NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Plowvier heeft DE schoenen
U kunt niet alles weten
Knallende en
slecht remmende brommers
No. 2900
Zaterdag 30 augustus 1958
61e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622
Abonnementsprijs i 2.50 per jaar Franco per post i 5.25 Advertenties 6 cent per mm
De geneesmiddelen,
verplegingsartikelen,
kraampakketten en
bandages van
A. C. van der Rest
zijn méér dan best!
V.V. COLIJNSPLAATSE BOYS
NAAR DE VIERDE KLAS
K.N.V.B.
Voor het eerst in de Noordbeve-
landse voetbalgeschiedenis zal er
een Noordbevelandse voetbalver
eniging in de komende competi
tie uitkomen in de vierde klas
K.N.V.B.
Het is de v.v. Colijnsplaatse
Boys, die met hun eerste elftal
deze eer te beurt valt. De v.v.
„Cortgene", destijds beschikken
de over een zeer sterk elftal, heeft
enkele malen op de drempel ge
staan om de 4de klas K.N.V.B. in
te gaan, maar kv/am juist in de
beslissende strijd iets te kort.
In de ruim 30 jaar dat de voet
balsport op Noord-Beveland be
oefend wordt, zal Colijnsplaat de
zware strijd gaan aanbinden tegen
de volgende verenigingen: Good
Luck uit Raamsdonk, Dinteloord,
The Gunners uit Breda, Vrede
rust uit Bergen op Zoom, S.S.C.
uit Capelle, A.Z.V.V. uit Axel,
Arnemuiden, Nieuwdorp, Zwa-
luwse Boys uit Lage Zwaluwe en
Sprang.
De Zeeuwse ploegen kennende,
weten we dat deze steeds bij de
topgroep behoorden en, indien
we goed zijn ingelicht, moeten de
Brabantse ploegen zeer sterke en
homogene clubs zijn, die reeds
lang in K.N.V.B.-verband spelen,
zodat we in het komend seizoen
behoorlijk voetbal te Colijnsplaat
kunnen verwachten.
Dat het voor de Colijnsplaatse
Boys een zware opgave wordt, zal
een ieder duidelijk zijn, en dit
geldt niet in het minst de grote
financiële offers welke de reizen
naar Noord-Brabant zullen ver
gen. Hier moest de oplossing ge
vonden worden in het vervoer
met kleinere wagens en reeds
hebben enkele particuliere auto
bezitters hun medewerking voor
het vervoer toegezegd.
Voor de supporters betekent dit
echter, dat zij geen reizen bij uit
wedstrijden meer mee kunnen
maken. Dit vond het bestuur der
voetbalvereniging ook weer niet
prettig en nu zullen enkele reizen
bij voldoende deelname gemaakt
worden met een grote toeringcar,
dit dan ten gerieve van de sup
porters.
Laten we hopen dat het de
Boys in het komende seizoen
goed gaat en dat zij een eervolle
plaats mogen bereiken. Er zal heel
veel van de spelers gevergd wor
den, maar met wilskracht en een
goede verstandhouding in een
elftal is er veel te bereiken. Dan
moet zelfs een technisch betere
ploeg soms het hoofd wel eens
buigen.
J.A.P.
Provinciale
reclasseringsbijeenkomst
te Middelburg
In de kerkzaal van het Huis van
Bewaring te Middelburg werd za
terdag j.l. een provinciale reclas
seringsbijeenkomst gehouden,
waaraan deelgenomen werd door
de leden van plaatselijke afdelin
gen uit de gehele provincie, ker
kelijke ambtsdragers enz. Het
woord werd daarbij gevoerd door
dr. J. van der Grient, die een in
leiding hield over „Woord en
beeld in de reclassering".
Vooraf werden de aanwezigen
welkom geheten door de heer C.
Op vier september 1948 deed Koningin Wilhelmina
afstand van de troon ten behoeve van haar enige
dochter en opvolgster Prinses Juliana.
Reeds tien jaar leeft de beminde oranjevrouwe, die
vijftig jaren lang de teugels van het bewind vast in
handen hield, als Prinses Wilhelmina vredig op Het
Loo.
