzettend
en onnodig kalverleed.
Nucht're kalveren te kisten
is een misdaad, dag aan dag;
't is een wrede dierenkwelling
met maar één doel: winstbejag.
Ieder pasgeboren schepsel,
elke bloem en élke vrucht,
kan alléén maar goed gedijen
in zon en in frisse lucht.
Als uw moeder u gekist had,
in uw éérste levenstijd,
zou u dan die „flinke" man zijn,
die gij tegenwoordig zijt?
Ik vraag heus geen kalverliefde,
maar zie, als het éven kon,
zag ik graag, vóór ik ga sterven,
eventjes God's mooie zon.
Clinge Doorenbos.
GEEF U OP ALS LID
VAN DE
NEDERLANDSE VERENIGING
TOT BESCHERMING
VAN DIEREN
Minimum-contributie
3.50 per jaar (incl. maandblad).
GEVONDEN VOORWERPEN
De postcommandant der rijks
politie te Kamperland maakt be
kend, dat omtrent onderstaande
gevonden voorwerpen inlichtin
gen zijn te bekomen aan de daar
achter vermelde adressen: licht
blauwe bolero: M. Kempe, Jaco-
bapolder 8; vulpen: ds. Becht te
Zaamslag; boodschaptas: J. A.
Duine, Molenweg 39; rood dames-
vest: P. Flipse, Westhavendijk 9;
stalen duimstok: wed. Barentsen,
Westhavendijk 29; bankbiljet: Joh.
Verburg, Veerweg 144; ritten-
boekje van de boot: Joh. Koole,
Molenweg 32.
Winkelweek
te Wissenkerke
25 van de 32 leden waren j.l.
dinsdagavond ter vergadering van
de Wissenkerkse middenstands
vereniging aanwezig in hotel „De
Kroon" aldaar.
Met enige welgekozen woorden
opende voorzitter Slotema deze
vergadering en memoreerde te
vens het onverwacht overlijden
van het trouwe lid J. Dourleijn.
Waar de secretaris, wegens be
ëindiging van zijn winkelbedrijf,
geen lid meer was van de vereni
ging, meende hij ook geen notu
len van de vorige vergadering
meer te moeten schrijven, zodat
Herensokken, jongenssokken,
meisjessokken, damessokken
in wol, in crepe mousse, in
jaeger, zo goedkoop zijn ze
alleen in de speciaalzaak
't INTERLOCKHUIS
Lange Vorststraat 45, Goes
DAT MOET U WETEN
Wij hebben het prachtige In
terlock dames- en herenon
dergoed van Jansen Tila-
nus VERLAAGD met niet
minder dan 20 °/o.
Speciaalzaak
't INTERLOCKHUIS
Lange Vorststraat 45, Goes
deze vergadering het zonder die
notulen moest doen.
Na afhandeling van enige in
terne zaken, zoals ingekomen stuk
ken en benoemen van twee nieu
we bestuursleden, werd het ei
genlijke doel van deze vergadering
in behandeling genomen, n.l. het
houden van een winkelactie rond
de Sinterklaasviering.
Deze winkelactie is zoetjesaan
een traditie voor Wissenkerke ge
worden en unaniem ,werd dan ook
weer besloten deze actie te hou
den. van maandag 24 november
tot en met zaterdag 6 december
a.s. De bekende lot-bonnetjes zul
len bij contante betaling weder
om verstrekt worden. Evenals
voorgaande acties zal er weer een
verloting zijn, waarvoor als hoofd
prijs gedacht werd aan een elek
trische naaimachine.
Zaterdag 29 november concert
van „Apcllo" en zaterdag 6 de
cember „blijde incomste" van Sin
terklaas met officiële ontvangst
door de burgemeester op het ge
meentehuis. Een bezoek van de
grote kindervriend aan huize
„Vredestein", muzikale wandeling
van „Apollo" en „Nicoleen", ver
loting voor de kinderen en een
„Apollo"-concert op de muziek
tent staan op het voorlopige pro
gramma.
Al met al belooft het weer een
mooie tijd te worden.
EEN EXTRA KOOPJE!!
in apret-vrije 2-persoons la
kens met 10 jaar levensduur,
van 7.95 NU 5.50. In 1-
persoons van 6.95 NU
4.98 en grote apret-vrije
slopen van 2.45 NU 1.59
in de speciaalzaak
't INTERLOCKHUIS
Lange Vorststraat 45, Goes
COLLECTEN
De P.I.T.-collecte heeft te Wis
senkerke 84.40 opgebracht.
Voor
Papegaaistraat 15
Goes
Reeds van f 54.—
af (Philips)
Ook verhuur modellen
in 't hartje van
de Lange Vorststraat 57
GOES
Telefoon 2094
hoognodig bij spataderen en vermoeide benen
De betere soorten aan de juiste maten
haalt u bij
Lange Kerkstraat 42 Goes Telefoon 2468
Lid van Orthobandavereniging van vakkundigen in Nederland
op dinsdag 28 oktober 1958
in „De Korenbeurs" te Kortgene
Aanvang 7.30
Toegang vrij voor personen boven 16 jaar
moet u zeker
onze collecties doorzien!
Het assortiment is werkelijk
Kamgaren structuur
wordt zéér goed beoordeeld.
Onze etalages
geven u een juist beeld van
de nieuwste mode op
stoffengebied
Loop niet verkeerd,
let goed op 't juiste adres:
Opril Markt - Bij de Kade
DE STOFFENSPECIAALZAAK
,/7) rt/Oj
half jaar garantie
in alle maten
bij
Schoenltandel Kortgene
Te koop:
in prima staat zijnde
Oostvoorstraat 9, Wissen
kerke
Tegen 1 januari
GEBR. DIELEMAN
Wissenkerke
Ganzepoortstraat 21, Tel. 2018 - GOES