NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Plowvier heeft DE schoenen U kunt niet alles weten Knallende en slecht remmende brommers No. 2900 Zaterdag 30 augustus 1958 61e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs i 2.50 per jaar Franco per post i 5.25 Advertenties 6 cent per mm De geneesmiddelen, verplegingsartikelen, kraampakketten en bandages van A. C. van der Rest zijn méér dan best! V.V. COLIJNSPLAATSE BOYS NAAR DE VIERDE KLAS K.N.V.B. Voor het eerst in de Noordbeve- landse voetbalgeschiedenis zal er een Noordbevelandse voetbalver eniging in de komende competi tie uitkomen in de vierde klas K.N.V.B. Het is de v.v. Colijnsplaatse Boys, die met hun eerste elftal deze eer te beurt valt. De v.v. „Cortgene", destijds beschikken de over een zeer sterk elftal, heeft enkele malen op de drempel ge staan om de 4de klas K.N.V.B. in te gaan, maar kv/am juist in de beslissende strijd iets te kort. In de ruim 30 jaar dat de voet balsport op Noord-Beveland be oefend wordt, zal Colijnsplaat de zware strijd gaan aanbinden tegen de volgende verenigingen: Good Luck uit Raamsdonk, Dinteloord, The Gunners uit Breda, Vrede rust uit Bergen op Zoom, S.S.C. uit Capelle, A.Z.V.V. uit Axel, Arnemuiden, Nieuwdorp, Zwa- luwse Boys uit Lage Zwaluwe en Sprang. De Zeeuwse ploegen kennende, weten we dat deze steeds bij de topgroep behoorden en, indien we goed zijn ingelicht, moeten de Brabantse ploegen zeer sterke en homogene clubs zijn, die reeds lang in K.N.V.B.-verband spelen, zodat we in het komend seizoen behoorlijk voetbal te Colijnsplaat kunnen verwachten. Dat het voor de Colijnsplaatse Boys een zware opgave wordt, zal een ieder duidelijk zijn, en dit geldt niet in het minst de grote financiële offers welke de reizen naar Noord-Brabant zullen ver gen. Hier moest de oplossing ge vonden worden in het vervoer met kleinere wagens en reeds hebben enkele particuliere auto bezitters hun medewerking voor het vervoer toegezegd. Voor de supporters betekent dit echter, dat zij geen reizen bij uit wedstrijden meer mee kunnen maken. Dit vond het bestuur der voetbalvereniging ook weer niet prettig en nu zullen enkele reizen bij voldoende deelname gemaakt worden met een grote toeringcar, dit dan ten gerieve van de sup porters. Laten we hopen dat het de Boys in het komende seizoen goed gaat en dat zij een eervolle plaats mogen bereiken. Er zal heel veel van de spelers gevergd wor den, maar met wilskracht en een goede verstandhouding in een elftal is er veel te bereiken. Dan moet zelfs een technisch betere ploeg soms het hoofd wel eens buigen. J.A.P. Provinciale reclasseringsbijeenkomst te Middelburg In de kerkzaal van het Huis van Bewaring te Middelburg werd za terdag j.l. een provinciale reclas seringsbijeenkomst gehouden, waaraan deelgenomen werd door de leden van plaatselijke afdelin gen uit de gehele provincie, ker kelijke ambtsdragers enz. Het woord werd daarbij gevoerd door dr. J. van der Grient, die een in leiding hield over „Woord en beeld in de reclassering". Vooraf werden de aanwezigen welkom geheten door de heer C. Op vier september 1948 deed Koningin Wilhelmina afstand van de troon ten behoeve van haar enige dochter en opvolgster Prinses Juliana. Reeds tien jaar leeft de beminde oranjevrouwe, die vijftig jaren lang de teugels van het bewind vast in handen hield, als Prinses Wilhelmina vredig op Het Loo. Het is de kracht der persoonlijkheid, die „de moeder des vaderlands" deed