NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Pion vier heeft DE schoenen
Als U
slechthorend
bent
boorapparaat
A. C. van der Rest
Burgerlijke stand
HET VERKEER
IS NIET TE GROOT
MAAR DE WEGEN
ZIJN TE KRAP!
Verplicht of vrijwillig verzekerden
bij het Ziekenfonds
A. C. van der Rest
Motorrijders
Verven - Repareren
De Lelie
kameraieubleient
NYLOR
NYLOR
No. 2897
Zaterdag 9 augustus 1958
61e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622
Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post I 5.25 Advertenties 6 cent per mm
doet u verstandig
'n origineel „Vienna"
aan te schaffen,
wat in Zeeland alléén
verkrijgbaar is bij
Lange Kerkstraat 42
GOES
Tel. 01100-2468
Wissenkerkc
Geboren1 juli, Pieter Bastiaan,
z.v. B. de Looff en T. C. Versluis
4 juli, Izaak, z.v. J. W. C. Noord-
hoek en A. C. Tange; 12 juli, Do-
mina Janny. d.v. J. A. Bouterse en
en D. A. Kempe: 21 juli, Wille-
mina Martina, d.v. E. van Gouds
waard en S. A. v.d. Moere26 juli,
Izaak Adriaan, z.v. C. Koole en
J. C. Begthel.
Ondertrouwd4 juli, Marinus
Koole, 29 jaar en Maatje Janna
Versluis, 21 jaar; Simon Petrus
van der Hooft, 20 jaar te Ter-
neuzen en Maria Koole, 26 jaar
11 juli, Abraham Versluis, 28 jaar
en Wilhemina Pieternella van de
Kreeke, 22 jaar.
Gehuwd24 juli, Abraham Ver
sluis, 28 jaar en Wilhelmina Pie
ternella van de Kreeke, 22 jaar;
31 juli, Marinus Koole, 29 jaar
en Maatje Janna Versluis, 21 jaar
Simon Petrus van der Hooft, 20
jaar te Terneuzen en Maria Koole,
26 jaar.
Overleden: 2 juli, Adriana van
der Weijde, 76 jaar, wed. van Ja
cob Bouterse5 juli, Jozina Johan
na de Looff, 90 jaar, wed. van
Abraham Aarnoudse11 juli, Eric
Philip Victorio Leendertse, 14 jaar,
z.v. F. G. Leendertse en J. de
Waard.
Kortgene
Geboren 7 juli, Magdalena Sara,
d.v. Nicolaas Filius en Magdalena
Willemina Kramer12 juli, Maar
ten, z.v. Anthonie C. Murman en
Helena A. Smit; 17 juli, Jan Leen-
dert, z.v. Krijn Karman en Tanne
tje van Gilst; 18 juli, Nicolaas
Frans, z.v. Daniël J. Mol en Janna
Kik; 21 juli, Catharina Santina,
d.v. Cornelis P. Kievit en Jaco-
mina C. Dees21 juli, Pieternella
Jozina, d.v. Anthonij I. J. Munter
en Geertruida A. Koole29 juli,
Geertruida Cornelia, d.v. Izaak
Corbijn en Pieternella Kramer; 31
juli, Adriana Johanna Paulina, d.v.
Dingeman J. Anemaet en Leintje
de Buck.
Ondertrouwd25 juli, Cornelis
P. Huiszoon, 24 jaar en Jasprina
G. Koster, 19 jaar; 26 juli, Pieter
J. Verhoeff, 27 jaar te Amsterdam
en Engelina T. Schot, 25 jaar.
Getrouwd25 juli, Sibolt I. v.d.
Wal, 34 jaar te Zevenbergen en
Elisabeth W. B. Klompe, 24 jaar.
Overleden4 juli, Leendert P.
Wolse, 83 jaar, wedn. van Johan
na Kramer; 13 juli, Leintje Ver
burg, 76 jaar, vrouw van Jan M.
Dodmond te Goes; 21 juli. Jan
Tazelaar, 65 jaar, wedn. van Neel-
tje A. Kallewaard te Goes21 juli,
Pieter Hollestelle, 74 jaar, man van
Johanna de Looff.