Het is de kracht der persoonlijkheid, die „de moeder
des vaderlands" deed besluiten, plaats te maken voor
een jongere telg uit het geslacht der Oranjes. Het was
ook haar uitdrukkelijke wens, zich na haar langdurige
regeringsperiode zoveel mogelijk uit het publieke le
ven terug te trekken en alle aandacht te vragen voor
haar dochter.
Hier is Prinses Wilhelmina in geslaagd. Zij, die 31
augustus a.s. de gezegende leeftijd van 78 jaar hoopt
te bereiken, leeft en werkt thans in stilte, maar het
volk van Nederland is de moeder van Koningin Ju
liana stellig niet vergeten. Geve God haar een rijke
levensavond.
J. J. Laken, adjunct-directeur van
het nationaal bureau voor reclas
sering, waarbij deze o.m. wees op
het tweeledig doel van deze bij
eenkomsten, en wel ten eerste:
verbreiding van de reclasserings-
gedachte en ten tweede als voor
bereiding voor de collecte ten ba
te van de reclassering, welke col
lecte binnenkort gehouden zal
worden.
In 1954 werd in Zeeland een
bedrag van 6700.ingezameld,
welk bedrag in 1957 gestegen is
tot 9300.en waarbij de heer
Laken hoopte dat dit jaar de tien
mille overschreden zal worden.
In zijn inleiding zei dr. Van
der Grient dat er een hemelsbreed
verschil bestaat tussen de werk
wijze van reclassering zoals deze
in 1823 werkte en zoals zij nu
werkt. In 1S23 werd een reclas-
sant met neerbuigende vriende
lijkheid behandeld, met een air
van iets dat naar weldadigheid
zweemde. Thans gaat men van het
standpunt uit, dat een veroordeel
de, die zijn straf heeft uitgezeten,
weer als volwaardig mens toegang
tot de maatschappij moet hebben,
ten tweede is reclasseren die
vorm van gespecialiseerd maat
schappelijk werk, waarbij de wets
overtreder aan zijn recht geholpen
wordt om hem een zo groot moge
lijke mate van bescherming te
bieden en ten derde is het nodig
de beeldenaar in de misdadiger te
herontdekken.
De sancties die op de wetsover
treder toegepast worden, zijn niet
alleen van belang voor hemzelf,
maar ook voor ons allen. Het op
nieuw classeren gebeurt dus ook
in het belang van ons allen. De
grondslag van de reclassering is,
dat de misdadiger er ten volle bij
hoort. Bij het uitdelen van de
straf moet men rekening houden
met verschillende feiten, o.a. of
de delinquent voldoende toere
kenbaar is voor zijn daad, de op
voeding, het milieu. Men kan de
schuldige zijn misdaad ten volle
toerekenen, in andere gevallen
kan hij in de gemeenschap blijven
door het opleggen van een voor
waardelijke straf. In ons land wor
den jaarlijks plm. 16.500 voor
waardelijke veroordelingen uitge
sproken. Voor een groot deel is
dit te danken aan het werk der
reclassering. Dat is een zegen,
Bij spataderen
en pijnlijke benen
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
van
4
A. C. van der Rest
Lange Kerkstraat 42 j
Goes, Telefoon 2468 J
niet alleen voor hen die fout wa
ren, maar ook voor de gehele sa
menleving. Ongeveer 90 procent
van de veroordeelde!} komt deze
proeftijd goed door. De wijze
waarop hij weer in de samenle
ving terug komt is voor het groot
ste deel afhankelijk van de hulp
van de gevangenisdirectie en de
reclassering.
In het derde deel van zijn in
leiding vroeg de heer Van der
Grient zich af: wat valt er te her
ontdekken in de mens die inbreuk
heeft gemaakt op de rechten van
anderen? In zeer vele gevallen is
de oorzaak van het misdrijf te wij
ten aan het feit, dat de misdadi
ger in zijn jeugd verstoken is ge
weest van liefde en genegenheid.
Bijna elk reclasseringsrapport
spreekt daarvan. Om deze men
sen weer terug te brengen in de
maatschappij moeten wij er in
slagen hun gevoelsleven op har
monische wijze te ontplooien.