besluiten, plaats te maken voor een jongere telg uit het geslacht der Oranjes. Het was ook haar uitdrukkelijke wens, zich na haar langdurige regeringsperiode zoveel mogelijk uit het publieke le ven terug te trekken en alle aandacht te vragen voor haar dochter. Hier is Prinses Wilhelmina in geslaagd. Zij, die 31 augustus a.s. de gezegende leeftijd van 78 jaar hoopt te bereiken, leeft en werkt thans in stilte, maar het volk van Nederland is de moeder van Koningin Ju liana stellig niet vergeten. Geve God haar een rijke levensavond. J. J. Laken, adjunct-directeur van het nationaal bureau voor reclas sering, waarbij deze o.m. wees op het tweeledig doel van deze bij eenkomsten, en wel ten eerste: verbreiding van de reclasserings- gedachte en ten tweede als voor bereiding voor de collecte ten ba te van de reclassering, welke col lecte binnenkort gehouden zal worden. In 1954 werd in Zeeland een bedrag van 6700.ingezameld, welk bedrag in 1957 gestegen is tot 9300.en waarbij de heer Laken hoopte dat dit jaar de tien mille overschreden zal worden. In zijn inleiding zei dr. Van der Grient dat er een hemelsbreed verschil bestaat tussen de werk wijze van reclassering zoals deze in 1823 werkte en zoals zij nu werkt. In 1S23 werd een reclas- sant met neerbuigende vriende lijkheid behandeld, met een air van iets dat naar weldadigheid zweemde. Thans gaat men van het standpunt uit, dat een veroordeel de, die zijn straf heeft uitgezeten, weer als volwaardig mens toegang tot de maatschappij moet hebben, ten tweede is reclasseren die vorm van gespecialiseerd maat schappelijk werk, waarbij de wets overtreder aan zijn recht geholpen wordt om hem een zo groot moge lijke mate van bescherming te bieden en ten derde is het nodig de beeldenaar in de misdadiger te herontdekken. De sancties die op de wetsover treder toegepast worden, zijn niet alleen van belang voor hemzelf, maar ook voor ons allen. Het op nieuw classeren gebeurt dus ook in het belang van ons allen. De grondslag van de reclassering is, dat de misdadiger er ten volle bij hoort. Bij het uitdelen van de straf moet men rekening houden met verschillende feiten, o.a. of de delinquent voldoende toere kenbaar is voor zijn daad, de op voeding, het milieu. Men kan de schuldige zijn misdaad ten volle toerekenen, in andere gevallen kan hij in de gemeenschap blijven door het opleggen van een voor waardelijke straf. In ons land wor den jaarlijks plm. 16.500 voor waardelijke veroordelingen uitge sproken. Voor een groot deel is dit te danken aan het werk der reclassering. Dat is een zegen, Bij spataderen en pijnlijke benen 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 van 4 A. C. van der Rest Lange Kerkstraat 42 j Goes, Telefoon 2468 J niet alleen voor hen die fout wa ren, maar ook voor de gehele sa menleving. Ongeveer 90 procent van de veroordeelde!} komt deze proeftijd goed door. De wijze waarop hij weer in de samenle ving terug komt is voor het groot ste deel afhankelijk van de hulp van de gevangenisdirectie en de reclassering. In het derde deel van zijn in leiding vroeg de heer Van der Grient zich af: wat valt er te her ontdekken in de mens die inbreuk heeft gemaakt op de rechten van anderen? In zeer vele gevallen is de oorzaak van het misdrijf te wij ten aan het feit, dat de misdadi ger in zijn jeugd verstoken is ge weest van liefde en genegenheid. Bijna elk reclasseringsrapport spreekt daarvan. Om deze men sen weer terug te brengen in de maatschappij