NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Pion vier heeft DE schoenen Als U slechthorend bent boorapparaat A. C. van der Rest Burgerlijke stand HET VERKEER IS NIET TE GROOT MAAR DE WEGEN ZIJN TE KRAP! Verplicht of vrijwillig verzekerden bij het Ziekenfonds A. C. van der Rest Motorrijders Verven - Repareren De Lelie kameraieubleient NYLOR NYLOR No. 2897 Zaterdag 9 augustus 1958 61e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post I 5.25 Advertenties 6 cent per mm doet u verstandig 'n origineel „Vienna" aan te schaffen, wat in Zeeland alléén verkrijgbaar is bij Lange Kerkstraat 42 GOES Tel. 01100-2468 Wissenkerkc Geboren1 juli, Pieter Bastiaan, z.v. B. de Looff en T. C. Versluis 4 juli, Izaak, z.v. J. W. C. Noord- hoek en A. C. Tange; 12 juli, Do- mina Janny. d.v. J. A. Bouterse en en D. A. Kempe: 21 juli, Wille- mina Martina, d.v. E. van Gouds waard en S. A. v.d. Moere26 juli, Izaak Adriaan, z.v. C. Koole en J. C. Begthel. Ondertrouwd4 juli, Marinus Koole, 29 jaar en Maatje Janna Versluis, 21 jaar; Simon Petrus van der Hooft, 20 jaar te Ter- neuzen en Maria Koole, 26 jaar 11 juli, Abraham Versluis, 28 jaar en Wilhemina Pieternella van de Kreeke, 22 jaar. Gehuwd24 juli, Abraham Ver sluis, 28 jaar en Wilhelmina Pie ternella van de Kreeke, 22 jaar; 31 juli, Marinus Koole, 29 jaar en Maatje Janna Versluis, 21 jaar Simon Petrus van der Hooft, 20 jaar te Terneuzen en Maria Koole, 26 jaar. Overleden: 2 juli, Adriana van der Weijde, 76 jaar, wed. van Ja cob Bouterse5 juli, Jozina Johan na de Looff, 90 jaar, wed. van Abraham Aarnoudse11 juli, Eric Philip Victorio Leendertse, 14 jaar, z.v. F. G. Leendertse en J. de Waard. Kortgene Geboren 7 juli, Magdalena Sara, d.v. Nicolaas Filius en Magdalena Willemina Kramer12 juli, Maar ten, z.v. Anthonie C. Murman en Helena A. Smit; 17 juli, Jan Leen- dert, z.v. Krijn Karman en Tanne tje van Gilst; 18 juli, Nicolaas Frans, z.v. Daniël J. Mol en Janna Kik; 21 juli, Catharina Santina, d.v. Cornelis P. Kievit en Jaco- mina C. Dees21 juli, Pieternella Jozina, d.v. Anthonij I. J. Munter en Geertruida A. Koole29 juli, Geertruida Cornelia, d.v. Izaak Corbijn en Pieternella Kramer; 31 juli, Adriana Johanna Paulina, d.v. Dingeman J. Anemaet en Leintje de Buck. Ondertrouwd25 juli, Cornelis P. Huiszoon, 24 jaar en Jasprina G. Koster, 19 jaar; 26 juli, Pieter J. Verhoeff, 27 jaar te Amsterdam en Engelina T. Schot, 25 jaar. Getrouwd25 juli, Sibolt I. v.d. Wal, 34 jaar te Zevenbergen en Elisabeth W. B. Klompe, 24 jaar. Overleden4 juli, Leendert P. Wolse, 83 jaar, wedn. van Johan na Kramer; 13 juli, Leintje Ver burg, 76 jaar, vrouw van Jan M. Dodmond te Goes; 21 juli. Jan Tazelaar, 65 jaar, wedn. van Neel- tje A. Kallewaard te Goes21 juli, Pieter Hollestelle, 74 jaar, man van Johanna de Looff. Geen snelweg naar de toekomst (van onze socaile economische medewerker) Velen, die niet op het autover keer zijn aangewezen, lezen met bevredigende gevoelens de be richten van zware straffen, die aan automobilisten worden opge legd wanneer zij de maximum snelheid van 50 km voor de be bouwde kom der gemeenten heb ben overschreden. Er zijn reeds hechtenis-straffen van een week opgelegd om de snelheids-mani akken in hun activiteit te beteu gelen. Ondanks deze straffen en ondanks de bij herhaling in de pers en door middel van commu nique's verspreide waarschuwin gen blijft het aantal overtreders van de snelheidsregelen vrij groot: Is dit een bewijs van de hardleers heid van het autorijdend publiek? Een week; teveel en te weinig. Wanneer men tijden lang een grote vrijheid heeft genoten en deze wordt op een bepaald mo ment drastisch ingeperkt, dan is het gevaar van hardleersheid in derdaad aanwezig. Men moet niet te snel overgaan tot verdediging van hen, die zich niet aan de ge stelde wetten en verordeningen houden, maar wij aarzelen niet om uit te spreken dat het opleggen van hechtenis een veel te zware straf zou zijn voor hen, die in een stille laan met gescheiden rijbanen de kilometerteller eens op zestig in plaats van op vijftig hebben staan. Omgekeerd zouden wij een week hechtenis voor hem, die met een snelheid van 80 km per uur door een drukke winkelstraat rijdt veel te gering achten. Men kan nu van overheidswege wel trachten de automobilisten de schuld te geven van het