Na de pauze werd door een fo
rum, bestaande uit dr. Van der
Grient, voorzitter, mr. B. S. Sie-
perda, vice-president van de Mid
delburgse rechtbank, de heer De
Groot uit Aardenburg en zuster
W. de Vries, hoofd van de huis
houdelijke afdeling van het zie
kenhuis te Goes, verschillende vra
gen, die naar aanleiding van het
referaat gerezen waren, beant
woord. Hierbij kwamen verschil
lende zeer interessante aspecten
naar voren, waardoor ook het ge
hoorde nog beter tot haar recht
kwam. Buitengewoon interessant
was b.v. de mening te horen van
iemand, die twee jaar in het huis
van bewaring had doorgebracht
wegens politieke activiteit. Deze
vooral wekte de reclasseerders op
oin met hun zegenrijk werk ver
der te gaan.
Tot slot was het de heer Laken,
die alle aanwezigen hartelijk dank
zei voor hun aanwezigheid, het
forum voor de wijze waarop zij
de vragen beantwoordde en dr.
Van der Grient voor zijn boeiende
inleiding.
J. A. Weststrate.
Acetaatzijde moet men voorzich
tig strijken. Is het ijzer te heet,
dan smelt de zijde en komt er een
gat in.
Een amandelmolen kan men sme
ren met glycerine, dit geeft geen
onaangename smaak.
Gebruikt u het cellofaan van een
bonbondoos voor het afsluiten van
een jampotje of iets van die aard,
dompel het cellofaan dan eerst in
heet water, voordat men het op
de opening legt.
Eieren welke in waterglas gelegen
hebben, kan men koken door in
het stompe eind een gaatje te
prikken.
Aangeslagen zilveren lepels en
vorken worden weer schoon door
ze te leggen in het water waarin
eieren gekookt zijn. Daarna op
wrijven met een zachte doek.
Spinnen in de tuin zijn nuttig,
vernietig deze dus niet.
Gebruikt u een zinken bad, laat er
dan eerst koud water in lopen en
daarna warm. U voorkomt daar
door dat het zink „brokkelig"
wordt.
Zijden vloeipapier kan men uit
stekend gebruiken bij het inwrij
ven met was voor de meubels of
de vloer.
Muf geworden havermout krijgt
men weer goed door ze in een
ijzeren pan gedurende 10 minu
ten uit te stomen.
GEVONDEN VOORWERPEN
Bij de groepscommandant der
rijkspolitie te Kortgene werd aan
gifte gedaan van de onderstaan
de gevonden voorwerpen, welke
kunnen worden afgehaald op de
daarachter vermelde adressen:
1 sjaal: H. Janssen, arts; 1 riem:
M. Slabbekoorn, Hoofdstraat; 1
kinder gym.schoen: Chr. Noord-
hoek, Citterstraat; 1 vulpen met
4 4
t Slechthorenden zijn
j enthousiast over de j
J goede hoorapparaten j
van
5 A. C. van der Rest J
J Goes Telefoon 2468 J
4 4
etui: A. Markusse, Hoofdstraat
101; 1 portemonnee: L. Becu,
Bernhardstraat 1; 1 portemonnee:
Krommenhoek, tandarts; 1 sjaal:
Anthonisse, Veerdam; 1 vulpen:
J. de Regt, „De Korenbeurs"; 1
regenbroek: J. de Jong, hoofd
straat; 1 kanarie: Carleijn Boo-
gerd, Wilhelminastraat; 1 ponger-
touw: M. C. Bouwense, Toren-
dijk; 1 sleutel, groepsbureau; 1
strik: groepsbureau.
per 1 oktober 1958 van de straat!
Ingaande 1 oktober 1958 wordt
het Wegenverkeersreglement ge
wijzigd. Speciaal die wijzigingen
welke betrekking hebben op de
brommers willen wij hier eens na
der onder de loep nemen.
Het staat er zo simpel: de rem-
vertraging voor brommers moet
minimaal zijn 3,86 meter per kwa
draat seconde.
Wat betekent dat nu eigenlijk?
De waarde „m/sec2" is inder
daad voor een leek niet erg dui
delijk, maar stamt uit de mecha
nica (mechanica is de leer der be
wegingen en der krachten, die de
ze veroorzaken).