Geen snelweg naar de toekomst
(van onze socaile
economische medewerker)
Velen, die niet op het autover
keer zijn aangewezen, lezen met
bevredigende gevoelens de be
richten van zware straffen, die
aan automobilisten worden opge
legd wanneer zij de maximum
snelheid van 50 km voor de be
bouwde kom der gemeenten heb
ben overschreden. Er zijn reeds
hechtenis-straffen van een week
opgelegd om de snelheids-mani
akken in hun activiteit te beteu
gelen. Ondanks deze straffen en
ondanks de bij herhaling in de
pers en door middel van commu
nique's verspreide waarschuwin
gen blijft het aantal overtreders
van de snelheidsregelen vrij groot:
Is dit een bewijs van de hardleers
heid van het autorijdend publiek?
Een week; teveel en te weinig.
Wanneer men tijden lang een
grote vrijheid heeft genoten en
deze wordt op een bepaald mo
ment drastisch ingeperkt, dan is
het gevaar van hardleersheid in
derdaad aanwezig. Men moet niet
te snel overgaan tot verdediging
van hen, die zich niet aan de ge
stelde wetten en verordeningen
houden, maar wij aarzelen niet om
uit te spreken dat het opleggen
van hechtenis een veel te zware
straf zou zijn voor hen, die in een
stille laan met gescheiden rijbanen
de kilometerteller eens op zestig
in plaats van op vijftig hebben
staan. Omgekeerd zouden wij een
week hechtenis voor hem, die met
een snelheid van 80 km per uur
door een drukke winkelstraat rijdt
veel te gering achten.
Men kan nu van overheidswege
wel trachten de automobilisten de
schuld te geven van het stijgend
aantal ongevallen, in wezen ligt
de schuld van het onveiligheids-
vraagstuk bij de toestand van de
wegen, die in Nederland groten
deels zijn afgestemd op een ver
keersintensiteit, zoals die tien jaar
geleden bestond.
Verkeer op maat?
Nu de mensen langer worden,
kan men twee dingen doen. Men
kan de bedden aanpassen bij de
lengte van het lichaam, zoals het
behoort. Men kan anderzijds het
lichaam aanpassen bij de eisen
van het bed en dat doet men in
Nederland. Men meent n.l. geld
uit te sparen door het verkeer te
vertragen en te beperken, maar op
menig traject snijdt men het de
hals af of moet het kronkelen in
een te nauwe bedding. Nederland
dient naar een andere oplossing
voor de toekomst te streven. He
laas wordt daar weinig aan ge
daan nu de bestedingsbeperking
zo zwaar drukt op de mogelijkhe
den tot aanleg van nieuwe brede
wegen.
Na het invoeren van de maxi
mum-snelheid is de rijtijd van U-
trecht naar Maastricht met ten
minste een uur verlengd. Waar
elke dag duizenden deze weg pas
seren is er weinig fantasie voor
nodig om uit te rekenen hoeveel
arbeidsuren en hoeveel miljoenen
per jaar aan veiligheid worden
geofferd, alleen op deze weg. En
zo zijn er tientallen wegen in ons
land. Het offer is niet te hoog als
men er één mensenleven mee spa
ren kan, maar het is op langer
zicht overbodig. Een aantal rede
nen maakt het noodzakelijk dat de
afgebroken produktiedraad, die op
grote schaal wegen spint, weer zo
spoedig mogelijk wordt opgeno-
Daar géén maximum
Reeds nu is ons kleine land zo
vol gezaaid met steden en dorpen,
die dicht bij elkaar liggen dat zon
der verdere bevolkingsuitbreiding
en verdere verkeersuitbreiding een
handhaving van een maximum
snelheid op den duur niet houd
baar is zonder grote economische
schade door tijdverlies.
Vervolgens weet zelfs een kind
in Nederland met welk een snel
heid, waarvoor blijkbaar geen ma
ximum bestaat, zich onze bevol
king vermeerdert. Voordat we 15
jaar verder zijn zal volgens des
kundige schattingen de verkeers
intensiteit in ons land nog 2Va
maal zo groot als die van 1955
worden. Alleen dit vooruitzicht
moet ons de schrik om het hart
doen slaan.