stijgend aantal ongevallen, in wezen ligt de schuld van het onveiligheids- vraagstuk bij de toestand van de wegen, die in Nederland groten deels zijn afgestemd op een ver keersintensiteit, zoals die tien jaar geleden bestond. Verkeer op maat? Nu de mensen langer worden, kan men twee dingen doen. Men kan de bedden aanpassen bij de lengte van het lichaam, zoals het behoort. Men kan anderzijds het lichaam aanpassen bij de eisen van het bed en dat doet men in Nederland. Men meent n.l. geld uit te sparen door het verkeer te vertragen en te beperken, maar op menig traject snijdt men het de hals af of moet het kronkelen in een te nauwe bedding. Nederland dient naar een andere oplossing voor de toekomst te streven. He laas wordt daar weinig aan ge daan nu de bestedingsbeperking zo zwaar drukt op de mogelijkhe den tot aanleg van nieuwe brede wegen. Na het invoeren van de maxi mum-snelheid is de rijtijd van U- trecht naar Maastricht met ten minste een uur verlengd. Waar elke dag duizenden deze weg pas seren is er weinig fantasie voor nodig om uit te rekenen hoeveel arbeidsuren en hoeveel miljoenen per jaar aan veiligheid worden geofferd, alleen op deze weg. En zo zijn er tientallen wegen in ons land. Het offer is niet te hoog als men er één mensenleven mee spa ren kan, maar het is op langer zicht overbodig. Een aantal rede nen maakt het noodzakelijk dat de afgebroken produktiedraad, die op grote schaal wegen spint, weer zo spoedig mogelijk wordt opgeno- Daar géén maximum Reeds nu is ons kleine land zo vol gezaaid met steden en dorpen, die dicht bij elkaar liggen dat zon der verdere bevolkingsuitbreiding en verdere verkeersuitbreiding een handhaving van een maximum snelheid op den duur niet houd baar is zonder grote economische schade door tijdverlies. Vervolgens weet zelfs een kind in Nederland met welk een snel heid, waarvoor blijkbaar geen ma ximum bestaat, zich onze bevol king vermeerdert. Voordat we 15 jaar verder zijn zal volgens des kundige schattingen de verkeers intensiteit in ons land nog 2Va maal zo groot als die van 1955 worden. Alleen dit vooruitzicht moet ons de schrik om het hart doen slaan. In de derde plaats moeten wij wijzen op de onberekenbare fac tor van de stijgende welvaart, die steeds meer mensen aan het ge motoriseerde verkeer zal doen deelnemen. Ons land bezit op dit ogenblik ongeveer 1 auto op 30 inwoners. Vergelijkbare landen zijn België, Frankrijk, Engeland, waar men 1 auto respectievelijk op 15, 13 en 12 inwoners bezit. Hoe lang dit zal duren weet niemand, maar de grootste pessimist zal moeten toegeven dat wij binnen afzienbare tijd deze landen op het gebied van autobezit zullen heb ben ingehaald. Mag men bij der gelijke verwachtingen nog rijks- en provinciale wegen aantreffen waarlangs zich nog niet eens be hoorlijke fietspaden bevinden? Zij zijn er nog bij tientallen in ons vaderland. En we willen industrialiseren! Wij willen industrialiseren, an ders hebben wij geen werk voor het stijgend aantal monden. In dustrialisatie vraagt industrieter rein, woningen, havens, opslag plaatsen, waartussen zich een in tensief verkeer zal ontwikkelen. Er is geen ruimte voor deze in dustrieën in het westen van ons land. Wij moeten dus industrie spreiden over de provincies in noord en oost. Dit vereist goede wegen. Wij moeten onze grond zo eco nomisch mogelijk verdelen. Dit vraagt in de eerste plaats goede wegen. Wij willen departementen en administraties van de overheid naar buiten de randstad verplaat sen. Dit brengt een drukker ver keer en dus opnieuw de vraag naar goede wegen op het tapijt. Wij willen deviezen verzamelen om onze betalingsbalans in even wicht te houden. Wij willen daarvoor het toeris me bevorderen en zoveel moge lijk buitenlanders wijzen op de aantrekkelijkheden van Nederland Die toerist wil mogelijk komen, mits hij over goede wegen ons land binnen kan rijden. Wie onze verbinding van Arnhem met Duitsland bestudeert, die moet zich ergeren over de ouderwetse en omslachtige aansluiting met onze oosterburen. Aan een nieuwe snelweg wordt gewerkt maar het is te laat. Het feit dat de Duitsters hun aansluiting tussen hun auto wegen en onze grens nog niet in orde hebben vormt voor ons geen excuus. En dan de tunnels. Er komt een grotere eenheid in Europa, aan de uitvoering waar van men