We zullen trachten het zo po
pulair mogelijk te verklaren.
Wanneer de vertraging 1 m/sec2
bedraagt wil dit zeggen dat de
snelheid elke seconde met één
meter per seconde vermindert.
Een meter per seconde is natuur
lijk evenals een kilometer per uur
een aanduiding voor een snelheid.
Er bestaat een vast verband tus
sen de snelheid, de vertraging en
de remweg van een voertuig, wan
neer hiervan de eindsnelheid nul
is, dus wanneer het voertuig tot
stilstand wordt gebracht. Dit ver
band kan worden uitgedrukt in
de formule:
2a
waarin S de remweg is in meters,
v de snelheid in meters per se
conde (m/sec) en a de vertraging
in m/sec2.
Waarom 3,86
Indien de waarde van de ver
traging a bekend is en ook de
snelheid v is bekend, dan weten
we met deze formule ook de rem
weg. Omgekeerd kan de politie
zo de snelheid bepalen wanneer
na een ongeval de remweg en de
vertraging bekend zijn.
Het getal 3,86 is zo gekozen,
dat de remweg in meters steeds
het kwadraat is van het tiende
deel van de snelheid in km/uur
van het betrokken voertuig.
Een voorbeeld ter verduidelij
king.
De snelheid van een brommer
is 30 km/uur
30000 QGA
laöö= 8'34 m/sec'
De remweg mag dan hoogstens
bedragen:
2a 8,34 X 8,34
9 meter
v 2 X 3,86
Bij 40 km per uur bedraagt de
remweg 42 16 meter, bij 50
km 25 meter en bij 70 km 49 me
ter.
Het cijfer 3,86 maakt het de
politie dus erg gemakkelijk om
uit de remweg de snelheid te be
palen en omgekeerd. Wanneer de
remweg bij 40 km/u langer is dan
16 meter is de vertraging te ge
ring, dus deugen de remmen niet,
aangenomen natuurlijk dat het
wegdek droog is en de wielen niet
slippen.
Twee strepen.
Rijdt u in de bebouwde kom
met 30 km snelheid, dan moet u
kunnen stilstaan binnen 9 meter.
Hierbij inbegrepen is de z.g.
schrikseconde, want als men plot
seling ergens voor moet stoppen,
dan ontkomt vrijwel geen mens
aan een klein verlies van tijd door
de schrik.
Er zijn nog brommers op de
weg, die voorzien zijn van slecht
werkende kabelremmen, of van
moeilijk in te trappen terugtrap
remmen, wij zijn er zeker van dat
deze voertuigen moeilijkheden
zullen krijgen met de nieuwe be
palingen, dus laat dit remwerk
voor die tijd nazien of vervangen
door beter werkende remmen.
U kunt het zelf aan de hand
van bovenstaande gegevens pro
beren. Trek twee strepen met een
onderlinge afstand van 9 meter,
rijdt met een snelheid van 30 km
en begin precies op de eerste
streep te remmen. Staat u stil vóór
de tweede streep, dan is de zaak
in orde, staat u niet stil, dan moet
u aan de remmen wat laten doen.
Een geel plaatje.
De verkeersdeskundigen hebben
verder uitgeknobbeld dat op het
voorspatbord van de brommer een
geel plaatje bevestigd moet wor
den, afmetingen 16 bij 6 cm. Erg
fraai staat het niet op een groen
of rood gekleurde brommer, maar
wet is wet. Als het succes uitblijft,
zal men misschien de bromfiets
rijder nog een geel jasje voor
schrijven, dan zal hij nog beter
opvallen! Het gele plaatje lijkt
ons absoluut waardeloos. Men
ziet dat kleine ding immers niet
of althans te laat.
Dat er een (nieuw) voorschrift
komt om de „knetterende" brom
mers, althans dat geknetter, van
de straat te weren is een goede
bepaling. Vooral een zekere ca
tegorie berijders stelt er een be
hagen in met zoveel mogelijk la
waai te voorschijn te komen. Dus
de afvoer van afgewerkte gassen
moet behoorlijk geregeld zijn,
geen geknetter meer voortaan.
(Nadruk verboden).
Ganzepoortstraat 21, Tel. 2084 - GOES