In de derde plaats moeten wij
wijzen op de onberekenbare fac
tor van de stijgende welvaart, die
steeds meer mensen aan het ge
motoriseerde verkeer zal doen
deelnemen. Ons land bezit op dit
ogenblik ongeveer 1 auto op 30
inwoners. Vergelijkbare landen
zijn België, Frankrijk, Engeland,
waar men 1 auto respectievelijk op
15, 13 en 12 inwoners bezit. Hoe
lang dit zal duren weet niemand,
maar de grootste pessimist zal
moeten toegeven dat wij binnen
afzienbare tijd deze landen op het
gebied van autobezit zullen heb
ben ingehaald. Mag men bij der
gelijke verwachtingen nog rijks-
en provinciale wegen aantreffen
waarlangs zich nog niet eens be
hoorlijke fietspaden bevinden? Zij
zijn er nog bij tientallen in ons
vaderland.
En we willen industrialiseren!
Wij willen industrialiseren, an
ders hebben wij geen werk voor
het stijgend aantal monden. In
dustrialisatie vraagt industrieter
rein, woningen, havens, opslag
plaatsen, waartussen zich een in
tensief verkeer zal ontwikkelen.
Er is geen ruimte voor deze in
dustrieën in het westen van ons
land. Wij moeten dus industrie
spreiden over de provincies in
noord en oost. Dit vereist goede
wegen.
Wij moeten onze grond zo eco
nomisch mogelijk verdelen. Dit
vraagt in de eerste plaats goede
wegen. Wij willen departementen
en administraties van de overheid
naar buiten de randstad verplaat
sen. Dit brengt een drukker ver
keer en dus opnieuw de vraag
naar goede wegen op het tapijt.
Wij willen deviezen verzamelen
om onze betalingsbalans in even
wicht te houden.
Wij willen daarvoor het toeris
me bevorderen en zoveel moge
lijk buitenlanders wijzen op de
aantrekkelijkheden van Nederland
Die toerist wil mogelijk komen,
mits hij over goede wegen ons
land binnen kan rijden. Wie onze
verbinding van Arnhem met
Duitsland bestudeert, die moet
zich ergeren over de ouderwetse
en omslachtige aansluiting met
onze oosterburen. Aan een nieuwe
snelweg wordt gewerkt maar het
is te laat. Het feit dat de Duitsters
hun aansluiting tussen hun auto
wegen en onze grens nog niet in
orde hebben vormt voor ons geen
excuus.
En dan de tunnels.
Er komt een grotere eenheid in
Europa, aan de uitvoering waar
van men begonnen is. Dit brengt
intensiever Europees verkeer met
zich. Dat eist nogmaals goede we
gen, brede wegen, snelle wegen.
Wanneer de economische groei en
een evenwichtige bevolkingsaan
was in ons land in de eerstkomen
de jaren verstoord worden, dan is
dat mede het gevolg van een te
conservatieve verkeerspolitiek of
duidelijker van een onvoldoende
wegenbouw.
Na de opsomming van de was
lijst van verkeersbevorderende
factoren lijkt het onnodig daaraan
nog een lijst van te bouwen brug
gen en verkeerstunnels toe te voe
gen. Dergelijke monumenten wor
den niet in één dag gebouwd. De
lange duur van de voorbereiden
de besprekingen voor een enkele
tunnel te Amsterdam doet het erg
ste verwachten voor andere pun
ten, die om voorziening roepen.
De kosten voor de meest nood
zakelijke verkeersvoorzieningen
worden voor ons land voor de ko
mende twintig jaar op 150 tot 200
miljoen per jaar geschat. Wie
daarover gaat filosoferen zal met
de vraag gaan worstelen waar dit
geld vandaan moet komen, wan
neer hij weet dat in het kader van
de bestedingsbeperking een deel
van de wegenbouw zelfs stil ligt
en dat er wegenbouwmateriaal
ligt te roesten, terwijl vakmensen
werkloos langs de straat slenteren.