begonnen is. Dit brengt intensiever Europees verkeer met zich. Dat eist nogmaals goede we gen, brede wegen, snelle wegen. Wanneer de economische groei en een evenwichtige bevolkingsaan was in ons land in de eerstkomen de jaren verstoord worden, dan is dat mede het gevolg van een te conservatieve verkeerspolitiek of duidelijker van een onvoldoende wegenbouw. Na de opsomming van de was lijst van verkeersbevorderende factoren lijkt het onnodig daaraan nog een lijst van te bouwen brug gen en verkeerstunnels toe te voe gen. Dergelijke monumenten wor den niet in één dag gebouwd. De lange duur van de voorbereiden de besprekingen voor een enkele tunnel te Amsterdam doet het erg ste verwachten voor andere pun ten, die om voorziening roepen. De kosten voor de meest nood zakelijke verkeersvoorzieningen worden voor ons land voor de ko mende twintig jaar op 150 tot 200 miljoen per jaar geschat. Wie daarover gaat filosoferen zal met de vraag gaan worstelen waar dit geld vandaan moet komen, wan neer hij weet dat in het kader van de bestedingsbeperking een deel van de wegenbouw zelfs stil ligt en dat er wegenbouwmateriaal ligt te roesten, terwijl vakmensen werkloos langs de straat slenteren. Wij zijn nu benieuwd wanneer de maximum-snelheid tot 25 km per uur zal moeten worden terug gebracht. Drs. Hermes. (Nadruk verboden). Bij de Vereniging voor Ziekenhuisverpleging in Zuid en Noord-Beveland kunt u een aanvullende verzekering sluiten. Contrib. t e10 cent per week (f 0.44 per maand) per betalend lid. Kinderen beneden 16 jaar betalen geen premie. Uitkeringen a. Onbeperkt aantal dagen ziekenhuisverpleging laag ste klas (psychiatrie 30 dagen) bij opname op medische indicatie in een erkend ziekenhuis, in te gaan op de 71e dag, indien de eerste 70 dagen voor rekening van het Ziekenfonds komen. b. 25°/o van de verpleegprijs laagste klas in een sa natorium voor t.b.c. patiënten in Nederland, indien en zolang 75% voor rekening van het ziekenfonds komt. c. uitkering ad. f 1.per dag (indien men tenminste zes maanden lid is) voor kinderen, die op medische indicatie in een gezondheidskolonie worden opgenomen. d. Vervoerskosten naar en uit het Ziekenhuis, zowel in als buiten Zeeland, welke niet door het Ziekenfonds worden vergoed. e. Kosten van vervoer van in een ziekenhuis overleden verzekerden van het ziekenhuis naar de woning. a f. Extra-uitkering voor ziekenhuis-patienten, die de onder a genoemde uitkering ontvangen, van 16 t.m. 20 jaar ad. f 3.— per verpleegdag en van 21 jaar en ou der ad f 5.— per verpleegdag voor kosten van waar neming in gezin of bedrijf, ziekenbezoek, enz. In 1958 is tot heden reeds een bedrag van f 2555.— aan deze extra-uitkering uitbetaald Een dergelijke uitkering kent, voor zover ons bekend, alleen onze vereniging. Verzekert u, terwijl u nog gezond bent. Wanneer u ziek wordt, is het te laat. Vraagt inlichtingen bij: M. van Halst, Hoofdstraat 38, Kortgene. Joh. Verburg, Veerweg 144, Kamperland. W. Adriaanse, Voorstraat 33, Colijnsplaat. G. J. Goudzwaard, Dijkstraat 29, Kats. Mevr. K. Th. Leendertse-Kramer, Prov.weg 35, Geersdijk. A. J. Heijboer, Weststraat 6, Wissenkerke. Mevr. M. J. Kramer-Meulenberg, Kerkstr. 16, Wissenkerke. A. Filius, Ooststraat 14, Wissenkerke en aan het kantoor van de verenigingW^lhelminastraat 9, Goes, telefoon 2154. Het kantoor is geopend van 10 uur v.m. tot 12.30 uur n.m. des zaterdags van 10 tot 12 uur v.m. des dinsdags ook van 2 tot 4 uur n.m. Voor Elastieken kousen Buikbanden Korsetten Breukbanden Rechthouders Steunzolen en alle andere banda ges aan juiste maten gaat u heel best naar Lange Kerkstraat 42 GOES Leverancier Ziekenfondsen Lid „Orthobanda" (Vereni ging van vakkundigen) Laat nu uw lederen jas onder garantie Wij hopen a.s. week het eiland te bezoeken Lange Noordstr. 46, tel. 3286 MIDDELBURG Te koop: wegens overkompleet i.g.st.z. Te bevragen bij C. A. GELUK, Vlietepolder 8, Wissenkerke Er is een NYLOR-BRIL voor elk type en elk gelaat is de maatwerkbril van de opticien De volledige collectie bij in 't hartje van de Lange Vorststraat 57 GOES Telefoon 2094 Grote collectie ZONNEBRILLEN met verantwoorde glazen Ook in optische sterkte De moderne zaak met de ruime service Ganzepoortstraat 21, Tel. 2084 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1958 | | pagina 1