moeten wij er in slagen hun gevoelsleven op har monische wijze te ontplooien. Na de pauze werd door een fo rum, bestaande uit dr. Van der Grient, voorzitter, mr. B. S. Sie- perda, vice-president van de Mid delburgse rechtbank, de heer De Groot uit Aardenburg en zuster W. de Vries, hoofd van de huis houdelijke afdeling van het zie kenhuis te Goes, verschillende vra gen, die naar aanleiding van het referaat gerezen waren, beant woord. Hierbij kwamen verschil lende zeer interessante aspecten naar voren, waardoor ook het ge hoorde nog beter tot haar recht kwam. Buitengewoon interessant was b.v. de mening te horen van iemand, die twee jaar in het huis van bewaring had doorgebracht wegens politieke activiteit. Deze vooral wekte de reclasseerders op oin met hun zegenrijk werk ver der te gaan. Tot slot was het de heer Laken, die alle aanwezigen hartelijk dank zei voor hun aanwezigheid, het forum voor de wijze waarop zij de vragen beantwoordde en dr. Van der Grient voor zijn boeiende inleiding. J. A. Weststrate. Acetaatzijde moet men voorzich tig strijken. Is het ijzer te heet, dan smelt de zijde en komt er een gat in. Een amandelmolen kan men sme ren met glycerine, dit geeft geen onaangename smaak. Gebruikt u het cellofaan van een bonbondoos voor het afsluiten van een jampotje of iets van die aard, dompel het cellofaan dan eerst in heet water, voordat men het op de opening legt. Eieren welke in waterglas gelegen hebben, kan men koken door in het stompe eind een gaatje te prikken. Aangeslagen zilveren lepels en vorken worden weer schoon door ze te leggen in het water waarin eieren gekookt zijn. Daarna op wrijven met een zachte doek. Spinnen in de tuin zijn nuttig, vernietig deze dus niet. Gebruikt u een zinken bad, laat er dan eerst koud water in lopen en daarna warm. U voorkomt daar door dat het zink „brokkelig" wordt. Zijden vloeipapier kan men uit stekend gebruiken bij het inwrij ven met was voor de meubels of de vloer. Muf geworden havermout krijgt men weer goed door ze in een ijzeren pan gedurende 10 minu ten uit te stomen. GEVONDEN VOORWERPEN Bij de groepscommandant der rijkspolitie te Kortgene werd aan gifte gedaan van de onderstaan de gevonden voorwerpen, welke kunnen worden afgehaald op de daarachter vermelde adressen: 1 sjaal: H. Janssen, arts; 1 riem: M. Slabbekoorn, Hoofdstraat; 1 kinder gym.schoen: Chr. Noord- hoek, Citterstraat; 1 vulpen met 4 4 t Slechthorenden zijn j enthousiast over de j J goede hoorapparaten j van 5 A. C. van der Rest J J Goes Telefoon 2468 J 4 4 etui: A. Markusse, Hoofdstraat 101; 1 portemonnee: L. Becu, Bernhardstraat 1; 1 portemonnee: Krommenhoek, tandarts; 1 sjaal: Anthonisse, Veerdam; 1 vulpen: J. de Regt, „De Korenbeurs"; 1 regenbroek: J. de Jong, hoofd straat; 1 kanarie: Carleijn Boo- gerd, Wilhelminastraat; 1 ponger- touw: M. C. Bouwense, Toren- dijk; 1 sleutel, groepsbureau; 1 strik: groepsbureau. per 1 oktober 1958 van de straat! Ingaande 1 oktober 1958 wordt het Wegenverkeersreglement ge wijzigd. Speciaal die wijzigingen welke betrekking hebben op de brommers willen wij hier eens na der onder de loep nemen. Het staat er zo simpel: de rem- vertraging voor brommers moet minimaal zijn 3,86 meter per kwa draat seconde. Wat betekent dat nu eigenlijk? De waarde „m/sec2" is inder daad voor een leek niet erg dui delijk, maar stamt uit de mecha nica (mechanica is de leer der be wegingen en der krachten, die de ze veroorzaken). We zullen trachten het zo po