Wij zijn nu benieuwd wanneer
de maximum-snelheid tot 25 km
per uur zal moeten worden terug
gebracht.
Drs. Hermes.
(Nadruk verboden).
Bij de Vereniging voor Ziekenhuisverpleging in Zuid
en Noord-Beveland kunt u een aanvullende verzekering
sluiten.
Contrib. t e10 cent per week (f 0.44 per maand) per
betalend lid.
Kinderen beneden 16 jaar betalen geen premie.
Uitkeringen
a. Onbeperkt aantal dagen ziekenhuisverpleging laag
ste klas (psychiatrie 30 dagen) bij opname op medische
indicatie in een erkend ziekenhuis, in te gaan op de 71e
dag, indien de eerste 70 dagen voor rekening van het
Ziekenfonds komen.
b. 25°/o van de verpleegprijs laagste klas in een sa
natorium voor t.b.c. patiënten in Nederland, indien en
zolang 75% voor rekening van het ziekenfonds komt.
c. uitkering ad. f 1.per dag (indien men tenminste zes
maanden lid is) voor kinderen, die op medische indicatie
in een gezondheidskolonie worden opgenomen.
d. Vervoerskosten naar en uit het Ziekenhuis, zowel in
als buiten Zeeland, welke niet door het Ziekenfonds
worden vergoed.
e. Kosten van vervoer van in een ziekenhuis overleden
verzekerden van het ziekenhuis naar de woning.
a
f. Extra-uitkering voor ziekenhuis-patienten, die de
onder a genoemde uitkering ontvangen, van 16 t.m. 20
jaar ad. f 3.— per verpleegdag en van 21 jaar en ou
der ad f 5.— per verpleegdag voor kosten van waar
neming in gezin of bedrijf, ziekenbezoek, enz. In 1958
is tot heden reeds een bedrag van f 2555.— aan deze
extra-uitkering uitbetaald
Een dergelijke uitkering kent, voor zover ons bekend,
alleen onze vereniging.
Verzekert u, terwijl u nog gezond bent. Wanneer u ziek
wordt, is het te laat.
Vraagt inlichtingen bij:
M. van Halst, Hoofdstraat 38, Kortgene.
Joh. Verburg, Veerweg 144, Kamperland.
W. Adriaanse, Voorstraat 33, Colijnsplaat.
G. J. Goudzwaard, Dijkstraat 29, Kats.
Mevr. K. Th. Leendertse-Kramer, Prov.weg 35, Geersdijk.
A. J. Heijboer, Weststraat 6, Wissenkerke.
Mevr. M. J. Kramer-Meulenberg, Kerkstr. 16, Wissenkerke.
A. Filius, Ooststraat 14, Wissenkerke
en aan het kantoor van de verenigingW^lhelminastraat 9,
Goes, telefoon 2154.
Het kantoor is geopend
van 10 uur v.m. tot 12.30 uur n.m.
des zaterdags van 10 tot 12 uur v.m.
des dinsdags ook van 2 tot 4 uur n.m.
Voor
Elastieken kousen
Buikbanden
Korsetten
Breukbanden
Rechthouders
Steunzolen
en alle andere banda
ges aan juiste maten
gaat u heel best naar
Lange Kerkstraat 42
GOES
Leverancier Ziekenfondsen
Lid „Orthobanda" (Vereni
ging van vakkundigen)
Laat nu uw lederen jas
onder garantie
Wij hopen a.s. week het
eiland te bezoeken
Lange Noordstr. 46, tel. 3286
MIDDELBURG
Te koop:
wegens overkompleet i.g.st.z.
Te bevragen bij
C. A. GELUK,
Vlietepolder 8, Wissenkerke
Er is een
NYLOR-BRIL
voor elk type
en elk gelaat
is de
maatwerkbril
van de opticien
De volledige collectie
bij
in 't hartje van
de Lange Vorststraat 57
GOES
Telefoon 2094
Grote collectie
ZONNEBRILLEN
met verantwoorde
glazen
Ook in
optische sterkte
De moderne zaak
met de
ruime service
Ganzepoortstraat 21, Tel. 2084 - GOES