pulair mogelijk te verklaren. Wanneer de vertraging 1 m/sec2 bedraagt wil dit zeggen dat de snelheid elke seconde met één meter per seconde vermindert. Een meter per seconde is natuur lijk evenals een kilometer per uur een aanduiding voor een snelheid. Er bestaat een vast verband tus sen de snelheid, de vertraging en de remweg van een voertuig, wan neer hiervan de eindsnelheid nul is, dus wanneer het voertuig tot stilstand wordt gebracht. Dit ver band kan worden uitgedrukt in de formule: 2a waarin S de remweg is in meters, v de snelheid in meters per se conde (m/sec) en a de vertraging in m/sec2. Waarom 3,86 Indien de waarde van de ver traging a bekend is en ook de snelheid v is bekend, dan weten we met deze formule ook de rem weg. Omgekeerd kan de politie zo de snelheid bepalen wanneer na een ongeval de remweg en de vertraging bekend zijn. Het getal 3,86 is zo gekozen, dat de remweg in meters steeds het kwadraat is van het tiende deel van de snelheid in km/uur van het betrokken voertuig. Een voorbeeld ter verduidelij king. De snelheid van een brommer is 30 km/uur 30000 QGA laöö= 8'34 m/sec' De remweg mag dan hoogstens bedragen: 2a 8,34 X 8,34 9 meter v 2 X 3,86 Bij 40 km per uur bedraagt de remweg 42 16 meter, bij 50 km 25 meter en bij 70 km 49 me ter. Het cijfer 3,86 maakt het de politie dus erg gemakkelijk om uit de remweg de snelheid te be palen en omgekeerd. Wanneer de remweg bij 40 km/u langer is dan 16 meter is de vertraging te ge ring, dus deugen de remmen niet, aangenomen natuurlijk dat het wegdek droog is en de wielen niet slippen. Twee strepen. Rijdt u in de bebouwde kom met 30 km snelheid, dan moet u kunnen stilstaan binnen 9 meter. Hierbij inbegrepen is de z.g. schrikseconde, want als men plot seling ergens voor moet stoppen, dan ontkomt vrijwel geen mens aan een klein verlies van tijd door de schrik. Er zijn nog brommers op de weg, die voorzien zijn van slecht werkende kabelremmen, of van moeilijk in te trappen terugtrap remmen, wij zijn er zeker van dat deze voertuigen moeilijkheden zullen krijgen met de nieuwe be palingen, dus laat dit remwerk voor die tijd nazien of vervangen door beter werkende remmen. U kunt het zelf aan de hand van bovenstaande gegevens pro beren. Trek twee strepen met een onderlinge afstand van 9 meter, rijdt met een snelheid van 30 km en begin precies op de eerste streep te remmen. Staat u stil vóór de tweede streep, dan is de zaak in orde, staat u niet stil, dan moet u aan de remmen wat laten doen. Een geel plaatje. De verkeersdeskundigen hebben verder uitgeknobbeld dat op het voorspatbord van de brommer een geel plaatje bevestigd moet wor den, afmetingen 16 bij 6 cm. Erg fraai staat het niet op een groen of rood gekleurde brommer, maar wet is wet. Als het succes uitblijft, zal men misschien de bromfiets rijder nog een geel jasje voor schrijven, dan zal hij nog beter opvallen! Het gele plaatje lijkt ons absoluut waardeloos. Men ziet dat kleine ding immers niet of althans te laat. Dat er een (nieuw) voorschrift komt om de „knetterende" brom mers, althans dat geknetter, van de straat te weren is een goede bepaling. Vooral een zekere ca tegorie berijders stelt er een be hagen in met zoveel mogelijk la waai te voorschijn te komen. Dus de afvoer van afgewerkte gassen moet behoorlijk geregeld zijn, geen geknetter meer voortaan. (Nadruk verboden). Ganzepoortstraat 21, Tel. 2084 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1958 | | pagina 1